Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Иновации и конкурентоспособност

Район за планиране: Всички

Описание

Фирма „Центромет“ АД, гр. Враца, е специализирана в производството на отливки по метода на центробежното леене, с груба или окончателна механична обработка, които намират широко приложение при машини и съоръжения за химическата, металургичната, корабната и керамична индустрии. Настоящият проект предвижда инвестиционни дейности, водещи до разширяване на производствения капацитет и повишаване енергийната ефективност на завода, с цел подобряване конкурентоспособност на дружеството и намаляване на вредните емисии на СО2 в атмосферата. С изпълнението на проекта ще се постигнат по-ниски нива на производствените разходи поради въвеждането на нови енергийноефективни индукционни пещи за Топилната инсталация в Леярски цех и при първичната обработка на получените отливки чрез въвеждане на нов тежък струг и измервателна ръка, която ще контролира качеството на получените отливки. Енергийната ефективност на фирмата ще бъде подобрена и с надграждане на Автоматизирана система за енергиен мониторинг (АСЕМ), на механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия, инвестиции за внедряване и сертификация по EN/ISO 50001, с цел управление на енергийните характеристики, контрол и намаление на енергийното потребление в компанията.
Проектът ще се реализира посредством изпълнението на следните допустими по настоящата процедура дейности:
➢ Въвеждане на индукционни пещи за топилна инсталация  - 5 бр.
➢ Въвеждане на Тежък струг за Системата за механична обработка на отливки с големи габарити  - 1 бр.
➢ Доставка и въвеждане в експлоатация на измервателна ръка с интегриран скенер - 1 бр.
➢ Въвеждане на механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия - 1 бр.
➢ Намаляване на разходите за енергия, посредством въвеждане на АСЕМ - 1 бр.
➢ Консултантски услуги за 1) въвеждане и 2) сертифициране на система за енергиен мениджмънт по стандарт EN ISO 50001.
➢ Финансов одит на проекта.
➢ Публичност и визуализация по проекта.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Оптимизиране на енергийните разходи и повишаване производствения капацитет, посредством доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на 5 бр. нови индукционни пещи за топилната инсталация с производителност 9,345 т/ч., в изпълнение на Мярка 1 от извършеното обследване за енергийна ефективност: Дейността попада в допустимите дейности по Елемент А и ще се изпълни чрез придобиване на нови 5 бр. индукционни пещи за Топилната инсталация (ТИ), имаща за цел да увеличи капацитета на произвеждания топилен материал (разтопен метал), като по този начин значително ще нарасне капацитета на произвежданите метални отливки. Обекта, в който ще се изпълни инвестицията е Производствена база, цех "Леярна", находяща се в гр. Враца, собственост на "Центромет" АД. Топенето и леенето на метала минава през следните технологични етапи: - Топене в индукционни тиглени пещи. Заводът разполага с четири броя индукционни пещи: 2 броя ПИ 600 - високочестотни, капацитет 0,5 т/ч., 1 брой ПИ 1600 - средночестотна, капацитет 1 т/ч. и 1 брой ПИ 2500 - средночестотна, с капацитет 1,8 т/ч. Обработка на метала извън пещта се състои в почистване на шлака, контрол на температурата, модифициране и разкисляване. В тази фаза на производствения процес се извършва експресен химически анализ на проба, взета от пещта или от леярската кофа в рамките на три минути. Пробата се доставя до лабораторията чрез пневматична поща. Тестовете се извършват с два броя апарати за спектрален анализ на химическия състав. Леенето на течния метал се осъществява в изливането му във въртяща се метална форма (кокила) чрез специален улей. Към момента, необходимият за леенето на различните по асортимент детайли топилен материал (разтопен метал) се стопява на стара Топилна инсталация, състояща се от 4 бр. стари индукционни пещи, които са амортизирани и неефективни. Пещите са от много старо технологично поколение индукционни пещи имат следните недостатъци: висока амортизация, изискваща по-високи разходи за поддръжка и обслужване, лош к.п.д. и висок разход на ел. енергия за топене на единица материал, подмяната на т.