1.1. Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми с партниращите български висши училища, с издаване на общи дипломи: Ще бъдат въведени две съвместни учебни програми с партниращите български висши училища, с издаване на общи дипломи. Едната ще бъде по „Кръгова икономика“, а другата по „Сигурност на стратегически инфраструктури и производства“.
Партнирането става в различен обхват за отделните партньори и за комбинация от учебни програми в различни ОКС. Издаването на общи дипломи може да се обсъжда по професионалните направления, за които партньорите имат акредитация от НАОА и по-конкретно, за тези включени в проекта за модернизация: 5.2. Електротехника, електроника и автоматика, 5.3. Комуникационна и компютърна техника, 5.9. Металургия, 3.6 Право и 3.7 Администрация и управление. Партньорство е както следва:
• Съвместно обучение на студенти с издаване на обща / двойна диплома.
• Обмен на преподаватели по част от дисциплините в „актуализирани“ учебни планове.
• Дигитално провеждане на обучение с издаване на дипломи на студенти от кандидата и партньорите по проекта БСУ, ХТМУ и МВБУ и признаване на периоди за обучение с асоциирани) партньори.
Подкрепените учебни програми ще насърчават профилната специализация, свързаността и ефективното използване на споделени ресурси (човешки, финансови и материални) между партниращите висши училища. Предвиждат система за актуализация и динамично съответствие с актуалните тенденции и изисквания на пазара на труда и планиране на приема на студенти и докторанти, провеждането на студентски стажове и практики, както и включване на специалисти от практиката за осъществяване на преподавателска дейност. Предвижда се въвеждане на иновативни форми на преподаване и обучение и проблемно базирано обучение. Ще бъдат приети от факултетен съвет в рамките на кандидата и партньорите.
Подкрепените учебни програми предвиждат въвеждане на компетентностен модел, мултидисциплинарност и интердисциплинарност. Тпва ще касае разработване на рамка от компетентности (компетентностен профил на специалността), който дефинира т.н. "резултати от ученето" (знания, умения и компетентности), които трябва да се усвоят и демонстрират от обучаваните след завършване на учебния процес (това, което учащият знае, разбира и е в състояние да направи при завършване на учебния процес). Ще бъдат разработени критерии (стандарти), инструменти и механизми за оценка и валидиране на резултатите от ученето. |
24 000.00
|
24 000.00
|
1.3. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение: Ще се разработят и въведат програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение по „Индустриални решения за Зелената сделка“, “Морско право и крайбрежни територии“, „Проектиране и управление на въздушни и морски дронове“, „Авиационен мениджмънт“, „Електронизация и комуникация за възобновяеми енергийни източници“, както и по „Кръгова икономика“ и по „Сигурност на стратегически инфраструктури и производства“. Те ще са насочени към въвеждане на профили на компетентностите за специалностите, за които се разработват новите учебни програми с оглед постигане на баланс между различните видове компетентности, към въвеждане на хибридни дисциплини, които включват преподаватели от различни области и професионални направления, вкл. от практиката, и същевременно поставят акцент …
Подобно на двете съвместни програми подкрепените програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение ще насърчават профилната специализация, свързаността и ефективното използване на споделени ресурси (човешки, финансови и материални) между партниращите висши училища. Предвиждат система за актуализация и динамично съответствие с актуалните тенденции и изисквания на пазара на труда и планиране на приема на студенти и докторанти, провеждането на студентски стажове и практики, както и включване на специалисти от практиката за осъществяване на преподавателска дейност. Предвижда се въвеждане на иновативни форми на преподаване и обучение и проблемно базирано обучение. Ще бъдат приети от факултетен съвет в рамките на кандидата и партньорите.
Тези подкрепените учебни програми също предвиждат въвеждане на компетентностен модел, мултидисциплинарност и интердисциплинарност. Тпва ще касае разработване на рамка от компетентности (компетентностен профил на специалността), който дефинира т.н. "резултати от ученето" (знания, умения и компетентности), които трябва да се усвоят и демонстрират от обучаваните след завършване на учебния процес (това, което учащият знае, разбира и е в състояние да направи при завършване на учебния процес). Ще бъдат разработени критерии (стандарти), инструменти и механизми за оценка и валидиране на резултатите от ученето. |
18 000.00
|
18 000.00
|
1.4. Разработване на дигитално образователно съдържание: Дигиталното образователно съдържание е сред най-важните елементи в съвременното обучение, особено в условия на глобална пандемия. Процесът на създаване дигитално образователно съдържание включва следните основни етапи:
• Планиране, инсталиране и настройване на платформа за електронно / дистанционно обучение, която да бъде в състояние да предоставя образователни услуги на обучаемите 24х7.
• Разработване на дигитални ресурси, които са бъдат използвани в обучението.
