Дейност 1: Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование: Планираните в рамките на тази дейност активности са дефинирани след извършен анализ и оценка на нуждите в образователен и социален аспект на децата.
1. Занимания по интереси - една от най-ефективните и устойчиви форми за приобщаващо образование и социализация на деца от етническите малцинства. Чрез тях децата могат по-лесно и бързо да развият не само своите образователни, но и социални умения, да обогатят социалните си контакти и да изградят в себе си самочувствие и увереност. Освен това, включването в този различен и интересен образователен модел помага и на деца застрашени от отпадане от училище да повишат своята мотивация за учене.
Във всяко едно от училищата и детската градина са планирани различни занимания по интереси, като включването в тях ще става в зависимост от интересите на децата. За по-малките основен акцент е поставен върху занимания в областта на изкуствата, както и проектно ориентирани дейности.
Доказано е, че изкуствата в различните им форми, особено театрално-музикалните, имат изключително положително влияние върху ума и когнитивните функции на децата – повишават концентрацията и вниманието, подпомагат развитието на координацията и моториката, подобряват вкл. математическите умения на децата, но най-вече създават общност и творческо развитие. Работата по общи проекти създава приобщаваща среда и развива умения за работа в екип, толерантност, взаимно разбирателство и сближаване.
Клуб „Музикална приказка“ - Целта на този клуб ще бъде да утвърди сред учениците атмосфера за междукултурно опознаване, сътрудничество и сближаване в мултиетничната училищна среда чрез песента и музикалните инструменти.
„Артелие“ – В това ателие ще развива творческото мислене и потенциал на децата чрез интересни и забавни арт форми като апликиране, моделиране, декупаж, рисуване, работа с хартия и рециклирани материали и други. Целта е да се интерпретират различните културни традиции и обичаи чрез тези творчески занимания.
Клуб „Танцуващи звезди“ - Учениците ще разучават танци свързани с обичаи и традиции и характерни за различните етноси, като по този начин ще опознаят и разберат по-добре културата и традициите на другия етнос. В допълнение, учениците ще изучават и танци и на други култури, като латино или класически, за да могат да обогатят своите познания.
Клуб „Забавна математика"- Чрез интерактивни методи и игрови подходи, учениците ще упражняват умения по основните математически операции.
Клуб „Екотворец“ – Целта е по достъпен и приятен начин с помощта на средствата на изкуството и работа по общи изследователски проекти да се задълбочат знанията на учениците за опазването на околната среда и да се възпита у тях култура на еко поведение.
Клуб „На фокус“ – Учениците ще се учат да опознават околния свят и себе си с помощта на фотоапарата/телефона като развиват своята креативност - ще снимат на открито, смешни селфита, портретни снимки, събития и други и ще се учат на дигитални умения – компютърен дизайн.
Клуб на Пътешественика - Учениците ще подобрят своите знания по история и география чрез съвместна работа по общи проекти – ще търсят, намират и след това споделят информация по предварително задание.
Клуб по Природни науки - Учениците ще подобрят своите знания по химия, биология и физика чрез занимателни опити и откривателски мисии - дигитални и на терен, което не само ще обогати знанията им, но ще ги провокира да „видят“, че ученето може да бъда и забавно.
В гимназиален етап в училището в Генерал Тошево ще бъдат създадени клубове насочени към интересите на децата в днешния дигитален свят, но и целящи да подкрепят тяхното личностно развитие и социални умения и компетенции.
Клуб на Успеха – Целта на този клуб е да се стимулира развитието на личностни качества, социални и творчески умения, както и придобиване на умения за лидерство – компетенции, които да бъдат полезни на учениците в тяхната бъдеща професионална ориентация и реализация, както и да мотивира продължаващото им образование в университет.
/продължава/ |
239 528.00
|
0.00
|
Дейност 2: Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда: С оглед на това, че педагогическите специалисти в училищата и детската градина не са участвали в конкретни обучения за развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда, в рамките на тази дейност по проекта са предвидени:
1. Обучение „Модели на компетенциите за демократична култура и междукултурен диалог“ с присъждане на 1 квалификационен кредит (16 часа), с цел учителите и медиаторите не само да могат да разберат потенциала, който притежава модела на компетенции за демократична култура за образованието, но да могат и да го прилагат на практика.
2. Обучение „Социална и емоционална интелигентност в образователната институция“ без присъждане на квалификационен кредит (8 часа):
Социално-емоционалните умения са значима част от общуването между хората и те се култивират в ранните години на образованието. Все повече родители, без оглед на етноса, днес се затрудняват да осигурят надеждна подкрепа на децата в тази посока и училището остава единственото място, където обществото може да потърси корективи за липсите в тяхната емоционална и социална компетентност.
Освен това социално-емоционалните умения са гарант за умението децата да учат ефективно. Ако детето не може да овладее емоциите си, то няма как да седне да пише диктовка, да решава задачи или да се концентрира върху това, което говори учителят.
От първостепенно значение за социално-емоционалната интелигентност е поведението на възрастните. Личният пример е изключително силен при работата с деца, а в образователна среда, това са учители, възпитатели, медиатори.
В рамките на тази дейност е планирано точно такова специализирано краткосрочно обучение за изграждането на практическа компетентност у педагогическите специалисти. Това ще им помогне в посока развиване у децата на социална и емоционална интелигентност - умения да разпознават чувствата, да разбират от къде идват и да се научат как да се справят с тях, да изслушват другия без да го прекъсват, да внимават с какъв тон общуват, както и каква невербална комуникация използват, да споделят мислите си аргументирано, да уважават чуждото лично пространство, да бъдат толерантни към различията и да могат да се справят с агресията.
3. Обучение „Прилагане на STEM подход в началното образование“ без присъждане на квалификационен кредит (4 часа):
В съвременните образователни реалности все повече се утвърждава прилагането на STEM подхода, като иновативен подход за обучение с цел придобиване от учениците на интердисциплинарни компетентности. Това обстоятелство предполага учителите, особено в малките населени места, да овладяват нови знания и умения, чрез които да организират образователно-възпитателния процес в контекста на STEM. С оглед на тази необходимост, в рамките на тази дейност е планирано това краткосрочно обучение, което да даде насоки и умения на учителите как да планират своите уроци в STEM среда, така че те да бъдат мултидисциплинарни. |
1 890.00
|
0.00
|
Дейност 3: Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори: Тази дейност е планирана с цел активното и пълноценно включване на родителите от всички етнически и социални групи в образователния и социалния живот на децата. Планирани са инициативи насочени към по-доброто разбиране на културните различия и идентичност и създаване на единна общност базирана на разбиране и уважение към различните култури и традиции.
Основен акцент ще бъде поставен върху осигуряване на устойчиви контакти и връзки с родителите за изграждане на работещ модел на взаимна комуникация и ангажираност между трите основни групи: родители-учители-деца.
Медиаторите по проекта ще работят активно с родителската общност през цялото време. Ще бъдат създадени Родителски групи за сътрудничество и взаимопомощ към всяко училище, които ще включват родители представители на различни етноси. Участниците в тези групи заедно с медиаторите ще проведат анкета сред всички родители, за да се идентифицират въпросите и темите, които вълнуват родителите, какви проблеми срещат в комуникацията и обучението на децата си, как виждат ролята си в образователния и възпитателен процес на децата, и други.
В последствие ще бъде организиран цикъл от лектории по идентифицираните теми, които са важни и вълнуват родителите. В него ще вземат участие широк кръг от родители, с включване и на учителите.
Родителските групи ще имат ключова роля и за осигуряване на непрекъснато сътрудничеството с учителите и обсъждане на общи проблеми и търсене на най-добрите подходи за справяне с проблемите и предизвикателствата, пред които са изправени родителите и децата в мултикултурна среда. Ще работят активно за повишаване на капацитета на родителите в общността.
Те ще участват и в организирането на различни мероприятия, с участието на родители и деца от всички социални и етнически групи, целящи популяризиране на училището като институция осигуряваща стабилна образователна и възпитателна среда за развитие на децата, както и утвърждаването на основните ценности на разбирателство, толерантност, и за премахване на стереотипите и негативните нагласи в обществото по отношения на различните култури и традиции. |
69 560.00
|
0.00
|
Дейност 4: Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност: В рамките на тази дейност е планирано провеждането на няколко информационни кампании насочени към проблеми свързани с дискриминацията, основана на раса, етнически произход, религиозна принадлежност и социален статус. Кампаниите ще се провеждат както съвместно, така и при всеки един от партньорите по проекта с участието на деца и родители от двата етноса.
Целта на кампаниите ще бъде да се повиши информираността сред учениците, децата и родителите относно приемането на мултикултурните различия. Ще бъдат обсъждани въпроси свързани с необходимостта от преодоляване на негативните предразсъдъци и стереотипи, основани на етнически произход и културна идентичност, зачитане на културните идентичности, толерантност и уважение към малцинствените групи, вкл. деца с увреждания, и вербалната и невербална агресия в училище. Кампаниите освен дискусионна част включват и игри и споделени дейности чрез които учениците да могат по-лесно да разберат проблематиката и позитивите. |
33 296.00
|
0.00
|