Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 152 дървета
English

Програма: Околна среда

Район за планиране: Всички

Описание

С проекта се цели изготвяне на ежегодна независима оценка на рисковете и заплахите от организирана престъпност в България.Оценката ще подпомогне МВР в изготвяне на цялостна ежегодна стратегическа оценка на заплахите и ще подобри резултатите от борбата с организираната престъпност спомагайки за по-ефективното и базирано на независими доказателства формулиране на оперативни и стратегически приоритети и конкретни мерки за противодействие.Проектът ще подпомогне българския принос в изготвяне на Оценка на заплахата от тежката и организираната престъпност(SOCTA)и избора на приоритети в борбата с престъпността и многогодишните стратегически планове на Европол.Оценката ще стъпи на независими данни от социологически и криминологични проучвания, събрани посредством утвърдени методологии,разработени от ЕС,на добри практики в държави-членки, както и на официални данни предоставени от държавни институции.Ще бъдат използвани и методологиите за оценка, разработени и тествано в рамките на проект BOCTA,в който ЦИД,МВР,НАП и А„Митници” с помощта на британски, белгийски и холандски полиц.служби изготвиха първата независима Оценка на заплахите в България. Ще бъде направен анализ и оценки на следните организирани престъпни дейности:(1)трафик и разпространение на наркотични вещества,(2)трафик на хора(включително и вътрешен трафик),(3)противозаконното превеждане през границата на страната на отделни лица или групи хора (каналджийство),(4)киберпрестъпност,(5)противозаконно отнемане на МПС, (6)телефонни измами, (7)организирани ДДС измами,(8)незаконна търговия с тютюневи изделия,(9)незаконна търговия с петролни продукти,(10)рекет и лихварство,(11)измами с фондове на ЕС,(12)нелегален дърводобив,(13)нелегална търговия с лекарства и (14)измами с платежни средства(скиминг).Ще се анализира и оцени и използването на подпомагащи дейности като пране на пари и корупция.Въз основа на разработените оценки ще бъдат проведени обучения за представители на целевите групи(в т.ч.ГДБОП,ГДГП,ГДНП и ДАП на МВР).
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка на спецификации за възлагане на социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления, свързани с организираната престъпност за Година 1 : Дейността по подготовка на спецификациите за възлагане на социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления, свързани с организираната престъпност, е ключов първоначален етап от реализирането на проекта. Тази дейност ще преследва три основни цели: 1) Идентифициране на основните криминални пазари и дейности, които ще са предмет на оценката; 2) Детайлно разписване на методологията за събиране на данни в рамките на социологическите и криминологични проучвания; 3) Формулиране на алгоритъм за анализ на събраните данни; 4) Гарантиране на открити, прозрачни и недискриминационни процедури. Постигането на тези 4 заложени цели ще позволи изготвяне на максимално детайлни и точни спецификации, които ще позволят събирането на качествени данни и техния анализ. Предвид специфичния характер и необходимостта от задълбочено познаване на спецификите свързани с възникването, структурирането, развитието и социалните и икономически ефекти от организираната престъпност, тази дейност ще бъде реализирана от екип от експерти на Центъра (т.нар. Експертен описан в Дейност 13 „Управление на проекта“) с дългогодишен опит в изследването и анализа на престъпните пазари и дейности и специалисти при подготовката и провеждане на процедури по възлагане. На основата на проведени предварителни консултации с институции, ангажирани в борбата с организираната престъпност бе направена предварителна оценка на нуждите и в рамките на Първия доклад се предвижда да бъдат обхванати следните организирани престъпни дейности: (1) Трафик и разпространение на наркотични вещества, (2) Трафик на хора (включително и вътрешен трафик), (3) Противозаконното превеждане през границата на страната на отделни лица или групи хора (каналджийство), (4) Киберпрестъпност, (5) Противозаконно отнемане на МПС, (6) Телефонни измами, (7) Организирани ДДС измами, (8) Незаконно производство и търговия с тютюневи изделия, 9) Незаконна търговия с петролни продукти, (10) Рекет и лихварство. При анализа на всички тези пазари се предвижда да бъдат обхванати и анализирани допълнително и следните 2 хоризонтални заплахи, свързани с организираната престъпност – пране на пари и корупция. Във връзка с разработването на спецификациите Експертния съвет ще прегледа всички налични публично достъпни данни на национално и европейско равнище с цел идентифициране на празнотите в наличната информация и съответно потребностите от събиране на допълнителни данни посредством социологически и криминологични проучвания. Наред с това Експертния съвет ще прегледа наличните методологии (вкл. методологии, разработени и приложени от Центъра в рамките на проект BOCTA за изготвяне на първата такава оценка в България през 2012г.) за анализ на различните видове криминални пазари и на тази база ще предложи алгоритъм за анализ на данните, събрани посредством социологическите и криминологични проучвания. Така например за изготвянето на спецификациите за възлагане на социологически и криминологични проучвания относно трафик на наркотици ще бъдат прегледани следните публично достъпни данни: данни за залавяния