Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 332 дървета
English

Програма: Иновации и конкурентоспособност

Район за планиране: Всички

Описание

Общата цел на проекта е да се повиши ефективността на работата по обхвата и интегрирането на деца в неравностойно положение и от етнически малцинства, в детските градини и групите за предучилищната подготовка на територията на община Гоце Делчев.
Специфични цели:
- Подобряване на образователната среда и качеството на предучилищна подготовка в детските градини, чрез въвеждане на допълнително обучение по български език и привлекателни занимания по интереси, за развиване творческия потенциал и талантите на децата. 
- Повишаване капацитета на родителите за отглеждане и възпитаване на децата и засилване на мотивацията им за участие в образователния процес в детските градини.
Проектът обхваща следните целеви групи:
- 100 деца, в предучилищна възраст в неравностойно положение (включително от етнически малцинства);
- 42 родители семейства в неравностойна ситуация от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на детска градина.
Проектните цели ще бъдат постигнати с изпълнение на следните основни дейности, свързани с целевите групи:
- Допълнително обучение по български език за деца, за които българският език не е майчин;
- Подобряване на образователната среда в детски градини, в които се обучават интегрирано деца от етническите малцинства с цел повишаване качеството на обучението и подобряване на резултатите от него;
- Дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда;
- Работа с родителите от уязвими семейства/семейства в неравностойна ситуация от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина;
-Работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Организация и управление на проекта: Цел на дейността: Интеграция на всички аспекти на проекта, за реализиране на заложените цели и постигане на планираните резултати. Описание на дейността: Тази дейност е необходима с оглед доброто управлението на проекта. Правилното разпределение на ангажиментите ще даде гаранции за ефективно и навременно изпълнение на дейностите в проекта и успешното му приключване в планирания срок, според планирания бюджет и с постигане на набелязаните цели и резултати. Общият подход за реализиране на тази дейност се базира на методиката за управление на проекти и включва няколко основни процеса: - Организация и управление на проектния екип – целта на този процес е да се организира проектния екип, така че да изпълнява заложените дейности в проекта с изискуемото качество, гарантиращо постигане на заложените резултати и проектни цели. - Управление на комуникацията - целта на този процес е да се изгради единна система за предаване на информация между участниците в проекта (екип, партньори и целева група), както и система за комуникация със заинтересованите страни. При стартиране на проекта ще се проведе първоначална среща, на която ще бъдат разпределени задълженията и отговорностите между кандидата и партньорите, както и между членовете на екипа за управление. Периодично (на всеки 2 месеца) ще се провежда по една работна среща, с цел проследяване степента на изпълнение на проектните дейности и на постигане на планираните резултати. На работните срещи ще се извършва планиране и разпределение на текущите задачи между членовете на екипа и партньорите по проекта. - Управление на документацията и отчетността –ще бъдат определени методи за събиране и архивиране на проектната документация, с които да се гарантира точното документиране и съхранение на информацията. Ще бъде създадено проектно досие в две части - финансова и техническа, което ще се поддържа на хартиен и електронен носител. - Управление на разходите – целта на този процес е събиране и осчетоводяване на точна и редовна счетоводна документация, отразяваща изпълнението на проекта. - Осигуряване на качеството и контрол на работата по проекта и проектните резултати – процеса включва сравняване на постигнатите резултати с планираните такива и с индикаторите за изпълнение и резултат. Това сравняване ще се извършва текущо, като при установяване на несъответствия между заложени и постигнати резултати ще се планират коригиращи действия. За да се гарантира качествено изпълнение на дейностите по проекта се предвижда разработването и въвеждането на система за вътрешен мониторинг и контрол. Вътрешния мониторинг ще се извършва от ръководителя на екипа, чрез посещения на място по време на изпълнение на дейностите и текуща проверка на работната документация и отчетните доклади на изпълнителите. 22 392.00 19 966.97
