Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 56 707 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът " Видеомоделиране за  развиване и подобряване на умения за социална комуникация при индивиди с РАС (Разстройства от аутистичен спектър) 6-16 г. ще обедини усилията на академична общност, доставчици на социални услуги, родители, семейства на деца с РАС, терапевти, чрез разработването на видеомодули, посветени на специфични комуникативни ситуации и включването им в терапевтичен формат да подобрят тъкмо тези умения  и функционирането на децата с подобни нарушения. 
Един от основните дефицити при индивидите с РАС е свързан със силно редуцираните им умения и способности за социална комуникация, които са от изключително значение за тяхното пълноценно включване в обществото и шанс за достоен живот. С напредване на възрастта тези проблеми се задълбочават, ако няма адекватна терапевтична намеса.
Ще бъде използван научен подход, валидиран на световно ниво, за създаването на продукт и апробирането му в България, което ще редуцира проблемите, свързани с тяхната социализация, както за тях, така и за семействата им и подобряви качеството им на живот и благосъстояние.
Фокусира върху СЦ 3 с 2 дейности:
2.3 Предоставяне на превантивни и подкрепящи услуги в общността за деца и младежи до завършването на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст;
2.6 Въвеждащи и надграждащи обучения, вкл. и супервизия на служителите на бенефициента.
По проекта ще се реализират уебсайт със 7 кратки видеа за моделиране на умения за социална комуникация за индивиди с РАС. Ще бъде разработен Наръчник с методология за работа с видеоматериалите за родители на деца с РАС  и специалисти, който ще подпомага родители и специалисти как да ползват и работят с видеата, както и тюториал към него ( 1 видео). Ще създадем и Ръководство „Превенция на комуникативни и социални нарушения при деца с увреждания и затруднения в развитието“.
Целеви групи: деца с РАС и техните семейства; екипа на доставчика.
Проектът ще допринесе за устойчивия модел на работа на НБУ като доставчик на СУ.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1 - „Подбор и наемане на персонал за извършване на дейности по СЦ3“ – обвързва се с б.р. 2.1;: За изпълнението на проекта ще са необходими както лица, които вече са наети по трудово правоотношение към организацията (6 л.), така и външни за нея специалисти (5 л.), като целта е да се обезпечи кадрово реализацията на всички проектни дейности. Екип на проекта от НБУ, с които ще бъде сключен втори трудов договор: - лекар невролог / на 8 часа тр. договор за 19 месеца - ключов специалист *Дейности: супервизия на екипа, интервизия, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случаи, консултиране на всички дейности насочени към целевите групи, съгласуване на скриптове и тематични видеа, работа с родители и работа с екип, извеждане и анализ на резултати. - психиатър / на 2 ч. трудов договор за 17 месеца *Дейности: супервизия на екипа, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране на всички дейности насочени към целевите групи, съгласуване на скриптове и тематични видеа, работа с родители и работа с екип, извеждане и анализ на резултати. - специалист по телемедицина / на 1 часа тр. договор за 5 месеца *Дейности: консултации по дейност 2.3 от УК, консултиране при подготовката и изработката на видеата и профитирането им, организране на публичност след дейност 2 и Дейност 3. - психолог / 4 часа за 17 месеца *Дейности: обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители, участие по Дейност 2 във фокус групи, проучвания, подготовка и уточняване на методологията и оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - трудотерапевт / на 4 часа за 17 месеца *Дейности: обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране на целевите групи - деца и родители, работа с деца и родители, участие по Дейност 2 във фокус групи, и по Дейност 3 в проучвания, подготовка и уточняване на методологията и оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - видеооператор / на 2 часа за 2 месеца * Дейности: заснемане на 7 бр. видеа + 1 видео - дигитално ръководство. - видеомонтажист / на 2 часа за 2 месеца * Дейности: монтаж на 7 бр. видеа + 1 видео - дигитално ръководство. Екип - външни