Допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин: Целта на дейността:
Децата, чиито майчин език не е българският, да получат необходимите езикови познания и подготовка за успешен старт в училище.
В община Завет е на лице фактът, че децата от етническите малцинства в детските градини, а впоследствие и в училище, не владеят добре български език, което води до незадоволителни резултати в обучението в училище и трудна социализация. Децата, при които езикът в семейството е различен от българския, се затрудняват в процеса на общуване и обучение. Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови проблеми в семействата, води до незаинтересованост и често отсъствие на децата. Липсва мотивация за присъствие в детски колектив и участие в учебен процес. Занижени са потребностите от индивидуални постижения в обучението им. Един от начините за разрешаване на подобни проблеми е реализиране на дейности, насочени към допълнително обучение на децата за овладяване на български език. Дейността ще спомогне за засилване на мотивацията за активно включване в образователния процес на деца от предучилищна възраст, а по-късно и в началния етап на образование.
В дейността като отговорна организация община Завет, като първостепенен разпоредител ще организира и проведе съответната процедура по ЗОП. Оборудването ще бъде собственост на община Завет, като същото ще бъде предоставено за ползване на ДГ „СЛЪНЧО”, ГР. ЗАВЕТ, ДГ „ЧЕРВЕНА ШАПЧИЦА”, С. БРЕСТОВЕНЕ , ДГ „РАДОСТ”, С. ОСТРОВО, ДГ „ПРОЛЕТ”, С. ВЕСЕЛЕЦ, където ще се реализира самата дейност.
Предвиденото оборудване е необходимо за подпомагане на работата на педагогическия персонал при изпълняване на дейността. Следва да се има в предвид, че целевата група по тази дейност ще са деца на възраст до 3 до 7 годни и допълнителното обучение по български език ще бъде съчетано със заучаване на песни и музикални игри, драматизации, за по-лесно овладяване на книжовния български език. Ще се използват дидактични игри: познавателни и интелектуални, сюжетно-ролеви игри и игра-драматизация, поради което са необходими лаптопи, мултимедия и екран за мултимедия, магнитна дъска. Предвидените маси и столчета се необходими за допълване на инвентара на детските градините за обособяване на групите по допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин. |
62 862.66
|
62 869.66
|
Предоставяне на психологическа подкрепа за децата и от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия: Дейността предвижда осигуряване на психологическа подкрепа, чрез индивидуални и групови мероприятия за децата от етническите малцинства, с цел изграждане на доверие, лесно приобщаване и разбирателство между децата.
Родителите и учителите не винаги успяват бързо да адаптират детето към промените. В този периода на адаптация и интегриране в помощ на детето ще бъде психолог. Той ще помага да се открият решения за повечето проблеми. Такива могат да са: трудност в общуването с родители и връстници; агресивност и хиперактивност; постъпване за първи път в детска градина; преместването в друга детска градина, страх, неувереност и др.
Безусловно, детето се нуждае от специфична професионална подкрепа при постъпване в детска градина и проблем с общуването. Психологът ще провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той ще се стреми да разбере от какво произлиза състоянието на детето. Психологът ще провежда развиващи индивидуални и групови мероприятия с деца в предучилищна възраст /памет, внимание, творчески способности/, осъществяване на подготовка на детето за постъпване в училище.
В срещите си с психолога, детето ще развие навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемостта, укрепването на паметта и вниманието.
Психологът ще осъществява предварителна работа “на място”- в детски градини в общината, за намаляване на стреса и по-бърза адаптация към новата и нежелана среда; индивидуално обучение за преодоляване на проблемите: социални умения, езикова бариера (когато е необходимо); подкрепа за реално включване в живота на групата и в учебния процес по общата учебна програма след изтичането на периода на адаптация; работа с родителите на децата, които има нужда от психологическа подкрепа; работа с останалите деца и всички родители за взаимно разбиране, приемане и взаимна адаптация.
|
30 000.00
|
29 808.00
|
Работа с родители (роми и нероми), чрез включването им в обучения: Дейността включва провеждане на обучения за родители с цел психологическо подпомагане, както следва:
1. Обучение на тема „Толерантност” в рамките на 8 уч. часа за 100 родители, разпределени в 8 групи
2. Обучение на тема „Заедно” в рамките на 8 уч. часа за 100 родители, разпределени в 8 групи
Обученията ще бъдат фокусирани върху активно включване на родителите във възпитателно-образователния процес в детските градини. Целта на обученията е изграждане на умения за толерантност у родителите, чрез собствения им положителен пример, който да се предаде на децата в семейството. В тренингите се предвижда да се развият уменията на родителите за толерантно общуване, недискриминация и приемащо поведение към различието. Тренинг-обученията ще дадат базови знания и умения на родителите, които ще повлияят на децата им при общуване с деца от малцинствата. Родителите ще изградят принадлежност към групата, чрез симулации и ролеви игри. Тренинг-обученията ще създадат предпоставка за развитие на креативност в общуването и взаимодействието с малцинствени групи .
Специфични цели:
- Готовност на родителите да приобщават децата към училището и създаване на условия за социална интеграция;
- Подготвеност на родителя за приобщаване на детето към различните култури;
- Проявяване на интерес, уважение, отзивчивост и толерантност към различните общности и техните представители;
- Насърчаване към взаимни дейности и добри взаимоотношения;
- Привличане на родителите, като партньори в процеса на обучение, чрез създаване на условия за взаимодействие между различните семейства.
|
14 000.00
|
13 920.00
|
Насърчаване активното участие на родителите в образователния процес: Дейността има за цел да активира и мотивира участието на родителите в образователния процес и подпомагане на педагогическия персонал. Факт е, че родители от малцинствата не са активни, не участват и не подпомагат педагогическия персонал. Вследствие на това децата трудно се интегрират в образователния процес. Основната цел на настоящата дейност е да засили участието на родители от ромски произход, чрез включване в дейности, които да се възприемат леко, без съпротиви, но в същото време да повишат интереса им към образованието и развитието на техните деца. Такива дейност най-добре се реализират през информалното образование, а именно - включването на родители и деца в излети. За да се постигнат целите по настоящата дейност, тя ще се реализира с помощта на социални психолози, които в процеса на мероприятията ще въздействат, взаимодействат, сугестират и провокират активното участие на родителите в образователния процес.
Работата с родители и деца ще бъде организирана в неформална среда , чрез провеждане на мероприятие „Излет на тема:“Мечтани посоки“.
Целта на мероприятието е подпомогне на всяко подрастващо дете да открие и изрази уникалната си индивидуалност, да уважава себеизразяването на другите и да твори заедно с тях. Посредством творческите техники и игри децата ще опознават своите чувства, емоции, вълнения и през тях ще се свържат със своята креативност. Основният фокус е върху свободното изразяване и радостта от това да изразиш себе си. Родители освен наблюдатели ще са и активни участници в този процес.
Методи, използвани в психологическото подпомагане:
1. Симулации;
2. Ролеви игри;
3. Работилници.
В излетите ще има игри. Играта е творческа дейност в своята същност, а от друга страна, е най-сериозното занимание за децата. Тя е изразяването и сбъдването на техните желания. Играта отваря пространство и за емоционални взаимоотношения, улеснява социалните контакти между децата. Творческият процес помага на децата да отработят неусетно преживявания, емоции и чувства от реалния живот, а творбата е посредникът между вътрешния свят на детето и външната реалност. Участието в този процес дава на децата увереност в себе си и себеуважение, развива техните социални умения и желание да споделят с другите своята уникална същност.
|
30 000.00
|
29 808.00
|
Създаване на клубове по интереси за насърчаване общуването, съвместните изяви и развиване на културната идентичност: Изборът на клубове се основава на форми, които от една страна ще доведат до насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различните етноси, а от друга страна ще спомогнат за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда.
Чрез работа в клубове по интереси, ориентирани към различни изкуства, децата ще развият по-лесно умения, които да подобрят общуването с връстниците им от други общности.
В детските градини ще бъдат сформирани клубове, в които децата ще придобият знания в различни сфери на живота, социални умения и ценности:
1. Клуб "Театрално студио": запознаване с мъдростта от приказките на балканските народи, изграждане на умения да пресъздават приказки чрез театър, мотивация за общуване на български език, социализация на различни етнически групи, изява и поощряване на децата.
2. Клуб "Занаяти": децата ще натрупват знания за старинни занаяти, ще придобиват технологични умения и опит при ръчна изработка на модели от различни материали с различни инструменти, ще използват разнообразни операции и техники за постигане на поставената задача, проявяване на инициативност и творчество.
3. Клуб "Обичам те, роден край": усвояване на знания за родния край и неговите забележителности.
4. Клуб "Знам и мога": предоставя възможност за творческа изява на децата със задълбочени знания и практически умения в областта на математиката, социалния и природния свят; успешно адаптиране на децата в детската градина; подготовка на деца билингви за училище; изградени умения, навици и култура на общуване.
5. Клуб "Уча и играя": стимулиране на толерантност, взаимопомощ, сътрудничество и отговорност, чрез спорт.
6. Клуб "Песни най-чудесни": създаване на хор от деца с певчески заложби, развиване на певческата култура на децата.
Различни клубове по интереси ще бъдат сформирани в следните детски градини:
1. ДГ „СЛЪНЧО” ГР. ЗАВЕТ - общият брой на участниците ще бъде 100-120 деца.
2. ДГ „ЧЕРВЕНА ШАПЧИЦА” С. БРЕСТОВЕНЕ - общият брой на участниците ще бъде 50-70 деца.
3. ДГ „РАДОСТ” С. ОСТРОВО - общият брой на участниците ще бъде 20-40 деца.
4. ДГ „ПРОЛЕТ” С. ВЕСЕЛЕЦ - общият брой на участниците ще бъде 20 деца.
В ДГ „СЛЪНЧО”, ГР. ЗАВЕТ ще бъдат създадени следните клубове:
1. Клуб "Театрално студио", като е предвиден 1 ръководител- 50 уч. часа.
2. Клуб "Занаяти",като е предвиден 1 ръководител - 50 уч. часа.
3. Клуб "Обичам те, роден край",като е предвиден 1 ръководител в -50 уч. часа.
4. Клуб "Знам и мога",като е предвиден 1 ръководител-50 уч. часа.
5. Клуб "Уча и играя",като е предвиден 1 ръководител - 50 уч. часа.
6. Клуб "Песни най-чудесни",като е предвиден 1 ръководител - 50 уч. часа.
В ДГ „ЧЕРВЕНА ШАПЧИЦА”, С. БРЕСТОВЕНЕ ще бъдат създадени следните клубове:
1.Клуб "Занаяти",като е предвиден 1 ръководител -50 уч. часа.
2.Клуб "Знам и мога",като е предвиден 1 ръководител - 50 уч. часа.
5. Клуб "Уча и играя",като е предвиден 1 ръководител - 50 уч. часа.
В ДГ „РАДОСТ”, С.ОСТРОВО клуб "Песни най-чудесни",като е предвиден 1 ръководител-50 уч. часа.
В ДГ „ПРОЛЕТ”, С ВЕСЕЛЕЦ клуб Клуб "Знам и мога",като е предвиден 1 ръководител - 50 уч. часа.
Към момента на изготвяне на проектното предложение предвидените преподаватели притежават опит над 7 години, поради което е заложена часова ставка от 23.00 лв., съгласно Стандартната таблица за допустимия размер на почасовото възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проектите по ОП НОИР.
Клубовете ще дадат възможност на деца от различни етноси да се чувстват равноспоставени на базата на техните таланти и заложби. Децата ще бъдат активни участници в целия процес, споделяйки отговорностите за успеха за създадения общ продукт.
Детските градини на територията на община Завет не разполагат с необходимото оборудване за изпълнение на дейностите в клубовете и създаване на творческа среда. Във връзка с това за дейността е необходимо закупуване на оборудване и обзавеждане. |
37 754.83
|
38 200.18
|
Библиотека за играчки и читателски клуб в гр. Завет: Една от целите на тази дейност е овластяване на ромските жени в общината, чрез разкриване на читателски клуб (ЧК) и библиотека за играчки (БИ). Ромската жена е специфична целева група, тъй като жената има специфично място в ромска общност. Много често ромската жена е изключена дори от живота на самата ромска общност, тъй като единственият хоризонт пред нея е да бъде добра домакиня, майка, баба и др. От една страна принадлежи към уязвимо етническо малцинство, от друга стана това, че е жена я поставя в по-непривилегировано положение спрямо мъжа. Статусът на ромската жена в Завет е повлиян от патриархалните отношения вътре в семействата. Редки са случаите, в които ромски жени влизат и в други социални роли – професионалисти, лидерки и др.
Много родители не познават пълния набор от детски нужди и игнорират нуждите на детето от ранно образование и социализация. Това в най-голяма степен се отнася за най-маргинализираните общности, които са напуснали училище в ранна юношеска или младежка възраст, преди самите те да са съзрели и натрупали достатъчен социален опит.
Родителските умения на тези млади хора се оформят преди всичко под въздействието на семейните и общностни норми, които в повечето случаи не включват подкрепа за образованието на децата. С най-голяма роля за развитието на детската личност в ранна детска възраст е майката. За съжаление, младите ромски жени, които напускат училище рано, изпитват страх и недоверие към всякаква формална форма на учене. Това ги държи надалеч както от предприемане на стъпки за тяхното собствено развитие, така и за полагане на повече усилия за подкрепа на образованието на децата им. Затова другата цел на тази дейност е да подпомогне повишаването на родителския капацитет на ромски родители, особено на майките, чийто деца не посещават редовно детска градина и начално училище.
В рамките на дейността ще се разкрие библиотека за играчки и читателски клуб, който би могъл да бъде разположен в общностния център. Библиотеката за играчки е място, където децата, техните семейства и лицата, полагащи грижи могат да заемат играчки, пъзели, игри и книги, които са предназначени за подпомагане на развитието на децата, както и за учене чрез игри. Елементите от библиотеката могат да бъдат заемани и ползвани у дома за срок от 2 седмици.
БИ дават възможност на родителите да развиват родителските си умения и да разбират ролята на играта в етапите на развитие на детето. Те, също така, предоставят възможност за изграждане на връзки в общността - както сред родителите, така и с хора, които предлагат услуги за семейства.
Дейността на БИ се допълва от Читателски клуб. В рамите на ЧК веднъж седмично фасилитатор ще организира двучасова сесия с група от 12-15 жени, с които заедно четат детски книги, преразказват ги, анализират ги и ги свързват с реалния живот. След края на сесията всяка майка ще получава по един екземпляр от детската книжка, която ще остане за семейството. Така в дома на всяка жена ще има малка библиотека от детски книжки, които тя ще чете на децата си, а по-големите деца могат и сами да четат, като така се изгражда и култура на четене. Чрез груповите сесии, ромските жени се научават, че е необходимо да четат книжки на децата си още от ранна детска възраст и в същото време се засилва еманципацията им, чрез участието в организирани групови мероприятия. Също така майките подобряват и своите умения.
Фасилитаторът организира веднъж седмично дейност с майки и деца в рамките на ЧК.През останалото време дава дежурства в библиотеката; предоставя индивидуални консултации на родители, които посещават библиотеката по въпроси касаещи ранното детско развитие, образованието и др.; Библиотекарят организира оперативното функциониране на библиотеката. Това с изразява в: поддържане на картотека на играчките и ползвателите; ще почиства, дезинфекцира и съхранява върнатите играчки; ще търси по телефона или на адрес невърнати в срок играчки; ще поддържа хигиената в библиотеката и др.,описано комуникацията по време на оценка. |
40 800.00
|
35 150.90
|
Създаване на подкрепяща среда за придобиване на средно образование на младежи от уязвими етнически общности.: Основната цел на тази дейност е да се овладее тенденцията за отказа на ромските младежи за придобиване на обрзование по - високо от задължителното. В рамките на дейността се предвижда да се приложи многокомпонентен подход за създаване на подкрепяща среда на ученици от ромски произход в средното образование, за повишаване на мотивацията за учене, за подобряване на усвояемостта на учебния материал и за придобиване на устойчиви социални знания и умения, включващ индивидуална и групова работа, въвеждане на практиката на ученици- наставници и осигуряване при необходимост на материална подкрепа за закупуване на комплекти учебници и помагала.
Основен момент в изпълнението на дейността е подходът на индивидуалното менторство. При този подход за всеки ученик от проекта ще бъде определен ментор-наставник, който чрез изграждане на устойчива връзка с ученика, основана на взаимно доверие и разбиране, ще предразположи ученика да споделя своите затруднения и проблеми в училище и семейството, ще го изсушва и ще го съветва за възможни решения на проблемите му. Менторът ще бъде близо до ученика, без обаче да създава чувството за пълен контрол. Менторът ще осъществява комуникация с други учители, съученици и близки на ученика. Менторът ще води индивидуално досие на всеки ученик, за да определи пропуските по различните предмети и да проследява напредъка. За ментори ще бъдат подбрани учители от самото средно училище, които учениците харесват. Те ще получат консултации от експерт за организиране и реализиране на менторска програма.
В допълнение към индивидуалното менторство се предвижда и групово менторство, при което връстници оказват подкрепа на връстници. То ще се реализира като извънкласна дейност в клубове по гражданска журналистика и дебати, в които менторираните ученици ще имат възможност за провеждане на съвместни дейности и мероприятия със свои съученици без затруднения в образователния процес. Менторството между учениците има неформален характер и се реализира по естествен начин в процеса на подготовка и реализиране на клубните дейности. Макар и неформално, груповото менторство се наблюдава и направлява от наетите учителите-ментори. Дейностите в клубовете привличат учениците, защото водят до повишаване на важни за тях социални умения – да водят аргументирани обсъждания, да улавят с камера социални теми, които ги вълнуват, да напишат есета по важни за местната общественост или за обществото граждански въпроси. В подготовката на зададените в клубовете задачи силните ученици „увличат“ по-изоставащите си съученици и това създава неповторима атмосфера за учене, мотивираща всички ученици.
За да се подпомогне работата на менторите по проекта се предвижда да се осигури непрекъсната подкрепа от експерт по интеркултурно образование на „Ромска фондация „Искра“.
Изпълнението на дейността ще се осъществи от Община Завет и „Ромска фондация „Искра“ на територията на двете средни училища в гр. Завет. |
31 032.00
|
28 568.42
|