на наркотици на МВР и Агенция „Митници“, данни на Европейския център за мониторинг на наркотици и наркомании, данни на Службата на ООН за наркотици и престъпност, оценка на заплахите от тежка и организирана престъпност на Европол. При изготвянето на спецификациите за възлагане на проучванията относно организирани ДДС измами ще бъдат прегледани данни на НАП за оценка на риска и ДДС липси, Данни на Главна дирекция Данъци и Митнически съюз на ЕС. При изготвянето на спецификациите за възлагане на проучванията относно незаконно производство и търговия с тютюневи изделия ще бъдат прегледани следните данни: резултати от 4-месечни изследвания по метода "празна опаковка" на Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия, Официални статически данни за заловени количества нелегални тютюневи изделия (МВР, Агенция „Митници“), данни от публикувани годишни изследвания за потреблението на цигари и пр. 17 419.62 0.00
Социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления за целите на изготвяне на Първата годишна оценка на заплахите от организирана престъпност: В рамките на тази дейност ще бъдат реализирани, възложените на външни изпълнители социологически и криминологични проучвания и анализ на събраните данни за целите на Оценката на заплахата от тежка и организирана престъпност. Предвижда се да се реализират 2 социологически изследвания (сред население и сред фирми) и 1 криминологично изследване (дълбочинни интервюта с представители на правоохранителните и правоприлагащи институции). 1. Провеждане на 2 национално-представителни социологически изследвания: сред 1000 души население и сред 500 фирми. Всяко едно от двете изследвания ще се базира на въпросници разработени от експерти в съответните области от ЦИД. Социологическите (извадкови) изследвания ще обхванат следните групи въпроси: - Трафик и разпространение на наркотични вещества: изследването се предвижда да включва въпроси относно това дали респондентите са употребявали някога в живота/през последната година и през последния месец някой от следните наркотици на основните групи наркотици - Канабис, Хероин, Кокаин, Амфетамини, Метамфетамини, Дизайнерски наркотици; на каква цена, колко често употребяват тези наркотици). - Трафик на хора (включително и вътрешен трафик): респондентите ще бъдат запитани общи въпроси свързани с тяхната позиция спрямо платени секс услуги и проституция; ще се оцени до каква степен те намират тези услуги за достъпни и начинът, по който биха ги закупили такива услуги; дали са ползвали такива услуги и на каква цена. - Производство и незаконна търговия с тютюневи изделия - респондентите ще бъдат запитани дали пушат, дали и кога са закупували цигари без бандерол, на каква цена, колко често и пр. - Незаконна търговия с петролни продукти - респондентите ще бъдат запитани дали имат личен автомобил, дали и кога са зареждали гориво без акциз, на каква цена, колко често и пр - Противозаконно отнемане на МПС - респондентите ще бъдат запитани дали са имали или имат личен автомобил, дали и кога техният автомобил е бил обект на кражба и пр - Телефонни измами - респондентите ще бъдат запитани дали са били обект на телефонни обаждания с цел измама през последните години, дали са платили исканата сума, в какъв размер и пр. - Киберпрестъпност – фирмите и гражданите ще бъдат запитани дали са били обект на киберпрестъпления през последните година, дали са претърпели финансови загуби, в какъв размер и пр. - Рекет и лихварство - фирмите и гражданите ще бъдат запитани дали са били обект на рекет/лихварство през последните година, дали са претърпели финансови загуби, в какъв размер и пр. 2. Провеждане на 60 дълбочинни интервюта с представители на компетентните институции (ГДБОП, ОД МВР, ПРБ, АМ, НАП), експерти, независими източници от частния сектор, и други институции или лица имащи отношение към по-горе описаните организирани престъпни дейности. Някои от престъпните дейности като Противозаконното превеждане през границата на страната на отделни лица или групи хора (каналджийство) и Организирани ДДС измами ще бъдат покрити изцяло въз основа на дълбочинни интервюта. Наред с товата интервютата ще покрият и хоризонталните заплахи – пране на пари и корупция - чрез специфични въпроси за всяка един от изследваните криминални пазари. За всяка една област на организираната престъпност обхванати в оценката ще бъда проведени между 4 и 6 интервюта. В рамките на тези интервюта ще се събере контекстуална информация (например за модус операнди на ОПГ), която ще позволи да се направи адекватна интерпретация на данните от извадковите изследвания. 3. На база на събраните данни в двете социологически и криминологичното проучване ще бъдат направени следните анализи: - Анализ на данните от социологическо проучване сред населението и изготвяне на първоначален технически доклад - Анализ на данните от социологическо проучване сред бизнеса и изготвяне на първоначален технически доклад - Анализ на данните от криминологично проучване (дълбочинни интервюта) и изготвяне на първоначален технически доклад 23 220.00 0.00
Изготвяне на доклад - Оценка на заплахата от организираната престъпност за година 1: (1) Изготвяне на 1-ви годишен доклад-оценка След получаване на информацията от наличните публични данни и данните събрани посредством социологическите и криминологичните проучвания и технически доклади с изготвени анализи, ще се пристъпи към изготвяне на окончателния доклад с оценката на заплахите. За всяка една организирана престъпна дейност ще бъдат разгледани минимум пет показателя, за да се оцени нивото на заплаха, която тя представлява: - Oценка на тенденциите - дали обемът на даден пазар за незаконни стоки или услуги се разраства е от ключово значение за цялостната оценка на плахата. Така например по отношение на наркотиците тенденциите на пазара могат да се измерят като се заключи дали има увеличение на употребата на използване на даден вид наркотик или промяна в цената и чистотата на наркотиците на улицата. - Оценка на обема на престъпната дейност: оценката на обема на дадена престъпна дейност ще даде възможност да се направи оценка за приходите, които организираната престъпност генерира от продажбата на незаконни стоки и услуги, или от извършване на престъпна дейност. Една такава оценка не може да бъде точна, но могат да бъдат дадени индикативни диапазони за обема на даден пазар или приходи от престъпна дейност, които се генерират. В случаите, че се използва международно утвърдена методология за оценка на престъпната дейност могат да бъдат направени и сравнения за обема на дадена престъпна дейност в България, спрямо други държави. - Оценка на структурата на организацията на престъпната дейност: структурата на един нелегален пазар или престъпна дейност се определя от броя на престъпни групи, предприемачи, и други лица извършващи престъпления улесняващи престъпната дейност (напр. документни измами, пране на пари, корупция, финансиране на престъпната дейност). Наличието на добре структурирани групи, с достъп до значителни финансови средства, които активно използват корупция или насилие, е признак на високо ниво на заплаха. - Оценка на щетите: щетите, които организираната престъпност нанася са разнородни и зависят престъпната дейност. Те варират от икономически щети (например щети върху приходите в държавния бюджет поради контрабанда на акцизни стоки), до щети за здравната система (от лечение на лица, които употребяват наркотични вещества), до щети за гражданите и бизнеса (напр. от кражби на МПС, или телефонни измами). Обемът на щетите е ключов фактор за определяне на заплахата. - Оценка на перспективите: въпреки че в предходен период дадена престъпна дейност може да е представлявала съществена заплаха, по различни причини в перспектива това може да се промени. Така например, противозаконното превеждане през границата на страната на отделни лица или групи хора рязко намаля през 2017 г., в следствие на глобални фактори свързани с мерки предприети от Турция или изграждане на инженерно-възпрепятстващо съоръжение по българо-турската граница. Отчитайки тези показатели и на база на събраните данни и изготвения анализ в рамките на предходната дейност, ще бъде изготвен окончателния доклад за оценка на заплахата от тежка и организирана престъпност. При изготвянето на доклада ще се вземе под внимание обратната връзка и коментари предоставени от Консултативния съвет с представители на компетентните институции, сформиран за целите на проекта (виж Дейност 13). (2) Публично представяне и разпространение Ще бъде организирано годишно публично представяне на резултатите от проекта и извършената оценка на заплахите от тежка и организирана престъпност. За постигане на по-голяма публичност на резултатите от проекта ще бъде отпечатана брошура с кратко резюме на основните резултати, изводи и препоръки от Оценката на заплахите от тежка и организирана престъпност. Брошурата ще бъде разпространена сред всички заинтересовани институции. Наред с това Годишния доклад и брошурата ще бъдат публикувани на страницата на ЦИД и ще бъдат допълнително популяризирана, чрез разпространение в електронен вариант в социалните мрежи. 13 419.62 0.00
Подготовка и провеждане на обучения на служители на МВР за изготвяне на оценки на заплахата от организирана престъпност - Година 1: За да може да бъде изграден капацитет за бъдещи възлагания и събиране на независими данни в МВР и отделите / секторите за анализ на Главните дирекции, ще бъде проведен 1-дневен семинар, на които ще бъдат обучени до 20 служители на съответните сектори, отдели и дирекции, които бъдат номинирани от МВР. В рамките на този обучителен семинар, служителите ще бъдат запознати подробно с методологиите, които са използвани за изготвяне на Оценката на заплаха от организирана престъпност. Обученията ще бъдат организирани в обучителната зала на Център за изследване на демокрацията. Обученията ще бъдат подготвени от експертите участвали в изготвянето на методологиите за целите на спецификациите за външно възлагане на криминологичните и социологически проучвания. За целите на обучението ще бъдат подготвени презентации и предоставени публикации, илюстриращи оценки на заплахите от организирана престъпност. 3 295.47 0.00