специалисти - арттерапевт / на 4 часа за 17 месеца *Дейности: подпомага основните специалисти в работата с целевите групи по Дейност 2 и дейност 3 на проекта. - логопед / 8 часа за 17 месеца *Дейности: обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители, участие по Дейност 2 във фокус групи, проучвания, подготовка и уточняване на методологията и оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - ерготерапевт / на 4 часа за 17 месеца *Дейности: разработване на програми за работа с целевите групи по Дейност 2 и Дейност 3; обучения; оценки; диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители, участие във фокус групи; оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - социален работник / на 4 часа за 17 месеца Дейности: работа с документи, създаване, оформяне и поддържане досиета на екипа и участниците от целевите групи; протоколиране на срещите от супервизиите; организиране на събития за публичност; взаимодействие с целевите групи; участие в обученията на екипа - част социални дейности и институции; връзка със социални институции и други доставчици; разработване на добри практики. С лицата ще бъдат сключени временни трудови договори съгл. КТ, по чл.. 71.т.1. за определен срок на 5-дневна работна седмица. За всяка позиция ще бъде изготвена длъжностна характеристика. 182 605.63 27 609.63
Дейност 4 - Разходи единна ставка - материали, консумативи и услуги / ред 4.1 от бюджета: Всички разходи по проекта в "Единна ставка" касаят предоставянето на услугите за деца и техните семейства. 1. Разходите за организация и управление на проекта и разходите за видимост, прозрачност и комуникация / 1 - 19 м. 2. Разходи за материали и консумативи / 1 - 19 м.: 2.1. Разходи за материали и консумативи: - хартия, А4 ; хартия- цветна; кадастрон; - бои (водни, темперни, сух пастел, тебешир, пукащи бои за техниката Ебру, бои за тектсил) - блокчета А4 и А5 - 120 бр. - четки за рисуване - 60 комплекта (за деца и родители) - кинетичен пясък - глина - глазури и ангоби за глина - обикновен пясък - кинетичен пясък - лепило - микрофибърни кърпи - почистващи препарати - кухненска хартия 2.2. Разходи за хартия, тонер и канцеларски материали за обслужване и администриране на дейностите по проекта. 3. Разходи режийни за помещение / 1 - 19 м. 4.Разход за създаване на платформа- външен изпълнител 7 проектен месец. 5. Разходи за обучение 6. Командировки 73 042.25 11 043.85
Дейност 2 - „Планирани дейности по СЦ3, т. 2.3 от УК - Предоставяне на превантивни и подкрепящи услуги в общността за деца и младежи до завършването на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст“ - не е обвързано с бюджетен ред: По проучвания , трудностите при социална комуникация често водят до затруднения в обучението на децата. Те ги повлияват в учебни заведения, където се работи в групи, при нужда от помощ, участие в дискусия, изчакване на на реда си в разговор и тн. Дефицитите в социалните умения са основен диагностиени маркер за децата с РАС. За тях е много трудно да преработват абстрактна информация- чувства, емоции, мнения. За тях невербалната комуникация е предизвикателство, напр. очен контакт и лицева експресия. Смята се, че е важно за децата с РАС да подобрят уменията си за социална комуникация, за да могат да подобрят качеството си на живот, постигнат успехи в академичата и социална сфера и станат по- независими. За да постигнат това, специалистите имат нужда от добри практики, основани на доказателства. Методът „ видеомоделиране“ е такава практика, което е видно от научните публикации по въпроса. Той се състои във гледане на видеозаписи за предоставяне на визуален модел на целеви поведения и умения (Rex, Charlop, amp; Spector, 2018);използвани поотделно или в комбинация (Chang amp; Wang, 2018).Според Park et al. (2019) видеомоделирането е „стратегия, която използва видеозаписи за моделирането на определени умения. След гледането на тематично видео се очаква детето да имитира или повтори действията, показани там. Децата с аутизъм често не могат да гледат по- дълъг материал, видеата са кратки и адаптирани, за да може едно умение да бъде разбито на по- малки стъпки. В ежедневните ни дейности има много и разнообразни комуникативни ситуации. Някои от тях са по- често срещани от други и от по-значими за родителя и съответно биват посочени като критични. Дейността ни по проекта включва работа по идентифицирането на определен брой (7) целеви за нас ситуации, посочени от родители и специалисти за важни и разработването на видеа за всяка от тях, които да могат да моделират поведението на децата с РАС, така че те и техните родители да имат по- добри възможности за интеграция и по- добро качество на живот. С така сформирания екип и използването на различни подходящи терапевтични практики за работа с видеопродукта, методично и системно ще се работи с пациента, за да бъде постигнат задоволителен резултат. Дейността включва: Етап 1 - работа на терен с 10 деца и техните родители за извеждане на 7 целеви КС ( комуникативни ситуации). Тази информация ще бъде допълнена от проучване (чрез анкети и фокус групи) сред родителите, и така ще бъдат детерминирани темите и концептуалното решение на видеопродукта. Етап 2 - в съответствие с темите, за всяко видео ще бъде разработен скрипт и съответно видеото ще бъде заснето и монтирано. Етап 3 - за апробиране на продукта и ефективността му, установяване на възможни затруднения и предизвикателства пред използването му ще бъдат формирани 3 групи по 10 деца, в курса на проктните дайности, с които ще се работи по зададени индивидуални и групови формати ( приложна поведенческа терапия, когнитивно- поведенческа терапия, театрални и арт- ателиета, логопедична терапия). Етап 4 - на базата на изведените и анализирани данни, ще бъдат подготвени дигитален Наръчник с методология за работа с видеоматериалите за родители на деца с РАС и специалисти, който ще подпомага родители и специалисти как да ползват и работят с видеата + Наръчник „Превенция на комуникативни и социални нарушения при деца с увреждания и затруднения в развитието“. Ефективността на работата ще бъде оценена чрез резултати от тест ФОКУС - оценка на комуникативните умения и адаптиран и валидиран за България от екип на НБУ- администриран преди и след интервенцията. Профитирането, публичността и визуализирането на дейността и резултатите от проекта, както и предоставянето на продукта за свободно ползване от краен потребител ще бъде възможно чрез изработването на интернет платформа, предвидена и разписана в проектните дейности. Дейностите по проекта ще се извършват в Център за терапия на Емоционално- поведенчески нарушения в НБУ 0.00 0.00
Дейност 2 - ПРОДЪЛЖЕНИЕ : Индивидуален формат на работа: всеки потребител ще има 2 индивидуални сесии седмично - 1 с логопед и 1 с психолог. В интервенцията, освен класическата психологическа и логопедична работа, ще бъдат използвани техники и прийоми от : 1. Когнитивно-поведенческа терапия Подход, изграден върху концепцията, че проблемите идват от начина ни на мислене – начинът, по който мислим определя поведението ни. В хода на терапията се извършва корекция на негативното мислене на човека и неговите поведенчески модели. Главната и цел е промяна на начина, по който човек се чувства в определени ситуации и начина, по който ги възприема. Терапията има и образователна цел, която цели отстраняване на дисфункционалните/нездравословни модели на мислене и приемане и научаване на нови такива. 2.Приложно- поведенческа терапия- терапия, свързана с моделирането на човешкото поведение, усвояване на умения, социализация, справяне с неприемливо поведение, насърчаване на комуникацията и др. , особено подходяща за лица с РАС. В групов формат, двете подгрупи КГ1 и КГ 2 ще имат различни активности, като те ще включват 1.Арттерапия- тя може да включва различни изкуства, като рисуване, танц, скулптура и т.н. но тук ще я използваме под формата на театрални ателиета, където се моделират различни комуникативни ситуации. Тези техники се използват за подобряване на психичното здраве, намаляване на стреса, по-добра комуникация и др. Приложенията и повлияват много сфери, като хронични и психични заболявания, деца с поведенчески и образователни потребности, при стрес, травма, мозъчни увреждания, траур, заболявания от Аутистичния спектър и др. Използвайки различните методи, специалистите насочват терапията към вътрешните чувства, усещания и възприятия. 2.Трудотерапия- това е процес, при който детето има възможност да изследва, разкрие и прояви своя потенциал. Трупайки опит и познания при възприемането, анализирането и възпроизвеждането на собствените си преживявания , то постепенно осъзнава своя потенциал. Терапевтичната програма предоставя широк спектър от възможности, които позволяват всеки участник да преживее и изследва различни опитности, носещи удовлетворение и радост от извършеното.Целта на трудотерапията е да подпомага детето при неговата социализация и интеграция. В нашия случай, трудотерапията ще бъде под формата на ателиета по изкуства/ приложни дейности , като те неминуемо ще бъдат свързани с темата " социална комуникация" 3. Ерготерапия- Ерготерапията може да помогне на децата, които имат затруднения с координацията, фокусирането и организирането на дадена дейност. Тя също може да помогне на тези, които се затрудняват да контролират собствените си дейности и поведение и/или трудно интегрират различните стимули идващи от средата. Ерготерапията може да помогне на децата, които изпитват затруднения с дейности които изискват финна и груба моторика като: използване на четка за зъби, обличане, скачане, катерене, писане на дъска и подреждане на раницата. И индивидуалните, и груповите дейности ще бъдат разработени с фокус върху темата " Социална комуникация и свързани умения", за да може, след приключване работата с тази КГ, бъдат идентифицирани области на особено затруднение от страна на малките пациенти и усилията при разработване на видеата да бъдат насочени тъкмо натам. Продължителност на дейността: 4 месеца ( проектни месеци 2-5 вкл.) ЕТАП 2 На базата на обобщените изведени резултати от горните дейности, ще бъдат идентифицирани специфични области на социалната комуникация и дефицити при децата с РАС и проведени подготвителни дейности и уточняване на методология, която ще бъде разписана в Наръчник за работа с видеоматериалите за родители на деца с РАС и техните родители и специалисти - в дигитален формат. Ще бъдат разработени: а) скриптове и самите 7 видеа до 10 мин за моделиране на социална комуникация при деца с РАС б) прототип на Наръчник за работа с видеоматериалите Продължителност - 2 мес. ( проектен месец 6 и 7) 0.00 0.00
Дейност 3 - „Планирани дейности по СЦ3, т. 2.6 от УК - Въвеждащи и надграждащи обучения, вкл. и супервизия на служители на доставчиците на социални услуги, във връзка с услугите за ранно детско развитие, превенция, ранна интервенция на уврежданията за деца, интегриран подход и комплексност на подкрепата, и др.“, по СЦ 3: Супервизия Ще се прилага супервизия и интервизия във всичките им функционални направления: • В аспекта на административните си функции супервизия ще се провежда при въпроси, свързани с организацията на работата, разпределението на задачите, уреждането на условията, средата, процедурите, при които практикуват специалистите. / Прекият мениджър е супервизор, но основният му ангажимент ще е да се фокусира върху отчетността (административна супервизия) • В аспекта на подкрепящата функция - и в индивидуалната, и в груповата форма ще се използват възможностите за изслушване, разбиране, съпреживяване, размяна на опит и конструктивни препоръки с цел осигуряване на социалните работници на разтоварване и повишаване на потенциала им за справяне. Ще се прави за всяко работно място - персонално по график. / ежемесечна, с външен супервизор с опит в сходни дейности • В аспекта на обучаващата функция на супервизията, наред с формирането на практически умения, супервизорът ще работи и върху такъв тип компетентности, които овладяват въздействието на възможните фактори и източници на стрес и емоционално напрежение в работата (себерефлексия). Ще се прави с екипа среща - общо обучение с наставления под формата на коучинг сесия. / ежемесечна, с външен супервизор с опит в сходни дейности У нас разбирането за супервизията в социалната работа е преди всичко през нейните обучителна и подкрепяща (терапевтична) функция. Тя се възприема като форма на професионална грижа за работещите – превенция на професионално изгаряне и стрес. По отношение на образователната функция в много голяма степен супервизията е единствен вариант да запълни значителни пропуски в уменията не екипите на доставчиците на социални услуги.По проекта на екипа, който ще бъде назначен ще бъде осигурена професионална подкрепа, която се изразава в групова и индивидуална супервизия. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.