Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 343 дървета
English

Програма: Околна среда

Район за планиране: Всички

Описание

Националният център за информация и документация (НАЦИД) поддържа Регистъра за научната дейност (РНД), където се съдържа подробна информация за научните организации, висшите училища и научните изследвания, Регистъра на академичния състав (РАС), който съдържа подробна информация за учените и техните академични резултати, както и Българския портал за отворена наука, който позволява публикуване в отворен формат на резултати от научна дейност, финансирана с публични средства. 
По настоящия проект ще се създаде платформа за сътрудничеството между висшите училища, изследователските организации и бизнеса, като ще се надградят функционалностите на РНД, РАС и Българския портал за отворена наука.
Платформата ще създаде условия за ефективна връзка и изграждане на партньорства между предприятия и научноизследователски институти, университети, центрове за върхови постижения, центрове за компетентност, София Тех Парк и други звена на НИРД и иновациите на местно ниво. 
Платформата ще предоставя информация в систематизиран и общодостъпен вид относно експертизата, услугите и инфраструктурата, предоставяни от участващите в инициативата научноизследователски институции, както и техните резултати от успешно реализирани партньорства в рамките на програмата, включително ще позволява представянето в свободен достъп на постигнати резултати от научна дейност. 
Предприятията ще могат свободно да използват платформата, за да открият подходящите специалисти, услуги и съоръжения за провеждане на високотехнологични научни изследвания, необходими за реализиране на иновационния им проект или за получаване на високоспециализирана услуга.
В резултат от изграждането на ефективно сътрудничество наука-бизнес се очаква по-добро оползотворяването на капацитета на научноизследователската и иновационната инфраструктура, насърчаване на комерсиализацията на научните изследвания и резултати, както и устойчивост на научните центрове за развитие в приоритетни области на интелигентната специализация.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготвителни дейности във връзка с разработването на платформата: Дейността изцяло съответства на изискванията на Насоките за кандидатстване и ще допринесе за постигане на основната цел на проекта. Дейността се състои от две под-дейности: 1.1 Проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементиране на програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса (НИ – научни институции е обобщаващ термин и включва висши училища, научни организации, центрове за компетентност, центрове за върховия постижения и др.) и 1.2 Анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. В рамките на дейност 1 ще бъде извършено проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементирани програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса. Ще бъде извършен и анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги, и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. До момента в страната не е съществувала подобна платформа за връзка между НИ и бизнеса и не е създадена нормативна рамка за работата й. Поради тези причини осигуряването на максимално изчерпателна и систематизирана изходна информация е задължителна предпоставка за реализиране на платформата и постигане на целите на проекта. Двете поддейности в рамките на Дейност 1 са избрани така, че да се формира възможно най-пълен модел на използването на капацитета на научноизследователските институции. От една страна е проучването и обобщаването на съществуващи добри практики по подейност 1.1, тъй като това ще позволи да се използва готов опит, проверен в практиката на аналогични субекти в други държави. И това проучване ще обхване съществуващи практики в минимум три държави, като в поне две от тях средствата за иновации трябва да са предоставяни с ваучери. Получаването на систематизирана информация за успешно работещи модели и анализът на възможностите да се приложат у нас ще допринесе за по-бързото и ефективно изпълнение на технологичните разработки. Другата аналитична поддейност 1.2, която ще се извършва паралелно с проучването на добри практики ще изследва отношенията между субектите, които ще реализират изследователските и иновативни услуги (държавата, висшите училища, научните организации и бизнеса). Ще се изследва съществуващата нормативна уредба и стратегически документи, които имат пряко отношение към насърчаване на иновационната дейност на предприятията и повишаване на приложимостта на научните изследвания. Ще бъдат съобразени и нормативни актове, които не са пряко свързани с разглежданите отношения, но оказват влияние върху проектните дейности, каквато е нормативната уредба в областта на електронното управление. При извършване на анализа ще се изследва, дали са необходими изменения и допълнения в релевантните нормативни актове, включително и вътрешноведомствени актове, свързани с функционирането на системата. В случай че бъде идентифицирана такава необходимост, ще бъдат направени и съответни препоръки за изменение и/или допълнение в съответните актове. Така разглежданата поддейност 1.2. ще осигури цялостна представа за контекста, в който ще работи платформата, какви са особеностите на нейните потребители и какви ще бъдат нуждите им при установяване на взаимодействие, на които тя трябва да отговори. Получената информация ще позволи точното дефиниране на организацията на процесите, свързани с работата на самата платформа и действията на участниците в нея, което пък е предпоставка за по-високата ефективност на дейностите по техническа разработка на платформата. Изготвеният аналитичен доклад в резултат от изпълнение на дейността ще послужи като основа за създаване на системния проект за разработване на платформата. 60 000.00 60 000.00