Подготовка на спецификации за възлагане на социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления, свързани с организираната престъпност за Година 2: Въз основа на анализ на информацията от предходната година, както и изхождайки от становищата предоставени от Консултативния съвет ще бъдат определни различни или допълнителни престъпни дейности, които да бъдат обхванати през Година 2. Съобразно това и на база съществуващите спецификации от Година 1 ще бъдат изготвени нови спецификации за възлагане на социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления, които да покриват включените нови криминални пазари и заплахи. Тази дейност ще преследва три основни цели: 1) Идентифициране на основните криминални пазари и дейности, които ще се предмет на оценката; 2) Детайлно разписване на методологията за събиране на данни в рамките на социологическите и криминологични проучвания; 3) Формулиране на алгоритъм за първоначалния анализ на събраните данни; 4) Гарантиране на открити, прозрачни и недискриминационни процедури. Постигането на тези 4 заложени цели ще позволи изготвяне на максимално детайлни и точни спецификации, които ще позволят събирането на качествени данни и техния анализ. Предвид специфичния характер и необходимостта от задълбочено познаване на спецификите свързани с възникването, структурирането, развитието и социалните и икономически ефекти от организираната престъпност, тази дейност ще бъде реализирана от екип от експерти на ЦИД (т.нар. Експертен съвет описан в Дейност 13 „Управление на проекта“) с дългогодишен опит в изследването и анализа на престъпните пазари и дейности и специалисти при подготовката и провеждане на процедури по възлагане. По предварителна оценка в рамките на Втория доклад ще бъдат обхванати отново 8-9 от организирани престъпни дейности, включени в Оценката на заплахите от организирана престъпност в Година 1, както и при идентифицирана потребност - 1-2 нови престъпни дейности. При анализа на престъпните пазари се предвижда отново да бъдат обхванати и анализирани допълнителни и следните 2 хоризонтални заплахи, свързани с организираната престъпност – пране на пари и корупция. Във връзка с разработването на спецификациите Експертния съвет ще прегледа всички налични публично достъпни данни на национално и европейско равнище с цел идентифициране на празнотите в наличната информация и съответно потребностите от събиране на допълнителни данни посредством социологически и криминологични проучвания. Наред с това Експертния съвет ще прегледа наличните методологии за анализ на различните видове криминални пазари и на тази база ще предложи алгоритъм за анализ на данните, събрани посредством социологическите и криминологични проучвания. Така например за изготвянето на спецификациите за възлагане на социологически и криминологични проучвания относно трафик на наркотици ще бъдат прегледани следните публично достъпни данни – данни за залавяния на наркотици на МВР и Агенция „Митници“, данни на Европейския център за мониторинг на наркотици и наркомании, данни на Службата на ООН за наркотици и престъпност, оценка на заплахите от тежка и организирана престъпност на Европол. При изготвянето на спецификациите за възлагане на проучванията относно организирани ДДС измами ще бъдат прегледани данни на НАП за оценка на риска и ДДС липси, Данни на Главна дирекция Данъци и Митнически съюз на ЕС. При изготвянето на спецификациите за възлагане на проучванията относно незаконно производство и търговия с тютюневи изделия ще бъдат прегледани следните данни - резултати от 4-месечни изследвания по метода "празна опаковка" на Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия, Официални статически данни за заловени количества нелегални тютюневи изделия (МВР, Агенция „Митници“), данни от публикувани годишни изследвания за потреблението на цигари и пр. 8 759.71 0.00
Социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления за целите на изготвяне на Втората годишна оценка на заплахите от организирана престъпност: В рамките на тази дейност ще бъдат реализирани, възложените на външни изпълнители социологически и криминологични проучвания и анализ на събраните данни за целите на Втората годишна оценка на заплахата от тежка и организирана престъпност, съгласно новите спецификации изработени в Дейност 5. Предвижда се да се реализират 2 социологически изследвания (сред население и сред фирми) и 1 криминологично изследване (дълбочинни интервюта с представители на правоохранителните и правоприлагащи институции) 1. Провеждане на 2 национално-представителни социологически изследвания: сред 1000 души население и сред 500 фирми. Всяко едно от двете изследвания ще се базира на въпросници разработени от експерти в съответните области от ЦИД. Въпросниците за социологически (извадковите изследвания) ще бъдат актуализирани и допълнени при нужда и в зависимост от включените нови криминални пазари. Въпросите за новите пазари ще бъдат разработени на базата на съществуващи методики, разработени от международни или чуждестранни институции или от ЦИД в рамките на предишни изследвания. Както и при въпросниците разработени за Първата оценка, при изработването на новите инструменти ще се цели сравнимост с други държави или възможност за проследяване на вече регистрирани тенденции в България. 2. Провеждане на 60 дълбочинни интервюта с представители на компетентните институции (ГДБОП, ОД МВР, ПРБ, АМ, НАП), независими източници от частния сектор, и други институции или лица имащи отношение към по-горе описаните организирани престъпни дейности. Въпросниците за дълбочинните интервюта също ще бъдат променени и допълнени, така че да включат въпроси и за включените нови криминални пазари. Някои от престъпните дейности, както и хоризонталните заплахи - пране на пари и корупция ще бъдат покрити изцяло въз основа на дълбочинни интервюта. За всяка една област на организираната престъпност обхванати в оценката ще бъда проведени между 4 и 6 интервюта. В рамките на тези интервюта ще се събере контекстуална информация (например за модус операнди на ОПГ), която ще позволи да се направи адекватна интерпретация на данните от извадковите изследвания. 3. На база на събраните данни в двете социологически и криминологичното проучване ще бъдат направени следните анализи: - Анализ на данните от социологическо проучване сред населението и изготвяне на първоначален технически доклад за Втората годишна оценка - Анализ на данните от социологическо проучване сред бизнеса и изготвяне на първоначален технически доклад за Втората годишна оценка - Анализ на данните от криминологично проучване (дълбочинни интервюта) и изготвяне на първоначален технически доклад за Втората годишна оценка 50 077.20 0.00
