Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 368 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проект "КОМПАС-Интегрирани мерки за социално включване в община "Тунджа" предлага комплексен модел на предоставяне на интегрирани услуги за социално-икономическа интеграция, които са насочени към българските граждани от ромски произход, деца и семейства в риск от социално изключване, лица в уязвимо социално положение, живеещи в бедност, застрашени от дискриминация, липса на доходи, ниска степен на образование и отдалеченост от адекватни здравни и социални услуги.
Териториалният обхват на интервенциите ще включва гарантиран достъп до услуги и ресурси по проекта на представители на местните общности на всички 44 населени места от селски тип в община „Тунджа“, които притежават характериститките на целевата група по проекта. Проектът предлага диференциран и съобразен със спецификата на общината подход насочен към населените места с компактно ромско население и други лица, изложени на риск от социална маргинализация:  в селата, Кабиле, Дражево, Завой, Хаджи Димитрово,  Веселиново, Бояджик, Ботево, Робово, Могила,  Кукорево, Крумово, Хаджи Димитрово и др.
Предвидените интегрирани мерки и интервенции ще се прилагат  в следните области: подобряване достъпа до заетост и образование и подобряване достъпа до социални и здравни услуги. Проектът ще предложи заетост на 34 лица от различни целеви групи за 22, 18, и 12 месеца според спецификата на работа и длъжността, на която ще бъдат назначени. Почасово ще бъдат ангажирани и 8 здравни специалисти. Планираната продължителност на проекта е 24  месеца. Доставката на услугите от общностния център - КОМПАС ще бъде 18 месеца. Предвижда се над 2000 лица да бъдат засегнати от дейностите по проекта.
В прилагането на нови и интегрирани подходи за решаване на проблемите с недостатъците в заетостта и образованието, както и подобряване на достъпа до социални и здравни услуги, осъществяване на общностни дейности и провеждане на  инициативи за преодоляване на негативните стереотипи ще се включат четири партньорски организации.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подбор и назначаване на 10 образователни сътрудници в общинските детски градини и общински училища с подготвителни групи в училища и детски градини- партньори по проекта. : Мрежата от общински училища осигурява достъп до начално, основно и средно професионално образование. От учебната 2017-2018 година в Списъка на защитените детски градини и училища в Република България са включени Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“, с.Скалица, Основно училище „Св.Св. Кирил и Методий“, с. Бояджик, община „Тунджа“ и Детска градина „Звездица“, с. Скалица. През учебната 2017-2018 г. в паралелките за професионално образование по специалността „лозаро-винарство“ се обучават общо 52 ученици, а през учебната 2017-2018 г. в 5-те паралелки са записани общо 91 ученици. В началото на 2018 г. приключи процедурата по преобразуване на Основно училище „Васил Левски“, с. Тенево, община „Тунджа“ в обединено училище с възможности за професионално образование. В образователната система през учебната 2017-2018 г. са обхванати 1124 ученици от I до ХII клас. Броят на първокласниците през настоящата 2017-2018 г. е 124. Делът на обхванатите в целодневна организация на учебния ден е около 91 на сто. Броят на учениците, отпаднали за 2016 -2017 г. е 28 или около 2,4 на сто. Дейността по проекта цели постигане на реални и трайни резултати в образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, включително, на децата роми чрез въвеждане на длъжността „образователен сътрудник“. Чрез тази дейност ще се осигури устойчивост на ефективен модел за въвеждане на длъжността „образователен сътрудник“, който е приложен по предходни сходни проекти. Ролята на образователните сътрудници е да оказват съдействие при провеждане на предвидените по проекта образователни дейности и разяснителни кампании сред местните общности, включително сред ромския етнос. Те са доверени посредници между семейството и детската градина или училището. Работят за мотивиране на учениците с цел превенция на отпадането от училище. Подпомагат лица от целевата група за достъп до образователни и социални услуги. Образователните