Identification

UMIS Number BG16FFPR002-2.004-0007-C01
Project Name Construction of a municipal system for separate collection and recycling of biodegradable waste for the municipality of Dimitrovgrad under the Programme Environment 2021-2027
Beneficiary 000903533 Dimitrovgrad Municipality
Funding ERDF ==> Programme "Environment" 2021-2027
Date of the Contract/Order 01.07.2025
Start Date 01.07.2025
End Date 01.01.2028
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Южен централен (BG42), Хасково (BG422), Димитровград

Description

Brief description
Общата цел на проекта е да се намали количеството депонирани биоразградими битови отпадъци, генерирани на територията на община Димитровград чрез разделното им събиране и оползотворяване като ресурси за производството на компост. По проекта ще бъде изградена компостираща инсталация, която ще бъде разположена на територията на община Димитровград и ще преработва разделно събрани биоразградими битови отпадъци от населените места на общината. Ще бъдат осигурени съдове и техника за системата за разделно събиране при източника на образуване на отпадъците и транспортирането им до компостиращата инсталация.
За проекта бяха проведени приложимите процедури по реда на Глава шеста от ЗООС. Първо се проведе процедура за екологична оценка (ЕО) на ПУП, свързан с устройство на територията на проекта – компетентният орган РИОСВ Хасково се произнесе с решение да не се извършва ЕО, тъй като няма вероятност ПУП-ПРЗ да окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда и човешкото здраве. Второ, община Димитровград внесе до РИОСВ Хасково „Уведомление за инвестиционно предложение“, към което се приложи „Искане за преценяване на необходимостта от ОВОС“, тъй като инвестиционното предложение подлежи задължително на преценка за необходимостта от извършване на ОВОС, съгласно Приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2, по конкретно – т.11 „1. Други инвестиционни предложения“, буква б) „депа за отпадъци и инсталации за обезвреждане и/или оползотворяване на отпадъци (невключени в приложение № 1) и/или площадки за извършване на дейности по оползотворяване с код R13 на отпадъци с код 19 12 04, 19 12 10 и 19 12 12“. В отговор компетентният орган РИОСВ Хасково се произнесе, че допуска прилагането на чл.91, ал.2 от ЗООС, т.е. да бъде извършена една от изискващите се оценки по реда на Глава шеста от ЗООС, като за конкретния случай това да бъде процедурата за ЕО, съвместена с оценка за съвместимостта по чл.31 от Закона за биологичното разнообразие.
Activities
  • Activity: Подготовка на проектно предложение и проучване нагласите на населението: Специфичната цел на Дейност 1 е да се достигне проектна готовност за кандидатстване от община Димитровград с проектно предложение по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16FFPR002-2.004 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/ регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци-втора“ по Приоритет 2 „Отпадъци“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. (ПОС), отразяване на установени от Комисията за оценка в подаденото проектно предложение нередовности, непълноти и/или несъотвествия, одобрение на проектното предолжениеи сключване на Административен договор за безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) за изпълнение на проекта.. Дейност 1 включва Поддейност 1 и Поддейност 2.Поддейност 1. Подготовка на анализи, проучвания и други документи. В рамките на поддейност 1 се изготвят необходимите, анализи, проучвания, обосновки и други документи, за да сеотговори на изискванията в Условията за кандидатстване по процедурата. Поддейност 1 включва изпълнение на следните основни задачи: Задача 1. Изготвяне на предварително (прединвестиционно) проучване Задача 2. Изготвяне на документация за преценяване на необходимостта от ОВОС Задача 3. Изготвяне на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост Задача 4. Изготвяне на обосновка относно липсата на пазарно предлагане на услуги или за недостатъчното предлагане на услуги по разделно събиране, транспортиране и по третиране на биоразградими битови отпадъци в региона за управление на отпадъците Задача 5. Изготвяне на анализ на остойностяване на дейностите по проекта Задача 6. Подготовка на проекти на решения на Общинския съвет, във връзка с кандидатстването по процедурата, заедно с изискваните придружаващи ги документи и анализи Задача 7. Извършване на проучване за нагласите на населението и други лица, чиито обекти се обслужват или се предвижда да се обслужват от общинските системи за разделно събиране на битови отпадъци Задача 8. Изготвяне на други анализи и документи, необходими за подготовка на проектното предложение. Някои от посочените по-горе задачи се изпълняваха успоредно, а други последователно в зависимост от необходимостта резултатите от изпълнението на дадена задача да са входящ ресурс за изпълнението на друга