Провеждане на информационна кампания за дейностите по проекта сред местната общност в рамките на Общината: Дейността ще се осъществява по време на целия проект посредством публични мероприятия и разпространението на рекламни и информационни материали за популяризиране на целите, очакваните, а в последствие и постигнати резултати на проекта. За целта ще бъдат организирани две пресконференции, които да стигнат до по - голям кръг от хора. По време на информационните мероприятия ще бъдат раздадени информационни материали на присъстващите. Освен местното население се предвижда да бъдат информирани всички граждани на регионално ниво, чрез публикуване на информация в регионалните медии. Ще бъдат поставени информационни табели на сградата на кандидата и на всички партньори, изпълняващи дейности по проекта. Основната цел на екипа по проекта, е чрез организиране на тези мероприятия да информира по - широк кръг от хора и да популяризира ЕС и Програмите, които се финансира проекта. |
0.00
|
0.00
|
Наемане на медиатори за работа с целевите групи за времето на проекта: В последните години алтернативните способи предполагат ефективно сътрудничество между институциите и местното население. В тази връзка и с цел по- голяма оперативност в изпълнение на тази дейност ще бъдат определени и назначени двама медиатори. Ролята им е изключително важна и те ще участват активно във всички дейности по проекта. Поради този факт в подбора им са включени както представители на местната власт и Агенцията по заетостта, така и представители на обучаващата организация. Концепцията за проекта ще бъде представена първо на тях. Те ще бъдат запознати с дейностите на проекта, тяхната продължителност, субсидираната заетост на преките бенефициенти в проекта. От своя страна Агенцията по заетостта като организация непосредствено контактуваща с целевата група, ще представи реалната картина в момента, ще идентифицира конкретни лица от целевите групи.
Медиаторите трябва да са високо мотивирани за работа по проекта през цялата му продължителност. В различните етапи на проекта ще има интензивни обучения, които е възможно в определен момент да отблъснат част от участниците и да им създадат известен дискомфорт и демотивация. Точно в такива моменти тяхната роля ще бъде много важна и подкрепяща. Много често медиацията е продължение на директните преговори между страни, в които неутрална трета страна (медиаторите) играе ролята на посредник с цел улесняване на преговорите и откриване на решение удоволетворяващо всички страни.
|
7 828.00
|
6 323.15
|
Провеждане на срещи с представители от целевите групи с цел активиране на икономически неактивни лица и включване на тези лица в дейностите по проекта.: Безработицата, най-вече трайната, има не само финансово-икономически, но и социално психологически негативни последици. Особено ценна в този етап на проекта ще бъде работата на мадиаторите и Агенцията по заетостта, които са запознати с проблемите им, следят историята на хората от целевите групи от дълго време, знаят силните и слабите им страни и могат съвместно с медиаторите реално да мотивират хората за участие в проекта. Предвидените обучения и 12 месечната осигурена по проекта субсидирана заетост е само първата крачка към придобиването на квалификация и постоянната трудова заетост. Повишаването на образователното ниво, придобиване и надграждане на ключови компетентности по български език и дигитални умения, както и трудов опит по определена професия са единствения път за конкурентност на пазара на труда за представителите от целевите групи.
По време на срещите медиаторите трябва да се съобразяват и с дейностите на ОПРЧР предвидени в проекта – готвач, строител, шивач, без да прилагат разделение по пол, възраст, етническа и верска принадлежност. Още в самото начало трябва да се запознаят участниците с всички етапи на проекта, в който те ще се включат – подбор, обучение, субсидирана заетост, участия в информационни събития и дейности. При разговорите ще се водят бележки относно фактори, които в последствие могат да попречат на лицето да участва в цялата продължителност на проекта – такива фактори могат да бъдат малки деца, трайна нетрудоспособност, постоянна ангажираност в населеното място – например голямо стопанство и/или животни, семейни проблеми, фамилна ангажираност, планирано дългосрочно пътуване, започване на работа.
|
3 660.00
|
2 079.61
|
Изготвяне на проучвателни механизми за изследване проблемите и нуждите на местната общност – въпросник за попълване от целевата група , въпросник за провеждане на интервюта на терен, въпросник за провеждане на дискусия чрез метода „Световно кафене“, теми за дискусия по метода “Реципрочен евристичен подход“: Дейност по направление IV „Развитие на местните общности и преодоляване на негативни стереотипи“.
