Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, вкл. нови в системата учители за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, както и обучения на непедагогическия персонал, вкл. образователни медиатори и социални работници за подпомагане на обучението, в съответствие с одобрени програми за професионалното и кариерното им развитие.: Дейността включва обучения на педагогически специалисти (ПС), непедагогически персонал (НП) – в т.ч. образователни медиатори (ОМ), социални работници (СР), които предоставят експертно-методическа помощ по дейностите за личностно развитие, вкл. специалистите от екипите за подкрепа за личностно развитие на ученици в съответствие с идентифицираните нужди от подобряване на капацитета им за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, съобразно индивидуалните потребности на всеки ученик.
Обученията ще се провеждат след идентифициране на потребностите от квалификация на ниво училище в съответствие с годишния квалификационен план по програми за професионалното и кариерното развитие (ЗПУО, Глава 11 „Учители, директори и други педагогически специалисти“ и чл.43, чл.44 и чл. 45, ал.1, т. 1 и т. 2,б-е от Раздел IV на Наредба 15/2019 г. на министъра на образованието и науката) на ПС, както и на образователните медиатори/социалните работници/помощниците на учителя и въз основа на анализ на нуждите за работа с ученици от уязвими групи, ученици с обучителни затруднения или в риск от отпадане от образование, със СОП, в риск, с хронични заболявания, с изявени дарби от училищата, както и за работа с родители в процеса на приобщаващото образование.
Планирано е организиране и провеждане чрез училищата, РУО и МОН на обучения за въвеждаща и продължаваща квалификация на ПС, завършващи с присъждане на квалификационни кредити и краткосрочни обучения за НПС които да бъдат по конкретни и специфични теми, насочени към обща и допълнителна подкрепа за работа с ученици със затруднения в ученето (вкл. ученици със СОП, с хронични заболявания, в риск и с изявени дарби, от уязвими групи, в риск от отпадане от образование) и за работа с техните родители. |
913 239.80
|
0.00
|
Интензивна работа с родители на ниво училище за формиране на положителни нагласи към образованието и за пълноценното им участие в образователния процес : Настоящата дейност предвижда планиране и провеждане на различни форми на системна работа, които ще обхванат родители на ученици от уязвими групи за повишаване на социалните и гражданските им компетенции относно приобщаващото образование, както работа с родители от различните общности за формиране на толерантност и приемане на различието.
В рамките на дейността се планира да бъдат осъществявани съвместни дейности и инициативи между родители на ученици от уязвими общности и ПС, НПП, които да допринесат за сближаване на общността в подкрепа целите и визията на училището, както и да насърчат процеса по изграждане на положителни нагласи спрямо образованието.
Дейностите за родители целят да допринесат за повишаване на тяхната мотивация, осъзнаване на техните отговорности по отношение на възпитанието, развитието и отглеждането на децата им. Изграждането на ефективно сътрудничество и активен диалог между училищата и родителите ще бъдат основен фокус на дейностите за системна работа с родителите. Солидарното партньорство между институции и родителите ще допринесе за осъществяването на по-плавен процес на адаптация на децата в училищата, като същевременно ще допринесе и за повишаването на тяхната мотивация и изграждането на положителни нагласи спрямо образователния процес.
Друг основен приоритет на училищата, включени в изпълнението на настоящата дейност, ще бъде работата с родители по отношение на тяхното активно включване и участие в училищния живот. Равнопоставеността и изграждането на мултикултурна образователна среда ще бъдат разгледани като основните стълбове за постигането на високи образователни резултати и изграждане на позитивна и стимулираща образователна среда за всички деца.
За допустими участници в дейността ще се считат и настойници/попечители на ученици от целевите групи. |
37 060 531.20
|
599 750.00
|
Допълнителна подкрепа за личностно развитие на ученици със специални образователни потребности, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби за трайно приобщаване в училищното образование.: Дейността е насочена към насърчаване и разгръщане на потенциала за личностно развитие на учениците от начален и прогимназиален етап със СОП, с хронични заболявания, в риск и с изявени дарби чрез предоставяне на допълнителна подкрепа за трайно приобщаване в училищното образование. Дейността ще подобри достъпа на целевите групи до образование, ще осигури по-доброто им приобщаване в системата на училищното образование, както и тяхната бъдеща успешна социализация и личностна реализация.
Дейността ще се осъществява от ПС и други специалисти в училищата. При необходимост и липса на вътрешен капацитет, училищата могат да привличат и външни специалисти.
При реализиране на дейността специалистите могат да разработят и да прилагат алтернативни модели/програми/гъвкави форми/иновативни подходи в зависимост от установените в процеса на оценяване потребности на учениците, както и да използват вече разработените такива по предходни проекти за по-лесна проходимост между образователните етапи, за по-пълноценно включване и участие в образователния процес за постигане на целите на приобщаващо образование на подкрепените ученици.
