Осигуряване на достъп до интегрирани услуги, според специфичните потребности на човека в неравностойно положение, чрез подкрепа за дейността на съществуващо Звено за социални услуги в домашна среда и преобразуването му в Център за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда, в т.ч. подкрепящи и интегрирани междусекторни услуги: Дейността има за цел да подобри качеството на живот на хора с увреждания и хора над 65 г. в невъзможност за самообслужване, които са в риск от социално изключване. По процедура “Помощ в дома” общинското предприятие "Социални дейности" (второстепенен разпоредител с бюджетни кредити, което не е юридическо лице и осъществява дейността си от името на Община Враца), разшири дейността си чрез създаване на Звено за социални услуги в домашна среда. Настоящето проектно предложение надгражда постигнатото, като Звеното се преобразува в Център за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда ( Центъра), където ще се предоставят интегрирани междусекторни услуги.
От проучване в община Враца, обхванало 486 души, вкл. деца с увреждания и хора над 65 г. в невъзможност за самообслужване, може да се направи извод, че 68% от тях имат потребност от целодневно обслужване, включващо едновременно дейности за лична помощ в битовото обслужване и дейности за социално включване; 37% имат потребност от подкрепа за провеждането на медицински манипулации. 71% са с увреждания на опорно-двигателен апарат и заболявания на нервната система, което поражда нуждата от рехабилитационни услуги. Въз основа на тези данни предвиждаме да се предоставя услугата “Личен асистент”, която най-пълно съответства на очакванията на целевата група, допълнена с услугата "Домашен помощник". За да се отговори на комплексните потребности, Центърът ще предоставя и:
- Здравни услуги,осъществявани в дома или в Центъра: смяна на превръзка, поставяне на инжекция, проследяване на жизнени показатели, поставяне на инсулин/катетър,обработка на рани от диабет, декубитус и др.
- Рехабилитационни услуги, включващи раздвижване и лечебни масажи в домашна среда, леки упражнения, които потребителят може да практикува и в дните, в които не е посещаван от рехабилитатор, консултиране как да се осъществява превенция на поява на рани от залежаване, насърчаване на потребителя и вдъхване на увереност в собствените му възможности.
- Освен това, с цел подпомагане процеса на социално включване, ще се осъществяват психологически и педагогически консултации (описани в Дейност 4).
Преди самото предоставяне на услугите, дейността включва процедури по подбор на потребители и на персонал в Центъра -15 лични асистенти,32 домашни помощници, 1 здравен асистент, 1 рехабилитатор, 1 социален работник, по 1 психолог, педагог и специалист социални дейности (почасово за дейности 3 и 4, осигурени от партньора), 1 експерт – методист (за дейност 5), 1 експерт - обучител. След разработването на I част от Методологията за дейността на Центъра, в края на 1-ви проектен месец ще започне приема на документи, а услугите ще стартират 4-ти проектен месец и ще продължат 18 месеца. Приемът на заявления ще е на един етап, оценките и подборът ще бъдат на два етапа, първо ще се извърши оценка на потребностите от социална услуга "личен асистент", след което ще се класират и включат първите 15 потребители - деца, в следващият етап ще се оценят потребностите на потребителите на социалната услуга "домашен помощник" и от следващият месец ще се включат още 96 потребители на социалната услуга "домашен помощник". В общият прием ще се включат всички нуждаещи се в т.ч. и деца с увреждания. Мотивите за това решение са да се осигури равен достъп на всички нуждаещи се да участват в дейностите по подаване на заявления за участие в проекта деца, лица с увреждания и хора над 65г. в невъзможност за самообслужване. Поради интегрирания и иновативен характер на услугите, на ползвателите на услугите по „Нови алтернативи” ще се направи нова оценка на потребностите. Самите оценки ще се направят от външни експерти. |
803 329.45
|
674 612.79
|
Обучение на персонала, предоставящ социалните услуги : Дейността е свързана с организиране и провеждане на въвеждащо и надграждащо обучение с цел повишаване на професионалните умения и мотивация на наетите да предоставят социалната услуга "Личен асистент" и "Домашен помощник". Преди провеждането на въвеждащото обучение ще се направи проверка за липса на двойно финансиране.Община Враца разполага със списък на лицата, обучени чрез проектите ‘Чрез социални услуги за достоен живот”, “Заедно за по-добър живот”,“Подкрепа за достоен живот” и “Нови възможности за грижа”, а в Дирекция “Социално подпомагане” имат информация за обучени по други сходни проекти и програми. Обменът на тази информация ще позволи да се изключат хората, които не са представили документ за завършено обучение, но вече са преминали през обучение, свързано с предоставянето на социални услуги в домашна среда. Предвижда се проверката да включи обмен на информация и с БЧК, който изпълнява проект за почасови социални услуги на лица с увреждания над 65-годишна възраст. По предварителни данни чрез предишни схеми за БФП, свързани с проекти за предоставяне на социални услуги в домашна среда, в община Враца са обучени повече от 600 души. За това сега предвиждаме въвеждащото обучение да е за една група от около 8 души. Организирането на обучението включва разработване на обучителна програма, осигуряване на зала и на материали, уведомяване на участниците. Въвеждащото обучение ще е 3-дневно - общо 18 часа.