7.1. Извършване на изследвания, изпитвания, измервания, необходими за разработването на продуктова иновация (стока) (дейността ще се изпълни чрез наемане на квалифициран персонал - 5 бр. Експерти (бюджетни пера от 1.1 до 1.3 и бюджетни пера 2.1 и 2.2) и разходи за външни услуги: разходи за възлагане на научни изследвания (бюджетни пера от 19.1 до 19.3)): Дейността ще се осъществи съвместно между Кандидата и ИП-БАН и ще протече в 2 направления:
1/Определяне на оптималните съотношения между компонентите на ОШПИМ за постигане на желаните характеристики и предназначения
Чрез вариране на състава на композита ще се изследва и определи връзката между свойства и състав, което ще позволи да се подберат компонентите за постигане на заложените високи показатели, както и да се изясни ефекта на добавките (синергичност по отношение на огнезащитните и физикомеханичните свойства; устойчивостта на атмосферни влияния, UV лъчи, съвместимостта на компонентите, контролиране на вискозитета/течливостта, придаване на цвят и др.). Ще се определи и максималното количество пълнители от отпадни/рециклирани продукти, чието влагане, без да влошава качествата на композита, ще доведе до понижаване на неговата себестойност и ще има благоприятно екологично въздействие.
Материалите, които ще бъдат изследвани като основни компоненти на сместа, се състоят в следните 3 групи:
-полимерни свързващи вещества: (стирен) акрилни емулсии, поливинилацетатни емулсии, амино смоли (карбамид-формалдехидна или меламин-формалдехидна)
-неорганични минерали:силикати, боросиликати, алуминосиликати или техни смеси
-забавител на горене: фосфорсъдържащи вещества (олиго или полиаминофосфонати, аминофосфати и аминополифосфати)
Ще се изследва въздействието на следните добавки, които се очаква да имат синергично действие и да добавят специфични свойства:
-поливалентни алкохоли: глицерол, пентаеритритол, олигоглицидол, полиглицидол, природни полиоли
-амини или амиди: меламин и негови производни, изоцианурат, полиамид
-метални оксиди: титанов и цинков оксид
-UV-стабилизатор
-омокрящ агент
-регулатор на вискозитета
-пигменти
-пълнители: сажди-отпадък от рециклиране на еластомерни материали, експандиран графит, рециклиран полиамид, минерални влакна, вермикулит
За извършване на изследванията за определяне на оптималния състав на ОШПИМ чрез вариране на състава му ще се използва стандартно лабораторно оборудване (бъркалки, помпи, дейонизатор, сушилни и др.), с което фирмата разполага.
2/Охарактеризиране на компонентите и състава на ОШПИМ
Включват се изпитания с цел охарактеризиране на компонентите, които се използват за разработването на ОШПИМ (напр. компоненти, които са получени или модифицирани при разработването на композита) и аналитично охарактеризиране и изпитания на свойствата на получените композити с различен състав, ключови за неговото приложение
Изпитванията включват:
-Анализ на водната дисперсия:стабилност, вискозитет/течливост, време на изсъхване/втърдяване, относително тегло, молекулно-масови характеристики на олигомерни и полимерни компоненти и др.
-Анализ на композитното покритие: структурен анализ, физикомеханични свойства, определяне на микро и макротвърдост, адхезивни отнасяния, топлопроводимост, граничен кислороден индекс, време на запалване, негорим остатък, СЕМ (сканиращ електронен микроскоп) за визуализация на морфология и структура; рентгенова фотоелектронна спектроскопия за определяне на елементен състав на повърхността
-Термогравиметричен анализ комбиниран с масспектрален анализ
За изпитванията ще са необходими разходи за възлагане на научни изследвания за: СЕМ, рентгенова фотоелектронна спектроскопия и определяне на микро и макротвърдост, тъй като Кандидатът и ИП-БАН не разполагат с необходимото оборудване. Останалите изпитвания ще се извършат с налично лабораторно оборудване на ИП-БАН през целия период на тази част от дейността.
За изпълнение на дейността ще бъдат наети 5 висококвалифицирани експерта: 3, които ще работят в 1-то и 2 за 2-то направление.
