Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 535 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящият проект е в изпълнение на Общински план за интегриране на ромите 2015 -2020 и е свързан с главните стратегически цели на държавните политики по  отношение  на  маргинализираните групи - подобряване на  жизнения стандарт чрез включването им в пазара на труда, мерки повишаващи здравната култура,  приобщаващо образование, преодоляване  на  изолацията им чрез  активно  социално поведение и проява на толерантност от страна на гражданското общество, като по този начин пряко кореспондират с приоритетите на ОПРЧР и ОПНОИР.
Предвидените дейности по ОПРЧР са:
- направление I. „Подобряване достъпа до заетост“
- направление II. „Подобряване на достъпа до образование“
- направление III. „Подобряване достъпа до социални и здравни услуги” и  
- IV-тото направление „Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи“
Предвидените дейности по ОПНОИР са:
- допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин
- осигуряване на психологическа подкрепа за децата в две детски градини 
- насърчаване участието на родителите във възпитателния процес
- работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието
- преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност.
Проектът е съобразен с основната визия в политиката на община Две могили за подобряване на жизнената среда и повишаване европейското самочувствие на гражданите и изпълнението му е насочено към:
•Създаване на структури за активизиране на ромската общност
•Подобряване адаптивността и качеството на живот на целевите групи
•Нуждаещи се от социална подкрепа
•Преодоляване на изолацията на маргинализираните групи и интегрирането им в обществото
•Мотивиране и стимулиране на хората в риск да се справят с проблеми си
•Активизиране на гражданското общество за толерантност, съпричастност и социалност към хората в неравностойно положение.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Допълнително обучение по български език за 118 деца от ДГ "Св. Св. Кирил и Методий" - гр. Две Могили и ДГ "Първи юни" - с. Баниска, за които българският език не е майчин, чрез групова и индивидуална работа: Цел на дейността е да подпомогне 73 деца от целевата група на проекта в ДГ "Св. Св. Кирил и Методий" - гр. Две Могили и 45 деца от целевата група на проекта в ДГ "Първи юни" - с. Баниска да получат равен шанс за успешна интеграция в образователната система, социална и личностна реализация чрез: прилагане на разнообразни методи и форми на работа за преодоляване на констатираните ограничения и дефицити в изучаване на българския език, засилване на мотивацията им за участие в образователния процес при постъпване в първи клас. С изпълнението на дейността ще бъдат ангажирани 10 учители - обучители по български език. Предвид основния за целевата група проблем, в частност на децата от етническите малцинства, които представляват 66,3% от общата й съвкупност, учителите – специалисти по български език ще работят за преодоляване на изоставането им от общото ниво на техните връстници в групите на детската градина На децата от целевата група, за които българският език не е майчин и изпитват трудности при неговото овладяване и ползване, ще бъде предложено допълнително обучение по български език. Анализът на проблемите с равноправната интеграция в системата на образованието доказва, че те се натрупват още в ранна детска възраст и за преодоляването им е необходимо да се обърне внимание на обучението в детските градини- да се акцентира върху овладяването на българския език, социализацията и интеркултурното образование, защото недостатъчното познаване и ползване на официалния за българската образователна система език отчуждава децата от ценностите на образованието, обрича ги на маргинализация и отпадане от системата на образованието. Предучилищната подготовка на 5 и 6-годишните /43,5% от целевата група/ до постъпването им в училище има за цел да осигури на всяко дете равен старт при започване на училище. Този период е особено значим за децата, чиито майчин език е различен от българския. Практическото овладяване на българския език ще допринесе за бъдещата им мотивация за учене. По тази причина допълнителните занимания по български език, осигурени от проектната дейност, целят тези деца да достигнат равнище на владеене на езика, съизмеримо с това на връстниците им, съгласно ДОС. Продължителността на тази основна проектна дейност е 20 месеца. Тя ще се извърши по предварително разработен седмичен график, съобразен с дневния режим на ДГ "Св. Св. Кирил и Методий" - гр. Две Могили и ДГ "Първи юни" - с. Баниска. 82 831.74 83 378.63