• Качване на разработените ресурси в платформата, за да бъдат използвани от студентите в процеса на обучение.
Разработването на дигитално образователно съдържание изисква екипна колаборативна работа, която минава през следните основни етапи:
- формиране на работни екипи /всеки екип е съставен от експерти по дисциплината за обучение и тютор-експерт по електронно и дистанционно обучение, който ще наблюдава и консултира екипите/ експертите по дисциплината. Тези експерти работят съвместно, използвайки средствата на образователната платформа. Тюторът може работи с тях присъствено или дистанционно използвайки същите средства.
- съставяне на педагогически сценарии, по които ще бъде проведен електронният курс, определяне на структурата, който ще следва всеки учебен модул от курса.
- дискусия по сценария на курса и структурата на учебния модул с останалите екипи, които подготвят курсове по своите дисциплини; преработване и допълване на сценария и структурата на учебния модул така че да допълва останалите модули;
- видеозапис на лекции на титуляра на курса и интегрирането им в електронния курс или синхронно обучение във виртуална среда;
- работа по създаване на курса - изработване на самите обучителни модули, обучение на студентите за работа в дистанционен курс, пилотиране на модула;
- изработване на кратко ръководство /електронен формат/ в помощ на студентите, които ще следват курса, включващо минимума от компетентности, които трябва да притежават. При изработването на съдържанието и учебните ресурси и дейности в отделните курсове, ще бъдат използвани всички предимства, предлагани от електронното и дистанционно обучение като използването на мултимедийни ресурси, интерактивни упражнения и тестове, колаборативна работа по проблемни ситуации, проектно-базирано обучение и др.
Дейността е насочена към създаване на дигитална среда, осигуряваща непрекъсната интелектуална стимулация и възможности за електронно дистанционно обучение. В рамките на дейността е допустимо разработването на дигитално образователно съдържание единствено за целите на въвеждането на разработените в рамките на проекта нови учебни програми с дигитално образователно съдържание и за дистанционно обучение. |
53 093.80
|
54 114.32
|
1.5. Внедряване на дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии в образователния процес: Тази дейност е насочена към апробиране на разработеното дигитално образователно съдържание с цел получаване на обратна връзка от обучаемите. За целта ще бъде създаден виртуален университет, като се използват средствата на облачните технологии. Той ще включва следните основни елементи:
• Инфраструктура, необходима за разполагане на обучителните ресурси
• Среда за онлайн комуникация в реално време, предоставяща възможност за конферентна аудио и видео връзка между обучаеми и обучители
• Система за регистрация и проследяване на резултатите на индивидуално и групово проектно-базирано обучение
• Система за автоматично генериране на отговори на онлайн запитвания на обучаеми
• Система за получаване на обратна връзка за удовлетвореността на обучаемите
По този начин създаденият виртуален университет ще отговори в максимална степен на нуждите на обучаемите. Непрекъснатото подобряване на процесите ще бъде осигурено от съвместната работа на изброените системи.
Дейността обхваща прилагането на дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии в обучението по учебни дисциплини от разработените в рамките на проекта учебни програми. Тя включва създаване на виртуална учебна среда с онлайн учебни материали, с възможност за моделиране на образователни курсове и среда за онлайн комуникация и сътрудничество, с възможност за аудио и видео конференции и групова онлайн работа на студенти за целите на образователния процес. Предвидено е създаването на виртуални лаборатории и виртуални учебни зали. |
0.00
|
0.00
|
1.6. Закупуване на софтуер и ИКТ оборудване, необходими за разработване и въвеждане на дигитално образователно съдържание и програми и за внедряването на облачни технологии в образователния процес: Дейността обхваща прилагането на дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии в обучението по учебни дисциплини от разработените в рамките на проекта учебни програми. Тя включва създаването на виртуална учебна среда с онлайн учебни материали, с възможност за моделиране на образователни курсове и среда за онлайн комуникация и сътрудничество, с възможност за аудио и видео конференции и групова онлайн работа на студенти за целите на образователния процес. Предвидено е създаването на виртуални лаборатории и виртуални учебни зали по „Индустриални решения за Зелената сделка“, “Морско право и крайбрежни територии“, „Проектиране и управление на въздушни и морски дронове“ и „Авиационен мениджмънт“, „Електронизация и комуникация за възобновяеми енергийни източници“, както и по „Кръгова икономика“ и по „Сигурност на стратегически инфраструктури и производства“. |
201 000.00
|
199 875.61
|
2.1. Обучения на преподаватели в България: Обученията са насочени към придобиване и усъвършенстване на чуждоезикови умения, в т.ч. професионална терминология и към придобиване/усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии |
14 760.00
|
14 169.00
|
2.2. Краткосрочни специализации в асоциираните партньори: Краткосрочните специализации в асоциираните партньори представляват мобилност с цел преподаване на преподаватели от кандидата и /партньорите в чуждестранните асоциирани партньори.
Тези краткосрочни специализации са насочени към:
- Въвеждане на иновативни методи на преподаване;
- Придобиване/усъвършенстване на дидактически знания и умения;
- Придобиване/усъвършенстване на чуждоезикови умения, в т.ч. професионална терминология;
- Придобиване/усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии;
- Придобиване/усъвършенстване на предприемачески умения;
- Развиване на социална и етична отговорност;
- Придобиване/усъвършенстване на умения за „проблемно базирано“ преподаване.
Краткосрочните специализации ще се извършват при следните процедури:
1. Подаване на заявления за мобилността с цел преподаване /на всеки 4 месеца
2. Разглеждане на заявленията за мобилността с цел преподаване от университетски експертен съвет по мобилностите.
3. Избор на преподаватели от целевата група за осъществяване на мобилността с цел преподаване.
4. Подписване на споразумение за мобилност с цел преподаване .
5. Провеждане на краткосрочните специализации.
7. Верифициране на резултата от мобилността с цел преподаване посредством документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключила краткосрочна специализация, издаден от асоциирания партньор.
|
57 357.00
|
57 357.00
|
2.3. Мултиплициране на резултатите от проведените краткосрочни специализации чрез споделяне на преподаватели между българските висшите училища, участващи в проекта: Предвижда обучение на студенти от кандидата и партньорите от преподаватели на друго висше училище кандидата или партньорите, участващо в проекта. В изпълнението на дейността ще бъдат включени единствено преподаватели, които в рамките на проекта са завършили краткосрочна специализация в чужбина. |
39 581.00
|
37 461.00
|
3.1. Кариерно консултиране и ориентиране на студенти чрез организиране на кариерни борси, съвместно с партниращите български висши училища, както и чрез изграждане на системи за проследяване на реализацията на завършилите студенти в първата година след дипломирането: Успешното обучение на 21 век изисква обучението на студентите да бъде свързано с практиката по време на цялото обучение. Целта на настоящата дейност е да подпомогне професионалното ориентиране на студентите, като постоянно ги информира за състоянието и тенденциите на пазара на труда, както и за необходимите знания и умения, които те трябва да придобият. Това професионално ориентиране ще се извърши чрез непрекъснат контакт на университетите партньори с представители на практиката, както и с представители на браншови организации. За постигане на целите на тази дейност ще бъдат изпълнени следните основни елементи:
• Кариерни борси с участието на кариерните центрове на партниращите висши училища и работодатели, на които на студентите и младите специалисти ще бъдат представени възможностите за кариерно развитие в България. Представителите на фирмите-участници ще презентират основна информация за своите компании, както и перспективите на бизнеса в съответната сфера.
• Срещи, публични лекции и майсторски класове на студентите с представители на практиката, на които на студентите ще бъдат представени изискванията и тенденциите на трудовия пазар, както и съвременни технологии, използвани в работния процес.
За правилното проследяване на тези дейности ще бъде разработена онлайн система за проследяване реализацията на завършилите студенти след дипломирането. В тази система ще бъдат автоматично въвеждани от базата данни на университетите-партньори завършилите студенти с възможност за справки по специалност, образователна степен и година на завършване. След това в тази система ще се извършва проследяване на тяхната професионална реализация по 2 начина:
• Въвеждане на данни от университетите, събрани чрез анкети със завършилите студенти
• Въвеждане на данни от самите завършили студенти чрез регистрация в системата.
Системата ще поддържа възможност за създаване на онлайн портфолио на всеки завършил студент и млад специалист, което да бъде достъпно за представителите на бизнеса и потенциалните работодатели. Младите специалисти ще бъдат групирани по ключови думи, професионални направления и сектор от бизнеса, в който работи или има интерес. По този начин разработената система ще бъде онлайн посредник между студентите и младите специалисти от една страна и работодателите от друга страна, като подпомага успешната професионална реализация на младите хора.
Ще се подпомогне професионалното ориентиране на студентите чрез кариерните центрове на участващите висши училища, чрез организиране и провеждане на кариерни борси и други съвместни събития между кариерните центрове на партниращите висши училища и работодатели и осигуряване на механизми за проследяване на реализацията на дипломираните студенти.
Организирането на кариерни борси ще се основава на механизъм за избор на представителите на целевите групи за включването им в проекта описан в секция 11 на формуляра за кандидатстване. |
232 500.00
|
228 906.00
|
3.2. Създаване на мрежи от кариерни центрове в партниращите български висши училища: Целта на кариерните центрове е да подпомогнат професионалната реализация на студентите. В съвременния глобализиран и взаимосвързан свят е трудно тази дейност да се извършва на локално ниво. Ето защо създаването на мрежа от кариерни центрове би повишило качеството на работата им и би подобрило контактите между студенти и работодатели. По този начин ще се повиши качеството на висшето образование в университетите партньори чрез проследяване и насърчаване на успешното кариерно развитие на техните възпитаници.
Тази мрежа ще бъде реализирана виртуално чрез разработване и внедряване на система за управление на кариерните центрове, чрез прилагане на облачни технологии. Системата ще позволява регистрации на работодатели с кратко представяне на фирмата и свободни работни места, групирани по категории и ключови думи, както и по населено място. Работодателите ще могат да управляват своите обяви самостоятелно като ще избират колко време да стои обявата, с кои ключови думи да бъде свързана за по-лесно тематично откриване, както и пред кои студенти да се показва.
От своя страна студентите също ще могат да се регистрират в системата, като ще имат възможност да се абонират за обяви в определени категории и свързани с определени ключови думи. Чрез разработената виртуална мрежа от кариерни центрове студентите могат да реализират работа в отдалечен офис на фирми, които не са в тяхното населено място, което значително ще повиши гъвкавостта на кариерните центрове и ще увеличи възможностите за реализация на студентите на пазара на труда.
Виртуалната мрежа ще включва и набор от разкази в текстов и / или видео формат на успешно реализирани студенти като добри примери, по които могат да се ръководят настоящите студенти в техния професионален избор.
Системата ще включва виртуален асистент, който ще отговаря на въпроси в свободен текст на запитвания онлайн. Този модул ще бъде предварително трениран чрез включване и настройка на модул с изкуствен интелект.
Тя ще включва освен това набор от ресурси за онлайн менторство в процеса на кандидатстване за работа, създаване на CV и мотивационно писмо, явяване на интервю, стартиране на собствен бизнес и др.
Дейността се осъществява съвместно от кандидата и партньорите и обхваща студенти от включените в проекта три висши училища. Тя включва изграждане на 1 обща информационна мрежа на кариерните центрове с база данни за потенциални работодатели за конкретни позиции за стаж, за постоянна работа, за почасова работа, за работа по проекти или конкретни задания и други и 2 терминала към нея. |
97 000.00
|
96 860.00
|
3.3. Студентски клубове за развитие на предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност: Дейността се осъществява на ниво кандидат и партньори. В рамките на дейността се провеждат допълнителни обучения на студенти за развитие на техните предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност, с продължителност 40 часа.
Дейността се основава на механизъм за избор на представителите на целевите групи за включването им в проекта, който е описан в секция 11 на формуляра за кандидатстване. Допълнителните обучения на студенти ще бъдат удостоверени от участващите висши училища с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключило обучение. |
4 200.00
|
4 176.00
|
3.4. Дейности за развитие на меки умения, за разработване на лични професионални планове за реализация, за придобиване на граждански и обществени компетентности, за търсене на работа, организиране на презентационни събития, състезания, интервюта, дискусии и др. за осъществяване на връзка между студенти и работодатели: Дейността е насочена към създаване на уменията на студентите за намиране на работа, в т.ч. умения за дебатиране, работа в екип, решаване на реални проблеми, изпълнение на практически задачи, представяне на информация пред аудитория и др. чрез провеждане на допълнителни обучения за придобиване на умения за осъществяване на връзка между студенти и работодатели. Допълнителните обучения за придобиване на умения за осъществяване на връзка между студенти и работодатели трябва да бъдат удостоверени от трите участващите висши училища с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключило обучение. В рамките на дейността може да бъдат проведени и различни събития, които подпомагат осъществяването на връзката между студенти и работодатели, като например презентационни събития, състезания, дискусии и др. Дейността се основава на механизъм за избор на представителите на целевите групи за включването им в проекта. |
1 800.00
|
1 776.00
|
3.5. Изходяща мобилност на студенти, докторанти, постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени, в т.ч. мобилност за обучение и мобилност за научноизследователска дейност: Изходящата мобилност на студенти, докторанти, постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени, в т.ч. мобилност за обучение и мобилност за научноизследователска дейност се основава на механизъм за избор на представителите на целевите групи за включването им в проекта, който е описан.
Обособена е в 2 групи според нуждите на допустимите участници: 3.5.А. Мобилност за обучение на студенти и докторанти и 3.5.Б. Мобилност за обучение, преподаване и научноизследователска дейност на постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени.
Изходящата мобилност на студенти и докторанти по настоящата процедура (дейност 3.5.А) е свързана с тяхното обучение и се осъществява от чуждестранните асоциирани партньори. |
39 515.00
|
39 515.00
|
3.6. Входяща мобилност за преподаване: привличане на чуждестранни преподаватели: Дейността предвижда входяща мобилност на чуждестранни преподаватели с цел преподаване на студенти от кандидата. |
25 242.00
|
25 242.00
|