Допълнително обучение по български език за учениците, за които българският език не е майчин: Проектното предложение предвижда сформиране на клубове по български език и четене за учениците в начален етап на обучение във всички седем основни училища в общината.Учениците от четвърти до седми клас ще имат възможност да се включат в клубове по български език и дебати.Гимназистите ще участват в клубове по български език и журналистика.В седемте клуба по български език и четене 105 деца от първи до четвърти клас ще обогатяват познанията си по български език;ще развиват своите умения по четене,усвояване,интерпретиране и пресъздаване на прочетеното;ще се учат да рецитират и разказват;в театрални сцени ще покажат своите артистични умения.Тук те ще направят първите си опити да творят в стихове,ще напишат първите си разкази и приказки,които ще илюстрират с картини.Авторските творби ще бъдат събрани в цветна книга в тираж 150бр.Децата ще имат възможността да се изявят на общинска сцена на празничен концерт.Добрите художници ще направят рисунка на асфалт на любимия си приказен герой.Съвместно с училищния библиотекар децата ще работят в импровизирана работилница за съживяване на стари книги,където ще ги облепят,подвързват и надписват.Сто и пет ученици от четвърти до седми клас ще се включат в клубове по български език и дебати.Ръководителите на клубовете ще доразвиват знанията по български език на своите ученици;ще им осигурят възможност да практикуват литературно официалния език,дискутирайки обществено значими теми.Клубовете ще провеждат беседи и тренинги,посредством които учениците ще усъвършенстват комуникативните си умения.Те ще проучват в интернет пространството материали за родния край и местните културно-исторически забележителности,ще търсят информация за приноса в развитието на общината на свои съграждани,ще анализират важни общински политики и решения.В края на проекта ще бъде организиран общински конкурс на тема „Бъдещето – това сме ние!”, в който всеки клуб ще участва със своя тематична разработка.Четиридесет ученици от осми до дванадесети клас ще участват в клубни дейности по български език и журналистика.Младежите ще обогатяват познанията си по български език;ще прилагат на практика наученото в публикациите,които ще подготвят по обществено значими въпроси.Участниците ще проучват теми,касаещи миналото и настоящето на родината си,културно-историческото богатство на страната и възможностите за неговото промотиране на световно ниво;ще подготвят интервюта със свои съграждани,с принос в развитието на общината и с хора с интересни идеи и инициативи;ще анализират политики и решения с местно и национално значение;ще разработват журналистически материали по тях и ще ги представят пред своите връстници.Публицистичните материали, проучванията и интервюта ще бъдат събрани в цветен вестник в тираж 200бр.Ще бъде организиран общински конкурс на тема „Община Исперих – перспективи за развитие!”, в който всеки клуб ще участва със своя тематична разработка.За провеждане на клубните дейности е необходимо във всяко училище да се обособи клубно помещение,оборудвано с работни маси,столове и шкафове.Клубовете трябва да бъдат обезпечени с интерактивна дъска,мултифункционално устройство,лаптоп,проектор,екран и канцеларски материали.Те ще се използват съвместно от клубовете по български език и четене, дебати и фолклор в основните училища.Създавайки благоприятна училищна среда се предполага,че ще се повиши интереса и мотивацията на децата за учене.Посредством информационните технологии учениците много по-лесно ще събират,обобщават и представят информацията.Използването на електронни образователни материали ще доведе до положителна промяна в отношението на учениците към образователния процес.Ще бъдат закупени книги, които след приключването на проекта ще обогатят училищните библиотеки с надеждата учениците да продължат да четат с по-голямо желание и обич.Най-добрите разработки ще бъдат представяни на сайта на Община Исперих в специално разработена за целите на проекта секция, за да получат публичност и да бъдат популяризирани сред подрастващите. |
185 184.60
|
151 000.96
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства: Опитът на Община Исперих в работата по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст показва, че наказателните мерки, предвидени в Закона за предучилищното и училищното образование за родители, които не осигуряват редовното присъствие на децата си в училище, не дават резултат когато причините са икономически. Родители, които нямат финансова възможност за закупуване на учебници и ученически пособия, дрехи и обувки за децата си не биха могли да ги подготвят за училище без целево подпомагане, а налаганите рестрикции и санкции още повече задълбочават проблема.
В част от случаите обаче се касае за незаинтересованост на децата и техните родители от образователния процес, причините за което са комплексни. При такива казуси са важни превантивните дейности по задържане в училище на застрашените от отпадане ученици. За тези деца училището трябва да се превърне в привлекателно и атрактивно място, в което не само се научават нови знания и умения, а и където децата се забавляват заедно и общуват със своите връстници. Именно спортът е средството, чрез което учениците биха могли да заобичат повече своето училище. Спортът учи на дисциплина, отговорност и съпричастност към ближния, сплотява и прави хората по-толерантни. Спортът ражда победители, калява ума и тялото на човека.
В тази връзка проектното предложение включва създаване на спортни клубове във всички училища на територията на община Исперих.
Тематичните програми на клубовете ще съдържат изучаването на различни видове спорт като футбол, баскетбол, волейбол, хандбал, бадмингтон, тенис на маса. Клубовете ще бъдат обезпечени с необходимите спортни екипировки и пособия.
В края на проекта ще се организират междуучилищни спортни турнири по футбол, баскетбол, волейбол, хандбал, бадмингтон и тенис на маса, с осигурени пакети с храна и минерална вода за децата и техните ръководители. В тях ще бъдат отличени и наградени с купи най-добрите три отбора, съответно на първо, второ и трето място.
Съвместните спортни дейности ще спомогнат за взаимното опознаване на децата и ще подобрят общуването и комуникацията между тях. Това ще благоприятства намаляването на разрастващата се изолация сред децата и семействата от различните етноси, ще допринесе за преодоляване на съществуващите предразсъдъци и в крайна сметка ще спомогне за промяна на негативните обществени нагласи както към различните етноси, така и срещу процесите на интеграция. Наблюденията ни показват, че основната причина за съществуването на тези негативни нагласи от страна на мнозинството и взаимното недоверие между представителите на различните етноси е недостатъчното взаимоопознаване и неразбирането на другия. Това води до капсулиране на различните етнически общности, а то от своя страна задълбочава недоверието и предразсъдъците. Чрез съвместното участие на децата в различни дейности се очаква те да започнат по-добре да се опознават, да се подобри общуването им и постепенно да се повлияе върху взаимното им възприемане. По продължителния непосредствен контакт между тях в рамките на предвидените дейности ще допринесе за разбиране на факта, че те не са по-малоценни и това, че има някакви разлики в техните общности не ги прави опасни един за друг. Включването на деца от етническите малцинства в атрактивните спортни занимания и мероприятия ще повиши тяхното самочувствие, ще ги накара да повярват в своите умения, ще им помогне да осъзнаят, че образованието е това, което може да им осигури бъдеще и възможности за развитие. Така те ще заобичат повече своето училище.
|
72 423.00
|
71 198.54
|
Подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиален етап и за успешно завършване на средно образование: Задължителното училищно образование според ЗПУО е до 16 годишна възраст, поради което е необходимо учениците до края на първи гимназиален етап да бъдат задържани в образователната система. При децата от маргинализираните етнически групи се забелязва една негативна тенденция след като завършат основното си образование да не продължават в по-горен етап. Усилията на училищните власти да обхванат тези ученици в системата, могат да се определят като безрезултатни. Липсата на желание от страна на учениците да продължат своето образование и ниската степен на грамотност и информираност на родителите им са причините за съществуването на този проблем.
С приемането на Решение № 373 на МС за създаване на Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, в община Исперих бяха организирани 7 екипа по обхват. С общите усилия на всички представители в екипите до този момент в образователна система са върнати 21 деца, основно до 7 и до 13-годишна възраст. Проблема с необхванатите гимназисти обаче продължава да съществува. За да бъдат включени в системата на средното образование е необходимо младежите да получат помощ и подкрепа от образователни медиатори. Очаква се назначените по проекта медиатори, които също ще бъдат от малцинствен произход, да бъдат приети от общността и да намерят подход да убедят учениците да продължат образованието си. Те ще провеждат индивидуални срещи със семействата на ученици, които завършват основно образование, както и с необхванатите и застрашените от отпадане гимназисти и техните семейства. Медиаторите ще консултират семействата за необходимостта от завършване на средно образование и придобиване на професионална степен. В своята дейност те ще бъдат подпомагани от експерт по образователните дейности. При необходимост медиаторите ще съдействат и на действащите екипи за обхват по Механизма. При разработването и актуализирането на училищни стратегии, планове и програми, свързани с повишаване на грамотността, превенция на ранното напускане на системата от деца в риск, те ще подпомагат училищните власти със своите знания, които ще придобият при практикуването на своята професия.
Друг съществен проблем, който често води до отпадане на учениците от уязвимите общности в гимназиален етап е липсата на средства за закупуване на необходимите учебници, помагала и учебни пособия. Във връзка с това се планира по проекта да се учреди фонд за учебници и учебни помагала за учениците от социално слаби семейства във всяко гимназиално училище /20 комплекта в ПГСС и 14 комплекта в Профилираната гимназия/. Управлението на фонда ще бъде поверено на училищните библиотеки, като ползването на комплектите с учебници и помагала ще бъде на библиотечен принцип. В началото на проекта ще бъдат изработени критерии за ползвателите на фонда, като водещия принцип ще бъде социалния статус на ученика, редовното посещение на училищни занятия и задължителното изискване за увеличаване на успеха с минимум една единица. |
6 587.50
|
7 312.19
|
Насърчаване участието на родителите в образователния процес: За по-успешното и резултатно обучение на децата е необходимо родителите да осъзнават своята роля и да участват активно в образователния процес, защото семейната среда е тази която изгражда личността на детето, а училището доразвива неговите знания и умения.
Родителите са изцяло ангажирани с децата си, когато те са съвсем малки, но това трябва да продължи и след като те тръгнат на училище. Училищните власти трябва да разработят политики за насърчаване участието на родителите в образователния процес. Учителите следва да потърсят начини да контактуват по-активно с родителите и да ги включват в училищни проекти и дейности. Родителите от своя страна трябва да осъзнаят съществената си роля в образованието на децата и да настояват за по-активно участие, вместо да оставят всички решения и цялата отговорност в ръцете на учебното заведение.
За тази цел се планира партньорът ни по проекта Професионална гимназия по селско стопанство „Хан Аспарух“ гр.Исперих да проведе семинар на тема „Привличане на родителите в образователно-възпитателния процес. Изграждане на партньорство между училището и семейството”. Лекторите ще запознаят участниците /родители и учители/ със законовата рамка на процеса на мултиетнически диалог и приобщаване, както и със спецификите на мултиетническо взаимодействие в училищната среда. С презентации ще се визуализира създаването на практически модели, ще се поставят конкретни казуси, на които ще се търсят решения. Родителите и учителите ще участват в различни симултативни игри, в които ще влизат в ролята на децата, както и ще се поставят на мястото на другия.
В проектното предложение се цели семействата да се ангажират повече с обучението на децата си. Родителите ще имат възможност да присъстват на клубните им занимания и да участват в тях като помощници. В тематичните програми на клубовете ще бъдат включени съвместни инициативи като „Маратон на четенето”, „Ние четем с мама и татко!” и други, на които подрастващите ще могат да представят своите знания и умения. Семействата ще бъдат поканени на всички междуучилищни спортни турнири, децата ще могат да надиграят родителите си във футболни, баскетболни и волейболни срещи. Учениците от клубовете по български език и дебати и български език и журналистика ще имат възможността да представят пред своите родители разработките си за общинските конкурси „Бъдещето – това сме ние!” и „Община Исперих – перспективи за развитие!”. Художествените и музикално-театралните си умения най-малките ще покажат на празничния концерт, който ще бъде организиран в НЧ „Съзнание – 1891” гр.Исперих. Включването на родителите в образователния процес ще засили комуникацията между тях и училището, ще осигури обмяна на опит между самите родители, чиито общ приоритет е развитието на бъдещото поколение.
По случай Международния ден на Земята децата, заедно с техните родители, ще работят по почистване и благоустрояване на училищния двор, благодарение на което ще изградят позитивни умения и чувство на принадлежност. Полагането на труд за създаване на нещо полезно и красиво ще ги мотивира да пазят направеното от самите тях, с което ще се редуцират случаите на вандализъм. |
2 000.00
|
2 000.00
|
Работа с родителите от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на учебни занятия: Работата с родителите на деца от етническите малцинства за осигуряване редовното им присъствие на училище включва три основни направления:
1. оказване подкрепа на социално уязвими семейства от етническите малцинства да разрешат проблеми, които им пречат за изпълнение на ангажиментите по осигуряване на редовно включване на децата им в образователния процес;
2. мотивиране на родителите на деца от етнически малцинства за по-активно участие в образователния процес;
3. посредничество между родители на деца от етническите малцинства и учители за осъществяване на по-добра комуникация и изграждане на взаимно доверие.
