Активиране на неактивни лица и трудова медиация: Едно от основните предизвикателства пред трайната интеграция на лицата от уязвимите групи и в частност на ромите на пазара на труда е липсата на мотивация, ниското доверие в публичните институции, липсата на знания и умения, които да съответстват на актуалните потребности на работодателите. С настоящата дейност се цели да бъдат идентифицирани, достигнати и активирани възможно най-голям брой представители на уязвимите групи. Като резултат се очаква идентифицираните лица да се регистрират в ДБТ, част от тях да въдат включени в обучение и/или субсидирана заетост по проекта, или да започнат работа на първичния пазар, а други да бъдат мотивирани за започване на самостоятелна стопанска дейност и др. За изпълнението на дейността ще бъде прилагана комплексна методика с доказана ефективност. Специално внимание ще бъде обърнато на младежите, които не са в заетост, образование или обучение (NEETs), както и на възрастните без образование и квалификация. Методиката включва пет основни подхода за идентифициране на неактивните лица с фокус към сътрудничеството с неправителствения сектор, местните общности и общинската администрация. за достигане до лицата ще се използват различни канали, включително съвременните информационни и комуникационни технологии, социалните мрежи и др. Ще бъдат разработвани и прилагане индивидуални пътеки за активиране за всяко идентифицирано лице при отчитане на конкретните рискови фактори.
Предвижда се основната част от дейностите по активиране да бъдат проведени на терен сред представителите на уязвимите групи. За целта избраната външна фирма ще прилага методиката за активиране и ще работи в тясно сътрудничество с партньорите по проекта от СНЦ "Свят без граници", както и с Дирекция "Бюро по труда" - Стара Загора, като част от асоциирания партньор Агенция по заетостта. Външният изпълнител ще осигури медиатори за период от 16 месеца, като се цели да идентифицира и активира значително по-голям брой лица от тези, които е предвидено да бъдат включени в дейностите за осигуряване на обучение и заетост по настоящия проект. Това ще даде допълнителна добавена стойност в посока разширяване броя на лицата, обхванати от мерки за социално-икономическа интеграция.
Медиаторите ще работят на терен и чрез различни информационни инструменти, като социални мрежи и др. За целта се предвижда Община Стара Загора да закупи и предостави за ползване от медиаторите 2 бр. мобилни телефони и 2 бр. таблети. . Община Стара Загора ще закупи предвиденото оборудване, като активите ще бъдат заведени от нея и предоставени за ползване от външния изпълнител за периода на изпълнение на Дейност 1.
Изпълнителят ще има и ангажимента да организира, и проведе две специализирани трудови борси. Първата борса ще бъде проведена преди включването на лица от целевата група в субсидирана заетост, а втората през 20-ти проектен месец. Трудовите борси са ефективен и недостатъчно използван инструмент за директен контакт между работодателите и търсещите работа лица. Те дават добри резултати особено на местно ниво и ще помогнат на общината и нейните партньори в усилията им за осигуряване на устойчива заетост на лицата от целевите групи.
На база на заявените от Община Стара Загора и работодателите - партньори по проекта работни места ще бъде извършен подбор на представители на целевата група за включване в субсидирана заетост и/ или обучение. Предвижда се да бъдат подбрани 82 лица, които да бъдат включени в мотивационно обучение и субсидирана заетост. Предвижда се 64 лица от тях да бъдат включени и в професионално обучение за придобиване на първа или втора степен на професионална квалификация, а други 5 лица в професионално обучение по част от професия от трета квалификационна степен. Ще бъде извършен и подбор на 45 лица, които да бъдат включени в специализирани обучения по предприемачество. |
30 367.48
|
30 035.07
|
Провеждане на мотивационно обучение: Целта на дейността е да стимулира лицата от целевите групи към активно поведение на пазара на труда и стремеж за повишаване на знанията и уменията им. Мотивационното обучение ще бъде с продължителност най-малко 80 часа и в него ще бъдат включени 82 лица, които са подбрани за включване в субсидирана заетост в рамките на проекта. То ще включва най-малко четири модула:
- усвояване на умения за подготовка на документи за кандидатстване за работа - автобиография, писма, формуляри, въпросници и др.;
- усвояване на умения за ефективно използване на различните източници за информация за свободни работни места;
- мотивиране и усвояване на умения и за представяне пред работодател и проследяване на всяка възможност за работа;
- използване на позитивното влияние на групата - повишаване на активността за търсене на работа, сътрудничество, подпомагане, насърчаване.
Допълнителни модули и теми могат да бъдат включени в съответствие с учебната програма, предложена от изпълнителя.
Изпълнението на дейността е предпоставка за успешната реализация на мерките за професионално обучение и последваща субсидирана заетост. |
6 560.00
|
3 920.00
|
Професионално обучение: Дейностите по предоставяне на професионално обучение имат за цел повишаване на знанията и уменията, и съответно на пригодността за заетост на лицата от уязвимите групи. В рамките на настоящия проект са обособени две групи професионални обучения:
- обучения на база заявките на работодателите за свободни работни места с оглед последващо включване в субсидирана заетост по проекта;
- обучения на лица от уязвимите групи, които имат желание да започнат самостоятелна стопанска дейност в местната общност, основно в сферата на търговията и услугите.
В първата група обучения се предвижда да бъдат включени общо 73 лица, като обученията са съобразени с работните места, които ще открият работодателите по проекта - Община Стара Загора, "Брадърс комерс" ООД и "Лесо инвест" ООД. Ще бъдат проведени следните обучения:
- Професионално обучение за придобиване на първа квалификационна степен по специалност 6220301 "Озеленяване и цветарство" за 35 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 300 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение за придобиване на първа квалификационна степен по специалност 5820801 "Помощник в строителството" за 25 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 300 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен по специалност 3410201 "Продавач-консултант" за 8 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 660 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение по част от професия по трета квалификационна степен по специалност 8610103 „Физическа охрана на обекти” за 5 лица.Обучението ще бъде с минимална продължителност от 600 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма. Учебната програма следва да включва всички задължителни елементи от първоначалното обучение на охранители, съгласно изискванията на Закона за частната охранителна дейност.
Втората група обучения е насочена към лица от уязвимите групи, които имат желание да започнат самостоятелна стопанска дейност. Избраните специалности са на база проведени анкети сред представителите на целевите групи, включително и ромската общности, от страна на партньора по проекта СНЦ "Свят без граници". Ще бъдат проведени следните обучения:
- Професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен по специалност 3410201"Продавач-консултант" за 10 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 660 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен по специалност 8150101 "Фризьорство" за 10 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 660 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен по специалност 8150201 "Козметика" за 10 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 660 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен по специалност 8110801 "Обслужване на заведения в общественото хранене" за 10 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 660 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма. |
99 225.00
|
29 400.00
|
Осигуряване на субсидирана заетост: Дейността е насочена към насърчаване на заетостта и осигуряване на предпоставки за устойчиво участие на пазара на труда на безработни и неактивни лица от уязвимите групи. За целта се предвижда на 82 лица от тези групи да бъде осигурена субсидирана заетост за период до 12 месеца при работодатели от публичния и частния сектор, които са партньори по проекта. Част от лицата ще бъдат назначени на работа и след това ще бъдат включени в обучение. За тях ще бъде създаден гъвкав график за работа и обучение, като часовете за обучение ще са в по-голямата си част в извънработно време и събота.
Община Стара Загора ще наеме общо 52 лица на следните работни места:
1. Към звено "Озеленяване и комунални дейности":
- 14 работни места на длъжност "Работник озеленяване" с код по НКПД 92140015;
- 10 работни места на длъжност "Общ работник, поддържане на сгради" с код по НКПД 93130003;
2. Към звено "Чистота" - 14 работни места на длъжност "Работник озеленяване" с код по НКПД92140015;
3. Към звено "Гробищен парк" - 14 работни места на длъжност "Работник озеленяване" с код поНКПД 92140015;
4. Към общинската администрация:
- 5 работни места на длъжност "Охранител" с код по НКПД 54141007;
- 2 работни места на длъжност "Организатор дейности" с код по НКПД 51693008.