За учениците с изявени дарби в дейностите за подкрепа се включват и алтернативни модели с цел подпомагане подготовката за участието в пленери, в национални и международни конкурси, олимпиади и състезания.
В рамките на дейността ще бъдат предоставени и еднократни стипендии на ученици с изявени дарби от начален и прогимназиален етап.
За предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на учениците ще бъдат осигурени допълнителни ПС и НПП съгласно оценката на индивидуалните потребности на учениците в училищата.
В училищата ще бъде осигурено оборудване за създаване и/или обновяване на специализирани кабинети и помещения за допълнителна подкрепа за личностно развитие на учениците от целевите групи.
Съгл.Наредбата за ПО и въз основа на инструменти,разработени по проект “Подкрепа за приобщаващо образование”,на ученици със СОП,с хрон. заболявания, в риск и с ИД се извършва оценка на индивид. потребности от екип за ПЛР, като в състава на екипа могат да участват различни специалисти–психолог, логопед, ресурсен учител (РУ), рехабилитатор на слуха и говора, учител на деца и ученици с нарушено зрение и др. специалисти. |
39 587 864.09
|
1 799 892.00
|
Допълнителни обучения за обща подкрепа за достъп и трайно приобщаване в училищното образование.: Дейността за провеждане на допълнително обучение на учениците от 1 - 12 кл., с фокус към учениците до завършване на основно образование, е насочена към превенция на отпадането чрез осигуряване на възможности за допълнително подпомагане на учениците, които имат системни трудности при овладяване на учебния материал по съответния учебен предмет. Тя може да обхваща ученици с пропуски по един или по няколко учебни предмета, които предпоставят ниски образователни резултати и невъзможност за успешно завършване на клас, етап или степен.
Допълнителното обучение на ученици се организира по класове от участващите в проекта училища, както следва:
- за ученици от началния етап – по български език и литература (БЕЛ) и по математика;
- за ученици от прогимназиалния етап – приоритетно по БЕЛ, по математика и по природни науки, както и по други учебни предмети, по които учениците имат натрупани пропуски;
- за ученици от първия гимназиален етап – по БЕЛ и по математика – за подготовка за национално външно оценяване (НВО) по БЕЛ и по математика;
- за ученици от втория гимназиален етап – по БЕЛ за подготовка за държавен зрелостен изпит (ДЗИ);
- за ученици, за които българският език не е майчин – по български език, с цел подкрепа на приобщаването им.
|
48 982 445.60
|
10 422 923.00
|
Провеждане на занимания по интереси, междуучилищни дейности и кариерно ориентиране и консултиране за обща подкрепа в училищното образование.: Дейността за провеждане на заниманията по интереси(ЗИ) е насочена към мотивацията за учене и задържане на учениците от уязвими групи в училище чрез стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, образованието за устойчиво развитие. С цел повишаване мотивацията на учениците от целевата група в групите за занимания по интереси следва да бъдат включени и ученици, които не са от уязвими групи.
Заниманията по интереси се организират приоритетно в тематичните направления: „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“, „Технологии“, „Изкуства и култура“, „Гражданско образование“, „Екологично образование и здравословен начин на живот“, "Здравословно хранене", „Спорт“, чужди езици. Те могат да обхващат и практически занимания за първа долекарска помощ и безопасно движение по пътищата.
Участието на учениците в заниманията по интереси от училищата по проекта е на доброволен принцип съобразно заявен интерес.
Провеждането на междуучилищни дейности (МУД) с участието на ученици от две или повече училища, изпълняващи дейности по проекта, допринася за изявата на учениците, за повишаване на мотивацията им и за популяризиране на добри педагогически практики.
МУД могат да бъдат провеждани под формата на състезания, конкурси, дебати, викторини, фестивали, театрални постановки и др. подходящи форми, съобразени с възрастовите особености на учениците.
Дейността за кариерно ориентиране и консултиране (КОК)е насочена към ученици от уязвими групи от прогимназиалния етап на образованието (V-VII кл.) с цел да мотивира и насочва към следващ етап на образованието и последваща успешна реализация на пазара на труда посредством кариерните консултанти от Центъра за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР).
Училищата, участващи в проекта, заявяват пред центъра, обслужващ съответната област, конкретните потребности от кариерно ориентиране на учениците. КОК на ученици ще се извършва на два етапа:
- групови дейности за запознаване или информиране за профили и професии;
- индивидуални дейности за определяне на интересите на учениците.
Дейностите по КОК се осъществяват с помощта на ресурсите за кариерно ориентиране, включени в Националния портал за кариерно ориентиране (orientirane.mon.bg), ресурси по проект BG05M2OP001-2.011-0001 “Подкрепа за успех” и др. |
4 964 546.40
|
0.00
|