Identification

UMIS Number BG16FFPR002-5.008-0009-C01
Project Name Vratsa - a clean and green city
Beneficiary 000193115 VRATSA MUNICIPALITY
Funding ERDF ==> Programme "Environment" 2021-2027
Date of the Contract/Order 08.12.2025
Start Date 08.12.2025
End Date 08.05.2029
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северозападен (BG31), Враца (BG313), Враца

Description

Brief description
Настоящият проект е насочен към прилагането на мерки за озеленяване в градската среда на гр. Враца, вкл. – реализиране на приоритетни инвестиции в растителни видове с най-висока степен на ефективност по отношение улавянето на ФПЧ10 и пречистването на въздуха по естествен път, с цел намаляване на вторичното разрешаване и повишаване КАВ. Целта на проекта  е да  допринесе за подобряване качеството на атмосферния въздух (КАВ) чрез намаляване наднормените нива на ФПЧ10)на територията на Община Враца, която е с нарушено КАВ по този показател в периода 2017-2021 г. Фокусът на проекта е насочен към благоустрояване на зелени площи, представляващи „кални петна“ с растителни видове с най-висока степен на ефективност по отношение улавянето на ФПЧ и пречистването на въздуха по естествен път, за да се защити здравето и благосъстоянието на гражданите от свързани с околната среда рискове. 
За намаляване на емисиите, в Програмата за КАВ в община Враца са заложени краткосрочни и дългосрочни мерки, като една от тях е VR_AIR_LT_ TR_T_5 Благоустройство и озеленяване на крайпътните и междублоковите пространства, с цел защита от прах и газове и недопускане влошаване състоянието на зелените площи (изграждане на зелени стени, зелени зони, озеленяване на „кални петна“, зелени покриви, вкл. интелигентни зелени решения). 
Дейностите предвидени в проектното предложение включват:
• Подготвителни: идентифициране на подходящи терени/обекти, в които да се извършат интервенциите; подбор и изготвяне на списък на подходящата за озеленяване растителност по определени критерии; изготвяне на идейни проекти и подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост. 
• Основни дейности – изграждане на зелена инфраструктура и поливни системи.
Целева група на предвидените с проекта дейности/инвестиции, са жителите, ползващи се от мерки за качеството на въздуха на територията на община Враца. Очакваните резултати са подобрено Качество на атмосферния въздух в Община Враца.
Activities
  • Activity: Дейности необходими за разработване на проектното предложение с цел подаването му за финансиране по процедурата: Дейността включва изпълнението на следните поддейности: Поддейност 1.1. Избор на терени/обекти за инвестиции . В рамките на поддейността е изготвен документ "Избор на терени/обекти на интервенции", приложен към ФК, който предоставя необходимата информация и обосновки за определените обществено достъпни терени/обекти-общинска собственост, в които да се извършат интервенциите, целящи намаляване на вторичното разпрашаване чрез мерки за озеленяване. В същия са определени местоположенията, площта (вкл. - по отношение на поливните системи, където е приложимо), представени са нужните пространствени и др. данни, относими документи (актове и т.н.), касаещи обектите на интервенции, съобразно изискванията на УК по Процедурата. Всички обекти са съобразени с указанията на УО по Процедурата, вкл. – пакет „Препоръки за зелени мерки в градска среда за намаляване на вторичното разпрашаване“ и др. Поддейност 1.2. Подбор и изготвяне на списък на подходящата за озеленяване растителност по определени критерии. В рамките на поддейността е изготвен "Доклад за подбор на подходящи растителни видове". В доклада са разгледани подходящите растителни видове, за извършване на озеленителни мероприятия на територията на община Враца. Поддейност 1.3. Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите. В рамките на поддейността е изготвен "Анализ на остойностяването" - съгласно изискванията на т. 14.7. от УК по Процедурата, в изготвения анализ , приложен към ФК, както и при съобразяване с УК, е посочено въз основа на какви документи, анализи или проучвания са остойностени дейностите и/или каква информация/ данни/ показатели/ оферти/ извлечения/ информация за вече сключени и изпълнени договори със сходни параметри и предмет, пазарни консултации по смисъла на ЗОП, пазарни проучвания и/или проучване в интернет са ползвани при остойностяването и др. Анализът е изготвен съобразно Приложение № 1 към НК, като същият е съобразен с последователността на дейностите, посочена в секция „План за изпълнение/Дейности по проекта“ от ФК. Поддейност 1.4. Изготвяне на идейни проекти за целите на изграждането/надграждането