Разработване и внедряване на платформата и обучение на администраторите за управлението ѝ: Настоящата дейност е избрана в съответствие с изискванията на Насоките за кандидатстване и нейната реализация ще допринесе в най-голяма степен за изпълнение на основната цел на проекта, както и на част от специфичните цели. Дейността по разработване и внедряване на платформата ще стартира с разработването на системен проект (СП), в който ще бъдат заложени всички функционални и нефункционални изисквания към информационната система на платформата. Ще бъде дефинирана базата данни на платформата, ще бъдат идентифицирани релевантните хоризонтални системи на електронното управление, с които е необходима интеграция, както и ще бъдат определени необходимите за реализация интерфейси за връзка с други системи. Технологичните разработки по изграждане на платформата ще бъдат извършени в съответствие със СП. Разработването на платформата предвижда като минимум реализирането на: - услуга за заявяване и регистриране на висши училища, научни организации, ЦВП, ЦК, София Тех Парк (СТП) и др. в платформата, както и следните модули: - модул за създаване и управление на профила на НИ; - модул за създаване и управление на профил на предприятие (МСП); - модул за търсене на услуги, инфраструктура, доставчици и съдържание по ключова дума и по тематична област; - модул за осъществяване на връзка между предприятие, търсещо услуга и НИ; - надграждане на РНД с услуга за автоматично извличане на наличната релевантна информация относно НИ; - надграждане на РАС с услуга за автоматично извличане на информация за учените; - надграждане на БПОН с услуга за предоставяне на справка за наличните в БПОН публикации на учен. Платформата ще предоставя информация в систематизиран и общодостъпен вид относно експертизата, услугите и инфраструктурата, предоставяни от участващите в инициативата НИ, както и техните резултати от успешно реализирани партньорства (в рамките на предстояща в бъдеще процедура по ПНИИДИТ се предвижда предоставяне на иновационни ваучери). Чрез платформата бизнесът ще може да открие точните субекти, които предоставят услугата или апаратурата за изследвания, която му е необходима, както и да установи контакт с тези субекти. Платформата ще бъде проектирана по начин, който ще подпомага комуникацията между партньорите, (включително и при използване на вече получен иновационен ваучер), както и ще позволява да се споделят постигнатите проектни резултати. При разработването на платформата ще бъдат извършени и съответните софтуерни разработки по надграждането на Регистъра за научната дейност, Регистъра на академичния състав и защитените дисертационни трудове и Българския портал за отворена наука, необходими за интеграция с платформата. В рамките на дейността ще се извърши и интеграция с приложимите хоризонтални системи на Електронното управление. С цел осигуряване на максимално ефективна експлоатация на платформата ще бъде извършено обучение на 3 бр. администратори на платформата за извършване на нейното настройване и управление. Обучението ще се проведе по предварително изготвена програма. За целите на обучението ще се използва тестовата среда на разработената платформа. 1 020 695.52 948 000.00
Запознаване на висшите училища/научните организации с новоизградената платформа за изследователски и иновативни услуги за бизнеса и запознаване с възможностите, които предлага: Настоящата дейност е избрана в съответствие с изискванията на Насоките за кандидатстване и нейната реализация ще допринесе за изпълнение на основната цел на проекта, както и на част от специфичните цели. Един от основните проблеми при реализирането на сътрудничеството между науката и бизнеса е несъвършената информация и неефективно сътрудничество между научни звена, висши училища и бизнеса. Главните участници в националната система за иновации – научната общност и бизнеса остават заключени в рамките на своите групи и работят изолирано едни от други. Платформата, която ще бъде разработена в рамките на настоящия проект, ще предостави инструмент за ефективно и трайно взаимодействие между отделните групи участници в иновационната екосистема. За да бъде успешна платформата обаче, е необходимо потенциалните й потребители да се запознаят с нея, с начина й на работа и преимуществата, които предлага. Тази последна дейност е определяща за приноса и въздействието на целия проект, защото ще спомогне за преодоляване на информационната недостатъчност в иновационната екосистема. В разглежданото взаимодействие между науката и предприятията, от едната страна стои бизнесът, който има нужда от конкретни услуги или апаратура, за да внедри иновация или да използва такава за решаване на съществуващ проблем в предприятието. От другата страна стоят висшите училища и научните организации, които предлагат посочените услуги и апаратура. Именно работата на тази втора група участници в иновационната екосистема е тясно свързана с нормативните правомощия на НАЦИД. Националният център за информация и документация води и поддържа РАС, РНД, Българския портал за отворена наука, Регистъра на висшите училища и Регистъра на действащите, прекъснали и завършили студенти и докторанти по степени на обучение и професионални направления. Всички тези регистри налагат ежедневно взаимодействие между НАЦИД и висшите училища и научни организации, в резултат на което ведомството познава добре нуждите и особеностите им. Едновременно с това НАЦИД, съвместно с разработчиците по успешно приключили проекти, вече е провел редица обучения, представяния на софтуерни продукти и информационни кампании сред разглежданата потребителска група, като последица от което са трайно установени добри практики и отработена система за успешно взаимодействие. По настоящата дейност 3 екипът на НАЦИД отново ще съдейства и подпомага избрания Изпълнител при организацията и провеждането на предвидените мероприятия за запознаване на научните среди с платформата. В изпълнение на дейността висшите училища и научни организации ще бъдат запознати с новоизградената платформа за сътрудничество, с различните й функционалности, с възможностите, които предлага и с предоставяната от нея информация. Представянето ще бъде осъществено дистанционно (онлайн) или в хибриден формат, като ще бъдат демонстрирани налични ресурси в платформата, техническите й параметри и ще бъдат дискутирани въпроси, поставени от представилите на висшите училища и научни организации по повод работата на платформата. В рамките на дейността, платформата ще бъде представена на минимум 100 (сто) представители на висшите училища и научни организации. За да се осигури максимално удобство на потребителите, представянето ще се извърши на отделни сесии в няколко работни дни, като точният брой сесии ще бъде уточнен допълнително, в зависимост от окончателния брой представители на висши училища и научни организации, заявили желание да участват в представянето. 36 000.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.