Изграждане на механизъм за измерване и наблюдение на параметрите за качество на услугата за достъп до интернет
: В съответствие с чл. 4, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2015/2120 (Регламента), постигането на обявените показатели от доставчиците на услуги за достъп до интернет (УДИ) по чл. 4, параграф 1, букви „а” до „г” се доказва с подходящ механизъм за наблюдение, одобрен от националния регулаторен орган (НРО) и служи за независимо средство за измерване. Резултатите от измерванията ще служат за осигуряване на доказателства за реализиране на средствата за правна защита, с които разполагат потребителите в съответствие с българското право. Предвид посоченото и в изпълнение на чл. 4, параграф 4 и съображение 18 от Регламента в рамките на тази дейност ще се изгради механизъм за измерване и наблюдение на параметрите за качество на УДИ и на прилаганите от доставчиците мерки за управление на трафика. Механизмът ще се използва от КРС за контролни и регулаторни цели и в изпълнение на Регламента КРС включва информацията за постигнатото качество на УДИ по отделни параметри в доклад, който публикува ежегодно, и я предоставя на Европейската комисия и Органа на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (BEREC).
Механизмът за измерване и наблюдение на качество на УДИ включва публичен портал, достъпен чрез поддомейн към портала на КРС (www.crc.bg), платформа за онлайн измерване, и база данни за резултатите от измерванията - разработени в рамките на дейността.
Публичният портал ще поддържа административен и публичен интерфейс. Публичният интерфейс ще включва и линкове към софтуерните инсталируеми клиентски измерващи приложения за мобилни устройства в съответните мобилни магазини App Store (Apple) и Google Play (Android).
Чрез платформата за онлайн измерване крайните потребители ще имат възможност да ползват електронна услуга за измерване на определени параметри на УДИ, която се предоставя чрез фиксирана мрежа или мобилна мрежа, и да свалят и съхраняват в подходящ вид резултатите от направените измервания.
Платформата за онлайн измерване ще бъде достъпна чрез разработения в рамките на дейността публичен портал и ще включва:
• линкове за изтегляне на софтуерни инсталируеми клиентски измерващи приложения (измерващи агенти) за мобилни устройства, разработени в рамките на проекта;
• разработено в рамките на дейността уеб приложение за измерване на качеството на УДИ за фиксиран интернет (измерващ агент);
• разработен в рамките на дейността инструмент за измерване на качеството на УДИ за фиксиран и мобилен интернет.
Базата данни ще съдържа събраната информация от измерванията и ще предоставя обобщени данни. Ще бъдат реализирани функционалности за извършване на справки от базата данни чрез разработка на адаптер за RegiX, включително възможност за реализиране на вътрешна ЕАУ за нуждите от информация на други администрации.
В рамките на дейността ще бъде извършен анализ на данните и изискванията за неутралност на мрежата и параметрите за качество на УДИ в действащата нормативна рамка, в т.ч. съдържащи се в документи на BEREC, и ще бъде разработена методология за извършването на измервания на качеството на УДИ, предоставяна чрез фиксирани и мобилни мрежи, и концепция и алгоритъм на механизма за измерване по всеки един параметър.
Ще бъдат разработени и публикувани в електронен вариант ръководства за:
- крайните потребители – достъпно на български и английски език, ще съдържа информация за механизма за измерване на качеството на УДИ и за провеждане на измерването; инструкция за ползване на услугата за измерване на качеството наУДИ; инструкция за визуализация на статистическа информация;
- потребителите от КРС и за администраторите – ще включва всички необходими процедури и скриптове по инсталиране, конфигуриране, архивиране, възстановяване и други, необходими за администриране на системата.
След изготвяне на Ръководството за потребителите от КРС и за администраторите ще бъде проведено обучение на 10 служители на КРС (8 потребители и 2 администратори). |
208 497.60
|
207 280.93
|
Развитие на информационна система „Лицензиране и регистри” на КРС в съответствие с принципите на електронното управление: В рамките на дейността ще се надгради и развие съществуващата информационна система „Лицензиране и регистри” (ИСЛР) на КРС чрез осъвременяване на нейните функционалности при предоставяне на електронни административни услуги.
