Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Иновации и конкурентоспособност

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е насочен към модернизиране и оборудване на двадесет и пет проверочни лаборатории – създаване на 3 нови лаборатории за метрологична експертиза на електромери, модернизиране и дооборудване на 16 лаборатории за проверка на манометри, изпозлвани в съдове и съоръжения под налягане, както и създаване на 6 иновативни за страната мобилни лаборатории за проверка на системата „таксиметров апарат – автомобил“ (СТАА).
Основните дейности по проекта ще позволят повишаване на броя извършените метрологични експертизи на електромери с 25 % годишно, намаляване на сроковете за осъществяването им, повишаване на удовлетвореността на юридическите и/или физическите лица в спора; подобряване на контрола на  най-масово използваните манометри в страната – до 100 MPa, ефективност и оптимизация на разходите,  облекчаване процеса за пускане на пазара на манометри от българските производители; елиминиране на необходимостта от сграден фонд  за проверките на СТАА, намаляване на времето на проверката,  увеличаване на проверките за ден, оптимално използване  мобилните стендове при извънредни проверки в дадено структурно звено, увеличаване на броя навременни проверки на СТАА, което от своя страна ще повиши доверието у гражданите при ползването на услугата и удовлетвореността на ангажираните в таксиметровия бранш лица.
Модернизацията на технологичните възможности на БИМ ще подпомогне предоставянето на иновативни услуги и ще бъде в подкрепа на българските производители, вносители и ползватели на средства за измерване. като се постигне максимален ефект от направените инвестиции. Очакваният принос от изпълнението на проекта ще доведе до повишаване на иновационната активност чрез: подобряване на бизнес средата и инфраструктурата по качеството; увеличаване на производителността на предприятията; ускоряване въвеждането на нови технологии в производството; дългосрочни конкурентни предимства на българските производители при разработването и пускането на пазара на нови средства за измерване.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1.: Доставка на оборудване за метрологичен контрол:: Дейност 1 включва доставка на оборудване за: - Създаване на 2 нови лаборатории за метрологична експертиза на електромери; - Модернизиране на 16 лаборатории за контрол на манометри, използвани в съдове и съоръжения под налягане; - Създаване на 5 нови мобилни лаборатории за контрол на система „таксиметрови апарати-автомобил“. 0.00 0.00
Поддейност 1.1. Създаване на 3 нови лаборатории за метрологична експертиза на електромери: Съгласно Закона за измерванията БИМ извършва метрологичните експертизи (МЕ) на електромери, като трета независима страна при възникване на спор по отношение на метрологичните им и технически изисквания. През последните години се наблюдава сериозен ръст на постъпващите заявления за МЕ на електромери. Заявителите на МЕ са както потребителите/гражданите на електрична енергия, така и от електроразпределителните дружества (ЕРП). Причините това е породена от съмненията на потребителите в неточно отчитане на консумираната енергия и ощетяване при заплащането й, което води до несигурност в обществото за предлаганите услуги в една от най-важните сфери на икономиката в страната. От друга страна се наблюдава масова практика от неправомерни действия, с цел манипулация на електромерите за неотчитане на реално консумираните количества електроенергия, което води до големи загуби за ЕРП и неблагоприятна бизнес среда, а от там и косвено повишаване на цената на електроенергията от нетехнически загуби. Много често проблемите в тази област са свързани и със съдебни процедури, което изисква навременно предоставяне на констатациите с резултатите от извършените метрологични експертизи. С наличния (недостатъчен) капацитет от техническо оборудване, разположен в структурните звена на БИМ годишно се извършват около 10 000 МЕ. Автоматизираните измервателни станции са силно претоварени, което води до амортизиране и чести повреди. Това води до закъснения в изпълнението на заявените експертизи. Средно годишно остават неизпълнени около 5 000 броя заявления, разпределени по територията на страната. Допълнително работата се затруднява от пускането на пазара и в експлоатация на ново поколение съвременни електромери, за МЕ на които се изисква допълнително и адекватно оборудване, с възможности за изследване на софтуерните компоненти на електромерите. За да се подобри работата и да бъдат удовлетворени изискванията на заявителите по отношение на качеството и сроковете за изпълнение на заявяваните МЕ е необходимо да се обособят още две работни позиции с автоматизирани станции за измерване на метрологичните характеристики и възможности за достъп до вътрешните памети на електромерите. Станциите ще бъдат разположени в структурни звена, които към момента нямат технически възможности за извършване на тази услуга, а попадат в районите с най-много постъпващи заявления за МЕ. Дейността включва доставка на 3 броя автоматизирани станции за измерване на метрологичните характеристики и функционални възможности за достъп до вътрешните памети на електромерите. Станциите ще бъдат трифазни, за активна, реактивна и пълна енергия, с техническа възможност за ръчно и компютърно управление, както и за проверка на електромери с вътрешно съединени токови и напрежителни вериги. Те ще съдържат еталонен трифазен електромер, трифазен електронен токов и напрежителен източник, разделителни токови трансформатори, фотоелектрична сканираща глава за проверка на всички видове индукционни и статични електромери (за всяка позиция на станцията), управляващ софтуер на измервателния процес, обработка и разпечатка на резултатите от измерване и технологичен компютър. Предвидено е обучение на експертите за работа с доставените автоматизирани станции и приложимия към тях софтуер. Обучението ще има за цел запознаване с пълните възможности на апаратурата, управлението й, както и всички инструкции за безопасност и правилната й употреба. С доставката ще се облекчат гражданите и бизнеса както при заявяването, така и при предоставянето на електромерите до най-близкото място за лабораторни изследвания. Закупуването на необходимото оборудване ще ускори процесите при разрешаването на наличните проблеми при доставка, разпределение и ползване на електрическата енергия както за битови така и производствени нужди. 373 000.00 276 840.00
Поддейност 1.2. Модернизиране на 16 лаборатории за контрол на манометри, използвани в съдове и съоръжения под налягане: В законовата област като средства за измерване, на които метрологичният контрол се извършва само от БИМ, попадат и манометри, използвани в съдове и съоръжения под налягане. Същите подлежат на одобряване на типа, първоначални и последващи проверки. Поради голямото им типово разнообразие и масово приложение във всички сфери на обществената безопасност, а също така и наличието на български производители, структурните звена на БИМ извършват годишно около 54 000 броя проверки на манометри, в това число както първоначални, така и последващи. Оборудването, с което се извършват проверките се използва повече от 25 години. Финансовите ограничения на предоставяния бюджет на БИМ и невъзможността за закупуване на ново оборудване е довело до крайна амортизация на използваните преси за проверка. Моралното и техническо остаряване на използваните средства дори не позволява извършването на ремонтни дейности, тъй като същите са спрени от производство и на пазара липсват резервни части. Невъзможността да се покриват всички обхвати на манометрите и извършването на проверка на всички типове налага пренасочване на заявителите към отдалечени от местонахождението им структурни звена за извършване на контрола. Особено затруднение се наблюдава при заявяването на първоначалната проверка от българските производители на манометри. Това води до оскъпяване на продуктите им и демотивация за производство. Честите повреди на еталонното оборудване водят до закъснение при изпълнение на заявените манометри за контрол и спиране на производствени дейности. За да бъде извършвана дейността по проверките на манометрите, е неотложно подменянето на оборудването във всички структурни звена. За да бъдат удовлетворени нуждите на ползвателите на манометри като средства за измерване, свързани с обществената безопасност, както и да бъде стимулирано българското производство на този вид продукт, е необходимо да бъдат закупени преси и спомагателно оборудване. Дейността включва доставка на преси за създаване на налягане и спомагателно оборудване за извършване на контрол на манометри, използвани в съдове и съоръжения под налягане, с което ще се създаде възможност да се модернизират проверочните лаборатории и да се покрият най-масово използваните манометри в страната – до 100 MPa. Предвидено е обучение на експертите за работа с доставеното оборудване. Обучението ще има за цел запознаване с пълните възможности на апаратурата, управлението й, както и всички инструкции за безопасност и правилната й употреба. Осигуряването на съвременно еталонно оборудване ще облекчи процеса за пускане на пазара на манометри от българските производители, ще удовлетвори нуждите на ползвателите на манометри, като средства за измерване, свързани с обществената безопасност, както и ще бъде стимулирано българското производство на този вид продукт. При наличието на съвременна и надеждна техника, използвана за контрола на манометрите ще се повиши гаранцията за безопасност на обществото чрез използване на манометри, преминали метрологичен контрол. Ползвателите на манометри, ще бъдат облекчени с предоставянето на качествена и в кратки срокове услуга. 440 499.96 428 460.00
Поддейност 1.3. Създаване на 6 нови мобилни лаборатории за контрол на система „таксиметрови апарати-автомобил“ (СТАА): За осигуряване на държавните и общинските вземания и търговските плащания с цел защита на интересите на държавата, икономическите оператори и крайните потребители, в БИМ се извършва последваща проверка на системи: "таксиметрови апарати-автомобил" (СТАА). Годишно в БИМ се извършват около 21 000 проверки на СТАА. Поради липсата на подходящ сграден фонд за монтиране на стационарни еталонни стендове и на необходима инфраструктура за достъп на таксиметровите автомобили, проверките се извършват чрез използване на пътна отсечка от 1000 m, за която се изисква прав хоризонтален участък. Тези отсечки са обособени на отдалечено разстояние от сградите на структурните звена на БИМ и често са свързани със затрудняване на пътното движение в определения район. Това довежда до удължаване на времетраенето на проверките и намаляване на капацитета на работа, също така и допълнителни разходи на заявителите на услугата. В последните години с нормативни изисквания се налага извършването на извънредни последващи проверки след промяна на тарифи и пререгистрация на данъчно задължените лица, което довежда до струпване на голям брой автомобили за проверка едновременно в едно структурно звено. Дейността включва доставка на 6 мобилни лаборатории за контрол на СТАА, които ще се състоят от преносим стенд и комплект спомагателно оборудване към него, пътно превозно средство, категория О за транспортиране на стенда до мястото на извършване на проверката. Предвидено е обучение на експертите за работа с доставеното оборудване. Обучението ще има за цел запознаване с пълните възможности на стенда, управлението му, както и всички инструкции за безопасност и правилната му употреба. При доставяне на мобилни стендове ще се елиминира необходимостта от допълнителен сграден фонд по места. Ще отпадане риска от ПТП при използване на пътна отсечка и ще се съкрати времетраенето на проверката, което ще позволи увеличаване на броя проверки за ден. Ще бъдат облекчени условията, при които заявителите ползват услугата за извършване на контрола и ще се избегне времето на изчакване при извънредните проверки. Също така ще има възможност за пренасочване на повече от един мобилен стенд при извънредни проверки в дадено структурно звено. С повишаване на капацитета на работа ще се осигури по-голям брой навременни проверки на таксиметровите автомобили, което от своя страна ще повиши доверието у гражданите при ползването на услугата. В същото време ще се повиши удоволетвореността на ангажираните в таксиметровия бранш лица. 530 000.00 633 600.00
Дейности, свързани с организация и управление на проекта: Дейности, свързани с организация и управление обхващат, цялостната система за добро управление на проекта, за гарантиране на пълната му реализация и постигане на заложените цели. За управлението на проекта ще бъде създаден екип , който ще осъществява управлението координацията на проектните дейности и текущ контрол върху дейността на изпълнителите. Екипът на проекта стриктно ще следи и отчита степента на изпълнението на проектните дейности на всички етапи от процедурата и ще предприема навременни корективни мерки в случай на необходимост. Българският институт по метрология като държавна институция е длъжен да спазва изискванията на законодателството по отношение на обществените поръчки. За целите на проекта ще бъде осъществен мониторинг и текущ контрол на изпълнението на предвидените поръчки и своевременното предприемане на корективни мерки, който корелира с утвърденатa Система за финансово управление и контрол и Вътрешни правила за управление на цикъла на обществените поръчки в БИМ. Дейността обхваща административното управление на проекта, дейностите за одит и дейностите, свързани с информация и комуникация. Администрирането и изпълнението на проекта ще е съобразено със Закон за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове. За гарантиране на прозрачност и правилно изразходване на средствата по проекта ще се извърши цялостен одит на проекта. Дейността е насочена и към популяризиране, както изпълнението на проекта, източника на неговото финансиране, общите и специфичните цели на проекта и постигнатите резултати, така и изпълняваните от БИМ функции, свързани с осигуряването на проследимост, точност и достоверност на измерванията в страната в съответствие с националните интереси да защитава живота и здравето на хората и околната среда от вредни въздействия, както и имуществото на физическите и юридическите лица от неблагоприятни последици, които могат да настъпят вследствие на неверни резултати от измерванията. БИМ ще направи всичко необходимо за разгласяване на факта, че договорът се финансира или съфинансиран от Европейския социален фонд.“ Затова ще бъдат предприети мерки в съответствие с приложимите правила за информация и комуникация, предвидени в Приложение XII от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета и Единния наръчник на Бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. 81 500.00 81 203.46
Дейност 2. Консултантски услуги за разработване на документация за обществената поръчка по проекта: В рамките на тази дейност ще бъде разработенa документация за възлагане на общественa поръчкa за изпълнение на проектните дейности. Ще бъдe проведенa процедурa при спазване изискванията на Закона за обществените поръчки и Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки. Контролът по изпълнението и следенето за законосъобразно изпълнение на процедурите и сключването на договорите е предвидено да се осъществява от БИМ. БИМ няма достатъчно наличен капацитет да разработи необходимата документация за участие по обществените поръчки. Тази дейност е от огромно значение за успешното и качествено изпълнение на целия проект. Изборът на изпълнител оказва огромно влияние не само върху изпълнението на съответната дейност, но и върху осъществяването на проекта. Качествената подготовка на тръжна документация е гаранция за прозрачност и спазване на хоризонталните политики на ЕС при възлагане изпълнението на дейностите по проекта като същевременно подпомага изборът на изпълнител. Поради това тази дейност не само допринася, но е и основна предпоставка за постигането на целите на настоящата процедура и на всички специфични цели на проекта. 5 000.00 4 498.99

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.