Дейност № 1: Провеждане на специализирани проучвания и изследвания свързани с вида Червеногуша гъска - I-ви етап: Червеногушата гъска (Branta ruficollis) е най-дребната гъска, обитаваща Западна Палеарктика, и е лесно различима от останалите видове по пъстрото си оперение, оцветено в черно, бяло и ръждиво-червено. Монотипен вид, който към момента от всички видове гъски е включен в Червения списък на световно застрашените видове на Международния съюз за защита на природата (IUCN) в категория „Уязвим“ (Vulnerable). В България се среща през зимата, като е свързан с незамръзващи влажни зони и просторни открити места, засети най-вече с есенни посеви на житни култури, с пониците на които се храни. България от началото и средата на 90-те години на XX век се оформя като ключова страна за опазването на вида, с оглед нейното значение за зимуването на световната популация, която към момента се определя средно на около 50 хил. птици. В района на Шабленският езерен комплекс и Дуранкулашкото езеро може да се концентрират за кратък период от време до 70 – 90% от световната популация на вида. Тези защитени зони почти изцяло са на територията на община Шабла. Зимуването на вида у нас е в резултат от преместването на зимовището му през 60-те години на миналия век от западното крайбрежие на Каспийско море към западното крайбрежие на Черно море. Първите значими концентрация на червеногуши гъски в България са известни от 70-те години на 20-ти век. Проучванията на вида у нас започват през 80-те години и са с най-висока интензивност след 2000 год., когато са реализирани редица проекти за опазване на вида, финансирани главно програма LIFE на ЕС. В рамките на тези проекти са направени редица проучвания свързани с екологията и екологичните изисквания на вида, миграционните му стратегии и др.
Въпреки проведените до момента изследвания през последните десетилетия настъпват множество промени в района, който най-активно се използва за зимуване от вида, което налага допълнителни изследвания. Значението на това се повишава и с оглед настъпващите климатични промени, които водят до промяна на характера и динамиката на пребиваване на вида в страната. Новопоявилите се заплахи свързани с различни инвестиционни проекти и тяхното съчетание с традиционни такива като лов и бракониерство поставят редица проблеми. Това създава предпоставка за непълно стратегическо и интегрирано планиране на опазването на зимуващата популация на птиците.
Червеногушата гъска у нас зависи силно от съчетанието на определен набор от условия, чиято липса или евентуални промени в средата могат да доведат до значително увреждане и предпоставка за напускане на зимовището от вида, както се е случвало в исторически план. Ето защо взаимовръзката между отделните нощувки, коридорите на прелитане между нощувките и местата за хранене, обмена на птици и преместванията между местата на нощуване има съществено значение за планирането на по-добро управление на защитените зони и опазването на местообитанията на вида в по-широк смисъл.
- Липса на специфични мерки за вида в общите планове за управление на зони от Националната екологична мрежа;.
- Свързано с горното - липса на минимални стандартни екологични изисквания за вида, които да са основа на специфични мерки в предстоящите за разработване планове за управление на защитените зони от Натура 2000, в района на зимуване на вида;
- Липса на достатъчна количествена и качествена информация за ловната преса и ефекта от свързаното с нея безпокойство и бракониерски отстрел.
Настоящото предложение дава възможност да бъдат обобщени наличните данни и допълнени с нови специализирани проучвания и изследвания, които да допълнят и разширят вече извършените в рамките основно на проекти по LIFE и да дадат възможност за интегрирани и всеобхватни мерки за опазване на вида в неговите зимовища у нас.
Подробно описание на всички дейности е извършено в "Анализи и проучвания за подготовка на проектно предложение", разработен за подготовката на настоящото предложение, който по-долу ще се посочва като "Анализите". Документа е приложен в секция 12 на Апликационната форма. |
27 802.28
|
27 786.00
|
Дейност № 2: Провеждане на специализирани проучвания и изследвания свързани с вида Червеногуша гъска - II-ри етап: Червеногушата гъска е далечен мигрант, прелитащ всяка година разстоянието от около 6000 км от своите гнездовища в Арктическа Русия до северозападното Черноморие и обратно. През последните 5-6 години има няколко проекта, насочени към проследяване на червеногушата гъска и идентифициране на потенциално нови места за организиране и зимуване. Вида има склонност към образуване на значителни концентрации, които могат да надхвърлят 50% и повече от нейната световна популация. Освена това птиците могат да се струпват в много малки по територия места, какъвто е случаят с нощувките в България. Това прави вида силно уязвим от действието на неблагоприятни фактори, които засягат значителни части от популацията или дори могат да доведат до физическото ѝ унищожаване. Необходимо е да се съберат допълнителни данни за оцеляването на гъската по време на миграция и да се допринесе за идентифициране на мащабът на проблема и потенциално други значими заплахи по време на миграцията. Сателитното проследяване на вида, освен намирането на ключови зони за стациониране и зимуване, ще спомогне и за идентифициране и определяне на природозащитната значимост на заплахите по време на миграцията - бракониерство, сблъсък с електропровод и др.