За да се постигне най-висока ефективност и успех от провеждането на дейността тя е насочена към причините, които поддържат ниската мотивация и недостатъчното участие на родителите в образователния процес: недостатъчна информация за работата в училище; липса на доверие и комуникация между родители и учители; непознаване от страна на учителите на специфични културни особености на етносите; затруднения на голяма част от семействата от етническите малцинства при достъпа и общуването с представители на различни институции; проблеми от социален характер, които ангажират голяма част от времето и средствата на семействата. Опитът, който Асоциация Интегро има, показва, че добър подход за разрешаването на тези проблеми е работата на „медиатори”, които да опосредстват контактите между родители и учители и представители на институции и да оказват непрекъсната помощ на семействата за справяне с проблемите им. За тази цел в рамките на проекта се предвижда да се назначат на трудови договори двама души от малцинствените групи, които познават най-добре проблемите на общността и в същото време умеят да комуникират успешно с институциите и местната власт. Образователните медиатори ще работят за мотивацията и активността на семействата в образователния процес; ще опосредстват комуникацията с ръководствата на училищата и учителите; ще ги консултират по-добре да разбират проблемите на семействата от етническите малцинства; ще подпомагат семействата за идентифициране на проблемите им; ще ги подкрепят при комуникацията с различни институции за разрешаване на тези проблеми; ще имат посредническа роля при взаимодействието на различните институции, които имат отговорности за опазването на правата на децата. Медиаторите ще организират индивидуални и общи срещи с родители, на които ще ги информират за дейности в училищата, ще обсъждат проблеми и съвместно ще търсят начини за разрешаването им. При нужда ще организират и срещи с представители на институции по определени казуси, по прилагане на механизма за междуинституционално взаимодействие за работа по случаи на застрашени от отпадане деца с Дирекция „Социално подпомагане”, Отдел „Закрила на детето”, Дирекция „Хуманитарни дейности” към Община Исперих, Регионално управление на образованието и др. |
29 580.00
|
25 820.13
|
Работа с родители, без разлика от етническия им произход, за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието: По тази дейност се планира партньорът ни по проекта Детска градина „Слънце“ гр.Исперих да проведе кръгла маса на тема „Роля на родителя за успешна образователна интеграция и приемане на различието“, на която участниците да придобият практически умения за ефективното партньорство между семейството и училището и да постигнат разбиране за възможностите, които дава то. На мероприятието ще бъдат поканени родители от различни етнически групи с цел те да обменят идеи и личен социален опит за успешна комуникация с училищните власти и да повишат социалните си компетенции за преодоляване на негативните нагласи на етническа основа.
В рамките на дейността във всяко училище ще се организира кулинарна изложба, на която родители и ученици заедно ще представят характерни за българската, турската и ромската кухня ястия. След отличаване на най-вкусната, най-атрактивната и най-богатата гозба участниците ще дегустират кулинарните изкушения.
|
2 000.00
|
2 000.00
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност: Културната идентичност е един от основните фактори за развитие и израстване на личността. За съжаление, вследствие на негативните нагласи и предразсъдъци спрямо етническите общности, част от техните представители предпочитат да избегнат принадлежността си към съответния етнос и не се самоопределят като малцинствена група. Това нанася сериозни вреди на етническите общности, защото постепенно се обезличават културната им идентичност и ценности. Прави впечатление, че за истинските традиции на ромската и турската общности се знае твърде малко и дори самите им представители постепенно се отдалечават от тях и ги забравят. В тази връзка е необходимо да се предприемат мерки за съхраняване на културните ценности, които са източник на гордост за членовете на етническите малцинства.
Основната цел на дейността е опознаване и представяне на културното богатство на различните етноси, възпитаване на етническа толерантност и равнопоставеност. Когато се отнася до деца най-лесния начин за изучаване на елементите на културната идентичност е чрез проучване и пресъздаване празниците и обичаите, танците и песните на различните етноси. Това ще формира толерантност у децата на базата на опознаване богатството на фолклора на българския, ромския и турския етноси; ще изгради уважение към значимостта на традициите и културата им; ще спомогне за издигането на чувството за гордост от произход и история на етноса, към който принадлежи всеки индивид.
За изпълнението на дейността се предвижда седемдесет ученици от първи до седми клас от основните училища да участват в клубове по фолклор на етносите. В тематичните им програми ще бъде включено изучаването на историята, културата и бита на българския, турския и ромския етноси; ще се проучват песни и танци от фолклора им; ще се пресъздават техни празници и обичаи.
Учебните си занятия учениците ще провеждат в клубните помещение на клубовете по български език и дебати и клубовете по български език и четене. За практическите уроци ще използват физкултурните салони на училищата.
Клубовете ще бъдат обезпечени с канцеларски материали като тетрадки, химикали, принтерна хартия, цветна хартия, класьори, папки, джобове, тонер касети.
Във всяко училище ще бъде организиран концерт „Различни, но заедно!”, на който учениците ще представят песни и танци на различните етноси; ще пресъздадат техни традиции и обичаи.
С цел преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност, в проектното предложение се предвижда учениците от разкритите клубове, заедно със своите ръководители и родители да присъстват на театрално музикални постановки посветени на толерантността, разбирателството и красотата на етносите.
При стриктно спазване на всички противоепидемични мерки ще бъдат представени девет постановки/ за всяко едно от училищата, участващи в проекта/,допринасящи за опознаване на различните етноси и насърчаващи преодоляването на негативните нагласи към малцинствените групи.
|
66 699.80
|
50 608.20
|