Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проблемите, свързани с образованието в община Луковит, са отразени в проучване на Програмата за развитие на ООН относно индекса на човешкото развитие - община Луковит се нарежда на 78-мо място от 262 общини по показател „ромска безработица", дължаща се на големия процент - 35 % неграмотност сред ромското население. По данни от последното преброяване никога не са посещавали училище 505 души от населението на общината, от които почти половината - 248 души са млади хора до 35 години, а с основно образование са 4466, от които 1640 - до 35-годишна възраст. Статистическите данни показват, че през последните 15 години в България процентът на отпадналите от училище е  нараснал драстично сред ромите. Вследствие това неграмотните възрастни роми са се увеличили с повече от 60 %. Особено тревожен е фактът, че над 70 % от ромското население в община Луковит са без завършено основно образование, от които 54 % никога не посещавали училище или са с незавършено начално образование).
Целеви групи: Ученици от малцинствен произход от първи до осми клас на ОУ "Св. св. Кирил и Методий"; Деца от малцинствен произход на 5 и 6-годишна възраст, подлежащи на предучилищно възпитание; Родители на ученици от училището 
Целта на проекта е да се създадат условия за учениците от етническите малцинства за пълноценно училищно образование и социална интеграция посредством: - предоставяне на възможности за равен достъп до училищно образование; - предприемане на действия за засилване на мотивацията на учениците и родителите за участие в образователния процес; - допълнителни занимания с ученици по български език, за да могат да усвояват учебния материал по-успешно; - създаване на клубове за извънкласни дейности за формиране на толерантност, инициативност, упоритост; - обмяна на опит с учебни институции с успешен опит в работата по интеграция на малцинствени групи.
Резултати: 100 ученика и 50 родители, включени в дейности, два спортни лагера, 30 ученика преминали допълнително обучение по български език
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Организация и управление на проекта: Целта на тази дейност е да се гарантира коректното изпълнение на проекта съобразно описанието на дейностите и финансовите параметри на бюджета и в съответствие с изискванията на ОП НОИР. За изпълнение на тази цел ще бъде назначен екип по проекта, който включва: Ръководител проект, Координатор и Счетоводител. Те са отговорни за управлението на проектните дейности през целия 12 месечен период на изпълнение. Дейността на екипа ще се ръководи в съответствие с правилата за финансово отчитане на бенефициентите на ОП НОИР. Екипът е отговорен за администрирането на проекта: организиране и провеждане на дейностите съобразно графика на проекта, редовен контрол на разходването на средствата в съответствие с планираното по бюджет; своевременно подготвяне и съхраняване на отчетните документи; поддържане на коректна счетоводна отчетност; планиране и подготовка на междинни технически и финансови отчети; изготвяне на финален технически и финансов отчет; планиране и изпълнение на дейности за информираност и публичност и други дейности, които могат да възникнат в хода на изпълнение на проекта. Екипът ще осъществява своята дейност в административния офис на ОУ „Св. св. Кирил и Методий”. Отговорности на членовете на екипа: Ръководител: отговаря за цялостната организация на дейностите по проекта, контролира изпълнението на дейностите съобразно разработения график; съвместно със счетоводителя извършва контрол върху разходването на финансовите средства в съответствие с бюджета на проекта; участва в работните срещи на членовете на екипа по проекта; следи развитието на проекта в съответствие със заложените индикатори за изпълнение и резултат. Координатор: организира цялата административна дейност, свързана с изпълнението на проекта съвместно с ръководителя. Координаторът подготвя отчети за напредъка по проекта, подготвя междинните и окончателния технически отчет. Координаторът класифицира и съхранява цялата документация в офиса на проекта; участва в работните срещи за отчитане на напредъка по проекта. Счетоводителят контролира изразходването на средствата в съответствие с бюджета на проекта, класифицира и съхранява счетоводните документи в съответствие с изискванията на програмата; текущо осчетоводява разходите, изготвя междинни и окончателен финансов отчет; съвместно с ръководителя на проекта, ще бъдат отговорни за финансовото управление на проекта; участва в работните срещи за отчитане на напредъка. 9 910.00 9 910.00