нар. „набивна маса” става изцяло ръчно и е много времеемко, висока енергоемкост на производството, генериране на висока запрашеност и ниска почасова производителност. Общата инсталирана електрическа мощност на новата Топилна инсталация ще бъде 5080 kW, средната часова производителност не по-малко от 9,345 т/ч., а годишната производителност ще е 10 934 т/г. при използваемост на инсталацията 1170 часа/г. В сравнение със старата инсталация, чиято инсталирана мощност е 3200 kW, средна часова производителност 3,8 т./ч., и годишна производителност 4 446 т/г., това прави ръст на производителността при новата ТИ с над 2,45 пъти в сравнение със съществуващата стара инсталация. Новата ТИ ще работи много по-енергийноефективно, с много по-голяма производителност от старата, и което не е никак маловажно, с много по-малко престои за аварийни ремонти. Изключително важно е да се отбележи, че новите пещи ще работят изключително с рециклирани суровини (70%), в сравнение със старата ТИ, при която 60 % от произвеждания топилен материал (разтопен метал) се получава от следните метали: скраб-релси – 42 %, брак-„гръмнато” – 3,3 %, възврат-стружки – 26,7 %, чугун – 20,7 % и различни сплави – 7,3 %. Основните предимства на новата ТИ са: - многократно занижени разходи за поддръжка и ремонти; - по-лесна и бърза подмяна на "набивната маса"; - намаляване на запрашеността; - висока почасова производителност; - по-висока производителност, за сметка на по-нисък разход на енергия; - допълнителна печалба от увеличеното производство в резултат на разширяване на капацитета; - допълнителни ползи за околната среда чрез намаляване на отделяните въглеродни емисии; В резултат на изпълнение на дейността се очаква годишните спестявания на енергия от препоръчаната мярка да е 3 665 671,58 kWh/год., а спестените въглеродни емисии да достигнат 3 002,19 т/г. Необходими стъпки за изпълнение на дейността: 1) Провеждане на процедура за избор на изпълнител за доставка и въвеждане в експлоатация на 5 бр. нови индукционни пещи за ТИ с производителност 9,345 т/ч - 1-5 м. 2) Сключване на договор - 6м. 3) Доставка и подписване на ППП - 7м - 24м. 2 100 000.00 2 100 000.00
Оптимизиране на енергийните разходи и повишаване производствения капацитет, посредством доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на нов Тежък струг - 1 бр. за Системата за механична обработка на отливки с големи габарити (СМООГГ), в изпълнение на Мярка 2 от извършеното обследване за енергийна ефективност: Дейността попада в допустимите дейности по Елемент А и ще се изпълни чрез придобиване на нов тежък струг (ТС), имаща за цел да увеличи капацитета на произвежданите обработени метални отливките с големи габарити. Обекта, в който ще се изпълни инвестицията е производствена база, находяща се в гр. Враца, собственост на "Центромет" АД. Разтопеният от пещите метал се излива във въртяща се метална форма (кокила) чрез специален улей. Следва кристализация - във въртящата се метална форма металът кристализира и преминава в твърдо състояние. Процесът протича при подходяща скорост на въртене и режим на охлаждане. След пълното втвърдяване на метала, заготовките (оливките) се изваждат с цел последваща термообработка и механична обработка. Извършва се груба и окончателна механична обработка на произвежданите от дружеството продукти. Към момента, въпросната механична обработка се извършва на стара Система за механична обработка на отливки с големи габарити (СМООГГ), състояща се от предимно старо и амортизирано оборудване (2 бр. стари конвенционални струга), което вече е недостатъчно ефективно. Технологичното оборудване на старата СМООГГ е вече амортизирано и работи твърде неефективно. Основните му недостатъци най-общо са следните: много старо технологично поколение стругове с висока амортизация, изискваща по-високи разходи за поддръжка и обслужване и повече оператори за експлоатация; ниска производителност – загуба на време за настройка, междуоперационен транспорт, сваляне, обръщане и поставяне на отливките; високо ниво на брак – обработката на отливките зависи от компетентността на субективен фактор (операторите); висока енергоемкост на производството. Общата инсталирана електрическа мощност на новата СМООГГ след въвеждането в експлоатация на новия тежък струг ще бъде 113 kW, средната часова производителност не по-малко от 0,350 т./ч., а годишната производителност ще е 1 344 т/г. при използваемост на инсталацията 3840 часа/г. В сравнение със старата инсталация, където инсталираната мощност на старите стругове е 245 kW, средната часова производителност 0,14 т./ч., годишна производителност 538 т/г., това прави ръст на производствения капацитет с над 2,49 пъти в сравнение със съществуващата стара инсталация. Новата СМООГГ ще работи много по-енергийноефективно, с много по-голяма производителност от старата, и което не е никак маловажно, с много по-малко престои за аварийни ремонти. Основните предимства на новата СМООГГ са: - многократно занижени разходи за поддръжка и ремонти; - по- ниски разходи за