Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 127 дървета
English

Програма: Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвимите групи

Район за планиране: Всички

Описание

Общата цел на проекта е повишаване на ресурсната ефективност в ДИО ЕООД чрез внедряване на пилотна за България процесна иновация, основана на цялостното управление на качеството в производствените процеси.
За постигането на тази цел, по проект „Повишаване на ресурсната ефективност в ДИО ЕООД чрез внедряване на процесна иновация за производство на стъкла за очила“ ще се реализират следните дейности:
-Извършване на одит за ресурсна ефективност
-Повишаване на ресурсната ефективност в производството чрез придобиване на оборудване, водещо до намаляване на влаганите суровини, спомагателни материали и до подобряване ефективността на управление на отпадъците 
-Създаване на предпоставки за рециклиране на отпадъците от хартия и хартиени и картонени опаковки
-Намаляване на използваната в производството свежа вода
-консултантски услуги от инжерно-технически характер в подкрепа на дейностите по внедряване
-разпространение и мултиплициране на резултатите от проекта
Дейностите ще доведат до следните резултати:
-извършен ресурсен одит, доказващ ефективността на мерките за ресурсна ефективност  
-придобито високотехнологично ресурсно-ефективно оборудване
-внедрена пилотна за България технология за производство на стъкла за очила
-повишен производствен капацитет 
-13,6% средно намаление на суровините, влагани за производство на ед-ца стъкло  спрямо 2016
-намалена употреба на ОХВ с 10,63% на единица стъкло спрямо 2016
-Подобрена ефективност на управление на образуваните отпадъци съгласно йерархията по чл. 6 от ЗУО чрез преминаване от „обезвреждане“ към „предотвратяване“ и от „обезвреждане“ към „рециклиране“
-32% намалено водопотребление за производството на единица стъкло  спрямо 2016г.
-постигната по-рационална употреба на ресурсите с оглед опазване на околната среда
-повишена ресурсна ефективност и качество на продуктите
Предвид описаните положителни ефекти, проектът ще бъде основа за повишаване конкурентоспособността на ДИО ЕООД на българския и международния пазари.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
7.1. Изготвяне на одит за ресурсна ефективност на проекта за целите на процедурата съгласно Приложение Е – бюджетно подперо 14.1. от т. 5 Бюджет) : За реализацията на дейност 7.1. Изготвяне на одит за ресурсна ефективност на проекта за целите на процедурата съгласно Приложение Е, съгласно критериите за размер на предоставяната услуга, фирма „ДИО“ ЕООД приложи процедура „Избор на изпълнител на база събрани поне 2 (две) съпоставими оферти, каталози, разпечатки от официални интернет страници или комбинация от посочените“ съгласно условията и реда, предвидени в Закона за управление на средствата от Eвропейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ)/ изм. ДВ. бр.2 от 03.01.2018г. и ПМС 160/ 01.07.2016г. Индикативната стойност на процедурата беше 15 000,00 лв. съгласно бюджетно подперо 14.1. от т. 5 „Бюджет“ на настоящата апликационна форма. След обстоен преглед и оценка на събраните съпоставими оферти, „ДИО“ ЕООД избра за изпълнител на услугата по извършване на ресурсен одит и изготвяне на доклад от него, фирма „ЕРГО“ ЕООД. С избрания изпълнител бе сключен договор за изпълнение на услугата по извършване на Одит за ресурсна ефективност съгласно Приложение Е към Условията за кандидатстване на процедура BG16RFOP002-3.004 „Подкрепа за пилотни и демонстрационни инициативи за ефективно използване на ресурсите“. Фирма „ЕРГО“ ЕООД изготви ресурсния одит въз основа на предоставени счетоводни справки от ДИО ЕООД относно произвежданата продукция; влаганите в производството суровини и спомагателни материали; използваните ОХВ, количествата генерирани отпадъци и брак от производствената дейност, потреблението на свежа вода, емисиите в отпадъчните води и др. През месец април докладът от ресурсния одит съгласно Приложение Е бе изготвен и представен на вниманието на „ДИО“ ЕООД. След преглед и одобрение на Доклада от страна на възложителя, страните подписаха приемо-предавателен протокол за изпълнение на услугата. Чрез извършения ресурсен одит се доказа ресурсната ефективност на предвидените в рамките на проекта дейности и свързаните с тях активи и услуги, която се изразява в: - Намаляване на влаганите суровини и спомагателни материали за производството на единица стъкло (еднофокусно или различно от еднофокусното) - Повишаване на ефективността на управление на отпадъците чрез намаляване на генерираните отпадъци при производството на единица стъкло (еднофокусно или различно от еднофокусното) - Постигане на ефективно управление чрез рециклиране и предотвратяване генерирането на един от специфичните отпадъчни потоци – отпадъци от опаковки от хартия и картон. - Намаляване количествата употребявана свежа вода за производствени цели - Намаляване на емисиите в отпадъчните води - Намаляване употребата на ОХВ в производствената дейност Ефективността на инвестицията е оценена чрез метода на срока на откупуване, съгласно, който ДИО ЕООД ще възвърне инвестициите си съгласно елементи А и Б в период до 7,24 години. Етапи на изпълнение на дейността: 1) Подготовка и провеждане на процедура „Избор на изпълнител на база събрани поне 2 (две) съпоставими оферти, каталози, разпечатки от официални интернет страници или комбинация от посочените“ (месец март, 2018) 2) Събиране, разглеждане и оценка на получените оферти за избор на изпълнител за извършване на ресурсния одит (месец март, 2018г.) 3) Избор на изпълнител и сключване на договор с избрания изпълнител – ЕРГО ЕООД (месец март, 2018) 4) Извършване и изготвяне на ресурсен одит на „ДИО“ ЕООД по образец (Приложение Е към Условията за кандидатстване) (март-април, 2018) 5) Преглед на ресурсния одит съгласно Приложение Е и подписване на приемо-предавателен протокол за изпълнение на услугата ( месец април, 2018г.) 15 000.00 10 000.00
