Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 382 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е 26-месечна инициатива на Център „Амалипе”, Община В. Търново, 10 училища и НПО "Стъпка по стъпка". Той цели да създаде цялостен модел за прилагане на общинските политики за образователна интеграция в общините от Великотърновска област, който включва основните заинтересовани страни (училища, родителска общност, общинска администрация) и комбинира дейности на училищно, междуучилищно, общинско и областно нива, целящи да посттигнат: пълен обхват на подлежащите на задължително образование, въвеждане на интеркултурно образование, повишаване на качеството на образование в училищата, насърчаване на обучението в етнически смесена среда, подкрепа за обучението в гимназиален етап и - ангажиране на ромските родители.
Подходът за постигането на целта комбинира училищна и междуучилищна интервенции, съчетани с допълнителна методологическа подкрепа и подкрепа за активизиране на родителите. В съответствие с това са предвидени дейности за:  създаване на подкрепящи структури за образователна интеграция, училищни дейности за превенция на отпадането, дейности за съхраняване и развитие на културната идентичност на учениците, подкрепа за образованието в етнически смесена среда, активизиране и овластяване на родителите, подсигуряване на устойчивост на модела.
В проекта ще бъдат включени над 760 ученици, от които 579 са от етническите малцинства. Като резултат над 530 ученици от малцинствата ще бъдат устойчиво интегрирани в образователната система. Също така ще бъдат включени над 400 родители.
Проектът предвижда и целенасочени дейности за създаването на необходимите предпоставки за продължаване и устойчивост на модела, както и за прилагането му в нови училища.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Създаване на подкрепящи структури за образователна интеграция: На 1.03.2012 г. Народното събрание прие Национална стратегия на Република България за интегриране на ромите, в която Приоритет „Образование” е първи и съдържа 8 Цели за изпълнение. Министерство на образованието има своя Стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от еттническите малцинства от юни 2004 г., която бе обновена през юни 2015. Посочените документи създават ясна рамка за планиране на политиките за образователна интеграция на национално ниво. Община В. Търново бе първата община в България, която прие Общинска програма за интеграция на ромите за периода 2014-20 г. още през юли 2014 г. В началото на 2015 останалите общини, включени в проекта, също обновиха своите общински интеграционни планове. Във всеки от тях раздел „Образование” е водещ и съдържа множество планирани дейности. Разчита се финансирането за тяхното изпълнение да дойде от проекти по оперативните програми, като е заложен и скромен принос на общинските бюджети. Общинските планове създават рамка за планиране на политиките за образователна интеграция на общинско и областно ниво. В същото време сериозна пречка пред прилагането на планираните политики е липсата на подкрепящи структури. Повечето от ромските деца във Великотърновска област се обучават в училища в малки населени места и в тях не достига не само делегирания бюджет, но липсват психолози, логопеди, образователни медиатори, говорещи майчиния език. Учителите в тези училища са натоварени с много дейности, а проблемите, с които се сблъскват съчетават бедността на семействата на учениците, недобро владеене на български език, ограничен речников запас, липса на родителска подкрепа за образованието и т.н. За справянето с тези комплексни проблеми, комбинирани със спецификата на работа в мултикултурна среда, учителите не получават адекватна институционална подкрепа. Основната помощ към този момент се предоставя от Център Амалипе, тя е високо оценена, но не може да покрие всички необходими аспекти. Чрез настоящата дейност ще създадем необходимите структури за цялостна подкрепа на училищата, участващи в проекта. На първо място ще заработи Мобилен екип за училищна подкрепа. Той ще предоставя комплексна подкрепа за дейностите на училищата, включени в проекта. Тя ще бъде както за изпълнението на проектните дейности, така и за цялостното развитие на училищата, така че те да се превърнат в привлекателни образователни