Организиране на индивидуални и колективни търговски мисии в чужбина: Търговските мисии в чужбина са едни от най-ефективните инструменти за подпомагане установяването на преки контакти между българските предприятия и чуждестранни партньори. В подкрепа на това са и резултатите, получени при изпълнението на предишния проект по ОПРКБИ 2007–2013. Благодарение на опита от този проект и отчетената висока удовлетвореност на участниците са подбрани вида на проявите, които ще се осъществяват.
Подкрепените търговски мисии ще са:
- Търговски мисии по време на международни изложби. Интересът на бизнеса е насочен към ЕС, но предимно към пазари на трети страни, които са с висок потенциал за приемане и позициониране на българските стоки и услуги. В мисиите ще участват представители на българските МСП, на ИАНМСП и на съответната браншова организация. Ще участват конкурентни фирми от един сектор.
По целесъобразност в рамките на посещението на изложбата ще бъде организирано съпътстващо събитие, като например бизнес форум, двустранни срещи, демонстрации, ревюта и др.
Участниците от страна на българските МСП ще са фирми с висок експортен потенциал, доказали се на пазара, с утвърдени експортни позиции и търсещи възможности за разширяване на износа си чрез навлизане на нови пазари.
- Многосекторни търговски мисии в чужбина. Участниците ще са до 5 на брой в една търговска мисия, които ще са представители на различни сектори или производители на различни продукти от един сектор. Интересът ще е насочен основно към големи, но все още не достатъчно познати пазари. Чуждестранните партньори ще са селектирани специално за българските участници, които да ги посетят на място. В зависимост от броя участници в тези мисии те ще са съпроводени от представител на ИАНМСП.
За всяка отделна мисия ИАНМСП ще наема местна квалифицирана и реномирана консултантска фирма, предоставяща услуги по организиране и провеждане на бизнес срещи.
Подкрепата от страна на ИАНМСП за МСП при осъществяването на търговските мисии ще се изразява в частично покриване на разходите по посещенията, съгласно разработена и съгласувана с УО методика.
Към Дейност 1 спада и изработването на рекламно-информационни материали, като каталози и брошури, банери и постери. Те ще имат за цел да промотират българските МСП, участници в мисиите, както и представените в съответната ТМ експортни сектори. Обемът и видът на материалите ще е различен за всяка проява поради това, че те се различават по вид, участници, брой на участниците и застъпени сектори и ще се изготвят непосредствено преди всяка проява. Адресатът на тези материали са чуждестранните фирми - потенциални бизнес партньори, участници в проявите. Обемът, тематиката и видът на материалите ще е различен за всяка проява поради това, че те се различават по вид, участници, брой на участниците и застъпени сектори и ще се изготвят непосредствено преди всяка проява.
Изборът на участниците и размерът на собственото финансиране от страна на предприятията ще се определя съгласно разработена от бенефициента и съгласувана с УО на ОПИК методика за допустимост, оценка и финансиране на кандидатите за участие в събития, организирани и финансирани от ИАНМСП.
Основните разходи по дейност 1, които ще се подпомагат от страна на ИАНМСП, във връзка с участието на предприятията и бизнес организациите са: разходи за пътуване (самолет, влак, автобус), трансфери и вътрешен транспорт; хотелско настаняване; наем зали; техническо оборудване; кетърингови и преводачески услуги; разходи за изработка и доставка на рекламно-информационни материали; разходи за дегустации/ ревюта/ демонстрации; разходи за входни такси за посещение на изложбите и друг вид разходи, свързани с основния предмет на търговската мисия; разходи за организация на бизнес срещи и посещения по места; разходи за реклама на мероприятията и публикации в пресата и в електронните медии в страната и чужбина; разходи за командировки на представители на бенефициента (пътни, дневни и квартирни разходи, трансфери, вътрешен транспорт и разходи за застраховки и визи) в чужбина. |
998 000.00
|
118 672.86
|
Организиране на индивидуални и колективни мисии от чуждестранни купувачи в България: Дейността включва организация и провеждане на бизнес срещи между чуждестранните купувачи (индивидуални или колективни) проявили интерес към един или няколко икономически сектора и български фирми с доказан производствен и експортен потенциал в съответния сектор. За тази дейност е характерна висока степен на ефективност, поради факта, че контактите са директни, отличават се голяма фокусираност и са целево насочени.
Включването на тези прояви в настоящия проект ще спомогнат за разширяване на обхвата на предоставяната досега помощ от ИАНМСП по ОПКРБИ. Това са дейности, които до момента агенцията не е организирала системно. ИАНМСП като институция, която следи новите тенденции и добрите практики в подпомагането на националния бизнес, предлага тази дейност като нова инициатива за България.
Прояви от този тип ще бъдат подкрепени единствено тогава, когато целите на мисията съвпадат с разширяване на българския износ, в т.ч. и чрез повишаване притока на чуждестранните инвестиции в експортно ориентирани производства.
За целта по покана на ИАНМСП и при проява на конкретен интерес, екипът на бенефициента ще организира индивидуални или групови (колективни) посещения в България на чуждестранни предприемачи. В рамките на посещенията бенефициентът ще организира В2В срещи с конкретни български предприятия, а при изявен интерес и посещения на място на производствените им бази.
При отчетена необходимост и целесъобразност ще се организират и посещения на индустриални обекти, като бизнес инкубатори, бизнес паркове, индустриални зони и др. За целта от българска страна ще бъдат поканени да вземат участие и представители на чуждестранни браншови организации, клъстери, официални лица, журналисти от специализирани медии и др. В зависимост от конкретния интерес на чуждестранните купувачи тези посещения могат да включват още и посещение на специализирана изложба, провеждана в страната в дадения период, и двустранни срещи между български предприятия и чуждестранните купувачи. В случай, че търговската мисия от чуждестранни купувачи се ръководи от официални лица и бъде констатирана целесъобразност от провеждане на бизнес форум, то присъщите за тази дейност разходи ще бъдат покрити от бюджета на дейност 3.
На чуждестранните купувачи, ИАНМСП ще изпраща в предварителен порядък списък с български фирми с доказан експортен потенциал и опит, съобразен с изискванията на чуждестранния бизнес. Основен фокус ще бъдат производствените сектори, за които е отправено запитване. Стремежът ще е за включване на нови и различни фирми, неучаствали във вече проведени прояви по проекта.
С цел подпомагане на изграждането на положителен имидж ще се изготвяо рекламно-информационни материали, които ще се раздават по време на всяка отделна проява. За целта ще се изготвят брошури и каталози с описание на предприятията, участници в проявата, както и банери и постери за представените сектори. В допълнение ще се извършат редица публикации и отразяване на проявите в специализирани електронни и печатни медии. Обемът, тематиката и видът на материалите ще е различен за всяка проява поради това, че те се различават по вид, участници, брой на участниците и ще се изготвят непосредствено преди всяка проява.
Необходимите разходи са разходи за пътуване и хотелско настаняване за чуждестранните участници (представители на чуждестранни предприятия, партньорски и браншови организации, журналисти от специализирани европейски издания, и др.); трансфери и вътрешен транспорт за посещения на място; входни такси за изложби в България; наем на зали за двустранни срещи; възнаграждение за преводачи; техническо оборудване; кетърингови услуги; разходи за маркетингови дейности (каталози, брошури, покани и други печатни материали; банери, винили, постери, билбордове и др. промоционални технически средства; реклама на мероприятията и публикации в пресата в страната и чужбина); разходи за дегустации, ревюта, демонстрации; разходи за командировки в страната за представителите на бенефициента. |
500 000.00
|
0.00
|
Организиране в България на форуми, В2В срещи и контактни борси за български и чуждестранни предприятия: Дейност 3 включва провеждането на прояви като бизнес форуми, В2В срещи, контактни борси с чуждестранни фирми в България. Тези прояви разкриват допълнителни възможности за насърчаване на търговското и производствено сътрудничество между българските и чуждестранни предприятия, представяне на икономическия потенциал на страната и съществуващите възможности за развитие на търговско-икономически контакти. ИАНМСП има богат опит в организирането на този тип прояви. Резултатите от предишния проект по ОПРКБИ показват значителен интерес от страна на МСП към този тип подпомагане. Индикаторът по проекта – брой участници в бизнес форуми с двустранни срещи в страната бе надхвърлен с 464,6% (почти 5 пъти).
Участници в проявите по тази дейност се предвижда да са чуждестранни бизнес делегации, организирани от съответната страна, както и такива, директно поканени от българската страна (ИАНМСП, МИ) по дейност 2 от настоящото проектно предложение. В първия случай за осъществяването на дадена проява, ИАНМСП ще съдейства на чуждестранната делегация, като осигури логистиката за провеждане на двустранен бизнес форум и В2В срещи и покани подходящи български предприятия за участие във форума. Ще се канят фирми с доказан опит и утвърдени на пазара, като стремежът е да се включват нови МСП, неползвали услугите на ИАНМСП досега. Този тип прояви обикновено се провеждат с участието на официални лица от двете страни.
Във втория случай, когато е отчетена необходимостта и целесъобразността в рамките на посещението в България на чуждестранните купувачи, организирано и финансирано по дейност 2 от проекта, да се проведе бизнес форум с двустранни срещи, ИАНМСП ще осигури логистиката за провеждане на двустранен бизнес форум и В2В срещи ще покани подходящи български предприятия за участие във форума. В случая тези дейности ще надградят резултатите от Дейност 2 и дори ще максимизират ефекта й.
Бизнес форумите с провеждане на двустранни срещи могат да се организират като самостоятелни прояви или в рамките на регионални или национални събития, като изложби, панаири и др. Това предполага тези прояви да се организират в различни региони на страната, в зависимост от заявения интерес от чуждестранната бизнес делегация.
Като част от изпълнението на дейност 3 отново с цел подпомагане на изграждането на положителен имидж на експортния потенциал на българската икономика ще се изготвят рекламни материали, които ще представят визуално и информативно българските участници в съответните прояви. Това включва каталози и брошури за предприятията, както и банери и постери за застъпените сектори. Целта е чуждестранните участниците да се запознаят с потенциални български бизнес партньори. В допълнение се предвижда да се извършат редица публикации и отразяване на проявите в специализирани електронни и печатни медии. Обемът, тематиката и видът на материалите ще е различен за всяка конкретна проява поради това, че те се различават по вид, участници, брой на участниците и застъпени сектори и ще се изготвят непосредствено преди всяка проява.
Разходите за дейността, които ще се покриват от страна на ИАНМСП са наем зали за форуми и двустранни срещи; възнаграждение за преводачи; техническо оборудване; кетърингови услуги; разходи за трансфери и вътрешен транспорт за чуждестранните делегации; разходи за маркетингови дейности; реклама на мероприятията в електронни медии и публикации в пресата, в страната и чужбина; разходи за дегустации, демонстрации и др.. |
288 000.00
|
236 850.07
|
Подготовка на документация и възлагане на дейности по Закона за обществени поръчки: Бенефициентът е възложител по смисъла на ЗОП, при избор на изпълнител/и. Същият задължително прилага разпоредбите на ЗОП и актовете по прилагането му, както и указанията, заложени в Ръководството за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020. Предвижда се една част от дейностите по настоящия проект да бъдат възложени за изпълнение на външни изпълнители. В съответствие с българското законодателство е необходимо да се проведе прозрачен избор на външни изпълнители, като изборът се извърши в условия на равнопоставеност на кандидатите и условия на лоялна конкуренция. Съответно дейностите по проекта, за които е планирано да бъдат изпълнени от външен изпълнител, ще бъдат възложени по реда на Закона за обществените поръчки.
За целта ще е необходимо да се изготви съответната документация за предвидените обществени поръчки. Видът на процедурите е определен съобразно бюджета към момента на изготвяне на проектното предложение. С оглед на специфичните дейности, които ще са предмет на контрактуване от една страна и недостатъчния административен капацитет на бенефициента за разработване на законосъобразна документация от друга, е необходимо възлагането на външен изпълнител с експертни познания за разработването на отделните документации за обществени поръчки.
В съответствие с разписаните дейности се предвижда следните дейности да бъдат възложени на външен изпълнител и съответно да се разработят документации за обществени поръчки със следния предмет:
1. Осигуряване на самолетни билети, хотелско настаняване, вътрешен транспорт и трансфер за изпълнение на проект „Организиране на търговски мисии и форуми за български производители и чуждестранни купувачи“ – във вид на обособена позиция от открита процедура;
2. Консултантски услуги за изготвяне на документация за предвидените по проекта процедури за обществени поръчки в изпълнение на проект „Организиране на търговски мисии и форуми за български производители и чуждестранни купувачи“ – във вид на обособена позиция от открита процедура;
3. Консултантски услуги за изпълнение на дейности по информация и комуникация в изпълнение на проект „Организиране на търговски мисии и форуми за български производители и чуждестранни купувачи“ – във вид на обособена позиция от открита процедура;
4. Консултантски услуги за извършване на одит във връзка с изпълнение на проект „Организиране на търговски мисии и форуми за български производители и чуждестранни купувачи“ – пряко договаряне;
5.
При организацията и провеждането на процедурите за възлагане ще се съблюдават стриктно правилата на ЗОП. Избраният външен експерт ще е ангажиран с оказване на съдействие и консултации при възникнали казуси и евентуални усложнения при провеждане на процедурата за обществена поръчка.
В рамките на тази дейност са предвидени и възнаграждения на външни оценители в условията на ясна и прозрачна процедура за избор в съответствие с разпоредбите и изискванията на законодателството. Целта е външните оценители да спомогнат за оценяването на кандидатите при провеждане на сложни и специфични процедури за обществени поръчки, поради това че от една страна ИАНМСП няма достатъчен административен капацитет, който да отдели за извършването на оценяване на получените оферти. |
23 000.00
|
7 310.00
|
Управление на проекта: Необходимостта от тази дейност е продиктувана от нуждата от добро планиране и управление на необходимите ресурси, предоставени от ОПИК, както и създаване на система за успешна и навременна реализация на дейностите, което да доведе до постигане на заложените цели и резултати. В тази връзка е необходимо сформирането на екип по организация и управление на проекта и изграждане на система за управление, гарантираща правилното и ефективно изпълнение на дейностите. Управлението и координацията на цялостното изпълнение на проектните дейности ще бъдат възложени на експерти с доказан опит и познания в съответните области. Ето защо още в първия етап от изпълнението на проекта е важно да се стартира с мобилизацията на екипа от експерти, което включва извършването на определен набор от действия, които екипът от експерти ще предприемат, за да се определят и управляват ресурсите и процедурите, необходими за осигуряване на високо качество на изпълнението на проекта.
Като част от управлението на проекта се предвижда да се осъществява постоянен вътрешен мониторинг, за да бъде определен напредъкът на проекта по отношение на заложените цели и оценка на изпълнението с оглед ефективното изпълнение на проекта. Механизмът за мониторинг е ориентиран към резултатите и дългосрочното въздействие, като крайната цел е не само да се получи информация по прогреса на изпълнението на проекта, но и същата да се използва в политиката и вземането на решения, за да се осигури оптимално използване на ресурсите.
Дейностите по управление на проекта включват също така извършване на вътрешна и външна отчетност по проекта. Вътрешната отчетност е част от механизма за провеждане на вътрешен мониторинг и проследяване на прогреса на изпълнението на отделните дейности по проекта. Външната отчетност обхваща задълженията на ИАНМСП като бенефициент по ОПИК 2014-2020 и задължението да предава съответните отчетни (технически и финансови) доклади към УО в съответствие с разпоредбите на ДБФП и Ръководството за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020.
В рамките на тази дейностт влизат и действията по координация и комуникация със съответните управленски структури, както и провеждане на съвместни мониторингови срещи с УО на ОПИК 2014-2020.
Конкретно за целите на този проект е важно като част от организацията и управлението на дейностите да се изработят и прилагат две съществени процедури, а именно – процедура за прилагане на система за подбор на участниците в проявите, организирани по този проект, както и прилагане на система за частично покриване на разходите по организиране и осъществяване на отделните прояви. За целта екипът от експерти ще разработи нужната методика, която ще включва критериите и условията за съответствие, оценка както за избор на участниците, така и при определяне на тяхното финансово участие. Успоредно с това тя ще посочва и методологията, по която ще се извършва това. Методиката ще се актуализира периодично.
|
167 000.00
|
130 139.84
|
Дейности за информация и публичност: В рамките на тази дейност се предвижда да се извърши серия от мерки, които ще се осъществят в пълно съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 1303/2013, Приложение XII „Информация и комуникация относно подкрепата от фондовете“ и Националната комуникационна стратегия и съответните й приложения - Примерни дейности спрямо целевите групи и Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. (Наръчникът е достъпен на следния адрес: http://www.opcompetitiveness.bg/images/module3/1934__Annex_II_-_Brand_Book.pdf_.pdf). ИАНМСП има опита като бенефициент по оперативните програми и е прилагала и прилага при изпълнение на своите проекти водещите принципи за осигуряване на публичност, спазвайки всички изисквания на ЕС за информация и комуникация.
Като част от задължителните мерки за информация и комуникация е изготвянето и поставянето на плакат с размер не по-малък от А3 на видно място, който да визуализира проекта, финансовата подкрепа от ЕС и ще бъде поставен още при стартирането на изпълнение на проекта.
В допълнение ще се изготвят стандартни визуализационни и информационни материали, като:
- печатни материали – дипляни, листовки за промотиране на проекта, целите, дейностите и неговите резултати; покани, папки, блок-листа и други;
- други комуникационни материали, като химикали, флаш-памет;
- банери за онагледяване на подкрепата на финансиращата програма при провеждане на събития по проекта „пресконференции, търговски мисии, форуми, двустранни срещи и др.);
Като част от дейностите за информиране на обществеността е предвидено да се проведат две информационни събития - пресконференции. Едната в началото на проекта за обявяване на старта на проекта и една в края – за отчитане на постигнатото и представяне на крайните резултати. За оповестяване на предстоящите събития ще се публикуват прес-съобщения на сайта на бенефициента, специализирани интернет и печатни медии. Предварителна информация за събитията ще се изпраща на УО на ОПИК и в регионалния информационен център. Отново след провеждането на събитието ще се даде прес-съобщение за представяне на информация по проекта и ще отразяват всички по-големи прояви и получени резултати.
При провеждане на всяко по-голямо събитие/ проява ще се разпространява информация в регионални и национални медии, както и в специализираните сайтове. Съобщенията ще дават информация за предстоящото събитие и подкрепата на финансиращата програма.
Бенефициентът ще информира обществеността с периодично публикуване на информация на сайта си. Като първоначална информация уеб-сайтът ще съдържа кратко описание на проекта, включително неговите цели и очаквани резултати, като откроява финансовата подкрепа от ЕС. С изпълнението на проекта ще се публикува информация относно прогреса на изпълнение на проекта, както и на организираните прояви в рамките на проекта.
При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефециента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта чрез поставяне на емблемата на ЕС, общото лого на програмния период, посочване на фонда, който оказва подкрепа на проекта. Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва финансиращите го финансови инструменти ОПИК 2014-2020 и ЕФРР. Ще се спазват изискванията за обем, съдържание на елементи и информация за всеки отделен информационен и комуникационен инструмент, като ще се следи за съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност, дадени в Наръчника. Описаните дейности по информация и комуникация не се припокриват и не дублират предвидените дейности за изготвяне на рекалмно-информационни материали за представяне на предприятията в проявите, финансирани по проекта. Те са тематично различни, но съответно всеки един рекламно-информационен материал ще е изготвен спазвайки водещите принципи за осигуряване на публичност и визуализация на ЕС съобразно посочените по-горе документи. |
20 000.00
|
0.00
|
Одит: В рамките на проекта ще се извърши цялостен одит на проведените дейности и целесъобразността на направените разходи като част от системата за контрол на управлението на проекта. На външен изпълнител ще бъде възложено извършването на независим финансов одит, който ще се състои в осъществяването на независима финансова проверка на състоянието на счетоводния отчет и финансовата отчетност на проекта. Неговата цел е да удостовери, че отчетените разходи са верни, надеждни и обосновани с адекватни разходно-оправдателни документи и че са извършени по целесъобразен и законосъобразен начин. Очакваният резултат от извършването на независимата финансова оценка е официалното потвърждение на достоверността на счетоводната отчетност и гарантиране на правилното изразходване на средствата, предоставени от ОПИК 2014-2020. В края на изпълнение на дейността ще бъде изготвен доклад за фактически констатации относно проверка на разходите по договор за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, в съответствие с изискванията на подписания договор за безвъзмездна финансова помощ и "Ръководство за изпълнение на договори за безвъзмедна финансова помощ по ОПИК 2014-2020", който ще бъде предоставен на УО на ОПИК. |
10 000.00
|
0.00
|