Осигуряване на психологическа и социално педагогическа подкрепа за децата от етническите малцинства: Партньорът ФОНДАЦИЯ „УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ РУСЕ“ ще бъде отговорна за реализация на дейности по осигуряване на психологическа и социално педагогическа подкрепа за децата от етническите малцинства. Цел на дейността е да подпомогне 73 деца от целевата група на проекта в ДГ "Св. Св. Кирил и Методий" - гр. Две Могили и 45 деца от целевата група на проекта в ДГ "Първи юни" - с. Баниска да получат равен шанс за успешна социална и личностна интеграция в образователната система, чрез психологическа и социално педагогическа подкрепа. С изпълнение на дейността ще бъдат ангажирани 4 експерти, наети по проекта – 1 експерт-психолог, 2 старши експерти образователни дейности /социален педагог, логопед/ и 1 експерт образователни дейности /педагог-арт-терапевт/. Социалният педагог ще направи социална оценка на потребностите на всички деца от целевата група, на базата на която ще започне групова и индивидуална работа с тях и родителите им, съобразена с констатираните потребности и нужди. С методите на ерготерапията ще работи върху интегритета на децата от целевата група чрез организиране групови спортно-занимателни игри за тях. Целта на ерготерапевтичната интервенция е да осигури активно включване на децата в общността, което ще подобри тяхното самочувствие и възможности за равноправна интеграция. Експертът-арт терапевт ще работи с децата от етническите малцинства, за да улесни със средствата на арт терапията преодоляването на техните ограничения, повишаване на самочувствието им чрез стимулиране на творчески постижения, улесняващи приемането им в общността като равнопоставени. На територията на творческата интерпретация децата ще обогатят активния си речник и езикови умения за общуване на български език. По преценка на учителите, които работят с децата в детските градини, общо 63 деца от целевата група се нуждаят от психологическа помощ, поради рисковете на семейната среда, в която се отглеждат. Проектът предвижда да бъде оказана такава професионална помощ от експерта-психолог на тях и родителите им. Експертът логопед ще диагностицира всички 118 деца от целевата група и проведе терапия на различни езиково-говорни нарушения при децата като оценява степента на речево развитие на детето, определя логопедичния статус и организира подходяща програма за логопедична терапия, в някои случаи съвместно и с другите специалисти, ангажирани в проекта /психолог, социален педагог/. За ефективана работа на специалистите /логопед, психолог /и децата ще бъдат създадени в двете детски градини "Синя стая", които ще бъде оборудвани с подходящите за тяхната работа материали. Продължителността на тази основна проектна дейност е 20 месеца. Тя ще се извърши по предварително разработен седмичен график, съобразен с дневния режим на двете детски градини. 68 571.34 68 536.13
Насърчаване участието на родителите в образователния процес : Дейността предвижда стартиране на “Лаборатория за родители” на територията на двете партньорски градини, която ще предостави комплекс от образователни услуги на родителите и децата им за преодоляване на установени дефицити. Дейността повишава уменията за общуване на български език, формира чувство за национална принадлежност. Ще бъдат създадени 4 творчески лаборатории. Лаборатория „ Роден език“ - включва 14 деца от 3-4 г. от ДГ „Св. Св. Кирил и Методий“ и техните родители и 11 деца от 3-4 г. от ДГ „Първи юни”и техните родители , ръководени от двама старши експерт учители. Те ще работят върху литературни творби по интерактивен начин чрез драматизации, работа с кукли. Лабораторията дава възможности за творческа интерпретация, усвояване на правоговор, дикция, интонация. Сценичните изяви ще насърчат интегритета на участниците. Финална проява: Драматизация на класическа детска приказка пред 46 деца и техните родители от ДГ „Първи юни” и пред 62 деца и техните родители от ДГ „Св. Св. Кирил и Методий“. Лаборатория „Арт-творилница“ включва 13 деца от 4-5 г. и техните родители от ДГ „Св. Св. Кирил и Методий“ и 16 деца от 4-5 г. и техните родители от ДГ „Първи юни”, ръководени от старши експерт учител и сътрудник-учител. Заниманията ще повлияят позитивно развитието на децата и техните родители, ще понижат проявите на тревожност, ще заличат и различията между тях. Творби ще участват в общински и национални конкурси и изложби, което ще повиши самочувствието на децата и техните родители. Финална проява: Изложба от творби на участниците в детските градини във фойето на Община Две Могили. Лаборатория „ Родолюбци“ включва 30 деца от 5-6 г.и техните родители от ДГ „Св. Св. Кирил и Методий“ и10 деца от 5-6 г. и техните родители от ДГ „Първи юни”, ръководени от старши експерт учител и сътрудник-учител. Лабораторията залага на интерактивни методи за формиране на национално самосъзнание - презентации на историята, културните и природни забележителности на Две Могили, Русе и България; работа с детски енциклопедии; прожекции на научно-популярни филми, виртуални разходки из уникалната природа на България, културно-исторически обекти. Включен е модул за формиране на екологосъобразно поведение. Финална изява: Състезание „Обичам България” пред 118 деца, родители и местна общественост в зала, осигурена от Община Две Могили. Планирани са 2 екскурзии, от които една до Природен парк „Русенски Лом“ за 118-те деца от целевата група и техните родители, където ще бъдат организирани наблюдения на природни феномени, еко-игри и почистване на района. За участниците в лабораторията и родителите им ще бъде организирана втората екскурзия-разходка в град Русе. Лаборатория ”Млад предприемач“ ще развива инициативност и предприемачески дух като ключови умения у 16 деца от 6-7 г.и техните родители от ДГ „Св. Св. Кирил и Методий“ и 8 деца от 6-7 г. и техните родители от ДГ „Първи юни”, ръководени от двама старши експерт учители. Те ще получат икономически познания, съобразени с възрастта на децата, ще усвоят речеви етикет и социални норми на поведение. Чрез дидактични игри ще се развива комбинативно мислене, предприемчивост, приложни математически умения и умения за работа с ИКТ - тъчскрийн маса, лаптоп и интерактивна дъска за изработване на реклама, презентации. Интерактивната дидактична база ще развива умения за вземане на решения, социални умения за взаимопомощ и работа в екип между деца и родители. Заключителна проява - участие на децата от целевата група и техните родители и 60 деца от общността в състезание „Стани богат“ пред местната общественост в зала, осигурена от Община Две Могили. 76 388.53 79 330.46
Приобщаване на178 родители без разлика от етническия им произход кьм процеса за устойчивото интегриране на децата от целевата група в общността и разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието: Цел на дейността - формиране на родителски капацитет за подкрепа на работата с деца в неравностойно положение и от маргинализирани групи като превенция на рисковете от образователна, социална дезинтеграция и дискриминация. Тя обхваща 178 родители на децата от целевата група и ще се извърши от един старши експерт образователни дейности и един старши експерт психолог от Фондация «Устойчиво развитие» с опит в методологията за изпълнение на дейността. Констатираните дефицити в развитието на децата, изоставането им от общото равнище на връстниците им, са свързани с липсата на достатъчен родителски капацитет за подкрепа на децата. Семейството и детската градина не трябва да се противопоставят или да се схващат като взаимнозаменяеми. Те са равнопоставени и взаимодопълващи се фактори за балансирано личностно развитие и успешна адаптация на детето в социалната и образователна среда. Изпълнението на дейността ще бъде постигнато чрез организиране на 4 семинара за родителите на децата от целевата група за подобряване на родителските умения за ранна грижа - превенция на последствията от социалното неглижиране и за повишаване компетенциите им за подкрепа при подготовката за училище, като превенция за тяхното отпадане. В І и ІІ-я семинар участват 9 групи родители по 3-дни, които ще бъдат запознати с европейския опит за адаптиране на семейства от различни етноси и социални групи към ролята и отговорностите им в образователния процес. Ще бъдат споделени добри практики и модели на работа с децата, основаващи се на координирани действия на семейството и педагозите за преодоляване на дискриминационни обществени нагласи. Ще бъдат очертани реалните сфери на сътрудничество за успешното развитие на детето (режим, занимания, отношение към успехи, проблеми, конфликти, дискриминационни прояви). Семинарът ще мотивира родителите за изграждане на отношения с педагозите, основани на доверие и взаимодействие в името на детето. Ще бъдат дискутирани теми за равенството между половете, предвид факта, че жените от етническите малцинства са в необлагодетелствано положение. Отговорност на родителите е традиционният за някои етнически общности модел /ромска, турска/ да не бъде налаган на детето в семейната среда, за да бъде възпитавано като гражданин на ЕС, за когото равното третиране на половете е ценност – условие за интегрирането му в общността. Третият и четвъртият семинар /9 групи родители по 2-дни/ са надграждащи, с практическа насоченост. Ще бъдат апробирани методи и подходи за работа с деца в риск и от различен