експлоатация, поддръжка и обслужване; - необходимост от по-малко оператори за експлоатация; - спестяване на време по настройка, междуоперационен транспорт, сваляне, обръщане и поставяне на отливките; - намаляване вероятността от субективни грешки при работата на операторите; - по-висока производителност, за сметка на по-нисък разход на енергия; - допълнителна печалба от увеличеното производство в резултат на разширяване на капацитета; - допълнителни ползи за околната среда чрез намаляване на отделяните въглеродни емисии; В резултат на изпълнение на дейността се очаква годишните спестявания на енергия от препоръчаната мярка да е 1 769 664,00 kWh/год., а спестените въглеродни емисии да достигнат 1 449,35 т/г. Предвидената инвестиция ще спомогне за оптимизиране дейността на фирмата и повишаване на нейната конкурентоспособност на пазара. Необходими стъпки за изпълнение на дейността: 1) Провеждане на процедура за избор на изпълнител за доставка и въвеждане в експлоатация на 1 бр. нов тежък струг - 1-5 м. 2) Сключване на договор - 6м. 3) Доставка и подписване на ППП - 7м - 24м. 1 550 000.00 1 550 000.00
Оптимизиране на енергийните разходи и повишаване производствения капацитет на Системата за контрол на качеството (СКК) във фирмата, посредством доставката и въвеждането в експлоатация на Измервателна ръка с интегриран скенер - 1 бр., в изпълнение на Мярка 3 от извършеното обследване за енергийна ефективност: Дейността попада в допустимите дейности по Елемент А и ще се изпълни чрез придобиване на измервателна ръка с интегриран скенер, имаща за цел да увеличи капацитета по отношение контрола на качеството на произвежданите метални отливки. Обекта, в който ще се изпълни инвестицията е Производствена база, находяща се в гр. Враца, собственост на "Центромет" АД. Контролът на качеството е последният технологичен етап от производството на метални отливки. Към момента, измерванията включени в контрола на качеството на малки и средни по размер отливки, се извършва от стара Системата за контрол на Качеството (СКК) по следния начин: (1) Мерена на струг, извършвано от 2 бр. оператора. Тъй като това е струг с допълнителна инсталирана функция за измерване, след като един детайл бъде механично обработен се включва функцията за мерене, с която се проверява дали са достигнати желаните размери. Контролират се само външни и челни размери. Времето за мерене на 1 детайл е не по-малко от 30 мин. (2) Следва ръчно мерене с конвенционални уреди – шублер, микрометър, ъгломер, дълбокомер и др., като ръчно се набират протоколи и взаимното разположение на повърхнините. Измерването отнема още минимум 30 мин. С него са ангажирани още трима оператора. Основните недостатъци на стара Системата за контрол на качеството (СКК) са следните: старият струг от системата може да контролира само външни и челни размери, а контролът на вътрешни размери се извършва ръчно, с конвенционални измервателни прибори, което от своя страна е предпоставка за субективни грешки и брак; стария струг се използва за непродуктивна дейност, а именно мерене, вместо за нормалната си работа, като така се намалява неговата производителност. Общата инсталирана електрическа мощност на новата СКК след въвеждането в експлоатация на новата измервателна ръка с интегриран скенер ще бъде 0,045 kW, средната часова производителност не по-малко от 3 т./ч. замерени отливки, а годишната производителност ще е 9 000 т/г. при използваемост на инсталацията 3000 часа/г. В сравнение със старата инсталация, където инсталираната електрическа мощност на старият струг в системата е не по-малка от 96,24 kW, средната часова производителност 1,2 т./ч., годишна производителност 3600 т/г. отработени отливки, това прави ръст на производствения капацитет с над 2,50 пъти в сравнение със съществуващата стара инсталация. Новата СКК ще работи много по-енергийноефективно, с много по-голяма производителност от старата, и което не е никак маловажно, с много по-малко престои за аварийни ремонти. Основните предимства на новата СКК са: - многократно занижени разходи за поддръжка и ремонти; - по- ниски разходи за експлоатация, поддръжка и обслужване; - възможност за автоматичен контрол на вътрешни размери; - необходимост от по-малко оператори за експлоатация; - намаляване вероятността от субективни грешки при работата на операторите; - по-висока производителност, за сметка на по-нисък разход на енергия; - допълнителна печалба от увеличеното производство в резултат на разширяване на капацитета; - допълнителни ползи за околната среда чрез намаляване на отделяните въглеродни емисии; В резултат на изпълнение на дейността се очаква годишните спестявания на енергия от препоръчания пакет мерки да е 216 418,50 kWh/год., а спестените въглеродни емисии да достигнат 177,25 т/г. Предвидената инвестиция ще спомогне за оптимизиране дейността на фирмата и повишаване на нейната конкурентоспособност на пазара. Необходими стъпки за изпълнение на дейността: 1) Провеждане на процедура за избор на изпълнител за доставка и въвеждане в експлоатация на 1 бр. Измервателна ръка с интегриран скенер - 1-5 м. 2) Сключване на договор - 6м. 3) Доставка и подписване на ППП - 7м - 24м. 200 000.00 200 000.00
Намаляване на разходите за енергия в производствено помещение – цех „Леярна“, посредством закупуването на нова, енергоспестяваща Механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия - 1 бр. комплектовка, в изпълнение на Мярка 4 от от извършеното обследване за енергийна ефективност: Дейността попада в допустимите дейности по Елемент Б и ще се изпълни чрез закупуването на нова, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия за собствени нужди в цех „Леярна", в който работи производствен персонал на компанията. Към настоящия момент в производственото помещение цех „Леярна", Производствена база, находяща се в гр. Враца, ул. „Н. Вапцаров“ 9, Промишлена зона, осигуряването на пресен въздух е посредством общообменна вентилация без оползотворяване на остатъчна топлинна енергия. Препоръчаната в одита Мярка 4 предвижда изграждане на система за вентилация, включваща 1 брой приточно смукателен блок с рекуператор, ел.нагревател, вентилатори, вентилационни решетки, въздуховоди и управление за осигуряване на пресен въздух в производствената база на компанията - цех „Леярна". Инсталацията трябва да осигури средно около 7000 m3/h. Рекуперацията представлява процес, при който отработеният въздух се използва за затопляне на пресния въздух. Затопленият въздух преминава през топлообменник и затопля свежия въздух. По този начин се редуцират разходите за отопление, като се подава топлина от затопления вътрешен въздух към пресния, но студен външен въздух през зимата. Проветряването на производствените помещения чрез отваряне на прозорци води до огромни енергийни загуби. Интегрирането на управляеми рекуперативни вентилационни системи ще доведе до намаляване на тези загуби и значителни икономии на електроенергия. В резултат на изпълнение на мярка 4 от дейността се очаква годишните спестявания на енергия от препоръчаната мярка да е 66 682,06 kWh/год., а спестените въглеродни емисии от мярката да достигнат 54,61 т/г. Предвидената инвестиция ще спомогне за оптимизиране дейността на фирмата и повишаване на нейната конкурентоспособност на пазара. Основните й предимства, в резултат на изпълнение на дейността, ще са следните: След прилагане на мярката се постигат следните значими подобрения: - Намаление на енергийното потребление за единица произведен продукт - подобрено КПД на топлоснабдяването и КПД на системата за вентилация; - Намаление на разходите за осигуряване на топлинен комфорт на работната среда в цех „Леярна"; - Спестяване на количеството отделяни вредни емисии. Необходими стъпки за изпълнение на дейността: 1) Провеждане на процедура за избор на изпълнител за доставка и въвеждане в експлоатация на 1 бр. механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия - от 1 м. до 5 м. 2) Сключване на договор - 6 м. 3) Доставка и подписване на ППП - от 7м до 12 м. 53 944.63 53 500.00
Намаляване на разходите за енергия, посредством въвеждане на Автоматизирана системи за мониторинг на енергопотреблението в производствения обект - 1 бр. (Мярка 5): Събирането и съхранението на информация е особено важно за процеса на идентифициране на отклонения от нормалната експлоатация и промените в областта на енергийната ефективност. Важната информация трябва да се събира и обработва през редовни интервали от време. В "Центромет" АД данните за енергийното потребление в производствения обект по отношение на ел. енергията се събират и обработват от въведена система за мониторинг на енергопотреблението, но само по отношение на ел.енергията от старите 4 индукционни пещи и общия разход на ел. енергия на завода като цяло. Разхода на пещите съставлява 45÷47% от целия разход на завода. С цел покриване изискванията на програмата, е необходимо е да се осъществява допълнителен контрол и замерване на измервателните уреди за всяко потребление. За целите на проекта, фирмата предвижда надграждане на автоматизираната система за мониторинг и контрол на енергопотреблението по Елемент Б, което ще обхване допълнително 5 точки на консуматори на ел. енергия и 2 бр. точки на консуматори на газ, които да записват потреблението на различните видове енергоносители и ресурси за основния технологичен процес (топилната инсталация с 5-те нови индукционни пещи – консумиращи ел. енергия) и 2 точки за разхода на газ за производствено-технологични нужди в съществуващото хале „Леярна“ и за съществуващата Пещ „Термообработка“. Новата АСМЕ позволява осъществяването на контрол и вземането на управленски решения относно енергийното потребление, същевременно да предава и да получава данни посредством форма на електронна комуникация. Препоръчаната автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението ще обхваща 77,9% от общия енергиен микс на разглеждания производствен обект по проекта. Системата за мониторинг и контрол на енергопотреблението ще представлява: 1. Софтуер на система за енергиен мониторинг, със следните основни функции: - оперативно следене на енергийни и технологични параметри посредством йерархична система от екрани, индикатори с променящи се цветове, трендове, алармени съобщения; - автоматизирано дистанционно отчитане на измервателни средства за електроенергия и електрически параметри, газ, и други; - периодично архивиране на изчислените отчети в сървърен компютър; - генериране на справки за конфигурираните обекти; - възможност за определяне на енергийните показатели за ефективност; - платформа за прецизно ежедневно планиране на необходимата енергия за доставка; - възможност за сравняване на данни от предходни периоди; - съпоставка на измерената от системата енергия и фактурираната енергия от доставчиците за определени периоди; - обективно разпределяне на енергийните разходи между поделения, цехове, производства, продуктови линии, работни смени, ползватели на сгради и помещения и др.; - възможност за статистически анализ на данните; - регистриране на неприемливи отклонения в енергийните параметри, и др. 2. Технически средства: доставка на операторска станция оборудване с лицензиран MS софтуер, антивирусна програма и UPS, доставка на ел. табла оборудвани със измерватели на ел. енергия (за 5 точки) и комуникационни модули всеки измервател на ЕЕ, по един импулсен вход, който може да се ползва за измерване на разход на газ (за 2 точки), и др., мрежови модули за системата, изграждане на комуникационни трасета и конфигуриране на мрежа, цялостно конфигуриране на системата и въвеждане в експлоатация. На база събраната информация ще се извършва ежеседмичен контрол на количествата изразходена енергия и съответно плануване на бъдещото и потребление, чрез дневни графици на работа на технологичното оборудване, съобразени с плануваните количества на производството. В резултат на изпълнение на Мярка 5 по проекта се очаква годишните спестявания на енергия от препоръчаната мярка да са 308 520 kWh/год., а спестените въглеродни емисии да достигнат 190,67 т/г. 23 320.00 23 320.00
Консултантска услуга за разработване и въвеждане на система за енергиен мениджмънт в предприятието съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001 (Energy Management Systems)/EN ISO 50001: В съответствие с политиката и приоритета на Центромет АД за постигане на енергийна ефективност и подобряване на екологосъобразността на процесите, дружеството предвижда внедряването на система за енергиен мениджмънт съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001. Консултантската услуга за разработване и внедряване на стандарта включва изпълнението на редица етапи: Етап 1. Енергийно планиране: • определяне обхвата и физическите граници на Системата за управление на енергията (СУЕ); • анализ на процесите в организацията и определяне на енергоемките процеси, подлежащи на мониторинг и контрол; • разпределение на отговорности и роли във връзка с поддръжката на СУЕ; • разработване на енергийна политика; • залагане общи и конкретни енергийни цели и разработване на програми за постигането й. Етап 2. Документиране на Системата: - изготвяне на писмени процедури, инструкции, формуляри и наръчник за енергийно управление; - идентифициране и оценка на съответствието с приложимите законови и др. изисквания във връзка с енергийното управление; - определяне на енергийна базова линия; на енергийните характеристики и показателите им; - извършване на енергиен преглед; - създаване на записи към СУЕ. Етап 3. Интегриране на документацията в Центромет АД : - информиране на служителите за целите на СУЕ; - разпространение на формуляри, инструкции, наръчник сред работните места, на които са необходими. Етап 4. Оценка на съответствието с ISO 50001:2011 и ефикасността на СЕУ: - провеждане на вътрешен одит от квалифициран одитор и изготвяне на доклад от него; - провеждане на Преглед от ръководството