от посочените по-горе задачи. Поддейност 2. Отразяване на коментарите и бележките в хода на оценка на проектното предложение. В рамките на тази поддейност се изпълняват задачи по отразяване/отстраняване на установени нередовности, непълноти и/или несъотвествия в резултат на извършената оценка от оценителната Комисията за оценка на проектното предложение. За целта се прави задълбочен анализ на указанията на Комисията за оценка на проектното предложение и се изпълняват дадените указания. ЗА ЦЕЛИТЕ НА ПОПЪЛВАНЕ НА НЕОБХОДИМАТА ИНФОРМАЦИЯ В СЪОТВЕТНИТЕ РАЗДЕЛИ НА НАСТОЯЩИЯ ФОРМУЛЯР ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ СЕ ПРАВИ ДОПУСКАНЕТО ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА АДБФП НА 2 ЮНИ 2025 г., Contracted Amount: 49 635.00 , Reported Amount: 49 635.00
  • Activity: Проектиране, оценка на съответствието, авторски и строителен надзор: Целта на дейността е да се осигури законосъобразно и качествено изпълнение на задачите за проектиране, оценка на съответствието, авторски и строителен надзор, във връзка със строителството на компостиращата инсталация и в съответствие с изискванията на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и съответните подзаконови нормативни актове. Дейността ще включва две основни групи задачи: Задача 2.1. Изготвяне на технически проект и авторски надзор. Задача 2.2. Оценка на съответствието и строителен надзор. Задача 2.1. Изготвяне на технически проект и авторски надзор. В рамките на задачата ще се изготви технически проект, необходим за изграждането на компостиращата инсталация. Техническият проект ще се изготви съгласно изискванията на ЗУТ, Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти и друга свързана подзаконова нормативна уредба по приложимите проектни части. Изготвянето на техническия проект ще се базира на изготвеното по време на Дейност 1 предварително (прединвестиционно) проучване. При изготвянето на техническия проект ще се вземат предвид одобреният ПУП-ПРЗ за имота, върху който ще се изгради компоситращата инсталация, както и решението на РИОСВ по приложимата процедура по оценка на въздействието върху околната среда, проведена за инвестиционното предложение за изграждане на компостиращата инсталация. В рамките на тази задача ще се осъществява и авторски надзор от проектанта, изготвил техническия проект, съобразно изискванията на чл. 162 от ЗУТ и приложимата подзаконова нормативна уредба, по време на строителството. Задача 2.2.Оценка на съответствието и строителен надзор. В рамките на тази задача ще се изготви доклад за оценка на съответствието на инвестиционния проект със съществените изисквания към строежите съгласно чл. 142 от ЗУТ. Другата подзадача, която ще се изпълнява, е упражняване на независим строителен надзор по време на строителството на компостиращата инсталация в съответствие с изискванията на чл. 168 от ЗУТ, подзаконовите нормативни актове към него и приложимото българско законодателство, които регламентират действията, които трябва да бъдат извършени, и актовете, които следва да бъдат съставени в процеса на проектиране и строителство. В рамките на задачата ще се изготви и състави техническият паспорт на строежа, съгласно изискванията на Наредба № 5/28.12.2006г. След подписване на констативен протокол за приемане на инвестиционния обект, изпълнителят на договора ще изпълнява дейности, свързани с нормативните изисквания на ЗУТ и подзаконовите актове и във връзка с получаване на разрешение за ползване на обекта., Contracted Amount: 163 744.82 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Изграждане на компостираща инсталация със съпътстваща инфраструктура, включително доставка на мобилно оборудване за технологичния процес на компостиране: Специфичната цел е да се изгради инсталацията за рециклиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци (КИ). Капацитетът ѝ ще е 4288 т/год. и ще преработва разделно събрани при източника на образуване: градински отпадъци и хранителни отпадъци с растителен произход от домакинствата и растителни отпадъци от паркове и зелени площи на други лица от здравната и социалната общинска дейности. Дейността ще се осигури инфраструктура, която ще допринесе за постигане на общинските цели по ЗУО за намаляване на количествата депонирани битови отпадъци и увеличаване на количествата рециклирани битови отпадъци в общината и в РСУО Хасково. Дейността включва две задачи. Задача 3.1. – Получаване на разрешение за строеж – ще бъдат извършени всички нормативно изисквани съгласувателни процедури за получаване на разрешение за строеж. Задача 3.2. – Извършване на СМР за инсталацията и на съпътстващата инфраструктура. Избраната технология за компостиране е клетки с принудителна аерация, покрити с полупропусклива мембрана. Основните технически параметри са: - компостиране в бетонови редове с принудителна аерация и покрити с полупропусклива мембрана - дължина на 1 ред - 25 м, 10 