Identification

UMIS Number BG16RFPR002-1.007-0001-C01
Project Name A platform for cooperation between higher education institutions, research organizations and businesses through the upgrade of the Register of Scientific Activity, the Register of Academic Staff and the Bulgarian Open Science Portal
Beneficiary 831604711 National Centre for Information and Documentation
Funding ERDF ==> Programme "Research, Innovation and Digitalisation for Smart Transformation"
Date of the Contract/Order 31.01.2024
Start Date 31.01.2024
End Date 07.11.2024
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Националният център за информация и документация (НАЦИД) поддържа Регистъра за научната дейност (РНД), където се съдържа подробна информация за научните организации, висшите училища и научните изследвания, Регистъра на академичния състав (РАС), който съдържа подробна информация за учените и техните академични резултати, както и Българския портал за отворена наука, който позволява публикуване в отворен формат на резултати от научна дейност, финансирана с публични средства. 
По настоящия проект ще се създаде платформа за сътрудничеството между висшите училища, изследователските организации и бизнеса, като ще се надградят функционалностите на РНД, РАС и Българския портал за отворена наука.
Платформата ще създаде условия за ефективна връзка и изграждане на партньорства между предприятия и научноизследователски институти, университети, центрове за върхови постижения, центрове за компетентност, София Тех Парк и други звена на НИРД и иновациите на местно ниво. 
Платформата ще предоставя информация в систематизиран и общодостъпен вид относно експертизата, услугите и инфраструктурата, предоставяни от участващите в инициативата научноизследователски институции, както и техните резултати от успешно реализирани партньорства в рамките на програмата, включително ще позволява представянето в свободен достъп на постигнати резултати от научна дейност. 
Предприятията ще могат свободно да използват платформата, за да открият подходящите специалисти, услуги и съоръжения за провеждане на високотехнологични научни изследвания, необходими за реализиране на иновационния им проект или за получаване на високоспециализирана услуга.
В резултат от изграждането на ефективно сътрудничество наука-бизнес се очаква по-добро оползотворяването на капацитета на научноизследователската и иновационната инфраструктура, насърчаване на комерсиализацията на научните изследвания и резултати, както и устойчивост на научните центрове за развитие в приоритетни области на интелигентната специализация.
Activities
  • Activity: Подготвителни дейности във връзка с разработването на платформата: Дейността изцяло съответства на изискванията на Насоките за кандидатстване и ще допринесе за постигане на основната цел на проекта. Дейността се състои от две под-дейности: 1.1 Проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементиране на програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса (НИ – научни институции е обобщаващ термин и включва висши училища, научни организации, центрове за компетентност, центрове за върховия постижения и др.) и 1.2 Анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. В рамките на дейност 1 ще бъде извършено проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементирани програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса. Ще бъде извършен и анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги, и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. До момента в страната не е съществувала подобна платформа за връзка между НИ и бизнеса и не е създадена нормативна рамка за работата й. Поради тези причини осигуряването на максимално изчерпателна и систематизирана изходна информация е задължителна предпоставка за реализиране на платформата и постигане на целите на проекта. Двете поддейности в рамките на Дейност 1 са избрани така, че да се формира възможно най-пълен модел на използването на капацитета на научноизследователските институции. От една страна е проучването и обобщаването на съществуващи добри практики по подейност 1.1, тъй като това ще позволи да се използва готов опит, проверен в практиката на аналогични субекти в други държави. И това проучване ще обхване съществуващи практики в минимум три държави, като в поне две от тях средствата за иновации трябва да са предоставяни с ваучери. Получаването на систематизирана информация за успешно работещи модели и анализът на възможностите да се приложат у нас ще допринесе за по-бързото и ефективно изпълнение на технологичните разработки. Другата аналитична поддейност 1.2, която ще се извършва паралелно с проучването на добри практики ще изследва отношенията между субектите, които ще реализират изследователските и иновативни услуги (държавата, висшите училища, научните организации и бизнеса). Ще се изследва съществуващата нормативна уредба и стратегически документи, които имат пряко отношение към насърчаване на иновационната дейност на предприятията и повишаване на приложимостта на научните