Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 194 дървета
English

Програма: Иновации и конкурентоспособност

Район за планиране: Всички

Описание

Основна цел на проекта е подобряването на транснационалното сътрудничество между България и Германия (провинция Баден-Вюртемберг) в областта на социалните услуги, чрез трансфер на социални иновации и добри практики. 
Проекто -предложението цели също повишаване на достъпа до социални услуги, които са от общ интерес и е насочено към:
1) Лица, заети в специализираните институции, и работещи в социални услуги в общността, които се грижат за хора с увреждания, хора над 65 г. в невъзможност за самообслужване, деца, вкл. с увреждания, деца и възрастни в риск.
2) Хора с увреждания, хора над 65 г. в невъзможност за самообслужване, деца, вкл. с увреждания, деца и възрастни в риск.

Основните дейности предвидени в проекта са:   
1. Адаптиране и валидиране на социални иновации от Германия като база за иновативни модели, практики, услуги, продукти и пилотно прилагане на разработени иновативни подходи и модели.
2. Повишаване на капацитета на партньорите и заинтересовани страни по отношение разработването, прилагането, мониторинга и оценката на добри практики и иновативни подходи.
3. Дейности за оценка на постигнатите резултати от гледна точка на приложимостта на неговите иновативни елементи.
4. Дейности за разпространение на постигнатите резултати (положителни и/или негативни). 

Проектът ще създаде предпоставки за устойчиво и дългосрочно прилагане на системата за дуално обучение по професиите „Сътрудник социални дейности“ и „Социален асистент“. В рамките на проекта се предвижда да бъдат обучени 5 преподаватели по тези професии, които да прилагат метода на дуалното обучение и в дългосрочен план. По време на проекта ще бъдат пилотно  обучени и 30 лица в двете професии.  Разработените учебни материали ще бъдат предложени като постоянни курсове в центъра за професионално обучение към ФССБ.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Адаптиране и валидиране на социални иновации от Германия като база за иновативни модели, практики, услуги, продукти и пилотно прилагане на разработени иновативни подходи и модели: Тази дейност е ключова за постигане на планираните в проекта резултати и тя ще бъде реализирана чрез изпълнението на следните задачи: 1) Изготвяне на сравнителен анализ между обучението в България и в провинция Баден-Вюртемберг по професиите „Сътрудник социални дейности“ (код по НКПД 7620202) и „Социален асистент“ (код по НКПД 762040). с цел очертаване на основните прилики и разлики в програмите. 2) На работна среща в Германия в началото на проекта участниците в екипа по проекта ще се запознаят в реални условия с методите на преподаване в Германия, както и с практиките осъществявани в работна среда. Изготвеният сравнителен анализ ще бъде допълнен от наблюденията на участниците от българска страна. Като основа за дискусиите на срещата ще послужи предварителният сравнителен анализ на учебните програми в двете партниращи страни. 3) Институтът в Равенсбург ще предостави на българския си партньор всички учебни материали, учебни планове, уроци, бележки свързани с дуалното обучение по двете професии. Материалите ще бъдат преведени на български език и екипът по проекта ще се запознае в детайли с тях. 4) Експертите от Института в Равенсбург ще имат за задача да изготвят основна концептуална рамка за адаптирания курс. Съвместно с българския екип ще бъдат набелязани следните основни аспекти: • Секции, които трябва да се съкратят • Секции, които имат нужда от допълване • Секции, които трябва да се адаптират за българския контекст • Секции, които са излишни. В рамката за курса ще бъдат включени задължителни теми, които трябва да се покрият от обучението според изискванията и в двете страни, брой часове теория, брой часове практика, методи на обучение и т.н. Съществуващата система в България в сферата на професионалното образование и обучение ще бъде водещата рамка, докато немският модел ще бъде адаптиран в съответствие с нея. 5) След разработването на тази обща рамка екипите от трите партниращи организации ще пристъпят към адаптиране на учебните материали. Работният език за международния екип ще бъде английски. Пълният списък с всички теми, които ще се изучават, ще бъде изготвен в процеса на сътрудничество и анализ на нуждите в България. Това ще е основата за формирането на специфични, измерими и реалистични учебни цели. Тема на дискусия ще бъдат също така и подходите за оценка на напредъка и постиженията на обучаемите, напр. чрез изпит/тест, наблюдения от страна на обучителите и менторите, интервюта или други методи. Разработването на детайлното учебно съдържание ще е най-времеемката задача от тази дейност. 6) Материалите ще се разработят на английски език, като след това ще бъдат преведени на български от професионален преводач. След превод на материалите екипът на водещия партньор ще се ангажира с коректорски прочит, с което материалите ще бъдат готови за тяхното апробиране с пилотна група обучаеми. 7) Пилотното тестване на разработените материали ще се осъществи в пилотно обучение на 15 души. Обучаемите ще са служители, заети в институциите и организациите, доставчици на социални услуги, членуващи във ФССБ,и други партньори от избраните области на България, които имат нужда от повишаване на квалификацията на част от своите служители (писма за подкрепа). Участниците ще бъдат информирани, че това обучение е пилотно и че ще изпълняват ролята и на оценители на курса, чиято обратна връзка ще спомогне за неговото подобряване. 8) Обратна връзка и финализиране на курса – въз основа на проведеното пилотно обучение и анализа на обратната връзка от участници/преподаватели/ментори, ще бъде изготвен списък с предложения за подобрения по курса. Предложените изменения ще бъдат съгласувани и с експертите от немските партньори, които ще предоставят своята експертиза за това как най-ефективно да се удовлетворят идентифицираните нужди. След отразяването на промените курсът ще бъде финализиран и ще се превърне в част от портфолиото от курсове, предлагани от ФССБ за повишаване квалификацията на служителите в социалния сектор. 42 804.27 43 466.71
Повишаване на капацитета на партньорите и заинтересовани страни по отношение разработването, прилагането, мониторинга и оценката на добри практики и иновативни подходи : Поддейности: 1. Визита за обмен на добри практики - 5 дни, експертен екип на ФССБ Немските партньори ще представят методи и подходи на обучение за работа с деца и възрастни, хора с увреждания, нуждаещи се от грижа, групи в риск и т.н. Цел - проучване опита в предлагането на дуалната форма на обучение и съвместна работа върху адаптирано за българските нужди учебно съдържание. Ще се състоят работни срещи и с други доставчици на социални услуги, обучаващи кадри в сферата; ще се представят механизми на взаимодействие на социалните организации с държавни структури и местни власти и успешни модели за деинстуционализация. Това ще спомогне за идентифицирането на нови добри практики, които да бъдат адаптирани и трансферирани в български контекст. Ще се изградят контакти с други организации от сектора, за евентуални съвместни инициативи. Ще се укрепи капацитета на ФССБ да разработва и прилага добри практики и иновативни подходи. 2. Семинар за обучение на обучители ИСП ще проведе обучение по новоразработеното учебно съдържание от предходната визита, а фондация „Либенау“ ще осигури възможност за посещения в различни социални услуги за подчертаване на дуалния елемент и практическата стойност на обучението. За целта ще бъде организиран 5-дневен семинар в Германия за 5 преподаватели, заети в организациите, членове на ФССБ, с отношение към дейността на собствения Център за професионално обучение „Св. Методий Славянобългарски“. Бъдещите преподаватели ще научат как най-ефективно да преподават съдържанието, как да си сътрудничат с менторите на работното място и как да развият и меките умения на своите обучаеми. Този семинар ще изгради капацитет у ФССБ да може системно да провежда учебните програми, разработени съвместно с немския партньор. Курсът на обучение на преподаватели по социални професии в ЦПО ще се осъществи по отделна учебна програма, изготвена специално за целта от ИСП. Учебните материали в курса ще съпътстват уч. програма по двете професии и ще бъдат насочени към обучителите, които ще осъществят пилотното тестване в Б-я. Подготвените обучители ще осигурят устойчивост на проекта, тъй като ще продължат да преподават курса и след приключването на финансирането по ОП РЧР. 3. Семинар за обучение на ментори на работното място Ще бъдат обучени 5 души, които ще бъдат ментори на работното място, свързано с практическата част от обучението по новата уч. програма, включваща елементи на дуално обучение (а именно практика на работно място като част от обучението). Менторите ще бъдат обучени в отделен курс с фокус - усвояването на конкретни умения; ще могат да посетят различни социални услуги на "Либенау" в Баден-Вюртемберг, ще имат учебни сесии с опитни ментори по места и ще посетят ИСП, за да придобият преки впечатления за дуалния елемент на обучението и за вида взаимодействие между менторите на работното място и преподавателите в ИСП. Методи за учене на работното място: • Инструктаж–информация, въвеждане в специалността, адаптация, запознаване на обучаемия с работната обстановка, разясняване и демонстрация на работни техники • Демонстрация–показване как се изпълнява определена дейност; метод, насочен към изучаване на конкретна операция/процедура • Смяна на работното място (ротация) – последователна работа със сътрудници на различни длъжности в своето и в други подразделения с цел получаване на нови умения. Позволява многостранна квалификация на сътрудниците, „универсален” поглед върху проблемите на организацията. Положително въздействие върху персонала - преодоляване на стреса от еднообразните производствени функции, разширява социалните контакти • Работа в екип – работа по конкретни по-обемни задачи на базата на сътрудничество • Наставничество (менторство) – основен подход – как да се предават знания и умения от опитен и компетентен сътрудник на по-малко опитен в процеса на общуване. Допринася за практическия опит на бъдещите специалисти–съвети от по-опитен колега, наблюдение на работата им и препоръки за подобрение 51 537.74 32 994.59
Дейности за оценка на постигнатите резултати от гледна точка на приложимостта на неговите иновативни елементи: В рамките на тази дейност ще бъде изготвен доклад за трансферирането на иновативните практики за дуално обучение по социални професии от Германия в България. Ще бъдат описани в детайли използваните методи и подходи и ще бъде оценена тяхната: 1. Релевантост – до каква степен избрания подход е адресирал идентифицираните в проекта нужди на целевите групи; 2. Ефективност – до каква степен са изпълнение целите, заложени в проекта, какви са били основните фактори допринесли за успеха/неуспеха на трансферираната практика. 3. Ефикасност – съпоставка на други алтернативни походи и ресурсите, необходими за тях, за да се постигнат същите резултати – т.е. ефективност и ефикасност на направените разходи. 4. Въздействие – какви са положителните и отрицателните ефекти от трансферираните и приложени социални иновации. Ще бъде оценено до колко души в действителност е достигнал проекта и по какъв начин им е повлиял. Ще бъде проследено въздействието върху местната общност в икономически и социален аспект. 5. Устойчивост – ще бъде оценен капацитетът постигнатите резултати да продължат да съществуват и да се надграждат и след края на финансирането по проекта. Ще се направи обзор на ключовите фактори, които биха допринесли за гарантиране устойчивост на резултатите и дори за тяхното мултиплициране. Специално внимание ще бъде отделено на социо-културните аспекти, местния капацитет, изграждането на чувство за собственост върху проектните резултати от страна на бенефициентите, на осигурената финансова и институционалната подкрепа за самостоятелно продължаване на дейностите. 2 273.61 2 200.00
Дейности за разпространение на постигнатите резултати (положителни и/или негативни): За осъществяването на тази дейност се предвижда изготвянето на цялостна стратегия за разпространение на постигнатите резултати. В стратегията ще бъдат разписани подробно целевите групи, конкретните послания, с които да бъдат адресирани, как, кога и какво да се разпространява. Конкретни инструменти, които ще бъдат използвани при разпространението на постигнатите резултати включват: • Публикуване на информация на уеб-страницата на ФССБ и на членуващите организации • Статии, интервюта, публикации в списания, журнали, онлайн медийни издания • Кратка презентация за проекта и целите му, отпечатана и разпространявана по различни събития, свързани с темата за социалните професии в България; • Изготвяне и разпространение на 3-месечен бюлетин сред членовете на ФССБ и потенциални ползватели на резултатите на проекта; • Посещение на други събития, свързани с темата за развитието на социалните професии. • Популяризиране на разработеното обучение сред служители на общини, отговорни за предоставянето на социални дейности. • Участие в различни срещи и събития, организирани от сдружения на общини в България с цел достигане до най-голям брой общини. • Организиране на срещи лице в лице с представители на НАПОО, общини, МОН, Министерство на труда и социалната политика. Освен всички мерки, посочени по-горе, се предвижда и организиране на специализирано събитие, посветено