Сформиране на екип за управление на проекта: РИМ - Хасково ще носи пряка отговорност за управлението на проекта. Членовете на екипа притежават необходимата квалификация и опит за осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности и постигане на целите. Отговорностите по проекта ще бъдат ясно разпределени, като при необходимост ще се предприемат и корективни действия. Екипът за управление на проекта (ЕУП) ще включва:
- РЪКОВОДИТЕЛ ПРОЕКТ: Ръководи цялостното изпълнение на дейностите по проекта в съответствие със заложените крайни срокове и индикатори; координира и контролира работата на екипа за управление на проекта като разпределя задачи и отговорности между експертите; следи за целесъобразното и законосъобразно изпълнение и отчитане на проекта, съобразно изискванията на Оператора на програмата (ОП); Осъществява текуща комуникация с ОП; следи за наличието на отчетни документи във всеки момент от изпълнението и др.
- ФИНАНСОВ МЕНИДЖЪР: отговаря за правилното финансово управление и отчитане на проекта съгласно действащото законодателство, принципите и регулациите на ФМ; осъществява контрол върху финансовите операции като следи за целесъобразното и законосъобразно разходване на средствата; следи за коректното изготвяне на документите свързани с наетите лица по проекта; следи ежемесечно изразходваните разходи и паричния поток; следи за изрядността на финансовата документация и нейното съхранение според нормативните изисквания и др.
- КООРДИНАТОР: координира работата по изпълнение на дейностите по проекта в съответствие със заложените крайни срокове и индикатори; извършва комуникация с останалите членове на екипа (експерти) и екипа по управление; координира изготвянето на докладите и следи за спазване на сроковете; участва в подготовка на междинни и финални отчети; подготвя кореспонденция между заинтересованите страни свързана с изпълнението на проектните дейности и др.
- СЧЕТОВОДИТЕЛ: подпомага работата на финансовия мениджър на проекта за правилното и законосъобразно използване на финансовите ресурси и отчитане на проекта; изготвя необходимите счетоводни документи за извършване на плащанията по сключените договори; изплаща работните заплати и извършва плащанията към доставчици/изпълнители на услуги; осъществява текущото счетоводно отчитане на проектните дейности; подготвя документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване; обработва финансовите документи според схемата за извършване на плащанията, част от договора за финансиране; поддържа адекватна и аналитична одитна история за целите на проекта и др.
Работата на ЕУП ще бъде подпомогната от:
- ПРАВЕН СЪВЕТНИК: изготвя правни документи и договори; дава съвети при настъпили административни проблеми във връзка с изпълнението на проекта; отговаря за провеждането на процедурите за избор на изпълнител на услуга или доставка, спрямо националното законодателство и настоящата програма; осъществява контрол на изпълнението по тръжни процедури; следи за изпълнението на договорите, комуникацията с изпълнителите и др.
- СЪВМЕСТЕН СЪВЕТ ЗА МОНИТОРИНГ: с конкретни задължения и отговорност по вътрешен контрол и наблюдение на проектното изпълнение. В Съвместния съвет по мониторинг ще участват представляващите всеки един от партньорите по проекта. Дейността на Съвета трябва да гарантира прозрачното разходване на средствата по проекта и постигане на заложените индикатори. Съветът ще проведе минимум 4 онлайн съвещания за преглед на изпълнението. Участие в срещите ще вземат и членове на екипа по управление на проекта. |
115 244.55
|
83 349.05
|
Публичност и информация: Дейността има за цел да запознае обществото с реалната промяна, която постигаме благодарение на получената финансова подкрепа, популяризираме възможностите, които ФМ на ЕИП и НФМ 2014-2021 г. предлага, както и резултатите, които постигаме, работейки заедно за по-зелена, по-конкурентна и по- приобщаваща Европа.
Всички информационни и комуникационни материали ще бъдат изготвени следвайки изискванията, описани в Ръководството за комуникация и дизайн, съгласно описаните подробно техническите изисквания за използването на логата, информационните табели, плакатите, публикациите, присъствието в интернет пространството и аудиовизуалните материали.
Приносът на Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия чрез безвъзмездните средства от ФМ на ЕИП 2014-2021 г. задължително ще бъде отбелязван във всички публикации и дейности по проекта.
При подготовката и изпълнението на комуникационните мерки ще да бъде отчетена степента на информираност на отделните заинтересовани страни. Базовите фактори, въздействащи на решенията, които ще бъдат прилагани обхващат: използване на позитивно "говорене" и лесно разбираеми посланията; обръщане към хората в тяхната местна среда, като се използват предпочитаните от тях медии и канали за информация; търсене на активна обратна връзка от целевите групи; изграждане и затвърждаване на разпознаевомостта на екипа; наблюдение и оценка на информационните и комуникационни дейности с цел проверка на тяхната ефективност, ефикасност и релевантност. Изпълнението ще е насочено към максимална прозрачност на реализацията на проекта. Фокусът ще попада върху предоставянето на информация, свързана с характерните черти на проекта, неговата устойчивост и резултати чрез следното:
- 1 двуезична интернет страница на английски и български език с информация за целите и дейностите по проекта, както и за финансовия принос на ФМ на ЕИП с поставена връзка и към интернет портала на ФМ на ЕИП и НФМ – www.eeagrants.bg.
Ще включва информация за напредъка на проекта, постижения и резултати, сътрудничеството с партньори от държавите донори, подходящ снимков/онагледителен материал, контактна информация.
- 3 информационни табели ще бъдат поставени в близост до обектите, в който се осъществяват дейностите по проекта. В срок до 6 месеца след приключването на проекта ще бъдат заменени с 3 възпоменателни табели в съответствие на изискванията в Ръководството за комуникация и дизайн.
- 3 рол банера (за всеки от проектните партньори), 10 афиша и 3 тематични брошури на български и английски език с резюмирана информация за новите изложби, в тираж от по 100 броя.
- 2 пресконференции със заинтересованите страни за напредъка, постиженията и резултатите на финансирания проект със съпътстващи 2 събития (стартиращо и закриващо).
- 1 видео клип и 1 кратък документален филм, представящи резултатите от дейностите по проекта, в т.ч. финансирани събития по проекта. Клиповете ще са с висока резолюция (1920 х 1080 пиксела) и субтитри на английски език.
2 ЕКСПЕРТИ ВРЪЗКИ С ОБЩЕСТВЕНОСТТА (1 за България и 1 за Исландия): осигуряват необходимото съдействие при провеждане на събития като представят резултатите от проекта; отговарят за изпълнението на мерките за публичност и информация; координират и съгласуват с партньорите организирането и провеждането на публични събития, следят за качеството на услугите и информационните материали, следят за изпълнение на изискванията за визуализация на програмата. Координират комуникацията с медиите и подготвят материали свързани с проектното изпълнение за публикуване и разпространение сред широката общественост. Подпомагат работата на ръководителя на проекта като отговарят за изготвяне на присъствени списъци, анкетни карти и заснемане на събития. Поддържат и актуализират съдържанието на интернет страницата на проекта и имат задължение да информират в писмен вид ПО най-малко две седмици преди провеждане на събитие. След провеждането на събитията изпращат по електронен път до ПО пресматериали и снимки от събитието. |
22 060.80
|
5 966.59
|
Обновяване и ревитализиране на експозиционни пространства: Дейността включва обновяване и ревитализиране на пространства, интериора и ремонтиране на експозиционни пространства, внасяне на подобрения, позволяващи обособяване и адаптиране на помещения за посещаване и ползване от публика съгласно съвременните тенденции и приложимите изисквания (в т.ч. климатични или отоплителни системи в пространствата, обект на интервенция по проекта). Всички експозиционни пространства, които се планира да бъдат реновирани включват текущ ремонт.
Включено е оборудване и обзавеждане на специализирани пространства за реализиране на образователни програми и инициативи, детски ателиета, прожекции и др. Предвидено е закупуване и монтаж на витрини, паравани, поставки и системи за представяне на експонати както и закупуване на оборудване, техника, софтуер и мебели за експозиции, общи пространства, посещавани от публика, помещения за събития, които са пряко свързани с изпълнението на проекта.
1. Зала Етнография:
Планира се обновяване на Зала Етнография в сградата на музея чрез поставяне на нови електрическа, озвучителна, осветителна и вентилационно-климатична системи; подмяна на витрините, както и експозиционните материали вътре, закупуване на нови манекени; почистване на подовата настилка; изработване на подходящи системи за съхранение на предмети в залата. За внедряване на нов вид представяне на експозицията се планира изработка на дограма със смарт стъкла, които позволяват прожектиране на видео файлове и едновременно с това предпазват експонатите изложени близо до прозорците от слънчевите лъчи. Планира се и ремонт на санитарното помещение, както и нови рекламни табели и пана из експозицията.
Пространството в Зала "Етнография" е постоянна експозиция, която не може да бъде променяна и затова освен ремонтните дейности за привличане на публики , проектът въвежда иновативно представяне чрез поставянето на интерактивната външна витрина за дигитални прожекции.
2. Шишманова къща:
Планира се отварянето на Шишманова къща за посетители и нареждането на нова изложба; освежителен ремонт; закупуване на маса и пейки, които ще служат за ново представяне чрез разнородни работилници за деца; климатизация; доставка на витрини и витринни експозиционни материали; планира се доставката на телевизор и лаптоп за презентации и събития, принтер, с който да се изработват необходимите работни материали и който може да бъде използван за бъдещи проекти и изложби. Облагородяване и почистване на дворното пространство. Нова изложба, реновиран интериор; презентационна техника - телевизор , лаптоп; обзавеждане за обособяване на посетителско пространство - разтегателна маса; пейки или столове подходящи за настаняване на 12 човека; стелажи и витрини и експозиционни материали; озеленяване; ремонтирано санитарно помещение.
3. Кирково училище:
Подготовка на пространството за представяне на нова изложба; освежителен ремонт; реставрирани оригинални декорации в интериора и екстериора; нови витрини, презентационна техника - телевизор и лаптоп, материали за експозицията, сгъваеми столове; климатизация.
За експозиционните пространства на Кирково училище и Шишманова къща се планира текущ ремонт и създаване на обособени помещения, част от изложбата, за интеракция. Т.е., в едно от помещенията посетителите ще могат да докосват/изпробват различни дейности с автентични предмети или по автентичен начин. В Шишманова къща се планира обособяване на помещение за провеждане на работилници с деца. |
457 861.24
|
33 907.26
|
Представяне на нови изложби и внедряване на иновативни технологии и интерактивни инсталации: Дейността предвижда внедряване на иновативни технологии и интерактивни инсталации и представяне на следните нови изложби:
1. Изложба в Шишманова къща - Етнографска изложба представяща занаятите в региона с обособен кът за детски ателиета.
Предвидени са двама уредници от отдел Етнография на РИМ-Хасково за нареждането на нова изложба в Шишманова къща.
2. Изложба в Зала Етнография - Включва реновирана изложба с ново представяне и внедрена иновация – интерактивна витрина.
В Зала "Етнография" постоянната експозиция ще се запази във вида си. Дигитални прожекции върху стъклото на витрината на Зала "Етнография" са иновацията в проекта. Изработена със специално фолио, витрината представлява изключително притегателна зона, а съдържанието, което се прожектира върху стъклото може да бъде наблюдавана както отвътре в самата експозиция, така и отвън. Когато не се използва за прожекции, фолиото предпазва експонатите от слънчево изгаряне и онези предмети, които са разположени близо до прозорци. Когато не се използва за прожекции, стъклото на витрината остава прозрачно и по този начин не закрива помещението, както би се случило при употребата на обикновен прожекционен екран. Съдържанието на прожектираното върху фолиото може да се променя, което позволява употребата му в различни бъдещи събитие и проекти.
Предвидени са двама уредници от отдел Етнография на РИМ-Хасково за развалянето на експозиция в Зала Етнография, пакетирането, обезопасяването и съхраняването на предметите преди ремонта. Не е възможно изчистването напълно на цялата зала, затова е необходимо предметите да се преместват и нареждат отново по местата си.
3. Изложба в Кирково училище - Изложба ще представя историята и делото на местни културни дейци, дарители и заслужили личности.
Планираните изложби са временни, но с висока продължителност. Нареждането на временна изложба позволява повече гъвкавост в процеса, тъй като всяка временна изложба може да бъде обогатявана или размествана при наличието на нови експонати, без административно натоварване.
Предвидени са двама уредници от отдел История на РИМ-Хасково за нареждането на нова изложба в Кирково училище.
В рамките на тази дейност ще се създават 2 нови работни места на позиция Екскурзовод в Кирково училище и в Шишманова къща.
4. Изготвяне на сериен филм от типа загадки в музея с 10 епизода, които разказват интересни истории за предмети, личности, събития в региона. Епизодите ще бъдат с образователна насоченост и ще се прожектират върху витрините на Зала Етнография при провеждането на образователни програми и уроци, и др. |
64 566.60
|
49 491.99
|
Разработване на предприемачески план: По дефиниция РИМ - Хасково е културен институт, чиято основна задача е грижата за съхранение на културно-историческото наследство в региона. В резултат на дългогодишната събирателска, фондова и научно-изследователска работа на няколко поколения музейни специалисти днес само в основния фонд се съхраняват над 120 000 движими културни ценности. Най-атрактивните културни ценности от фондовете на музея участват и в редица национални и международни изложби. Музейните експонати се съхраняват в обособените фондове в отделите „Археология“, „Етнография“ „История на България ХV-ХІХ век“, „Нова история“, “Най-нова история“. В тях работят 27 служители.
РИМ- Хасково активно работи за развитие за обновяване на експозиционните зали, ремонти, подобрения и разширения, за обучение на персонала, за улесняване на достъпа на хора с увреждания и други.
В съответствие с профила, функциите и характера на фонда си, музея изгражда дългосрочна визия за развитие и формулира своята мисия на Предприемаческият план следва да подкрепя посоката за развитие на музея не само като основен за региона културен фактор, открит за публиката, който съхранява и обогатява историческото ни наследство за настоящите и бъдещите поколения, а и като съвременен културен център – форум на различни културни перспективи и партньорства, които свързват България със света.
Основната цел на настоящата дейност е въвеждането на успешни маркетингови и мениджмънт инструменти в работата на музея за да се предизвика дългосрочен ангажимент на целевата аудитория и развитие на културни продукти и услуги, включително и ефективното популяризиране на тези, разработени в рамките на проекта.
В тази връзка в рамките на дейността се предвижда разработване на предприемачески план, който да се изпълнява за период от 5 години след създаването му със следното съдържание:
- Общо представяне на предприемаческата идея и цели.
- Анализ на външната среда, вкл. тенденции в музейното дело, социално-демографски фактори, очаквания на потребителите, място на технологиите, държавна политика и др.
- Анализ на вътрешната среда, вкл. материални условия, административен и експертен капацитет и др.
- Обща характеристика, търсене и предлагане на продукта и услугите, предоставяни от културния институт.
- Предвиждани дейности и финансиране.
- Целеви групи и заинтересовани страни, вкл. маркетингова стратегия за увеличаване на обхвата им.
- План за изпълнение и времеви график.
- Очаквани резултати, вкл. прогнозни целеви стойности за увеличение на посещенията на място на годишна база, прогнозни целеви стойности за увеличение на приходите (задължително да се заложат базови и целеви годишни стойности) и др. |
15 600.00
|
0.00
|
Обучения на персонала на РИМ-Хасково: Дейността е свързана с предоставяне на обучения на ръководен и специализиран персонал, изграждане на капацитет и споделяне на компетенции в следните модули:
1.Разработване, управление и изпълнение на проекти и програми - 16 учебни часа със следното съдържание:
- Запознаване с основни източници за финансиране на проектен принцип. Обща информация за публичните фондове в България и допустимите бенефициери. Практическа работа с електронни системи за кандидатстване по национални и европейски програми, в т.ч. Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България - ИСУН 2020, Erasmus+ Project Results Platform и др.
- Избор на финансираща организация, сформиране на стратегически партньорства и подготовка на документи за кандидатстване. Изисквания при изготвяне на проекти за безвъзмездно финансиране. Критерии и методология за оценка – разглеждане на конкретни примери. Разглеждане на насоки и формуляри за кандидатстване.
Практическа работа - формулиране на проектни цели, целеви групи, план и график на дейностите, бюджет и допустимост на разходите.
- Основни правила и понятия в управлението и изпълнението на проекти - сформиране на екипи, изпълнение на мерки за публичност и информация, правна рамка, възлагане и отчитане. Практическа работа - подготовка на технически и финансов отчет.
- От идея до проект. Представяне на конкретни примери от практиката и попълнени формуляри за кандидатстване. Практическа работа - самостоятелно разработване и представяне на проект.
Програмата синтезира структурирани и практически ориентирани познания за работа на проектен принцип в достъпна и разбираема форма като подготвя участниците за прилагането им в реална среда чрез преминаване през целия процес на разработване, управление и изпълнение на проекти от началото до края.
2. Привличане на публика - 16 учебни часа със следното съдържание:
- прилагане на политики за привличане на нови публики;
- придобиване на умения за прилагане на творчески подходи за привличане на нови публики;
- въвеждане на иновативни и интерактивни методи в процеса за привличане на публики;
- иновативност в процеса на съвместната работа на различните специалисти и създаването на общ продукт.
Развитието на публиките днес е един от ключовите въпроси при осъществяването на социалните функции на музея. От съществено значение е
разбирането за ролята на институцията не просто като източник на знание, който предлага възможности за информиране, а като среда, която осигурява на посетителя интерактивно преживяване, условия за съучастие и съпреживяване.
3. Обучение по културно предприемачество - 16 учебни часа със следните основни компоненти:
- Защо да инвестираме в култура и изкуство;
- Икономика на културата в Европа;
- Развитие на креативни промишлени клъстери, творчески инкубатори и цифровизацията на културното съдържание;
- Откриване на пазарни ниши с по-висока стойност в отдалечени региони;
- Създаване на успешни партньорства и участия в мрежи за реализиране на културни инициативи;
- Работа с медиите и социалните мрежи;
- Маркетинг и реклама;
- Специфики в съставянето на успешен бизнес план за развитие на културно предприемачество. |
2 816.64
|
0.00
|
Комитет за двустранно културно сътрудничество: Основната цел на дейността е създаване на мрежа за международно културно сътрудничество и обмен с фокус върху развитието на предприемачество в сферата на културата чрез сформиране на Комитет за двустранно културно сътрудничество .
Членовете на Комитета следва да предоставя съвети относно подготовката и изпълнението на проектните дейности и да правят предложения за надграждане на резултатите и осигуряване на устойчиви двустранни отношения между представители на културния сектор в България и Исландия. Комитетът е главният форум за сътрудничество между партньорите по проекта, което го превръща в ключов инструмент за укрепване на двустранните отношения. Партниращите си организации ще имат за задача да разширяват дневния ред с въпроси от общ интерес, да споделят опит и да насърчават диалога и сътрудничеството, за да осигурят основа за дългосрочно развитие в два аспекта:
1) Засилване на ролята, която културата и културното наследство играят в местното и регионално развитие с акцент върху заетостта, социалното приобщаване и културното предприемачество;
2) Участие на социалните, етническите и културните малцинства и групи в културни проекти и достъпът им до култура.