Партньорът по проекта "Брадърс комерс" ООД ще наеме общо 15 лица на следните работни места:
- 8 работни места на длъжност "Демонстратор" с код по НКПД 52421001;
- 7 работни места на длъжност "Шофьор, лек автомобил до 9 места" с код по НКПД 83222002.
Партньорът по проекта "Лесо инвест" ООД ще наеме общо 15 лица на работни места на длъжност "Общ работник, строителство на сгради" с код по НКПД 93130001.
За сметка на бюджета на проекта ще бъдат покрити разходите на работодателите за трудова медицина на наетите лица, както и за застраховки "трудова злополука". Работно или униформено облекло за наетите лица ще бъде осигурено от работодателите. Лицата ще бъдат назначавани след извършен подбор и преминаване на мотивационно обучение, а за част от тях и след преминаване на предвиденото по проекта професионално обучение, както следва:
- лицата на длъжности "Организатор дейности" и "Шофьор, лек автомобил до 9 места" ще бъдат назначени през трети проектен месец за период до 12 месеца;
- лицата на длъжности "Работник озеленяване", "Общ работник, строителство на сгради" и "Общ работник, поддържане на сгради" ще бъдат назначени през пети проектен месец за период до 12месеца след преминаване на професионално обучение за придобиване на първа квалификационна степен;
- лицата на длъжности "Демонстратор" и "Охранител" ще бъдат назначени през седми проектен месец за период до 12 месеца след преминаване на професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен и съответно обучение по част от професия по трета квалификационна степен. |
766 817.26
|
618 722.46
|
Насърчаване на самостоятелната заетост: Интересът към осъществяване на самостоятелна стопанска дейност сред ромите и особено сред младежите от ромски произход, е традиционно висок. Голяма част от хората в тази група виждат в самостоятелната заетост възможност за адекватни доходи, независимост при вземането на решения, по-добро съчетаване на професионалните ангажименти с отговорностите към семейството и личното време. Проведените анкети сред представителите на уязвимите групи в Община Стара Загора показват, че най-голям интерес към самостоятелна стопанска дейност има сред младите хора завършващи средно образование, както и сред неактивните младежи до 29-годишна възраст. Прави впечатление, че традиционните занаяти, които са "запазена марка" на майсторите-роми от поколения отстъпват по популярност, а интереса на младите хора е насочен приоритетно към развитие на услуги и търговия на дребно, за които има широк кръг потенциални клиенти, както в местната общност, така и извън нея. Предвижда се дейността да се реализира в няколко компонента:
Компонент 1: Информиране и мотивиране за развитието на самостоятелна стопанска дейност и предприемачество:
В рамките на този компонент ще се реализират информационни събития, насочени към идентифициране, информиране и мотивиране на лица от уязвимите групи, които имат интерес към започване на собствен бизнес, но често въпреки техния потенциал и добри идеи не могат да ги реализират поради липса на познания и/или погрешни нагласи. Ще се организират отворени публични срещи с експерти, които ще обяснят предимствата на собствения бизнес в България и стъпките за неговото реализиране и ще представят презентации на възможностите за развитието на самостоятелна стопанска дейност. На участниците ще бъдат предоставяни информационни материали. Ще се използват и други комуникационни канали - интернет страници и страници в социалните мрежи за информиране и комуникация със заинтересованите лица.
В резултат на проведените информационни срещи ще бъдат идентифицирани лица от уязвими групи, в т.ч от ромски произход и в неравностойно положение , с които ще бъдат проведени мотивационни семинари, в рамките на които тези лица ще бъдат обучени как да определят своите предприемачески идеи и цели, и ще бъдат мотивирани за включване в обучение по предприемачество и консултации за стартиране на собствен бизнес.
