Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 331 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящият проект цели създаване на предпоставки за ранно социално приобщаване и ефективно предучилищно възпитание и подготовка на деца в неравностойно положение. Чрез провеждане на допълнителни занимания, насочени към подпомагане приобщаването и адаптирането на деца в неравностойно положение към образователния процес ще бъдат формирани условия за равен старт в образователната система и в обществото. 
Основните задачи и дейности на проектното предложение съответстват на стратегическите цели, определени в Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020:
1.	Пълноценна социализация на децата от етническите малцинства.
2.	Гарантиране на равен достъп до качествено образование за децата от етническите малцинства. 
3.	Утвърждаване на интеркултурното образование като неотменна част от процеса на модернизация на българската образователна система.
4.	Съхраняване и развиване на културната идентичност на деца от етническите малцинства.
Чрез съвместните усилия на Водещата организация, общинските администрации на Русе и Ветово, учители от партньорските учебни заведения, родители, обществени организации, медии и др., ще се гарантира равен достъп до качествено образование на всички деца, отключване на индивидуалния им потенциал и развиване на техните личностни качества и таланти, независимо от етнически произход и социален статус.
Ще се даде възможност на децата в условията на интеркултурна среда да изградят чувство за толерантност към различните, да се научат да ценят културните достижения в условията на етническо многообразие. Чрез съвместни познавателни дейности, децата ще се запознаят с българската култура и история–достойна причина за национална гордост. Посредством допълнителни занятия в ателиета, организирани в детски академии, ще се насърчава развитието на техните интереси и заложби. Предвиждат се дейности за формиране на благоприятна социална среда и промяна на негативните нагласи, основани на етно-културни различия.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин: В партньорските учебни заведения се обучават и възпитават деца от различен етнически произход, като в някои от тях процентът на деца от етническите малцинства надвишава 50%. Това обстоятелство поражда дефицити у децата по отношение на научаването и правилното използване на българския език и последващото им адаптиране към образователни степени в училище. В семейна среда децата общуват на майчин език, което допълнително усложнява работата на педагозите. Дейността има за цел да подпомогне адаптацията на децата от детските градини и подготвителните групи в училищата-партньори, за които българският език не е майчин, за пълноценното им включване в учебния процес чрез допълнителна подготовка по български език. Тя е ключова по отношение на усилията на педагозите за придобиване от децата на знания, навици и умения за ранна социализация. Дейността ще се реализира във всички учебни-заведения партньори. Предвидено е провеждане на 2 педагогически ситуации седмично след приключване на задължителната учебна програма с деца, за които българският език не е майчин чрез индивидуална работа с тях посредством дидактически материали, помощни учебни средства и помагала. Дейността е насочена към деца от две възрастови групи: 3 и 4 годишни и 5 и 6 годишни. 1.1. Разучаване на български език чрез образователни игри и прилагането им ранното езиково обучение за деца на 3-4 години - по 2 педагогически ситуации по 30 мин. седмично. 1.2. Допълнителни занимания по български език на 5-6 годишни деца - по 2 педагогически ситуации по 30 мин. седмично. 37 524.50 37 504.08
Повишаване качеството на обучението чрез подобряване на образователната среда в детските градини и предучилищните групи в общинските училища: Реализацията на тази дейност е предпоставка за пълноценното изпълнение на част от дейностите от проекта - организиране на творчески ателиета по интереси, организиране на изложби, различни тематични мероприятия, спортни състезания, работа с родители и др. В момента, в някои от учебните заведения-партньори, наличните учебно-технически средства и помагала са нерелевантни на високите цели и задачи, поставени пред образователната ни система. Поради недостатъчен финансов ресурс, детските учебни заведения не могат системно да закупуват модерни техника и материали за създаване на интерактивна образователна среда. С цел повишаване качеството на образователния процес и създаване на привлекателна образователна среда, ще закупим и предоставим учебно-технически средства и материали, подходящи за възрастта на децата и улесняващи работата на педагогическите