на проекта, с минимум 30 участници – представители на доставчици на социални услуги в България и по-специално техни служители, които имат интерес да повишат своята квалификация. На събитието ще бъдат представени конкретните резултати от проекта, по какъв начин апробирането на иновативната практика за обучение е оказала въздействие върху обучаемите, с какво се е променила тяхната работа. На събитието ще бъдат поканени, както участниците преминали курса на обучение, така и представители на партньорите от Германия (като специални гост лектори) и всички заинтересовани страни, които биха искали да преминат обучението или да започнат да го предлагат като част от своите обучителни програми. Събитието ще бъде организирано в самия край на проекта и ще има характер на заключително събитие, с което да се обобщят постигнатите резултати, извлечените поуки и да се очертаят плановете за надграждане. 4 650.40 6 281.00
Дейности за информация и комуникация : Дейността има за цел осигуряване на публичност относно подкрепата на ЕСФ чрез ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. за осъществяването на проекта. Тази дейност включва изработката и разпространението на следните информационни материали: 1) Поместване на информация за старта на проекта на сайта на ФССБ http://www.fssb.bg/. Информацията ще съдържа описание на целите и дейностите по проекта, целевите групи, включени в него, очакваните резултати и подкрепата на ЕСФ чрез ОП РЧР за реализирането на проекта. 2) Плакати– 10 бр., които ще бъдат разпространени сред членовете на федерацията, така че във всяка членуваща организация ще бъде поставен по един плакат на входа на сградата, оповестяващ финансовата подкрепа от ЕС. 3) Информационна табела – 1 бр., която ще бъде поставена в офиса на ФССБ. Табелата ще уведомява настоящи и бъдещи партньори на федерацията, нейните служители, представители на местната общност и други относно подкрепата на ЕСФ за реализиране на настоящия проект. 4) Информационна брошура – 200 бр., която ще представя целите и дейностите по проекта. Целта на брошурата е да се популяризира осъществявания проект и приносът на ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. за неговата реализация. 5) Платена публикация в местен или регионален вестник – 1 бр., свързана с популяризиране на проекта и приносът на ЕСФ за неговата реализация сред по-широка аудитория. Предвид размера на предвидените разходи за информационни материали по проекта ФССБ ще проведе Избор без провеждане на процедура съгласно разпоредбите на глава четвърта от ЗУСЕСИФ и ПМС 160/01.07.2016 г. и ще осъществява контрол върху качественото и навременно изпълнение на дейността от страна на избрания изпълнител. Изработката на информационните материали ще бъде изцяло съобразена с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. По време на изпълнението на проекта във всеки документ и предприети мерки за информиране и публичност с обществеността и/или участниците в него, бенефициентът ще посочва финансиращата го оперативна програма и подкрепата на ЕСФ за осъществяването на проекта. 2 079.85 1 677.96
Дейности за организация и управление на проекта: Дейността има за цел да осигури условия за успешно изпълнение и управление на проекта. Дейността включва: • Организиране на цялостното изпълнение на проекта; • Изготвяне на подробен план за изпълнението на проекта; • Управление на сключените договори с избраните подизпълнители – контрол на изпълнението на дейностите, постигането на резултатите и спазването на сроковете; • Следене на индикаторите за изпълнение на проекта; • Управление на рисковете и разрешаване на възникнали проблеми; • Управление на промените; • Контрол на изпълнението на дейностите за информация и публичност; • Следене за нередности и уведомяване на УО на ОП РЧР при констатиранена такива. Изпълнението и управлението на проекта ще се осъществява от екип за администриране на проекта, който се състои от: • Ръководител - ръководи цялостното изпълнение на планираните дейности съгласно план-графика и работата на екипа на проекта; координира отношенията с експертите, ангажирани с изпълнението на отделните дейности; координира изготвянето на отчети по проекта и осъществява официалната комуникация с представители на програмата. • Координатор– подпомага цялостното изпълнение на дейностите, изпълнява задачи, възложени от ръководителя на проекта и участва в изготвянето на отчетите по проекта. • Счетоводител– води финансовата отчетност и документация за разходите по проекта; съхранява първичните счетоводни документи; изготвя финансовите отчети и необходимите финансово-счетоводни справки по проекта. Всеки от членовете на екипа ще има ясно разпределени задължения и отговорности, свързани с неговата специфична роля при осъществяване на проектните дейности. В началото на проектното изпълнение екипът ще разработи план за външно възлагане на дейности на изпълнители по реда на глава четвърта от ЗУСЕСИФ и ПМС 160/1.07.2016 г. В хода на реализирането на проекта ще се провеждат месечни екипни срещи, по време на които ще се обсъжда напредъка в изпълнението на планираните дейности, постигането на заложените вътрешни индикатори за качество, спазването на план-графика на дейностите, ще бъдат давани и приемани предложения за актуализиране и промени, при необходимост. Във връзка с успешното изпълнение и управление на настоящия проект екипът за организация и управление ще изготвя и представя междинни и окончателен технически и финансови отчети. По този начин ще се осигури редовно отчитане и следене напредъка и етапите на изпълнение на проектните дейности. През целия период на проекта ще се събират и съхраняват документи, доказващи изпълнението и способстващи последващото отчитане на извършените дейности. Чрез тази дейност ще се гарантира целесъобразното и ефективно използване на човешките и финансови ресурси в рамките на проекта и ще се осигури прозрачно управление, което ще доведе до постигане на заложените цели и резултати. 10 334.59 8 662.03

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.