Вида е типичен пример за вид, който има ясно изразени „тесни места“ в жизнения си цикъл по време на зимуването си у нас, което го прави силно уязвим. Хранителните му местообитания са открити площи с поникнали зърнени култури на равнинен терен, осигуряващи достатъчна видимост и възможност птиците отдалеч да забележат евентуален неприятел. Гъската извършва ежедневни хранителни миграции от местата за нощувка към местата за хранене, където се придържа в смесени ята заедно с голямата белочела гъска. По-подробни данни за хранителните миграции има за района на Дуранкулашкото и Шабленските езера. Доказано е, че отстоянието, на което се хранят гъските, зависи от безпокойството, породено от лова край езерата и в местата за хранене. Районът е основно зимовище на червеногушата гъска поради съчетаването на всички основни изисквания на едно място – големи водоеми, обикновено незамръзващи поради близостта на морето, значителни площи житни култури, често без снежна покривка.
В рамките на предходни проекти по програма LIFE са извършени немалки по обем проучвания свързани с екологията и миграционния път на вида. Въпреки това, в познанието за екологията на вида, както и неговият жизнен цикъл в местата за зимуване у нас не е достатъчно. Това създава предпоставка за непълно стратегическо и интегрирано планиране на опазването на зимуващата популация на птиците.
В рамките на Афро-Евроазиатското споразумение за опазване на мигриращите водолюбиви птици (AEWA) през 2012 год. е създадена работна група за червеногушата гъска към която включва 5-те ключови държави от ареала на вида. Сателитното проследяване е идентифицирано в Международния план за действие на AEWA като основен инструмент за получаване на данни и подкрепа за постигането на част от целите и резултатите на Международния план.Навлизането на телеметрията в екологичните изследвания в страната през последните 20-25 години, дава нови възможности и перспективи пред проучването на тези аспекти на екологията на вида.
В ПД, са идентифицирани основните нужди от допълнителни проучвания за вида, неговата екология и факторите влияещи върху зимуващата у нас популация, а именно:
- Недостатъчна на информация за локалните придвижвания на гъските между местата за нощуване и хранене, които да позволяват планиране на природозащитни дейности и оценка на въздействието при инвестиционни намерения;
- Непълна информация за значението на конкретни заплахи по миграционния път на вида, фенологията и ключовите места на стациониране на вида по време на миграция, както и определянето на “тесни места” в жизнения му цикъл;
- Липса на информация за нивата на токсични вещества и съединения в организма на гъските.
Тези проблеми са предмет на настоящата дейност.
Подробно описание на дейността вж. в Анализите. |
235 530.72
|
235 512.00
|
Дейност № 3: Изграждане на капацитет за спасителни действия на бедстващи птици чрез инфраструктурни мерки. : Въпреки че червеногушата гъска е вид защитен по ЗБР и е обект на опазване от редица международни споразумения, понякога зимуващите в България гъски са подложени на различни рискове за здравето на отделни екземпляри. Все още има случаи на отстрел на екземпляри, поради непознаване на законодателството предимно от нови и млади ловци или незачитането на законовите разпоредби. Същевременно фактът, че видът формира смесени ята с ловен вид, какъвто е голямата белочела гъска (Anser albifrons), допринася за попадането му под силната ловна преса и обезпокояване в ключови места за нощуване и хранене през периода декември – януари. Не са редки случаите обаче, когато е регистрирано да се стреля и по чисти ята червеногуши гъски и при добра видимост на цветовете на птиците. Това е свидетелство за ниска подготовка при част от ловците, които не различават вида, както и за пренебрежително отношение към закона, когато се стреля независимо от вида. По оценка, направена в края на 90-те години от работещ в района на езерата екип на БДЗП, за един сезон се отстрелват до 200 червеногуши гъски. Многократно по-голям е броят на раняваните гъски, но няма оценка на броя на умиращите по-късно вследствие на раняването птици.