Осигуряване на информиране и публичност : Цели на дейността: - Информиране на заинтересованите страни и широката общественост за дейностите и резултатите от проекта; - Популяризиране на приложените методи и техники за работа с деца в неравностойно положение и от маргинализирани групи сред професионалните среди. Описание на дейността: За постигане на поставените цели се планира изпълнението на следните поддейности: 1. Разработване и разпространение на информационни и рекламни материали. - Ще бъдат отпечатани и разпространени рекламно-информационни материали – 200 бр. брошури, които ще представят полученото финансиране, целите, дейностите и очакваните резултати от проекта. Брошурите ще бъдат разпространявани на информационните събития, в професионалните среди, сред представителите на целевите групи и на мероприятията за преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически признак. По този начин се цели постигане на по-добра информираност за проекта и за необходимостта от създаване на благоприятна интеркултурна образователна среда на общинско ниво. - Ще бъдат изработени и поставени 3 бр. информационни табели, които да представят проекта и финансиращата програма. Табелите ще бъдат монтирани в сградите на детските градини, партньори по проекта. - Ще бъдат изработени 200 бр. рекламни химикалки, които ще се разпространяват при провеждане на информационните събития и мероприятията за преодоляване на негативните обществени нагласи и създаване на толерантна и приемаща среда. - Ще бъдат изработени 60 бр. рекламни плакати за привличане на участници от местната общност в провеждането на мероприятията за преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност. 2. Провеждане на информационни събития сред обществеността Ще бъдат проведени 2 информационни събития – информационна среща в началото на проекта за представяне на планираните цели, дейности и очаквани резултати; заключителна конференция в края на проекта, за представяне изпълнението на дейностите, постигнатите резултати и споделяне на добрите практики и опит. Освен медии, на събитията ще бъдат поканени професионалисти (учители в детски заведения и училища), представители от всички заинтересовани страни и родители на децата от целевите групи по проекта, с цел популяризиране на дейностите и резултатите от изпълнението на проекта. 3. Представяне на проекта в печатни и електронни медии и в интернет пространството. Проектът, полученото финансиране, реализираните дейности и постигнатите резултати ще бъдат представени, чрез публикации и информация в местни/ регионални печатни и електронни медии (минимум 3 бр.). Широката общественост ще бъде информирана за целите и дейностите по проекта и финансиращата програма посредством периодични публикации на интернет страниците на водещата организация и партньорите. 2 230.00 2 037.20
Допълнително обучение по български език за деца, за които българският език не е майчин : Цел на дейността: Преодоляване на езиковата бариера, чрез усвояване на базисни знания и умения за бързо овладяване на книжовния български език, при деца с различен майчин език Описание и обосновка на дейността: Децата, израснали в относително затворена или изолирана етническа общност до постъпването си в детската градина са общували предимно на майчиния си език. Голяма част от тях не използват правилно формите за единствено и множествено число на съществителните имена, не съгласуват думите по род и число, не изговарят всички фонеми в думата, бъркат словореда, времената, не разбират и не употребяват думи с обобщаващо значение, не проявяват култура на речевото общуване, не изслушват събеседника си, не употребяват словесно - етикетни изрази за вежливост. При постъпване в задължителната подготвителна група тези деца се оказват в неравностойно положение, спрямо своите връстници. Налага им се да усвояват съвършено ново за тях учебно съдържание на слабо познат и/или непознат език. Този неравен старт на обучение допринася за изоставането в усвояването на нови знания. Децата от етнически малцинства започват да проявяват несигурност, неувереност и понижено самочувствие. Обикновено това довежда до нежелание за учене, озлобление към знаещите и самоизолация от българската общност в училище. За да се предотвратят изоставането в усвояване на нови знания и попадането в социална изолация, породени от недоброто владеене на официалния език е необходимо за нуждаещите се деца да бъде осигурено допълнително обучение по български език. Дейността ще бъде изпълнявана в трите партниращи детски заведения в рамките на 29 месеца (от 2-ри до 30-ти проектен месец). Целевата група, която ще бъде обхваната в тази дейност, е съставена основно от деца от подготвителните групи на възраст 5 -7 години, при които проблемът с непознаването на езика е решаващ за постигане на положителни резултати в обучението, общуването с връстниците и успешната интеграция в образователния процес, при постъпване в първи клас. Допълнителното обучение по български език ще се извършва под формата на групови занимания в клуб "От А до Я", с продължителност на учебния час от 30 минути. Всяка група ще има минимум по 2 занимания седмично. Програмата и съдържанието, методите и техниките на обучение ще бъдат изготвени от избраните за провеждането на заниманията учители. Ще бъдат взети предвид основните дефицити във владеенето на български език на децата от целевата група. Обучението по български език и литература ще включва разнообразни методи за работа с децата, ще се използват дидактични игри във връзка с обогатяване речника на децата, граматически правилна реч, звукова култура, усвояване знанията за букви, срички и думи, обогатяване на речника и свързаната реч на децата, правилно произнасяне на фонемите в думите, разпознаване на буквите. За целта ще се използват достъпни литературни произведения, тяхното преразказване и драматизация. За качественото обучение по български език ще бъдат осигурени подходящи дидактични материали и учебни пособия, по изготвен от учителите в процеса на подготовка на проекта списък (с наименование на пособията, брой, единична цена и обща стойност). Необходимите дидактични материали и учебни помагала ще бъдат закупени със средства по проекта. Изпълнението на дейността във всяко детско заведение ще бъде подпомагано от помощен персонал - по 1 експерт административни дейности, който ще обезпечава заявените от учителите за провеждане на всяко занимание материали (табла, учебни помагала, размножаване на задачи, тестове и др.) и ще съдейства за изготвяне на документите, свързани с дейността (декларации от родители за участие на децата им в проекта, присъствени списъци и т.н.). 19 670.00 16 613.80
Подобряване на образователната среда в детски градини, в които се обучават интегрирано деца от етническите малцинства: Цел на дейността: Да се гарантира достъп до качествени образователни услуги за децата в неравностойно положение от етническите малцинства, като детската градина се превърне в приятна и близка среда, посредством въвеждане на адаптивни образователни форми, които са в съответствие с техните интереси, способности и дарби в различни области. Описание: Дейността включва изпълнение на следните поддейности: 1. Създаване и функциониране на клубове по интереси Във всяка детска градина ще бъдат създадени по 2 клуба за допълнителна дейност, който да предлагат различни занимания по интереси за свободното време: - Клуб "Сръчни ръце" - по 1 група (от 10 до 20 деца) в ДГ "Пролет" и ДГ "Щастливо детство" и 2 групи в ДГ "Калинка". В клуба се предвиждат занимания по изобразително и приложно изкуство, моделиране, конструктивно-технически и битови дейности, занимания, свързани с опазване на околната среда и полезни приложения в ежедневието. - Клуб "Знам и мога" - по 1 група (от 10 до 20 деца) във всяка детска градина. Предвиждат се занимания по забавна математика, екология, запознаване с интересни природни и културни забележителности и др. Дейността ще се извършва от наетите по проекта 7 учители от трите детски градини. Заниманията в клубовете ще се провеждат по 2 учебни часа седмично, всеки с продължителност 30 минути. Програмите ще бъдат изработени от ангажираните учители, а съдържанието и тематичният обхват ще са подбрани така, че не само да се затвърждават получените знания, но и да предоставя нова информация и да се овладяват различни житейски умения и сръчности. За постигане на максимален интеграционен ефект в клубовете по интереси ще бъдат включени, както деца от семейства в неравностойна ситуация така и деца, които не са представители на етнически малцинствени групи. В неформална обстановка, с използването на различни материали и продукти, децата ще овладяват умения за естетизиране на жизнената среда, ще моделират, конструират и развиват фината моторика, ще изградят навици за опазване на природата и грижа за здравето, ще усвоят и практикуват умения за общуване с връстници и възрастни. Ежегодно участниците в клубовете ще представят пред деца и родители своите постижения, под формата на изложби в детските градини и организирана обща пътуваща изложба. 2. Подобряване на образователната среда в детските градини за провеждане на по-качествен образователен процес, разширяване интересите и развиване на способностите, знанията и уменията на децата в областта на науката, изкуството, спорта, екологията, техниката. Целта на тази поддейност е обезпечаване на задължителния образователно-възпитателен процес и допълнителните заниманията по интереси със съвременни технически средства, необходимо оборудване и обзавеждане, материали и консумативи. Предвид остарялата и недостатъчна материална база, се предвижда закупуване на уреди, мебели и пособия, по заявени от детските градини списъци с нужди. Новозакупените стоки и материали ще подобрят цялостната дейност на детските градини, ще създадат привлекателна образователна среда, което ще доведе до повишаване на посещаемостта и задържане на децата в детските градини. 3. Провеждане на образователни пътувания (екскурзии) В рамките на тази поддейност ще бъдат проведени 12 екскурзии до значими природни или културни забележителности в района на гр. Гоце Делчев и област Благоевград. Екскурзиите ще бъдат организирани за по 26 деца от всяка партнираща градина, като основно ще се включат най-активните участници от клубовете по интереси и децата от подготвителните групи. Изпълнението на дейността ще бъде подпомагано от асистент административни дейности (по 1 във всяка градина), който ще обезпечава заявените за всяко занимание материали, ще подпомага при необходимост учителите в провеждането на заниманията и ще съдейства за изготвяне на документите, свързани с дейността (декларации от родители за участие на децата им, присъствени списъци, разрешения за организирано пътуване на деца и др.). 106 736.00 83 787.54
Дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда: Цел на дейността: Създаване на условия за мултиетническо опознаване и формиране на толерантност и уважение към културните традиции и наследство на различните етноси. Описание и обосновка на дейността: Във всяко от партниращите по проекта детски заведения ще бъдат сформирани клубове "Пъстрият свят на народите". Във всеки клуб ще участват между 10 и 20 деца от детската градина, като поне 20 % от тях ще бъдат от целевата група по проекта. Дейността на клубовете ще е организирана по предварително разработена от учителите програма, насочена към запознаване на децата с особеностите (етнографски, културни, творчески) на различни етнически групи. В неформална среда децата ще опознават приказния и музикален фолклор, празниците, обичаите, занаятите, бита и културата на различните етноси. Практиката на педагогическия персонал в партниращите детски градини показва, че е налице голям интерес и активност от страна на децата към занимания, свързани с музика, танци и сценични изяви, свързани с фолкора на различните етнически групи. Това е валидно особено за децата от ромската общност, при които включването в подобна дейност и създаването на възможност за изява води до по-висока мотивация за посещение на детската градина и създава по-добри условия за социализация сред връстниците. Ето защо е особено подходящо именно през тези привлекателни занимания, да бъде прокарано ново знание, свързано с фолклора, традициите, празниците и културата на различните етнически групи. Така успоредно с опознаването на фолклорните обичаи на различните етнически групи, децата могат да развиват и своите музикални, танцови и актьорски таланти. По този начин те ще придобиват по-добро самочувствие и ще се мотивират за участие в разнообразни образователни дейности. Проектът предвижда продуктът от дейността на трите клуба да бъде представен пред останалите деца, родители и пред широката общественост, като за целта ще бъдат организирани Дни за представяне на културните традиции на етносите във всяка детска градина, партньор по проекта. Танцовите, музикални и драматични изяви на децата от клубовете ще станат и задължителна част от програмите на общите тържества на градините. Необходимите за функционирането на клубовете материали и оборудване (национални носии, костюми, музикални инструменти, озвучителна техника и др.) предстои да бъдат закупени със средства по проекта, по заявени от детските градини в процеса на подготовка на проектното предложение списъци (с наименование, единична деца и обща стойност на актива). Изпълнението на дейността във всяко детско заведение ще бъде подпомагано от помощен персонал - 3-ма експерти административни дейности, които ще обезпечават заявените от учителите за провеждане на всяко занимание материали (табла, учебни помагала, размножаване на задачи, тестове и др.) и ще съдействат за изготвяне на документите, свързани с дейността (декларации от родители за участие на децата им в проекта, присъствени списъци и т.н.). 24 115.00 24 844.19
Работа с родителите от уязвими семейства/семейства в неравностойна ситуация от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина: Цел на дейността: Цел на дейността: Повишаване мотивацията на родителите за осигуряване редовно посещение на децата им в детската градина и включване в образователния процес, особено на подлежащите на задължителна предучилищна подготовка. Описание и обосновка: Мотивирането и включването на родителите от етническите малцинства в образователния процес ще бъде ангажимент на учители/специалисти от партниращите детски градини, които ще изпълняват и ролята на модератори за работа със семейството в общността.Те ще функционират и като посредник между семейството на застрашеното от отпадане дете, ръководството на детските градини и различни институции и организации, които биха могли да участват в изработване на решение на проблема. Дейността включва изпълнение на няколко работни задачи: 1. Събиране и проучване на данни за семействата, възпрепятстващи посещението на децата си в детската градина по различни причини на територията на партньорите. Проучването ще се извърши на база информация, получена от учителите и от документацията на всяка детска градина. Проучването ще бъде насочено към изследване на връзката между факторите от образователната, семейната и социална среда и риска за интегрирането на детето в предучилищното образование. На работна среща с учителите от детските заведения ще бъдат избрани децата, с чиито родители да работи ангажираният по проекта специалист. 2. Индивидуална работа с родители на деца от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещение на занимания в детската градина. Основната част от дейността ще премине под формата на индивидуални срещи и разговори с родителите, посещения в домовете, оказване на помощ и подкрепа за справяне с различни проблеми на семейството, водещи до непосещаване на детето на предучилищната подготовка – социални, битови, здравословни и др. Работата по всеки случай ще бъде отразена документално, чрез описание на всеки разговор и посещение и изготвяне на месечни доклади. 3. Работен ангажимент на ангажираните в дейността учители ще бъде и организирането на групови тематични срещи с родителите от целевата група. Срещите ще се провеждат по предварително изработена тематична програма. На родителите ще се предоставя информация, която да ги подпомогне в отглеждането и възпитанието на децата. Ще се дискутират въпроси, свързани с участието на родителите във възпитателния и в образователния процес, с грижата им за здравето на децата, с изискуемия набор от умения, които децата би следвало да притежават, за да имат успех в бъдещото си развитие. Успешното адаптиране на едно дете към учебната среда започва от детската градина и е важно родителите да разберат това, като им се помогне да повишат родителските знания, умения и компетентности. Изпълнението на тази дейност ще доведе до повишаване на капацитета на родителите за отглеждане, възпитание и общуване с децата през различните възрастови периоди. Подкрепата и консултирането по конкретни проблеми на семейството, ще допринесе за подобряване на бита, повишаване на уменията и знанията за справяне в ежедневието – разпределяне на семейния бюджет, опазване на здравето, рационално хранене и др. Най-голям ефект от работата с родителите се очаква по отношение на промяната в нагласите им за осигуряване на качествено образование на техните деца, което да подобри шансовете има за бъдеща реализация. При необходимост, лицата, които са ангажирани с изпълнение на дейността ще получават методически указания и консултиране за работа с родители от маргинализирани групи от експерт на фондация "Стъпка по стъпка". Това ще гарантира качественото и резултатно изпълнение на дейността. 42 160.00 39 478.32
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност: Цел на дейността: Да се повиши ефекта от работата на всички заинтересовани институции (местна власт, детски градини, граждански организации и др.) за преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и за повишаване на толерантността и приемане на културните различия в местната общност. Описание: Дейността включва изпълнение на няколко поддейности: 1. Запознаване на институциите и местната общественост със специфичното и общото в културата, бита и живота на различните етнически групи. Предвижда се да бъдат организирани и проведени различни мероприятия за представяне на дейността и продуктите от заниманията на децата в клубове "Сръчни ръце" и клубове "Пъстрият свят на народите" в партниращите детски градини. Ежегодно ще бъде организирана обща Пътуваща изложба от детски произведения, която да гостува за определено време в офисите на различни институции и организации, представени в региона (община, кметства, училища, детски градини, читалища, фирми и др.). Ежегодно във всяка детска градина по проекта ще бъдат организирани Дни за представяне на културните традиции на етносите, на които освен изложби, под формата на мини спектакъл ще бъдат представени танци, песни и драматизации с участието на децата от клубове "Пъстрият свят на народите". 2. Работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието За подобряване условията за образователна интеграция и социализация на децата в неравностойно положение и от малцинствени групи, лицата ангажирани за работа със семействата в неравностойно положение ще осъществяват и срещи/ разговори с родители от българското мнозинство. Целта на работата в тази посока е да ги мотивира за съвместно участие с родителите от етнически малцинства в различни инициативи. Ежегодно, във всяко от партниращите по проекта детски заведения ще бъдат организирани и провеждани съвместни спортни празници с широкото участие на ученици и родители от различните етнически общности. Изпълнението на дейността се включва в задълженията на лицата, ангажирани за работа с родителите. Организационна, координационна и логистична подкрепа за организиране на планираните събития и мероприятия ще бъде оказвана от експертите административни дейности в трите детски градини, партньори по проекта. 6 624.00 4 216.02

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.