Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 355 дървета
English

Програма: Околна среда

Район за планиране: Всички

Описание

При съществуваща демографска ситуация в България е от особена важност създаването на обективна оценка за състоянието и функционирането на системата за ранно детско развитие. Анализът на действащата нормативна база в контекста на Препоръка на Съвета на ЕК за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст е необходим с оглед промените в обществения живот у нас и ориентирането на националните политики към потребностите на децата. Фокусът на обществото върху създаване на адекватна на рамка за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст е отражение на необходимостта от имплементиране на европейските норми и хармонизиране на вътрешната нормативна рамка в сектори здравеопазване, образование и социална политика. Формулираните препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството целят да отразят позицията на гражданското общество.
Реализирането на проектното предложение подпомага дефинирането на политики, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите и повишаване на взаимодействието с държавната администрация при изпълнението им. Националната стратегия за детето дефинира развитието на децата и защитата на техните права като национален приоритет, изискващ концентрация на ресурси, постоянно политическо и обществено внимание и максимална координация на политиките.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1: Разработване на анализ, свързан с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране и изпълнение на политики и законодателство за ранно детско развитие: По тази дейност се предвижда изготвяне на анализ на съществуващата нормативна рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми. Препоръка на Съвета на ЕК за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст като правен инструмент представлява израз на ангажимента на държавите членки за прилагане на мерките, набелязани в текста, и дава по-солидна политическа основа за промени.Препоръката е насочена и към родители, институции и организации, включително социални партньори и организации на гражданското общество Рамката за качество има за цел не само да определи минимални стандарти, но и да насърчи държавите членки да предоставят висококачествени услуги. Тя е инструмент за управление, чиято цел е да даде насоки за разработването и поддържането на системи за образование и грижи в ранна детска възраст, основани на добри практики в държавите — членки на ЕС. Дефинирани са 5 области за прилагане на рамката: достъпност, работна сила, учебна програма, мониторинг и оценка, управление и финансиране. В България съществува хоризонтално взаимодействие между трите ключови сектора - здравен, образователен и социален. Извършването на дейностите се осъществява в детски ясли, детски градини и предоставяни социални услуги в общността. Това обуславя необходимостта от анализ за съответствие не само с европейските норми, но и за отстраняване на противоречия в секторното законодателство. Обект на анализ ще бъдат: 1. Нормативна рамка в сферата на здравеопазването: -Законът за здравето -Законът за лечебните заведения -Медицинският стандарт „Педиатрия“ -Наредба №15 от 2005 г. за имунизациите в България 2. Нормативна рамка в сферата на образованието: -Закон за предучилищното и училищното образование - Ранното детско развитие е регламентирано в ЗПУО в Раздел III, чл. 5 и чл. 6 -Държавния образователен стандарт за предучилищно образование - Наредба № 10 от 19.12.2017 г. -Държавният образователен стандарт за приобщаващо образование - Наредба за приобщаващото образование от 2016 г. -Наредба № 8 от 11.08.2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование -Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование -Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020) -Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020) -Националната стратегия за учене през целия живот (2014-2020) 3. Нормативна рамка в социалната сфера -Законът за закрила на детето -Законът за социално подпомагане -Законът за семейни помощи за деца -Закона за защита от домашно насилие -Наредбата за критериите и стандартите за социални услуги за деца -Националната стратегия за детето -Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Р България“ -Националната стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване За изготвянето на доклада ще бъдат проведени следната поредица от правни действия: 1. Изследване на действащата нормативна уредба в контекста на Препоръката на Съвета на ЕС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. 2. Съпоставяне на отделните нормативни актове и извличане на детайлната уредба на предмета, подлежащ на изследване; установяване на празноти в законодателството, неефективно прилагане на определени правни режими, както и липсата на правна уредба за определени въпроси, свързани с предмета на изследване. 3. Правен анализ на действащото законодателство в сферата на изследване. 4. Изготвяне на доклад, в който да бъдат обективирани констатациите, изводите и обобщенията от извършения правен анализ Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Тази дейност попада в група 1 от дефинираните в Насоките. 41 000.00 44 226.00
Дейност 2. Изготвяне на оценка на действащото българско законодателство, формулиране на предложения за изменение на нормативната уредба и отправяне на препоръки, към държавната администрация: Основната цел на дейността е посветена на подобряването на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие. Участващите организации считат за най-уместно това да се се случи, чрез осигуряването на външна експертиза, която да бъде ангажирана с установяването на празноти в законодателството, неефективно прилагане на определен правен режим, както и липсата на правна уредба за определени въпроси. В този смисъл с изпълнението на дейността ще бъде възможно да бъдат открити слабости на сега действащата нормативната уредба в областта на ранното детско развитие – които се дължат на различни фактори – нови потребности и изисквания на целевите групи, недостатъчно добре формирана актуалната нормативна уредба, нереализирани възможности за нейното усъвършенстване и др.. Подобряването на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие ще бъде възможно, тъй като препоръките, които ще бъдат изготвени и отправени след това ще позволят на отговорните за провеждането на политики в областта на ранното детско развитие институции да инициират действия, които да доведат до усъвършенстване на на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие. Предвижда се елемент на изготвената оценка да е документ, в който на основата на обективираните констатации, изводи и обобщения от извършения правен анализ, да бъдат формулирани препоръки до админиситрацията и предложения за изменение на нормативната уредба в съответствие с разпоредбите на Препоръката на Съвета на ЕС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. Стратегическата част на документа включва формулирани препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството съгласно силата на нормативните актове в тяхната йерархия. Изготвянето на доклада с оценка, отправянето на препоръки до администрацията и предложения за изменение на нормативната уредба включва извършването на следните последователни действия: 1. Запознаване с анализа на действащото законодателство в контекста на „Препоръка на Съвета на EС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст“. 2. Оценка на необходимостта от изменение и допълнение на текстовете в действащите нормативни актове в контекста на Препоръката на Съвета на ЕС; 3. Формулиране на предложения за изменение и допълнение на нормативната уредба съобразно анализираната проблематика. 4. Изготвяне на стратегическата част на документа с формулирани препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството съгласно силата на нормативните актове и тяхната йерархия. 5. Изготвяне на предложение за нормативни текстове. Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Тази дейност попада в група 1 от дефинираните в Насоките. 23 000.00 24 818.40
Дейност 3: Разработване на механизми, инструментариум и методика за граждански мониторинг върху действията и политиките, провеждани от държавата в областта на ранното детско развитие и осъществяване на граждански мониторинг чрез провеждане на изследване за практическото им приложение в детски заведения от различен тип.: Дейността предвижда провеждане на изследване чрез предварително разработен инструментариум за проверка на практика на съответствието с въведените политики и стандарти за качество. За реализирането й се предвижда разработване на практически инструментариум (програма и методика, извършване на изследване, набиране на първична информация, обработка на информацията, огласяване на данните от анализите, както и на окончателните резултати) за изследване в областта на ранното детско развитие с цел разкриване и анализиране на детерминантите на процесите и явленията, разкриване и анализ на съществуващи взаимовръзки. Чрез създадената методика и използване на емпиричните методи на наблюдение и документален метод се предвижда теренно проучване в детски ясли и детски градини. Наблюдението се провежда с цел регистрация на първична информация относно целенасоченото възприятие на определени явления и процеси от обективната действителност в реално време и пространство в съответствие с програмата на изследването. Чрез извършване на предвиденото изследване по изготвената в резултата на изпълнение на тази дейност конкретна методика се постига целта за извършване на мониторинг на съществуващите и действащи политики и стандарти. Като обект на проучване са набелязани 20 детски заведения в 5 населени места – в гр. София и гр. Пловдив, два по-малки общински центъра и две селски общини. Заложеният обем предвижда изследването да обхване по 3 бр. детски ясли и детски градини в София и Пловдив и по 1 бр. от двата вида заведения в по-малките общински центрове и в селските общини. Подборката включва обекти от различни квартали с различен социален статус с цел по-голяма представителност на проучването. Предвижда се включване в изследването на частни детски заведения, както с цел обхващане на целева група "Бизнес", така и като база за съпоставяне на изпълнението на политики и нормативи. Проведените проучвания в реална среда ще позволят формулирането на изводи за необходимостта от промяна на стандартите, регулаторната база и нормативната рамка. В резултат от изследването екипът от експерти, ангажирани с него, генерира доклад за фактическото състояние и препоръки за хармонизиране на националната нормативна база с европейските рамки и насоки. Заложено е докладът да бъде публикуван онлайн, което го прави публично достъпен. Целевите групи, които тази дейност дефинира, са обществеността, структури на държавната администрация, общини, НПО, бизнес и професионалистите, ангажирани в системата на детските ясли и детските градини. Различните структури на държавната администрация имат интерес от хармонизация на законодателството, както на национално, така и та европейско ниво. Обектът на проекта изисква хоризонтално взаимодействие и междуведомствен подход за увеличаване на капацитета на администрацията за формулиране и изпълнение на политики, подкрепен със съответното финансиране. Проблем за администрацията е липсата на обща регулаторна рамка, позволяваща изпълнение на функции без ясно разделяне на периметъра на въздействие. В прерогативите на общините е създаването и поддържането на детски заведения и предоставянето на социални услуги в общността. В България съществуват множество НПО, чийто фокус са правата и защитата на детските интереси, личностното развитие и извършване на дейности за обществено осъзнаване на факта, че децата са капитал за функциониране на модерно и развито гражданско общество. Специалистите, работещи в детски заведения и социални услуги, имат интерес от издигане на професионалния авторитет на лицата, заети в сферата на образованието и грижите в ранна детска възраст и достойно заплащане. С повишаване на качеството и чрез установяване на професионални стандарти и нормативи всички целеви групи могат да удовлетворят нуждите си и да генерират ползи. Тази дейност попада в група 2 от дефинираните в Насоките. 10 741.98 12 034.07
