Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 211 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Иновативна услуга, която с малка инвестиция превръща дома в “интелигентен дом”, използвайки наличната ел. мрежа. Тя позволява всеки един електроуред да се свърже с интернет и да бъде управляван от система, учеща се от потребителското поведение. Тя ще взима решение как най-ефективно уреда да използва електроенергията и ще го поставя в съответен режим на работа. Ще предоставя възможност потребителят сам да управлява уредите си през своя мобилен телефон, независимо дали е у дома или навън. Услугата ще предлага на домакинствата достъп чрез абонамент, с което ще си осигури постоянни приходи. 

Потребност 
Намаляване на разходите за електроенергия и отдалечен контрол над уредите у дома. 

Целеви групи 
Домакинства 

Цели 
Реализиране на нова услуга, превръщаща дома ни в “интелигентен дом”. 
Използвайки новите технологии и експертизата на екипа ни ще дадем възможност на домакинствата да минимизират и контролират сметката си за ток. Ще предоставим инструмент, с който модерният потребител ще управлява своя дом. 

Очаквани резултати 
Успешно създаден прототип на устройство за контрол на електроуреда и комуникация с централизирания сървър. Разработена система за контрол на устройствата, анализираща информацията от тях. На база натрупваната статистика за предпочитанията или навиците на потребителите при използване на електроуредите, тя ще създава модели за най-ефективен режим на работа. Те ще бъдат на разположение на домакинствата, за да може още от първия месец да се отчетат ползите на услугата. 

Основни дейности 
Разработка на софтуер, анализиращ събираната статистика от потребителите за създаване на ефективни енергийни модели от екипа по проекта. Разработка на софтуер от външен изпълнител за реализиране на интернет услугата, коята дава достъп на потребителите и контролира умния дом. Прототипиране на устройството от екипа по проекта. Извършване на тестове на комуникацията между системата и устройството и коректното интегриране на модула, разработен от екипа по проекта.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Извършване на приложни научни изследвания, тествания, изпитвания и измервания (вкл. създаване на програми и методики), свързани с разработването на иновативния продукт или процес: Разработка на софтуер за анализиране на поведението на домакинствата и създаване на ефективни енергийни модели за различни елекроуреди. Разработката ще се извърши от трима софтуерни специалисти от екипа ни като целта е знанието как системата ще анализира и взема решения за контрол над умния дом да остане в екипа. Това е едно от пазарните ни предимства. Системата ще се учи от това как я ползват потребителите. Тя следи колко енергия се консумира в различните режими на работа на различните уреди. Например, ако един потребител включва вечер климатика си, а сутрин преди работа го изключва и вечер отново го пуска, тя ще знае колко енергия се е разходвала при такова поведение. Количеството ток, тя ще може да сравни с разходваното от друг потребител, който пък не спира климатика, но намаля градусите на работа. С течение на времето, тя ще е в състояние да дефинира най-ефективните модели за различните уреди. В резултат, ако домакинствата ги прилагат ще се гарантира най-голяма енергийна ефективност. Етап 1. Специфициране на софтуера Първата стъпка в изграждането на една софтуерна система е създаване на спецификацията. Това е документ, описващ архитектурата на софтуера, модулите му, връзките между тях, както и детайлно описание на всяка функционалност. Смисълът е да се планира всяка една част от софтуера, за да се изчистят евентуални неясноти и да се решат инженерните проблеми още “на хартия”. В резултат се гарантира влизане в срокове и създаване на качествен програмен код. Документът включва техническо описание на модула за анализ на потребителското поведение, който ще се разработи от екипа по проекта, както и софтуерът, който ще бъде доставен от външния изпълнител. Ще е дефиниран и протокола за комуникация с умното устройство. Тъй като останалите дейности зависят от тази, тя ще започне още с началото на проекта. Етап 2. Разработка на модула за анализ на потребителското поведение След като приключат със спецификацията, тримата софтуерни инженери ще продължат с разработката на модула за анализ на поведението на домакинствата. Той ще събира статистика, свързана с разхода на различните уреди на дадено семейство и начина, по който ги използват. На база различни модели ще се пресмята най-ефективния контрол над даден уред. Модулът ще е в състояние да предложи на потребителите “енергиен план” взависимост от вида на електроуредите и това колко енергия желаят да спестят. Модулът ще бъде вграден в софтуера, доставен от външния изпълнител, описано с Дейност 2. Етап 3. Провеждане на интеграционни тестове Приключването на разработката ще се случи с доставката на разработения от външния изпълнител софтуер. Ще последва интегриране на двата софтуера и провеждане на тестове. Тестовете ще установят разминаване с първоначалните изисквания, в резултат на което ще се извършват евентуални корекции. На този етап ще се отстраняват и програмни грешки(бъгове), ще се проведат и стрес тестове, за установяване на издръжливостта на натовареност. 45 942.30 43 528.68
Придобиване на права по интелектуална собственост: За реализиране на централизираната система, която ще управлява интелигентните домове ще се поръча разработка на софтуер от външен изпълнител. Той ще се състои от сървърна част и софтуерни приложения за мобилни телефони – тези, които са най-широко разпространени на пазара (iPhone, Android). Софтуерът ще бъде реализиран на база предоставената от дейност 1 софтуерна спецификация. На етап кандидатсване, той е описан общо в приложение Ж – техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА. Сървърната част ще предостави възможност на домакинствата да си създадат профил и да посочат електроуредите, с които разполагат. Когато даден потребител стане клиент на системата, той ще може да си поръча от нашите умни устройства. В резултат, когато ги получи, ще е в състояние да включва желаните електроуреди в системата. От този момент нататък, тя ще следи тези уреди и ще събира статистика за това как домакинството ги ползва. Допълнително, през софтуера за мобилни телефони, който ще се разработи от външния изпълнител, членовете на това домакинство ще могат да контролират отдалечено режима на работа на съответния уред. Сървърната част ще разполага с интерфейс за комуникация с умните устройства. Той ще приема заявки от тях по стандартен интерфейс за комуникация, съоветно ще им изпраща команди, с които те от своя страна ще контролират режима на работа на електроуреда. Ще се вземе впредвид осигуряване на нива на сигурност, с което да се гарантира доверието на клиента към услугата. Ще се предоставят стандартни уеб интерфейси за крайните потребители, както и такива за администратори на услугата. Админите ще имат възможност да следят коректната работа на системата, както и да настройват различни типове описания на електроуреди. Типовете описания ще позволяват на клиентите лесно да посочват какъв е техния уред от списък, предоставен в техния потребителски профил в уеб интерфейса или в мобилното приложение. Със знанието какъв е уреда, каква е консумацията му според фабричните показатели и събираната статистика от домакинствата, системата ще бъде в състояние много точно да дефинира “енергийни планове” за избор от домакинствата. Софтуерът, доставен от външния изпълнител ще разполага със стандартни модули за съхранение на данните, разпределение на натоварването, непрекъсваемост на работата, бекъп, администрация и мониторинг. Софтуерът ще се интегрира с модула разработен от екипа по проекта с предходната дейност, за да се получи завършената система. Софтуерът ще предостави съответни програмни интерфейси, описани със спецификацията от дейност 1, за да може модулът за анализ на потребителското поведение, създаден от екипа на проекта да работи пълноценно. В резултат модулът ще е състояние чрез системата да контролира всяко едно устройство на всяко едно домакинство. Целта е потребителят да “вкарва” дома си в режим на автоматично управление от услугата, като избере съответен режим на работа. Алтернативно, може ръчно да контролира уредите си през уеб интерфейса или през своя мобилен телефон. През цялото време от друга страна, системата следи консумацията на електричество от всяко устройство. 200 000.00 200 000.00
Създаване и тестване на прототип: Основното ни пазарно предимство се базира на иновативно хардуерно устройство, което екипът по проекта ще разработи. То ще може да се включва в контакта, а в него да се включи всякакъв електроуред. Негова задача ще бъде да измерва електроенергията, която уредът консумира, както и да контролира режима му на работа. То ще е в състояние да спира и да включва устройството според команди от интернет базираната централизирана система. За да се гарантира минимална цена на едно домакинство за първоначалната инвестиция за заработване с услугата, екипът по проекта ще положи усилие да проектира хардуера така, че компонентите, а и методите за производство да са достатъчно евтини. Един от най-скъпите елементи в устройството ще бъде модулът за комуникация със системата. В едно домакинство може да има множество такива устройства. Не е ефективно всяко от тях да се свързва със системата, достатъчно е едно да го прави. В резултат ще се осигури доста по-ниска цена за производство. Все пак при проектирането трябва да се осигури възможност устройствата в едно домакинство да си комуникират локално, за да може едно от тях да изпрати мултиплексираната информация през интернет. Експертите ни са разработили модел, с който експериментално доказват, че за комуникация може да се използва съществуващата инфраструктура в едно домакинство – а именно електрическата мрежа. По този начин се елиминира и нуждата от комуникационен модул на локално ниво, независимо, че е по-евтин от този за интернет свързаност. Устройствата са включени в контактите - в електрическата мрежа на дома. През същата мрежа те ще бъдат в състояние да изпратят сигнал до централно устройство с наличната връзка към клауд системата. По същия начин, когато системата трябва да управлява конкретен електроуред, тя ще използва връзката на централното устройство, а то ще изпрати командата по електрическия кабел по предназначение. Благодарение на експертизата на нашия хардуерен екип, ще бъдем в състояние да създадем много евтини и изключително лесни за използване устройства, с който потребителите ще могат да контролират дома си през интернет. За проектирането на прототипа ще работят четирима хардуерни експерта. Още със старта на проекта, те ще започнат създаването на хардуерната спецификация. С нейна помощ ще се създаде архитектурата на устройството, ще се установят нужните компоненти, ще се планират необходимите тестове, с които да се провери покриват ли нужните изисквания за изпълнение на съответната функция, както и изпитванията и измерванията на цялостното устройство след като са установени нужните елементи. Хардуерната спецификация е задължителна стъпка в разработката на всяко едно устройство. При разработката на хардуер има множество от технически рискове, който могат да бъдат открити още при проектиране на прототипа на “чертожната дъска”. В резултат ще се определят подходи при тестването и изпълнението на прототипа, с които да се елиминират или поне да се смекчи тяхното влияние. След разработена хардуерна спецификация, екипът ще продължи с приложните изследвания и създаването на прототипа. За тази дейност ще се поръчат компоненти, включващи активни и пасивни елементи, цялостни модули, както и тестови платки. Тези компоненти са описани в приложение Ж – Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА. Целта е след провеждане на тестванията и изпитанията, да се получи работещ прототип с описаните по-горе функционалности. Дейността ще продължи с интеграционни тестове с доставената от външния изпълнител по дейност 2 софтуер. 94 239.09 83 427.02
Изработване на маркетингов план за пазарна реализация. : За успеха на една услуга не е достатъчно само създаване на иновативна технология. Със същото значение са и усилията за пазарната й реализация. Още преди да е завършил проекта, ще бъде разработен маркетингов план, с който ще се определят първите целеви потребителски сегменти. Ще съдържа стратегия, с която да се изградят партньорски отношения с големи фирми на пазара, които биха имали интерес от съвместна дейност. Ще се планират маркетингови дейности за популяризиране на услугата. Изработката на маркетинговия план ще се извърши от икономически експерт, назначен по проекта. Това ще бъде управителя на фирмата – кандидат. Дейността ще се извърши вътрешно от екипа по проекта, не от външен изпълнител. Причината е, че изготвянето на маркетингов план не е просто създаване на един документ, а процес, благодарение на който една услуга се появява на пазара и остава жива. Дейността ще завръши за неповече от два месеца. Оценката на времето е дадена от иконимическия експерт, стъпвайки на опита му в изработка на такива планове. Ще започне 12 месец. 6 125.64 8 539.26
Организиране на промоционални събития в България, свързани с популяризиране на услугата.: Провеждане на две промоционални събития в България, популяризиращи услугата. Жизненоважно за всяка стартираща услуга е изграждане на силни партньорски отношения дори още преди появата й на пазара. На събитията ще бъдат поканени доставчици и производители на електроуреди с голям пазарен дял на българския пазар, които биха имали интерес от съвместни предложения към домакинствата. Ще бъдат поканени и представители на определените с маркетинговия план целеви потребителски сегменти, които ще получат преференциални условия за въвеждане на услугата у дома си. Целта е да се създадат партньорски отношения с големите на пазара, всъщото време да се работи за натрупване на критична маса потребители. Като всяка нова услуга, която потребителите все още не познават, към нашата също ще има първоначално недоверие. За справяне с него ще се стъпва на референции от вече съществуващи клиенти, а за да се стигне до тях ще са нужни подобни събития. 4 262.82 11 820.00
Визуализация на проекта: Ще бъдат спазени изискванията за осигуряване на публичност и визуализация за дейностите по проекта. При старта на проекта ще бъдат изработени два броя разяснителни табели и поставени на мястото на изпълнение. Ще се осигури визуализация и за доставения софтуер по дейност 2, включително на сървърната част и мобилните приложения, както и за останалите дейности. По дейността няма да има разходи. Към тази дейност спадат и административните задачи, свързани с изготвянето и сключването на трудови договри с екипа по проекта, подготовката на междинни и финален отчет, провеждането на процедури с оферти или публична покана за избор на изпълнител, сключване на договори с изпълнители и други дейности, свързани с административните особености по изпълнение на проекта. За тези задачи няма да има разход. Те ще се изпълняват от икономическия експерт – управителя на фирмата-кандидат. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.