Допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин: В партньорските учебни заведения се обучават и възпитават деца от различен етнически произход, като в някои от тях процентът на деца от етническите малцинства надвишава 50%. Това обстоятелство поражда дефицити у децата по отношение на научаването и правилното използване на българския език и последващото им адаптиране към образователни степени в училище. В семейна среда децата общуват на майчин език, което допълнително усложнява работата на педагозите.
Дейността има за цел да подпомогне адаптацията на децата от детските градини и подготвителните групи в училищата-партньори, за които българският език не е майчин, за пълноценното им включване в учебния процес чрез допълнителна подготовка по български език. Тя е ключова по отношение на усилията на педагозите за придобиване от децата на знания, навици и умения за ранна социализация.
Дейността ще се реализира във всички учебни-заведения партньори. Предвидено е провеждане на 2 педагогически ситуации седмично след приключване на задължителната учебна програма с деца, за които българският език не е майчин чрез индивидуална работа с тях посредством дидактически материали, помощни учебни средства и помагала.
Дейността е насочена към деца от две възрастови групи: 3 и 4 годишни и 5 и 6 годишни.
1.1. Разучаване на български език чрез образователни игри и прилагането им ранното езиково обучение за деца на 3-4 години - по 2 педагогически ситуации по 30 мин. седмично.
1.2. Допълнителни занимания по български език на 5-6 годишни деца - по 2 педагогически ситуации по 30 мин. седмично. |
37 524.50
|
37 504.08
|
Повишаване качеството на обучението чрез подобряване на образователната среда в детските градини и предучилищните групи в общинските училища: Реализацията на тази дейност е предпоставка за пълноценното изпълнение на част от дейностите от проекта - организиране на творчески ателиета по интереси, организиране на изложби, различни тематични мероприятия, спортни състезания, работа с родители и др.
В момента, в някои от учебните заведения-партньори, наличните учебно-технически средства и помагала са нерелевантни на високите цели и задачи, поставени пред образователната ни система. Поради недостатъчен финансов ресурс, детските учебни заведения не могат системно да закупуват модерни техника и материали за създаване на интерактивна образователна среда. С цел повишаване качеството на образователния процес и създаване на привлекателна образователна среда, ще закупим и предоставим учебно-технически средства и материали, подходящи за възрастта на децата и улесняващи работата на педагогическите специалисти, както следва:
1. Закупуване на дидактически материали и пособия за повишаване качеството на преподаване (в това число: игри, развиващи логичното мислене, съобразителност и сръчност, въображение и фина моторика на децата в ранна детска възраст; игри за смятане; магнитна пирамида за здравословно хранене; образователни цветни кутии; магнитна азбука, цифри и карти с картинки; пъзели и карти, представящи по забавен начин животни, растения, органи, функции; пътни знаци и ситуации; манипулативни дъски; пъзели; конструктори; магнити; лупи и др. ) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация;
2. Закупуване на образователни, спортни и музикални пособия за повишаване на резултатите в образователния и възпитателния процес (в това число: музикални инструменти; чували за скачане; релефни дискове, стимулиращи сетивните умения; комплекти за масов спорт; въженца за скачане и теглене; топки; фризби; гимнастически постелки и уреди; сухи басейни; пластмасови къщи за игра; килими за спортни игри и забавления; пособия за игра с пясък и вода на закрито; традиционни народни носии и костюми на етносите; театрални костюми; сцени за куклен театър с текстилни декори и завеси; петрушки и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация;
3. Закупуване на технически средства за онагледяване на учебния процес (лаптопи; мултимедийни проектори; екрани; масички за мултимедия; интерактивни модули; звуковъзпроизвеждаща и озвучителна техника и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация;
4. Закупуване на обзавеждане и оборудване (столове; маси; бели дъски; декоративни шкафчета и секции, способстващи за формиране на подходяща образователна среда за педагогическите ситуации; закачалки и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация. |
119 155.15
|
119 151.56
|
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата в неравностойно положение: Дейността цели да предложи психологическа подкрепа чрез индивидуална и групова психологическа работа с децата от етническите малцинства и/или тези, търсещи или получили международна закрила (при необходимост).