Дейност 4 Осъществяване на съвместни дейности между НПО, администрациите и СИП за реализация на публични политики и законодателство в областта на ранното детско развитие, законодателство и управление, чрез провеждане на уърк шоп : Под образование и грижи в ранна детска възраст в Препоръката се разбира всяка регулирана мярка, чрез която се предоставят образование и грижи за деца от раждането до задължителната възраст за започване на начално училище, независимо от обстановката, финансирането, работното време или съдържанието на програмата, като се включват дневните грижи в център или в семейна среда; услугите по предоставяне на грижи, които са субсидирани с публични или частни средства; детската градина и предучилищното образование. Извършването на дейностите в тази област в България се осъществява в детски ясли, детски градини, социални услуги в общността. Детските ясли са организационно обособени структури към системата на МЗ, в които медицински и други специалисти осъществяват отглеждане, възпитание и обучение на деца от тримесечна до тригодишна възраст. Детските ясли се създават с цел подпомагане на семействата при отглеждане на деца до тригодишна възраст и за осигуряване на тяхното нормално физическо и психическо развитие. Яслени групи могат да се откриват и в целодневни и седмични детски градини, като организацията на работа в тях не се различава от тази на постоянните ясли. Детската градина е институция в системата на предучилищното и училищното образование, в която се отглеждат, възпитават, социализират и обучават деца от 2- 3 годишна възраст до постъпването им в I-ви клас. В детските градини работят помощник-възпитатели, чиято основна роля е да подпомагат възпитателите, работещи пряко с децата и семействата. Те обикновено притежават по-ниска квалификация от възпитателите и няма никакви изисквания за тяхната професионална подготовка. Една рамка за качество може да бъде ефективна съставна част от доброто управление в образованието и грижите в ранна детска възраст. По мнение на експерти и според неотдавнашен преглед на политиките, държавите, които разработват и прилагат рамки за качество, имат по- всеобхватен и по-последователен подход към реформите. Тясната връзка с трудовите, здравните и социалните политики несъмнено би била предимство, тъй като може да допринесе за по-ефективното преразпределение на ресурсите чрез насочване на допълнителни средства към групи и квартали в неравностойно положение. В този контекст проектното предложение предвижда провеждане на уъркшоп - семинар за разкриване на нови перспективи и надграждане квалификацията на служители на администрацията и дефинираните целеви групи. Въз основа на резултатите от Дейност 1 и Дейност 2 и изготвените доклади участниците в семинара ще се запознаят с направените констатации, предложенията за промяна в политиките, насоките за повишаване на качеството и препоръките за промяна в действащото законодателство Целеви групи: Експерти от МОН, МЗ и АСП; представители на общини (засилва се ролята на общините в предоставянето и управлението на социални услуги); представители на предоставящите социални услуги; представители на учителските синдикати. Тази дейност попада в група 3 от дефинираните в Насоките - Съвместни действия между администрации, НПО и СИП за реализация на публични политики и законодателство. 2 899.20 3 742.85
Дейност 5 Провеждане на кръгла маса : Основната цел на дейността е да повишаване на обществената осведоменост и насърчаване координацията между неправителствения сектор, бизнеса, други представители на гражданското общество и държавната администрация в процесите на реализацията на публични политики, законодателство и управление. Дейността предвижда провеждане на кръгла маса, на които да бъдат обсъдени направените по Дейност 1 и Дейност 2 анализи и оценки и резултатите от изследвания чрез изработения инструментариум за мониторинг по Дейност 3. Участието на НПО в процеса на формиране на политики и на вземане на решения, е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Гражданите следва да разпознават в провежданите политики и вземаните решения реализирането на собствените си интереси, да съществуват механизми, чрез които тези интереси да бъдат поставени в центъра на политическия процес и решения формите на включване на гражданите и НПО при формирането на публични политики и приемането на закони. В европейската рамка за качество на образованието фокусът се измества от количество - с цел подобряване на баланса между професионалния и личния живот към качество - насърчаване на образователните успехи и социалното приобщаване чрез предоставяне на качествени услуги. Това налага както разработване на нови политики, така и активно участие на гражданското общество при формулирането им. На кръглата маса се предвижда провеждане на дискусии по представянето на резултатите от изготвения анализ на нормативната рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми. В края на мероприятието ще бъдат дискутирани представените предложения за изменения на нормативни актове. Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Отговорностите на партньорите за изпълнение на дейността са разделени както следва: Фондация "Институт за устойчиво развитие на правото" осигурява логистиката за провеждане на мероприятието. Фондация "За нашите деца" поема ангажимент за командироването на чужди служители за участие в кръглата маса. Тази дейност попада в група 4 от дефинираните в Насоките за кандидатстване. 3 960.00 3 830.98

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.