Компонент 2: Предоставяне на обучения, свързани с развитието на предприемачески, управленски и бизнес знания и умения и разработване на бизнес идеи и бизнес планове за управление на самостоятелна стопанска дейност. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 80 часа и трябва да включва задължително четири модула: обща, отраслова, специфична и разширена професионална подготовка. В програмата следва да бъдат включени задължителни елементи по подготовка на бизнес план и модули със специално внимание на задължителните за всеки бизнес познания по отношение на безопасност, работа с договори и подбор на персонал. При успешно завършване на курса на участниците ще бъде издаден сертификат.
Компонент 3: Предоставяне на консултантски услуги за подготовка за самостоятелна стопанска дейност, и дейности за подкрепа Целта е чрез активни индивидуални консултации да се помогне на всяко лице да разработи своята концепция и стратегия за предприемаческа дейност и да подготви свои конкретни бизнес планове , с които да стартира самостоятелна стопанска дейност след края на дейността. Тази дейност ще надгради резултатите постигнати от проведеното обучение по компонент 2 и ще спомогне на лицата да овладеят напълно и да прилагат на практика формираните в рамките на обучението знания, умения и компетенции. За разлика от обученията, при които лицата са подготвяни в група, по този компонент ще се работи изцяло индивидуално с всяко лице.
Лицата, които имат желание да развиват собствен бизнес в сферата на услугите и търговията на дребно ще имат възможност да се включат и в професионални обучения по съответните специалности в рамките на дейност 4 по проекта. |
91 470.00
|
91 200.00
|
Предоставяне на интегрирани социално-здравни услуги в общността: Целта на тази дейност е да се подобри достъпа до социални и здравни услуги сред силно уязвимите общности и маргинализираните групи на територията на град Стара Загора. Комплексът от дейности, които ще бъдат изпълнявани са определени на база досегашния опит на общината и СНЦ "Свят без граници", както и на потребностите на целевите групи. Избраният подход включва комбинация от предоставянето на социалната услуга Център за обществена подкрепа, подкрепа в дома за трудно подвижни възрастни хора и хора с увреждания, социално-здравна медиация, дейности за превенция, ранна диагностика и профилактика на заразни и обществено-значими заболявания в маргинализираните групи. Партньорът по проекта СНЦ "Свят без граници" е регистриран като доставчик на социални услуги и притежава лиценз от Държавната агенция за закрила на детето за предоставяне на услугата Център за обществена подкрепа. В допълнение организацията има дългогодишен опит в изпълнение на дейности за превенция и ограничаване на заразни и обществено-значими заболявания, като туберкулоза, ХИВ/СПИН и други.
Интегрирането на социалните и здравни услуги ще даде възможност да бъдат адресирани едновременно различни проблеми, с които се сблъскват лицата от уязвимите групи, като по този начин се цели и тяхното по-пълно обхващане. Приоритетно ще се работи с лицата и семействата, които са настанени в социални жилища, изградени по проект BG16RFOP001-1.006-0004-C01 по Оперативна програма "Региони в растеж", но ще бъдат обхванати и възможно най-голям брой лица от местната общност, преимуществено в кварталите с компактно население от ромския етнос. Дейността на Центъра за обществена подкрепа ще бъде насочена към широк кръг потребители на услугата, включително семейства, при които има риск да изоставят децата си за отглеждане в специализирана институция или семейства, които поради някаква причина са изпаднали в криза; деца от общността, жертви на физическо и емоционално насилие и техните семейства или за които родителите не полага грижи; деца, застрашени от отпадане или отпаднали вече от училище и техните семейства; деца с проблеми в поведението и техните семейства; семейства от общността, които търсят съвети и подкрепа при отглеждането и възпитанието на децата си и др. Услугите ще се предоставят от мултидисциплинарен екип, който включва социални работници, психолог, специалист по здравни грижи, медиатори. В рамките на дейностите по настоящия проект, които ще се финансират по ОП НОИР с децата и семействата в риск ще работят и педагози и експерти по образователни дейности с цел превенция на отпадането от образование, подобряване на образователните резултати и др.
