Допълнително обучение по български език за децата и учениците (вкл. за децата и учениците, търсещи или получили международна закрила), за които българският език не е
майчин. : Целите на допълнителното обучение по български език са осигуряване на равен достъп до образование и повишаване качеството на образованието на децата и учениците от етническите малцинства и интегрирането им в образователната система. Допълнителното обучение по български език и литература ще се провежда в 3 училища и 1 детска градина, които са партньори по проекта - ОУ "Найден Геров", СУ "Петко Росен", ОУ "Христо Ботев" и ДГ "Делфин". В тези четири образователни институции ще е сформират по два клуба - Клуб "Говоря и пиша на български език" и Клуб "Приятели на книгата". Клубовете ще бъдат сформирани като сборни групи. Всяка група ще е с пълняемост , съгласно чл.2 и чл.26 от НАРЕДБА № 7 ОТ 29 ДЕКЕМВРИ 2000 Г. ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ БРОЯ НА ПАРАЛЕЛКИТЕ И ГРУПИТЕ И БРОЯ НА УЧЕНИЦИТЕ И НА ДЕЦАТА В ПАРАЛЕЛКИТЕ И В ГРУПИТЕ НА УЧИЛИЩАТА, ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ И ОБСЛУЖВАЩИТЕ ЗВЕНА, като за най- малко 10 деца/ ученика българският език не е майчин. Основен акцент в работата на Клуб "Говоря и пиша на български език" е усвояване на говорима и писмена българска реч, а на Клуб "Приятели на книгата" - четене, драматизиране и преразказване на художествен текст, тестове по български език. Ограмотяване и акцентиране върху неусвоения материал по български език и литература чрез провеждане на допълнителни часове по предмета ще е в основата на разработената програма за обучение в клубовете. Ще се работи и за повишаване мотивацията за участие в учебния процес и осъзнаване значимостта на образованието в най-ранна детска възраст, чрез включване на децата и учениците в ролеви игри и интерактивни обучения. По проекта ще бъде създадена училищна Читалня и обновяване на библиотечния фонд на учебното заведение. Предвижда се провеждане на инициатива „Четем и учим заедно“, съвместно с родителите на децата и учениците от целевата група. Всяка година в навечерието на 24 май Денят на славянската писменост, на българската просвета и култура ще се провежда състезание между отбори в 4 - те клуба със заглавие "Говоря и пиша на български език", а за 11 май- Деня на библиотекаря ще се провежда открит урок "Приятели на книгата" в Регионална библиотека "П. Яворов" Бургас. Експертът образователни дейности, съвместно с учителите, ръководители на клубове ще подготвят въпросите за състезанието ще определят състезателите, ще изработят регламента между отборите. За участие в състезанията и откритите уроци в Регионална библиотека "П. Яворов" Бургас ще бъде осигурен организиран транспорт. За работата по български език и литература ще бъдат закупени за всеки клуб дидактически пособия, помагала, книги и материали.