Изготвяне на доклад - Оценка на заплахата от организираната престъпност за година 2: (1) Изготвяне на 2-ри годишен доклад-оценка След получаване на информацията от наличните публични данни и данните събрани посредством социологическите и криминологичните проучвания и технически доклади с изготвени анализи, ще се пристъпи към изготвяне на окончателния доклад с оценката на заплахите. За всяка една организирана престъпна дейност ще бъдат разгледани минимум пет показателя, за да се оцени нивото на заплаха, която тя представлява: - Oценка на тенденциите - дали обемът на даден пазар за незаконни стоки или услуги се разраства е от ключово значение за цялостната оценка на плахата. Така например по отношение на наркотиците тенденциите на пазара могат да се измерят като се заключи дали има увеличение на употребата на използване на даден вид наркотик или промяна в цената и чистотата на наркотиците на улицата. - Оценка на обема на престъпната дейност: оценката на обема на дадена престъпна дейност ще даде възможност да се направи оценка за приходите, които организираната престъпност генерира от продажбата на незаконни стоки и услуги, или от извършване на престъпна дейност. Една такава оценка не може да бъде точна, но могат да бъдат дадени индикативни диапазони за обема на даден пазар или приходи от престъпна дейност, които се генерират. В случаите, че се използва международно утвърдена методология за оценка на престъпната дейност могат да бъдат направени и сравнения за обема на дадена престъпна дейност в България, спрямо други държави. - Оценка на структурата на организацията на престъпната дейност: структурата на един нелегален пазар или престъпна дейност се определя от броя на престъпни групи, предприемачи, и други лица извършващи престъпления улесняващи престъпната дейност (напр. документни измами, пране на пари, корупция, финансиране на престъпната дейност). Наличието на добре структурирани групи, с достъп до значителни финансови средства, които активно използват корупция или насилие, е признак на високо ниво на заплаха. - Оценка на щетите: щетите, които организираната престъпност нанася са разнородни и зависят престъпната дейност. Те варират от икономически щети (например щети върху приходите в държавния бюджет поради контрабанда на акцизни стоки), до щети за здравната система (от лечение на лица, които употребяват наркотични вещества), до щети за гражданите и бизнеса (напр. от кражби на МПС, или телефонни измами). Обемът на щетите е ключов фактор за определяне на заплахата. - Оценка на перспективите: въпреки че в предходен период дадена престъпна дейност може да е представлявала съществена заплаха, по различни причини в перспектива това може да се промени. Така например, противозаконното превеждане през границата на страната на отделни лица или групи хора рязко намаля през 2017 г., в следствие на глобални фактори свързани с мерки предприети от Турция или изграждане на инженерно-възпрепятстващо съоръжение по българо-турската граница. Отчитайки тези показатели и на база на събраните данни и изготвения анализ в рамките на предходната дейност, ще бъде изготвен окончателния доклад за оценка на заплахата от тежка и организирана престъпност. При изготвянето на доклада ще се вземе под внимание обратната връзка и коментари предоставени от Консултативния съвет с представители на компетентните институции, сформиран за целите на проекта (виж Дейност 13). (2) Публично представяне и разпространение Ще бъде организирано годишно публично представяне на резултатите от проекта и извършената оценка на заплахите от тежка и организирана престъпност. За постигане на по-голяма публичност на резултатите от проекта ще бъде отпечатана брошура с кратко резюме на основните резултати, изводи и препоръки от Оценката на заплахите от тежка и организирана престъпност. Брошурата ще бъде разпространена сред всички заинтересовани институции. Наред с това Годишния доклад и брошурата ще бъдат публикувани на страницата на ЦИД и ще бъдат допълнително популяризирана, чрез разпространение в електронен вариант в социалните мрежи. 12 859.62 0.00
Подготовка и провеждане на обучения на служители на МВР за изготвяне на оценки на заплахата от организирана престъпност - Година 2: За да може да бъде изграден капацитет за бъдещи възлагания и събиране на независими данни в МВР и отделите / секторите за анализ на Главните дирекции, ще бъде проведен 1-дневен семинар, на които ще бъдат обучени до 20 служители на съответните сектори, отдели и дирекции, които бъдат номинирани от МВР. В рамките на този обучителен семинар, служителите ще бъдат запознати подробно с методологиите, които са използвани за изготвяне на Оценката на заплаха от организирана престъпност. Обученията ще бъдат организирани в обучителната зала на Център за изследване на демокрацията. Обученията ще бъдат подготвени от експертите участвали в изготвянето на методологиите за целите на спецификациите за външно възлагане на криминологичните и социологически проучвания. За целите на обучението ще бъдат подготвени презентации и предоставени публикации, илюстриращи оценки на заплахите от организирана престъпност. 3 295.47 0.00
Подготовка на спецификации за възлагане на социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления, свързани с организираната престъпност за Година 3: Въз основа на анализ на информацията от предходната година, както и изхождайки от становищата предоставени от Консултативния съвет ще бъдат определни различни или допълнителни престъпни дейности, които да бъдат обхванати през Година 3. Съобразно това и на база съществуващите спецификации от Година 2 ще бъдат изготвени нови спецификации за възлагане на социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления, които да покриват включените нови криминални пазари и заплахи. Тази дейност ще преследва три основни цели: 1) Идентифициране на основните криминални пазари и дейности, които ще се предмет на оценката; 2) Детайлно разписване на методологията за събиране на данни в рамките на социологическите и криминологични проучвания; 3) Формулиране на алгоритъм за първоначалния анализ на събраните данни; 4) Гарантиране на открити, прозрачни и недискриминационни процедури. Постигането на тези 4 заложени цели ще позволи изготвяне на максимално детайлни и точни спецификации, които ще позволят събирането на качествени данни и техния анализ. Предвид специфичния характер и необходимостта от задълбочено познаване на спецификите свързани с възникването, структурирането, развитието и социалните и икономически ефекти от организираната престъпност, тази дейност ще бъде реализирана от екип от експерти на ЦИД (т.нар. Експертен съвет описан в Дейност 13 „Управление на проекта“) с дългогодишен опит в изследването и анализа на престъпните пазари и дейности и специалисти при подготовката и провеждане на процедури по възлагане. По предварителна оценка в рамките на Третия доклад ще бъдат обхванати отново 8-9 от организираните престъпни дейности, включени в Оценката на заплахите от организирана престъпност в Година 1 и Година 2, както и при идентифицирана потребност - 1-2 нови престъпни дейности, измами с платежни средства (скиминг) и незаконна търговия с лекарства. При анализа на престъпните пазари се предвижда отново да бъдат обхванати и анализирани допълнително и следните 2 хоризонтални заплахи, свързани с организираната престъпност – пране на пари и корупция. Във връзка с разработването на спецификациите Експертния съвет ще прегледа всички налични публично достъпни данни на национално и европейско равнище с цел идентифициране на празнотите в наличната информация и съответно потребностите от събиране на допълнителни данни посредством социологически и криминологични проучвания. Наред с това Експертния съвет ще прегледа наличните методологии за анализ на различните видове криминални пазари и на тази база ще предложи алгоритъм за анализ на данните, събрани посредством социологическите и криминологични проучвания. Така например за изготвянето на спецификациите за възлагане на социологически и криминологични проучвания относно трафик на наркотици ще бъдат прегледани следните публично достъпни данни – данни за залавяния на наркотици на МВР и Агенция „Митници“, данни на Европейския център за мониторинг на наркотици и наркомании, данни на Службата на ООН за наркотици и престъпност, оценка на заплахите от тежка и организирана престъпност на Европол. При изготвянето на спецификациите за възлагане на проучванията относно организирани ДДС измами ще бъдат прегледани данни на НАП за оценка на риска и ДДС липси, Данни на Главна дирекция Данъци и Митнически съюз на ЕС. При изготвянето на спецификациите за възлагане на проучванията относно незаконно производство и търговия с тютюневи изделия ще бъдат прегледани следните данни - резултати от 4-месечни изследвания по метода "празна опаковка" на Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия, Официални статически данни за заловени количества нелегални тютюневи изделия (МВР, Агенция „Митници“), данни от публикувани годишни изследвания за потреблението на цигари и пр. 8 759.71 0.00
Социологически и криминологични проучвания и анализ на престъпления за целите на изготвяне на Третата годишна оценка на заплахите от организирана престъпност: В рамките на тази дейност ще бъдат реализирани, възложените на външни изпълнители социологически и криминологични проучвания и анализ на събраните данни за целите на Третата годишна оценка на заплахата от тежка и организирана престъпност, съгласно новите спецификации изработени в Дейност 9. Предвижда се да се реализират 2 социологически изследвания (сред население и сред фирми) и 1 криминологично изследване (дълбочинни интервюта с представители на правоохранителните и правоприлагащи институции) 1. Провеждане на 2 национално-представителни социологически изследвания: сред 1000 души население и сред 500 фирми. Всяко едно от двете изследвания ще се базира на въпросници разработени от експерти в съответните области от ЦИД. Въпросниците за социологически (извадковите изследвания) ще ще бъдат актуализирани и допълнени при нужда и в зависимост от включените нови криминални пазари. Въпросите за новите пазари ще бъдат разработени на базата на съществуващи методики, разработени от международни или чуждестранни институции или от ЦИД в рамките на предишни изследвания. Както и при въпросниците разработени за Първата оценка, при изработването на новите инструменти ще се цели сравнимост с други държави или възможност за проследяване на вече регистрирани тенденции в България. 2. Провеждане на 60 дълбочинни интервюта с представители на компетентните институции (ГДБОП, ОД МВР, ПРБ, АМ, НАП), независими източници от частния сектор, и други институции или лица имащи отношение към по-горе описаните организирани престъпни дейности. Въпросниците за дълбочинните интервюта също ще бъдат променени и допълнени, така че да включат въпроси и за включените нови криминални пазари. Някои от престъпните дейности, както и хоризонталните заплахи - пране на пари и корупция ще бъдат покрити изцяло въз основа на дълбочинни интервюта. За всяка една област на организираната престъпност обхванати в оценката ще бъда проведени между 4 и 6 интервюта. В рамките на тези интервюта ще се събере контекстуална информация (например за модус операнди на ОПГ), която ще позволи да се направи адекватна интерпретация на данните от извадковите изследвания. 3. На база на събраните данни в двете социологически и криминологичното проучване ще бъдат направени следните анализи: - Анализ на данните от социологическо проучване сред населението и изготвяне на първоначален технически доклад за Третата годишна оценка - Анализ на данните от социологическо проучване сред бизнеса и изготвяне на първоначален технически доклад за Третата годишна оценка - Анализ на данните от криминологично проучване (дълбочинни интервюта) и изготвяне на първоначален технически доклад за Третата годишна оценка 49 100.00 0.00
Изготвяне на доклад - Оценка на заплахата от организираната престъпност за година 3: (1) Изготвяне на 3-ти годишен доклад-оценка След получаване на информацията от наличните публични данни и данните събрани посредством социологическите и криминологичните проучвания и технически доклади с изготвени анализи, ще се пристъпи към изготвяне на окончателния доклад с оценката на заплахите. За всяка една организирана престъпна дейност ще бъдат разгледани минимум пет показателя, за да се оцени нивото на заплаха, която тя представлява: - Oценка на тенденциите - дали обемът на даден пазар за незаконни стоки или услуги се разраства е от ключово значение за цялостната оценка на плахата. Така например по отношение на наркотиците тенденциите на пазара могат да се измерят като се заключи дали има увеличение на употребата на използване на даден вид наркотик или промяна в цената и чистотата на наркотиците на улицата. - Оценка на обема на престъпната дейност: оценката на обема на дадена престъпна дейност ще даде възможност да се направи оценка за приходите, които организираната престъпност генерира от продажбата на незаконни стоки и услуги, или от извършване на престъпна дейност. Една такава оценка не може да бъде точна, но могат да бъдат дадени индикативни диапазони за обема на даден пазар или приходи от престъпна дейност, които се генерират. В случаите, че се използва международно утвърдена методология за оценка на престъпната дейност могат да бъдат направени и сравнения за обема на дадена престъпна дейност в България, спрямо други държави. - Оценка на структурата на организацията на престъпната дейност: структурата на един нелегален пазар или престъпна дейност се определя от броя на престъпни групи, предприемачи, и други лица извършващи престъпления улесняващи престъпната дейност (напр. документни измами, пране на пари, корупция, финансиране на престъпната дейност). Наличието на добре структурирани групи, с достъп до значителни финансови средства, които активно използват корупция или насилие, е признак на високо ниво на заплаха. - Оценка на щетите: щетите, които организираната престъпност нанася са разнородни и зависят престъпната дейност. Те варират от икономически щети (например щети върху приходите в държавния бюджет поради контрабанда на акцизни стоки), до щети за здравната система (от лечение на лица, които употребяват наркотични вещества), до щети за гражданите и бизнеса (напр. от кражби на МПС, или телефонни измами). Обемът на щетите е ключов фактор за определяне на заплахата. - Оценка на перспективите: въпреки че в предходен период дадена престъпна дейност може да е представлявала съществена заплаха, по различни причини в перспектива това може да се промени. Така например, противозаконното превеждане през границата на страната на отделни лица или групи хора рязко намаля през 2017 г., в следствие на глобални фактори свързани с мерки предприети от Турция или изграждане на инженерно-възпрепятстващо съоръжение по българо-турската граница. Отчитайки тези показатели и на база на събраните данни и изготвения анализ в рамките на предходната дейност, ще бъде изготвен окончателния доклад за оценка на заплахата от тежка и организирана престъпност.Окончателният доклад за третата година ще включи оценка по гореописаните показатели на всички престъпни дейности, анализирани през трите години на проекта, т.е. 14 престъпни пазара. При изготвянето на доклада ще се вземе под внимание обратната връзка и коментари предоставени от Консултативния съвет с представители на компетентните институции, сформиран за целите на проекта (виж Дейност 13). (2) Публично представяне и разпространение Ще бъде организирано годишно публично представяне на резултатите от проекта и извършената оценка на заплахите от тежка и организирана престъпност. За постигане на по-голяма публичност на резултатите от проекта ще бъде отпечатана брошура с кратко резюме на основните резултати, изводи и препоръки от Оценката на заплахите от тежка и организирана престъпност. Брошурата ще бъде разпространена сред всички заинтересовани институции. 29 263.89 0.00