7.2. Придобиване на актив 1: Оптична система за окачествяване на заготовките (бюджетно подперо 2.1.) водещ до намаляване на суровини: 1,2,3,4 и на спомагателни материали: 1,2,3 и ОХВ: 1. Спирт и до по-ефективно управление на отадъци: 1, 2, 3, 4, 5 във връзка с производството на Продукти 1 и 2 : Съответства на дейност 1,т.1.2. и дейност 5, т.4.6. от Прил. Е. Оптичната система за окачествяване ще бъде използвана в процес1:Предварително окачествяване на заготовки и проверка на ПАРАМЕТРИ. Чрез нея ще се извършва качествен контрол в дълбочина (на микро ниво) на всички заготовки(бази) от които се изработват стъклата. Понастоящем се извършва само външен физически оглед и измерване на постъпващите бази чрез: 1)техническа лупа(визуален контрол); 2)дебеломер; 3)сферометър(кривомер); 4) диоптромер–когато в базата са заложени диоптрични стойности. Нито 1 от тези уреди обаче не може да даде информация дали заготовката изобщо притежава необходимите качества да бъде влагана в производството, тъй като нито 1 от тях не може да изследва базата на микро ниво и да засече аберации и вътрешно напрежение в материала и др., които го правят негоден за влагане в производство. Поради този пропуск в качествения контрол, заготовката се влага в производство и преминава през най-ресурсоемките процеси- влагат се всички суровини и спомагателни материали(СМ), като чак при крайното окачествяване(процес 4) след като стъклото вече е изтънено могат да се забележат изначалните дефекти на базата и респ. изработеното стъкло директно се бракува и предвид, че се прави по индивидуална рецепта, то директно се превръща в отпадък от бракувани стъкла, а поръчката трябва да бъде повторена изцяло. Често, изначалните дефекти в базата се установяват след преминаване на всички 6 производствени процеса при рекламации от клиента. В случаите когато се установи дефект в базата още при предварителен контрол(процес 1), тя не може да се върне на производителя, тъй като не може да се издаде достоверен документ за наличието на аберации и дефекти в материала, което превръща изначално дефектните бази в отпадък от бракувани заготовки. Чрез системата за окачествяване, заготовките ще бъдат сканирани в дълбочина–на молекулярно и структурно ниво и ще се изработва карта описваща точното място на аберациите и дефектите на базата, благодарение на което по отношение производството на е-ца от продукт1: Стъкла за очила, еднофокусни и 2:Стъкла за очила, различни от еднофокусните ще се: +намалят влаганите суровини (1.Заготовка; 2.Бои за оцветяване; 3.Нано лакове; 4.Кристали) на принципа на елиминиране необходимостта от преповтаряне на поръчки, поради бракуване вследствие открити дефекти в базите на вече технологично обработени стъкла. +намалят СМ(1.Подложка за полиране; 2.Полираща течност; 3.Хартия за опаковки, инфо. карта), от които ОХВ(1.Спирт), тъй като те се използват за производството на всяка ед-ца от Продукт 1 и 2. Редуцирането на ед-ца произхожда от намалянето на бракуваните заготовки и стъкла и респ. елиминиране на необходимостта от повторно изпълнение на поръчки вследствие неуловени дефекти в базите. +постигне по-ефективно управление на отпадъци: 1.Бракувани заготовки: чрез системата ще се издава документ доказващ наличието на оптични аберации в материала и ще се връщат директно на производителя, предотвратявайки възможността за генериране на този отпадък в ДИО 2.Стружки: ще се намали генерирания отпадък на 1-ца продукция поради отпадане на необходимостта от преповтаряне на поръчки заради изначално некачествени заготовки, идентифицирани при крайно окачествяване(след преминаване на ключовите производствени процеси) или вследствие рекламации от клиенти (след преминаване на вс. процеси) 3.Бракувани стъкла: ще се сведе до минимум, тъй като некачествените бази ще бъдат идентифицирани още при първоначален качествен контрол(процес 1), а не след преминаване на 80-100% от всички технологични операции 4.Хартия и 5.Опаковки: ще се намалят вследствие елиминиране на необходимостта от преповтаряне на поръчки заради изначално некачествени заготовки, идентифицирани при рекламации Етапи на изпълнение 1)Разпределение на задачи по проекта в екипа(месец 1) 2)Подготовка и провеждане на тръжна процедура(М2-3) 3)Избор на изпълнител и сключване на договор(М4-5) 4)Доставка на ДМА(М6-15) 93 879.84 93 879.84