Програмата за обучението ще бъде разработена от експерт – обучител в съответствие с параметрите, заложени в утвърдените от Изпълнителния директор на АСП Методика за предоставяне на социалната услуга в общността „Личен асистент” и "Домашен помощник" и ще бъде одобрена от ръководителя на проекта. Въвеждащото обучение ще се проведе непосредствено преди назначаването на работа и програмата му ще включва минимум следните модули: 1.Специфика на социалните услуги в общността – принципи, специфика, нормативна рамка;2.Професионална роля и задължения на личния асистент и домашния помощник;3.Потребности и права на потребителите на социални услуги;4.Общуване с потребителите и техните близки;5.Превенция на прояви на дискриминация;6.Оценка на риска, първа помощ и справяне с кризисна ситуация, подкрепа за здравословна и безопасна околна среда;7.Социални услуги за възрастни - специфика на грижите за потребители с различни видове увреждания и заболявания;8.Модели за работа и подкрепа при случаи на смърт и загуба;9.Специфика на социалните услуги за деца с увреждания;10.Превенция и подкрепа при случаи на насилие;11.Етични принципи на работа на доставчиците на социални услуги; 2.Професионална реализация и развитие в сферата на социалната икономика.13.Правила при водене на отчетност за работата.
След теоретичното обучение по всяка от темите ще се разглежда конкретен пример на случай от практиката. Ще се обсъждат алтернативите за действие на доставчика на социални услуги - какви действия да предприеме и в каква последователност. Накрая ще се проучи удовлетвореността от обучението.
Надграждащото обучение има за цел повишаване знанията и уменията на всички лични асистенти и домашни помощници по проекта чрез изследване и обмяна на натрупания от тях практически опит. Дейността включва първо проучване на потребностите от обучение, като ще се използва информацията от анкетните карти на въвеждащото обучение и докладите от супервизията на персонала. Планира се организиране и провеждане на 2 еднодневни обучения (по 6 часа всяко) на ангажираните 47 доставчици на социални услуги в Центърa за почасово предоставяне на услуги, които ще бъдат разделени на 2 групи. Обучението ще бъде с практическа насоченост. Ще се обсъждат казуси и ще се изграждат умения за справяне в различни ситуации. Накрая отново ще се осъществи проучване удовлетвореността от надграждащото обучение.
В случай, че на мястото на отпаднал доставчик на социална услуга се назначи друг доставчик от резервите, който не е завършил обучение, ще се организира индивидуално обучение. |
3 760.00
|
2 124.77
|
Предоставяне на психологическа подкрепа, консултиране и супервизия на персонала, предоставящ социални услуги: Основната цел на предоставянето на психологическа подкрепа, консултирането и супервизията на персонала, предоставящ социални услуги е да се оптимизира работната ситуация и да се осъществи превенция на т.нар. професионално прегаряне на доставчиците на социални услуги. Дейността е свързана с изграждането на модел за обективно и емоционално устойчиво професионално поведение и с поддържане на професионалното самочувствие на специалистите. Психологическата подкрепа, консултирането и супервизията на персонала, предоставящ социални услуги ще допринесе да се наградят техните умения и да се подобри качеството на предоставяната социална услуга. Чрез дейността се осигурява емоционална подкрепа и консултиране, включително подкрепа при преодоляване на проблемни ситуации, за да се избегне професионалния стрес. Супервизията ще предложи на персонала, предоставящ социални услуги пространство за привилегировано слушане, т.е. преките доставчици ще имат възможност да говорят, да бъдат изслушвани, да обсъждат въпросите, които ги вълнуват в атмосфера на доброжелателност и конфиденциалност. В зависимост от потребностите на персонала, те ще бъдат индивидуални или групови. По време на индивидуалната супервизия ще се обсъжда работата по конкретен случай, като прекият доставчик на социални услуги ще получи професионален съвет при възникнали въпроси, свързани с взаимоотношения с потребители и членове на техните семейства, взаимоотношения с колеги, външни институции, закрила на личността и др. По този начин чрез психологическа подкрепа ще се изгражда доверие между всички страни, включени в процеса на предоставяне на интегрирани социални и здравни услуги. Когато определен казус се отнася до повече членове на персонала, предоставящ социални услуги, ще се организират групови супервизии, които ще бъдат насочени и към обсъждане на мерки за превенция на проблеми и рискове. Груповата супервизия служи за подкрепа и обмен на професионален опит, споделяне на преживявания и взаимна емоционална подкрепа.