Информиране и публичност: Кампанията за информиране и публичност се провежда с цел да се осигури публичност на изпълнявания проект и финансовата подкрепа на ОП НОИР за изпълнението на проектните дейности. Тя ще се проведе в село Бежаново, населеното място, където се намира училището-кандидат и в град Луковит, общинския център. Целта е информацията за дейностите по проекта да достигнат до голям брой хора, за да могат да се мултиплицират ползите от него. Кампанията включва следните дейности: 1. Провеждане на две пресконференции: Първата пресконференция ще се състои в началото на проекта, за да информира населението за целите и дейностите по проекта, за да провокира интереса на учениците и техните родители да бъдат активни участници към планираните дейности. Тя ще се проведе в с. Бежаново и на нея ще бъдат поканени представители на медиите от Ловешка област и представители на община Луковит и на училищата от община Луковит. Втората пресконференция ще се проведе в края на проекта. Тя ще бъде организирана в град Луковит. На нея ще бъдат представени изпълнените дейности и постинатите резултати от изпълнението на проекта. 2. Изработване на информационна табела, която ще бъде поставена на видно място във фоайето на училщето. 3. Отпечатване на календари със снимки от проектните дейности, които ще бъдат раздадени на учениците от училището и родителите им както и на други заинтересовани страни - представители от други училища. 4. Изработване на шапки с логото на проекта и на финансиращата програма, които ще бъдат раздадени на участниците в проекта. 1 925.00 1 900.00
Създаване на Спортен клуб Здрав дух в здраво тяло: Целта на спортната дейност е да допринесе за формиране на положителни личностни качества: дисциплина, толерантност, търпение упоритост, последователност, борбен дух. В рамките на спортния клуб ще бъдат сформирани общо три спортни групи с по 15 ученика във всяка една от тях. Първата спортна група е по лека атлетика. Тя ще обхваща ученици във възрастова група първи - четвърти клас. Участниците ще се занимават с лекоатлетически дисциплини - бягане, скачане, подвижни и щафетни игри. Дейността ще се ръководи от учителя по физическо възпитание и спорт в училището. Учителят е специалист с дългогодишен стаж по специалността. Планира се заниманията да протекат в продължение на 30 седмици, два часа седмично - общо 60 часа + 10 часа за разработване на учебна програма и разпределение. Дейността ще се провежда във физкултурния салон и на откритата спортна площадка в училищния двор. По време на лятната ваканция ще бъде организиран пет-дневен лагер, където децата ще прилагат и утвърждават придобитите по време на учебната година умения и знания. Ще бъде поканен и гост преподавател, който да обогати познанията и уменията на учениците със своя опит - работа с учениците по време на лагера 40 часа - по 20 часа за всеки от преподавателите. В края на проекта ще се проведе състезание между участниците в дейността и най-добре представилите се ученици ще бъдат наградени с предметни награди и грамоти за отлично представяне. Втората и третата група са групи по туристическо ориентиране. Групите ще се формират от ученици от възрастова група пети - осми клас. Тези групи ще бъдат ръководени също от учителя по физическо възпитание и спорт. Заниманията ще се провеждат в продължение на 102 часа, от които 30 седмици по 2 часа общо 60 часа работа по време на учебната година + 10 часа за изготвяне на учебна програма и разпределение. След приключване на учебната година групите по туристическо ориентиране ще отидат на девет-дневен лагер, където ще практикуват наученото по време на учебната година. По време на лагера като придружители на учениците ще бъдат ангажирани едно медицинско лице и двама родители, които да съпровождат учениците по време на лагера и да подпомагат учителя при работата с учениците. Тази дейност е планирана в изпълнение на изискванията на Стратегическа цел № 2: Гарантиране на равен достъп до качествено образование за децата и учениците от етническите малцинства, заложена в Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020 г. 41 274.00 38 932.68
Допълнително обучение по български език за ученици, за които българският не е майчин език: Целта на тази дейност е да се даде възможност на учениците да подобрят знанията си по български език, за да имат възможност за по-добро справяне с обучението и по другите предмети. За да се създаде възможност за най-ефективно усвояване на българския език най-напред ще се създаде оценъчна система, чрез която ще се оцени степента на усвояване на български език. Ще се направи оценка на степента на владеене на езика чрез провеждане на тестове. В зависимост от получените от тестовете резултати ще се формират две групи ученици. Учениците, които имат елементарни познания по езика се обединяват в една група, която работи по-интензивно с цел да се постигне бърз резултат: групата работи четири часа седмично. Всеки месец се извършва повторна оценка и ако детето бележи значителен напредък, то може да бъде преместено в групата с по-високо ниво на владеене на езика. Учениците, които работят по-добре с българския език, формират втората група ученици. С тях се работи два часа седмично. Общо 30 ученика от първи до шести клас ще бъдат обхванати в тази дейност. Дейността ще бъде провеждана като извънкласна дейност в учебни стаи на училището, специално оборудвани за целта. Училището-кандидат ще бъде напълно отговорно за коректното провеждане на часовете. Часовете ще се провеждат от двама правоспособни учители със специалност Начална училищна педагогика (НУП), които ще разработят учебни програми, по които ще се провеждат заниманията. За създаване на благоприятни условия за протичане на допълнителните часове по български език и ще бъдат оборудвани две стаи, където ще протичат часовете. Стаите ще бъдат обзаведени с по шест етажерки, по шест маси и по петнадесет стола всяка от стаите. Ще бъде закупена литература и учебни помагала за изучаване на български език. В своята работа преподавателите ще използват интерактивни методи на обучение, които ще се подпомагат от закупени два броя безжични интерактивни дъски и образователен софтуер, с помощта на които образователният процес ще стане по-интересен и динамичен. Всеки месец ще се прави състезание между учениците по български език и най-добре представящите се ученици ще бъдат стимулирани с предметни награди и грамоти за отлично представяне. На тези състезания ще бъдат канени родители, за да проследяват напредъка на децата си и самите те да бъдат въвлечени в процеса на образование и възпитание на своите деца. Тази дейност е планирана в изпълнение на изискванията на Стратегическа цел № 2: Гарантиране на равен достъп до качествено образование за децата и учениците от етническите малцинства, заложена в Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020 г. 16 850.00 16 973.47
Създаване на групи по фолклор: Целта на тази дейност е да: - възпитава ученици в дух на етническа толерантност, търпимост и уважение към културата и ценностите на другите; формира система от знания за обществото, света и човека; развие интелектуалната и емоционална активност на децата. Тази цел ще се постигне чрез формиране на две групи: първа група - първи - четвърти клас - 15 човека; втора група - пети - седми клас - 15 човека. Учебното съдържание е съобразено с равнището на знанията и уменията на учениците от съответната възрастова група и ще предлага широк кръг от дейности – слушане, разказване и съчиняване на приказки, предания и легенди, възпроизвеждане на празници, пеене на песни, изучаване на танци. Програмите, по които ще преминава работата на групите по фолклор ще бъдат разработени от учителите-ръководители на групите и ще бъдат съобразени с интересите на децата и техните желания. В хода на проекта ще бъдат направени драматизации на две приказки, за което ще бъдат закупени костюми на приказни герои, които ще бъдат съхранявани в училището и използвани след приключване на проекта, като по този начин ще се осигури устойчивост на резултатите. Драматизациите ще бъдат представени официално пред обществеността и родителите от населеното място. Ще бъде възпроизведен празник по случай ромската нова година Банго Васил: ще има подготвена празнична трапеза, на която ще бъдат поканени ученици, учители и родители, ще бъдат разказани легенди, свързани с празника. В подготовката на празника ще участват ученици и техните родители, за да се пресъздаде празника в неговия най-автентичен вид. По случай Баба Марта ще бъдат изработени мартенички, при което ще бъдат въвлечени и родители. Изработените мартеници ще бъдат изложени за продажба в с. Бежаново и в община Луковит, а със събраните средства ще се подпомогнат ученици с ниски доходи. Групите по фолклор ще вземат участие в празника на село Бежаново и на град Луковит. За да е по-автентично и интересно представянето им по време на празниците, на учениците ще бъдат закупени ромски и български национални носии. Тези носии ще се съхраняват в училището, а това ще даде възможност за продължаване на създадените по проекта традиции и след приключването му. Всички дейности, изпълнени в рамките на тази дейност ще бъдат снимани, текстовете на приказките, песните, легендите, драматизациите на приказките и участията в концертите ще бъдат снимани и записани, а впоследствие ще бъдат включени в книжка за дейностите. В книжката ще бъде публикувана информация за извършени дейности, за ритуали, традиции, празници на ромското малцинство в село Бежаново и община Луковит. Книжката ще бъде разпространена както сред учениците, така и сред други училища в Ловешка област с цел мултиплициране на дейностите и резултатите от проекта. В рамките на тази дейност се предвижда да се организира посещение до НУ „инж. Георги Вълков“, гр. Луковит с цел обмяна на опит с училището, което има практика при изпълнението на подобни дейности. Група от 10 човека - 5 учители и 5 изявени ученици ще посетят училището в рамките на един ден, за да присъстват на мероприятия на СИП Фолклор на етносите и да обменят опит с колеги и съученици. След това учители и ученици от същото училище ще направят еднодневно посещение на ОУ "Св. св. Кирил и Методий", за да проследят протичането на един час по от групите по фолклор, за да обменят опит. Координацията на тази дейност ще се подпомага от координатор от ромски произход, който има възможност да общува с целевите групи на техния език и така да подпомогне успешното изпълнение на дейността. Тази дейност е планирана в изпълнение на изискванията на Стратегическа цел № 3: Утвърждаване на интеркултурното образование като неотменна част от процеса на модернизация на българската образователна система и Стратегическа цел № 4 Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства от Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020 г. 16 069.00 15 842.36
Създаване на Клуб Социална отговорност: Клуб Социална отговорност имат за задача да допринесе за включване на всички заинтересовани страни в процеса на активно и ефективно образование на учениците. Той ще се състои от две отделни секции: Родителски клуб и Ученически клуб. Целта на тези секции е да обедини усилията на ученици, учители и родители в идеята за приобщаване към училищния живот. Родителският клуб ще се създаде в началото на проекта и ще включва 20 родители на ученици, посещаващи училището. Клубът ще има председател, избран между членовете му. Ученическият клуб ще се състои от 20 ученика, изявени със своя успех, дисциплина, спортни и други постижения. Номинирането на учениците за членство в клуба ще става от всеки клас по време на часа на класа. Той също ще се създаде в началото на проекта и ще има председател, избран измежду учениците. Ученици, които са станали членове на ученическия клуб, но не са спазвали правата на клуб Социална отговорност, ще бъдат изключвани. През първия месец от стартирането на проекта ще се състоят учредителни срещи на двете секции на Клуба. След като бъдат учредени, ще бъде организирана съвместна среща на двата клуба, на която ще присъстват и ангажираните с проекта преподаватели. Тази среща ще се ръководи от модератор. Той ще има задачата да обедини различните страни, участващи в клубовете. На тази среща ще бъде изготвен правилник за работа на Клуб Социална отговорност, където ще бъдат дефинирани правата и задълженията на трите заинтересовани страни в процеса на обучение: ученици, училище и родители. Правилникът на клуба ще бъде разпространен в цялото училище, за да може всички да са запознати и да го спазват. Първата и основна задача на Клуб Социална отговорност ще бъде да стимулира учениците да посещават постоянно учебните занятия. В училището ще се организират ежемесечни състезания между класовете за най-висок процент посещаемост на учебни занятия. Класът с най-високо присъствие ще получава грамота и трофей и за него ще се организира екскурзия, в която се включват и родителите. Другата задача на клуб Социална отговорност е да възпитава и обучава учениците и родителите по социално значими за ромското малцинство проблеми: 1. Здравни проблеми: провеждане на една здравна беседа за ученици и една беседа за родители. Ще бъде изработена книжка, представяща информация по здравни проблеми и начина им за превенция, която ще се раздава на ученици и родители. 2. Превенция на ранни бракове, трафик на хора, опасностите в интернет, риска от приемане на наркотици - провеждане на по една беседа за ученици и една беседа за родители 3. Как да успеем в живота - една беседа с ученици и родители, на която ще има срещи с успели роми, завършили/учащи висше образование и успешно реализирани в живота. 4. Финансово ограмотяване на родителите. В резултат от тези беседи ще се подготви образователна брошура, която ще бъде разпространена сред учениците и родителите. Третата задача на клуб Социална отговорност е да запознае учениците от седми и осми клас с някои основни институции, за да формират правилно социално поведение: 1. Посещения в институции: - посещение в община Луковит и запознаване с механизма на работа в общината; - посещение в съдебна институция в град Луковит; - посещение в банка в град Луковит и запознаване с основните банкови документи и операции; - посещение в Социална служба Луковит. Тази дейност е планирана в изпълнение на изискванията на Стратегическа цел № 1: Пълноценна социализация на деца и ученици от етническите малцинства от Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020 г. 14 270.00 14 402.98
Интегриране на деца, подлежащи на обучение в предучилищна възраст: Целта на тази дейност е да бъдат идентифицирани децата, които подлежат на обучение в предучилищна възраст и да бъдат записвани в училище. За постигането на тази цел ще бъдат посетени семействата, където има такива деца и ще бъдат проведени мотивационни разговори с родителите, за да запишат децата си в училище. При тези посещения учителят ще бъде съпровождан от един координатор-представител на ромската общност, който може да разговаря със семействата и да окаже по ефективно влияние върху тях при вземане на решение. Ще бъде разработена анкетна карта, в която ще се направи картотекиране на децата, подлежащи на обучение в предучилищна група, като ще бъдат описани условията, в които живее семейството: битови условия, членове на семейството, доходи и др. 1 200.00 720.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.