7.3. Придобиване на актив 2. Електронна система за многоточково замерване на оптични стойности, изготвяне на цветни карти, окачествяване и маркиране на офталмологични стъкла (бюджетно подперо 2.2.) водещ до намаляване на суровини: 1, 2, 3, 4 и на спомагателни материали 1,2,3 и ОХВ:1.Спирт и до по-ефективно управление на отпадъци:1,2,3,4,5 във връзка с производството на Продукт 1 и 2: Съответства на дейност 2, т.1.2. и Д6, т. 4.6. от Прил. Е. Актив 2 е нужен за: 1/Междинно окачествяване 1 и 2(МО): преди и след изработка на параметри (диаметри, дебелини, децентровки) и стойности (диоптри, призми и др) на стъклата (Процес2). Сега се прави от ел. диптромер, който обаче замерва параметрите и стойностите само в 1-5 точки, което е недостатъчно про изработка на многофокусни или астигматични стъкла и води до бракуване на заготовки и готови стъкла. Чрез актив 2 ще се измерва цялата повърхност на стъклото и респ. базата в 1000 точки с цел валидиране на предварително заложените(в самата база) и изработените(чрез фрезоване, полиране, шлайфане) параметри и стойности. Актив 2 ще позволи ранно идентифициране изработката на неточни параметри и стойности, което ще доведе до намаляване на следните компоненти за производството на 1-ца от Продукт 1 и 2: +Суровина:1.Заготовка –при предварително заложени стойности в базата, некореспондиращи с очакваните тя ще се връща към производителя и няма да подлежи на последваща обработка, която иначе би генерирала бракувано стъкло(Отпадък3), стружки(О2) или отпадък от заготовка (О1). На същия принцип ще се намали и употребата на СМ: 1.подложка за полиране и 2. Полираща течност за 1-ца изделие, тъй като те участват в 1 от операциите за формиране на стойности и параметри на стъклото, която при изпълнение върху заготовка и/или стъкло с неточно изработени стойности и параметри се генерира брак от (полу)готово изделие (О3) +Суровини: 2.Бои; 3.Нано лакове и 4.Кристали, които се полагат в процес 3 Изработка на качества. При ранно идентифициране на неточно изработените стойности и параметри в процес 2, те не преминават към процес 3 и респ. всички тези суровини не се влагат в стъкла с неточни стойности, които ще резултират в брак 2/МО3: След изработка на качества(цветове, лакове, покрития, кристали) в процес 3. Актив 2 ще проверява дали при полагане на качествата не са засегнати диоптричните параметри и стойности чрез проверка на 1000 точки по повърхността на стъклото и с цел превенция последваща обработка на несъответсващ продукт и разход на суровини, СМ и генериране на отпадъци 3/Полагане на временна маркировка на стъклата за точно изрязване. Сега се прави ръчно, което резултира в бракуване на стъкла с изработени стойности и параметри и ги превръща в отпадък от готови изделия. Актив 2 ще разполага с функция за автоматизирано маркиране на стъклата, което ще осигури максимална точност при изрязване на стъклата за вграждането им в рамки 4/Крайно окачествяване(Процес4). Сега се прави от диптромер поради което се получават рекламации от клиенти за несъответствие между желаните диоптрични стойности и изработените. В тези случаи се налага повторна изработка на цялата поръчка с влагане на всички суровини, СМ и генериране на всички отпадъци. Чрез актив 2 подобни изделия няма да бъдат придвижвани към клиента и в най-лошия случай ще бъдат улавяни в процес 4, което ще спомага за редуциране на СМ3 Хартия за опаковки, инфо.карта, които се издават само за изделия преминали крайно окачествяване и респ. ще се намалят отпадъците от 4.Хартия и 5.Опаковки С актив 2 ще се намали употребата на ОХВ,1.Спирт(СМ), тъй като всяка ед-ца заготовка и стъкло се почистват със спирт в процеси 1, 2 и 3. При ранно идентифициране на несъответстващите продукти чрез актив2 ще се редуцира употребата на спирт за производството на всяка ед-ца от Продукти 1 и 2 5/При сканиране на полу и готови стъкла, Актив 2 изработва карта на всички стойности в стъклото във всички точки на измерване и ясно се вижда кои стойности, параметри, качества на стъклото не са изработени коректно. Тази функция индикира в коя система точно е възникнала грешката в изработката, което позволява пренастройка на съответната машина и предотвратяване образуването на отпадък от готови изделия Етапи 1)Разпределение на задачи по проекта (м1) 2)Подготовка и провеждане на тръжна пр-ра(м2-3) 3)Избор на изпълнител, сключване на договор(м4-5) 4)Доставка (м6-15) 152 554.74 152 554.74
7.4. Придобиване на актив 3: Индустриална система за изработване на органични офталмологични стъкла с филтриращи помпи за вода (бюджетно подперо 2.3.) водещ до намаляване на суровини: 1,2,3,4 и на спомагателни материали: 1,2,3 и ОХВ: 1. Спирт и до по-ефективно управление на отадъци: 1, 2, 3, 4, 5 във връзка с производството на Продукт 1 и 2 : Съответства на дейност 3, т.1.2. и дейност 7, т. 4.6. от Прил. Е. Актив 3 се състои от 2 компонента:1)генератор-извършващ процесите по фрезовани и шлайфане и полираща машина, извършваща процеса по полиране на стъклата(Продукт 1 и 2). Споменатите 3 процеса са най-важните и ресурсоемки в производството, тъй като чрез тях се изработват диоптричните стойности над 95%, което превръща изделието от „анонимна“ база в индивидуално стъкло. Тези 3 процеса генерират най-много отпадъци в производствения процес, тъй като при тяхното извършване се отделят отпадъците от стружки(при обработка на стъклото) и се генерират над 35% от бракуваните стъкла, вследствие неточна изработка, надраскване от непочистени стружки поради остарялата филтърна технология на стария генератор, пукнатини и микропукнатини в стъклото и др. Чрез актив 3 процесите ще бъдат оптимизирани, както следва: 1)Фрезоване и шлайфане(в Процес 2)–сега се извършва от морално и технологично амортизиран генератор, който има ср. производителност около 30бр./ден, като сериозна част от произвежданите бройки се бракуват вследствие издраскване, неточна изработка на стойности и др. и то чак след извършване на всички производствени операции – влагане на всички суровини, спом.