изследвания. Ще бъдат съобразени и нормативни актове, които не са пряко свързани с разглежданите отношения, но оказват влияние върху проектните дейности, каквато е нормативната уредба в областта на електронното управление. При извършване на анализа ще се изследва, дали са необходими изменения и допълнения в релевантните нормативни актове, включително и вътрешноведомствени актове, свързани с функционирането на системата. В случай че бъде идентифицирана такава необходимост, ще бъдат направени и съответни препоръки за изменение и/или допълнение в съответните актове. Така разглежданата поддейност 1.2. ще осигури цялостна представа за контекста, в който ще работи платформата, какви са особеностите на нейните потребители и какви ще бъдат нуждите им при установяване на взаимодействие, на които тя трябва да отговори. Получената информация ще позволи точното дефиниране на организацията на процесите, свързани с работата на самата платформа и действията на участниците в нея, което пък е предпоставка за по-високата ефективност на дейностите по техническа разработка на платформата. Изготвеният аналитичен доклад в резултат от изпълнение на дейността ще послужи като основа за създаване на системния проект за разработване на платформата., Contracted Amount: 60 000.00 , Reported Amount: 60 000.00
  • Activity: Разработване и внедряване на платформата и обучение на администраторите за управлението ѝ: Настоящата дейност е избрана в съответствие с изискванията на Насоките за кандидатстване и нейната реализация ще допринесе в най-голяма степен за изпълнение на основната цел на проекта, както и на част от специфичните цели. Дейността по разработване и внедряване на платформата ще стартира с разработването на системен проект (СП), в който ще бъдат заложени всички функционални и нефункционални изисквания към информационната система на платформата. Ще бъде дефинирана базата данни на платформата, ще бъдат идентифицирани релевантните хоризонтални системи на електронното управление, с които е необходима интеграция, както и ще бъдат определени необходимите за реализация интерфейси за връзка с други системи. Технологичните разработки по изграждане на платформата ще бъдат извършени в съответствие със СП. Разработването на платформата предвижда като минимум реализирането на: - услуга за заявяване и регистриране на висши училища, научни организации, ЦВП, ЦК, София Тех Парк (СТП) и др. в платформата, както и следните модули: - модул за създаване и управление на профила на НИ; - модул за създаване и управление на профил на предприятие (МСП); - модул за търсене на услуги, инфраструктура, доставчици и съдържание по ключова дума и по тематична област; - модул за осъществяване на връзка между предприятие, търсещо услуга и НИ; - надграждане на РНД с услуга за автоматично извличане на наличната релевантна информация относно НИ; - надграждане на РАС с услуга за автоматично извличане на информация за учените; - надграждане на БПОН с услуга за предоставяне на справка за наличните в БПОН публикации на учен. Платформата ще предоставя информация в систематизиран и общодостъпен вид относно експертизата, услугите и инфраструктурата, предоставяни от участващите в инициативата НИ, както и техните резултати от успешно реализирани партньорства (в рамките на предстояща в бъдеще процедура по ПНИИДИТ се предвижда предоставяне на иновационни ваучери). Чрез платформата бизнесът ще може да открие точните субекти, които предоставят услугата или апаратурата за изследвания, която му е необходима, както и да установи контакт с тези субекти. Платформата ще бъде проектирана по начин, който ще подпомага комуникацията между партньорите, (включително и при използване на вече получен иновационен ваучер), както и ще позволява да се споделят постигнатите проектни резултати. При разработването на платформата ще бъдат извършени и съответните софтуерни разработки по надграждането на Регистъра за научната дейност, Регистъра на академичния състав и защитените дисертационни трудове и Българския портал за отворена наука, необходими за интеграция с платформата. В рамките на дейността ще се извърши и интеграция с приложимите хоризонтални системи на Електронното управление. С цел осигуряване на максимално ефективна експлоатация на платформата ще бъде извършено обучение на 3 бр. администратори на платформата за извършване на нейното настройване и управление. Обучението ще се проведе по предварително изготвена програма. За целите на обучението ще се използва тестовата среда на разработената платформа., Contracted Amount: 1 020 695.52 , Reported Amount: 948 000.00
