Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 107 дървета
English

Програма: Околна среда

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение прeдвижда изготвяне на план за действие за опазване на популациите на пеперудата Бяло-v (Nymphalis vaualbum) за периода 2019 – 2028 г. Актуалната таксономична номенклатура включва родово и видово име Nymphalis l-album. В Приложение II на Директива 92/43/ЕИО фигурира като Nymphalis vaualbum. В настоящия проект видът е отбелязан като Nymphalis vaualbum и/или Nymphalis l-album, тъй като двата синомнима се приемат за напълно равностойни, а докладът от последното картиране  за вида е с родово и видове име Nymphalis l-album. Изпълнението на проекта ще включва изготвяне на задание и неговото съгласуване, теренно проучване, анализ на информацията от него в съчетание с тази от предходни проучвания. В резултат ще бъдат определи възстановителни, поддържащи и др. природозащитни мерки за целевия вид от мрежата Натура 2000 за период от 10 години. Планът за действие ще бъде разработен в съответствие с изискванията на НАРЕДБА № 5 от 01.08.2003 г. С изпълнението на проекта ще бъде подпомогнато изпълнението на мярка 20 от НПРД) и ще се допринесе за подкрепа на видa, предмет на опазване в мрежата Натура 2000 с цел постигане на по-добра степен на съхраненост.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Изготвяне и съгласуване на задание за разработване на План за действие за вида Бяло-v (Nymphalis vaualbum) за периода 2019 – 2028 г.: Дейността ще се осъществи по регламента, зададен в НАРЕДБА № 5 от 1.08.2003 г. , съгласно чл. 9 ал.1. Заданието ще съдържа: 1. предмет на плана; 2. изисквания по чл. 5 и 6; 3. етапи, фази и срокове за разработване. 15 000.00 15 000.00
Разработване на план за действие за опазване на популациите на Бяло-v (Nymphalis vaualbum) за периода 2019 – 2028 г.: Съществуват съмнения, че видът е изчезнал от страната. Поради това са предвидени теренни проучвания. Две поредни години екип от двама експерти лепидоптеролози ще посещава ЗЗ, чиито граници съвпадат с референтния ареал на вида. За обработка на данните ще се ползват 2 метода: анализ и синтез. Имагото ще се регистрира на терен от края на юни и юли (едно поколение през годината и след естивация и зимуване рано на следващата пролет през март и април). Проучванията ще включват територии в широколистни и смесени гори, с наличие на върби, тополи и трепетлика (сем. Ulmaceae). Методи за набиране на данни: регистриране на терен по време на обследване на трансекти или при случайно срещане. Регистрирането ще става чрез директно определяне или събиране на доказателства (екземпляр/и, снимков материал) и определяне в лаборатория. Всяко регистриране ще се отнася към географски координати. Присъствието ще се установява при пряко наблюдение, извършено при обследване на случайни трансекти или при случайно попадане на екземпляри от вида. Установяването ще става на основата на пространствено и времево реферирани видени/събрани/фотографирани живи индивиди. Регистрирането на екземпляри ще става по трансектен метод. Като находище ще се има предвид всяко точково регистриране на вида или няколко такива, съотнесено/и към отделно картируемо местообитание (различим физически блок, напр. от КВС или от карта 1:25000, насложена към орто-фото слой). Ще бъдат описвани и картирани растителни съобщества. Дейността ще премине през следните етапи: теренни проучвания, анализ на информацията от тях, анализ на наличната информация (вкл. информацията за природозащитен статус - съгласно чл.2, ал.2 от НАРЕДБА № 5 от 1.08.2003 г); определяне на възстановителни, поддържащи и др. природозащитни мерки за целевия вид от мрежата Натура 2000 Бяло-v (Nymphalis l-album) за период от 10 години. Ще бъде използвана цялата налична информация: данните от Инф. система за Натура 2000 (http://natura2000.moew.government.bg/), предстоящите за публикуване до 30.04.2020 г. данни от докладването по чл.17, информацията от публикуваната (https://www.moew.government.bg/static/media/ups/tiny/file/Press/Konsultacii/2013/Oktober/NPRD.pdf) и подготвяната актуализация на НПРД и всяка друга достъпна информация. ПД ще бъде разработен в съответствие с изискванията на НАРЕДБА № 5 от 1.08.2003 г. В процеса на работа ще се използва националната методика на НСМБР утвърдена от ИАОС: “Методика за мониторинг на дневноактивни пеперуди – Lepidoptera (D) (http://eea.government.bg/bg/bio/opos/activities-results/LepidopteraD_Metodika_monitoring.pdf). ПД попада в обхвата на чл.2. ал. 2 от Наредбата за съвместимостта на планове и програми, проекти и инвестиционни предложения с целите на опазване на защитените зони. В тази връзка ще бъде внесено в МОСВ уведомление по чл.10 ал.1 от Наредбата. Преценката ще бъде включена в документацията при внасянето на Плана за действие за разглеждане от НСБР. Дейността ще бъде възложена на външен изпълнител по реда на