материали и генериране на съпътстващите отпадъци на етап крайно окачествяване или след рекламации, което изисква повтаряне на поръчката. Чрез генератора на новия актив 3, производителността ще се увеличи двойно–60 бр/ден, а бракът ще се минимизира благодарение на прецизния диамантен нож за фрезоване и фината филтрираща технология на помпата, която ще предотвратява надраскване от стружки по повърхността. 2)Полиране(в процес2)–сега се извършва от полировъчна машина при постоянно течаща вода, която е морално и физически амортизирана, поради което процесът е с висока ресурсопоглъщаемост и брак. Полиращият модул на новия актив 3 ще се характеризира с по-голяма производителност спрямо старата, тъй като ще има възможност за едновременно изполирване на 2 стъкла, което ще минимизира влаганите ресурси на ед-ца. Прецизността на полиране ще допринесе за намаляване на брака и респ. намаляване на необходимостта по повторно изпълнение на поръчки поради предявени рекламации заради неточно изработени диоптрични стойности, което ще допринесе за намаляване на влаганите суровини, спом. материали на ед-ца и респ. генерираните отпадъци от прозводството на ед-ца от Продукти 1 и 2. Оптимизацията на 3-те процеса ще допринесе за: 1)Намаляване на влагани суровини за 1-ца от Продукт 1 и 2: 1.Заготовка: чрез прецизното фрезоване ще се редуцира възможността от бракуване на заготовка поради повреждане на материла в началния етап на изпълнение на процеса 2.Бои за оцветяване; 3.Нано лакове; 4.Кристали–ще се намалят на ед-ца на принципа на предотвратяване повредите на заготовки и стъкла при фрезоване, шлайфане и полиране в Процес 2, които след като са повредени преминават през Процес 3 Изработка на качества (оцветяване, лакиране, кристални покрития). 2) Намаляване на сп. материали за 1-ца от П1 и 2: 1.Подложка за полиране; 2.Полираща течност; 3.Хартия за опаковки,инфо. карти и ОХВ:1.Спирт - ще се намалят на ед-ца чрез минимизиране на генерирания брак и необходимостта от повторно изпълнение на поръчки вследствие рекламации или брак при крайно окачествяване 3) Намаляване на генерираните отпадъци за 1-ца от П1 и 2: 1.Бракувани заготовки:чрез премахване на възможността от повреда на базата при обработка 2.Стружки: намаляване на ед-ца чрез по-прецизно рязане и обработка, отпадане на повторното изпълнение на поръчки вследствие брак и рекламации 3.Бракувани стъкла: чрез гарантиране на максимално прецизна обработка от актив 3 4. Хартия и 5. Опаковки: намаляване чрез премахване необходимостта от повторното изпълнение на поръчки поради рекламация или брак Етапи 1)Разпределение на задачи по проекта в екипа(месец 1) 2)Подготовка и провеждане на тръжна процедура (М2-3) 3)Избор на изпълнител и сключване на договор (М4-5) 4)Доставка (М6-15) 468 421.29 468 421.29
7.5. Придобиване на актив 3: Индустриална система за изработване на органични офталмологични стъкла с филтриращи помпи за вода (бюджетно подперо 2.3.), който води до намаляване на количеството употребявана свежа вода, използвана в производството на Продукт 1: Стъкла за очила, еднофокусни и на Продукт 2: Стъкла за очила, различни от еднофокусните: Настоящата дейност съответства на дейност 4, т. 2.4. от Приложение Е Одит за ресурсна ефективност. Актив 3: Индустриална система за изработване на органични офталмологични стъкла с филтриращи помпи за вода се състои от 2 интегрирани компонента (модула) - генератор и полираща машина, като всеки от тях ще бъде снабден с пречистваща система, позволяваща извършването на процесите по фрезоване, шлайфане и полиране при затворен воден цикъл с минимално потребление на свежа вода. Внедряването на актив 3 ще допринесе за оптимизирано водопотребление в следните процеси: 1) Фрезоване и шлайфане(част от Процес 2). Чрез тези процеси се изработват на 95% диоптричните стойности на стъклото, поради което представляват и най-ресурсоемките процеси в производството. Към момента процесите се извършват от FreeForm генератор, опериращ с оборотна вода от 140л., която се сменя средно на всеки 2 седмици поради остарялата филтрираща технология на генератора. Актив 3 ще разполага с модул генератор, който ще бъде оборудван с оборотна 100–литрова вана за вода с прецизни филтри за почистване на водата от стружките от пластмасови и/или силикатни стъкла. Прецизните и фини филтри ще осигурят филтрирането на оборотната вода и ще я направят годна за по-продължителна употреба в производството. Следователно, освен че ще оперира с 40л. по-малко оборотна вода сравнение със настоящия генератор, благодарение на съвременната филтрираща технология на генератора на актив 3, водата ще се сменя на всеки 3 месеца в зависимост от натовареността на производството и сложността на поръчките (за разлика от настоящия генератор, който оперира със 140 л. вода по 2 седмици). 2) Полиране (Процес 2). Понастоящем процесът се извършва от полировъчна машина при постоянно течаща свежа вода. Процесът е от съществено значение, тъй като извършва прецизиране на оптични качества и всяко стъкло минава през него. Втората съставна част на Индустриална система за изработване на органични офталмологични стъкла (актив 3) ще представлява полираща машина, която ще бъде снабдена с 18-литрова вана за оборотна вода с вградена филтрираща система, което ще позволи извършването на процеса при затворен воден цикъл. В момента полирането се извършва при постоянно течаща вода, а след внедряване на актив 3 ще се извършва при затворен воден цикъл от 18 литра, тъй като водата ще се пречиства и ще се подменя изцяло веднъж на всеки 3 месеца. В момента за производството на всяка ед-ца от Продукт 1 или 2 се изразходват 0,0311 куб. метра вода, докато след внедряване на индустриалната система за изработване на органични офталмологични стъкла с филтриращи помпи за вода (актив 3) за производството на ед-ца от Продукт 1 или 2 ще се изразходва 0,0211 куб. метра вода, благодарение на оптимизацията, която ще се постигне в процесите по фрезоване, шлайфане и полиране на стъкла, които представляват най-големите консуматори на свежа вода в производството на ДИО ЕООД. Посоченото намаление представлява редуциране на употребяваната вода за единица от Продукт 1 или 2 с 32,03% спрямо изразходваната свежа вода за производството на всяка единица от тези продукти през 2016г. Етапи на изпълнение на дейността 1)Разпределение на задачи по проекта в екипа(месец 1) 2)Подготовка и провеждане на тръжна процедура(месец 2-3) 3)Избор на изпълнител и сключване на договор(месец 4-5) 4)Доставка на ДМА(месец 6-15) 0.00 0.00
7.6. Извършване на измервания на показателите за емисии от акредитирани лаборатории.: Съответства на дейност 4, т.2.4. от Приложение Е. В ДИО ЕООД свежа вода се използва в Процес2: Задаване и изработване на ИНДИВИДУАЛНИ ПАРАМЕТРИ и СТОЙНОСТИ (при фрезоване, шлайфане и полиране) и Процес3: Изработване на КАЧЕСТВА (при изрязване на стъкла за полагане в рамки) и респ. изходен резултат от използването й в тези процеси е генерирането на отпадъчни води, съдържащи отпадък 2. 12 01 15 Стружки, образувани при производството на продукт 1 и 2. Използваната вода заедно със стружките се отвежда в смесената канализационна система на ДИО ЕООД, зауствана в една точка в градската канализация на гр.Пловдив. Следователно, в отпадъчните води на производствената система на ДИО ЕООД се съдържа замърсител „неразтворени вещества“, представляващ утайки от отпадък 2. 12 01 15 Стружки. За да се измерят показателите на емисиите в отпадъчните води, ДИО ЕООД направи избор на изпълнител за извършване на услугата. Измерванията бяха извършени в производствения цех на ДИО на 18.04.2018г. от избрания изпълнител – Лабораторен изпитателен комплекс (ЛИК-ВиК) към „ВиК“ ЕООД, гр. Пловдив, притежаващ сертификат за акредитция No.199ЛИ/31.05.2016г., валиден до 31.05.2020г., издаден от ИА БСА съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO/IEC 17025:2006. От изпитването беше издаден Протокол No.353-ОВ/19.04.2018г., съгласно който въз основа на извършените измервания беше определено количеството на замърсителя „неразтворени вещества“ към момента, което е 20545±599 мг./дм3, а след изпълнението на проекта се очаква да бъде 18657 мг./дм3. Резултатът ще се постигне чрез придобиването на актив 3.Индустриална система за изработване на органични офталмологични стъкла с филтриращи помпи за вода. Той ще разполага с охлаждащи почистващи системи за органични материали, интегрирани с помпени установки, разделители/събирачи за стърготини от органични пластмасови и/или силикатни стъкла, работещи с филтрирана оборотна отпадъчна вода. С тях се ще постига контрол на потока за ефективно извеждане на остатъците (стружки) от изрязващата кутия. Събраните от филтрите на двете помпи стружки, ще могат да се събират и предават на фирми за преработване на отпадъци или за последващо др. оползотворяване. След проекта, ДИО ЕООД ще увеличи производството си до общо 26274 бр. стъкла от Продукт 1 и 2. При това ще бъде намалено количеството употребявана вода от 0,0311 до 0,0211м3 на ед-ца продукция, следствие използване на оборотна пречистена вода в Актив 3 в Процес 2 – при фрезоване, шлайфане и полиране. Количеството употребявана вода след проекта ще бъде 559м3. Образуваният отпадък 2. 12 01 15 Стружки, при производството на Продукт 1 и 2 ще бъде 1876,601 кг./год. при увеличаването на производството. Намаляването на количеството отпадък 2. 12 01 15 Стружки е с 0,0083 кг. на ед-ца. След проекта общото количество стружки, които ще се отвеждат в канализацията като утайки заедно с течащата вода използвана в производството ще бъдат само 1/5 от общото количество стружки – около 375 кг. годишно (1/5 от 1876,601 кг/год), които ще се отвеждат заедно с цялото количество 559м3 вода, която ще се използва след проекта. „Неразтворените вещества“ от отпадък 2. 12 01 15 Стружки в отпадъчните води ще бъде 0,6714 кг/м3, или 671 мг./дм3. Намалението на „неразтворените вещества“ от 12 01 15 Стружки, в общото количество „неразтворени вещества“ в отпадъчните води ще бъде с 1888 мг./дм3, което означава че прогнозното количество на замърсителя „неразтворени вещества“ в отпадъчните води след проекта се очаква да бъде 18657 мг./дм3 (20545 мг./дм3 – 1888 мг/дм3). За потвърждаване на очакваните резултати, освен направените базови измервания, ДИО ЕООД ще извърши контролни измервания на емисиите в отпадъчните води от производството в края на първата календарна година , следваща годината на приключване на проекта. Етапи 1)Проведен процедура и избран изпълнител за осъществяване на измервания (04/2018) 2)Извършени замервания и издаден Протокол (04/2018) 3)Извършване на контролни замервания (N+1) 0.00 0.00
7.7. Придобиване на актив 4: Балираща преса за хартия и картон (бюджетно подперо 2.4), който води до по-ефективно управление на отпадък 4: Хартия и на отпадък 5.Опаковки, образувани при производството на Продукт 1: Стъкла за очила, еднофокусни и на Продукт 2: Стъкла за очила, различни от еднофокусните.: Настоящата дейност съответства на дейност 8, т. 4.6. от Приложение Е Одит за ресурсна ефективност. Дейността е насочена към придобиване на актив 4 балираща преса за хартия и картон, благодарение на която проектът ще адресира един от специфичните отпадъчни потоци – 15 01 01 хартиени и картонени опаковки (отпадък 5. Опаковки), както и отпадък 4.Хартия с код 20 01 01, образувани в процеса на производство на продукти 1 и 2. Към настоящия момент предприятието не използва оборудване за управление на посочените отпадъци с код 20 01 01 - 4: Хартия и с код 15 01 01 - 5.Опаковки. Образуваните при производството на Продукт 1: Стъкла за очила, еднофокусни и на Продукт 2: Стъкла за очила, различни от еднофокусните, отпадък 4: Хартия и отпадък 5.Опаковки, се събират и съхраняват (депонират) в предприятието за последващо предаване за „обезвреждане“. Придобиването на актив 4 балираща преса хартия и картон ще допринесе за по-ефективно управление на отпадък 4: Хартия с код 20 01 01 и на отпадък 5.Опаковки с код 15 01 01, образувани при производството на Продукт 1: Стъкла за очила, еднофокусни и на Продукт 2: Стъкла за очила, различни от еднофокусните, защото хартията и картонът ще се събират разделно и ще се пресоват, което води до намаляване на обема им и представлява първата и най-важна стъпка от процеса на рециклиране на хартия и картон, тъй като именно изпълнението на тези две условия прави изброените материали годни за рециклиране. Това ще доведе до преминаване на по-високо ниво в йерархията по управление на тази част от отпадъците от съществуващото производство – от „обезвреждане“ към „рециклиране“, изразяващо се в намаляване на обема, чрез пресоване с актив 4: Балираща преса за хартия и картон, на хартията и на хартиените и картонените отпадъци от опаковки и предаването им на специлизирана фирма за последващо „рециклиране на хартия“ от „преработвател“. Намаляването на обема на хартиените отпадъци с код 20 01 01 и на хартиените и картонени опаковки с код 15 01 01 е част от процеса за рециклиране на хартиените отпадъци, като крайният етап от рециклирането се извършва от „преработвал“, чрез предаването им на специлизирана фирма за преработка на отпадъци, която от своя страна ги предава на „преработвал“ за рециклиране и се преминава към ниво „рециклиране“. Въвеждането на актив 4 Балираща преса за хартия и картон пряко ще допринесе за внедряване в производството на пилотната за България Total Quality Control технология за производство на стъкла за очила, основана на насърчаване на постоянното подобрение и качество във всички производствени процеси за постигане на ресурсна ефективност, тъй като активът пряко ще допринесе за подобряване на Процес 5: Изработване на ИНДИВИДУАЛНА ИНФОРМАЦИОННА КАРТА и Процес 6: Опаковане, създавайки предпоставки за по-ефективно управление на отпадъците в тях. Чрез актив 4 в съответствие с принципите на внедрявата на пилотна технология ще се подобри и оптимизира управлението на отпадък 4. Хартия с код 20 01 01 и на един от специфичните отпадъчни потоци 15 01 01 хартиени и картонени опаковки (отпадък 5), съпътстващи целия производствен цикъл. Етапи на изпълнение на дейността 1)Разпределение на задачи по проекта в екипа (месец 1) 2)Подготовка и провеждане на тръжна процедура(месец 2-3) 3)Избор на изпълнител и сключване на договор(месец 4-5) 4)Доставка на ДМАпо проекта (месец 6-15) 8 000.00 7 950.00
7.8. Консултантски услуги от инженерно-технически характер в подкрепа на дейностите по Елемент А Внедряване (дейността ще бъде реализирана чрез предоставяне на консултантски услуги по въвеждане на ДМА по проекта– бюджетно подперо 13.1 от т. 5 Бюджет) : В ДИО ЕООД ще бъде внедрена пилотна за България технология за производство на стъкла за очила (Total Quality Control (TQC) технология), благодарение на която ще се подобри ресурсната ефективност в производството и ще се повиши качеството на продукцията чрез прилагане на принципа на цялостен контрол на качеството. За успешното приложение на пилотното технологично решение, по проекта ще бъдат закупени 4бр. ДМА: -Система за окачествяване на заготовки –1бр -Електронна система за многоточково замерване на оптични стойности, изготвяне на цветни карти, окачествяване и маркиране на офталмологични стъкла –1бр -Индустриална система за изработване на органични офталмологични стъкла с филтриращи помпи за вода –1бр -Балираща преса за хартия и картон –1бр Придобиването на посочените ДМА обаче ще осигури само технологичната обезпеченост за внедряване на процесната иновация в производството на ДИО ЕООД. За успешното й внедряване обаче е необходима и сериозна информационна обезпеченост под формата на специлизирани консултантски услуги от инженерно-технически характер. Услугите ще имат за цел да гарантират оптималната настройка на посочените 4 бр. активи, по начин, по който да се гарантира безпроблемното и максимално оптимизирано изпълнение на TQC технологията. Респективно, това ще гарантира постигането на очакваните в рамките на проекта резултати, касаещи ресурсната ефективност на производството. Необходимостта от консултантските услуги се обуславя от факта, че придобиваните ДМА ще бъдат използвани за целите на внедряване на процесна иновация – пилотна за България, която представлява: -Изключително сложен, комплексен и рисков процес, предвид спецификата и сложността на производството на ДИО ЕООД -Скъп процес –свързан е с големи инвестиции, което изисква предварително и точно обосноваване на подхода за внедряване. -Не е рутинен, а творческо-преобразователен процес, в който доминират дейностите от инженерен характер. -За внедряването й се изискват крос-дисциплинарни познания и компетентности, което обуславя необходимостта от наемането на външна организация Предвид посочените съображения, ДИО ЕООД ще наеме външен изпълнител за целите на внедряване, синхронизация и оптимизация на работата на 4-те придобивани по проекта актива за целите на интегирано и прецизно изпълнение на внедряваната по проекта пилотна Total Quality Control технология. Изпълнителят на консултантските услуги ще има следните задачи в рамките на проекта: -подготовка и разработване на план за внедряване на активите в производството, включващ: графици на провеждане на инсталационни дейности и обучения от избраните доставчици на оборудването и конструкторска подготовка на производството – проектиране и определяне точното разположение и инсталация на активите по проекта за целите на оптимално изпълнение на ролята им при прилагане на Total Quality Control технология на производство -допълнителни настройки, конфигуриране, пускове и тестване за синхронизация на активите в интегрирана Total Quality Control производствена технология -параметрично оптимизиране – на база на очакваните резултати във връзка с прилагане на Total Quality Control технологията по отношение на ресурсна ефективност и качество на изделията ще се заложат определени параметри на работа на машините, чрез които да се постигнат очакваните резултати -оценка на постигнатото спрямо планираното техническо представяне на активите при прилагане на технологията съгласно зададени количествени и качествени индикатори -подоготовка на доклад от извършените дейности и резултатите от тях Етапи на изпълнение 1)Разпределение на задачи по проекта в екипа (месец1) 2)Подготовка и провеждане на процедура „Избор на изпълнител на база събрани поне 2 съпоставими оферти, каталози, разпечатки от официални интернет страници или комбинация от посочените“ (М 10) 3)Избор на изпълнител и сключване на договор с избрания изпълнител (М 11) 4)Изпълнение на консултантските услуги и подготовка на доклад от дейността (М11-17) 10 000.00 10 000.00
7.9. Организиране и провеждане на 2 събития за представяне и мултиплициране на резултатите от проекта (дейността ще бъде реализирана чрез организиране и провеждане на 2 бр. събития - бюджетно подперо 15.1 от т. 5 Бюджет) : В рамките на изпълнение на проекта фирма ДИО ЕООД планира организация и провеждане на 2 бр. събития за представяне и мултиплициране на резултатите от проекта, както следва: 1)Кръгла маса за представяне и мултиплициране на резултатите от проекта Събитието ще бъде организирано през месец 17 от проекта като целта ще бъде да се представи проекта и в частност пилотното за България решение обект на внедряване в неговите рамки. На събитието ще бъдат поканени производители от оптичния бранш, специалисти оптици, представители на оптични центрове и лаборатории, и представители от Национална Асоциацията на българските оптометристи и оптици“ (НАБОО), Съюзът на очните лекари в България(СОЛБ), доставчици на оптично и лабораторно оборудване за бранша. На този етап от проекта, фирма ДИО ЕООД вече ще е финализирала дейност 7.8.Консултантски услуги от инженерно-технически характер в подкрепа на дейностите по Елемент А Внедряване и ще разполага с ясна концепция и технически доклад за внедряването на пилотната иновативна технология в своето производство по възможно най-оптимизиран начин. Присъстващите експерти и други заинтересовани страни ще бъдат запознати освен с проекта и иновативната и пилотна за България технология, която се внедрява по него, но и с точния начин, по който това се случва – респ. техническите заключения от доклада и плана за внедряване (резултат от дейност 7.8.). След представянето на проекта и резултатите от него, ще бъде инициирана дискусия между участниците относно начините, по които пилотната технология може да бъде внедрена в производствата на представителите на оптичния бранш; как би могла да бъде утилизирана за целите на големите оптични центрове в страната и др. Ще се дискутират и всички реализирани резултати по проекта към момента на провеждане на събитието. По този начин събитието ще послужи като опорна точка за други предприятия от бранша, оптични центрове, оптики и др. желаещи да оптимизират процесите си от гледна точка на ресурси и качество чрез приложението на пилотната TQC технология – предмет на проекта. 2)Работна среща, с цел представяне и мултиплициране на резултатите от проекта Работната среща ще бъде организирана през последния месец от проекта след внедряване, изпитване и оптимизиране начина на работа на пилотното технологично решение в производството на ДИО ЕООД. На събитието ще бъдат поканени производители от оптичния бранш, експерт-оптици, представители на оптични центрове и лаборатории, оптики, представители на НАБОО, СОЛБ и др. заинтересовани страни и партньори. На работната среща ще бъде подробно представен проекта и цялостната му концепция; ще бъдат дискутирани всички етапи от внедряването на пилотното технологично решение в производството на ДИО ЕООД, както и начините на тестване, изпитване и оптимизация на процесната иновация. Ще се обсъдят предимствата на пилотната технология, постигнатите резултати и възможностите за приложението на технологичното решение за конкретни предприятия и като цяло в икономиката. Ще се представят демонстрации на технологията под формата на видеа, снимки и др. вид мултимедия; ще се покажат продукти, произведени чрез пилотната технология. Чрез организацията на посочените събития ДИО ЕООД ще разпространи информация за проекта и ще създаде предпоставки за мултиплициране на резултатите от него, което ще допринесе за осигуряване на устойчивост на идеята в дългосрочен план. За организацията и провеждане на събитията ще бъдат наети зали и техническо оборудване, за което са предвидени разходи в т.5 Бюджет, ред.15.1. Етапи на изпълнение 1) Разпределение на задачи по проекта в екипа (месец 1) 2) Избор на изпълнител/и за наем на зали и техническо оборудване без провеждане на процедура (М15) 3) Организация на кръгла маса (М16) 4) Провеждане на кръгла маса за представяне и мултиплициране на резултатите от проекта (М17) 5) Организация на работна среща (М19) 6) Провеждане на работна среща с цел представяне и мултиплициране на резултатите от проекта (М20) 10 000.00 10 000.00
7.10. Публикации в традиционни и дигитални медии за мултиплициране на резултатите от проекта : За целите на достигане на максимално голяма аудитория, чрез което да се създаде потенциал за мултиплициране на резултатите от проекта, ДИО ЕООД ще извърши редица публикации в традиционни и дигитални медии, както следва: 1) Публикации в традиционни медии – вестници, списания, телевизия: -Публикация в списание „Бизнес Клуб“ - ДИО ЕООД ще направи публикация в списание „Бизнес Клуб“, което представлява печатно и онлайн издание в подкрепа на малкия и средния бизнес. Публикацията ще предоставя информация за концепцията на проекта с фокус върху внедряваното пилотно технологично решение и потенциала му за мултиплициране в икономиката, както и резултатите от проекта. -Частен репортаж в Пловдивска обществена телевизия Тракия (ПОТВ). Ще се заснеме репортаж с представители на ДИО ЕООД, които ще представят проекта и ще разкажат подробно за внедряваното пилотно за България технологично решение, неговите предимства и възможностите за приложение на технологията. Ще се разкаже и за реализираните резултати по отношение на ресурсната ефективност. 2) Публикации в дигитални медии: -Публикация в уеб-базираната медия Plovdiv News.BG (http://plovdivnews.net/). ДИО ЕООД ще подготви публикация относно проекта, дейностите и резултатите от него. Ще бъде описана процесната иновация водеща до ресурсна ефективност и друга релевантна информация, която би била полезна за организации проявяващи интерес към приложението на пилотната TQC технология. -Публикация в социални медии – Facebook. Ще бъдат извършени редица публикации чрез профила на ДИО ЕООД в социалната медия – Facebook: https://bg-bg.facebook.com/diobulgaria/. Чрез тези публикации ще се достигне до над 1400 заинтересовани страни (към април, 2018г. страницата има над 1400 последователи). Освен информация за проекта и пилотната технология, във Facebook ще се публикуват и новини относно провежданите събития за мултиплициране на резултатите от проекта – кръгла маса и работна среща. Чрез публикациите в дигитални медии ще се осигури достигане до максимално голяма аудитория от потенциални заинтересовани страни без ограничение в териториалния обхват, което ще допринесе за повишаване потенциала за мултиплициране на резултатите от проекта. При извършването на всички публикации в традиционни и дигитални медии с цел мултиплициране на резултатите от проекта ще бъдат спазвани всички изисквания за публичност и визуализация. Етапи на изпълнение на дейността: 1) Разпределение на задачи по проекта в екипа (месец 1) 2) Подготовка на публикации в традиционни и дигитални медии за мултиплициране на резултатите от проекта (месец 1-20) 3) Публикуване в традиционни и дигитални медии за мултиплициране на резултатите от проекта (месец 1-20) 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.