Дейността включва:
• Развитие на 7-те основни регистъра на КРС и присъединяването им, заедно със съпътстващите ги подрегистри (общо 47 на брой), към средата за междурегистров обмен (RegiX):
- анализ и промяна на структурата на данните в съществуващите регистри, с цел привеждането им в съответствие със ЗЕУ и НОИИСРЕАУ;
- подобряване на визуализацията и групирането на данните, с цел оптимизиране и улесняване на потребителското изживяване;
- разработка на адаптер/адаптери за присъединяване към RegiX с цел предоставяне на вътрешни административни услуги на други администрации.
• Разработване на нови функционалности за извършване на справки от регистрите на КРС по ЗЕС и ЗПУ и изграждане на интерфейс за интеграция на ИСЛР с ядрото на RegiX с цел реализиране на достъп до регистри на други администрации;
• Разработване и отпадане на изискването за предоставяне на информация или доказателствeни средства от заявителите на административна услуга чрез осигуряване на служебен електронен обмен на информация, данни или документи и/или автоматизиране на процесите по предоставяне на услугата и пускане в експлоатация на нов модул в ИСЛР – модул Жалби, интегриран с деловодната система на КРС и реализиране на електронна услуга за подаване, обработка и изпращане на документи по жалби. Новата електронна услуга ще бъде ще бъде добавена към ЕПДЕАУ.;
• Интегриране на ИСЛР на КРС с приложимите хоризонтални системи на електронното управление, идентифицирани в процеса на анализ на данните и изискванията;
• Разработка на електронни форми за 26 съществуващи ЕАУ, предоставяни от КРС, и присъединяването им към Единния портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ)за предоставянето им чрез Единния модел.
Развитието на ИСЛР като цяло ще създаде необходимите предпоставки за по-лесен и по-бърз обмен на информация, както между вътрешните системи на КРС, така и със системи на други администрации, което ще доведе до подобряване на качеството и бързодействието при предоставянето на административни услуги на гражданите и бизнеса от страна на КРС при прилагане в максимална степен на принципите на електронното управление и използвайки единен подход при предлагането на ЕАУ, интегрирайки се с наличните хоризонтални системи на електронното управление.
След като се внедри софтуерното решение в информационната и комуникационна среда на КРС, което включва инсталиране, конфигуриране и настройка на програмните компоненти на системата в условията на експлоатационната
среда на КРС, ще бъдат изготвени ръководства за потребителя на модул „Жалби” и услугата, свързана с него, Ръководство за администраторите от КРС и за служителите на КРС, обработващи жалбите.
След изготвяне на ръководствата ще бъде организирано и проведено обучение на 15 служители на КРС (5 обучени служители за работа с модул Жалби, 5 обучени служители за работа с ЕАУ и 5 обучени служители за работа с надградените регистри в RegiX )
|
300 610.00
|
279 190.25
|
Изграждане на инструмент за сравнение на тарифи на електронни съобщителни услуги: В изпълнение на дейността ще бъде разработен инструмент (уеб базирано приложение и базата данни към него) за сравнение на тарифи на електронни съобщителни услуги (ЕСУ).
В съответствие с изискванията на ЗЕС и на чл. 103, пар. 2 и пар. 3 от Директива (EС) 2018/1972 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2018 г. за установяване на Европейски кодекс за електронни съобщения националните регулаторни органи (НРО) гарантират, че крайните потребители се ползват с безплатен достъп до най-малко едно независимо средство за сравнение, което им дава възможност да сравняват и оценяват различни услуги за достъп до интернет и обществени ЕСУ. КРС ще осигури увеличаване на прозрачността на предлаганите тарифи и тарифни планове на потребителите на ЕСУ чрез реализацията на инструмента за сравнение на тарифи на ЕСУ.