  • Activity: Запознаване на висшите училища/научните организации с новоизградената платформа за изследователски и иновативни услуги за бизнеса и запознаване с възможностите, които предлага: Настоящата дейност е избрана в съответствие с изискванията на Насоките за кандидатстване и нейната реализация ще допринесе за изпълнение на основната цел на проекта, както и на част от специфичните цели. Един от основните проблеми при реализирането на сътрудничеството между науката и бизнеса е несъвършената информация и неефективно сътрудничество между научни звена, висши училища и бизнеса. Главните участници в националната система за иновации – научната общност и бизнеса остават заключени в рамките на своите групи и работят изолирано едни от други. Платформата, която ще бъде разработена в рамките на настоящия проект, ще предостави инструмент за ефективно и трайно взаимодействие между отделните групи участници в иновационната екосистема. За да бъде успешна платформата обаче, е необходимо потенциалните й потребители да се запознаят с нея, с начина й на работа и преимуществата, които предлага. Тази последна дейност е определяща за приноса и въздействието на целия проект, защото ще спомогне за преодоляване на информационната недостатъчност в иновационната екосистема. В разглежданото взаимодействие между науката и предприятията, от едната страна стои бизнесът, който има нужда от конкретни услуги или апаратура, за да внедри иновация или да използва такава за решаване на съществуващ проблем в предприятието. От другата страна стоят висшите училища и научните организации, които предлагат посочените услуги и апаратура. Именно работата на тази втора група участници в иновационната екосистема е тясно свързана с нормативните правомощия на НАЦИД. Националният център за информация и документация води и поддържа РАС, РНД, Българския портал за отворена наука, Регистъра на висшите училища и Регистъра на действащите, прекъснали и завършили студенти и докторанти по степени на обучение и професионални направления. Всички тези регистри налагат ежедневно взаимодействие между НАЦИД и висшите училища и научни организации, в резултат на което ведомството познава добре нуждите и особеностите им. Едновременно с това НАЦИД, съвместно с разработчиците по успешно приключили проекти, вече е провел редица обучения, представяния на софтуерни продукти и информационни кампании сред разглежданата потребителска група, като последица от което са трайно установени добри практики и отработена система за успешно взаимодействие. По настоящата дейност 3 екипът на НАЦИД отново ще съдейства и подпомага избрания Изпълнител при организацията и провеждането на предвидените мероприятия за запознаване на научните среди с платформата. В изпълнение на дейността висшите училища и научни организации ще бъдат запознати с новоизградената платформа за сътрудничество, с различните й функционалности, с възможностите, които предлага и с предоставяната от нея информация. Представянето ще бъде осъществено дистанционно (онлайн) или в хибриден формат, като ще бъдат демонстрирани налични ресурси в платформата, техническите й параметри и ще бъдат дискутирани въпроси, поставени от представилите на висшите училища и научни организации по повод работата на платформата. В рамките на дейността, платформата ще бъде представена на минимум 100 (сто) представители на висшите училища и научни организации. За да се осигури максимално удобство на потребителите, представянето ще се извърши на отделни сесии в няколко работни дни, като точният брой сесии ще бъде уточнен допълнително, в зависимост от окончателния брой представители на висши училища и научни организации, заявили желание да участват в представянето., Contracted Amount: 36 000.00 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: ABBATY JSC., Contracted Amount*: 1 116 600.00 , Reported Amount**: 1 008 000.00
  • Contractor: NEO SERVICES LTD., Contracted Amount*: 9 840.00 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 A developed, functioning and implemented platform for providing research and/or innovative services from NI to business, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Number of users on a functioning platform, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 1 000.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 1 194 864.21 BGN
Grant 1 194 864.21 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 1 135 121.00 BGN
Percentage of EU co-financing 81.84 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Подготовка на техническо задание и документация за провеждане на обществена поръчка, Estimated Amount: 9 960.00
  • Differentiated position 1: Консултантски услуги по изготвяне на техническа спецификация и документация за стартиране на порцедура по ЗОП
    Contractor: NEO SERVICES LTD.
    Contract total funded value: 9 840.00
Procedure 2 Subject to due process: Създаване на платформа за сътрудничество между висшите училища, изследователските организации и бизнеса чрез надграждането на Регистър на научната дейност, Регистър на академичния състав и Българския портал за отворена наука, Estimated Amount: 1 116 695.52
  • Differentiated position 1: Създаване на платформа за сътрудничество между висшите училища, изследователските организации и бизнеса чрез надграждането на Регистър на научната дейност, Регистър на академичния състав и Българския портал за отворена наука
    Contractor: ABBATY JSC.
    Contract total funded value: 1 116 600.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN