Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение "Социално-икономическа интеграция на уязвими групи в община Гулянци - шанс, толерантност и успех" е интервенция очертаваща общата картина на икономически и социални проблеми в община Гулянци. С оглед на интегрирания характер на процедурата, дейностите включени в конкретното проектно предложение са подчинени на една цялостна визия за създаване на траен модел за сътрудничество на местно ниво, с участието на всички институции, партньори и асоциирани партньори, работещи в тази област на местно ниво. В настоящето проектно предложение планираните дейности надграждат планираните дейности в Плана за интегриране на ромите 2017-2020г. Обхванати са всички основни приоритети на плана за интеграция на гражданите в уязвимо социално-икономическо  положение. 
   Интегрираните мерки са сведени до ниво ползвател, като се предвижда работа с един ползвател в няколко направления едновременно - трудова заетост, социални услуги, образование и др.  С изпълнението на заложените дейности и мерки ще се постигне резултат със специален акцент върху интеграцията на уязвими групи, включително ромите. С изпълнението на дейностите по ОПРЧР ще доведе до повишаване качеството на живот, подобряване достъпа до заетост, подобряване достъпа до образование, социални и здравни услуги и ще се постигнат конкретните цели.
Изпълнението на дейностите по ОП НОИР, дава възможност за гарантиране на равен достъп до качествено образование, за адаптиране на учениците в учебните заведения в създаване на подкрепяща и привлекателна среда; за засилване на мотивацията за участие в образователния процес на децата. Целта е подпомагане на ученици от етническите малцинства в развитието им като отговорни граждани с успешна професионална и социална реализация. 
Всички дейности са насочени към насърчаване в дух на толерантност, запазване на културната идентичност и преодоляване на негативните обществени нагласи, чрез инициативи за преодоляване на негативни стереотипи.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1 - Допълнително обучение по български език за деца и ученици, за които българският език не е майчин от СОУ "Христо Смирненски": Дейността е насочена за ученици от IV до X клас към СУ "Христо Смирненски" - гр. Гулянци, партньор по проекта. Целта на дейността е да се подкрепят учениците от етническите малцинства за успешно завършване на средно образование, да се съхрани и развие културната идентичност на учениците, да се постигне възпитание в дух на толерантност и екипност, да се осъществи допълнително обучение по български език за учениците, включително и за които българският език не е майчин. Цели се гарантиране на равен достъп до качествено образование и привлекателна образователна среда. Според възрастта и интересите си учениците ще участват в една от групите на тематичните клубове: 1. "Написаното остава" - включва 4 групи от по 15 ученика от 4 до 10 клас на СУ "Христо Смирненски". Целта на тази секция е да затвърди и разшири знанията и уменията по български език, нужни за речевото общуване в различни комуникативни ситуации. Знанията по български език ще допринасят за по-трайно усвояване на правописа и пунктуацията. Трудностите, които срещат учениците билингви от ромски произход в своето обучение, са главно от комуникативен, собствено езиков и информативен характер. Комуникацията по време на урока е затруднена заради ниската езикова компетентност на учениците, което от своя страна затруднява обмена на информация в час. Тези ученици много трудно се включат в учебния процес, а много често остават извън него. Липсата на достатъчен речников запас и владеене на уместни синтактични конструкции на български език са главната причина учениците да не са в състояние да усвояват учебния материал и да показват слаби резултати при проверка на знанията. Етапи на изпълнение: 1.Подготовка на документация в съответствие със ЗОП, сключване на договор и доставка за необходимите материали и пособия за изпълнението на дейността – I - V месец. 2. Сключване на договори, подготовка на график и на учебни програми, сформиране на групи - I-III месец; 3. Провеждане на занимания по групи – 144 учебни часа за всяка група, разпределени по график през 72 учебни седмици; провеждане на вътрешен мониторинг– II-XXII месец. 24 104.00 24 235.75
Дейност 2 - Допълнителни занимания със застрашените от отпадане от училище ученици от етническите малцинства.: Дейността е насочена за ученици от целевата група от IV до X клас към СУ "Христо Смирненски" - гр. Гулянци. Включени са 280 ученика от IV до X клас. Целта на дейността е да се подкрепят учениците от етническите малцинства за успешно завършване на средно образование, да се засили мотивацията на децата за участие в образователния процес, да се подобри образователната среда, да се задържат учениците в училище, да се намали броя на безпричинните отсъствия, да се съхрани и развие културната идентичност на учениците, да се постигне възпитание в дух на толерантност и екипност. Да се осъществи допълнително обучение и занимания с цел засилване интереса на учениците и провокиране на любознателност към различни дейности. Цели се гарантиране на равен достъп до качествено образование и привлекателна образователна среда. Въвеждането на разнообразни форми на интеркултурно образование, които развиват културната идентичност на учениците от малцинствата и мнозинството и водят до формиране на толерантност и взаимопомощ между учениците от различните етноси. Според възрастта и интересите си учениците ще участват в една от групите на тематичните клубове: 1."История, бит и култура"- включва 1 група от 18 ученика. За първи път учениците ще имат възможност да проучат бита, историята и традициите и да обогатят своите знания за материалната и духовна култура на различните етноси. В дейността ще бъдат включени беседи за запознаване с обичаите, занаятите, традициите и ритуалите на местното население и различните етноси. 2. "Виртуални и реални пътешествия" - клубът ще включва 2 групи от 15 ученика на СУ "Христо Смерненскив". Ще се надградят уменията за ползване на съвременни информационни технологии и ще се научи повече за предпазването от кибер тормоз. 3."Арт клуб" - включва 1 група от 10 ученика. Целта е учениците с изявени в изкуството дарби да бъдат включени в групата с допълнително обучение по изобразително изкуство. 4."Спорт и здраве"- включва 5 групи от 15 ученика от 4 до 10 клас. Цели се да се засили интереса към спорта и да се решават оздравителни, образователни и възпитателни проблеми. Спортувайки, децата се интегрират и се учат на отборна игра и толерантност. Ще бъде оборудвано и помещение с фитнес уреди. 5."Пеем и танцуваме"- включва 5 групи от които 1 гр. от 16 ученика - Мажоретен състав; 1гр. от 10 ученика - Духов оркестър; 1гр. от 15 учен. - училищен хор; 1гр. 20 ученика - народни танци; 1гр. от 16 ученика - фолклор на етносите. Всяка група ще има отделен ръководител. 6. "Аз фотографа" - включва 1 група от 10 ученика. Целта е да се стимулира креативността и творческите изяви на учениците, чрез интересно и пълноценно използване на свободното време, личностно развитие и обогатяване, контакти с хора със сходни интереси. В началото на всяка уч. година ще бъде представен график с организирани събития. Ще се организират следните мероприятия за учениците в „Календар на етносите”: - Участие от всички клубове в празника на училището - Цикъл от събития „Календар на етносите”: ще обедини календарни и други празници като: Васильовден, Гергьовден, Великден, Международния ден на ромите 8 април, Денят на толерантността 16 ноември и др. По повод на тези празници ще бъдат организирани тържества, концерти, състезания, викторини и други събития. Част от тях ще се реализират на ниво училище, а по повод 8 април ще се съберат представители на обществеността. Календарът на етносите ще бъде организиран и през двете учебни години. Етапи на изпълнение: 1.Подготовка на документация в съответствие със ЗОП, сключване на договор и доставка – I-IV месец. 2. Сключване на договори, подготовка на график и на учебни програми, сформиране на групи - I-III месец; 4.Провеждане на занимания по групи – 144 учебни часа за всяка група, разпределени по график през 72 учебни седмици; провеждане на вътрешен мониторинг– II-XXII месец. 168 979.00 159 388.05
Дейност 3 - Осигуряване, при необходимост, на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства.: Целта на дейността е чрез осигуряване на подкрепа учениците от етническите малцинства да бъдат в добро емоционално и психическо здраве, да се осъществи превенция за тяхното отпадане от училище, както и да развият собствения си капацитет и мотивация за успешно завършване на средно образование. Нуждата от провеждането на допълнителна индивидуална работа за добро психическо развитие, както и специализирана подкрепа за по-добра мотивация за образование на учениците от етническите малцинства, се обуславя от редица фактори, които са в основата на емоционални и поведенчески проблеми у децата. Дейността включва 238 ученика от етническите малцинства от 4 до 10 клас, които ще работят индивидуално с психолог. Работата с психолог по проблеми свързани с тяхното поведение, с взаимоотношенията с връстници, родители, учители е изключително важна за тяхното психично, личностно и интелектуалното развитие. Към екипа за подкрепа ще бъде назначен и старши експерт образователни дейности, който ще предоставя необходимата комплексна подкрепа на учителите и ръководството на училището. Старши експерт образователна дейност, подпомага формирането на положителна нагласа към учебния процес и работи за пълноценно интегриране на децата към образователната среда, съобразно специфичните и възрастовите им особености и потребности. Съдейства за взаимно опознаване на децата с различен етнически произход и вероизповедание, за създаване на атмосфера на разбирателство и толерантност и за спазване правата на детето. Спомага за формиране на ценностна система, ориентирана към уважение и зачитане на индивидуалността и уникалността на отделната личност. Атмосферата на партньорство, която се създава в този процес, има силен мотивиращ ефект при взимане на решение за действие и избор на средства за справяне с предизвикателствата. В рамките на дейността ще се изработи програма за намаляване и превенция на отпадането от училище на ученици от етническите малцинства. Програмата ще е съобразена със спецификата и конкретната обусловеност на училището. Ще бъде назначен и старши експерт "Човешки ресурси". Той ще събира документи на кандидати за обявените длъжности, да подбира сред кандидатите тези, които отговарят на изискванията за длъжността, да запознава кандидатите с длъжностната им характеристика и задълженията им по изпълнение на дейностите по проекта и др. Етапи на изпълнение: Подготовка: - Подбор за назначаване на психолог, старши експерт образователни дейности, чов. ресурси - по документи и интервю с кандидатите - I проектен месец - Сключване на договори – I-II проектен месец Изпълнение: - Подбор на ученици от етническите малцинства, нуждаещи се от психологическа подкрепа и мотивация за продължаване на образованието и за успешно завършване на средно образование – I и II проектен месец - Работа с ученици от етническите малцинства, които ще получат психологическа подкрепа, както и подкрепа за успешно завършване на средно образование – I- XXII проектен месец - изработване на програма за намаляване и превенция на отпадането от училище на ученици от етническите малцинства – II – XXII проектен месец. 59 480.00 43 578.09
Дейност 4 - Кариерно консултиране и професионално ориентиране на учениците от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила: Адекватното кариерно ориентиране още в училище ще помогне за създаването на пълноценни професионалисти. В същото време то е и важна крачка за решаването на проблеми като младежката безработица, трудовата адаптация на деца с увреждания, отпадането на ученици от образователната система, както и проблеми свързани с интеграцията в последващия професионален период. По време на кариерното консултиране учениците получават подкрепа да вземат решение каква специалност да изберат. Разбират в какво ще са „най-добри” и в кои професии са застъпени, притежаваните от тях качества. Опознавайки своя темперамент, ценности и нагласи, ще могат да видят лесно вариантите за развитието и израстването си като професионалисти. Ще се запознаят с начините за реализирането си като самоуверена личност с успешна кариера в избраната от тях сфера. По-малките ще разкрият талантите, дарбите и способностите си, при по-големите се акцентира на упражнения и тестове за себепознание, а на учениците от последните курсове се дават практически съвети как да кандидатстват за работа. Работата е насочена индивидуално към всеки ученик. Етапи на изпълнение: Подготовка: Изготвяне на индикативен график за индивидуални срещи на учениците с кариерен консултант- IV - V проектен месец; Изпълнение: Организиране и провеждане на индивидуални срещи от V до XXII проектен месец. 12 940.00 12 068.00
Дейност 5 - Работа с родителска общност : Чрез дейността си поставяме като основна цел да превърнем родителите в активен участник и партньор на училището в образователния процес в усилията за привличане и задържане на ромските деца в класните стаи и повишаване на качеството на образоване. Понастоящем ромските родители не участват в образователния процес и възприемат училището като „чужда” институция. В резултат, учителите не получават съдействие от родителите, а родителите изпитват недоверие към училището. Това са сериозни предпоставки за ранно отпадане от училище. Важна цел на дейността е да мотивира и организира родителската общност от етническите малцинства, така че родителите да участват реално във вземането на управленски решения, което ще превърне училището в център на местната общност и ще подготви въвеждането на Обществен съвет според изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование. В проекта ще бъдат включени 150 родители, като по – голямата част от тях ще бъдат от ромски етнос. Образователният и социалния им статус е нисък, което води и до насочване на усилията в ежедневната издръжка на децата. В родителската общност липсва мотивация за: подкрепа на децата при обучението и общуване и взаимодействие с педагогически екип. Силно е занижен контрола върху негативните прояви и безпричинното отсъствие от учебните часове. Необходима е активна работа с родители за разясняване на образователната интеграция на децата и приемане на различието; повишаване на мотивацията и насърчаване участието им в училищния живот. Етапи: 1. Подготовка: Ще се сключат договори с експерти образователни дейности и един образователен медиатор, ще се подготвят всички необходими документи по проекта, в съответствие със законодателството на страната. - I - V месец. 2. Изпълнение: За изпълнението на дейността медиатора, който ще бъде назначен, ще бъде представител от местната ромска общност. Медиаторът ще бъде назначен след конкурсна процедура. Основните изисквания към него ще са: да има поне средно образование, да се ползват с доверието на родителите, да познава местната ромска общност и културните й особености. Дейността ще бъде координирана от партньора Център Амалипе, който има опит в работата с родители, супервизията на медиатори и организирането на родителски клубове в 150 училища. Ще бъдат използвани изцяло местни лица, представители на родителските общности в общината. Медиаторът ще подпомага развитието на образователната интеграция като фокус на работата е активизиране на ромската общност, идентифициране на лицата в риск и подобряване на информираността на общността с цел повишаване на квалификацията, образованието и социалния статус. Образователният медиатор ще бъде подпомаган методически и ръководен от експерта/ите „Образователни дейности”, които са координатори на Център Амалипе за региона. Основната дейност на експертите е да подпомагат методически работата на образователния медиатор, да осъществяват работни посещения по предварителен график и да гарантират качественото изпълнение на дейностите. Ангажираността на експерт/ите „Образователни дейности“ ще бъде до 880 часа за целия проект, а на сътрудник образователни дейности до 3 год. – до 220 часа за проекта (възможно е при необходимост от повече часове, те да бъдат заработени на по-ниска часова ставка). Образователният медиатор ще бъде ангажиран на пълен работен ден – 8 часа. 49 656.00 38 374.40
Дейност 6 - Подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиален етап и за успешно завършване на средно образование: Целта на дейността е да се подкрепят и стимулират учениците за продължаване на образованието. С учениците от целевата група в начален и прогимназиален етап на основно образование, ще се проведат разговори за недопускане на отпадането им от образователния процес и възможностите които ще имат при завършване на основно и продължаване на обучението в средно образование. Тази дейност кореспондира с една от стратегическите цели, определени в Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020 г., а именно: - Пълноценна социализация на деца и ученици от етническите малцинства. Също така дейността кореспондира с поставените специфични цели 3, 4 и 5 по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" в проектното предложение. Работата и разговорите с ученици от етническите малцинства ще се извърши индивидуално с всеки ученик в непринудена ситуация по време на екскурзии от специалисти педагози. Ще се организират екскурзии за учениците от целевата група с цел опознаване на историческото, културното и природното богатство на родината. С учениците от целевата група ще се извършат посещения в различни обекти, където ще се запознават с работата на различни служители и те ще запознават учениците със същността на тяхната работа. Така учениците от целевата група непринудено ще се запознаят на място със същността на различните видове трудова дейност на служителите и работниците в различните сфери на икономиката. Те ще видят успехите на работещите и как чрез своя труд те задоволяват своите потребности и повишават стандарта си на живот. Така учениците от целевата група ще разберат, че тези възможности са постижими и за самите тях в бъдеще, ако продължат своето образование в гимназиалния етап на средното образование и успешно завършат средно образование. Ще бъде изготвена адекватна програма за мотивиране на завършващите основно образование ученици от целевата група да продължат образованието си в средни учебни заведения. Ще се акцентира на ограничаване на социалните пречки, възпрепятстващи учениците от целевата група да завършат средно образование. Подготовка и провеждане на целенасочено проучване на децата които попадат в основната целева група по проекта, вкл. разработване на съпътстващия проучването инструментариум - анкетна карта с инструкции за попълване, систематизиране на резултатите от анкетирането, изготвяне на анализ за количествените и качествените показатели от проучването. Проучването ще има за цел да събере информация за: желанието за завършване на средно образование, особеностите на семейната култура, етническата принадлежност и желанието за професионална реализация с цел интегриране в обществото и повишаване на жизнения стандарт и др. полезна обективна информация, без наличието на която е невъзможно да се очертаят адекватните насоки за подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование. Така ще се очертаят често срещаните нужди и затруднения на учениците, как да разбират по-добре, че хора със завършено средно образование имат възможност значително да подобрят качеството си на животи и как да се справят с трудни ситуации. Под формата на игри и дискусии учениците ще придобият знания и умения, които ще им помогнат да работят ефективно в екип, да се интегрират успешно, да бъдат толерантни един към друг, да бъдат по-организирани и да постигат набелязаните си цели, да бъдат здрави и по-успешни в бъдещото си развитие и да продължат успешно образованието си. Участие ще вземат и родители участници в родителските клубове. Пътуванията на учениците ще се организират като се приложат изискванията на НАРЕДБА за детските и ученическите туристически пътувания с обща цена, инициирани от 27.12.2016 г. След приключването на всяка екскурзия ще се организират мероприятия за споделяне на впечатления, ще се събират и данни от анкетните карти. 27 580.00 21 128.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.