специалисти, както следва: 1. Закупуване на дидактически материали и пособия за повишаване качеството на преподаване (в това число: игри, развиващи логичното мислене, съобразителност и сръчност, въображение и фина моторика на децата в ранна детска възраст; игри за смятане; магнитна пирамида за здравословно хранене; образователни цветни кутии; магнитна азбука, цифри и карти с картинки; пъзели и карти, представящи по забавен начин животни, растения, органи, функции; пътни знаци и ситуации; манипулативни дъски; пъзели; конструктори; магнити; лупи и др. ) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация; 2. Закупуване на образователни, спортни и музикални пособия за повишаване на резултатите в образователния и възпитателния процес (в това число: музикални инструменти; чували за скачане; релефни дискове, стимулиращи сетивните умения; комплекти за масов спорт; въженца за скачане и теглене; топки; фризби; гимнастически постелки и уреди; сухи басейни; пластмасови къщи за игра; килими за спортни игри и забавления; пособия за игра с пясък и вода на закрито; традиционни народни носии и костюми на етносите; театрални костюми; сцени за куклен театър с текстилни декори и завеси; петрушки и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация; 3. Закупуване на технически средства за онагледяване на учебния процес (лаптопи; мултимедийни проектори; екрани; масички за мултимедия; интерактивни модули; звуковъзпроизвеждаща и озвучителна техника и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация; 4. Закупуване на обзавеждане и оборудване (столове; маси; бели дъски; декоративни шкафчета и секции, способстващи за формиране на подходяща образователна среда за педагогическите ситуации; закачалки и др.) на стойност по-ниска от прага на същественост съобразно счетоводната политика на Водещата организация. 119 155.15 119 151.56
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата в неравностойно положение: Дейността цели да предложи психологическа подкрепа чрез индивидуална и групова психологическа работа с децата от етническите малцинства и/или тези, търсещи или получили международна закрила (при необходимост). Малкият брой подготвени психолози за работа с деца в образователната система в областните градове и липсата им в учебните заведения в малките населени места, възпрепятства навременната и адекватна психологическа подкрепа на децата в неравностойно положение и често довежда до емоционални дефицити и психологически деформации, които за неукрепналата детска психика са пагубни. Синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието е сред все по-често срещаните в детска възраст нарушения на невропсихологическото развитие, за което педагогическите специалисти не са подготвени. Най-често се появява към 5-6 година, като засяга до 7 % от децата. Някои симптоми могат да се срещнат още преди 5-годишна възраст. Оставено без специализирана психологическа подкрепа, заболяването се задълбочава в юношеството и в зрялата възраст, като нарушава личностовото развитие и социалното функциониране. Предизвикателствата, които ежедневието предлага на децата в неравностойно положение и тези търсещи и/или получили международна закрила, ги изправят пред редица дилеми, които се отразяват на тяхното психично здраве и психологически устои. Загубата на родител, случаите на злоупотреба, насилие и експлоатация, чувството за безизходица на децата, оставени за отглеждане в страната на произход от родителите си, работещи в чужбина, са основна предпоставка за увреждане на детското физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие и причина за агресия, девиантно поведение и суицидни опити в по-късна възраст. Проектът предоставя възможност да бъдат подкрепени децата за преодоляване на стреса и чувството на обреченост и способства за преодоляване на емоционалните дефицити, изгражда детското емоционално възпитание и социална компетентност. В учебните заведения-партньори по проекта ежемесечно подсигуряваме посещения и работа на детски клинични психолози, които да изследват поведенческите модели на децата в неравностойно положение и при нужда да предоставят психологическа подкрепа на място. За констатираните случаи по-сериозни случаи на нарушения в невропсихологическото развитие, ще се търси консултация с мултидисциплинарен екип и специализирана намеса. 14 756.00 13 891.78