Правилата за работа на Комитета за културно сътрудничество ще следват следната рамка:
- Членството ще бъде гъвкаво с оглед на поставените за разглеждане теми.
- Комитетът ще проведе общо четири тридневни заседания като две от тях в Хасково и две в Рейкявик.
- Дневният ред ще се определя от приемаща организация като се съгласува между партньорите.
- Поканите за заседанието, които съдържат дневния ред и други документи следва да бъдат разпращани в едномесечен срок преди датата на заседанието
- Проекта на протокол следва да се разпространи до 14 дни след проведеното заседание и предоставянето на коментари по него да са в рамките на 14 дни от получаването.
Като минимум, Комитетът за културно сътрудничество включва 9 члена като 6 от тях са представители на партньорските организации. Партньорите могат да канят за членове на Комитета свободни артисти и представители на други културни институти, организации с идеална цел и културни оператори, изследователи и лица с интерес към културното наследство и с желание за задълбочаване на двустранните и многостранните отношения между представителите на българската култура и тези от Исландия.
В рамките на срещите част от разглежданите теми ще бъдат свързани с привличане на публика и културно предприемачество, създаване на образователни програми за всички възрасти, организиране на събития и фестивали. |
68 601.80
|
42 081.28
|
Творчески и образователни работилници: Образователните програми имат важна роля за осъществяването на основни функции в музейната дейност, за издигане престижа и популярността на културния институт сред публиката. С тази цел бъде разработен пакет от образователни програми, насочени към всички възрастови и социални групи като приоритетно ще се работи с младите хора и децата.
Откриването на новите изложби и ревитализираните пространства за представяне на културно наследство ще се съпътства от провеждането на творчески и образователни работилници. Те ще бъдат разработени в няколко модула свързани с опознаване на най-значимите и интересни експонати във фонда на експозициите, недвижимите културни ценности, исторически събития и личности, традиции и нематериално културно наследство като се използват похватите на интеракцията, изкуството и технологиите. По метода учене чрез правене и игра ще се разработят образователни програми за представяне на културно- историческото наследство и запознаване с дейността на музея като "Търсачи на градски съкровища", "Уредник за един ден", работилници за изработване на кукли в народни носии, тъкане на стан, запознаване с типичната българска шевица, заснемане на видеа, които да бъдат прожектирани върху стъклото на новата витрина на Зала "Етнография" в музея.
Инициативите ще обхващат различни възрасти, в т.ч. ученици, хора в неравностойно положение и представители на уязвими групи.
За да се гарантира социално включване, като участници в пилотните работилници ще се поканят класове от училища с възпитаници от ромския етнос и деца, настанени в приемни семейства и деца с увреждания.
Образователните работилници ще бъдат съобразени с възрастта и учебната програма на децата и младежите и ще се предложат на ръководителите на образователните институции в града като възможност за провеждане на изнесени часове по история и предприемачество.
В тази връзка дейността ще допринесе за привличане на нови публики, което е един от ключовите въпроси при осъществяването на социалните функции на музея. От съществено значение е разбирането за ролята на институцията не просто като източник на знание, който предлага възможности за информиране, а като среда, която осигурява на посетителя интерактивно преживяване, условия за съучастие и съпреживяване. Наред с изучаването и популяризирането на музейните сбирки, РИМ-Хасково трябва да функционира и като културен и образователен център, ориентиран към интерактивна комуникация, пространство за развитие и за личностна и творческа реализация. |
17 602.50
|
0.00
|