Всяка община има специфични особености свързани с въпросите за безработицата включително и причините за нея. От една страна те са свързани с демографски фактори, големината на населените места, вида на предлаганите работни места, знанията и уменията на незаетите лица, транспортните връзки вътре в самата община, както и от и до нея от други части на страната. От другата страна са работодателите, техните изисквания към работниците и нуждите, които имат от определени кадри. Често в някои региони имат нужда от сезонни работници или се изисква специализирана подготовка от кандидатите за работа.
С цел облекчаване на подбора на икономически неактивни лица ще се подготвят специални за целта въпросници, свързани с конкретиката на възможностите за работа в населеното място, наличните икономически неактивни лица, възможности за придвижване от едно място до друго, работа на смени, сезонна работа, информация за образователното ниво, наличие на специална професионална подготовка, медицински ограничения за работа.
Един от методите, който ще се използва за определяне на проблемите на местната общност е „Световно кафене“. Световното Кафене е лесен за използване метод за конструктивни обсъждания на въпроси, които касаят даден проблем от местната действителност. Принципите, върху които се изгражда едно Световно Кафене, работят в много различни случаи, когато искаме да насочим разговори в дадена посока и да въвлечем повече хора в това. Този метод може да се използва за провеждане на срещи, събиране и генериране на идеи, стратегическо планиране, разрешаване на проблеми.
Основни теми за обсъждане в „Световно кафене“ ще бъдат свързани с трудовото равноправие на полов, етнически и религиозен признак. Ще бъдат подготвени примери за такова равноправие в местен, регионален, национален и международен мащаб. Чрез тези примери, по време на дискусиите ще се търси допълнителна информация за спецификите на общината по въпросите на безработицата – териториални фактори като отдалеченост и липса на транспорт, липса на адекватно професионално образование отговарящо на потребностите на икономиката в региона, евентуални религиозни или етнически пречки за намиране на постоянна работа. Ще се търсят и отговори на въпроси, свързани с негативните стереотипи, причини за безработица, семейна обремененост, начин на живот.
Реципрочният евристичен подход (РЕП) ще се използва за идентифициране на проблемите, с които местната общност се сблъсква живеейки и работейки в населеното място. Според създателя на РЕП, италианеца Данило Долчи, той е диалектичен метод на изследване и „популярен метод за себеанализ“, който се използва за овластяване на обществата и индивидите и може да бъде дефиниран като „процес на колективно изследване, който като изходна точка обхваща опита и интуицията на индивидите“ (Долчи, 1996). Както подсказва името му РЕП е ‘реципрочен’ процес между поне двама души и обикновено се случва в група, в която един човек задава въпроси, а останалите отговарят на тези въпроси.
По време на тази реципрочна евристична комуникация се разкрива пълният потенциал и знания на хората и всички участници се учат един от друг и черпят опит.
РЕП може да бъде описан и като стратегия за групова комуникация (Хабермас, 1986), която дава възможност на всички участници в групата да дадат своите идеи и мнения, което съдейства за развитието на съвместната идея с цел да се направи промяна в индивидуалната и колективната/ социална/ политическа/ икономическа/ образователна сфери (Мангано,1992). Подходът може да се прилага като образователен метод и да бъде адаптиран спрямо разнообразни теми и ситуации, като по този начин се стимулира ангажираността в обучителния процес и се създава подходяща, мотивираща, ненасилствена среда на сътрудничество между обучаеми. |
3 660.00
|
3 550.26
|
Провеждане на проучване сред местната общност за проблемите и нуждите, които имат представителите й с цел предварително идентифициране на проблемите, свързани с намиране на работа, повишаване на нивото на някои от ключовите компетенции, определяне на сфери за бъдеща реализация на представителите на икономически неактивното население.: Всяка община има специфични особености, що се касае до въпросите свързани с безработицата. От една страна те са свързани с демографски фактори, големината на населените места, транспортните връзки вътре в самата община, както от и до нея от различни части на страната. От друга страна са работодателите, техните изисквания и нужди. Често те имат сезонни нужди или изискват специализирана подготовка на кандидатите за работа.