В рамките на дейността ще се извърши:
- анализ на данните и изискванията в приложимата нормативна рамка (европейска и национална), детайлен анализ на реализирани инструменти за сравнение на тарифи на други европейски регулатори и изготвяне на предложение за приложимостта им в контекста на българския пазар;
- изготвяне на системен проект и проект на база данни на онлайн интерактивно приложение за сравнение на тарифи на ЕСУ;
- разработване, тестване и внедряване на инструмент за сравнение на тарифи;
- изготвяне на ръководство за потребителите на инструмента за сравнение на тарифи – крайни потребители, системни администратори, експерти на КРС и предприятията, предоставящи ЕСУ;
- обучение на 15 служители на КРС. |
365 480.00
|
361 453.90
|
Разработка на механизъм за ограничаване на случаите на несъзнателен роуминг, регистрирани на територията на Р България, чрез разработване на мобилно приложение за предупреждаване на потребителите и събиране на информация от КРС за районите, в които е регистриран несъзнателен роуминг: В съответствие с чл. 16, параграф 3, ал. 2 от Регламент (ЕС) 531/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2012 година относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (Регламент за роуминга), НРО наблюдават и събират информация относно случаите на несъзнателен роуминг и вземат подходящи мерки.С цел изпълнение на цитираната разпоредба, в рамките на дейността ще се разработи мобилно приложение, което ще регистрира в реално време всяко събитие – регистрация на крайното устройство на потребителя в мрежа от персоналния забранителен списък с държави и ще предупреждава потребителя за несъзнателен роуминг на територията на Р България. Чрез събирането на информация относно случаите на несъзнателен роуминг КРС ще има възможност да вземе подходящи мерки, в съответствие с чл. 16, параграф 3, ал. 2 от Регламента за роуминга. Към момента процесът по наблюдение не осигурява достатъчно информация за избор на подходящи мерки.
С цел осигуряване на необходимата информация за предприемане на подходящи мерки, към мобилното приложение трябва да се разработи и уеб базиран модул за управление и база данни, които ще бъдат администрирани от служители на КРС. В базата данни ще се събира статистическа информация за районите (градове, села, местности и др.), където е регистриран пограничен роуминг от крайно устройство, ползващо мобилното приложение. С цел информираност на потребителите на мобилни услуги, събраната статистическа информация за районите, в които са регистрирани случаите на несъзнателен роуминг в рамките на Р България, ще бъде визуализирана на публична карта. Освен за събиране на информация, мобилното приложение ще предупреждава в реално време за несъзнателен роуминг (например пограничен), което ще подпомага потребителите да контролират своето потребление, с цел да се избегне генерирането на високи сметки от нежелан роуминг в пограничните райони, за които КРС получава сигнали.
Чрез реализирането на механизма КРС ще дефинира потенциално опасните зони, където е възможно на потребителите да бъдат начислени високи сметки за ползване на роуминг услуги. Въз основа на събраната с приложението информация КРС ще може да предприеме адекватни регулаторни мерки, с цел редуцирането на случаите на нежелан роуминг.
Изпълнението на дейността включва:
- разработване и внедряване на мобилно приложение за предупреждаване за несъзнателен роуминг;
- разработване на уеб базиран модул за управление и база данни за районите, в които е регистриран несъзнателен роуминг чрез използване на мобилното приложение;
- разработване на публична интерактивна карта с районите, в които е регистриран несъзнателен роуминг чрез използване на мобилното приложение;
- регистриране и публикуване на приложенията в съответните мобилни магазини на отделните платформи – App Store (Apple) и Play Store (Android), след заплащане на необходимите такси от КРС. След разработването, тестването и внедряването на мобилното приложение, модула за управление, базата данни и публичната интерактивна карта с райони, в които е регистриран несъзнателен роуминг, ще бъде организирано и проведено обучение на 15 служители на КРС. |
59 906.40
|
59 007.64
|