Суровите и тежки условия през зимите на 2009/2010, 2011/2012, 2013 и 2017 г. доведоха до бедстващо положение на зимуващите в България гъски и много от тях бяха във видимо лошо физическо състояние без натрупани мастни резерви. Това е особено критично, когато се случва през февруари, когато птиците следва да натрупват резерви за обратната миграция към гнездовищата и предстоящия размножителен сезон. При тези условия стотици гъски могат да страдат от физическо изтощение, а значим процент от популацията да не е готов да пристъпи към размножаване при достигане на гнездовия ареал в Арктична Русия.
Мъглите са често явление в района и сблъсък на птици с ветроенергийните съоръжения в Добруджа е вероятно явление за прелитащите птици.
Всичко казано дотук означава, че има реална нужда от създаване на възможности и капацитет за рехабилитация на ранени и пострадали птици и повторното им връщане в природата в близост до основните зимовища. По тази причина в ПД,2018 е залегнала мярка 2.1.7 "Повишаване и поддържане на капацитет за временно настаняване на ранени и пострадали екземпляри на червеногушата гъска и тяхната рехабилитация в основните места на срещане на вида на основата на съществуващите зоологически градини (например Варна, Добрич и др.) и/или са създадени нови такива спасителни центрове". Изпълнението на тази мярка е предмет на настоящата дейност.
Дейността предвижда обособяване на Център за временно настаняване и първа помощ на ранени и пострадали червеногуши гъски и тяхната рехабилитация в основните места на срещане на вида, чрез поставяне на леки биотехнически съоръжения в ПИ 83017.40.38 с площ 15 500 кв. м., общинска собственост на община Шабла. Предвижда се, в рамките на този терен, около 800 кв. м. да са заградена и покрита с мрежа площ, включваща и навес до 50 кв. м. В заградената територия ще бъдат настанявани бедстващи червеногуши гъски и други видове птици, на които, при необходимост, ще бъде оказвана първа помощ, до изпращането им в Спасителен център или до възстановяването и освобождаването им обратно в природата, в случаите, когато не се налага специализирана ветеринарномедицинска помощ. В обособената територия ще бъдат поставени хранилки и поилки за птиците.
Предвижда се също в имота да бъдат поставени 3 самостоятелни преместваеми обекта - склад за храна, манипулационна, склад за инвентар и административна част (офис/ тоалетна). Предвидено е обзавеждане на манипулационната и офиса за нуждите на неговата дейност.
Центърът ще бъде захранен с ток и вода за които не е необходимо изкопни работи.
За функциониране на центъра са предвидени двама полеви работници.
Подробно описание на дейността вж. в Анализите. |
179 777.16
|
194 217.93
|
Дейност № 4: Ангажиране на широката общественост в опазването на червеногушата гъска - популяризиране на вида и неговото опазване, чрез отпечатване и разпространение на печатни материали.: Екологичното образование и възпитание намира все повече място в образователния процес у нас. То е залегнало в редица национални стратегии и планове и е изведено като Приоритет № 2: "Екологично образование и изграждане на капацитет" в Националната информационна и комуникационна стратегия за мрежата Натура 2000. Ниската екологична култура и подценяването на екологичното образование и обучение се изразява в слаба заинтересованост на населението към текущите екологични проблеми и недостатъчно дейно участие и подпомагане на администрацията и гражданското общество на всички нива в мероприятията, свързани с опазване на околната среда. Специалистите са единодушни, че отношението и разбирането за природата и нейното опазване се изгражда в най-ранна възраст. Всичко това с пълна сила се отнася и до червеногушата гъска, като вид със световно природозащитно значение. От друга страна най-важните целеви групи при отправянето на послания свързани с природозащита са подрастващите (деца и ученици) и широката общественост, а най важните канали и методи за разпространение на информация са екологичното образование и провеждането на специални събития.
През 2012 г., в рамките на проект на БДЗП „Сигурно зимовище за червеногушата гъска“, финансиран от Програма LIFE 09/NAT/BG 000230 на ЕС е разработено и отпечатано учебно помагало за извънкласни дейности - "С Червеногушка на училище и сред природата - Помагало за учителя природолюбител". Помагалото е фокусирано върху червеногушата гъска и нейната биология и опазване и е съобразено с учебните планове и програми на МОН. Представено е в училищата в района на Приморска Добруджа, като са проведени обучения за учителите и е въведено като практическо помагало за извънкласна дейност в училищата в района. В рамките на тази дейност са обхванати 66% от училищата в Приморска Добруджа и близо 73% от всички ученици от началния курс в региона. (ПД, 2018)
Резултатите от реализацията на посочения по-горе проект дават основание за продължаване на тези дейности. Това е намерило отражение и в Мярка 4.3 от ПД, 2018. Като първа стъпка в тази посока следва да бъде актуализирането на "Помагалото" неговото отпечатване и включване в учебните планове и програми в системата на образованието. Методологично за реализиране на подобен тип образователни програми следва първо да бъдат проведени обучения на учителите, които ще работят с "Помагалото".