и изготвяне на доклад от него. Етап 5. Подобрение на СУЕ чрез предписване и изпълнение на коригиращи и превантивни действия, повдигнати във връзка с констатации от одити и преглед на ръководството. Фирма Центромет АД вече е успяла да си създаде основа чрез внедряването на стандарти ISO 9001, и особено ISO 14001, и ще трябва просто да разшири усвоените управленски механизми и начини на мислене в посока към подобряване на енергийните си ресурси. Необходимата стъпка при изпълнение на дейността по разработване и внедряване на стандарта ще е “интеграция” с действащите системи за управление, която ще мине, в една или друга степен, по добре изпитани вече механизми. Система за управление на енергията представлява инструмент, внедряването на който ще даде възможност на Центромет АД да надгради вътрешно-организационните и производствените процеси и внедряването на последователна политика в управлението на енергийните ресурси за следене разхода на енергия на производствените процеси на всеки един етап, което ще допринесе до изпълнението на изискването на системата за идентификация и проследимост. Съществен принос върху този процес има и обвързването на стандарта с планираната за изграждане по проекта Система за мониторинг на ен. потребление, предоставяща възможност за отдалечен мониторинг и планиране на производствените разходи за енергия. По този начин ще се намали съществено потреблението на енергийни ресурси, което рефлектира директно върху намаляване на електроенергията, газ, течни и твърди горива, компресиран въздух и др. Разработената и внедрена СУЕ ще подобри значително организационната структура в предприятието и ще предостави точната методика за постигане на поставените от ръководството на фирмата цели в областта на енергийната ефективност. СУЕ ще осигури постигане на планирана отчетност на дейностите, както и непрекъсваем контрол на енергоизточниците, осигуряващ своевременно предприемане на превантивни и коригиращи действия. Ще бъдат точно идентифицирани задълженията, правомощията и взаимоотношенията на служителите във фирмата, във връзка с ефективното функциониране на СУЕ. Необходими стъпки за изпълнение на дейността: 1) Провеждане на процедура за избор на изпълнител за разработване и внедряване на стандарт БДС EN ISO 50001 - 1ви м. 2) Сключване на договор - 2м. 3) Разработване и въвеждане на на стандарт БДС EN ISO 50001, подписване на ППП - 2м-9м. 4 200.00 4 200.00
Консултантска услуга за сертифициране на система за енергиен мениджмънт в предприятието съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001 (Energy Management Systems)/EN ISO 50001: След успешно преминат вътрешен одит и подготвен и проведен Преглед от ръководството, Центромет АД ще пристъпи към процедура по сертификация на въведената система за енергиен мениджмънт, съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001 (Energy Management Systems)/EN ISO 50001. Сертификационната услуга по настоящото проектно предложение е свързана с извършването на одит на разработената система за управление на енергията от избран външен изпълнител - акредитиран сертифициращ орган, и издаване на сертификат за съответствие с международен стандарт БДС EN ISO 50001 (Energy Management Systems)/EN ISO 50001 на Центромет АД. Процедурата по сертификация стартира след подписване на договор с избрана сертифицираща организация и след успешно изпълнение на услугата по разработване и внедряване на стандарта. Основните етапи при сертифициране на системата включват: Етап 1: Одит за адекватност - имащ за цел да установи доколко използваната документация съответства на изискваният на стандарт БДС EN ISO 50001, като на този етап се определи точния обхват и граници на системата за управление в Центромет АД . Етап 2: Одит за съответствие - имащ за цел да провери доколко процесите в Центромет АД отговарят на описаното в документацията и дали дейностите се извършват в съответствие със стандарта. След успешното приключване на сертификационния одит и след отстраняване на евентуалните несъответствия, на компанията ще се издаде акредитиран сертификат по стандарт БДС EN ISO 50001 със срок на валидност три години. През следващите години фирмата ще преминава ежегодно на ре-сертификационни одити, имащи за цел да установят поддържането на стандарта в съответствие със системата за управление на енергийните ресурси в предприятието. Стандартът БДС EN ISO 50001 е важен за компанията, тъй като залага изискването за внедряване на енергиен мониторингов план и анализира енергийната ефективност във фирмата, акцентира върху управляемите фактори, които са напълно във властта на дружеството, като насочва