на зелена инфраструктура - в рамките на поддейността са изготвени идейни проекти и дендрологична документация за предвидените дейности по озеленяване. Същите са приложени към ФК. Поддейност 1.5. Подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост - в изпълнение на поддейността е разработена документация за доказване на климатичната устойчивост на проектното предложение в съответствие с „Методически указания за подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост (вкл. смекчаване изменението на климата и адаптиране към изменението на климата) на проектните предложения по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“. Документацията, изработена при съобразяване посочените указания, е приложена към ФК., Contracted Amount: 107 955.52 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Изготвяне на технически инвестиционни проекти и упражняване на авторски надзор: Дейността включва изготвянето на инвестиционни проекти във фаза технически проект за обектите на интервенция, на база изготвените идейни проекти в етапа на кандидатстване и осъществяване на авторски надзор. Разработването на техническите инвестиционни проектите ще се осъществи от външен изпълнител избран по реда на ЗОП чрез обществена поръчка и ще се изпълни в съответствие с приложимите нормативни актове, правила и разпоредби, в т.ч.: ЗУТ, Наредба № 7 за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони; Наредба № 4/2001 г.; Наредба № 1/10.03.1993 г., Наредба № РД-02-20- 2/2021 г., вкл. ЗКН (,където е приложимо) и др. За всички обекти от първа до пета категория включително, при осъществяване на строителство, е задължително да бъде упражняван авторски надзор от проектантите по всички части на инвестиционните проекти, съгласно разпоредбата на чл. 162, ал. 2 и ал. 3 от ЗУТ и във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 8 от Закона за авторското право и сродните му права. По време на извършване на строително-монтажните дейности в обектите на интервенция и с цел тяхното точно изпълнение, съобразно изготвените технически инвестиционни проекти, ще бъде упражняван авторски надзор. Всички предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точното спазване и изпълнение на техническия инвестиционен проект се вписват в заповедната книга и са задължителни за останалите участници в строителството. Осъществяване на авторски надзор ще обезпечи успешното изпълнение на проекта и законосъобразното подписване на всички актове и протоколи по време на строителството, както и съгласуването на екзекутивната документация. Упражняването на авторския надзор ще приключи след получаване на Удостоверения за въвеждане на обектите в експлоатация., Contracted Amount: 60 064.59 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Изграждане/надграждане на зелена инфраструктура за намаляване на вторичното разпрашаване в градска среда и изграждане на поливни системи: Изпълнението на настоящата дейност ще започне след изпълнени на дейност2,след съгласуване на изготвените технически инвестиционни проекти за всеки един обект.Изпълнението на дейността включва изграждане на зелена инфраструктура за намаляване на вторичното разпрашаване в градска среда в18обекта общинска собственост.Общите площи, които ще бъдат озеленени възлизат на7,63 ха.Предвижда се засаждане на следни растителни видове: 274иглолистни дървесни видове;611 бр. широкол дървесни видове;12966 бр.храсти;затревяване на7,6 ха площ.Предвижда се засаждането на следните растителни видове:Иглолистни - Abies pinsapo(Испанска ела) размер 120-150см;Cupressus semperviren(Обикновен кипарис)размер 120-150 см.;Abies alba (Обикновена ела) размер 120-150см.; Abies concolor (Ела конколорка) размер 120-150см.. Широколистни - Тilia cordata(Дребнолистна Липа)размер 250-300см; Acer pseudoplatanus (Обикновен Явор) размер 250-300 см;Carpinus betulus (Обикновен Габър ) 250-300см ; Fraxinus excelsior (Планински Ясен) размер 250-300см;Tilia tomentosa (Сребролистна Липа)размер 250-300см.; Quercus robur (Летен дъб) размер 300-350 см. Храсти – Cornus alba (Бял дрян) размер 60-80см. ; Photinia fraseri (Фотиния) размер 60-80 см.; Laurocerasus officinalis (Лавровишна) размер 60-80 см; Jasminium fruticans (Храстовиден жасмин)размер 60-80 см.За зелена стена Euonymus “Emerald Gaiety” (Евонимус “Бяло-зелен” ) - размер lt; 15см., Euonymus "Emerald Gold’ (Евонимус “Жълто-зелен”)-размерlt; 15см.;Euonymus "Minimus’ (Евонимус “Зелен” ) - размер lt; 15см., Устойчива тревна смеска от различни култури.Мероприятията ще се извършат в следните имоти: – квартал „Сениче“ – ПИ 12259.1009.154, ПИ 12259.1009.134; квартал Дъбника - ПИ 12259.1010.174; ПИ 12259.1010.55; ПИ 12259.1010.304; ПИ 12259.1010.222; ПИ 12259.1010.306; ПИ 12259.1010.220; ПИ 12259.1010.252; ПИ 12259.1010.251; ПИ 12259.1010.412; ПИ 12259.1010.52; ПИ 12259.1010.44; ж.к.Металург - ПИ 12259.1012.234; ПИ 12259.1012.252; ПИ 12259.1010.50, ж.к. Медковец - ПИ 12259.1025.20; ПИ 12259.1021.174 бул. "Мито Орозов". Изграждането на зелена стена представлява строеж по смисъла на ЗУТ. Обхвата на предвидените мерки включва: монтирането на носещи метални конструктивни елементи, върху които ще се монтират елементите за вертикална зелена стена.Техн. решение включва изкопни работи,направа на фундаменти,направа и монтаж на метална конструкция на която ще се монтират пластмасови модули за вертик монтаж или ще се изработят такива елементи от тръби от устойчиво ПВЦ с възможност за прилагане на капково напояване.В зависимост от избора на пластмасови модули, общия брой на растенията за стената варира от 8364 за детайл 1, за детайл 2 –11 800 бр и за детайл 3над14 000 стръка.Предвижда се металната рамка да бъде горещо поцинкована.Решението на поливната система е индивидуално за всеки поземлен имот и е съобразено с техническите и вегетационни изисквания на предвидените растения.Техн. решение за изграждане на поливните системи, вкл изграждане на локални помпени станции и черпателни резервоари, оразмерени за всеки подобект.Помпите са избрани с цел икономия на енергия и са оптимизирани спрямо изискуемия дебит на една поливна зона за даден подобект.Предвидените обеми от 8или16куб.м.са оптималните за рационално използване на водния ресурс при добро програмиране на системите, а и ще позволят поливната вода да се темперира, което е благоприятно и за растенията. В зависимост от конкретната ситуация идейното решение на мрежата е при по-малките площи магнет-вентилите необходими за управлението и автоматизирането са разположени в помпената станция, а при по-големите площи, магнет-вентилите са изнесени в шахти за достъп, непосредствено пред поливните зони.Предвидените програматори и магнетвентили са избрани да работят на 9V, което е безопасно за хората, а и този модел могат да работят и в мокра среда.Решението на поливната система за зелената сена е като се взема вода от градската мрежа и се резервира в съд с обем 3000л...., Contracted Amount: 4 400 670.32 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Изготвяне на комплексен доклад и упражняване на строителен надзор : Осъществяването на строителен надзор и извършване на оценка на съответствието на обектите на интервенция е задължително, тъй като обектите попадат в обхвата на строежи от първа до пета категория, съгласно разпоредбите на ЗУТ и Наредба 1 от 30 юли 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. За обекта на интервенция трябва да бъде избран лицензиран консултант за упражняването на строителен надзор и оценка на съответствието на обектите на интервенция. На база изготвения/ите инвестиционен/и проект/и избраният консултант ще изготви доклад за оценка на съответствието на инвестиционния/ите проекти, подписан от управителя на фирмата - консултант и от всички квалифицирани специалисти, извършили оценката. На базата на този доклад ще се издаде Разрешение за строеж за обекта/ите на интервенция. След влизането в сила на разрешението за строеж консултантът, избран да упражнява строителен надзор на обекта, ще състави акт образец 2 и 2а за законосъобразно започване на строежите, с които се счита откриването на строителната площадка и определяне на строителна линия и ниво. По време на изпълнението на строително-монтажните работи, строителният надзор, въз основа на писмения договор с възложителя ще осъществява контрол относно пълнотата и правилно съставяне на актовете и протоколите по време на строителството, ще спира строежа, когато той не се изпълнява при условията на чл. 224, ал. 1 и чл. 225, ал. 2 и в нарушение на изискванията на чл. 169, ал. 1 и 3 от ЗУТ, осъществява контрол относно спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд в строителството, следи за недопускане на увреждане на трети лица и имоти вследствие на строителството, лицето, упражняващо строителен надзор ще подписва всички актове и протоколи по време на строителството, необходими за оценка на строежите, относно изискванията за безопасност и за законосъобразно изпълнение, съгласно наредба на Министъра на регионалното развитие и благоустройството за актовете и протоколите, съставяни по време на строителството. След приключване на СМР лицето, упражняващо строителен надзор ще изготви окончателен доклад по чл. 168, ал. 6 от ЗУТ до възложителя за обекта на интервенция. Същият ще послужи