сътрудници допринасят за преодоляване на културните бариери и съдействат на лица от местните етнически общности при комуникацията им с образователните и социални институции. За осъществяване на дейността ще бъдат назначени 10 лица на трудов договор на пълно работно време 8 ч. за срок от 12 месеца. Образователните сътрудници ще работят в следните области на интервенция: 1. Идентифициране на деца и ученици, извън образователната система, насочване и съдействие за записване в образователна институция; 2. Превенция на отпадането на деца и ученици от системата на предучилищното и училищното образование – работа с родителите, с разширеното семейство. 3. Подкрепа в образователна среда за повишаване мотивацията на децата и учениците за постигане на по-добри образователни резултати и за участие в активности за развитие на творчески и социални умения и превръщане на детската градина или училището в територия на детето и учениците. 4. Насърчаване на активното родителство чрез участие в живота на детската градина и училището. 5. Сътрудничество и съдействие за подготовката и провеждането на специални събития в детската градина/ училището с интерактивен и интеграционен характер; 6. Сътрудничество и работа в общността за развитие на нейната самоорганизация, съдействие за подготовка и провеждане на събития в общността; Работата на образователните сътрудници ще се провежда в мрежа с местните активни групи по програмите РОМЕД и РОМАКТ, със здравните медиатори и други партньори и заинтересовани страни. 71 900.00 71 710.01
Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила чрез на създаване на Мобилна академия „Мисия образование“ : Създаването на Мобилна академия „Мисия образование“ цели подобряване на социалното включване, образователната интеграция на учениците и подобряване на образователната среда в няколко училища на територията на община „Тунджа“: Обединено училище „Васил Левски“ село Тенево, ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“ село Веселиново, ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“ село Дражево, ОУ „Христо Ботев“ село Кукорево, НУ „Васил Левски“ село Завой и ще включва комплекс от интервенции, които ще се осъществяват от специалисти, работещи в Мобилна академия „Мисия образование“, насочени към: - Подобряване достъпа до образователни услуги и превенция на ранното отпадане от училище, интеграция в образователната система на деца и младежи, повишаване на успеха на учениците и намаляване на безпричинните отсъствия, мотивирането им да продължат образованието си в по-горна степен; - Работа с родителите от селата Хаджидимитрово, Дражево, Козарево, Кукорево, Веселиново, Завой, Тенево, Робово, Каравелово, Сламино – насърчаване на родителите за включване в образователния процес. Мотивиране на родителите да проявяват системен контрол и ангажираност относно редовното присъствие на децата им в училище, както и за повишаване на образователната степен на децата им и др. Предвидените мерки по изпълнение на дейността са свързани с предоставянето на интегрирани образователни и социални услуги, методическа подкрепа и супервизия на ученици, учители и родители (семействата) за: - Осигуряване на професионална подкрепа от образователни стюарди, общностни/ образователни медиатори, теренни и социални работници за семействата на ромски ученици от маргинализирани общности, чрез посещение на място и предоставяне на услуги като семейно консултиране, формиране и развитие на родителски умения; Предоставяне на услуги по ранна интервенция на деца с увреждания. За да не се дублират дейности и услуги по проекта, този тип интервенции ще се предоставят само за семействата на деца в училищна възраст. Бенефициентът и партньорът ще следят за ясната демаркация на дейностите и услугите по проекта. Експертите ще се срещнат с родителите на децата от етническите малцинства, вкл. роми, и ще предоставят експертно мнение и подкрепа, препоръки относно нуждите на детето, начините за осигуряване на пълноценно развитие на учениците, осигуряване на равен достъп до образование, създаване на трайни навици – здравни, образователни, социални и интелектуални. Ще бъдат осигурени на образователни и визуални материали за родителите и учениците. Ще се провеждат мотивационни кампании за намаляване на отсъствия на учениците и повишаване на успеха и насърчаване на родителите за пълноценно включване в образователния процес, чрез участие в училищния живот. Дейността ще е насочена към промяна на нагласите към образованието като ценност и родителите ще бъдат подпомагани в избора на най-подходящото училище за тяхното дете. Ще се обсъждат трудностите, с които се сблъсква детето при постъпване в училище и възможните начини родителите да го подкрепят в процеса на адаптация и социализация за училище. Експертите от Мобилна академия „Мисия образование“ ще осигурят методическа подкрепа и супервизия на учителите, работещи в мултикултурна среда и родителите с цел интегриране и задържане на учениците от ромската общност в училище. Ще бъде организирана образователно-мотивационна кампания под мотото „Традициите – път към доброто образование“ в село Веселиново чрез традициите към по-добро бъдеще за ромските деца в образованието. В рамките на кампанията ще се проведе специално училищно събитие с участието на ученици, родители и учители, което да мотивира ромските семейства, учениците и родителите да припознаят образованието като ценност. В програмата ще участват известни, популярни ромски музиканти, певци, изпълнители под мотото „Традициите – път към доброто образование 60 006.51 72 387.66
Насърчаване участието на родителите в образователния процес чрез създаване на читателски клубове и мобилни детски библиотеки в детските градини в Община Тунджа и общинските училища с подготвителни групи.: Целта на дейността е да се изгради устойчива нагласа у децата в предучилищна възраст за четене. Възпитаване на положително отношение и интерес към книгата, интерактивни обучения в грамотност, превенция за преодоляване на маргинализацията в ранна детска възраст на деца ромски произход и техните родители. Дейността ще се реализира в подходящи пространства / помещения/ в сградите на детските градини и училища с подготвителни групи на територията на община „Тунджа“ в селата Безмер, Ботево, Бояджик, Веселиново, Генерал Инзово, Завой, Дражево, Кабиле, Козарево, Крумово, Кукорево, Окоп, Маломир, Победа, Роза, Скалица, Тенево, Хаджидимитрово, Чарган. Ще бъде изнесена като мобилна дейност в училищни и читалищни библиотеки, на открито в дворните пространства на детските градини и училището, сред природата. Дейността ще е организирана като „мобилни детски библиотеки“ – форма на читателски клубове, в които участват между 5 -7 деца в предучилищна възраст, поне двама родители и 2-3 ученика от предварително избрано училище, 1 педагог. В читателските клубове чрез различни интерактивни занимания ще се осигури възможност на децата в предучилищна възраст, които все още не четат самостоятелно, да се докоснат и общуват с повече книги, подходящи за възрастта им, да се включат в дейности, свързани с отношение към книгата и четене. Формирането на интерес към книгата и мотивацията за четене започват още от времето, когато детето няма умения да чете чрез дейности, които са част от културата на четене. Срещите в читателските клубове ще включват съвместни активности за деца, ученици и родители в подкрепа на ограмотяването на децата и на родителите, в случаите, когато това е необходимо. Родителите и деца, под ръководството на педагог-ръководител, ще прекарват заедно „качествено време“ за общуване с книгите, да четат, слушат, преразказват, пресъздават и драматизират приказки и литературни текстове, да играят заедно образователни и развиващи игри. По този начин дейността ще допринесе за повишаване на родителския капацитет, не само по отношение на образователните и културни потребности и възможности на децата, но и за тяхната социализация в ранна възраст и стимулиране на когнитивно и емоционално им развитие в ранна възраст с активния принос на родителите. В читателските клубове ще се провеждат специални ателиета за изработване на информационни / лап бук/, художествени книжки, литературни табла по различни теми, свързани с книгата / детски приказки и любими герои, доброто-злото и др. теми/. Тези продукти на читателски клубове ще бъдат представени в рамките на инициативи с участието на местните общности: „дни на четенето“, „ дни на книгата“ литературен флашмоб „ Приказки за малки и пораснали“, флашмоб „Почети ми книжка“, „24 май“ и други