бр. редове. - системата за аериране се състои от продупчени тръбопроводи, поставени успоредно по дължината на бетоновия ред - покриването с полу-пропусклива мембрана осигурява защита от дъжд и слънце/ контрол на влагата, висока степен на контрол на миризмите - хомогенизиране на сместа преди запълването на редовете в Биошредер – миксер за компост - обръщане с челен товарач на компостната смес в редовете за снабдяване с кислород -контролът на качеството на процеса се извършва със специализирани измервателни прибори -вентилацията се контролира автоматично от контролната система на инсталацията -системата за управление осигурява автоматично предаване на данните от измерванията, съхраняване на данните, документиране на хода на операцията, дистанционно наблюдение и контрол на процеса на компостиране. Системата за управление осигурява, автоматичен контрол на инверторите, който от своя страна управляват вентилаторите на системата за аериране на компостните редове. Водата за експлоатацията на КИ ще се доставя от съществуващата водопроводната мрежа на ВиК Хасково. Ел.захранването ще се осигури чрез присъединяване към съществуващата електрическа мрежа. Направени са необходимите съгласувания с операторите на ВиК мрежата и на електропреносната мрежа. Ще се извърши доставка на следното оборудване: Кантар -1бр.;Дизелагрегат-1бр.; Лабораторно оборудване, Контейнер 1 м3-1бр., Биошредер смесител-1бр., Челен товарач-1бр., Сито-1 бр. Ще се създаде електронен регистър на системата за разделно събираните биоразградими битови отпадъци в т.ч. обхванати лица, събирани количества, отчитане и анализиране на събираните количества. Ще се извърши обучение на персонала, който ще обслужва инсталацията. Дейността ще приключи със завършване на СМР, съгласно ЗУТ и предаване на обекта на възложителя. Общината ще предприеме действия за възлагане на експлоатацията на изградената инсталация, като се предвижда да приключат най-късно три месеца преди предаването на строежа от изпълнителя на възложителя, с оглед на необходимостта операторът на компоститращата инсталацията да бъде избран достатъчно рано, така че персоналът му да бъде обучен и експлоатацията на инсталацията да започне след получаването на необходимите документи за въвеждане в експлоатация. Дванадесет месеца преди предаването на строежа от изпълнителя на възложителя, Общинският съвет – Димитровград ще вземе решение за начина на възлагане на експлоатацията на компостиращата инсталация. При вземането на решението ще се съобразят изискванията на законодателството и Условията за кандидатстване по процедурата. Община Димитровград ще предостави на УО информация за сключен договор за УОИИ и/или допълнително споразумение към сключен договор за УОИИ или друг акт за възлагане на УОИИ за експлоатация на съответната инсталация., Contracted Amount: 3 529 154.23 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Доставка на съдове за разделно събиране и техника за биоразградимите битови отпадъци: Паралелно с изграждането на инсталацията за компостиране, община Димитровград ще развие система за разделно събиране и транспортиране на биоразградимите битови отпадъци при източника на образуване. Специфичната цел на Дейност 4 е да се осигурят необходимите съдове и техника за системата на разделно събиране и извозване на биоразградими битови отпадъци при източника на образуване, генерирани в населените места на територията на общината и да се обезпечи входяща суровина за функциониране на компостиращата инсталация след пускането ѝ в експлоатация. Основна задача в рамките на Дейност 4 ще бъде доставката на подходящи контейнери за разделното събиране на биоразградимите битови оотпадъци при мястото на образуването им и за извозването им. Ще бъдат уточнени графиците за извозване на биоразградимите битови отпадъци. Контейнерите за разделно събиране на тези отпадъци ще бъдат разположени в конкретните населени места, съгласно изготвената схема за местоположението им, към момента на въвеждането в ефективна експлоатация на компостиращата инсталация. Схемата за местоположението на контейнерите и графика на извозването ще се разработи от община Димитровград. Съгласно изготвения ПИП ще бъдат разположени общо 365 контейнера за разделно събиране на биоразградими битови отпадъци, като в гр. Димитровград броят им ще бъде 229, а останалите 136 бр. ще се разположат в останалите населени места в общината според броя на населението в тях. Разпределението на съдовете по населени места е посочено в ПИП раздел III. Допълнително ще бъдат осигурени 15 бр. резервни контейнери, които ще се разполагат на местата, където има нужда от подмяна на амортизирани контейнери. , Contracted Amount: 478 800.