Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 332 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Като институция, която координира и изпълнява държавната политика за насърчаване развитието и интернационализацията на българските МСП, ИАНМСП е структурата, която е пряко отговорна за предоставянето на адекватна институционална подкрепа за българските предприятия. За да се увеличи количеството и стойността на българския износ са необходими целенасочени и продължителни усилия в логистична и финансова подкрепа за участието им в панаири, специализирани изложения и други прояви, на които могат да установят контакти с чуждестранни партньори, както и да се съизмерят със средното равнище за МСП в европейски и международен план. Като съотношение спрямо общия брой действащи МСП, делът на българските МСП, които осъществяват активни форми на интернационализация, е значително под равнището в страните от ЕС. Това налага преориентирането на дейността на МСП от широко застъпените в световен мащаб производства с ниска добавена стойност към заемане на пазарни ниши на основата на специфични конкурентни предимства и иновативни продукти с висока добавена стойност. Преодоляването на тези проблеми и ограничения изисква логистична и финансова подкрепа от страна на държавата и европейските институции. С реализацията на настоящия проект ще бъдат предприети конкретни мерки в посока осигуряване на тази необходима подкрепа. В проекта са предвидени дейности за подпомагане на интернационализацията на българските компании като участие в международни панаири и изложения в чужбина, в България, както и участие в международни конференции.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1: Организиране и участие на специализирани международни панаири и изложби в чужбина: Включването на дейността е продиктуван от факта, че участието на МСП в международни специализирани изложения и панаири предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да осъществяват контакти с потенциални партньори, да се запознаят с добрите практики и иновациите в бранша. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ОПИК 2014-2020 и изпълнението и ще надгради вече постигнатите резултати от ИАНМСП. През програмен период 2007-2013, ОП РКБИ подпомогна българския малък и среден бизнес да вземе участие в специализирани международни панаири и изложения в чужбина, като само за периода януари-декември 2018 г. от ИАНМСП бяха организирани и проведени 16 национални участия в международни изложби в чужбина, в които се включиха общо 149 фирми. Резултатите от проведен анализ на удовлетвореността от участието на български МСП в промоционални прояви, организирани от ИАНМСП в чужбина, и на въздействието на участието им върху тяхната конкурентоспособност и устойчивост са много високи. Разходите за организация и провеждане на колективно участие на българските предприятия в международни изложения са изчислени на база публично достъпна информация за цени на услуги и включват: дължими такси за регистрация на участниците – регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението; наем на експозиционна площ; изграждане на изложбена конструкция, оборудване и обзавеждане на щанда; комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет връзка и др./, съобразно спецификата на изложението и представения икономически сектор; комунални услуги / почистване, сметосъбиране, охрана и др./. Представителите на браншовите организации са допустима целева група за представяне на щанда на ИАНМСП, заедно с МСП. Присъствието им на някои панаири е препоръчително, тъй като те могат да представят повече от една фирма и съответно да са доста по-ефективни в осъществяването на външнотърговски контакти. Допълнително допустими разходи са разходи за реклама (каталози, рекламно каре в каталога, прес съобщения), както и разходи за съпътстващи събития. От своя страна, те могат да включват разходи за наем на зали за презентация с необходимото техническо оборудване, преводачи, изготвяне на програма, изготвяне и разпращане на покани, осигуряване на кетъринг и др. Съпътстващите събития са инструмент за привличане на вниманието към участието на българските фирми и запознаване на по-голям кръг от потенциални партньори и клиенти с предлаганите от предприятията продукти и услуги. Изготвена е индикативна програма за участие на панаири в чужбина за периода на изпълнение на проекта. Основните сектори заложени в програмата са металообработка, електроника, медицинска и дентална апаратура, машиностроене, ИКТ, мебели и обзавеждане, козметика, текстил и облекла, полиграфическа и издателска дейност, строителство и др. Като механизми за вътрешна оценка и контрол са заложени непрекъснато наблюдение на изпълнението на индикативната програма и при необходимост нейната актуализация. Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от ръководителя на екипа, като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря координаторът. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на експертите „Организатори на промоционални събития“. Те ще правят отчет на разходите и ще подпомагат лицата, натоварени със задачата за изготвяне на финансови и технически доклади към УО. Тези експерти са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири, както и за прилагането на схемата за прилагане на режима за държавни помощ “de minimis” съгласно регламент ЕС 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. 3 188 500.00 3 509 668.18
Дейност 2: Индивидуално участие на специализирани международни панаири и изложби в България: Дейността е обусловена от факта, че участието на специализирани международни панаири и изложения в България е насочено основно към малки и средни предприятия, които имат интерес и искат да натрупат опит за участие в международни изложби. Участието им на панаири и изложения в България ще им даде възможност да създадат контакти и да намерят пазар за своята продукция. Също така ще получат знания и умения за това, какво се изисква от участниците. Следваща стъпка е участие на панаири и изложения в чужбина и създаване на външнотърговски контакти и възможности за износ. Участието на МСП в панаири и изложения в България предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да осъществяват контакти с потенциални партньори. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ОПИК 2014-2020 и изпълнението й ще надгради вече постигнатите резултати от ИАНМСП през предишния проект. За периода октомври 2016 г. – октомври 2018 г. от ИАНМСП бяха организирани 17 панаири и изложения в България с 169 предприятия. Съгласно проведен анализ от страна на ИАНМСП, удовлетвореността и полезността от участието на МСП са получили висока оценка. Разходите по организация на участие на МСП на панаири и изложения в България са значително по-ниски, но ефектът на въздействие е сравнително висок. Разходите за организация и провеждане на панаири и изложения в България са изчислени на база публично достъпна информация на организатора за цени на услуги и на база минал опит и може да включват: - дължими такси за регистрация на участниците –регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението; - наем на експозиционна площ; - изграждане на конструкция и оборудване на щанд; - комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет и др., съобразно спецификата на изложението и представяния икономически сектор/; - комунални услуги /почистване, сметосъбиране, охрана и др./ - разходи за съпътстващи услуги /при необходимост/ Основните панаири и изложения в България, към които е проявен интерес от страна на МСП, са в секторите индустриални технологии и оборудване, дентално и медицинско оборудване, мебели и обзавеждане, полиграфическа и издателска дейност, строителство и строителни материали и др. Изготвена е индикативна програма за участие на панаири и изложения в България за периода на изпълнение на проекта, която ще се актуализира при необходимост и актуалният вариант ще се публикува на електронната страница на Агенцията. Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от ръководителя по проект, като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря координаторът по проект. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на експертите „Организатор на промоционални дейности“, които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на експерт финансист-счетоводител. Също така експертите „Организатор на промоционални дейности“ ще са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири и изложения в България, съгласно вътрешните правила на Агенцията, както и за прилагането на регламента за минимална помощ - Регламент (ЕС) № 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. 237 000.00 255 773.61
Дейност 3: Организиране, провеждане и участие на специализирани конференции в страната и в чужбина: Дейността се дължи на силния заявен интерес от предприятия, предимно от информационния и комуникационно технологичния сектор, както и на успешни участия на конференции на Агенцията за промотиране на българските производители на стоки и услуги в различни конференции в България…... Участието на МСП на конференции и форуми ще даде възможност на участниците да посетят лекции на много високо ниво, така и уъркшопи за усъвършенстване на практическите умения, обмяна на опит с водещи професионалисти и фирми в бранша, възможностите за разработка на съвместни бизнес решения и проекти и др. Усилията на ИАНМСП като съорганизатор са насочени към стимулиране на МСП да осъществят успешна комуникация с други делови среди в региона, страната и света, което в дългосрочен аспект ще допринесе за доброто позициониране на българските МСП на световния пазар. Процедурата за подбор на участниците включва публикуване на актуална индикативна програма на конференциите, събиране на заявления за интерес и организиране на самото участие. Конференциите дават възможност на участващите компании да обменят опит и контакти със свои колеги от други страни и да започнат бизнес с тях, а също предлагат услуги по отношение на нововъведения и иновативни похвати насочени към развитието на всички отрасли и сектори и включват трансфер на ноу-хау, чрез обмен на опит и обучение на квалифициран персонал върху нови методи, процедури и техники за развитието на пазарите и проектиране на нови бизнес процеси и глобални тенденции. Участието на МСП на конференции ще даде възможност на участниците да посетят лекциии, презентации, дискусии, форуми и др. на високо ниво, така и уъркшопи за усъвършенстване на практическите умения, обмяна на опит с водещи фирми в бранша, за възможностите за разработка на съвместни бизнес решения, проекти и др. Усилията на ИАНМСП като съорганизатор на участие са насочени към стимулиране на МСП да осъществят успешна комуникация с други активни бизнес инициативи от България и чужбина, което в дългосрочен аспект ще допринесе за доброто позициониране на българските МСП на световния пазар. Заявяването на интерес за участие на фирми в конференции ще става съгласно утвърдените правила за целта. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на експертите „Организатор на промоционални дейности", които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на експерт финансист - счетоводител. Експертите „Организатор на промоционални дейности" ще са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в конференции съгласно вътрешните правила на Агенцията, както и за прилагането на регламента за минимална помощ - Регламент (ЕС) № 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. Дейностите по контрол на дейността ще се осъществяват от Ръководителя и Координатора на проекта, като самото изпълнение като организация и логистика са задължения на експертите включени в екипа за изпълнение на проекта. 217 000.00 130 424.04
Дейност 4: Разработване на документация за предвидените по проекта обществени поръчки, включително извършване на оценка на получените оферти : Изпълнението на тази дейност се налага от нуждата от бързо сключване на договори с крайни изпълнители, като услугите по осигуряване на самолетни билети, хотелско настаняване и други свързани с командировки, одит, както и публичност и визуализация на проекта. Предвижда се дейността да се изпълнява от външен изпълнител. Дейността ще бъде съобразена с вътрешните правила за условията и реда и организацията за възлагане на обществени поръчки в ИАНМСП. Външните изпълнители на дейностите по проекта ще се избират в съответствие с изискванията на правилата на процедурата и при спазване на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и нормативните актове по прилагането му. При изпълнение на дейността ще с еспазват стриктно изискванията и препоръките, които прилагат условията и реда на ЗОП от ръководство за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020. Основните принципи, които следва да се съблюдават за възлагане на обществени поръчки/избор на изпълнители са: - равнопоставеност и недопускане на дискриминация; - свободна конкуренция; -пропорционалност; - публичност и прозрачност. От страна на ИАНМСП за контрола по изпълнението на дейността отговаря експерт юрист, включен в управлението на проекта. Експерта юрист ще съгласува документациите на предвидените обществени поръчки. Експертът юрист също така ще отговаря за актуализиране на плана за външно възлагане на поръчки по проекта при необходимост. 2 360.00 1 920.00
Дейност 5: Управление на проекта: Необходимостта от дейността по управление на проекта е продиктувана от нуждата от добро планиране и управление на необходимите ресурси, предоставени от ОПИК, както и създаване на система за успешна и навременна реализация на дейностите, което да доведе до постигане на заложените цели и резултати. В тази връзка е необходимо сформирането на екип по организация и управление на проекта и изграждане на система за управление, гарантираща правилното и ефективно изпълнение на дейностите. Управлението и координацията на цялостното изпълнение на проектните дейности ще бъдат възложени на експерти с доказан опит и познания в съответните области. Ето защо още в първия етап от изпълнението на проекта е важно да се стартира с мобилизацията на екипа от експерти, което включва набор от действия, които екипът от експерти ще предприемат, за да се определят и управляват ресурсите и процедурите, необходими за осигуряване на високо качество на изпълнението на проекта. Като част от управлението на проекта се предвижда да се осъществява постоянен вътрешен мониторинг, за да бъде определен напредъка на проекта по отношение на заложените цели и оценка на изпълнението с оглед на ефективното изпълнение на проекта. Механизмът за мониторинг е ориентиран към резултатите и дългосрочното въздействие, като крайната цел е не само да се получи информация по текущото изпълнение на проекта, но и да се използва тази информация, в политиката и вземането на решения, за да се осигури оптимално ефикасно управление на ресурсите. При управлението на проекта, ИАНМСП ще изпълнява следните свои основни задължения: - Носи основната отговорност за изпълнението на проекта и постигането на неговите цели. Затова, в съответствие с най-добрите практики в управлението на проекти, ИАНМСП ще осигури необходимите ресурси, ефективност, прозрачност и добросъвестност при изпълнението на предвидените дейности. - Ще се спазва европейското законодателство за държавните помощи съгласно регламент (ЕС) 1407/2013 и ще се прави проверка за липса на двойно финансиране. - Ще предоставя цялата информация за изпълнението на проекта на Управляващия орган и/или упълномощени от него лица, Сертифициращия орган, националните одитиращи органи, Европейската комисия, Европейската служба за борба с измамите, Европейската сметна палата и външните одитори, извършващи проверки съгласно Общите условия. - Ще изпълнява дейностите според одобреното проектно предложение и ще предприеме мерки по управление на риска от неизпълнение на част от предвидените дейности, и съответно налагане на финансови корекции от УО на ОПИК. - Ще осигури необходимата публичност и визуализация на финансирането на проекта по линия на оперативната програма чрез Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. При изпълнение на дейността ще се следват препоръчителните стъпки в изпълнението на проекта, които гарантират неговото прозрачно, отговорно и коректно изпълнение към ръководството за изпълнение на договори за БФП по ОПИК 2014-2020 г., а именно: - Изготвяне на подробен план за действие. - Създаване и поддържане на система за комуникация в екипа. - Избор на външни изпълнители. - Изпълнение на заложените дейности по проекта. - Съхранение на документите. В случай, че възникнат трудности или пречки при изпълнението на договора за безвъзмездна финансова помощ, Агенцията незабавно ще се свърже с УО, за да бъде намерено навременно и подходящо разрешаване на възникналите проблеми и с цел да се избегнат рискове за успешното изпълнение на проекта. Разходите са в съответствие с единната ставка, съгласно Условията за кандидатстване. 306 640.00 342.27
Дейност 6: Информация и публичност на проекта : Предложените дейности за информация и публичност имат за цел популяризирането на настоящия проект, осигуряване на прозрачност при изпълнението му и информиране на обществеността относно подкрепата на Европейския съюз за осъществяването му. Дейността предвижда мерки за разпространение и представяне до възможно най-широк кръг потребители в страната и чужбина на информация относно създадените с настоящия проект възможности. Дейността ще повишат обществената осведоменост и прозрачността по отношение на съфинансирането на проекта по ОПИК и ще информират широката общественост за ролята, която играе Европейският съюз съвместно с държавите-членки при отпускането на помощта и за резултатите от нея. Дейността по осигуряване на информация и публичност ще гарантират в максимална степен прозрачността в процеса на усвояване на европейските фондове и изпълнението на проекта. Всяко едно средство за визуализация на проекта (табели, стикери, съобщения в медиите и др.) трябва да посочва, че проектът е получил финансиране от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и да съдържа номера и наименованието на проекта на английски и български език (включването на текст на английски език не е задължително). При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента задължително се указва съфинансирането на проекта от ЕФРР, чрез поставяне на: логото на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 г. на Комисията, с упоменаване на Европейския съюз; упоменаване на Европейски фонд за регионално развитие и общото лого за програмен период 2014-2020 г. По време на изпълнението на проекта бенефициентът информира обществеността за получената от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 подкрепа, като: включва на уеб-сайта си, при наличието на такъв, кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, като откроява финансовата подкрепа от Европейския съюз, в рамките на два дни от датата на сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. Агенцията ще постави минимум един плакат с информация за проекта (минимален размер А3), в който се споменава финансовата подкрепа от ЕС, на видно за обществеността място, напр. на входа на сградата, където се изпълнява проекта. 5 000.00 4 806.00
Дейност 7: Одит на проекта: Целта на одита е да анализира и установи: - доколко изпълнените дейности в рамките на проекта са законосъобразни, точни, коректни и обосновани; - да провери документацията, издадена за целите на изпълнение на дейностите по проекта, включително искания за средства (в т.ч. искания за авансово, междинни и окончателно плащане и удостовери нейното съответствие с придружаващата документация и счетоводните данни; - да удостовери доколко отчетените разходи във връзка с проекта са верни, надеждни, допустими за финансиране и обосновани с адекватни разходооправдателни документи и че са извършени по целесъобразен и законен начин. Окончателното искане за средства се придружава от окончателен одитен доклад, който съдържа одитно мнение относно цялостното изпълнение на проекта, съобразно насоките за извършване на одит на УО на ОПИК. В рамките на проекта ще се извърши цялостен одит на проведените дейности и целесъобразността на направените разходи като част от системата за контрол на управлението на проекта. На външен изпълнител ще бъде възложено извършването на независим финансов одит, който ще се състои в осъществяването на независима финансова проверка на състоянието на счетоводния отчет и финансовата отчетност на проекта. Неговата цел е да удостовери, че отчетените разходи са верни, надеждни и обосновани с адекватни разходно-оправдателни документи и че са извършени по целесъобразен и законосъобразен начин. Очакваният резултат от извършването на независимата финансова оценка е официалното потвърждение на достоверността на счетоводната отчетност и гарантиране на правилното изразходване на средствата, предоставени от ОПИК 2014-2020. Независимият одит ще бъде извършен от лицензиран експерт-счетоводител, който ще бъде избран съгласно изискванията на ЗОП. В края на изпълнение на дейността ще бъде изготвен одитен доклад, който ще бъде предоставен на УО на ОПИК в съответствие с изискванията на подписания договор за безвъзмездна финансова помощ и Ръководството за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020. 0.00 3 000.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.