Малкият брой подготвени психолози за работа с деца в образователната система в областните градове и липсата им в учебните заведения в малките населени места, възпрепятства навременната и адекватна психологическа подкрепа на децата в неравностойно положение и често довежда до емоционални дефицити и психологически деформации, които за неукрепналата детска психика са пагубни.
Синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието е сред все по-често срещаните в детска възраст нарушения на невропсихологическото развитие, за което педагогическите специалисти не са подготвени. Най-често се появява към 5-6 година, като засяга до 7 % от децата. Някои симптоми могат да се срещнат още преди 5-годишна възраст. Оставено без специализирана психологическа подкрепа, заболяването се задълбочава в юношеството и в зрялата възраст, като нарушава личностовото развитие и социалното функциониране.
Предизвикателствата, които ежедневието предлага на децата в неравностойно положение и тези търсещи и/или получили международна закрила, ги изправят пред редица дилеми, които се отразяват на тяхното психично здраве и психологически устои. Загубата на родител, случаите на злоупотреба, насилие и експлоатация, чувството за безизходица на децата, оставени за отглеждане в страната на произход от родителите си, работещи в чужбина, са основна предпоставка за увреждане на детското физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие и причина за агресия, девиантно поведение и суицидни опити в по-късна възраст.
Проектът предоставя възможност да бъдат подкрепени децата за преодоляване на стреса и чувството на обреченост и способства за преодоляване на емоционалните дефицити, изгражда детското емоционално възпитание и социална компетентност.
В учебните заведения-партньори по проекта ежемесечно подсигуряваме посещения и работа на детски клинични психолози, които да изследват поведенческите модели на децата в неравностойно положение и при нужда да предоставят психологическа подкрепа на място. За констатираните случаи по-сериозни случаи на нарушения в невропсихологическото развитие, ще се търси консултация с мултидисциплинарен екип и специализирана намеса. |
14 756.00
|
13 891.78
|
Работа с родители: Често родителите не осъзнават дефицита на родителски капацитет и не търсят възможности за изграждането си в този аспект. Те не се възприемат като партньори на образователната система, заявяват претенциите си към нея, без да възпитават релевантна социално-приемлива ценностна система у децата си, дистанцирани са, търсейки оправдание за бездействието си в безработицата и бедността без да осъзнават нуждата от промяна на нагласите. В най-голяма степен това се отнася за родителите на децата от етническите малцинства, живеещи в сегрегирани общности в малките населени места.
За това е от изключително значение родителите да бъдат мотивирани да подкрепят децата си за ранно активно социално приобщаване и пълноценно включване в образователна среда.
Чрез тази дейност се цели промяна в нагласата на родителите към образованието – осъзнаването му като фактор за интеграция и развиване на умения, необходими за изграждане на децата като личности, адекватни на социално-икономическата среда, в която да имат равен шанс да попаднат след получаване на образователна степен според възможностите им. Обръщане на вниманието на родителите към ранната социализация, осъществяваща се още в предучилищното възпитание. Основна цел е подготовката на техните деца в посока насърчаване посещаемостта и задържане на децата в детските учебни заведения, разясняване на ползите от образователната интеграция, преодоляване на негативните стереотипи и стимулиране на толерантност у родителите с различен етнически произход, както и у родителите от доминиращия етнос. Процесът е взаимен!
Дейността включва разнообразни форми на подкрепа за родителите: провеждане на групови и индивидуални срещи, разговори, беседи и консултации между педагогическите специалисти, работещи в учебните заведения-партньори и родителите, с участието на психолози, представители на местната администрация, и регионалните институции като се вземат в предвид етническите, културни, социални, емоционални различия и индивидуални нужди и потребности.
1. Индивидуална и групова работа за повишаване на родителския капацитет на родителите, възпрепятстващи децата, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина/подготвителни групи. Мотивиране на родителите на децата от целевата група с използването на интерактивен метод - образователни и мотивационни филми.
2. Индивидуална и групова психологическа работа с родители на деца, търсещи или получили международна закрила и тези от уязвимите групи за насърчаване участието им във възпитателния процес, формиращ позитивно отношение към образователната интеграция и толерантността като европейска ценност.
3. Подкрепа за включване на родителите във възпитателния процес и разясняване на ползите от образователна интеграция и приемане на различията - "Училище за родители";
4. Участие на родителите в работата на ателиетата, представителните изяви и съвместните познавателни дейности на децата им. |
27 390.00
|
25 997.32
|
Насърчаване на интеграционния процес чрез творчество, съвместни познавателни дейности и изяви за съхраняване на културната идентичност на децата от различните етноси: Целта на дейността е насърчаване на интеграционния процес в ранна детска възраст чрез създаване на ателиета с участието на деца от различни етноси, развиващи творческия потенциал у децата, както и провеждането на съвместни познавателни дейности и изяви, които да съхранят културната идентичност и формират релевантна ценностна система. Дейността е съвкупност от различни по своя характер извънкласни форми, обусловени от интересите, талантите и изявеното желание от страна на децата и техните родители:
1. Формиране и функциониране на академии и ателиета, насърчаващи развиването на творческия потенциал у децата. Ателиетата са обединени във виртуални детски академии и се провеждат ежеседмично по 1 учебен час по 30 мин. от подготвени педагогически специалисти и външни консултанти в партньорските учебни заведения. Във всяко ателие са включени до 12 деца.
-Академия „Родна реч омайна, сладка“ със следните ателиета: „Забавен български език“ - 14 ателиета и „Вълшебният свят на приказките“ - 4 ателиета;
-„Академия по изкуствата“ със следните ателиета: „Театър за кукли и деца“ - 6 ателиета и „Танцувай с мен, дете“ - 10 ателиета;
-Академия „Традиции и култура“ със следните ателиета: „Игрите на баба и дядо“ - 11 ателиета и „Народни празници и обичаи“ - 11 ателиета;
-„Академия по всичкология и още нещо“ със следните ателиета: „Сръчковци“ - 15 ателиета, „Природата – моят приятел“ - 7 ателиета, „Спорт и здраве“ - 8 ателиета.
2. Организиране и провеждане на изложби, фестивали, честване на знакови празници в подкрепа на социалното приобщаване на децата. Децата, участващи в ателиетата ще имат възможност за изяви по време на организирани в рамките на проекта:
-изложби – 2 изложби във всяко учебно заведение,
-спортни състезания – 1 във всяко учебно заведение,
-честване на празници – 21 февруари – международен ден на майчиния език; 8 април – международен ден на ромите и 24 май – ден на българската просвета, култура и писменост;
-фестивали – „Децата на Русе пеят и танцуват“ и „Децата на Ветово пеят и танцуват“.
3. Цикъл от 5 образователни спектакъла (в рамките на проекта), съобразени с учебната програма със следните представления: „Истории с букви“; „Приключения чудати с фигури познати“; „Питанка“; „Приказка в найлонова торбичка“; „Зли вълшебства, добри вълшебства“. Децата гледат заедно куклени представления с образователна насоченост и после обсъждат засегнатите проблеми заедно с актьорите и педагозите. Децата гледат и участват заедно в интерактивни спектакли. Спектаклите се провеждат от актьори и аниматори на място в детската градина.
4. Провеждане на съвместни познавателни дейности. Включването в съвместни познавателни дейности на деца от различните етноси, родители и учители благоприятства осъзнаването на несъществения характер на различията между етносите и подпомага преодоляването на предразсъдъците и оценяване на многообразието. Тази поддейност ще се осъществи чрез:
-посещения на театър – 4 пъти в рамките на проекта,
-посещение на кино – 4 пъти в рамките на проекта,
-посещение на музей – 4 пъти в рамките на проекта. |
238 463.50
|
228 427.41
|
Преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност и формиране на социална и емоционална компетентност у родителите за възпитаване на толерантност. Разработване и приемане на Общинска програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.: Дейността има за цел да включи академичната общност, педагогическите специалисти, родителите, представителите на местната администрация, гражданския сектор, медиите и обществеността в съвместни публични форуми, които да помогнат за преодоляване на негативните обществени нагласи към различните етноси и към мигрантите.
Чрез дейността ще бъде изпълнено изискването на настоящата схема за безвъзмездна финансова помощ за израждане на общински политики в подкрепа на образователната интеграция и разработване и приемане на общински програми за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства на общините-партньори Русе и Ветово.
Дейността е съвкупност от мерки, аткивности и събития с публичен характер, провеждани с дейното участие на партньорите в проекта:
1.Провеждане на кампания сред заинтересованите среди за преодоляване на проявите на език на омразата и насърчаване на толерантно общуване в образователна среда в Община Русе и Община Ветово. Кампанията се провежда от доброволци на Водещата организация Сдружение БРТИМ – студенти и ученици.
2. Провеждане на публични събития (конференция, кръгла маса, семинар), на които представители на учебните заведения-партньори, заинтересованите институции и общинска администрация представят мерки за интеграция в социалната и образователна сфера пред заинтересованите професионалисти. Популяризиране на политиките на Община Русе и Община Ветово, насочени към интеграция и обмяна на добри практики.
3. Изследване на ролята на образователната интеграция за активно социално приобщаване на децата в неравностойно положение със специален фокус върху ромите и търсещите или получили международна закрила. Обект на изследването са децата в неравностойно положение – целева група на проекта и техните родители. Предмет на изследването е ролята на образователната интеграция и релевантните начини за нейното оптимизиране. Основна цел на изследването е да се подпомогне процеса на образователна интеграция - предпоставка за успешна творческа, професионална и социална реализация на децата в неравностойно положение. Изследването се реализира от екип доброволци, ръководени от хабилитирано лице.
4. Изготвяне и приемане на Програми за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства на Община Русе и Община Ветово в съответствие със Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020. |
9 000.00
|
12 581.57
|
Информиране и публичност: Дейността има за цел да осигури прозрачност и разгласа в публичното пространство на целите и резултатите на проекта по настоящата схема за безвъзмездна финансова помощ и популяризиране на финансовия принос на ОП Наука и образование за интелигентен растеж 2014-2020.
С изпълнението на дейността се цели осигуряването на информираност и публичност за широката общественост относно финансовото подпомагане, получено от СДРУЖЕНИЕ "БЪЛГАРО - РУМЪНСКИ ТРАНСГРАНИЧЕН ИНСТИТУТ ПО МЕДИАЦИЯ" и отпуснато от фондовете на ЕС за изпълнението на настоящия проект в рамките на ОП “Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020. Предвидените по проекта дейности и съответните резултати от изпълнението на проекта ще бъдат популяризирани пред обществеността, като за целта ще бъдат спазвани стриктно условията и изискванията описани в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация“ 2014-2020 г.
Водещата организация ще предприеме всички необходими комуникационни мерки, за да уведоми обществеността за целта на изпълнявания проект и за подкрепата, получена от Европейския социален фонд чрез ОП НОИР 2014-2020. При всички предприети мерки за информация и комуникация изрично ще се указва съфинансирането от ЕСФ на проекта, чрез поставяне на минимум следната текстова и визуална информация:
- Знак на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в акта за изпълнение, приет от ЕК, с упоменаване на ЕС;
- Упоменаване на фонда (ЕСФ), който оказва подкрепа на проекта;
- Общото лого за програмен период 2014-2020 г. и наименование на финансиращата програма ОП НОИР в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност.
Върху доставеното по проекта оборудване и обзавеждане, ще бъде поставен визуализиращ стикер, който да удостоверява, че същите са доставени по проект, изпълняван с подкрепата на ОП НОИР 2014-2020, съфинансирана чрез Европейския социален фонд. На видимо за обществеността място ще бъдат поставени 8 бр. информационни табели, които ще указват, че в Партньорските организации се реализира проект, финансиран от ЕС. Целта е да се постигне широка информираност относно планираните дейности и постигнатите в последствие резултати по проекта. Информационните материали ще бъдат поставени и в зоните на дейност на Водещата и Партньорски организации. Успешната реализация на целите на проекта е пряко свързана с постигането на максимална информираност на широката общественост относно изпълнението на предвидените проектни дейности и постигнатите резултати. |
4 400.00
|
4 359.98
|
Организация и управление на проекта: С тази дейност се цели създаване на организация за ефективно управление, контрол на дейностите и успешно реализиране на проекта. Изграждане на цялостна визия и план на проекта. Сформиране на екип в състав – ъководител, координатор, счетоводител и технически сътрудник.
Задълженията на екипа за управление са както следва:
Ръководител:
- Управлява цялостното изпълнение на проекта. - Ръководи и координира работата на екипа. - Отговаря за постигане целите на проекта при спазване на изискванията на ОП „НОИР”. - Контролира стриктното спазване на графика на дейностите и тяхното качествено изпълнение, съобразно бюджета, счетоводната политика и добрите национални счетоводни практики; Осъществява навременна и коректна комуникация с партньорите и наетите за изпълнетието на дейностите експерти;- Подпомага проектния екип за организиране и осъществяване на дейностите и резултатите на проекта. - Ръководи изготвянето, обобщаването и съхраняването на проектната документация, включително и финансовите отчети; - Отговоря за отчитането на проекта към Управляващия орган; - Представлява проекта пред местните институции и медиите. - Отговаря за осъществяване на вътрешен контрол и мониторинг на проекта.
Координатор:
- Организира подготовката и изпълнението на дейностите по проекта. - Осигурява методическа и административна подкрепа на Ръководителя на проекта за: организиране и провеждане на срещи с партньорите; екипни срещи; отчитане по проекта и др. - Следи за работата на експертите свързани с преките дейности. - Осъществява вътрешен мониторинг на дейностите. - Работи под прякото ръководство на Ръководителя на проекта и подпомага дейността на останалите членове на екипа.
Счетоводител:
-Следи за целесъобразността на разходите и тяхното точно отчитане; - Отговаря за правилното отчитане на проекта, съгласно действащото законодателство и регулациите на ОП НОИР; - Води финансовата и счетоводна документация на проекта; - Изготвя финансовите отчети на проекта, следи за тяхното съхраняване и представяне пред УО; - Подпомага екипа при отчитане на проекта; - Организира цялостната финансово-счетоводна дейност по проекта; - Носи отговорност за първичните счетоводни документи; - Своевременно регистрира счетоводните операции; - Отговаря за правилното съставяне на първичните и вторичните документи съгласно Закона за счетоводството и следи за спазването на финансовата и бюджетна дисциплина.
Технически сътрудник:
-Следи за движението на входящата и изходяща кореспонденция, свързана с изпълнението на проекта и отговаря за спазването на сроковете и контрол по нея; - Подпомага ръководителя при подготовката на месечните/периодичните доклади, като събира и обработва база данни, набира необходимата информация за дейността на екипа; - Води протоколи на работните срещи; - Води входящата и изходящата кореспонденция.
Екипът за управление провежда процедурите за избор на изпълнители по реда на ПМС 118. |
45 000.00
|
42 973.76
|