Предвижда се среща с работодателите от Общината, на която ще се представи проекта, целите които си поставя, как ще се реализират дейностите, етапите в него, кои са целевите му групи и какви резултати се търсят. На срещата ще се изслушат изисквания на работодателите към бъдещите участници в субсидираната заетост, възможностите, които работодателите ще предоставят, на какво е добре да се наблегне по време на обученията за ключови компетентности, както и на тези свързани със социални и меки умения. Работодателите ще дадат реална оценка на трудовия пазар в региона, особеностите му, кадрите, които се търсят и възможностите за работа (постоянна и сезонна). Ще се направи оценка на силните и слаби страни, на възможностите и проблемите.
Медиаторите и представителите на Агенцията по заетостта на място посещават, представят проекта, помагат на икономически неактивните хора в общината в попълването на въпросниците, като прилагат индивидуален подход съобразен с личното, социалното, етническото и религиозното положение на човека. Количеството и качеството на събраната информация е от изключителна важност за следващите етапи от проекта.
Методите „Световно кафене“ и „Реципрочен евристичен подход“ могат да се проведат на място сред дадена общност или представители на общността да се извикат на предварително избрано място и да се проведе дискусията. И двата варианта имат своите предимства и недостатъци, които съвпадат с тези на описаните по-горе описания на провеждане на проучването. |
3 660.00
|
3 161.19
|
Определяне на участниците от целевата в група в дейностите на ОПРЧР от сектор „Строителство“(до 7 лица); сектор „Готварство“ (до 10 лица) и сектор „Шивачество“ (до 25 лица). Участниците се разпределят в четири групи. Всяка група ще премине през следващите дейности 7, 8, 9 и 10.: Като резултат от предишните дейности по проекта, и най-вече от широката обществена информираност за тяхното изпълнение, от страна на местни работодателите има заявени работни позиции за субсидирана заетост в рамките на 12 месеца. Заявените позиции са с определени изисквания към бъдещите работници в строителството, шивашката промишленост и готварство. С цел подобряване на достъпа до работна заетост и повишаване на знанията и уменията на безработните лица от целевата група ще бъдат организирани формални и неформални обучения на 42 лица, разпределени в 4 групи в два потока от по две групи. Всяка група ще премине през две формални и две неформални форми на обучение с цел опознаване на своите силни и слаби страни, знания и умения придобити по неформален и информален начин, запознаване с основите на предприемачеството като начин на живот като форма и възможност за работа, обучение по български език и обучение по дигитални компетентности.
Със съдействието на Общината и с помощта на медиаторите и представителите на Агенцията по заетостта , на базата на лични впечатления и отговори на въпросниците ще бъдат избрани икономически неактивни лица, които да се включат във формалните и неформални обучения за повишаване достъпа до работа.
За да се осигури по-качествена работа по време на обучителните модули и същевременно оптимално използване на предоставените помещения за обучение, както и съобразно местоживеенето, участниците ще бъдат разделени в 4 групи. Първата група ще бъде от участници, които в последствие ще работят в сектор „Строителство“ – до 7 човека. При определянето на състава на първата група трябва да се вземе предвид спецификата на работата в строителството – физически труд, работа на открито, по-тежки условия на труд.
Втората група ще бъде от участници, които в последствие ще работят в сектор „Готварство“ (до 10 лица) и сектор „Шивачество“ (до 5 лица).
Третата група ще бъде от участници, които в последствие ще работят в сектор „Шивачество“ (до 10 лица).
Четвъртата група ще бъде от участници, които в последствие ще работят в сектор „Шивачество“ (до 10 лица).
|
1 380.00
|
4 868.24
|
„Опознай себе си“ – психо-социална игра за определяне на знания, умения и сфера на интереси на безработни лица от целевата група с подготовка за попълване на цифрово CV и мотивационно писмо.: Много често дори при по-възрастните представители на целевата група от икономически неактивни лица се наблюдава неувереност в собствените знания и умения, тъй-като се робува на стереотипите, че знания се получават само в учебна среда. Но много често знанията и уменията не са в резултат на формални или неформални обучения, а са придобити като резултат на упражняване на различни ежедневни дейности, предавани по наследство занаяти в дома или просто хобита. Тези умения често са подценявани, а трудното им формално оценяване води до това, че те не присъстват в списъка с умения за дадения човек, въпреки че представляват реална ценност. Такива умения могат да бъдат силно търсени от работодателите, особено ако са свързани със сръчности и специфични умения.
Целта на този обучителния модул „Опознай себе си“ е в непринудена атмосфера под формата на психо-социална игра, участниците да опознаят по-добре себе си като разкрият свои знания и умения, които са забравили, че имат или си мислят, че не са важни. В края на обучението обучаемите ще могат да направят анализ на силните и слабите си страни, да определят възможностите пред себе си, но и ясно да си дават сметка за трудностите и заплахите пред тях. В този обучителен курс ще се положат и основите на подготовката на създаване на цифрово CV и изготвянето на мотивационно писмо, без които присъствието на съвременния пазар на труда е просто немислимо.
|
11 576.00
|
9 529.56
|
Основи на предприемачеството – като алтернатива за работна заетост и самореализация: Дейност по направление I. Подобряване достъпа до заетост - 4. Мотивиране за активно поведение и самореализация на пазара на труда.
Целта на този обучителен модул е да запознае участниците с предприемачеството базирано на някакво хоби или умение и как това може да се превърне в източник на доходи. Предприемачеството като начин на живот е алтернативен начин за трудова заетост, особено популярен в Европейските страни , където често работата в личното стопанство – зеленчуково и плодово производство, животновъдство, пчеларство, занаяти се превръща от начин за прехрана, в доходоносен бизнес.
Предприемачеството – разликите му с класическия бизнес, начини за рекламирането му, създаването и активното използване на онлайн магазините като нискобюджетен, а в същото време общо достъпен начин за предлагане и реализиране на продукцията са част от темите, които се предлагат в този курс. Финансовото планиране, начини за финансиране, рискове и начини за предпазване от тях, проблеми и начините за преодоляването им са други практически упражнения в това обучение.
Пасивното поведение на пазара на труда е с почти сигурно гарантиран резултат – трайна безработица. Понякога поради различни причини – географски, физически ограничения, лични, семейни, религиозни или етнически, не позволяват на икономически неактивните хора да имат пълен достъп до пазара на труда. Често предприемачеството базирано на някакво хоби или умение е решение на този проблем и може да създаде работни места не само в семейството, но и в близост до мястото на реализацията.
|
8 492.00
|
7 681.63
|
Обучение за придобиване на ключови компетентности: Ключова компетентност 4: Дигитална компетентност. : Дейност по направление 5.2. Обучение по ключова компетентност 4. Дигитална компетентност
Дейността е насочена за подобряване на знанията и придобиване на умения в четири основни направления – компютърна грамотност, интернет грамотност, медийна грамотност, информационна грамотност.
В условията на повсеместна цифровизация, умението за работа с ИКТ е ключова не само на пазара на труда, но и в ежедневния живот. Все повече услуги предлагани в държавните институции ще стават достъпни онлайн и неумението за ползването им води не само до допълнителна социална изолация, липса на информираност, но и ограничаване възможностите за достъп до трудовите пазари на местно, национално и европейско ниво.
В рамките на 10 дни представителите на целевите групи от икономически неактивни лица, ще преминат курс от 45 часа обучение по дигитална компетентност. В рамките на обучението обучаемите ще се научат да работят с различни софтуерни приложения, като такива за текстообработка, важни при изготвянето на задължителни при постъпване на работа документи, като автобиография и мотивационно писмо, електронни таблици, улесняващи математически действия и приложими в различни сфери, ще се научат сами да създават онлайн магазини, където биха могли да предлагат стоки и услуги. Обучаемите ще се научат да работят с основните интернет търсачки с цел да могат да търсят услуги предлагани в електронен вид, да използват онлайн ресурси за самообразоване, както и да се запознаят с работата на големите портали предлагащи работа и как да попълват необходимите документи или прикачат вече готови такива.
Предвидено е обучаемите да се научат да създават и правилно използват електронна поща, като форма на дистанционно общуване и обмяна на документи. Електронната поща в съвременния свят е задължителен атрибут за използването на електронни административни услуги и е предпочитана от много работодатели за общуване.
Част от обучението е и правилната и безопасна работа в социалните мрежи от различен тип като възможност за обмяна на информация – лична и професионална.
|
12 600.00
|
10 500.00
|
Обучение за придобиване на ключови компетентности: Ключова компетентност 1: Общуване на български език: Дейност по направление 5.2. Обучение по ключова компетентност 1. Общуване на български език
По данни за безработицата в община Долна Митрополия към 31 декември 2017 55% от безработните са с основно и по-ниско образование, като разпределението е почти еднакво както при различните възрасти, така и при двата пола. Хората с основно и по-ниско образование са и основния контингент в сегмента трайно безработни. Поради тази причина провеждането на курс по български език е повече от задължителен при мотивирано желание за намиране на работа.
По време на предишните обучения „Опознай себе си“ и „Основи на предприемачеството“ – обучителите на база на представянето на участниците съставят индивидуална карта с оценка на уменията и способностите за четене, писане, разказване, богатство на езика, начин на говорене за всеки един от участниците.
Основните цели на това обучение са – познания за граматичната структура на езика, обогатяване на лексикалния запас, изграждане на поведенчески стратегии, изграждане на толерантност за общуване в мултикултурна и мултиетническа среда, придобиване на знания за бита, културата, поведенческите модели и ценностната система на българите.
|
5 040.00
|
3 764.00
|
Субсидирана заетост за 21 месеца за направление Шивачество : Дейност по направление I и по специално т.9. Включване в заетост
25 лица се наемат на работа за 12 месеца от септември 2019 до септември 2020 г. и 8 лица ще се наемат на работа за 9 месеца във фирмата партньор ЕТ "А. СРЕДКОВА – МАРИЯНА НИКОЛОВА" . Лицата ще бъдат назначени на различни позиции в направление Шивачество и ще подпомогнат фирмата в нейната ежедневна работа в продължение на 21 месеца. |
266 195.40
|
265 499.76
|
Субсидирана заетост за 21 месеца– първа група наети лица по направление Строителство: Дейност по направление I и по специално т.9. Включване в заетост
7 лица се наемат на работа за 12 месеца от септември 2019 до септември 2020 г. и 4 лица се наемат на работа за 9 месеца от октомври 2020г. до юни 2021г. в строителната фирма . Лицата ще бъдат назначени на различни позиции в направление Строителство и ще подпомогнат фирмата в нейната ежедневна работа в продължение на 12 месеца за първа група и 9 месеца за втората група.
|
87 022.20
|
86 412.89
|
Субсидирана заетост за 21 месеца за направление Готварство : Дейност по направление I и по специално т.9. Включване в заетост на две групи-
10 лица се наемат на работа за 12 месеца от август 2019 до август 2020 г. и 4 лица се наемат на работа за 9 месеца от октомври 2020г. до юни 2021г. в Домашен Социален патронаж и трапезарии към Община Долна Митрополия. Лицата ще бъдат назначени на различни позиции в направление Готварство и ще подпомогнат домашния социален патронаж в неговата ежедневна работа в продължение на 12 месеца за първата група 9 месеца за втората група. |
112 323.20
|
109 705.89
|
Дни на кариерата: Кариерно консултиране на безработни лица от целевата група : Дейност по направление I. Подобряване достъпа до заетост
Професионалното ориентиране може да бъде много полезно както за хората, които все още не са намерили подходящата и удовлетворяваща професия, така и за тези, които желаят да се преквалифицират или да сменят позицията, работното си място или сферата на дейност. Кариерните консултанти разполагат с широк набор от средства, с които да подпомогнат определянето на знанията и уменията на клиентите, с оглед на предишния им опит и да ги насочат към стъпките, които трябва да предприемат, за да постигнат желаните резултати. Работата с целевата група ще включва не само изясняване на възможностите, но и полезни съвети относно подходящи курсове за допълнителна квалификация или усъвършенстване на знанията и уменията, търсенето на нови позиции, явяването на интервюта и др.
Професионалното ориентиране има за основна цел подпомагането на хората във връзка с избора на бъдеща професия, направление за квалификация, допълнителна квалификация и преквалификация. Предоставянето на услуги по професионално ориентиране допринася за осъществяване на избор, адекватен на потребностите на пазара на труда и на интересите и възможностите на личността.
|
11 496.00
|
8 152.35
|
Достъп до социални и здрави услуги: Социалните и здравните услуги са злободневна тема от доста време, особено когато са свързани с етнически и малцинствени групи. Мненията са крайни, както в едната , така и в другата посока.