за свикване на приемателна комисия и издаване на разрешение за ползване на обекта, съгласно чл. 177, ал. 2 от ЗУТ. , Contracted Amount: 132 020.11 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки.: Дейността включва изпълнение на три поддейности: Поддейност 1 Организация и управление: 1. Организация и управление. Община Враца е пряко отговорна за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. Организация и управление на проекта ще се осъществява от смесен екип за управление на проекта, съставен от вътрешни и външни за организацията експерти. ЕУП ще се състои от: 1. Ръководител на екипа; 2. Експерт мониторинг и докладване; 3. Координатор на проекта; 4. Финансист; 5. Експерт Видимост, прозрачност и комуникация; 6. Технически сътрудник. Основни функции: 1.Ръководител на екипа - Ръководи изпълнението на дейностите и организира цялостната дейност на екипа по проекта; Осъществява контакти с органи и институции, които имат отношение към изпълнението на проекта;Отговаря за наблюдението и контрола върху изпълнението на сключените договори за ОП и спазване на графика за изпълнението на проекта. 2. Експерт мониторинг и докладване -Изготвя доклади за напредък и техническите доклади за изпълнение на проекта; Организира и присъства на проверки на място; Проверява подготвените искания за плащане по проекта; Получава и проверява за целите на мониторинга всички документи, представени от изпълнителите ;3. Координатор на проекта - Подпомага ръководителя на екипа при изпълнение на задълженията му; Координира дейността на изпълнителите по договорите за изпълнение на проекта; Участва в проверките на място; 4. Финансист- Следи за спазването на финансовите клаузи в договорите; Води финансово-счетоводната отчетност и следи за целесъобразното и законосъобразно изразходване на фин. средства; Извършва 100% документална проверка на първичните счетоводни документи; Оформя всички необходими документи за извършените разходи и съхранява всички първични разходо-оправдателни и фин. счетоводни документи по проекта; Изготвя исканията за средства по проекта и финансовите отчети. 5. Експерт Видимост, прозрачност и комуникация- Координира и управлява реализирането на мерки за видимост,прозрачност и комуникация; Следи за изпълнението на изискванията за видимост; 6. Технически сътрудник - Подготвя документация, технически отчети и доклади за напредък, Изготвя и съхранява необходимите документи и кореспонденция; Съставя и представя на ръководителя справки за изпълнението на дейностите; Изготвя и поддържа архива на проекта. Ще се въведат механизми за контрол при извършването на мониторинг на изпълнението на проекта, основаващи се на: качество, разходи и срокове; съвместна работа между експертите; събиране и анализиране на информацията; преглед на докладите за напредъка и документите, свързани с изпълнението на проекта; сравняване на информацията и докладваните данни с целите, очакваните резултати, дейности и индикаторите за изпълнение на договора. Поддейност. 2. Видимост, прозрачност и комуникация . В изпълнение на поддейността ще бъдат изпълнени следните мерки: - провеждане на начална и заключителна пресконференция; публикации на сайта на общината и в социалните мрежи на информация за проекта; изработване и поставяне на 1 бр. билборд; изработване и поставяне на 10 постоянни устойчиви табели, изработване и разпространение на рекламно-информационни материали, които са издръжливи, изработени от екологично чисти суровини, имат висока потребителска стойност и са за многократна употреба. Поддейност 3. Подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки – изпълнението на поддейността се осъществява със собствен ресурс на Бенефициента, като е насочено към разработване на необходимите технически спецификации и документации за провеждане на приложимите процедури по ЗОП за целите на възлагането на обществените поръчки, свързани с проекта, съгл. приложимостта., Contracted Amount: 188 028.42 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors None
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Population benefiting from measures for air quality, Measure Unit: persons, Base Value: 0.00 , Target amount: 59 130.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Green infrastructure supported for other purposes than adaptation to climate change, Measure Unit: хектари, Base Value: 0.00 , Target amount: 7.63 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 4 888 738.96 BGN
Grant 4 888 738.96 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 0.00 BGN
Percentage of EU co-financing 83.20 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN