Предоставяне на обучение за придобиване на нова професионалната квалификация: Повишаване конкурентоспособността и адаптивността на служителите към настъпващите бързите промени на пазара на труда, чрез включването им в обучение. Инвестициите в развитието на хората имат най-висок коефициент на възвращаемост, както и пряк ефект върху бизнес растежа. Чрез обучението се осъществява процес на обогатяване на знанията, уменията и нагласите на служителите, с цел да се усъвършенства тяхното трудово представяне. Инвестицията в човешкия капитал се изплаща на предприятието под формата на подобрената работа на персонала като резултат от намалените недостатъци в знанията, уменията и нагласите на работещите. Провеждането на инвестиционна политика в развитието на човешките ресурси същевременно води и до повишаване стандарта на живот на обучените служители и за повишаване на тяхната мотивация и удовлетвореност от работата. Сегашната професионална подготовка у нас не отговаря напълно на изискванията, произтичащи от пазарната икономика. В професионалните училища по строителство все още се набляга върху теоретичната им подготовка. Образователната структура в сектор „Строителство” показва значително по-ниско качество на заетата работна сила, отколкото в икономиката като цяло. Високият процент на заетите с основно и по-ниско образование се дължи на голямата маса нискоквалифициран, неизискващ притежаването на високо образователно равнище труд, който все още се прилага в българското строителство. Недостатъците в професионалната подготовка (например в строителството) се отразяват негативно върху икономическите резултати и водят до забавяне на обществения прогрес. Същевременно проявяващото се у нас през последните години влошаване на баланса пазара на труда по отношението на съответствието между търсене и предлагане на квалифицирана работна сила, технологичните промени и застаряването на населението, предизвиква затруднения в икономиката и социално напрежение поради безработицата, която през изминалите години засегна сериозно този сектор на икономиката. В тази връзка, в настоящият проект се предвижда да бъде проведен обучителен курс за придобиването на квалификация по професията 582010 "Строителен техник" от област на образование "Архитектура и строителство" и професионално направление 582 "Строителство" съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение: Код и наименование на професионалното направление: 582 Строителство; Код и наименование на професията: 582010 Строителен техник; Код и наименование на специалността: 5820101 Строителство и архитектура; Степен на професионална квалификация: трета; Изисквания за входящо минимално образователно равнище за лица, навършили 16 години - завършен клас от средното образование или завършено средно образование при срок на обучението 1 година (рамкова програма Б) или завършено основно образование при срок на обучението 4 години (рамкова програма В). В обучението ще бъдат включени 20 участника на длъжност „Работник в строителството“, разпределени в две групи: Общ брой часове: 960 учебни часа, като: -теория – 494 учебни часа; -практика – 466 учебни часа. Обученията ще се провеждат с продължителност, интензивност и обем, съответстващи на Държавните образователни изисквания. Обученията ще се осъществят в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО). Обученията водят до придобиване на квалификация по професия, удостоверени със съответните документи съгласно чл. 38, ал. 2 и ал. 3 от ЗПОО. Завършването на професионалната подготовка се удостоверява със “Свидетелство за професионална квалификация”. Изпити по теория на професията и по практика на професията се провеждат по задания, разработени от обучаващата организация. |
36 000.00
|
49 500.00
|
Разработване и внедряване на система за съобразено с нуждите на работодателите обучение на заети лица: Обучението на персонала е системен процес на обогатяване на знанията, нагласите, уменията на заетите лица с цел да се усъвършенства тяхното трудово представяне.
Развитието на персонала е свързано с управление на кариерата на персонала, служебно и професионално израстване. Политиката за обучение и развитие на персонала отразява възгледите на ръководството за осигуряване на качествена работна сила. В случаите когато компаниите предпочитат да си осигурят обучени кадри от пазара на труда, това често създава проблеми поради необходимостта от по-високо заплащане, трудна адаптация на новоназначените и не винаги намиране на нужните специалисти. Обучението на персонала е средство за мотивиране на служителите чрез предоставяне на възможности за професионално развитие и израстване, сплотяване на екипите и приобщаване на хората към ценностите на фирмата. Не на последно място служителите следва да са запознати с работните процеси и методи при конкретния работодател, което в случая със сектор Строителство дава широка възможност за обогатяване на знанията за работа с различни строителни материали и техники за изпълнение. Ето защо е излючително важно разработването и внедряването на собствена система за обучение на заети лица в„Алпин Билдинг” ЕООД.
Основните етапи на въвеждането на такава система са:
o Определяне на нуждите и целите на обучението на персонала в организацията
o Проектиране, организиране и реализиране на програми за обучение
o Оценяване на ефективността от обучението на персонала.
Определяне на нуждите от обучение
Обучението на персонала носи ползи само ако е насочено към конкретните нужди на организацията. Това налага да се направи анализ на пропуските в знанията, уменията и различията между желаното и действително трудово представяне. Анализът изисква да се прецени дали пропуските не се дължат на фактори несвързани с уменията, знанията и нагласите на персонала, като организация на работа, липса на техника, липса на стимулиране и други. След преценка на пропуските в трудовото представяне по структурни звена и длъжности се формулират конкретните цели на обучението и учебни програми.
Целите на обучението конкретизират нуждите и определят какви трябва да бъдат знанията, уменията и нагласите на обучаемите след края на обучението. За да се определи правилно целта на обучението трябва да се отговори на следните въпроси:
• Очаквано поведение в края на обучението;
• Критерии за оценяване на очакваното поведение;
• Условия, при които да се постигнат резултатите.
Правилно определените цели на обучението са полезни, когато се съчетаят с подходящи методи за обучение, конкретизиране на задачите и оценяване на ефективността на проведеното обучение.
Проектиране и организиране на програми за обучение
Проектирането и организиране на програми за обучение включват следните елементи:
• Определяне на обучаемите;
• Изготвяне на учебно съдържание;
• Осигуряване и организиране на обучението – период, продължителност;
• Избор на подходящи преподаватели/определяне на изискванията към преподавателите;
• Подбор на подходящи методи и техники за обучение.
Обучаваните са ключов елемент за проектирането и организирането на обучението. От техните характеристики – образование, трудов опит зависи и изборът на останалите компоненти на обучението с цел постигане на оптимални резултати от обучението. Уточняването на характеристиките на обучаемите може да стане с помощта на анкета. |
38 500.00
|
88 700.00
|
Осигуряване на достъп до иновативни форми за учене през целия живот: Ефективността на обученията зависи от много фактори, един от които е ангажираността на ученика в свързани с обучението действия. Традиционна образователна практика е основана на предпоставката, че знанието е нещо, което може непосредствено да бъде предадено от преподавателя на обучаващите се.
Пасивната, ориентирани към четене и писане обучения с традиционно съдържание и организация се приема като норма.
От друга страна "участващото и диалогово (интерактивно), съсредоточено върху обучаващия се и резултатите обучение не се срещат често в действителността. С цел да се повиши ангажираността на служителите на Алпин Билдинг ЕООД в обучителните процеси, ще се въведат интерактивни методи за обучение. Отговора на нуждите от качествено поддържащо обучение е да се въведат следните интерактивни методи, които са най-подходящи за компания, развиваща своята дейност в сектор Строителство, а имено:
1. Ситуативен метод - преподаването става в ситуации, които са сходни с тези от реалния живот. Предпоставка е постановката, че знанието е резултат от съчетанието на дейността, социалния конкст и културата. Използват се за симулация на професионална и организаторска дейност за учебни цели и заемат важно място в учебния процес - за илюстрация, за получаване на обратна връзка, за формиране на умения и навици, за затвърдяване на знанията и уменията, за провекра и оценка
2.Инцидентен метод- непосредствено действие, цел на които е изпълнението на задачи, но които по предвиден начин (инцидентно) увеличават специфични знания, умения или разбиране. Цел е да се изпълни задачата без да се учи ( ученето е странична, съпътстваща дейност, част от действията на обучаващия се. Наученето е резултат от отражението на опита. Варианти: учене от грешките, учене в информационна среда, учене чрез междуличностно експериментиране.
3.Метод на съвместно (кооперативно) обучение. Обучаващите се служители работят в екип с обща задача (обща цел), включеност на всички, положителни взаимозависимости (всички членове трябва да си сътрудничат, за да изпълнят задачата), индивидуална и групова отговорност (всеки член отговаря както за своето учене така и за крайния резултат). лице в лице съществуващо взаимодействие, умения за работа в екип, организирани групови действия.
4. Метод на конкретните ситуации (кейс-стъди). С метода се цели развитие на определени качества на мисленето -любознателност, разсъдливост, мъдрост, лични качества - твърдост, отговорност и други. При този метод е дадено предимство на действието пред знанието.
С изпълнението на дейността ще се извършат активности:
- Детайлно изследване на информационни източници – нормативни и стратегически документи, стандарти за обучение, специализирани наръчници и ръководства, съществуващи добри практики и разработки
- Анализ на набраната информация и извеждане на основните въпроси
- Подготовка на анкетна карта сред заинтересованите лица, дефиниране на въпросите и основните раздели
- Провеждане на анкетно проучване с цел да се определят най-благоприятните и приложими методи за дейността
- Обработка и обобщаване на получените отговори
- Цялостен преглед и интерпретация на набраните данни, дефиниране на основни изводи, препоръки и насоки за повишаване качеството и степента на усвояемост на предоставяните знания чрез прилагане на интерактивни методи
- Разработване на интерактивни методи за обучение, съобразени със спецификата на работа на лицата от целевата група, с дефинираните потребности и възможности
- Преглед и въвеждане в дружеството
Изпълнението на дейността ще се реализира през първите шест месеца от проекта, като нейното изпълнение ще бъде възложне на външна организация притежаваща необходимия опит и квалификация за изпълнение на предвидената дейност. |
20 000.00
|
40 000.00
|