Относително високият процент на безработица спрямо средния за страната, както и високото ниво на хора с основно и по-ниско образование в контингента на трайно безработни изисква в проекта да бъдат включени и информационни кампании на социални и здравни теми.
Правилното семейно планиране е много важен елемент от тази кампания. Ранните бракове и раждания са сериозна пречка за завършването на образование и последваща реализация на трудовия пазар.
Географската отдалеченост, липсата на информация, транспорт и комуникация, са сред основните причини за високата заболеваемост. Особено внимание трябва да се обърне на превантивните ваксинации, редовното посещаване на педиатри, женски консултации, профилактични прегледи при рискови групи и др. Особено важна в този случай е до лекарската помощ, в случай, когато са налице явни признаци и необходима незабавна намеса.
Ежедневната среда на обитаване в общината също носи повишени рискове, особено за малките населени места. Тези рискове са свързани с непосредствената близост на голяма река, работа на открито и преки контакти с опасни насекоми и влечуги, природни стихии от различен вид, както в летния така и през зимния период.
|
10 004.00
|
9 519.48
|
Преодоляване на негативни стереотипи: Дейност по направление IV. Развитие на местните общности
Различията в културно, битово, семейно, ценностно отношение, често създават допълнителни пречки за равноправно социално, етническо и религиозно съжителство. Често тези различия водят до насаждането на негативни стереотипи, а те от своя страна влияят на равноправния избор от страна на работодателите, или създават напрежение в трудовите колективи.
Разбирането на основите на тези различия, познаването на спецификата на културата, бита, семейните и обществени ценности на другите общности лежи в основата на доброто съвместно съжителство, успешната работа в трудови колективи, при решаването на проблеми свързани с общите интереси на населените места.
Запознаването с традициите, тяхната история на възникване, изразяването им са един от начините за преодоляване на тези стереотипи. Често на повърхността е много малка част от културната, битова и социална причина за възникването и практикуването на традициите.
Всяка етническа общност има няколко главни празника и в начина на провеждането им обикновено са вплетени някои основни елементи – облекло, музика, храна, специфични обичаи, състезания и други.
Доброто отношение към всяка етническа общност и разбирането на обичаите и традициите в самото начало на проекта, не само ще го направи популярен, но и ще бъде допълнителен стимул за участие в него на икономически неактивните лица.
|
10 004.00
|
8 146.54
|
Достъп до образователни услуги: Дейност по направление II. Подобряване достъпа до образование
Образователните форми през последните години търпят сериозно развитие, като форма и съдържание.
Формалното образование предлага задочно и вечерно обучение – форми, позволяващи на ангажирани семейно или трудово хора да наваксат пропуските в образованието си и да получат, необходимите документи, за да станат по-конкурентни участници на пазара на труда или да продължат образованието си. За съжаление за съществуването дори на тези форми на образование не са информирани всички заинтересовани, други срещат трудности с транспорта (особено за прибиране след вечерните курсове), трети имат етични или религиозни съображения за посещаването им. Всички тези фактори намаляват достъпа на целевата група до образование, което с голяма вероятност ги оставя в графата на трайно безработни и без завършено средно образование. В съвременните условия на труд липсата на средно образование води до изключително трудно намиране на постоянна работа.
Неформалното образование предоставя по-голямо разнообразие както от форми, така и на съдържание възможности за допълнително образование и е все по-предпочитано. Неформалното образование провокира особено младите хора да търсят ефективни пътища към собственото си развитие, усъвършенстване и израстване. Неформалното образование промени формалното в методите му на работа и отношението към средата, средствата и инструментите за работа. Образованието вече много по-често се случва извън училище или университета и от това трябва да се извлича полза и обучителния процес да се развива. Бъдещето на неформалното образование е бъдещето на образованието въобще, без значение дали ще му казваме образование, обучение или учене.
За всичко това трябва да бъдат информирани представителите на общността, особено тези на икономически неактивните групи.
|
10 004.00
|
9 047.59
|