вниманието на ръководството към задачата да се подобрява енергийната резултатност, чрез най-ефикасното използване на собствените енергийни източници и свързани с енергията активи, при едновременно намаляване на разходите за енергия и консумацията на енергия. С въвеждането на стандарта се дава приоритет на разчетите и обосновките, насочени към въвеждане на енергийно оборудване, базирано на нови енергийно ефективни технологии, свързани с намаляване на емисиите на парникови газове. Чрез цялостната си политика за управление, организацията ще демонстрира и прилага висок коефициент на ангажираност при решаване на производствените, ресурсните и енергийни проблеми. Висшето ръководство пряко ще се ангажира с осигуряване на ресурси (материални и нематериални) за постигане на висока ефективност на процесите, за оптимизиране и ефективно използване на енергийните ресурси. Стандартът се основава на предпоставката, че Центромет АД периодично ще преглежда и оценява своята система за управление на енергията, за да установи благоприятните възможности за подобряване и тяхното внедряване. Постигането на съответствие с международно признат стандарт в сферата на енергийната ефективност ще осигури стратегически подход при идентифицирането, управлението и контрола на процесите, оказващи въздействие върху енергийният баланс във фирмата, както и непрекъснато подобряване на въздействието върху него, като по този начин ще се повлияе пряко върху опазване на околната среда, подобряване на енергийната ефективност и повишаване конкурентоспособността на фирмата. Необходими стъпки за изпълнение на дейността: 1) Провеждане на процедура за избор на изпълнител за сертифициране на фирмата по стандарт БДС EN ISO 50001 - 10ти мес. 2) Сключване на договор - 10ти мес. 3) Провеждане на сертификационен одит по стандарт БДС EN ISO 50001, подписване на ППП - 11ти мес. 8 500.00 8 500.00
Публичност и визуализация по проекта: В рамките на дейността ще бъдат осигурени мерки за информиране и публичност в съответствие с Единния наръчник на Бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. Дейността е допустима с оглед на задължението на кандидата при изпълнение на проекта да осигури изпълнението на дейности, свързани с информация и комуникация, съгласно Регл. 1303/2013 на ЕС. Дейността по визуализация на проекта има за цел да се информира широката общественост за целите по проекта, заложените дейности и постигнати резултати, както и да се популяризират възможностите и приноса на Европейския съюз, Европейския фонд за регионално развитие и ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020г. В процеса на подготовка и провеждане на мерките за информираност и публичност, с цел недопускане на отклонения от нормите и правилата, се предвижда прилагането на следните методи за изпълнение на дейността, които са изцяло съобразени с изискванията, предвидени в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 – 2020” и общите условия към договора за безвъзмездна финансова помощ, и особеностите и целите на проекта: ➢ Ще се осъществяват периодични дейности, които да информират обществеността за хода на изпълнение на проекта и постигнатите резултати - публикуване на информация в сайта на кандидата до 2 дни след подписване на ДБФП, публикуване на публичните съобщения, резултатите от проведени избори на изпълнители по проекта. ➢ Всички разработени, издадени и разпространени в рамките на проекта материали (информационни табели, стикери, публикации и съобщения), ще бъдат визуализирани според всички изисквания – емблемата на ЕС; упоменаването „Европейски съюз“; наименованието на ЕФРР; общото лого за програмен период 2014 - 2020г., със съответното наименование на финансиращата програма; наименование на проекта, стойност на БФП и т.н. Чрез реализиране на дейността по информиране и публичност ще се популяризира високият социален ефект от постигнатите по проекта резултати и се създаде предпоставка за устойчиво развитие. Дейността ще се изпълни на два етапа: по време на първия ще бъде избран външен изпълнител за осъществяване на дейността, а по време на втория – ще бъдат изготвени, доставени и монтирани информационните и визуални материали, осигуряващи публичността на проекта. Ще бъдат изготвени следните информационни и визуални материали: - Поставяне на 2 броя информационни табели (билборд и постоянна информационна табела) в производствената база на "Центромет" АД в гр. Враца с размер 70х50 см, пълноцветен печат, ламарина /или плексиглас/ със самозалепващо фолио, информираща за получената финансова подкрепа по проекта по линия на ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020 