Стъпки на изпълнение
1)Формиране на експертен екип Месец 1
2) Провеждане на избор на изпълнител за възлагане на научни изследвания Месец 1
3)Период на заетост 5-те експерта (от 1 до 15 месец)
4)Провеждане на изследванията и документиране на резултатите (Месец от 1 до 15) |
118 750.00
|
114 969.79
|
7.2. Създаване и тестване на прототипи и пилотни линии, свързани с разработването на продуктова иновация (дейността ще бъде изпълнена чрез наемане на квалифициран персонал –3 бр. експерти от Кандидата, (бюджетно пера 1.4; 1.5; 1.6); закупуване на материали (бюджетни пера 24.1; 24.2; 24.3) и разходи за външни услуги (бюджетно перо 19.4): Дейността ще се осъществи от Кандидата и ще протече в 2 етапа:
Етап 1: Създаване на прототип на лепилен композит за полимерни изолационни материали
Етапът включва:
- анализ на резултатите, получени при осъществяване на Дейност 7.1, за да се избере оптимален състав (вкл. точни пропорции от всички компоненти) на лепилния композит с желаните функционални характеристики
- избор на оптимален състав на продукта
- изготвяне на детайлизирана техническа спецификация с точни пропорции на компоненти и материали, които да бъдат вложени в композита, за осигуряване на специфичните му свойства и приложения
- мащабиране на лабораторната технология до количества от 20 кг с цел нейното валидиране и получаване на прототип на композита
- разработване на 20 кг от композита
- валидиране на технологията в условия, моделиращи производствените или достигане на ТRL 5 – Технология валидирана в релевантна среда
За осъществяване на етапа (5 м. и половина) ще бъдат наети 3 експерта (2 експерта, които са химици и имат значителен опит в получаване на полимери и композитни материали и 1 технически експерт с образование и опит в областта на строителството, който ще участва активно и ще обезпечава техническия процес по създаване и тестване на прототипа) в Мейк-България ЕООД.
За създаване на прототип на лепилния композит ще бъдат необходими и ще се закупят в рамките на дейността материалите, описани много подробно в Дейност 7.1, които ще бъдат използвани като основни компоненти и добавки в състава на композита. Те ще бъдат в необходимите количества за създаването на прототип на ОШПИМ от 20 кг. Точните видове материали ще бъдат определени чрез изследванията за определяне на оптималния състав на ОШПИМ през Дейност 7.1, но посочените основни видове няма да се променят. Ако някои от алтернативите на материалите не показват необходимите свойства и не са подходящи за влагане в състава на композита, те няма да се закупят. За дейността ще бъдат необходими също и ще се закупят следните спомагателни материали и консумативи: колони за дейонизирана вода, необходима като среда/разтворител; киселини и основи за контролиране на рН на композитите; рН индикатори; филтърна хартия; ръкавици; шишета/контейнери за съхранение на проби; лабораторна стъклария; разтворители за почистване.
Съществено необходими за изпълнението на етапа ще бъдат и ДМА, които ще се закупят в рамките на Дейност 7.3.
Етап 2: Тестване на прототип на лепилен композит за полимерни изолационни материали в релевантна среда
Етапът (3 м. и половина) включа тестване на протопипа на лепилния композит от екипа на Кандидата и извършване на изпитания от независима акредитирарана лаборатория.
Тестването, което ще се извърши в базата на Кандидата от негови експерти, е изключително важно за доказване на свойствата и приложенията на композита. Въпреки че неговия състав ще е определен през дейност 7.1 и 1 етап на дейност 7.2, ще бъде необходимо да се докаже неговото действие при приложението му върху полимерни изолационни материали в релевантна среда. Ще се осъществят дейности, свързани с тестване на композита и показване на съответствие със заложените показатели. Тестването ще бъде извършено от същите експерти на Кандидата, които ще изпълнят 1 етап от дейността.
Едновременно с извършване на тестването от екипа на Кандидата ще се осъществи и тестване във външна независима акредитирарана лаборатория, поради което ще са необходими и разходи за възлагане на научни изследвания. Целта му ще бъде да се тества самия композит по отношение на свойството негоримост, което е основна негова характеристика.
Стъпки на изпълнение
1)Формиране на експертен екип М15
2)Провеждане на процедура за избор на изпълнители и доставка на материали М15-16
3)Период на заетост на 3-те експерта на Кандидата М16-24
4)Провеждане на процедура, избор изпълнител и сключване на договор за външни услуги по тестване на прототипа М15-16
5)Разработка на прототип М16-21
6) Тестване и демонстриране на прототипа в релевантна среда М21-24 |
155 656.00
|
155 188.81
|
7.3. Придобиване на дълготрайни материални активи (ДМА), необходими за разработването на продуктова иновация (дейността ще бъде реализирана чрез закупуването на 7 бр. ДМА бюджетни пера от 16.1 до 16.7 от т.5 Бюджет) : Като част от дейността ще бъдат закупени и пуснати в експлоатация 7 броя ДМА, както следва:
-техническа везна – 1 бр.
-планетарна топкова мелница– 1 бр.
-апарат за ситов анализ– 1 бр.
-реактор-смесител с обогреваема водна риза и устройство за разбъркване– 1 бр.
-ултразвукова вана – 1 бр.
-нагревател за топла вода– 1 бр.
-апарат за измерване на статичен и кинематичен вискозитет– 1 бр.
Всички те са съществено необходими за създаването и тестването на прототип в рамките на Дейност 7.2. Чрез планетарната топкова мелница ще се смилат хомогенизират прахообразните компоненти и добавки, които ще представляват голяма част от състава на ОШПИМ. Техническата везна ще бъде необходима за точното претегляне на количеството на всички компоненти на лепилния композит според предварително изготвената спецификация, когато се прави прототипа, а също и при подготовката на пробите за тестването. Апаратът за ситов анализ също е много важен, тъй като чрез него ще се осъществява фракциониране и определяне на размера на прахообразните компоненти и добавки.
След смилането, определянето на размера на прахообразните компоненти и добавки и точното измерване и конкретизиране на състава на композита, ще се пристъпи към получаване на продукта при контролирана температура и обороти на разбъркване. Това ще се осъществи чрез реакторът-смесител с обогреваема водна риза и устройство за разбъркване, който е предвиден за закупуване в рамките на настоящата дейност. За да може тази машина да функционира е предвиден за закупуване също нагревател за топла вода, който ще нагрява водата за реактора/смесител.
След получаването на сместа е необходимо тя да се хомогенизира. Именно затова ще се закупи ултразвукова вана. Чрез апарата за измерване на статичен и кинематичен вискозитет от друга страна ще се определя и контролира вискозитета на водната дисперсия. Това е основна характеристика на течните системи, която дава информация за взаимодействията между компонентите, стабилността на системата, начина за нанасянето й върху повърхности и др. Посочените машини ще притежават необходимите технически характеристики и капацитет за ефективно осъществяване на дейността по създаване на прототипа в желаното количество и с всички необходими качества.
Активите ще бъдат доставени в производствената база на Мейк-България ЕООД в гр. Плевен, където ще се осъществява Дейност 7.2 по направата и тестването на прототипа на ОШПИМ.
Етапи на изпълнение
1) Формиране на екип за управление на проекта и разпределение на задачи сред членовете на екипа (месец 1)
2) Подготовка на процедура за избор на изпълнител/и за придобиване на ДМА (месец 2-3)
3) Провеждане на процедура за избор на изпълнител/и за придобиване на ДМА, избор на изпълнител/и и сключване на договор/и (месец 4-5)
4) Доставка, инсталация и обучение на експертния екип за работа с придобитите ДМА (месец 6-15). Определен е по-дълъг срок за етапа, тъй като някои от активите могат да са с по-дълъг срок на изработка |
149 978.00
|
149 978.00
|
7.4.Защита на индустриална собственост на национално и международно равнище и ползване на необходимата за това експертна помощ (дейността ще бъде реализирана чрез финансиране на услуги по изготвяне на заявка за патент на национално и европейско ниво (бюджетно перо 22.1 от т.5 Бюджет) и разходи за такси за регистрация на патент на национално и европейско ниво (бюджетно перо 22.2 от т.5 Бюджет) : След конкретизирането на съставните материали на лепилния композит ОШПИМ и изготвянето на подробна техническа спецификация с основните предимства на продукта, фирмата предвижда защитата на тази информация като обект на индустриалната собственост, както на национално, така и на европейско ниво. Извършеното проучване за новост на първоначалната концепция за състава на ОШПИМ и Становището на Патентно ведомство на Р. България (Приложения към Сравнителния анализ), че той отговаря на изискванията за новост дава основания за кандидатстване на защита на най-високо ниво.
За изпълнението на тази дейност ще бъдат предприети следните действия:
1/ Избор на изпълнител с подходяща квалификация по патентно право, който да предостави необходимото ноу-хау във връзка с подготовката на заявка за защита с патент за изобретение на иновативния продукт ОШПИМ на национално и европейско равнище.
2/ Изготвяне на заявка за патент за изобретение с наименование на изобретението за защита на национално и на европейско ниво.
3/ Изготвяне на подробно техническо описание, включващо подробен реферат, чертежи, техническа спецификация на изобретението - ОШПИМ, разкриващо същността му
4/Описание на претенциите
5/Изготвяне на всички задължителни декларации и други документи, придружаващи заявката за патент съгласно приложимото национално и европейско законодателство
Дейността ще включва следните видове разходи:
1) Разходи за услуги по изготвяне на заявка за патент на европейско и национално ниво
-подготовка и окомплектоване на заявки за патент и придружаващите ги документи
-описание на претенции и др.
2) Защита на национално ниво, за което ще бъдат извършени следните видове разходи
-За заявяване
-За патентни претенции
-За претендиране на приоритет
-За проверка на формалните изисквания
-За предварителна експертиза и проверка за допустимост на заявката
-За проучване и експертиза на заявка за едно изобретение
-За публикация на заявка
3) Защита на европейско ниво, за което ще бъдат извършени следните видове разходи
-Такса за подаване на заявка за европейски патент
-Допълнителни такси при подаване
-Такса за проучване във връзка с европейска заявка или допълнителна европейска заявка, подадена на или след 1 юли 2005 г.
-Такса за разглеждане на заявки подадени на или след 1 юли 2005 г
Изпълнението на настоящата дейност ще допринесе за защита на иновацията от нелоялна конкуренция и присвояване на технологията в бъдеще от конкурентни компании.
Утвърждаването на иновативността на продукта чрез най-сигурният защитен механизъм – патентната закрила ще гарантира, че технологията на разработване и създаване на ОШПИМ няма да бъде изкопирана в периода, докато продуктът все още е на ниво прототип до периода на технологичен трансфер на иновацията за целите на масовото потребление, който е предвиден след края на настоящия проект.
Етапи на изпълнение на дейността
1) Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител (месец 13 от изпълнение на проекта). Процедурата ще бъде подготвена и проведена от административния персонал на Мейк-България ЕООД.
2) Сключване на договор с избрания изпълнител (месец 14)
3) Подготовка на документация за подаване на заявка за защита чрез патент на нацинално и европейско ниво (месец 15 -22)
4) Подаване на заявки (месец 23-24) |
20 000.00
|
19 882.82
|
7.5. Визуализация на проекта (дейността ще бъде изпълнена чрез изработка на информационни материали – бюджетни пера от 23.1 до 23.3 от т. 5 Бюджет): Фирма „Мейк-България“ ЕООД ще осигури визуализация на дейностите, извършени по проекта съгласно правилата на Приложение XII на Регламент (ЕС) № 1303/2013, като ще се осигурят следните информационни материали:
1) 2 броя пълноцветни информационни плакати размер А3 (бюджетно перо 23.4 от т. 5 Бюджет), които ще бъдат изработен в началото на проекта. Първият ще бъде поставен в базата на „Мейк-България“ ЕООД в град Плевен, където ще бъде мястото на изпълнение на проекта. Вторият ще се постави в административния офис на фирмата в гр. София. Те ще бъдат поставени така, че да са видими за всички клиенти и контрагенти, партньори и други заинтересовани страни с цел да осигури публичност на дейностите по проекта още от самото му стартиране. Плакатите ще се характеризират със следните задължителни реквизити:
- емблемата на ЕС и упоменаването „Европейски съюз“;
- наименованието на съфинансиращия фонд - ЕФРР;
- общото лого за програмен период 2014-2020 г.;
- наименованието на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020;
-наименованието на проекта; - общата стойност на проекта, както и размера на европейското и националното съфинансиране, представени в български лева;
- начална и крайна дата на изпълнение на проекта.
2) 7 броя стикери (бюджетно перо 23.2 от т. 5 Бюджет), които ще ще включват информация за финансовия принос на ЕС чрез ОПИК и ще бъдат поставени върху новото оборудване.
3) 2 броя информационни табели (бюджетно перо 23.1 от т. 5 Бюджет), които ще бъдат поставена в помещенията на „Мейк-България“ ЕООД в град Плевен, така че да са видими за всички клиенти и контрагенти, партньори и други заинтересовани страни с цел да се осигури публичност на дейностите по проекта.
4) 200 броя информационни брошури (бюджетно перо 23.3 от т. 5 Бюджет), предоставящи информация за целите на проекта, основните дейности и подчертаващи финансовия принос на ЕС чрез ОПИК. Брошурите ще бъдат раздадени на широк кръг от хора – контрагенти на фирмата и други заинтересовани лица.
„Мейк-България“ ЕООД ще oсигури и визуализация на проектната документация - визуализация ще бъде осигурена и върху всички документи, касаещи проекта в рамките на неговото изпълнение. По време на изпълнението на проекта бенефициентът ще посочва финансиращата го оперативна програма и подкрепата на ЕФРР за осъществяването на проекта върху цялата проектна документация.
Всички предвидени мерки и материали, имащи за цел да осигурят визуализация, информация и публичност на проекта ще съдържат всички задължителни елементи съгласно изкисванията, посочени в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020.
Етапи на изпълнение на дейността
1) Подготовка и провеждане на процедура „Избор на изпълнител на база събрани поне 2 (две) съпоставими оферти, каталози, разпечатки от официални интернет страници или комбинация от посочените“ (месец 1 от изпълнение на проекта)
2) Оценяване на събраните предложения и сключване на договор с доставчик на услугата (месец 2)
3) Изработка и предоставяне на информационните материали от избрания доставчик на услугата (месец 3)
4) Разпространение на информация за дейностите по проекта и осигуряване на визуализация през целия период на изпълнение на проекта (месец 4-24)
|
1 320.00
|
1 318.00
|