Подготовка и провеждане на обучения на служители на МВР за изготвяне на оценки на заплахата от организирана престъпност - Година 3: За да може да бъде изграден капацитет за бъдещи възлагания и събиране на независими данни в МВР и отделите / секторите за анализ на Главните дирекции, ще бъде проведен 1 дневен семинар, на които ще бъдат обучени до 20 служители на съответните сектори, отдели и дирекции, които бъдат номинирани от МВР. В рамките на този обучителен семинар, служителите ще бъдат запознати подробно с методологиите, които са използвани за изготвяне на Оценката на заплаха от организирана престъпност. Обученията ще бъдат организирани в обучителната зала на Център за изследване на демокрацията. Обучението ще бъде подготвено от експертите участвали в изготвянето на методологиите за целите на спецификациите за външно възлагане на криминологичните и социологически проучвания. За целите на обучението ще бъдат подготвени презентации и предоставени публикации, илюстриращи оценки на заплахите от организирана престъпност. 6 791.02 0.00
Управление на проекта: За целите на доброто управление на проекта Центърът предвижда да назначи екип по управлението в състав - Директор на проекта, Ръководител на проекта и Финансов мениджър. Отговорностите на директора на проекта ще бъде стратегическо планиране на дейностите, постоянен мониторинг на изпълнението на планираните дейности, управление на рисковете свързани с осъществяването на дейностите и упражняване на качествен контрол върху изработваните крайни продукти от проекта. Ръководителят ще отговаря за оперативно управление на ежедневните дейности по проекта, координация на екипа, комуникация с подизпълнителите и отчетността към Управляващия орган, дейности по информираност и публичност. Финансовия мениджър ще отговаря за своевременното изготвяне на всички финансови документи, поддържането на добре счетоводна отчетност, както и изготвянето на всички финансови отчети към донора. За да осигури навременното и качествено изпълнение на дейностите по проекта, Центърът предвижда вътрешни механизми за самооценка на степента на изпълнение. Ключова роля тук ще е играе Директорът на проекта, който ежемесечно ще организира срещи на управленския екип. На тези срещи ще изсисква кратък отчет от мениджъра на проекта и финансовия мениджър за напредъка по дейностите, спазването на сроковете и възникналите проблеми при осъществяването на дейностите. При вътрешната оценка на напредъка по дейностите, Директорът на проекта ще прави преглед на базата на списък с вътрешни индикатори за измерване на степента на изпълнение. Вътрешните индикатори ще се базират на това, доколко предвидените резултати от всяка дейност са постигнати спрямо предварително заложения времеви график на проекта. При възникване на непредвидени трудности при изпълнението на проекта по обективни външни или вътрешни причини, Директорът на проекта ще изисква от Мениджъра на проекта изготвяне на предложения за своевременно оптимизиране, актуализиране или промяна на екипа, дейностите или времевия график. Предложенията ще бъдат своевременно комуникирани с Управляващия орган с цел да се получи предварително одобрение. Във връзка със своевременното и качествено възлагане на дейностите по проекта на външни изпълнители, Центърът създаде Експертен съвет, който ще отговаря за изготвянето на спецификациите за предвижданите дейности по криминологични и социологически проучвания и анализ на организираната престъпност. Представителите на Експертния съвет ще участват и в оценителните комисии. Друг техен ангажимент ще бъде участие в изготвянето на окончателния годишен доклад за оценка на заплахата от тежка и организирана престъпност. Наред с това Центърът предвижда за целите на проекта да бъде съставен и Консултативен съвет, който ще включва старши експерти, специалисти по проблемите на организираната престъпност от Центъра за изследване на демокрацията, експертната и академична общност, и представители на компетентните институции и целеви групи - МВР (ГДБОП, ГДНП, ГДГП), ДАНС, КОНПИ, Прокуратурата на РБ, НАП и Агенция Митници. Оценките на заплахата от тежка и организирана престъпност е сложен междуинституционален процес, тъй като множество институции събират или разполагат с информация за състоянието на организираната престъпност. Консултативният съвет ще провежда заседания 4 пъти годишно, на ключови етапи от проекта. Задачите на консултативният съвет ще бъдат да: - В началото на всяка година да обсъди и изведе основните области, които ще попаднат в обхвата на оценката на заплахата. В началото на всяка година ще бъде актуализиран списъка на криминалните дейности, които ще влизат в обхвата на годишната оценка - се запознае и одобри методологичния подход за оценка на заплахите, както и съответните спецификации за външните изпълнители - да се запознае и консултира междинните (след провеждане на криминологичните и социологически изследвания и анализи) - да се запознае и консултира годишния доклад за оценка на заплахите от организирана престъпност 66 744.26 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.