Психологическите и социалните консултации ще се провеждат по заявка, а супервизията на персонала - на 6 месеца и ще включват както групова, така и индивидуална работа. За всяка консултация ще има протокол, отразяващ обсъжданите теми, направените заключения и резултатите от консултацията. В края на протоколите могат да се отразяват и набелязват задачи и въпроси, които да бъдат предмет на супервизия за следващ период. След всяка супервизия ще бъде изготвян доклад от супервайзора за индивидуалните постижения и проблеми на всеки от персонала, предоставящ социални услуги. |
7 915.60
|
17 212.16
|
Мотивационна, психологическа или друг тип подкрепа за потребителите на услугите, според тяхната индивидуална потребност: Целта на дейността е мотивационна, психологическа, социална и педагогическа подкрепа на хората с увреждания, изясняване на всички възникнали въпроси в процеса на предоставянето на интегрирани социални и здравни услуги, предотвратяването на конфликти, решаване на проблемни ситуации.Дейността включва текущо консултиране и предоставяне на различна по характер информация, съобразно индивидуалните потребности на потребителите на съответните интегрирани социални и здравни услуги. Тя е насочена към подпомагане процеса на социализация и социално включване, а при възникване на проблеми - към възстановяване и поддържане на психическото равновесие и подобряване на междуличностните взаимоотношения. За нейното осъществяване в Центъра ще работят 1 психолог, 1 педагог и 1 специалист социални дейности (почасово заплащане на трудов договор). Психологът ще предоставя индивидуални консултации на хората с увреждания, вкл. деца, и на хората над 65 г. в невъзможност да се обслужват сами по въпроси, свързани с преодоляване на социалната изолация, преодоляване на травми от проявено негативно отношение към увреждането, себеутвърждаване, взаимоотношения с близки, приятели, с доставчици на социални и здравни услуги, умения за общуване и др. Специалистът социални дейности ще мотивира потребителите да се включват в дейности, насочени към преодоляване на социалната изолация, като ще им предоставя информация за културни и образователни прояви, чествания на празници и други съобразно интересите им. Освен това той също ще оказва помощ при разрешаване на възникнали проблеми от различен характер - закрила на личността, защита на имуществото и финансовите средства, рискове, поверителност на личната информация, методология за предоставяне на социални услуги и др. За подкрепа и индивидуална работа с децата с увреждания и техните семейства ще се грижи назначения педагог. Той ще предоставя индивидуални консултации на децата, свързани с оказване на подкрепа при усвояване на нови знания за училищна подготовка, съобразно потенциала на детето. |
7 915.60
|
11 566.29
|
Разработване на Методология за дейността на Център за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда : Целта на дейността е да се гарантира качеството и мултидисциплинарния подход при осъществяване на интегрираните социални и здравни услуги, съответстващи на потребностите на целевата група. Дейността включва разработване на детайлни правила и изисквания за комплекса от услуги, които ще се предоставят от Центъра за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда (наричан за по-кратко Център). Методологията ще включва раздели, свързани със същността на предоставяните интегрирани социални и здравни услуги в Центъра, целевите групи, към които са насочени услугите, принципи в работата на Центъра, правила и процедури при предоставяне на всяка една услуга (вкл. предоставяне на информация за услугите, процес на кандидатстване за ползване на услугите в Центъра, оценка на потребността от интегрирани социални и здравни услуги, процедура за подбор на потребителите, насоки при изготвянето на индивидуален план за предоставяне на услугите и сключването на договор между доставчика и потребителя, управление на основните рискове за потребителите на интегрираните социални и здравни услуги (вкл. Правила за осигуряване безопасността и здравето на потребителите при предоставяне на интегрирани социални и здравни услуги, Процедура за действие при възникване на кризисни ситуации при предоставянето на съответните услуги, Правила за достъп до дома на потребителя, когато услугите са в домашна среда, Инструкция относно осигуряване на защита на имуществото и финансовите средства на потребителя на социалната услуга), организация и управление на предоставянето на интегрирани социални и здравни услуги, вкл. правилник за вътрешния ред на Центъра, структура, подбор и назначаване на персонал в Центъра, обучения на персонала в Центъра, оказване на подкрепа и супервизия на персонала, вътрешна система за наблюдение и повишаване качеството на съответните интегрирани социални и здравни услуги, процедура за подаване и разглеждане на жалби и сигнали, водене на документация, финансово управление и отчетност, местоположение и материална база на Центъра.
Изпълнението на дейността ще се осъществи на три етапа. С цел създаване на предпоставки за стартиране подбора на потребителите и на персонала в Центъра, първоначално през първия месец ще се разработи частта от методологията, която се отнася до същността на предоставяните интегрирани социални и здравни услуги в Центъра, целевите групи, към които са насочени услугите, принципи в работата на Центъра, предоставянето на информация за услугите, процеса на кандидатстване за ползване на услугите в Центъра, оценка на потребността от интегрирани социални и здравни услуги, процедурата за подбор на потребителите, структура, подбор, назначаване и обучения на персонал в Центъра. През втория етап ще се разработи частта от методологията, която е свързана с насоки при изготвянето на индивидуален план за предоставяне на услугите и сключването на договор между доставчика и потребителя, управление на основните рискове за потребителите на интегрираните социални и здравни услуги, организация и управление на предоставянето на интегрирани социални и здравни услуги, вкл. правилник за вътрешния ред на Центъра, оказване на подкрепа и супервизия на персонала, вътрешна система за наблюдение и повишаване качеството на съответните интегрирани социални и здравни услуги, процедура за подаване и разглеждане на жалби и сигнали, водене на документация, финансово управление и отчетност, местоположение и материална база на Центъра. Целта ще бъде да се получи съгласуваност между осъществяването на тази проектна дейност с останалите проектни дейности. |
1 322.72
|
1 860.02
|
Организация и управление на проекта: Дейността има за цел успешно реализиране на проекта, ефективно изразходване на планираните средства, управление на риска и вземане на решения за мерки и действия, които да минимизират евентуални предпоставки за забавяне и/или неизпълнение на проектните дейности.
Проектът ще се изпълнява от Общинско предприятие “Социални дейности”, което е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити. То не е юридическо лице и осъществява дейността си от името на Община Враца в рамките на предоставените му правомощия. Центърът за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда се намира в сградата на Общинско предприятие “Социални дейности”.
Дейността включва определяне на екип за организация и управление на проекта, подготвяне на допълнителни трудови договори/допълнителни споразумения/заповеди към основните трудови договори, провеждане на заседания на екипа, отчетност, анализ на възникнали проблеми, решения за усъвършенстване на дейностите по проекта, мотивиране на екипа за постигане на оптимални резултати, управление на проектните дейности, провеждане на процедури за избор на изпълнители съгласно ЗОП, водене на финансово-счетоводната документация по проекта и следене за целесъобразното и законосъобразно изразходване на финансовите средства, уреждане на всички данъчни плащания и социални и здравни осигуровки върху възнагражденията, изплащане възнагражденията и пътните разходи, следене за стриктното изпълнение на разходните пера по бюджета на проекта, изготвяне на междинни и окончателни технически и финансови отчети.
Предвидено е екипът за управление на проекта да се състои от ръководител, координатор, технически сътрудник и счетоводител проект. Ръководителят на проекта е директор на Общинско предприятие “Социални дейности” и има опит като ръководител проект по схема “Помощ в дома”. Той ще си сътрудничи и ще получава методическа помощ от експерти на Община Враца, имащи пет години опит в изпълнението на 4 проекта за социални услуги в домашна среда по ОПРЧР. Неговите основни отговорности са описани в секция 9. Екип.
Координаторът на проекта:
• контролира изпълнението на графика на проектните дейности;
• координира и участва в изпълнението на дейностите по приемане на документи от кандидат-потребители и кандидати за персонал на Център за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда (наричан за по-кратко Центъра);
• участва в подбора на потребителите и на персонала на Центъра;
• координира взаимодействието между персонала на Центъра във връзка с изпълнение на проектните дейности и събиране на информация за подготвяне на междинни технически доклади.
Техническият сътрудник по проекта:
• води регистър на заявленията от кандидат-потребители и кандидати за персонал на Центъра ;
• изготвя списъци с резултатите от подбора на кандидат-потребители и кандидати за персонал на Центъра;
• подготвя уведомителни писма за резултатите от подбора на потребителите;
• води регистър на жалбите и сигналите;
• комплектова и поддържа досиетата на потребителите на Центъра;
• води регистър на потребителите и на персонала на Центъра.
Счетоводител на проекта:
• контролира правилното разходване на средствата по Проекта, в рамките на предвидения бюджет по съответните пера;
• подготвя съответните договори с екипа на проекта и с персонала на Центъра;
• подготвя декларации за спазване на поверителност на личните данни и информацията;
• поддържа личните досиета на назначения в Центъра персонал;
• води присъствена форма на персонала в Центъра;
• изработва ведомости за заплати и отчети за осигуровките;
• изпълнява цялостната финансово-счетоводна дейност, свързана с изпълнението на проектните дейности в съответствие с действащото законодателство и изискванията на ОПРЧР 2014-2020.
Дейността е необходима за ефективното реализиране на проектните дейности и за ефективното изразходване на средствата по проекта и ще се изпълнява през целия период на изпълнение на проекта. |
48 954.24
|
47 131.67
|
Дейности по информиране и публичност: Целта на дейността е информиране на местната общност относно възможностите на ОП „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 г. за подкрепа на социалното включване на хората с увреждания и възрастни хора над 65г. в невъзможност за самообслужване, целите и дейностите на проекта, обхвата на интегрираните социални услуги в общността и в домашна среда и реда за тяхното предоставяне. Дейността включва:
организиране на пресконференция за обявяване стартиране на проекта;
изработване и монтиране на информационна табела;
изработване и разпространение на брошури и плакати;
публикуване на 3 платени публикации в регионални вестници;
подготовка и излъчване на 2 радио-анонса;
публикуване на информации за проекта на Интернет страницата на Община Враца (www.vratza.bg);
представяне на резултатите от изпълнение на проекта на заключителна пресконференция.
Първата пресконференцията ще има за цел да обяви стартирането на проекта. Пред представители на различни медии (електронни, печатни) от региона, вкл. и кореспондентите на национални медии, ще бъде представен проекта, неговите цели и планирани резултати.
Предвижда се информационната табела да е с размери: 50 см х 70 см; материал: PVC 5мм; цвят – 4 цвята; плакатът за проекта да е с размер 50/70 см; с пълноцветен печат; тираж – 20 бр. Той ще указва процедурата за безвъзмездна финансова помощ, номер на договора и името на проекта, основна цел и дейности по проекта, стойност на проекта, начало и край на проекта, данни за Бенефициента Община Враца.
Информационните брошури за популяризиране целите и дейностите по проекта ще бъдат формат А4 двустранно, с тройно сгъване; пълноцветен печат, тираж – 500 бр.
По отношение на платените публикации две от тях ще популяризират целите на проекта и хода на неговото изпълнение, а една публикация ще отрази постигнатите резултати.
В допълнение, за да стигнат посланията, свързани с целите на проекта до по-широка аудитория, ще се излъчат 2 радио-анонса с продължителност минимум 2 минути.
Предвижда се периодично на Интернет страницата на Община Враца (www.vratza.bg) да се публикуват информации за проекта. Чрез тях обществеността ще бъде информирана за целите и дейностите по проекта, за изискванията за кандидатстване за включване в проекта като потребител или като част от персонала на Центъра за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда, за резултатите от подбора, хода на изпълнение на проекта и постигнатите резултати.
Заключителната пресконференция ще има за цел да обобщи постигнатите резултати от реализацията на проекта. Ще бъдат обсъдени трудностите възникнали при реализацията му (ако има такива), както и ще се споделят добрите практики при неговото изпълнение. Ще бъдат информирани всички заинтересовани страни по какъв начин ще продължи функционирането на Центъра за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността и в домашна среда.
Дейностите са необходими, за да се постигне информиране на заинтересованите от проекта страни и изграждане на доверие между тях. Чрез тях се цели да се засили разбирането на обществеността от община Враца за ролята на ЕС, на Европейския социален фонд и на българската държава за подобряване качеството на живот на лица с увреждания и възрастни хора над 65г. в невъзможност за самообслужване. |
1 800.00
|
1 452.00
|