Дейностите, свързани с допълнително обучение на децата и учениците от етническите малцинства по български език са изпълнявани успешно от Община Бургас по проекти, финансирани от Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"- операции BG05M2OP001-3.001 „Подкрепа за предучилищното възпитание и подготовка на деца в неравностойно положение“ и BG05M20P001-3.002 „Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи или получили международна закрила“, като за настоящите училища и детска градина ще се изпълняват за първи път. В резултат допълнителните часове по български език училищата, включени в проекта на Община Бургас по НОИР чувствително подобриха резултатите си при провеждане на националното външно оценяване на учениците в четвърти и седми клас и успешно продължаване на обучението в професионални училища. Това ни мотивира да предложим тези дейности и за други училища в общината, които до този момент не са изпълнявали подобни проекти. Това ще допринесе за мултиплициране и надграждане на добри практики, изпробвани и дали своите положителни резултати. |
46 917.60
|
134 925.82
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и учениците, търсещи или получили международна закрила: Допълнителните занимания ще се провеждат в 3 училища, които са партньори по проекта - ОУ "Найден Геров", СУ "Петко Росен", ОУ "Христо Ботев". Работата ще бъде организирана в сборни групи като клубове по интереси. Всяка група ще е с пълняемост , съгласно чл.26 от НАРЕДБА № 7 ОТ 29 ДЕКЕМВРИ 2000 Г. ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ БРОЯ НА ПАРАЛЕЛКИТЕ И ГРУПИТЕ И БРОЯ НА УЧЕНИЦИТЕ И НА ДЕЦАТА В ПАРАЛЕЛКИТЕ И В ГРУПИТЕ НА УЧИЛИЩАТА, ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ И ОБСЛУЖВАЩИТЕ ЗВЕНА, като за най- малко 10 деца/ ученика българският език не е майчин. Целта на тези занимания е да създадат траен и устойчив интерес към учебни дейности, които са интересни за учениците и по този начин да се формира у тях ценностен модел, в който образованието е основна ценност. Ще бъдат създадени по 4 клуба във всяко едно от училищата в зависимост от интересите на учениците - Клуб "Краезнание", Клуб "Природа", Клуб "Спорт" и Клуб "Традиции, занаяти и фолклор на етносите". Дейността ще се ръководи и координира от двама Експерти „Образователни дейности“. Занятията във всеки един от клубовете ще се води от правоспособен учител. Всеки учител ще проведе 68 часа годишно - разпределени в рамките на учебната година като допълнителни учебни часове и в извънучебно време през ваканциите. Клуб „Краезнание“ цели да провокира специфичните потребности на учениците от историческо познание. Възпитанието в любов към родината, към историята и обществото ще мотивира учениците да изучават миналото на родния край. Чрез системна и задълбочена изследователска работа на учениците ще се запознаят с миналото на родния край, проучване на краеведческа литература, посещение на музеи, екскурзии до паметни места за историята на региона - "Бегликташ", срещи с краеведи. Своите знания учениците ще демонстрират чрез участия в чествания, конкурси, издаване на албуми „Моят роден край“ . Клуб "Природа" цели възпитанието в любов към природата и ще мотивира учениците както да изучават, така и да опазват околната среда и природните забележителности. Дейностите на клуба ще бъдат насочени към опознаване на Езерата около Бургас, които са местообитание на много уникални и защитени птици, на опазването на Черно море, на изучаването на природните явления на Земята и Космоса, в усвояване на знания за използване на природни източници на енергия с цел опазване на околната среда. Ще се организират посещения до природни забележителности в Странджа. Клуб "Спорт" ще даде възможност за изява на учениците от етническите малцинства, застрашени от отпадане. Съвсем не всяко дете е родено, за да бъде шампион, не е и нужно. Важно е детето да се движи, да чувства, че е част от един отбор, да се забавлява. Това ще му създаде здравословни навици, ще го научи да губи и побеждава с достойнство, да бъде спортсмен, да уважава другите. Ще бъдат закупени спортни пособия за хандбал, бадминтон, народна топка, футбол. В рамките на проекта ще бъде организиран спортен турнир под наслов "Толерантни в спорта, толерантни в живота", в които ще се включат отбори от училищата партньори. За победителите ще бъдат осигурени награди. Клуб "Традиции, занаяти и фолклор на етносите" ще възпитава децата в съхраняване идентичността на етносите, стимулиране интереса към опознаване на други етноси, запознаване с традициите - празници, фолклорно творчество, обичаи, занаяти, кухнята на различните етноси; постигане на толерантност между етносите. Дейностите ще са насочени към: Запознаване със символите на различните етноси; Драматизиране на приказки; Състезание „Надпяване и надиграване“; Кулинарна изложба; Посещение на етнографски музей; Организиране на еднодневна екскурзия до с. Българи - наблюдение на нестинарски игри. За всички деца от клуба ще бъдат закупени фолклорни костюми. Допълнителните занимания допълват и надграждат проекта на Община Бургас по операция BG05M20P001-3.002 „Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи или получили международна закрила“, като в тези училища те ще се изпълняват за първи път. |
92 344.50
|
27 207.52
|
Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите
малцинства и търсещи или получили международна закрила: Подобряването на образователната среда в училищата и детските градини, в които се обучават ученици от етническите малцинства от важно значение е подобряване на привлекателността и повишаване на мотивацията за учене. Дейността предвижда закупуване на обзавеждане и оборудване, с цел повишаване мотивацията за редовно посещение на училище. Настоящата дейност има за цел да осигури качествено образование на учениците от етнически произход, чрез създаване на учебна и възпитателна среда, чрез улесняване на достъпа и засилване на мотивацията им за включване в образователния процес. Във всяко едно от училищата и детската градина, партньори по проекта ще се обзаведат и оборудват по един кабинет, в който ще работят клубовете. Всеки кабинет ще бъде оборудван с интерактивен модул с тъч скрийн екран, 2 броя преносими компютъри за работата на учителите, мултифункционално лазерно устройство, индивидуални ученически чинове 24 бр. и ученически столове 24 бр. /за училищата/, индивидуални модулни масички 24 бр. и детски столчета 24 бр./за детската градина/, учителско бюро с чекмеджета, библиотечни секции по 1 бр. за всяко училище и детска градина и меки мебели тип "пуф" по 5 бр. за всяко училище и детска градина. |
78 242.08
|
72 019.92
|
Насърчаване участието на родителите в образователния процес: Характерна тенденция в общуването между деца и родители през последните години е намаляване на времето, през което са заедно. Отслабените вътрешносемейни връзки в съвременното българско общество показва, че при ромския етнос тенденциите за семейна дезинтеграция са даже по-силни, отколкото при българските семейства. Това налага да се обединят усилията в посока на оптималната социализация и постигане на най-добър образователен и социализиращ ефект върху подрастващите от ромския етнос. Наложително е изграждането на сплотена и действена връзка между подрастващите от ромския етнос, преподавателите в детската градина и техните родители. Включването на родителите в комплексния процес на образование, възпитание и социализация на техните деца следва да се превърне в част от стратегията за развитие на всяко образователно заведение. Предвижда се в ДГ "Делфин" - партньор по проекта да се формират 4 клуба - клуб "Роден край", клуб "Спорт", клуб "Природа" и клуб "Традиции и занаяти", които ще бъдат ръководени от 4 учители. Работата на всички клубове ще се ръководи и координира от Експерт "Образователни дейности" с висше образование, професионален опит над 7 години и квалификация учител, който ще бъде назначен по трудово правоотношение от Община Бургас за 18 месеца със заетост 16 часа месечно с възнаграждение по 34 лв. на час. Всеки учител ще проведе 68 часа годишно разпределени в рамките на учебната година като допълнителни учебни часове и в извънучебно време през ваканциите по 30 лв. на час - 4080 лв. възнаграждение на един учител за 2 уч. години или общо 16 320 лв. В клуб "Традиции и занаяти" съвместно с родителската общност ще се споделя културен опит свързан с бита и живота в различните общности.За осигуряване на необходимите условия за провеждане на дейността ще бъде оборудван кухненски кът в детската градина, където децата ще имат възможност чрез реални практически действия да изпитат емоцията, да се отправят на кулинарно пътешествие, да усетят аромата и вкуса на различни видове ястия, свързани с многообразието от българските традиции и обичаи. Активното включване на родителите в подготовката на празниците ще възпита уважение към фолклора ни, задълбочи чувството на принадлежност към българската нация. Съвместна подготовка и отбелязване на празници, чрез организиране на празнични трапези, кулинарни изложби, разказване на приказки и легенди в контекста на празника, музика, танци и др. Взаимодействието с родителите е основен фактор за подобряване на образователната среда и е предпоставка те да я възприемат като безопасно място, където могат да намерят подкрепа и сигурност в отглеждането на децата си. В този смисъл, екипът на ДГ "Делфин" ще насочи своето внимание към взаимодействие с родители от различен етнически произход и социален статус, включително и от уязвими групи. Чрез дейности, целящи привличането на родителите като партньори в образователните дейности ще се подобри интеграцията на деца и семейства от малцинствени и уязвими групи, ще се подпомогне ранното детско развитие и ще се предотвратят рисковете от отпадане от образователната система. В клубовете ще се даде възможност педагози и родители да работят заедно, при които те ще могат да общуват, да споделят впечатления, да съгласуват уникалните потребности на всяко семейство от етноса. Ще бъдат разгледани схеми на взаимодействие, в които например родителите да имат възможност: Да оказват емоционална подкрепа на своите деца, като присъстват в часовете и участват пасивно в дейностите в час; да избират според своите възможности и умения как да бъдат полезни на децата си; да повишават своята лична компетентност по проблеми на социализацията на подрастващите в техния етнос; да получават повече информация относно обучението; да формират ефективна родителска общност и активно да участват във функциите на детската градина. |
62 331.33
|
66 240.17
|
Работа с родителите от етническите малцинства и/или с родители, търсещи или получили международна закрила, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване
на детска градина или учебни занятия: Реализиране на политика за превенция и интервенция на преждевременното напускане на училище чрез повишаване на ангажираността на родителите. Чрез дейността си поставяме като основна цел да превърнем родителите в активен участник и партньор на училището в образователния процес в усилията за привличане и задържане на ромските деца в класните стаи и повишаване на качеството на образоване. В родителската общност липсва мотивация за: подкрепа на децата при обучението и общуване и взаимодействие с педагогически екип. Силно е занижен контрола върху негативните прояви и безпричинното отсъствие от учебните часове. Необходима е активна работа с родители за разясняване на образователната интеграция на децата и приемане на различието; повишаване на мотивацията и насърчаване участието им в училищния живот. В проекта ще бъдат включени 60 родители, като по – голямата част от тях ще бъдат от ромски етнос. Задачи: 1. Популяризиране на добри практики и възможности за участие в мрежи за включване на родителите и местната общност в мерки за предотвратяване на преждевременното напускане на училище; 2. Повишаване на отговорността на родителите и тяхната активност за сътрудничество с учителите и училищното ръководство. В рамките на дейността ще бъде създаден Клуб „Активен родител”. Това е дейност, която се апробирана в предходни образователни проекти на Община Бургас, в резултат на който няма отпаднали ученици от образователния процес. Работата в Клуба ще се състои в мобилизиране на родителската общност и овластяването й при взимане на активно участие в образователния процес. В Клуба ще се заложи на работа с учители, ученици и родители като трите основни звена в образователния процес.
Организирането на родителската общност и вменяването им на „активност” и „отговорност” за повишаване на интереса и мотивацията им за образованието на децата им е една от важните страни в процеса на работа. Привличайки ги и давайки им възможност за изява, те ще подпомогнат и за по-пълноценното реализиране на останалите дейности по проекта, като оказват съдействие и не възпрепятстват децата си от участие в различни мероприятия, които ще се организират по проекта.
За изпълнение на дейността ще бъде назначен 1 Експерт „Административни дейности“ и 3 „Образователни медиатори“ от общността, назначени на договори с Община Бургас.
Експерт „Административни дейности“ ще работи с родителите; ще отговаря за цялостната организация на дейността; ще проведе встъпително обучение на избраните „Образователни медиатори“ и периодични обучения по проблемни теми, поставени от родителите на груповите и индивидуални срещи с медиаторите; ще организира и контролира дейността им, ще присъства на провежданите от тях групови срещи с родители, ще посредничи при трудности в комуникацията между родители, институции и ученици, с които образователните медиатори не се справят. Дейността ще се провежда в трите училища, които са партньори по проекта ОУ "Найден Геров", СУ "Петко Росен", ОУ "Христо Ботев". В клубовете се предвижда да вземат участие общо около 60 родители на децата от целевата група от етническите малцинства. Сбирките на Клуб „Активен родител” ще бъдат ежемесечни, по предварително установен график. При стартиране на дейността, след запознаване с конкретната целева група и конкретните нужди на групата, образователните медиатори ще изработят план-график за провеждане на срещите на клуба, като в него са залегнали основни ключови теми за обсъждане, цели и индикатори, по които ще се следи напредък и бланка, която ще служи за проследяване на дейността като: форма за провеждане на среща, с дата, тема, списък на присъстващи и описание на срещата. Образователният медиатор ще провежда с родителите на учениците от етническите малцинства и индивидуални консултации, като търси подкрепата при решаване на конкретни проблем, както и взаимодействие с педагогическите екипи при възникнали индивидуални проблеми с учениците от етническите малцинства. |
17 371.80
|
16 761.01
|