Работа с родители: Често родителите не осъзнават дефицита на родителски капацитет и не търсят възможности за изграждането си в този аспект. Те не се възприемат като партньори на образователната система, заявяват претенциите си към нея, без да възпитават релевантна социално-приемлива ценностна система у децата си, дистанцирани са, търсейки оправдание за бездействието си в безработицата и бедността без да осъзнават нуждата от промяна на нагласите. В най-голяма степен това се отнася за родителите на децата от етническите малцинства, живеещи в сегрегирани общности в малките населени места. За това е от изключително значение родителите да бъдат мотивирани да подкрепят децата си за ранно активно социално приобщаване и пълноценно включване в образователна среда. Чрез тази дейност се цели промяна в нагласата на родителите към образованието – осъзнаването му като фактор за интеграция и развиване на умения, необходими за изграждане на децата като личности, адекватни на социално-икономическата среда, в която да имат равен шанс да попаднат след получаване на образователна степен според възможностите им. Обръщане на вниманието на родителите към ранната социализация, осъществяваща се още в предучилищното възпитание. Основна цел е подготовката на техните деца в посока насърчаване посещаемостта и задържане на децата в детските учебни заведения, разясняване на ползите от образователната интеграция, преодоляване на негативните стереотипи и стимулиране на толерантност у родителите с различен етнически произход, както и у родителите от доминиращия етнос. Процесът е взаимен! Дейността включва разнообразни форми на подкрепа за родителите: провеждане на групови и индивидуални срещи, разговори, беседи и консултации между педагогическите специалисти, работещи в учебните заведения-партньори и родителите, с участието на психолози, представители на местната администрация, и регионалните институции като се вземат в предвид етническите, културни, социални, емоционални различия и индивидуални нужди и потребности. 1. Индивидуална и групова работа за повишаване на родителския капацитет на родителите, възпрепятстващи децата, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина/подготвителни групи. Мотивиране на родителите на децата от целевата група с използването на интерактивен метод - образователни и мотивационни филми. 2. Индивидуална и групова психологическа работа с родители на деца, търсещи или получили международна закрила и тези от уязвимите групи за насърчаване участието им във възпитателния процес, формиращ позитивно отношение към образователната интеграция и толерантността като европейска ценност. 3. Подкрепа за включване на родителите във възпитателния процес и разясняване на ползите от образователна интеграция и приемане на различията - "Училище за родители"; 4. Участие на родителите в работата на ателиетата, представителните изяви и съвместните познавателни дейности на децата им. 27 390.00 25 997.32
Насърчаване на интеграционния процес чрез творчество, съвместни познавателни дейности и изяви за съхраняване на културната идентичност на децата от различните етноси: Целта на дейността е насърчаване на интеграционния процес в ранна детска възраст чрез създаване на ателиета с участието на деца от различни етноси, развиващи творческия потенциал у децата, както и провеждането на съвместни познавателни дейности и изяви, които да съхранят културната идентичност и формират релевантна ценностна система. Дейността е съвкупност от различни по своя характер извънкласни форми, обусловени от интересите, талантите и изявеното желание от страна на децата и техните родители: 1. Формиране и функциониране на академии и ателиета, насърчаващи развиването на творческия потенциал у децата. Ателиетата са обединени във виртуални детски академии и се провеждат ежеседмично по 1 учебен час по 30 мин. от подготвени педагогически специалисти и външни консултанти в партньорските учебни заведения. Във всяко ателие са включени до 12 деца. -Академия „Родна реч омайна, сладка“ със следните ателиета: „Забавен български език“ - 14 ателиета и „Вълшебният свят на приказките“ - 4 ателиета; -„Академия по изкуствата“ със следните ателиета: „Театър за кукли и деца“ - 6 ателиета и „Танцувай с мен, дете“ - 10 ателиета; -Академия „Традиции и култура“ със следните ателиета: „Игрите на баба и дядо“ - 11 ателиета и „Народни празници и обичаи“ - 11 ателиета; -„Академия по всичкология и още нещо“ със следните ателиета: „Сръчковци“ - 15 ателиета, „Природата – моят приятел“ - 7 ателиета, „Спорт и здраве“ - 8 ателиета. 2. Организиране и провеждане на изложби, фестивали, честване на знакови празници в подкрепа на социалното приобщаване на децата. Децата, участващи в ателиетата ще имат възможност за изяви по време на организирани в рамките на проекта: -изложби – 2 изложби във всяко учебно заведение, -спортни състезания – 1 във всяко учебно заведение, -честване на празници – 21 февруари – международен ден на майчиния език; 8 април – международен ден на ромите и 24 май – ден на българската просвета, култура и писменост; -фестивали – „Децата на Русе пеят и танцуват“ и „Децата на Ветово пеят и танцуват“. 3. Цикъл от 5 образователни спектакъла (в рамките на проекта), съобразени с учебната програма със следните представления: „Истории с букви“; „Приключения чудати с фигури познати“; „Питанка“; „Приказка в найлонова торбичка“; „Зли вълшебства, добри вълшебства“. Децата гледат заедно куклени представления с образователна насоченост и после обсъждат засегнатите проблеми заедно с актьорите и педагозите. Децата гледат и участват заедно в интерактивни спектакли. Спектаклите се провеждат от актьори и аниматори на място в детската градина. 4. Провеждане на съвместни познавателни дейности. Включването в съвместни познавателни дейности на деца от различните етноси, родители и учители благоприятства осъзнаването на несъществения характер на различията между етносите и подпомага преодоляването на предразсъдъците и оценяване на многообразието. Тази поддейност ще се осъществи чрез: -посещения на театър – 4 пъти в рамките на проекта, -посещение на кино – 4 пъти в рамките на проекта, -посещение на музей – 4 пъти в рамките на проекта. 238 463.50 228 427.41
Преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност и формиране на социална и емоционална компетентност у родителите за възпитаване на толерантност. Разработване и приемане на Общинска програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.: Дейността има за цел да включи академичната общност, педагогическите специалисти, родителите, представителите на местната администрация, гражданския сектор, медиите и обществеността в съвместни публични форуми, които да помогнат за преодоляване на негативните обществени нагласи към различните етноси и към мигрантите. Чрез дейността ще бъде изпълнено изискването на настоящата схема за безвъзмездна финансова помощ за израждане на общински политики в подкрепа на образователната интеграция и разработване и приемане на общински програми за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства на общините-партньори Русе и Ветово. Дейността е съвкупност от мерки, аткивности и събития с публичен характер, провеждани с дейното участие на партньорите в проекта: 1.Провеждане на кампания сред заинтересованите среди за преодоляване на проявите на език на омразата и насърчаване на толерантно общуване в образователна среда в Община Русе и Община Ветово. Кампанията се провежда от доброволци на Водещата организация Сдружение БРТИМ – студенти и ученици. 2. Провеждане на публични събития (конференция, кръгла маса, семинар), на които представители на учебните заведения-партньори, заинтересованите институции и общинска администрация представят мерки за интеграция в социалната и образователна сфера пред заинтересованите професионалисти. Популяризиране на политиките на Община Русе и Община Ветово, насочени към интеграция и обмяна на добри практики. 3. Изследване на ролята на образователната интеграция за активно социално приобщаване на децата в неравностойно положение със специален фокус върху ромите и търсещите или получили международна закрила. Обект на изследването са децата в неравностойно положение – целева група на проекта и техните родители. Предмет на изследването е ролята на образователната интеграция и релевантните начини за нейното оптимизиране. Основна цел на изследването е да се подпомогне процеса на образователна интеграция - предпоставка за успешна творческа, професионална и социална реализация на децата в неравностойно положение. Изследването се реализира от екип доброволци, ръководени от хабилитирано лице. 4. Изготвяне и приемане на Програми за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства на Община Русе и Община Ветово в съответствие със Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020. 9 000.00 12 581.57
Информиране и публичност: Дейността има за цел да осигури прозрачност и разгласа в публичното пространство на целите и резултатите на проекта по настоящата схема за безвъзмездна финансова помощ и популяризиране на финансовия принос на ОП Наука и образование за интелигентен растеж 2014-2020. С изпълнението на дейността се цели осигуряването на информираност и публичност за широката общественост относно финансовото подпомагане, получено от СДРУЖЕНИЕ "БЪЛГАРО - РУМЪНСКИ ТРАНСГРАНИЧЕН ИНСТИТУТ ПО МЕДИАЦИЯ" и отпуснато от фондовете на ЕС за изпълнението на настоящия проект в рамките на ОП “Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020. Предвидените по проекта дейности и съответните резултати от изпълнението на проекта ще бъдат популяризирани пред обществеността, като за целта ще бъдат спазвани стриктно условията и изискванията описани в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация“ 2014-2020 г. Водещата организация ще предприеме всички необходими комуникационни мерки, за да уведоми обществеността за целта на изпълнявания проект и за подкрепата, получена от Европейския социален фонд чрез ОП НОИР 2014-2020. При всички предприети мерки за информация и комуникация изрично ще се указва съфинансирането от ЕСФ на проекта, чрез поставяне на минимум следната текстова и визуална информация: - Знак на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в акта за изпълнение, приет от ЕК, с упоменаване на ЕС; - Упоменаване на фонда (ЕСФ), който оказва подкрепа на проекта; - Общото лого за програмен период 2014-2020 г. и наименование на финансиращата програма ОП НОИР в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност. Върху доставеното по проекта оборудване и обзавеждане, ще бъде поставен визуализиращ стикер, който да удостоверява, че същите са доставени по проект, изпълняван с подкрепата на ОП НОИР 2014-2020, съфинансирана чрез Европейския социален фонд. На видимо за обществеността място ще бъдат поставени 8 бр. информационни табели, които ще указват, че в Партньорските организации се реализира проект, финансиран от ЕС. Целта е да се постигне широка информираност относно планираните дейности и постигнатите в последствие резултати по проекта. Информационните материали ще бъдат поставени и в зоните на дейност на Водещата и Партньорски организации. Успешната реализация на целите на проекта е пряко свързана с постигането на максимална информираност на широката общественост относно изпълнението на предвидените проектни дейности и постигнатите резултати. 4 400.00 4 359.98
Организация и управление на проекта: С тази дейност се цели създаване на организация за ефективно управление, контрол на дейностите и успешно реализиране на проекта. Изграждане на цялостна визия и план на проекта. Сформиране на екип в състав – ъководител, координатор, счетоводител и технически сътрудник. Задълженията на екипа за управление са както следва: Ръководител: - Управлява цялостното изпълнение на проекта. - Ръководи и координира работата на екипа. - Отговаря за постигане целите на проекта при спазване на изискванията на ОП „НОИР”. - Контролира стриктното спазване на графика на дейностите и тяхното качествено изпълнение, съобразно бюджета, счетоводната политика и добрите национални счетоводни практики; Осъществява навременна и коректна комуникация с партньорите и наетите за изпълнетието на дейностите експерти;- Подпомага проектния екип за организиране и осъществяване на дейностите и резултатите на проекта. - Ръководи изготвянето, обобщаването и съхраняването на проектната документация, включително и финансовите отчети; - Отговоря за отчитането на проекта към Управляващия орган; - Представлява проекта пред местните институции и медиите. - Отговаря за осъществяване на вътрешен контрол и мониторинг на проекта. Координатор: - Организира подготовката и изпълнението на дейностите по проекта. - Осигурява методическа и административна подкрепа на Ръководителя на проекта за: организиране и провеждане на срещи с партньорите; екипни срещи; отчитане по проекта и др. - Следи за работата на експертите свързани с преките дейности. - Осъществява вътрешен мониторинг на дейностите. - Работи под прякото ръководство на Ръководителя на проекта и подпомага дейността на останалите членове на екипа. Счетоводител: -Следи за целесъобразността на разходите и тяхното точно отчитане; - Отговаря за правилното отчитане на проекта, съгласно действащото законодателство и регулациите на ОП НОИР; - Води финансовата и счетоводна документация на проекта; - Изготвя финансовите отчети на проекта, следи за тяхното съхраняване и представяне пред УО; - Подпомага екипа при отчитане на проекта; - Организира цялостната финансово-счетоводна дейност по проекта; - Носи отговорност за първичните счетоводни документи; - Своевременно регистрира счетоводните операции; - Отговаря за правилното съставяне на първичните и вторичните документи съгласно Закона за счетоводството и следи за спазването на финансовата и бюджетна дисциплина. Технически сътрудник: -Следи за движението на входящата и изходяща кореспонденция, свързана с изпълнението на проекта и отговаря за спазването на сроковете и контрол по нея; - Подпомага ръководителя при подготовката на месечните/периодичните доклади, като събира и обработва база данни, набира необходимата информация за дейността на екипа; - Води протоколи на работните срещи; - Води входящата и изходящата кореспонденция. Екипът за управление провежда процедурите за избор на изпълнители по реда на ПМС 118. 45 000.00 42 973.76

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.