Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 535 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът "Социално-икономическа интеграция в Луковит" включва интегрирани мерки за приобщаване на ромските уязвими групи в  Луковит. Партньори по проекта са Сдружение "Знание" - Ловеч и четири общински училища - две средни училища - средищно и професионално, едно основно училище - средищно  и едно начално училище - сегрегирано. Неправителствената организация ще извършва дейности и по двете оперативни програми.
Основни дейности по проекта са:
ОП РЧР 
1. Включване в заетост - осигуряване на субсидирана заетост за 56 безработни лица от ромски произход
2. Център за обществена подкрепа с общностен център в кв. Изток, гр. Луковит -  разкриване на ЦОП със социален работник, педагог, логопед и назначаване на общностен работник, в ЦОП и изнесената му част ще се предоставят социални и здравни услуги на около 200 деца, жени и майки.
3. Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи - работа с НПО и външни изпълнители с около 240 деца и младежи от ромската общност.
ОП НОИР
1.Допълнително обучение по български език за ученици, за които българският език не е майчин - за около 450 ученици 
2.Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици - за около 140 ученици
3.Подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование - 200 ученици 
4.Работа с родителите - ще бъдат обхванати около 400 родители 
5.Преодоляване на негативни обществени нагласи - работа с НПО - ще бъдат обхванати около 150 ученици
В рамките на  проекта ще бъдат  назначени 5 образователни медиатори от ромски произход.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Допълнително обучение по български език за ученици, за които българският език не е майчин: Целите на дейността са в съответствие с Национална стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2020. Бедността и изключването се свързват с ниските нива на образование. Съгласно изследване на Програмата за развитие на ООН още през 2002 г. община Луковит е подредена на 230 място от 264 общини по ниво на ромска грамотност и сред 20-те общини с най-висока „ромска“ безработица в страната. Децата от ромската етническа група, по данни от преброяването през 2011 г. в община Луковит, от 0 до 9 години, са 809, за сравнение от българската група са 1115, т.е. за половината от учениците в Луковит българският език не е майчин, което е предпоставка за образователни трудности и преждевременно напускане на образователната система. Това наложи извеждане на приоритет "Образование" в Плана за действие за интегриране на ромите и въвеждане на дейност "Допълнително обучение по български език за ученици, за които българският език не е майчин" в проект BG05M2OP001-3.001-0001 "Заедно" на общината, насочен към деца в предучилищна възраст, както и в настоящия проект, насочен към учениците, задължително подлежащи на образование. Дейността предвижда: - Общинско предизвикателство "Онлайн състезание по математика и БЕЛ" - целта на тази интервенция е повишаване на функционална четивна и математическа грамотност на учениците в основен етап на образование, вкл. мотивация на учениците за развиване на такава грамотност. Този формат ще даде възможност на учениците да се почувстват като част от нещо по-голямо и да осъзнаят, че някой го е грижа за техните постижения. Децата обичат да се състезават, а този формат дава възможност за съревнование между класовете от различните училища, между самите ученици по класове и всеки сам със себе си. Инициативата е инструмент, чрез който учителите могат да повишат интереса към дисциплините математика, информатика и БЕЛ и да измерват напредъка на учениците по съответните дисциплини особено при деца с големи пропуски в знанията. Подготовката за състезанието развива функционалната грамотност, мотивира учениците да полагат усилия и дава възможност за въвличане на родителите в този процес. Чрез допълнителни занимания по български език и математика във вторите класове на НУ "Инж.Вълков" и ОУ "Хр.Ботев" с. Румянцево и СУ „Алеко Константинов“ и петите класове на СУ "Алеко Константинов" и ОУ "Христо Ботев" с. Румянцево учениците ще се готвят за общинските онлайн състезания. Предвидени са занимания през учебната 2019/2020 г. и учебната 2020/2021 г. За работата по подготовка и провеждане на състезанията ще бъдат оборудвани кабинети с компютри и лаптопи за училищата СУ "Алеко Константинов" и ОУ с. Румянцево / НУ "Инж.Вълков" има такъв кабинет/. Осигуряването на достъп до информация и комуникация е изведено като особено значимо в Национална стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2020. Предвид ограничените финансови възможности на децата от уязвимите групи, формата на онлайн състезанията осигуряват точно такъв достъп и насърчава социалното включване. Освен повишаване нивото на функционална грамотност на децата от ромската целева група, този формат на обучение ще даде възможност на децата да се възползват от технологични постижения, да комуникират със свои връстници, да не бъдат социално изключвани. Прилагането на диференциран подход Скайп връзката по време на онлайн състезанието ще осигури прозрачност – децата ще виждат групата, с която се състезават, и същевременно ще намали стреса от провеждане на състезание на непознато място. 64 988.80 49 507.92
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици: За последните пет учебни години отпадналите ученици са 263, което е близо 10 % от учениците на територията на община Луковит. По данни на НСИ за учебната 2014/2015 г. са напуснали 122, а през 2016/2017 г. напусналите ученици са 74./забележка: НСИ наблюдава напусналите по различни причини ученици, по статистическа методика те не са отпаднали, но практиката показва, че близо 90 % от напусналите в крайна сметка отпадат./ Национална стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2020 извежда ниското равнище на образование като един от основните фактори, обуславящи бедността и социалното изключване. След последното преброяване през 2011 г. за пръв път НСИ отчита "никога не посещавали училище", където се вижда, че 3 % от населението на общината над 7 год. възраст - 505 души, никога не са ходили на училище /за сравнение средният процент за страната е 1,2 %./ Заедно с това се отчита, че близо 10 % от населението на община Луковит е с незавършено начално образование, което говори за функционална неграмотност, а още толкова са завършили само начално образование. Съгласно Плана за действие за периода 2017-2018 г. за изпълнение Национална стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2020, като начин за намаляване броя на отпадналите са занимания със застрашените от отпадане ученици, а именно: по български език, арт занимания, спорт и готварство. (Заниманията по арт и готварство ще се провеждат извън училище, извън формалното образование и в дейностите по ОП РЧР). Проектната дейност „Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици“, поддейност „Занималня в ромския кв. „Изток“ ще се проведе през учебните 2019/2020 г. и 2020/2021 г. - Занималня в ромския кв. "Изток" в гр. Луковит за ученици от ОУ "Хр. Ботев" с. Румянцево. Предвиждат се занимания по български език, математика и допълнителна работа по други учебни предмети. Учениците от ромски произход, живеещи в кв. Изток, гр. Луковит, за които има осигурен транспорт до средищното училище в с.Румянцево по различни причини не посещават занималня в училище и по този начин, предвид недоброто владеене на български език, не успяват да се справят с учебния материал. Проектната дейност предвижда провеждане на ежедневна занималня за допълнителна работа и подготовка за следващия ден. Заниманията ще се провеждат в общинско помещение /общностен център/ в кв. Изток, а спортните занимания - на спортните площадки на училище "Алеко Константинов" в гр. Луковит. - спортни клубове - равният достъп до спорт е изведен в Националната стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2020 като изключително важен фактор за социално включване на децата от уязвими групи като насърчава участието на представители на уязвимите групи в спортни занимания и събития. Освен това спортът възпитава редица ценни житейски качества - дисциплина, отговорност, работа в екип и др., често пренебрегвани от ромската общност, но особено важни за трудовата реализация на всеки човек. Предвидени са спортни клубове във училищата СУ "Алеко Константинов", ОУ "Христо Ботев" и ПГСС "Сергей Румянцев". 51 862.24 67 047.88
Подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: В анализа на слабостите "Стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства", цитиран в ОП НОИР, се посочва ниския "стандарт на живот като една от основните пречки пред пълноценното включване в образователния цикъл. Затрудненията,свързани с икономическия статус и принадлежността към затворените етнически групи, не позволяват на учениците от тези групи да се включат в платени форми за допълнителна подготовка за завършване на съответния образователен етап и предполагаемо записване в следващия такъв.Същевременно данните от преброяването през 2011 г., изт. НСИ, за община Луковит показват, че от самоопределилите се роми над 7 г. възраст около 70% са функционално неграмотни-от 2174 души:599 са с незавършено начално образование,727 са с начално образование, а 319 никога не са посещавали училище. Само 23% са с основно и по-малко от 2 % са със средно образование, няма нито един с висше образование. Предвид ситуацията, дейността предвижда подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование, като се формират школи за подготовка за външно оценяване и ДЗИ, конкурсно проектобазирано обучение и финансово образование. - Школа за подготовка за външно оценяване 7 клас по БЕЛ и математика – школата ще се проведе с ученици от седми клас от ОУ „Хр. Ботев“ с. Румянцево /учебна 2019/2020 г./ и в СУ „Алеко Константинов“ Луковит, включително и през учебната 2020/2021 г. През ваканцията – зимна или пролетна, школата е целодневна. - Школа за подготовка за ДЗИ по БЕЛ и други учебни предмети – с ученици от 12 клас на СУ „Алеко Константинов“ и ПГСС „Сергей Румянцев“, три учебни години; - Школа за подготовка за външно оценяване по БЕЛ и математика 10 клас – с ученици от 10 клас на СУ „Алеко Константинов“ и ПГСС „Сергей Румянцев“, за учебната 2019/2020 г. и учебната 2020/2021 г. -Общинско предизвикателство "Учебният предмет на практика". Инициативата е включена в Програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства в община Луковит 2018 -2020 г. Целта е повишаване на познанията на учениците по предметното знание и интереса им към ученето като цяло. Предвидени са занимания /проектобазирано обучение/ в рамките на 20 седмици по 2 часа за учебната 2019/2020 г. и учебната 2020/2021 г. с обхванати общо 11 паралелки от трите училища. Условие за участие в предизвикателството и конкурса е чрез крайния продукт да се демонстрира за какво може да служи даден учебен предмет на практика.Ще бъде организиран форум семинар "Учебният предмет на практика".Ще бъде осигурено независимо жури,което ще наблюдава процеса на изготвяне на проекта и ще извърши оценка на проектите.Участниците презентират проектите си на финалното събитие. Всички участници в конкурса ще получат награда-образователна екскурзия - Финансово образование. В Националната стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2020 като важно и необходимо условие за участие в икономическия и социалния живот е изведен достъпът до финансови услуги. Подчертава се, че много хора срещат трудности при намиране на достъп до или използване на подходящи финансови услуги. Хората, засегнати от бедност или в положение на социално изключване, обикновено нямат необходимите познания и не получават достъп до финансови услуги, което пък повишава риска от социално изключване. От младите хора се очаква след като завършат училище да започнат самостоятелен живот, в който да се справят и с финансите си. Често това се оказва проблем, защото повечето младежи не умеят да управляват своите пари. Това налага въвеждането на финансово образование в подкрепа на учениците за успешно завършване и последваща реализация. Предвидени са ежемесечни занимания с теоретични и практически модули с теми: Пари, Как да спестяваме, Как да харчим, Бюджет,Пари и власт,Бизнес план.Тази дейност се извършва от партньора Сдружение "Знание" гр. Ловеч. 84 099.70 62 853.24
Работа с родителите : Работата с родители е може би най-важният елемент в процеса на образователна интеграция. Работата с родители е изведена като приоритетна цел в Общинската програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2017-2020 г. Дейността включва насърчаване участието на родителите в образователния процес, работа с родители, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на учебни занятия, работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемане на различието, насърчаване участието на родителите. - назначаване на образователни медиатори - необходимостта от назначаване на образователни медиатори бе изведена като нужда при срещите на Местната активна група /МАГ/, сформирана по проект ROMACT. Родителите на пътуващите деца изтъкнаха като причина заниженият обществен контрол, когато детето напуска родното място, където всички го познават, и учи в друго населено място, където счита, че всичко му е позволено. Образователните медиатори ще са свързващото звено между училище и родители, ще придружават децата в ежедневните им пътувания с ученически автобуси, ще са помощници на директорите за дисциплината в училище, ще информират родители за отсъствия и проблеми. Предложението на МАГ е медиаторите да са представители на ромската общност. На срещата беше уточнено, че предложените лица трябва да са с минимум средно образование, за да отговарят на изискванията, посочени в длъжностната характеристика на образователния медиатор, утвърдена от МОН. Тази проектна дейност ще даде възможност да се апробира мястото и ролята на образователния медиатор в училищата - партньори по време на проекта и ще бъде пример и за работа по отношение използване на потенциала на местните ромски общности за съвместно справяне с общозначими проблеми, свързани с децата и образованието им. - работа с родителите от страна на директорите - директорите ще работят с родителите от позиция на училището като институция. Ще организират и водят родителски срещи, свързани с отсъствия и успеваемост на учениците, ще работят и на терен, като посещават, заедно с медиаторите, семейства, чиито деца отсъстват от училище. - работа с родителите от страна на класните ръководители - в пети клас и в осми клас класните ръководители поемат за първи път класа и не познават родителите, особено когато учениците са от друго населено място. Не познават семействата, социалното положение, осигурени ли са нормални условия за живот на ученика и т.н. Това налага необходимостта от посещения вкъщи на ученика и семейството. Целта е да се създаде диалог на доверие между учители и родители от малцинствените групи и/или с нисък социално-икономически статус. Личният контакт със семейството в дома на ученика цели да изгради разбиране у родителите, относно важността на образованието и да спомогне родители и учители заедно да поставят общи цели за детето и да синхронизират действията и посланията си в тази посока. Предвидени са индивидуални срещи между родител и класен ръководител, на които се обсъждат текущите постижения на ученика, напредъка и затрудненията му, предложения от страна на учителя за това как родителят може да помага вкъщи и в обратна посока - споделяне от страна на родителя важни неща за ученика, които да се имат предвид от учителя. Външен изпълнител - образователен експерт, ще отговаря за обработката и оценката на данните и проследяване на промяната във взаимоотношенията учител-родител- ученик в края на всяко учебна година, като в началото на дейността ще се проведе семинар с участието на родители, членове на училищни настоятелства, учители и директори и членове на МАГ. 147 187.22 136 686.88
Преодоляване на негативни обществени нагласи : "Върховенство на закона и недискриминация" и "Култура и медии" са изведени като приоритети в Националната стратегия на РБ за интегриране на ромите 2012-2020 и респ. в Плана за действие на община Луковит за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация, актуализиран 2015 г. Проектната дейност е съответствие с оперативните цели на приоритетите за гарантиране правата на гражданите с акцент върху децата, недопускане и противодействие на проявите на нетолерантност и на "език на омразата" и за създаване на условия за равен достъп на ромската общност до обществения културен живот. Дейността предвижда занимания по толерантност и информационна кампания с два семинара. Заниманията по толерантност са особено необходими в общности с разнообразни етноси и групи. Възпитанието на толерантно отношение към различните трябва да започва възможно най-рано в развитието на децата и да продължи през целия живот. Дейността е насочена към малките ученици втори и трети клас, ще бъде изпълнявана от НПО - Сдружение "Знание"- партньор по проекта. Предвидени са теми: Идентичност, Стереотипи и предразсъдъци, Привилегии, Дискриминация, Нагласи, Култури, Развитие на интеркултурна чувствителност и др. Всяка тема ще бъде разработена под формата на игра, креативна дейност, проект или друга интересна образователна активност, която да заинтригува и насърчи учениците да разберат по-добре себе си, културата си, околните и общността и как може да се взаимодейства, за да се изгради толерантно общество. - Информационна кампания и Семинари - дейността е в съответствие с цел на приоритет "Върховенство на закона и недискриминация" за ефективно прилагане на политики за интеграция на ромите за постигане на равенство, достойно съществуване и пълноценно участие в обществения живот. На семинари, пред родители, учители и ученици членове на училищни настоятелства и членове на МАГ ще бъдат дискутирани проблеми на интеграцията и толерантността в училище и в обществото и взаимоотношенията родители - ученици- учители. Повишаването на интереса към ученето като цяло е политика на община Луковит, заложена в Общинската програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2017-2020, като основа в процеса на утвърждаване на толерантни междуетнически отношения. Ефективното и едновременно въвличане на младежите от всички етноси, били те малцинствени или не, в дадена образователна ситуация , ще допринесе за формирането на интеркултурни компетентности и споделени граждански ценности, като същевременно се запазва етнокултурна идентичност и се предоставят равни възможности за социална реализация. Това означава всички граждани, независимо от своята етническа принадлежност, да съжителстват в хармония и да се радват на висок социално-икономически статус без да има напрежение, базирано на културни различия. 14 558.20 17 459.56

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.