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Повишаване на осведомеността и поведението на населението за устойчиво управление на отпадъците в региона: Целите на дейността са: - подобряване на общото разбиране и признаване сред населението и другите заинтересовани лица на необходимостта и ползите от проекта и от разделното събиране и рециклиране на биоразградимите битови отпадъци - ефективно включване на населението и други лица в разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци с оглед осигуряване на необходимото качество на разделно събраните отпадъците и осигуряване на необходимото количество за запълване на капацитета на компостиращата инсталация с качествен материал. Дейността ще включва следните основни задачи: - Подготовка на съдържанието, предпечатна подготовка, отпечатване и разпространение на информационна дипляна за разделното събиране и рециклиране на биоразградимите битови отпадъци; - Подготовка и организиране на публикации (информационни карета или материали) в местни електронни и други медии. Публикациите ще обслужват целите на кампанията, ще дават информация за ползите от разделното събиране на биоразградимите отпадъци, начините и изискванията за разделното събиране на отпадъците и др.; - Производство и излъчване на 1 брой 40 сек. рекламен аудио спот; - Организация и провеждане на информационни срещи с гражданите в населени места на територията на община Димитровград с по-голям брой жители. Мястото на провеждане ще бъде в сградите на общината и кметства, читалища, клуб на пенсионера, на площад пред кметствата и др. подходящи за целта места. Ще се изготви и разпространи информация за съобщаване на темата, мястото, датата и часа на провеждането на всяка информационна среща. Съобразно графика за провеждане на срещите, листовките ще се разпространяват по квартали/ населени места минимум 7 дни преди съответната среща, а така също и на интернет страницата на общината и в социалните мрежи. Ще бъде надлежно събиран и архивиран доказателствен материал за изпълняваните мерки от информационната кампания за повишаване на осведомеността и поведението на населението за устойчиво управление на отпадъците в региона., Contracted Amount: 15 000.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки: Целите на дейността са: 1) да се създаде необходимата организация, така че проектът да се изпълни в неговата цялост, с необходимото качество и заложени срокове; 2) да се постигнат стойностите на индикаторите на проекта, заложени в раздел „Индикатори“ от настоящия Формуляр за кандидатстване в съответстие със законодателството и процедурата BG16FFPR002-2.004. Дейността включва изпълнението на три задачи. Задача 6.1 се отнася до организация и управление на проекта. Ще се изпълнява от Звено за управление на проекта (ЗУП) по време на цялата продължителност на проекта. ЗУП ще се състои от следните експерти: 1. Ръководител на екипа – ще отговаря за цялостната организация и управление на проекта, вкл. ще разпределя задачите между останалите членове на екипа, както и ръководи провеждането на работни срещи; ще осъществява контролни функции спрямо работата и изготвяните документи от членовете на ЗУП, на външните изпълнители; ще осъществява комуникация с УО на ПОС, общината и др. Ръководителят ще следи за цялостното изпълнение на АДБФП, съгласно „Условията за изпълнение“ по процедурата и др. указания на УО. Периодично ще докладва на ръководството на общината за хода на проекта и ще обсъжда възникнали проблеми и решения за преодоляването им. 2. Експерт „Отпадъци“ – ще осъществява експертни дейности, свързани с координацията и контрола на цялостния напредък на договорите с външните изпълнители на дейностите по проекта, ще събира необходимата информация за изготвянето на техническите отчети към исканията до УО на ПОС за междинно и окончателно плащане и др. 3. Експерт мониторинг и докладване – ще осъществява оперативната комуникация между всички страни - участници в процеса на изпълнение на проекта, ще следи за изпълнение на план графика за дейностите по проекта и подпомага ръководителя на проекта при отчитането в ИСУН, изготвя техническите отчети към исканията до УО на ПОС за междинно и окончателно плащане, ще следи за възникването на рискове за проекта, ще отговаря за поддържане и архивиране на проектното досие и др. Участва в проверки на място от УО на ПОС 2021-2027 г. или други компетентни органи. Експертът ще отговаря за наблюдение за спазването на задължителните мерки за видимост, прозрачност и комуникация. 4. Експерт по финанси – обезпечава управлението на финансовите потоци и на разходите по проекта; следи за финансовия напредък по изпълнението на договорите с външните изпълнители на дейностите по проекта и др. Изготвя финансовите отчети и искания за междинни и окончателно плащания пред УО на ПОС. Задача 6.2 се отнася до изпълнение на мерките за видимост, прозрачност и комуникация в съответствие с изискванията на процедурата по ПОС 2021-2027 г. Мерките ще се изпълняват от външен изпълнител за периода от сключването на АДБФП до края на проекта. Задача 6.3 от дейността е подготовка на документации за обществени поръчки за избор на външни изпълнители на следните дейности и задачи по проекта: 1. "Изпълнение на дейности за подготовка на проектно предложение“; 2. "Строителство на компостираща инсталация за биоразградими битови отпадъци “; 3. "Доставка на техника и съдове за разделно събиране на биоразградими битови отпадъци“; 4. "Изготвяне на технически проект за изграждане на компостиращата инсталация и осъществяване на авторски надзор"; 5. "Извършване на оценка на съотвествието и строителен надзор"; 6. "Повишаване на осведомеността и поведението на населението за устойчиво управление на отпадъците в региона“; 7. "Организация и управление на проекта“., Contracted Amount: 169 453.36 , Reported Amount: 1 985.40

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: Idea Servis EOOD, Contracted Amount*: 89 216.40 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Sofia Consulting Group, Contracted Amount*: 38 983.33 , Reported Amount**: 49 635.00
  • Contractor: News Haskovo EOOD, Contracted Amount*: 15 000.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: iTrucks JSC, Contracted Amount*: 379 400.00 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Investments in facilities for separate waste collection, Measure Unit: евро, Base Value: 0.00 , Target amount: 192 271.07 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Additional capacity for waste recycling, Measure Unit: т/год., Base Value: 0.00 , Target amount: 4 288.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 3 Waste recycled, Measure Unit: т/год., Base Value: 0.00 , Target amount: 4 288.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 4 Waste collected separately, Measure Unit: т/год., Base Value: 0.00 , Target amount: 4 351.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 4 405 787.41 BGN
Grant 3 460 305.43 BGN
Self amount 945 481.98 BGN
Total actual amounts paid 173 015.27 BGN
Percentage of EU co-financing 83.55 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: „Доставка и гаранционно обслужване на специализирани автомобили (камиони) за извозване на биоразградими отпадъци, по проект „Изграждане на общинска система за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци за община Димитровград по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. с две обособени позиции", Estimated Amount: 380 000.00
  • Differentiated position 1: Обособена позиция № 1 - Доставка и гаранционно обслужване на нов сметосъбиращ камион с пресоващ механизъм и капацитет на бункера за отпадъци 10 м3
    Contractor: iTrucks JSC
    Contract total funded value: 219 700.00
  • Differentiated position 2: Обособена позиция № 2 - Доставка и гаранционно обслужване на нов сметосъбиращ камион с пресоващ механизъм и капацитет на бункера за отпадъци 5 м3,
    Contractor: iTrucks JSC
    Contract total funded value: 159 700.00
Procedure 2 Subject to due process: „Доставка на съдове за разделно събиране на биоразградими отпадъци“ по проект „Изграждане на общинска система за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци за община Димитровград“ по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., Estimated Amount: 98 800.00
  • Differentiated position 1: „Доставка на съдове за разделно събиране на биоразградими отпадъци“ по проект „Изграждане на общинска система за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци за община Димитровград“ по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.
    Contractor: Idea Servis EOOD
    Contract total funded value: 89 216.40
Procedure 3 Subject to due process: „Отстраняване на установени непълноти, несъответствия и/или нанасяне на корекции в проектното предложение на община Димитровград по Процедура № BG16FFPR002-2.004 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци-втора“ по приоритет „Отпадъци“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“, Estimated Amount: 50 000.00
  • Differentiated position 1: „Отстраняване на установени непълноти, несъответствия и/или нанасяне на корекции в проектното предложение на община Димитровград по Процедура № BG16FFPR002-2.004 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци-втора“ по приоритет „Отпадъци“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“
    Contractor: Sofia Consulting Group
    Contract total funded value: 38 983.33
Procedure 4 Subject to due process: Повишаване на осведомеността и поведението на населението за устойчиво управление на отпадъците в региона, Estimated Amount: 15 000.00
  • Differentiated position 1: Повишаване на осведомеността и поведението на населението за устойчиво управление на отпадъците в региона
    Contractor: News Haskovo EOOD
    Contract total funded value: 15 000.00
Procedure 5 Subject to due process: Строителство на компостираща инсталация за биоразградими битови отпадъци, включително съпътстващата инфраструктура, Estimated Amount: 3 529 154.23

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN