Разработване на иновативен Модел за обучение на трайно безработни и демотивирани лица чрез проучване и анализ на добри практики и опит на партньор от Германия при работа с тази специфична целева група за решаване на национален и общоевропейски проблем. : В изпълнение на публичната си задача за трансфер на добри практики в системата за проф. обучение на възрастни (чл. 60а, ал. 3, т. 4 от ЗНЗ), ДП БГЦПО проведе в рамките на европейските програми "Леонардо да Винчи" и ЕРАЗЪМ+ три проекта по мобилност и два проекта по трансфер на иновации, натрупа сериозен опит и въведе добри практики в работата си с безработни лица, специално насочени към обучение на безработни лица от рисковите групи на пазара на труда.
По проект МЛАД ШАНС – ОП РЧР, Приоритетна ос 7, бе проучен и приложен в съответстващ на българските рамкови условия Модел за работа с младежи в риск на пазара на труда като много важна подгрупа.
Към настоящия момент се очертава друга важна подгрупа, за която има и специален акцент от ЕК – на трайно безработните и обезкуражени/демотивирани лица съгласно Препоръката на Съвета на ЕС относно интеграцията на дълготрайно безработните лица на пазара на труда и Програмата "Нови умения" за Европа като насоки на ЕК.
При досегашния си опит екипът на ДП БГЦПО наблюдава и заимства практиката на обучаващи институции в развити страни – Германия, Австрия, Италия, в решаване на национални и общоевропейски проблеми. Тези партньори и техните системи се справят с проблема чрез сегментиране на безработните лица в подгрупи и прилагане на специализиран подход към отделните подгрупи в зависимост от техните конкретни характеристики. Част от дейностите се отнасят до проучват се възможностите на лицата за упражняване на дадена професия, потребностите им от активизиране на стари и придобиване на нови базови знания за четене, писане и смятане – необходими единствено и само като основа за изучаване на професията и нейното упражняване, стабилизиране на личността, социализиране, мотивиране, проф. ориентиране, „гражданско обучение“ и някои ключови компетентности и меки умения – всичко, подчинено на изискванията на дадената професия. Този комплекс от дейности представлява фаза на Подготовка за включване в проф. обучение.
При основните характеристики на безработните лица в България към момента подобен подход би увеличил сериозно ефективността на проф. обучение и би превърнал тези хора в добър резерв от квалифицирани кадри за пазара на труда, чиято липса се дефинира остро от работодателите.
Важно е този Модел да се проучи основно, да се анализа ефективността му и най-вече приложимостта му в рамкови условия в България с цел да не остане само като концепция, а да се гарантира практическото му приложение. Необходимо е изготвяне на концепция на модела и подготовката му за приспособяване към законовата рамка в България.
Проектът ще опише начини за преодоляване на демотивацията на трайно безработните лица - най-големия проблем пред включването в обучение и труд. Един от тях е привличането на вниманието и заинтригуване на участниците чрез практическите занимания с модерна техника по отделни професии още преди включването им в професионалното обучение - за преодоляване на старите представи за непривлекателни професии и запознаване със съвременните изисквания за упражняване на тези професии и правилно професионално ориентиране, постигане на привлекателност и атрактивност на обучението и създаване на убеденост в неговата полза. Така участието в професионалното обучение ще бъде по-осъзнато, полезно и ще завърши с трайна заетост. |
73 610.00
|
62 719.22
|
2. Изпробване на Модела за работа с трайно безработни и демотивирани лица: Изпробването на Модела (социален експеримент) е много важна дейност на проекта, за да се приспособят проучените и анализирани европейски добри практики и положителен опит към българските рамкови условия с цел да не остане Моделът само като концепция на хартия, а да се гарантира прилагането му в практиката на ДП БГЦПО и възможността да бъде представен на отговорните институции с цел регламентиране на практическото му приложение за повишаване качеството на проф. обучение на възрастни като цяло. Тази дейност има няколко аспекта:
- тестване на пригодността на Модела да работи в българските рамкови условия,
- установяване на съпоставимостта му с Модела за работа с младежи в риск на пазара на труда, разработен по проект МЛАД ШАНС, ОП РЧР, Приоритен ос 7, и прилаган според възможностите в ДП БГЦПО, за да се гарантира надграждане на концепцията на ДП БГЦПО за прилагане на специфичен подход към отделни подгрупи на база техните конкретни специфики,
- прилагане на иновативни методи и техники в обучението, които да го правят атрактивно и практически ориентирано, което е важно и за мотивацията на обучаваните за учене и труд,
- дигитализиране на обучението и повишаване на дигиталните умения на обучаваните – доколкото е възможно, но задължително в отговор на актуалните тенденции на ЕК за развитието на проф. обучение и на потребностите на икономиката,
- пренасяне на иновациите от процесите в икономиката в процеса на обучението, за да се гарантира връзката на обучението с бизнеса и полезността му за бизнеса.
Тези два аспекта - пренасяне на иновации от реалната икономика (производство и услуги) и постоянно въвеждане на иновативни методи и техники за обучение в отговор на изискванията на съвременния андрагогически процес, представляват на практика взаимодействието на бизнеса с обучението.
В експеримента ще бъдат включени 50 трайно безработни / демотивирани / обезкуражени лица (разпределени в 4-ри групи), които ще преминат първо през предварителната фаза на Подготовка и в последствие ще бъдат включени в курс за професионална подготовка в зависимост от техните желания, нагласи, входящо образователно равнище съгласно ЗПОО, както следва:
- за изучаване на професии с техническа и икономическа насоченост с трета и втора СПК, които са и много търсени от работодателите,
- по търсени професии с първа СПК съгласно изискванията на ЗПОО,
- на неизпълняващите изискванията на ЗПОО за входящо образователно равнище, ще се предложи пилотно изучаване на част от професия в съчетание с базови знания по четене, писане и смятане, с цел да се проследи тяхната успеваемост. Това е важно предвид факта, че все по-голяма част от регистрираните безработни лица не могат да бъдат включени в проф. обучение поради ниска степен на образование. Така за тях се затваря пътя към квалификация и те остават в затворения кръг на безработица и бедност. С тези мерки и последващ коучинг на лицата експериментът засилва своята социална насоченост.
С цел мотивиране на лицата и в отговор на потребности на бизнеса, участниците в експеримента ще изучават търсени професии по атрактивен и прагматичен начин. За това са необходими нови средства за обучение, напр.
- за професиите "Компютърна графика", "Графичен дизайн", "Програмиране", АUTOCAT, др. - нови, по-мощни компютри с по-добри параметри, плотери, 3Д принтери.
За обучението по тези професии задължително е необходим и специализиран софтуер.
- за професиите "Мехатроника", "Мебелостроене", "Металотехника" - за обучение на техници и оператори на машини - задължително машини с ЦПУ.
Ползването на новата техника ще доближи обучението до реалните условия на съответните работни места, изправени пред тази техника в предизвикателството да работят с нея, участниците ще повишат по естествен своята вътрешна мотивация за учене и труд.
Това ще е голям успех за проекта! |
271 750.00
|
152 701.10
|
Разработване на план за превръщането на ДП БГЦПО в Center of Excellence, работещ по нова концепция за качеството на VET: Превръщането на ДП БГЦПО в Center of Excellence, работещ по нова концепция за качеството на VET, ще е продължителен процес на развитие, за който трябва да се предприемат навреме мерки.
Досега в България се говори за Center of Excellence, наречени „центрове за върхови постижение“, в областта на висшето образование. По време на VET WEEK 2018 представители на ЕК обявиха изрично, че този модел се пренася и върху професионалното обучение, така както това се прави и при кредитите – и те първоначално навлязоха във висшето образование и сега започват да се прилагат и в професионалното обучение. Говори се, че през следващия програмен период Програма Еразъм+ ще се занимава усилено с този въпрос.
Предстои тази година ЕК да се произнесе по критериите за даване на статут Center of Excellence.
Но като резултат от проведени проекти вече има такива центрове към някои обучаващи институции в чужбина, които отговарят на критерии, определени като начална версия в рамките на проектите. За ДП БГЦПО е важно, изпреварващо да проучи дейността на тези центрове и да си изработи план за действие, по който да успее в обозримо бъдеще да постигне тези критерии и да получи такъв статут.
Това ще е важно конкурентно предимство и ще гарантира изпълнението на цели и задачи, заложени в европейския план за развитие на ДП БГЦПО:
- публичната задача на ДП БГЦПО съгласно чл. 60а от ЗНЗ да бъде пилотна обучаваща организация за системата на професионално обучение на възрастни,
- дългосрочната си стратегическа цел 3 от годишните програми за "принос на ДП БГЦПО за утвърждаване на европейски ценности в обучението, трансфер на иновации и добри европейски практики чрез разширяване на партньорските взаимоотношения и сътрудничество с водещи обучаващи организации в Европейския съюз и превръщането му в Center of Excellence“,
- и усъвършенстването на дългосрочната дейност на ДП БГЦПО по европейски програми и проекти, разширяване на мрежата от партньори, увеличаване броя на транферираните добри практики и иновации в полза на системата за проф. обучение на възрастни и като принос към активната политика на пазара на труда. |
7 000.00
|
0.00
|
Оценката на постигнатите резултати: Оценката на постигнатите резултати ще даде възможност за проследяване на връзката между планираните дейности и тяхното изпълнение.
Екипът по проекта ще извършва следното:
1. Текущо проследяване на постигането на заложените в проекта цели и резултати от него.
2. Текущо проследяване на удовлетвореността на целевата група по експеримента.
3. Търсене и постигане на съответствие с дефинираните потребности.
4. Крайна оценка относно постигането на целите и резултатите.
5. Крайна оценка на работата с целевата група.
6. Оценяване на ефективност и ефикасност на предвидените и направени разходи за извършване на дейностите, чрез които се постигат целите и резултати. |
0.00
|
0.00
|
Разпространение на постигнатите резултати (положителни и/или негативни): ДП БГЦПО има традиция при разпространение на проектни резултати, която доказа своите приложимост и въздействие.
Текущо разпространение:
При готовност на Модела на относително краен етап той ще бъде на разположение за отзиви и предложения на страницата на ДП БГЦПО. Същото ще се случи и с учебната програма за провеждане на експеримента.
Двата документа ще бъдат обсъждани сред екипите на клоновете на нарочни семинари, организирани от Учебно-методическите съвети.
При всяка възможност - участие в конференции, семинари и др., представители на екипа на ДП БГЦПО ще представят постигнатите резултати до съответното ниво на изпълнение.
Текущо резултатите ще бъдат представяни пред Управителния и Консултативен съвет.
Представяне на крайните резултати - на заключително събитие в края на проекта ще бъдат представени:
- Крайния вариант на Модела, постигнат след анализа на експеримента,
- Протичането на Експеримента - това ще направят участници в него и преподаватели, които са го осъществили.
- Иновации в обучението, представени от преподаватели от клоновете, демонстрирайки възможностите на новата учебна техника.
- Концепцията за развитие на ДП БГЦПО като Center of Excellencе, което със сигурност ще бъде от голям интерес за други обучаващи организации.
Ще бъде връчено официално предложение до вземащи решения институции за прилагане в практиката на активната политика на пазара на труда на този Модел.
Всички крайни резултати ще бъдат разпространени чрез интернет страницата на ДП БГЦПО.
Те ще бъдат представяни по време на семинарите по методика на обучението на възрастни, които ДП БГЦПО редовно провежда с учители от ПГ, преподаватели от ЦПО и наставници от фирми.
Партньорът по проекта ще разпространят резултатите чрез совите news letter. |
6 500.00
|
14 369.87
|