Социалните работници, ангажирани в междусекторната услуга ще работят и на терен, включително по домовете с деца и семейства в риск, самотноживеещи възрастни хора и хора с увреждания. Приоритет към работата на терен ще има и в здравния компонент от интегрираната услуга. Ще се изпълняват набор от дейности за превенция и ранна диагностика на заразни и обществено-значими заболявания посредством:
- информационни кампанни посредством срещи, раздаване на информационни материали, индивидуални консултации с лица в риск;
- скрининг за обществено-значими заболявания, включително тестване за ХИВ/СПИН, диабет и др.;
- беседи с младежи за опасностите от заболявания, предавани по полов път, репродуктивното здраве и отговорното родителство;
- здравна медиация за лицата от уязвимите групи, включително здравно неосигурени и лица, които искат да възстановят здравно-осигурителния си статус;
- консултации със спеицалист по здравни грижи, помощ при приемане на медикаменти, следене на кръвно налягане, поставяне на превръзки и други дейности.
Услугите ще бъдат предоставяни в непосредствена близост до целевите групи в райони с компактно население от ромския етнос в помещения на СНЦ "Свят без граници" и на община Стара Загора, както и на терен в местната общност. |
107 297.96
|
91 844.96
|
Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи: Съществуващите негативни стереотипи спрямо етническите малцинства и особено спрямо ромите, много често са пречка пред ефективната интеграция на представителите на тези малцинства в българското общество. Това от една страна води до липса на мотивация за професионално и лично развитие сред тези лица, способства за сегрегация, маргинализация на цели общности и бедност предавана през поколенията. От друга страна Община Стара Загора има сравнително ниска спрямо средната за страната безработица и търсене на работна сила. През последните години се наблюдават някои положителни тенденции, че все по-голям брой млади роми завършват успешно както средно, така и висше образование. Недопустимо е през 21 в. и в условията на демографска криза в страната техния етнос да бъде пречка пред успешната им реализация на пазара на труда и в обществото, като цяло. Община Стара Загора работи от години съвместно с неправителствения сектор, държавните и образователните институции, както и с предствители на местната общност за интеграцията на маргинализираните групи и в частност на ромите. Целта на настоящата дейност е да развие тези дейности и да подпомогне усилията за промяна на нагласите сред работодателите, но и сред всички граждани в посока, че ромите са пълноценна и важна част от нашето общество и допринасят на свой ред за общото благо.
Тази дейност ще способства в значителна степен и за успешната реализация на останалите дейности по проекта. Основните направления, в които ще се реализира са следните:
1. Съдействие за подобряване на комуникацията на местната общност с държавни и общински институции чрез осъществяване на застъпничество. Ще се работи активно в две направления - защита на законните интереси на гражданите от местните общности пред съответните институции, както и запознаването на самите граждани с техните права и задължения.
2. Дейности за популяризиране на културната идентичност на ромите чрез организация и провеждане на културни събития, на които широката общественост ще може да се запознае с ромския бит и култура. Стара Загора има богати и дългогодишни традиции в организацията и провеждането на форуми, посветени на музиката, танците и другите изкуства на ромите.
3. Организиране на обществени дискусии за реалните проблеми пред интеграцията на ромите с представители на ромската общност, общински съветници, изявени представители на различни сфери от града и общината, неправителствени организации медии и др. Такива дискусии са необходими на местно ниво, тъй като са средство за ангажиране на активната част от гражданското общество и лицата, които могат да бъдат "лидери на промяната" сред широката общественост.
4. Активно взаимодействие с медиите за промяна на нагласите. В Община Стара Загора местните и регионални медии имат широка аудитория, която разчита на тях, като най-близка и акуратна трибуна за новините и проблемите в града и региона. За съжаление е тенденция, представителите на ромския етнос да присъстват в новинарския поток по-скоро в негативна светлина. Общината и нейните партньори са убедени, че представянето на добрите примери на успели наши съграждани - роми, от различни поколения и в различни сфери - бизнес, наука, изкуство и др. в един от най-добрите начини за промяна на нагласите. Целта е чрез различни електронни и печатни медии "добрия пример" да стигне до възможно най-широк кръг от хора в общината, но и до самите представители на уязвимите групи, включително децата и младежите, които трябва да знаят, че имат всички шансове за успехи в живота. |
26 721.80
|
25 519.34
|