Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 170 дървета
English

Програма: Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвимите групи

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е насочен към изпълнението на мерки за насърчаване на гражданското участие в процеса на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в България и в частност - постигането на открито и отговорно управление на процеса по усвояване на безвъзмездни средства в Община Дупница, чрез разработването на механизъм за гражданския мониторинг. Проектът адресира два проблема на целевите групи. От една страна- налагането на финансови корекции на проекти от обществен интерес, чрез анализ на съдебна практика и дефиниране на препоръки от полза за администрацията, и от друга- липсата на нужната прозрачност в процеса по усвояване на безвъзмездни средства, по начин че обществото да е информирано за всички етапи от изпълнението на проектите от обществен интерес, в качеството си на основно средство за реализиране на местни политики.
За постигане на описаното, в обхвата на проекта се предвижда, в партньорство, да бъде разработен механизъм за граждански мониторинг, състоящ се от следните елементи, разпределени в дейности:
- Разработване на база данни:Проучване на проекти и мониторинг на изпълнението им през последния програмен период в Община Дупница;
- Анализ на база данни: Анализ на съдебна практика, свързана с налагане на финансови корекции върху проекти през последния програмен период в Община Дупница и дефиниране на препоръки;
- Същинска фаза на разработване на механизма за мониторинг: Изготвяне на check list за граждански мониторинг
- Финална фаза на механизма за мониторинг: Обсъждане на препоръки за открито управление в усвояването на безвъзмездни средства и пилотно приложение на механизма
В обобщение, проектът е насочен към насърчаване на гражданското участие в процесите на  изпълнение и мониторинг на местни политики, реализирани чрез управление на безвъзмездно финансиране и стъпвайки на предходен опит -  чрез насърчаване на прозрачност и граждански мониторинг, да се оптимизира усвояването на средства в обществено значими сфери през следващия програмен период.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване на база данни: Проучване на проектите през последния програмен период в Община Дупница: В рамките на настоящата дейност ще бъдат събрани база данни за изпълнени през последния програмен период проекти на територията на община Дупница, които да послужат за две цели: 1. Да се проследи какъв тип са проектите, как са изпълнени, има ли налагани финансови корекции и резултатите, както и 2. Да се подготви информационната основа, на която да "стъпи check list-ът за мониторинг; Проектите, които ще бъдат разглеждани ще бъдат от обществено значение. Община Дупница, като всяка община в България, работи по План за развитие, който включва ключови сфери за подобряване на територията си в съответния програмен период и голяма част от предвидените в плана мерки, се осъществяват чрез безвъзмездно финансиране. В този смисъл, Община Дупница, има проекти в изпълнение на различни свои местни политики. Чрез създаването на базата данни, ще се добие представа кои са проектите през предходния програмен период и как са изпълнени. Резултатите ще подпомогнат разработването на механизма за мониторинг, ще се идентифицират и обобщят слабостите, в случаите, в които има налагани финансови корекции, което да послужи за основа на следващата проектна дейност, изразяваща се в анализ. В този смисъл и ще се дефинира препоръка за подобряване на местната политика по управление на средства. Тя ще бъде официално депозирана в деловодство на Община Дупница. Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг, тъй като представлява първа стъпка от анализа на съдебна практика, целящ дефиниране на препоръки и разработването на механизма за мониторинг. Целевата група, която ще бъде пряко адресирана от тази дейност е общинската администрация на Община Дупница и в частност - дирекциите, имащи отношение към управлението на проекти и възлагане на обществени поръчки, които ще съдействат за събирането на информация. Чрез изпълнението на тази дейност, целевата група ще бъде подпомогната в процеса по анализ на предходния програмен период, по начин, че да бъдат дефинирани lessons learned (научени уроци) в полза на следващия такъв. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво. Настоящата дейност попада в категорията на допустими дейности от група А на Насоките за кандидатстване. 6 080.00 5 720.00
Анализ на база данни: Анализ на съдебна практика, свързана с налагане на финансови корекции през последния програмен период в Община Дупница и дефиниране на препоръки;: Налагането на финансови корекции е съществен проблем на всяка общинска администрация и Управляващ орган, защото не позволява пълното усвояване на предвидените в рамките на един проект безвъзмездни средства. Когато се налагат финансови корекции по проекти от обществен интерес, се засягат пряко граждански интереси и активният мониторинг от страна на обществото е логичен отговор на този проблем. В рамките на настоящият проект ще бъде извършен анализ на съдебната практика във връзка с налагането на финансови корекции по проекти от обществено значение, като фокусът няма да бъде върху посочване на нередностите и грешките на администрацията (когато случаят е такъв), а върху идентифициране на областите за подобрение, по начин, че чрез гражданското участие в мониторинга - да се постигне открито и прозрачно усвояване на безвъзмездните средства. Тъй като една от основните причини за налагане на финансови корекции е нередности при възлагането, експертите по проекта ще бъдат подпомогнати от експертния капацитет на НАПИОУ с дългогодишен опит в областта на обществените поръчки. Предвижда се структурата на анализа да следва цикъла на управление на обществени поръчки, като на всяка фаза ще бъдат идентифицирани допусканите грешки, съобразно събраната съдебна практика. В резултат ще бъде изготвен доклад, който да послужи като втора стъпка от разработването на механизма за мониторинг. Дефинираните препоръки (минимум 3) ще бъдат официално депозирани в деловодство на Община Дупница, входящите им номера ще послужат за отчитане постигането на индикатора по проекта. Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг, тъй като представлява включва анализа на съдебна практика, целящ дефиниране на препоръки и разработването на механизма за мониторинг. Целевата група, която ще бъде пряко адресирана от тази дейност е общинската администрация на Община Дупница и в частност - дирекциите, имащи отношение към управлението на проекти и възлагане на обществени поръчки, които ще бъдат адресат на препоръките. Чрез изпълнението на тази дейност, целевата група ще бъде подпомогната в процеса по анализ на предходния програмен период, по начин, че да бъдат дефинирани lessons learned (научени уроци) в полза на следващия такъв. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво. Настоящата дейност попада в категорията на допустими дейности от група Б на Насоките за кандидатстване, като е изпълнено задължението да включва и отправянето на препоръки, в т.ч. и механизма за това. 21 120.00 10 800.00
Същинска фаза на разработване на механизма за мониторинг: Изготвяне на check list за граждански мониторинг: Същинската част от планирания механизъм за осъществяване на граждански мониторинг е разработването на чек лист, който ще бъде съобразен с дефинираните области за подобрения от предходната аналитична дейност. Специфичното на чек листът ще бъде в това, че той ще е адаптиран за употреба от граждани, а именно лица, които не са експерти в областта на правото, икономиката, разходването на европейски средства и др. Целта на чек листа е да осигури прозрачност и откритост в планиране, управлението и изпълнението на проекти от обществен интерес. Предвижда се той да предлага мониторинг на прозрачността върху стъпки: 1. свързани с планиране на програмния период, за да се гарантира, че гражданите са запознати с планираните инициативи още на етап обсъждане в детайли. 2. проследяващи етапите на един проект, след договорирането със съответния финансиращ орган. 3. свързани с възлагането на обществени поръчки и изпълнението на договорите с различните контрагенти, за което ще се използва информацията от предходната аналитична дейност ( в т.ч. финансово управление, финансови корекции, управление на риска от страна на Бенефициента и др.). Разработването на документа се различава от всички методики на одитиращите проекти органи по това, че той ще представя гледната точна на обикновените граждани във връзка с проекти, които са с обществено значение. Той ще насърчава споделянето на информация, която би била от полза на всеки жител на Дупница или НПО от района, за да е наясно как се усвояват средствата по съответния проект и има ли наложени финансови корекции. В случай, че има наложени финансови корекции, има ли компенсаторни предвидени механизми за изгубените средства. Най - общо казано - чек листът ще съдържа стъпки за проверка на прозрачност, чрез различни средства в идентифициран, на база аналитичните дейности от проекти, списък от фази, с прилежащите ключови моменти. Проследявайки изпълнението на стъпките за прозрачност и откритост, приложението на чек листа ще допринесе за информираността на обществото, а по този начин за реализиране на диалога между него и администрацията и повишаване на доверието в последната. Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 1. Постигане на партньорско управление с гражданите и бизнеса чрез ефективен и конструктивен диалог между между местната власт и гражданите в контекста на управление на безвъзмездни средства, насочени към проекти от обществен интерес; СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг; СЦ 3. Насърчаване участието на гражданите в процеса по вземане на решения за управление на безвъзмездните средства. Основните целеви групи, които ще бъдат пряко засегнати са гражданите и НПО сектора - в този смисъл общността, които ще бъдат ангажирани в използване на чек листа за мониторинг. По този начин ще бъде адресиран един от ключовите проблеми на целевите групи, а именно липсата на достатъчна информация и прозрачност при изпълнението на проектите и усвояване на средствата. От друга страна, общинската администрация е косвена целева група по тази дейност, тъй като ще бъде засегната от потенциалната обратна връзка, след прилагане на чек листа. Друг косвен резултат за нея ще бъде повишеното доверие в изпълнение на общинските политики. Чрез изпълнението на тази дейност - общинската администрация, благодарение на възможния диалог с гражданското общество, ще бъде подпомогната при изпълнение на проектите. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво. Настоящата дейност попада в категорията на допустими дейности от група А на Насоките за кандидатстване. 27 520.00 16 000.00
Финална фаза на механизма за мониторинг: Обсъждане на препоръки за открито управление в усвояването на безвъзмездни средства и пилотно приложение на механизма: В рамките на тази дейност се предвижда провеждане на онлайн конференция в zoom или друга платформа за онлайн събития, в рамките на която ще бъдат представени и обсъдени препоръките, дефинирани в резултат на аналитичните дейности по проекта. Заедно с препоръките, ще бъде представено и пилотно приложение на чек листа на проект по избор на Партньорите. Поканени ще бъдат представители на всички целеви групи проекта: общинската администрация на Община Дупница, граждани на община Дупница, представители на НПО сектора. Всички целеви групи ще бъдат предварително запознати с препоръките, които ще се обсъждат, благодарение на дейностите по информация и публичност по проекта. В този смисъл, настоящата дейност не е информационна, а част от механизма за граждански мониторинг. Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 1. Постигане на партньорско управление с гражданите и бизнеса чрез ефективен и конструктивен диалог между между местната власт и гражданите в контекста на управление на безвъзмездни средства, насочени към проекти от обществен интерес; СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг; СЦ 3. Насърчаване участието на гражданите в процеса по вземане на решения за управление на безвъзмездните средства. Основните целеви групи, които ще бъдат пряко засегнати са гражданите и НПО сектора, които ще бъдат ангажирани в пилотното прилагане на чек листа за мониторинг. Общинската администрация ще бъде адресирана чрез обсъждане на препоръките, които са дефинирани в рамките на проекта. Общинската администрация, благодарение на възможния диалог с гражданското общество, ще бъде подпомогната в при изпълнение на проектите. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво. 800.00 500.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.