Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 194 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът предвижда проектирането и подготовката на технически спецификации за цялостно национално решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация (EЕSSI) с държавите-членки на ЕС, Европейската икономическа зона, Швейцария и Обединеното кралство. Усилията ще бъдат насочени към:
- оптимизиране на институционалната рамка (компетентни институции, компетентни органи, органи за връзка и точки за достъп);
- проектиране на национално софтуерно решение за обмен на социалноосигурителна информация;
- изготвяне на модел и проектиране на национален координационен център по EESSI, който да поеме координацията на възникнали проблеми и промени при обмена (разпределение на заявки, решаване на казуси и отстраняване на проблеми от бизнес и технически характер).

При проектирането на националното решение ще бъдат взети предвид бизнес процесите за обмен на информация между компетентните институции на национално ниво, изискванията на ЕС и специфичните изисквания, произтичащи от потребностите и наличните информационни ресурси в отделните институции. Ще бъдат изготвени проекти на актове за изменение/допълнение на нормативната уредба във връзка с реализирането на националното решение, и модел за изграждане на национален координационен център по EESSI, в т.ч. дефиниране на неговата роля, структура, функции и изисквания по отношение на техническо и експертно обезпечение.

Решението ще бъде съобразено с всички компетентни администрации (НАП, НОИ, НЗОК и АСП), като ще се осигури възможност за допълнителна конфигурация съобразно конкретните бек-офис системи на отделните администрации. То ще може да се ползва и от частните пенсионноосигурителни дружества, в качеството им на компетентни институции в рамките на EESSI.