г. На табелата ще бъде отбелязан приносът на Европейския съюз и на държавния бюджет; общото лого на програмен период 2014-2020 г.; наименованието на ОПИК 2014 - 2020 г.; наименованието на проекта; начална и крайна дата на изпълнение на проекта. - Провеждане на встъпителна и заключителна прес конференция по проекта - общо 2 броя, на които ще бъдат поканени местната общественост и медиите, и на които ще бъде презентиран проекта, целите, дейностите и постигнатите резултати. - Поставяне на стикери - 10 бр. (пълноцветен печат, самозалепващо се фолио и метални) върху закупеното в рамките на проекта оборудване, информиращи за финансовата подкрепа на ЕС, ЕФРР, общото лого за програмен период 2014 - 2020г. и ОПИК 2014 - 2020 г., при реализиране на съответната доставка. Всички документи, които ще се изготвят по време на изпълнението на проекта ще бъдат на бланка на програмата с подходяща визуализация. Периодично публикуване на информация за напредъка по изпълнението на проекта на интернет страницата на компанията. Информация за приноса на ЕС и ОПИК 2014 - 2020 г. ще бъде включена и в публикуваните обяви за събиране на ценови предложения и публични покани в интернет порталите http://www.eufunds.bg/ и ИСУН 2020. 740.00 0.00
Извършване на финансов одит на проекта: По проекта ще бъде извършен външен финансов одит на счетоводната и проектна документация от регистриран финансов одитор, който ще удостовери допустимостта на декларираните разходи в съответствие с договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Изборът на одитор ще се извърши при спазване на общите условия на договора и условията и реда, предвидени в ПМС № 160/2016 г. Целта на дейността е да удостовери, че при изпълнението на дейностите по проекта се следват принципите на прозрачност при разходване на публични средства от ЕС. Избраният изпълнител ще се запознае с проекта, ще проследи за коректното изпълнение на план-графика на дейностите по проекта, на срокове за изпълнение на всяка една от включените дейности. Ще проследи хронологичното счетоводно отчитане със съответна партида по проекта, и спазването на изискванията и основните счетоводни принципи на Закона за счетоводството. Преди предаването на финансовия отчет ще се извърши 100 % верификация на извършените разходи по проекта. Финансовото одитиране на проекта ще включва процедура по верификация на разходите въз основа на документи – счетоводни, договори и тръжни документи от проведени процедури за избор на изпълнители, което ще осигури ефективността при управление на проекта. Ще се проследи за точността и редовните записвания и отчетност за изпълнението на договора за безвъзмездна финансова помощ, като се използва аналитична система на осчетоводяване, позволяваща проследяване на счетоводните операции, отнасящи се до договора. Ще бъде проверено проектното досие, което трябва да съдържа всеки документ, свързан с изпълнението на договора за безвъзмездна финансова помощ. Верификацията от страна на финансовия одитор включва административен, финансов, технически и физически контрол на документите и дейностите. Верифицирането на разходите се извършва въз основа на фактури и/или други документи с еквивалентна доказателствена стойност за извършените услуги/доставки. ➢ Верификация на получената от изпълнителите документация: В рамките на тази процедура ще се извършва пълна документална проверка на представените от страна на изпълнителите фактури и/или документи с еквивалентна доказателствена стойност и съпровождаща документация. Документална верификация ще се извършва върху 100% от представените от изпълнителя документи след извършване на съответното разплащане. Документалните проверки ще се провеждат с оглед доказване на точността, законосъобразността и допустимостта на извършените разходи, в съответствие с изискванията на договора за безвъзмездна финансова помощ, договора за изпълнение на поръчките и други приложими документи. Извършването на документални проверки ще бъде надлежно документирано в доклада на одитора за документална проверка, като документацията ще бъде съхранявана в съответствие с изискванията на договора за безвъзмездна финансова помощ и предоставяна на договарящия орган при поискване. Цялата документация по изпълнението и отчитането на договора за безвъзмездна финансова помощ ще се съхранявана за определения в ДБФП период след приключване на проекта по ОП "Иновации и конкурентоспособност” 2014 - 2020. При приключване на проекта ще се изготви одиторски доклад, който ще бъде част от искането за финално плащане по проекта. 4 500.00 4 500.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.