Според "Анализите" разпространяването на Помагалото следва да се извърши на територията на общините Шабла, Каварна и Балчик, които териториално се припокриват с целевите територии на проекта. Според данни на НСИ за учебната 2018/2019 г. в трите общини учат около 2200 ученика от I-ви до VII-ми клас. Част от образователните институции на територията на общината е и Общинския "Зелен образователен център", провеждащ активни образователни дейности и обучения за деца от училищата в Силистренска и Добричка области. Самото Помагало следва да бъде прередактирано и актуализирано и съответно отпечатано и разпространено.
Основна целева група, свързана с опазването на червеногушата гъска, са ловците на територията на община Шабла. Намаляване на безпокойството на вида през ловни сезон, познаването на неговата биология и екология е от ключово значение за опазването му. Освен това крайно наложително е всички ловци да могат да разпознават точно различните видове водоплаващи птици и особено гъски. Червеногушата гъска зимува и прелита заедно с други видове гъски, някои от които са обект на лов. По тази причина е наложително провеждането на обучения на всички ловци от община Шабла по теми свързани с близки ловни и защитени видове, правила за лов на водоплаващ дивеч и ограниченията в ключовите за вида места. Това е залегнало и в мярка 4.4 от ПД, 2018 г. За нуждите на обучението ще бъдат използвани издадените от БДЗП "Помагало за ловеца", съответно преработени, актуализирани и допълнени. |
85 800.00
|
75 258.00
|
Дейност № 5: Ангажиране на широката общественост в опазването на червеногушата гъска - организиране и провеждане на фестивали свързани с вида. : Неразделна част от дейностите по опазване на биологичното разнообразие са и дейностите насочени към постигане на високо ниво на информираност и ангажиране на местните общности и широката общественост в процесите на опазване на видове и местообитания. Тези процеси изискват широка обществена подкрепа и висока степен на обществена информираност. За тази цел на различни нива и в различни варианти се използват средствата на PR с цел да се постигне максимално “покритие” на аудиторията, като се търсят допирни точки с нея на различни нива по социално-демографски фактори, за да се постигнат дълбочинни ефекти на ясна ориентация в проблема и изграждане на положително лично мнение и отношение. За да бъдат удовлетворени информационните потребности на широк кръг представители на различни групи участници в опазването на даден вид е необходимо балансирано планиране на комуникацията по темата, което да гарантира избора на ефективни подходи за постигане на необходимата комуникационна подкрепа. Един от най-важните инструменти за постигане на широка обществена подкрепа е организирането и провеждането на специални събития, като най-ефективни са фестивалите. В ПД, 2018 г. са планирани Мерки 5.3 и 5.5, изпълнението на които е предмет на настоящата дейност. Дейността цели от една страна, да стимулира гражданското участие в инициативи, популяризиращи червеногушата гъска сред широката общественост и от друга – да създаде условия за проява на иновативност в интерпретацията и осмислянето на нейната роля в развитието на местните общности.
В рамките на дейността е предвидено организирането и провеждането на два фестивала свързани с червеногушата гъска - "Фестивал на хвърчилата" и Зимен фестивал на червеногушата гъска.
Фестивалът на хвърчилата се организира от община Шабла и Зелен образователен център от 2010 год. Традиционно фестивалът предлага следните атракции: демонстрации на оригинални и атрактивни модели хвърчила собствена изработка, арт-работилници за изработка на хвърчила, бижута и апликации от естествени материали, щандове за продажба на сувенири, био-пазар на местни производители, пешеходни екскурзии за наблюдение на птици и отворена сцена.
Въпреки добрата традиция и станалото ежегодно провеждане община Шабла се нуждае от допълнителна подкрепа за създаване на материално-техническа база на фестивала в дългосрочен план. По този начин той ще бъде изведен на ново по-високо ниво и ще бъда гарантирано неговото устойчиво провеждане години напред. В част от дейността са предвидени поддейности за осигуряване на материално-техническа база за устойчиво и разнообразно провеждане на фестивала.