Пост. № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разгл. и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Евр. структурни и инвестиционни фондове. Част от дейността ще бъде извършена на терен-в посочените по-горе ЗЗ, а останалата частв кабинетна среда, в офиса на избрания изпълнител. Ще бъдат осигурени 2 работни места за експертите в офиса на бенефициента. В изпълнението на дейността ще бъдат включени 2 (двама ) експерти. Към външния изпълнител ще бъдат разписани подробни изисквания за релевантен опит и квалификация на експертите (да са изпълнявали 3 проекта в областта на биологичното разнообразие и Натура 2000). ИЗТОЧНИЦИ НА ИНФОРМАЦИЯ: ОБЩ ДОКЛАД ЗА ЦЕЛЕВИ ВИД ОБЩ ДОКЛАД ЗА ЦЕЛЕВИ ВИД 4039. NYMPHALIS L-ALBUM и ДОКЛАД ЗА ВИДА ЗА ЗЗ BG00001040 ПО ПРОЕКТ “КАРТИРАНЕ И ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ПРИРОДОЗАЩИТНОТО СЪСТОЯНИЕ НА ПРИРОДНИ МЕСТООБИТАНИЯ И ВИДОВЕ - ФАЗА I". 188 157.00 186 600.00
Организиране и провеждане на обществени обсъждания: Въпреки, че според данните от Картирането, видът не е регистриран в трите катрирани Натура 2000 ЗЗ, по данни от моделирането пригодните площи за местообитания на вида на национално ниво са много по-големи. По тази причина и за формиране на природозащитно отношение на към Бяло-v (Nymphalis vaualbum) предвиждаме широко оповестяване и обсъждане с всички заинтересовани страни на плана за действие. Ще се насочим към следните целеви групи: общини, неправителствени организации, министерства и техните регионални структури, бизнес организации и асоциации, академична общност, населението в страната. Ще бъдат планирани, организирани и проведени 2 (два) броя обществени обсъждания в местонахождения, които ще бъда описани в документацията за обявяване на обществената поръчка. 60 000.00 74 804.90
Организация и управление, мерки за информация и комуникация и подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки: Организацията и управлението на проекта е задължителна дейност и нейното правилно изпълнение е ключово. Ще се изпълнява от бенефициента в собствения офис. Изпълнението започва веднага с подписването на АДБФП и приключва с успешното отчитане на дейностите към управляващия орган. Състои се от 3 поддейности: 3.1. Организация и управление на проекта. Включва всички дейности, от които зависи коректното изпълнение на проекта. Изразява се в административно и финансово организиране. АНП ще има за задачи: 3.1.1. Организиране и обезпечаване работата на екип за управление на проекта (възнаграждения, осигуровки и командировъчни разходи); 3.1.2. Подготвяне нужната документация за искане на плащане към УО; 3.1.3. Осигуряване на необходимите консумативи, материали и оборудване; 3.1.4.Координация на работата между отделни изпълнители- следене на задачите и при нужда -взаимодействие между изпълнителите на отделните дейности и бенефициента; 3.1.5. Осъществяване на административен контрол- АНП ще носи отговорност към изрядното попълване на всички административни документи - фактури, приемо- предавателни протоколи, протоколи, командировъчни заповеди и т.н. При неправилно и некоректно попълнени документи ще води кореспонденция с изпълнителите за коригиране и привеждане в съответствие. 3.1.6. Комуникация и докладване на напредъка към УО- организира документацията по проекта по изискванията на ОПОС и води отчетност според българското законодателство. В резултат на това документацията следва да позволява одобрение от управляващия орган. 3.2. Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки. Дейността ще се изпълнява от бенефициента в собствения офис. Включва изготвяне на документация за избор на външни изпълнители на дейностите по проекта-изготвяне на документацията в готов вид за, публикуване в системата на ИСУН според изискванията на ПМС 160 и българското законодателство. 3.3. Изпълнение на мерки за информация и комуникация. Част от задължителните дейности, съгласно Насоките за кандидатстване. Ролята на мерките за информация и комуникация е да разяснят целта на проекта, ползата му за обществеността и подкрепата на ЕС и фондовете за осъществяването му. Включва следните основните стъпки: 3.3.1.Създаване и поддържане на уебсайт- подробна информация за проекта, аналогични проекти в България и други страни, нормативна база, новини за етапите в изпълнението на проекта, форум и обратна връзка; 3.3.2.Акциденция: изработване папки и бележници, фланелки и шапки, значки и стикери, бланки, папки и пликове и информационни билборди и информационни табели. 3.3.3.Организиране на публични събития и официални церемонии за информиране на обществеността за същността на проекта. 3.3.4.Съдържа всички опознавателни елементи (логотипи, шрифтове, цветове и т.н.) на проекта и изискуемите от Наръчника на бенефициента такива. Използва се на всички нива на комуникация в процеса на изпълнение- официална кореспонденция, прессъобщение до медиите, графично оформление на аудиовизуалните и печатните послания. 36 841.98 21 577.50

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.