етнически произход за включване на родителите в процеса на оценка на потребностите на децата и в търсенето на решения за преодоляване на техните ограничения. Ще бъде създаден инструментариум за подпомагане на родителите, необходим за възпитанието на децата в семейна среда и за активизиране на комуникацията "родител-учител" - условие за образователна интеграция. Ще бъдат създадени 2 помагала от експертите на фондацията, предназначени за родителите на деца от етнически общности и на деца в неравностойно положение с изцяло практическа насоченост. Помагалата ще фокусират проблеми в общуването "родители-деца” и подходите, които родителите следва да прилагат като партньори на педагозите в процеса на образователната интеграция на децата. Помагалата ще акцентират на връзката „родител-учител” - ще предложат подходи за постигане на сътрудничество и комуникация за изграждане на доверие в името на детето. 83 595.47 84 062.71
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност : За преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност е необходима подкрепата в предучилищното възпитание на децата в неравностойно положение, както и тази на родителите и на обществото. Повечето родители не осъзнават ползите от образователната интеграция на всички деца без оглед на етническия произход, а така също се забелязват и антиромски стереотипи и предразсъдъци след родителите от мнозинството. Основната цел на настоящата дейност е повишаване на толерантността и доверието между родителите от различните етноси, осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция и преодоляването на анти-ромските стереотипи. Друга цел е активизирането на обществеността за подкрепа на образованието и дейността на детските градини като първата институция осъществяваща мултикултурното възпитание. Дейността е насочена както към родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. Дейността предвижда да се организират два големи празника, които да сближат децата и изпитат чувството на национална отговорност и достолепие пред паметта на братята Кирил и Методий и на народните будители. Единият празник планираме да се проведе в навечерието на Деня на учителя – 5 октомври 2020 г. Ще бъде оргазирино празнично шевствие от децата на двете детски градини, родители и учители. Българският национален флаг /5 м./ ще бъде носен от всички тях. На празнична трибуна децата от двете градини и техните родители ще представят празнична програма. Ще участват детски танцови ансамбли от град Русе и община Иваново. Ще работят празнични ателиета за изработване на букви от глаголицата и кирилицата, изделия от балони и други творчески дейности от деца за деца. Другият празник планираме да се проведе на 01 ноември 2020 г. - Денят на народните будители. Ще бъде организиран празник с участието на децата от двете детски градини и ученици от 1-4 клас на местното училище. Ще бъдат демонстрирани познанията на децата за народните будители - песни, стихове, танци и драматизация. Доказано е, че веселието сближава хората. Споделянето на обща маса, на обща пейка пред сцената и пр. е най-добрия посланик на сближаването. По време на празиниците ще се раздават информационни листовки за възможностите, които дава проекта. За осигуряване на устойчивост на проектните резултати ще бъде проведена конференция "Познай различията, уважавай различията!", на която ще се представят мерки за интеграция в социалната и образователната сфера, както и ще се популяризират политиките на Община Две Могили, които са насочени към образователната интеграция. Дейността обхваща последният проектен месец на изпълнение, в която участват всички партньори по проекта, както и представители на учителската общност и гражданското общество, родители. Значимостта на ролята на Община Две Могили за постигане на целта на дейността произтича от иманентната й същност – орган на местна изпълнителна власт, отговорен за прилагане на политики, вкл. за интегриране на децата в неравностойно положение в общността, приобщаването им към ценностите на образованието за пълноценна реализация в личностен и социален план. В този смисъл Община Две Могили е заинтересована от разпространение на успешни модели за образователна интеграция, тъй като те практически изпълняват политиката й в проектната област. Тя разполага със специфични средства за разпространение на резултатите, тъй като всички местни и териториални структури на органите за управление на образованието, социалната политика, и младежта /МОН, МТСП, ММС/, прилагащи секторни политики, са в нейния периметър на взаимодействие по проблемите на образователната интеграция. 52 612.92 48 384.43

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.