Предвижда се преминаване към една централизирана точка за достъп за обмен на социалноосигурителна информация, което ще бъде подкрепено с анализ на законодателството и проект на нормативен акт.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Проектиране на национално решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация EESSI: Цялата комуникация между националните институции по трансгранични случаи в областта на социалното осигуряване се извършва посредством системата EESSI (Еlectronic exchange of social security information) чрез обмен на структурирани електронни документи (СЕД) и следване на единни процедури. Към настоящият момент България използва уеб базираното софтуерно приложение RINA (Reference Implementation for a National Application) на Европейската комисия за пренос на данни между точките за достъп на национално ниво и държавите-членки. RINA е разработена от ЕК, с оглед по-лесно свързване с централната информационна платформа на Европейския съюз за електронно управление и обмен на социалноосигурителна информация и е предоставена за ползване на държавите-членки, които не разполагат със собствено национално решение. От началото на 2022 г. ЕК преустановява поддръжката и актуализацията на RINA. Държавите-членки на Европейския съюз могат да ползват собствено софтуерно решение или да продължат да използват решението на ЕК, като сами финансират дейностите за неговата поддръжка и развитие. Натрупаният опит показва, че възможностите за интеграция на готовото приложение със съществуващите информационни системи на НАП, НОИ, АСП и НЗОК са силно ограничени. То не отчита специфичните национални информационни потребности и разполага с ограничен набор от инструменти за управление на случаи и оптимизиране на вътрешните работни процеси, което възпрепятства пълноценното автоматизирано попълване на СЕД. По тази причина, компетентните институции на национално ниво се обединиха около идеята за изграждане на собствено софтуерно решение за свързване със системата на ЕС. В рамките на дейността ще бъде проектирано национално решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация (EESSI) с държавите-членки на Европейския съюз, Европейската икономическа зона (Исландия, Лихтенщайн и Норвегия), Швейцария и Обединеното кралство. То ще бъде съобразено с европейските и национални изисквания към обмена на информация, съществуващите информационни системи и специфичните бизнес модели на компетентните държавни институции (НОИ, НАП, НЗОК, АСП), като при възможност ще се преизползва предоставения от ЕК изходен код на RINA. Националното решение ще обхване всички елементи, необходими за осъществяване на ефективен електронен обмен на социалноосигурителна информация, като усилията ще бъдат насочени към: - оптимизиране на институционалната рамка (компетентни институции, компетентни органи, органи за връзка и точки за достъп); - разработване и внедряване на национално софтуерно решение за обмен на социалноосигурителна информация; - изграждане на национален координационен център по EESSI. За изпълнение на заложените цели, в рамките на дейността ще бъде извършен преглед и анализ на: - съществуващата институционална рамка и бизнес процесите за обмен на информация между компетентните институции на национално ниво; - изискванията към институционалната рамка и софтуерното решение на ниво ЕС; - специфичните изисквания, произтичащи от потребностите и наличните информационни ресурси в отделните институции; - обема и формата на наличните данни и документи, натрупани в РИНА, както и обема и вида на данните/документите, които следва да бъдат мигрирани. В резултат от извършения анализ ще бъдат изготвени: - техническо задание за разработване и внедряване на национално софтуерно решение за обмен на социалноосигурителна информация, съгласно образеца към чл. 38 от Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги; - модел за изграждане на национален координационен център по EESSI – роля, структура, функции, изисквания по отношение на техническо и експертно обезпечение; - проекти на нормативни актове за изменение/допълнение на нормативната уредба във връзка с реализирането на националното решение за обмен на социалноосигурителна информация, като при необходимост ще бъде извършена оценка на въздействието. 651 950.00 640 511.88
Разработване и внедряване на национално софтуерно решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация: В рамките на Дейност 2 ще бъде разработено и внедрено национално софтуерно решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация, в съответствие с изготвеното по Дейност 1 техническо задание. Решението ще бъде съобразено с техническите и функционални изисквания на Европейската комисия, както и с потребностите и наличните информационни ресурси в компетентните институции. Ще бъде достъпно посредством интуитивен потребителски интерфейс, който ще предоставя интегриран достъп до функционалностите му, ще дава възможност за управление на работните процеси и документи, както и за обработване и съхранение на работните данни и тяхната подготовка за осъществяване на електронен обмен с EESSI. Целта е да се постигне максимална автоматизация на работните процеси, като се предвидят необходимите контроли за минимизиране на възможните грешки или пропуски преди изпращането на изискуемата информация. По този начин ще се намали необходимостта от последващи корекции или допълнително изпращане на данни. Решението ще включва и модул за мониторинг на обмена, който ще позволява проследяване на статуса на всички работни процеси и обекти, свързани с обмена на социалноосигурителна информация. Изграждането на този модул е в изпълнение на задължителни изисквания на ЕК (Service Level Agreement). След разработването му, решението ще бъде внедрено от изпълнителя във всички компетентни администрации (НАП, НОИ, НЗОК и АСП), като ще се извърши допълнителна конфигурация съобразно конкретните бек-офис системи на отделните администрации. То ще може да се ползва и от частните пенсионноосигурителни дружества в България, в качеството им на компетентни институции в рамките на EESSI. В случай, че в резултат от анализа по Дейност 1 бъде установена подобна необходимост, за да бъде гарантирана работоспособността на решението ще бъде закупен необходимия базов, системен и приложен софтуер. Външният изпълнител ще осъществи интеграция с други вътрешни и външни системи, които участват в процеса на обмен на информация и ще извърши миграция на данни и документи, налични в отделните инсталации на приложението РИНА. В рамките на дейността ще бъдат проведени тестове за работоспособност и оперативна съвместимост, включително със средата за обмен на социалноосигурителна информация в ЕС. Ще бъде инсталирана една централизирана точка за достъп за обмен на социалноосигурителна информация (софтуер, предоставен на държавите-членки от ЕК) и ще бъдат приложени необходимите настройки. Ще бъдат изготвени инструкции за потребителите и техническа документация. Ще бъдат обучени минимум 120 служители от четирите институции за работа със софтуерното решение, от които минимум 30 администратори и 90 потребители. С оглед обезпечаване на ефективното функциониране на националния координационен център по EESSI, ще бъде закупен съответният софтуер, необходим за извършване на оперативната му дейност, идентифициран в резултат от дейност 1 (напр. Call Management System, Ticketing System). Ще бъдат обучени не по-малко от 20 служители, от които поне 5 администратори, за работа със закупения софтуер. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.