масови прояви с фокус върху книгата, четенето, грамотността. Участниците във всеки от читателските клубове ще изработят информационна книжка /лап бук/ на тема „Толерантността в приказките“, който ще представят на щанд пред обществеността на специално събитие. Прекъсването на цикъла на маргинализация, чрез минимализиране на рисковете свързани с неграмотност и неглижиране на деца в ранна възраст и подобряване достъпа до образователни услуги за ранно детско развитие е основна задача на екипите от педагози, работещи в детските градини и училищата в община „Тунджа“. С реализацията на дейността, която обхваща родители на деца от маргинализираните групи и педагозите, работещи в мултикултурна среда, ще се покаже на практика как интеркултурното образование и подготовката на преподавателите, дава шанс за задържане на децата в училище на по-късен етап, чрез общностна работа за създаване на благоприятна образователна среда и привличане на родителите, за въвеждане на т.нар. „умения за живот” и общуване. Въвеждане на форми на взаимодействие и дейности в детските градини и училищата за изграждане на положителни нагласи към образователната интеграция на ромските деца. 45 200.00 36 374.51
Превенция на ранното напускане, насърчаване на интеграционните процеси и превръщането на училището в желана територия чрез формиране на спортни ателиета в училищата на община „Тунджа“ и провеждане на образователни екскурзии за ученици и родители: Дейността е насочена към превенция на ранното напускане на училище и насърчаване на интеграционните процеси в училищните общности чрез включване на иновативни активности, които да превърнат училището в още по – голяма степен в желана територия и подобряване на условията за двигателна активност на децата и учениците чрез създаване на условията за масов ученически спорт и подкрепа за провеждане на ученическите спортни игри. Дейността включва две поддейности: сформиране на 9 спортни ателиета и организиране и провеждане на 10 еднодневни образователни екскурзии. В хода на инициативата ще бъдат формирани 9 спортни ателиета, формулирани съобразно проведено допитване до децата, учениците и родителите, както и въз основа на местните ресурси. Спортните ателиета ще бъдат формирани, както следва: -ОУ „Св. Св. Кирил и Методий” с. Веселиново – художествена гимнастика; - ОУ „Васил Левски” с.Тенево – спортна гимнастика и акробатика; - ОУ „Св. Св. Кирил и Методий” с. Дражево – самбо и ОУ „Св. Паисий Хилендарски” с. Роза – самбо-обединени; - ОУ "Христо Ботев"- с. Кукорево - борба; - ОУ „Христо Ботев” с. Ботево – самбо; - ОУ „Св. Св. Кирил и Методий” с. Бояджик – волейбол; - СУ „Св. Паисий Хилендарски” с. Скалица – спортни танци, - НУ „Васил Левски” с. Завой и НУ „Св. Климент Охридски” с. Крумово – спортни танци“, - 1 ателие по бокс с възможност за обхват на ученици от всички учебни заведения. Дейността ще бъде насочена към стимулиране на таланта и заложбите на всяко дете, чрез осигуряване на подходяща образователна и здравословна среда за учениците, и чрез осигуряване ателиета за спорт в свободното време с възможност за бъдещо професионално развитие. В рамките на дейността ще бъдат организирани и реализирани общо 10 образователни екскурзии да населени места на отстояние до 180 км еднопосочно от населеното място, където се намират образователните институции. В програмата на образователните екскурзии ще бъдат включени подходящи обекти и събития, включително спортни. 105 000.00 74 245.48
Насърчаване включването на родителите в образователния процес чрез формиране на семейни/родителски клубове: Родителските клубове са форма на сътрудничеството със семейството и чрез тях ще се реализира включването на родителите в живота на детската градина или училището. По този начин ще се работи за ефективно и целенасочено взаимодействие между екипа на образователната институция, родителската общност и децата/ учениците. Целта е родителите да променят позицията си на пасивна страна и да станат активни асистенти, партньори и съмишленици на екипите на детската градина/ училището, като инициатори, организатори и изпълнители на идеи, проекти, събития и активности с образователна, възпитателна и социализираща насоченост. Дейността ще бъде реализирана чрез 20 родителските клуба, които ще бъдат формирани към общински образователни институции от системата на предучилищното образование – детски градини и училища, в които има разкрити групи за предучилищна подготовка. Програмата на родителските клубове се осъществява в учебно време, като това е съобразено с дейността и правилниците за дейността на детската градина и не пречи на работния режим в образователната институция, както и в неучебно време. Дейностите в тези родителски клубове са насочени към подобряване на педагогическата култура на родителите за театрална дейност в детската градина. Целта е родителите да променят и обогатят своите възгледи за значението на приказките в емоционалния живот на детето. Срещите обичайно ще се провеждат в подходящо помещение в детската градина или училището с подготвителна група, но могат да бъдат изнесени и в местните читалища, на открито в зелени пространства в рамките на населеното място.Клубовете ще изготвят програма на дейността си, както и организационни правила. Всеки клуб ще изготви списък на родителите –участници. Но в дейността му ще е отворена за участие и на други родители. Задачите на родителските клубове е: - да се подкрепи адаптацията и социализацията на детето в образователна среда чрез изграждане на съзнателно отношение у родителите към процеса на преход от детето от семейната среда към средата в детската градина и от детската градина към училището. - да подготвят родителите и децата за новата социална роля – „ученик " и „ родител на ученика " - да подобри компетентността на родителите при подготовката на децата за училищно образование чрез използване на най-ефективните форми на взаимодействие; - да формира на активната позиция на родителите във връзка с развитието на техните деца. - да установят отношения на партньорства с родителите ; - да съчетаят усилията за развитие и възпитание на децата; - да създаде атмосфера на общността на интересите, което допринесе за обединението на екипа на родителите и другите участници в педагогическия процес; - да се активират и обогатяват образователните способности на родителите ; - да се повиши осведомеността на родителите за тяхната образователна роля в семейството, опит в отношенията с детето; - да се преосмислят от родителите на техните образователни нагласи. 20 000.00 18 258.60
Общностни дейности и кампании,насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност: Провеждане на общностен пленер на открито на тема „Да нарисуваме толерантността“ Целта на мащабното интерактивно занимание е да бъдат провокирани местните общности в селата на община „Тунджа“ да дискутират толерантността и да участват в нейното изразяване със средствата на изкуството. Дейността ще бъде основно фокусирана върху децата, учениците и техните родители. В организацията й ще се включат активно учебните и детските заведения. Иновативният характер на проявата ще провокира интереса и ангажимента на хора от различни възрасти и етноси да участват в нея. Пленерът ще бъде модериран от художници в сферата на фасадната живопис. Местните общности ще трябва да отразят в концепциите за живописните платна по сградите с консенсус специфични характеристики на съответното населено място, които да бъдат в основата на рисунките по фасадите на обществените сгради. По този начин ще бъде провокиран дух на диалог и комуникация в местните общности на тема толерантност, местни характеристики и специфики. Провеждането на мащабното общностно събитие ще провокира освен широк обществен интерес и съпричастността на хора от различни етноси да се включат в различна, авангардна и иновативна форма на обществена активност и общностен диалог. След приключването на пленера изрисуваните фасади на сградите ще променят генерално облика на населените места, като ще формират позитивна обществена, в чието формулиране и създаване са участвали децата, учениците, родителите и други хора от различни етноси. Това неминуемо ще провокира ежедневно съзнанието на хората по темата за толерантността и тяхното пряко участие в дискутирането й материализирането й. Проявата ще бъде финализирана с пътуваща изложба от детски рисунки и фотографии, която ще бъде представена в учебните и детски заведения, както и във фоайето на община „Тунджа“. 62 340.00 65 227.23

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.