В Мярка 5.3 на ПД,2018 г. е предвидено "Да се разработи визия и да започне организирането на зимен фестивал на червеногушата гъска с възможности за наблюдение и фотографиране на гъски, който да залегне в общинския план за развитие за следващия планов период". Провеждането на фестивал през периода на зимуване на гъската в общината ще даде възможности за нейното наблюдение от много посетители, което освен атракция ще даде възможност за изграждане на позитивно отношение към вида. В този смисъл за стартирането на такъв фестивал следва да се работи в две посоки. От една страна възлагане на разработване на концепция за събитието - визия, послание, целеви групи, сценарий, план за действие, време за провеждане и др. От друга страна е необходимо създаването на материално-техническа база и инфраструктура за осигуряване на фестивалните мероприятия. От особено значение е изграждането на инфраструктура за наблюдение и фотографиране на зимуващите гъски, като от една страна се осигури възможност на повече хора да наблюдават и фотографират гъските, а от друга следва да се осигури максимално спокойствие на птиците. В дейността е предвидено поставянето на специално фотоукритие, което отговаря на горните изисквания.
В поддейност са предвидени съответните доставки на обзавеждане и оборудване необходими за провеждането на фестивалите. |
437 919.09
|
417 634.35
|
Дейност № 6: Организация и управление на проекта. Дейности по информация и комуникация.: Възстановяването на разходите по организация и управление, (където се включват и разходите за комуникация и публичност) на проекта ще става при прилагане на хипотезата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи). Съгласно "Методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г. " за предлагания проект процентът на единната ставка за дейността по организация и управление е 10 (десет) процента.
Дейността предвижда сформиране на екип за управление на проекта (ЕУП), както и цялостна организация и управление на дейностите по проекта. Екипът ще бъде сформиран през първия месец от сключване на ДБФП и ще осъществява дейност през целия проектен период – 35 месеца. Членовете на екипа изготвят междинните и окончателният доклад за напредък по проекта, съгласно указаните образци; изготвят исканията за верифициране на разходи и плащания.Членовете на ЕУП ще покриват функциите по подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за информация и комуникация, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. Предвидени са механизми за взаимодействие между членовете на екипа за управление на проекта при изпълнение на задачите и отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки, при необходимост. Не са допуснати смесване и припокриване на функциите и задачите между отделните членове в екипа за управление. ЕУП е отговорен за изпълнението на дейностите в сроковете, заложени във всеки договор с конкретен изпълнител, както и за окончателното изпълнение и отчитане на целия проект пред УО на ОПОС, съгласно крайния срок, заложен в ДБФП. ЕУП ще се състои от 6 човека:
1. Ръководител на проекта; 2. Координатор на проекта; 3. Експерт „Проучвания и консервационни дейности“ - външен експерт с голям опит в предвидените дейности и нает съгл. ЗОП. 4. Счетоводител на проекта; 5. Технически сътрудник; и 6. Експерт "Обществени поръчки".
С изключение на Експерт "Проучвания и консервационни дейности" всички други членове на екипа са служители на бенефициента. Предвидено е външния експерт координиращ дейностите по проекта да има изпълнени предходни минимум 2 сходни проекта на тема биоразнообразие и свързани с консервация на видове птици.
Ролята на мерките за информация и комуникация е да разяснят целта на проекта, ползата му за обществеността и подкрепата на ЕС и фондовете му за осъществяването на проекта. В проектното предложение следва да се предвидят дейности за информация и комуникация, които да обхващат целия период на изпълнение на проекта и да популяризират приноса на фондовете на ЕС и в частност на ОП "Околна среда 2014 - 2020 г.". Тези дейности следва да включват като задължителен минимум приложимите за процедурата мерки и реквизити от Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ (http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf) към Националната комуникационна стратегия. Предлаганият проект надхвърля левовата равностойност на 500 000 евро и включва дейности по строителство и това е взето предвид при планирането на дейностите по информация и комуникация. |
89 102.27
|
82 670.29
|
Дейност № 7: Спомагателни дейности - подготовка на проектното предложение.: В рамките на дейността бяха осъществени поредица от стъпки за цялостна подготовка на проектното предложение.
При подготовката на проектното предложение основната нужда бе от привличането на външна експертна помощ в различните предвидени дейности и мерки за подобряване на природозащитния статус на видове птици от Натура 2000 и по-специално на червеногуша гъска. Спецификата на дейностите изисква експертна помощ от орнитолози специалисти по различните видове гъски, експерти по екология, ловно стопанство и биотехнически съоръжения. Не на последно място е необходима експертната помощ на други специалности – финансисти, юристи за процедури по ЗОП, ЗООС и ЗЗТ за постигане на съответствие с екологичното законодателство, специалисти по доставки на различно оборудване и др. Необходима беше и помощта на експерт по организиране и провеждане на специални събития.
За осигуряването на подготовката на проектното предложение бе сключен договор с външен изпълнител.
Дейността беше осъществена в периода от началото на м. юни до средата на м. август 2020 год. |
23 196.00
|
23 196.00
|