центрове, обгрижващи всяко дете, предоставящи качествено образование и ангажиращи родителите и местната общност. Създаденият екип ще бъде мобилен: той ще обслужва и десетте проектни училища, като ще ги посещава и предоставя необходимата помощ на място. Екипът ще има и офис във В. Търново за административните си нужди. Екипът ще включва 2 психолози, 1 логопед, 1 експерт Училищно развитие. В тясна връзка с екипа ще работят и образователните медиатори, наети по Дейност 5. В допълнение, ще бъдат създадени или активизирани и други подкрепящи структури – Ученически парламент и Родителски клуб към всяко училище. Заедно с екипа на проекта те ще предоставят необходимата комплексна подкрепа на учителите и ръководствата на училищата, включени в проекта. Дейността ще бъде изпълнявана през цялата продължителност на проекта, подпомагайки останалите дейности 53 008.00 47 522.71
Училищни дейности за превенция на отпадането и максимален обхват на подлежащите на задължително образование: Необхващането и отпадането от училище все още е проблем в някои училища във Великотърновска област, особено сред по-консервативните ромски групи като бургуджиите, калдарашите, част от ромите-мюсюлмани. В най-голяма степен то засяга ромските момичета. Причините са свързани с липса на мотивация, ранни бракове, недобро владеене на български език и др. Важен съпътстващ фактор е неангажираността на родителите с училището. Център Амалипе има натрупан успешен опит от дейността си в 170 училища по редуциране на отпадането до минимални стойности. Той се надгражда върху разбирането, че добре функциониращото училище, което предлага широк спектър от дейности с учениците и ангажира родителите е най-добрата превенция на отпадането. Апробираното в 170 училища ноу-хау включва комплекс от дейности с ученици, родители и учители. В рамките на настоящия проект това ноу-хау ще бъде разширено / обогатено и приложено в нови училища. Основна цел на дейността е да намали до минимум отпадналите в проектните училища и да подсигури максимален обхват на подлежащите в населените места, включени в проекта. Тя е в съзвучие с Общинските планове за интегриране на ромите в общините В. Търново, Г. Оряховица, Стражица, Златарица и Павликени: всички те поставят като основен акцент пълния обхват на учениците. То е в съзвучие и със Стратегията за образователна интеграция, обновена от Министъра на образованието през юни 2015, както и с част „Образование” на Националната стратегия за интегриране на ромите. В рамките на настоящата дейност целта ще бъде постигната чрез паралелното прилагане на широк спектър от дейности във всички проектни училища. Те ще бъдат методически подкрепени от Мобилния екип за училищна подкрепа (Дейност 1). Ефектът ще бъде допълнен чрез всички останали дейности: въвеждането на интеркултурно образование ще направи училището по-привлекателно за застрашените от отпадане (Дейност 3), обменните визити и съвместните дейности между всички училища ще доведат до обмен на опит за превенция на отпадането (Дейност 4), създаването на Родителски клубове и работата с родители ще ангажира родителската общност за пълен обхват на подлежащите за задължително образование (Дейност 5). В дейността ще бъдат включени всички ученици, идентифицирани като застрашени от отпадане. Също така ще участват и други ученици в съответните училища, които ще помогнат за създаването на благоприятна училищна среда. Настоящата дейност няма да включва дейности, които ще се реализират по проект „Твоят час”, а ще се търси допълващ ефект на двата проекта. 164 000.00 151 050.40
Дейности за съхраняване и развитие на културната идентичност чрез въвеждане на интеркултурно образование: Съгласно Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, обновена на 12.06.2015 „Образователната интеграция е институционален процес, при който образователни субекти, носители на етнокултурни специфики, си взаимодействат в единна образователна среда, като в процеса на обучение и възпитание формират интеркултурни компетентности ..., запазвайки своята етнокултурна идентичност...”. Стратегията ясно указва, че образователната интеграция „Насърчава и подпомага междукултурния обмен и съхраняването и развитието на различните културни идентичности”. Интеграцията като процес различен от асимилацията е основен концепт и в Националната стратегия за интеграция на ромите. Общинските планове за интегриране на ромите в общините В. Търново, Г. Оряховица, Стражица, Златарица и Павликени също поставят като една от основните си цели развитието на културната идентичност на учениците и въвеждане на интеркулурно образование. В тях са заложени и конкретни дейности за постигането на тази цел, като въвеждането на Клуб „Фолклор на етносите”, публично отбелязване на ромски календарни празници, Детски ромски фестивал „Отворено сърце” и др. Настоящата дейност цели да превърне интеркултурното образование в същностна характеристика на учебния процес в проектните училища. От една страна то ще подпомогне запазването и обновяването на културната идентичност на учениците от етническите малцинства, както и на техните връстници от мнозинството. От друга страна ще повиши нивата на толерантност и ще спомогне за преодоляване на анти-ромските предразсъдъци и стереотипи сред учениците и техните родители. Дейността подсилва ефекта от Дейност 2, тъй като интеркултурното образование е мощно средство за превенция на отпадането от училище. Тя е важна предпоставка за реализацията на Дейност 4, тъй като обучението в етнически смесена среда следва да бъде съпроводено с въвеждане на интеркултурно образование. Целта ще бъде постигната чрез дейности на училищно и междуучилищно ниво. Във всяко от включените училища ще бъдат въведени разнообразни форми на интеркултурно образование. В същото време ще бъде организиран цикъл от събития „Календар на етносите” и Детски ромски фестивал „Отворено сърце”, които ще съберат заедно представители на всички училища. В дейностите ще участват както ученици от етническите малцинства, така и техни връстници от мнозинството. Настоящата дейност обобщава и прилага заложените в Общинските планове за интегриране на ромите в общините В. Търново, Г. Оряховица, Стражица, Златарица и Павликени конкретни дейности за съхраняване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства 90 950.00 74 827.63
Подкрепа за образованието в етнически смесена среда: Наличието на обособени „ромски” училища в градовете и течащият процес на „вторична сегрегация” (отписване на български ученици от етнически смесените училища) са сред основните фактори, които възпрепятстват образователната интеграция. Тези проблеми са адресирани чрез Стратегията за образователна интеграция. Във Великотърновска област те имат специфично измерение. В областта вече не съществуват сегрегирани градски училища (такива бяха закрити през 2002 г. и 2008 г.), но е налична заплаха от вторична сегрегация в някои от училищата в Г. Оряховица, В. Търново, Златарица и Павликени. От изключителна важност е този процес да бъде стопиран. Освен това голямата част от учениците от малцинствата се обучават в селски училища, в които учениците от мнозинството са малко или дори няма такива по обективни демографски причини. Така учениците от различните етноси на практика не се срещат в класната стая, въпреки че не е налице процес на сегрегация. От изключителна важност е да се намерят начини учениците от малцинствата и мнозинството да си взаимодействат системно в рамките на учебния процес: в рамките на извънкласни дейности, занимания през ваканциите и други начини. В допълнение, сериозно предизвикателство във Великотърновска област е относително ниския процент на ромски младежи и девойки, които продължават образованието си в гимназиален етап. Повечето ромски деца, завършвайки 7 клас в своето село, прекратяват образованието си. От една страна това силно ограничава възможностите им за достойна реализация на пазара на труда. От друга страна, така напълно изчезват възможностите за обучение в етнически смесена среда: в средните училища не е налична сегрегация и ромските младежи биха се обучавали с български, ако продължаваха своето образование в гимназии. Цел на дейността е да подкрепи съвместното обучение на ученици от малцинствата и мнозинството в етнически смесена среда: в основни и средни училища. От една страна това ще повиши качеството на образование в проектните училища. От друга страна ще допринесе за формирането на толерантност и преодоляването на негативни стереотипи сред учениците и техните родители. Целта ще бъде постигната по три начина. Първо, в училищата, в които е налице процес на вторична сегрегация или потенциална заплаха за такъв (ОУ „Паисий Хилендарски” – Г. Оряховица, СУ „Св.св. Кирил и Методий” - Златарица, СУ „Вл. Комаров” – В. Търново, ОУ „Бачо Киро” – Бяла черква) ще бъдат предприети дейности за повишаване на качеството на образование и привлекателността с цел стопиране на вторичната сегрегация. Второ, в селските училища с преобладаващ процент ромски и турски ученици ще бъдат инициирани широк спектър от съвместни дейности с училища, в които преобладават ученици от мнозинството. Това ще бъде специфична форма на десегрегация в селските райони, чрез която проектът ще допринесе с концептуално нови идеи за изпълнението на Стратегическа цел 2 „Гарантиране на равен достъп до качествено образование” от Стратегията за образователна интеграция и на Цел за изпълнение 1 „Гарантиране правото на равен достъп до качествено образование, включително чрез интеграция на ромски деца и ученици в етнически смесени детски градини и училища” от Националната стратегия за интегриране на ромите. Трето, ще бъдат предприети целенасочени дейности за мотивиране на седмокласниците да продължат своето образование в средни училища – както в СУ, включени в проекта, така и в професионални гимназии. Дейността ще бъде реализирана на междуучилищно и областно ниво. За целта ще бъдат формирани 3 екипа училища: - СУ „Вл. Комаров, ОУ „Хр. Смирненски”, ОУ „П.Р.Славейков” - Церова кория, - ОУ „Бачо Киро”, ОУ „Филип Тотю”, ОУ „Кирил и Методий” – Батак, - СУ „Ангел Каралийчев”, СУ „Кирил и Методий” – Златарица, ОУ „П. Хилендарски”, ОУ „Св. Климент Охридски”, Всеки екип обединява училища с различен етнически състав, които са ситуирани в една и съща община (В. Търново, Павликени) или съседни общини (Стражица-Горна Оряховица - Златарица). 135 000.00 118 591.60
Активизиране, организиране и овластяване на родителите: Понастоящем ромските родители участват рядко в образователния процес и възприемат училището като „чужда” институция. В резултат, учителите не получават съдействие от родителите, а родителите изпитват недоверие към училището. Това са сериозни предпоставки за ранно отпадане от училище и за ниско качество на учебния процес. Затова както Стратегията за образователна интеграция, така и Националната стратегия за интегриране на ромите поставят ангажирането на ромските родители като една от целите си. В част от училищата на Великотърновска област вече се реализират дейности за активизиране на ромските родители и са формирани Родителски клубове: напр. училищата в Бяла черква, Батак, Виноград и в ОУ „П. Хилендарски” – Г. Оряховица. Необходимо е тази дейност да бъде разширена, както и да се реализира в други училища и населени места. Чрез настоящата дейност си поставяме като основна цел да превърнем родителите в активен участник и партньор на училището в образователния процес: в усилията за привличане и задържане на ромските деца в класните стаи, повишаване на качеството на образоване и създаването на необходимите предпоставки за успешно продължаване на нашите ученици в подходящи средни училища. Втора цел на дейността е да „отвори” училището към родителската общност, така че родителите да участват реално във вземането на важни управленски решения: което ще превърне училището в център на местната общност и ще подготви въвеждането на Обществен съвет според изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование. Трета цел е формирането на доверие между родителите от малцинствата и мнозинството чрез ангажирането им в съвместни дейности за образованието на техните деца. В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях. Това е важно условие за превенция на сегрегацията и обособяването на „ромски” училища и паралелки. Дейността ще използва ноу-хау на Център Амалипе за работа с родители и организирането на родителски клубове в 150 училища. Този опит ще бъде обогатен и разширен, както и приложен в нови училища. Ще бъдат използвани изцяло местни лица, представители на родителските общности в съответните общини. За изпълнението на дейността на общинско ниво ще бъдат назначени шест образователни медиатори от ромски произход: двама в община Павликени, двама в Община В. Търново (ще покриват също така общините Горна Оряховица и Златарица) и двама в община Стражица. Те ще бъдат от местните общности, като ще се съобразим с груповото многообразие на ромите в общините и ще назначим медиатори от различни ромски групи. Основните изисквания към тях ще са да имат поне средно образование и да се ползват с доверието на родителите. Те ще бъдат подпомагани методически и ръководени от Регионалния координатор „Общностно развитие” на Център Амалипе за Централна Северна България, който ще извършва и посещения на място, за да гарантира качественото изпълнение на дейностите. Образователните медиатори ще бъдат ангажирани на пълен работен ден и ще координират изпълнението на дейностите, описани по-долу 158 590.00 134 279.22
Подсигуряване на устойчивост и разширяване на модела : Проектът ще създаде и апробира цялостен модел за комплексна подкрепа на образователната интеграция: на училищно, междуучилищно и областно ниво. Моделът допринася за превенция на отпадането и максимален обхват на учениците в задължителна възраст, увеличаване на продължаващите образованието си в гимназиален етап, въвеждане на интеркултурно образование, насърчаване на образованието в етнически смесена среда и ангажиране на родителите. Той се базира на типове дейности, изпълнявани от всяко училище и от групи училища, подкрепени от иновативни подкрепящи структури (Мобилен екип, Родителски клуб, Училищен парламент, образователни медиатори). Този модел ще е приложим в стотици училища, особено ситуираните в селски райони. В рамките на проекта ще предприемем необходимите дейности за подсигуряване на устойчивостта и разширяването на модела. Те ще са насочени към три групи заинтересовани страни: - директори на училища: да приложат дейностите на училищно и междуучилищно ниво, използвайки възможностите на „Твоят час”, „Без отсъствие”, национални програми и делегиран бюджет. Също така да работят по-системно в екипи училища, вкл. да потърсят начин като екипи да подсигурят продължаване на някои от подкрепящите структури и позиции: психолог, образователен медиатор и др.; - общини: да подсигурят възпроизвеждане на общинско ниво на подкрепящите структури: Мобилен екип за училищна подкрепа, образователни медиатори и др.; - МОН и РИО: да предоставят повече възможности за подкрепа на междуучилищни дейности за образователна интеграция, както и възможности за финансиране на подкрепящите структури – чрез ОПНОИР и национални програми. Дейността ще бъде изпълнена от Община В. Търново при тясно взаимодействие с ЦМЕДТ Амалипе и останалите партньори 0.00 0.00
Публичност и визуализация: Липсата на подходяща визуализация и публичност е в състояние да провали дори добре замислени инициативи, особено в сферата на ромската интеграция. Необходимо е широката общественост да бъде информирана по подходящ начин и да бъде спечелена нейната подкрепа. Осигуряване на лесно достъпна, разбираема и изчерпателна информация за реализирането и същността на проекта е основата на настоящата дейност. Предвидените мерки са фокусирани върху повишаване информираността на обществеността. Дейността е насочена към осигуряване на информация и публичност за целите и резултатите на проекта и тя ще допринесе както за изграждането на позитивен имидж на проекта сред широката общественост, така и за оповестяване на целевите групи за предстоящите дейности. За популяризиране на финансовата помощ от Европейските фондове ще бъдат изготвени и разпространени информационни материали, представящи целите и същността на изпълнявания проект. Партньора Сдружение „Стъпка по стъпка“ ще отговаря за организацията на дейността и ще предприеме всички необходими действия за разгласяване на факта, че настоящото проектно предложение се финансира от Европейския социален фонд. Предприетите за тази цел действия ще бъдат в пълно съответствие с приложимите правила за информиране и публичност, предвидени в Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 - 2020 г. Всички възможни доказателства за провеждането на събитията ще бъдат запазени от кандидата за целите на последващия мониторинг на проекта. Визуализацията и публичността на проекта, дейностите и заложените цели ще бъде осигурена посредством: информационна табела, брошури, публикации в местната преса, рекламни пана /билбордове/ пред общината. Те ще представят основните аспекти на проекта, както и напредъка на изпълнение и постигнатите резултати. 6 076.00 4 884.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.