Brief description |
Настоящият проект е разработен в съответствие с Условията по Процедура BG05SFPR001-1.004 на Програма „Образование“ 2021-2027. Основните цели на проекта включват подобряване на интеркултурната комуникация за учене в мултикултурна образователна среда в 106 ОУ и 2 ОУ, които са с различна концентрация на уязвими групи, както и насърчаване на ефективни мултикултурни общности сред участниците в образователния процес.
Дейности:
1. Работа с деца и ученици
• Организация на културни събития като форум театри, беседи, ученически клубове, спортни турнири и учебни екскурзии.
• Занимания в училищна среда, насърчаващи културното многообразие и интеграцията.
2. Обучения на педагогическите специалисти
• Провеждане на работилници и тренинги за учители, насочени към развиване на умения за работа в мултикултурна среда и насърчаване на демократични ценности.
3. Подкрепа за изграждане на общност от активни родители
• Организация на редовни срещи и форуми за родители за обсъждане на въпроси, свързани с образованието и културната интеграция на техните деца.
4. Провеждане на информационни кампании за недопускане на дискриминация
• Информационни кампании, насочени към повишаване на осведомеността за значението на интеркултурното образование и превенцията на дискриминация.
Проектът ще се изпълнява в гр. София и гр. Костинброд в срок от 36 месеца, допринасяйки за постигане на целите на Приоритет 1 на Националната програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030, Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Р България (2021 – 2030) и Националната стратегия за приобщаване и участие на ромите (2021-2030).
Проектът кореспондира и с Европейската гаранция за децата, фокусирайки се върху предоставяне на приобщаващо образование и насърчаване на толерантността и недискриминацията в образователните институции. С успешното изпълнение на проекта ще се създаде приобщаваща образователна среда в двете училища, подкрепяща културното многообразие и демократичните ценности.
|
Activities |
-
Activity: ДЕЙНОСТ 1 РАБОТА С ДЕЦА И УЧЕНИЦИ ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ: Дейността е насочена към разнообразяване на формите и средствата за ефективно осъществяване на интеркултурно образование за развитие на демократична култура и гражданско образование. Тя предвижда следните инициативи в 106 ОУ „Григорий Цамблак“, което е с концентрация на деца от уязвими групи, и 2 ОУ „Васил Левски“ – гр. Костинброд, което е с по-слаба концентрация на деца от уязвими групи:
ПОДДЕЙНОСТ 1 ЗАНИМАНИЯ ПО ИНТЕРЕСИ
За 106 ОУ – Клубове по: Четене за предучилищен, начален и прогимназиален етап; Кинематография за прогимназиален етап; Фотография за прогимназиален етап; Детска архитектура за начален етап и Куклен за предучилищен етап.
За 2 ОУ - Клубове по: Драматизации за предучилищен и прогимназиален етап; Изобразително изкуство за начален и прогимназиален етап; Музика за начален етап, Екология за прогимназиален етап и Жестомимичен език за начален етап.
ПОДДЕЙНОСТ 2 ТЕМАТИЧНИ СРЕЩИ И БЕСЕДИ
• Информационни интерактивни сесии по теми, свързани с дискриминацията и затвърждаване на граждански и интеркултурни ценности на базата на съществуващи обучителни ресурси като: Наръчник за правата на човека на Съвета на Европа „Компасито“ (за деца) и „Компас“ (за млади хора), Наръчник за противопоставяне на расизма „Съзвездия“
• Работилници за съвместно създаване на информационно съдържание с послания срещу дискриминацията и затвърждаване на граждански и интеркултурни ценности
• Публикуване на вече изготвените през втория уч. срок материали в соц. мрежи на двете училища. Предвидено е и създаването на графити/фасадно изкуство с послания срещу дискриминацията
• Беседи за зависимостите (алкохол, тютюнопушене, интернет) - за предучилищен, начален, прогимназиален етап
• Тематична беседа: „Как да се пазим в мрежата, защита от кибертормоз“ и прожектиране на филми по темата
• Тематична беседа: "Превенция на противоправното поведение"
• Форум театър – „Толерантно поведение и недопускане на дискриминация“ за предучилищен, начален и прогимназиален етап
ПОДДЕЙНОСТ 3 ИЗНЕСЕНИ ЗАНИМАНИЯ
a) Спортни занимания за:
- 6 спортни занимания за предучилищен етап от 106 ОУ и 6 за 2 ОУ с по 20 деца от предучилищен етап от всяко училище
- 6 за начален етап от 106 ОУ и 6 за 2 ОУ с по 20 деца от начален етап от всяко училище
- 6 за прогимназиален етап от 106 ОУ и 6 за 2 ОУ с по 20 деца от прогимназиален етап от всяко училище
b) 6 съвместни спортни турнира между двете училища.
Спортните турнири ще се провеждат по един път на срок, като през зимния учебен срок турнирите ще бъдат на столичен стадион и в тях учениците ще участват в различни форми на щафетни игри, а през летния учебен срок – турнирите ще са с локация Градския стадион в община Костинброд, включвайки различни отборни състезания. За спортните турнири ще бъдат ангажирани общо 10 ЕОД и по 4 ПС от всяко училище. Във всеки турнир ще участват по 80 деца.
ПОДДЕЙНОСТ 4 МЕЖДУУЧИЛИЩНИ ДЕЙНОСТИ
Предвидени са съвместни открити уроци на тема "Недопускане на дискриминация в училище" във всяко от училищата - по 1 на уч. година.
Ще съдържат въведение за значението на равенството и уважението в училище; интерактивни дейности за по-добро разбиране на проявите и последиците на дискриминацията; запознаване с методи за разпознаване и предотвратяване на дискриминация; създаване на колективен плакат от учениците, изразяващ стремежа им към приемаща училищна среда.
ПОДДЕЙНОСТ 5 ОБРАЗОВАТЕЛНИ ЕКСКУРЗИИ
- Национален исторически музей
- „Музейко“
- "Триъгълника на толерантността" - София
- Музей на София и Музей на илюзиите
- СУ „Св. Климент Охридски“, Храм-паметник „Св. Ал. Невски и Национален археологически музей
- Военно-исторически музей и НДК ,
Contracted Amount: 314 661.60
,
Reported Amount: 0.00
-
Activity: ДЕЙНОСТ 2 ОБУЧЕНИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ, РАЗВИВАНЕ И ПРИЛАГАНЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТИ ЗА ДЕМОКРАТИЧНА КУЛТУРА В РАМКИТЕ НА ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА: Настоящата дейност е насочена към организирането на обучения за педагогическите специалисти от двете училища с цел придобиване от тяхна страна на различни знания, умения и компетентности, свързани с демократичната култура в рамките на интеркултурното образование в мултикултурна среда.
В рамките на дейността за преподавателите от двете училища са планирани три обучения:
ОБУЧЕНИЕ 1: ОСНОВИ НА ДЕМОКРАТИЧНАТА КУЛТУРА И КОМПЕТЕНЦИИ
Тема 1: Въведение в демократичната култура и компетенции
• Откриване и представяне на програмата - 2 час
• Въведение в Референтната рамка на компетенциите за демократична култура (RFCDC) - 4 часа
• Дефиниране на демократичната култура и нейните основни принципи - 4 часа
• Разбиране на компетенциите за демократична култура - знание, умения, нагласи и ценности - 4 часа
Тема 2: Развитие на демократични компетенции у учениците
• Развитие на критическо мислене и анализ на медии - 6 часа
• Умения за междукултурно общуване и взаимодействие - 6 часа
• Промотиране на равенство и справедливост в класната стая – 6 часа
Тема 3: Практически дейности и методи за обучение
• Методи и подходи за включване на демократичните компетенции в учебния процес - 6 часа
• Работилница: Разработка на учебни дейности и уроци за развитие на демократични компетенции - 6 часа
• Обратна връзка и обсъждане на разработените учебни дейности - 4 часа
ОБУЧЕНИЕ 2: РАЗРЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТИ И СЪТРУДНИЧЕСТВО
Тема 1: Въведение в разрешаването на конфликти
• Откриване и представяне на програмата - 2 час
• Теория на конфликтите: видове и причини за конфликти - 4 часа
• Основи на мирното разрешаване на конфликти - 4 часа
• Умения за активно слушане и емпатия - 4 часа
Тема 2: Методи и стратегии за разрешаване на конфликти
• Методика на медиация и посредничество в училищна среда - 6 часа
• Техники за изграждане на екипи и сътрудничество - 6 часа
• Ролева игра: симулация на разрешаване на конфликти в класната стая - 6 часа
Тема 3: Практически занятия и интеграция на уменията
• Разработка на стратегии за разрешаване на конфликти в училище - 6 часа
• Работилница: Приложение на наученото в реални учебни ситуации - 6 часа
• Обратна връзка и анализ на работилницата - 4 часа
ОБУЧЕНИЕ 3: ПРАВА НА ЧОВЕКА И АКТИВНО ГРАЖДАНСТВО
Тема 1: Въведение в правата на човека и гражданството
• Откриване и представяне на програмата - 2 час
• История и развитие на правата на човека - 4 часа
• Основни принципи на активно гражданство - 4 часа
• Връзка между правата на човека и демократичната култура - 4 часа
Тема 2: Промоция на правата на човека и активно гражданство в училище
• Обучение по права на човека: методи и подходи - 6 часа
• Умения за гражданско участие и инициативи - 6 часа
• Включване на учениците в училищни и обществени проекти - 6 часа
Тема 3: Практически упражнения и планиране
• Разработка на проекти за промоция на правата на човека и активно гражданство - 6 часа
• Работилница: Симулиране на граждански инициативи и проекти - 6 часа
• Обратна връзка и финални дискусии - 4 часа,
Contracted Amount: 12 960.00
,
Reported Amount: 0.00
-
Activity: ДЕЙНОСТ 3 ПОДКРЕПА ЗА ИНТЕНЗИВНА РАБОТА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ОБЩНОСТ ОТ АКТИВНИ РОДИТЕЛИ
: Дейност 3 включва инициативи, насочени към работа на педагогическите специалисти от 106 ОУ и 2 ОУ в посока изграждане на общност на активни родители. Дейността ще се организира под формата на съвместни тематични срещи на родители на деца, чийто майчин език не е български и родители на деца, чийто майчин език е български, с участието на образователен медиатор. Срещите с родителите ще се провеждат във всяко от двете училища, в началото на всеки учебен срок в рамките на продължителността на проекта.
Родителите играят ключова роля в подкрепата и развитието на своите деца и тези съвместни срещи са жизненоважни за повишаването на тяхната осведоменост и умения в областта на толерантността, недопускането на дискриминация, равния старт и интеграцията в обществото.
• Толерантност и недопускане на дискриминация: В рамките на срещата на тази тема родителите ще бъдат по-добре подготвени да се справят със стереотипите и предразсъдъците, които могат да засегнат техните деца и да защитават правата им.
• Равен старт и интеграция в обществото: Среща на такава тема ще помогне на родителите да разберат значението на равния старт и да подкрепят своите деца в процеса на интеграция, като насърчават тяхната независимост и социални умения.
ТЕМАТИЧНА СРЕЩА: ТОЛЕРАНТНОСТ И НЕДОПУСКАНЕ НА ДИСКРИМИНАЦИЯ
Тема 1: Въведение и основи на толерантността (2 часа)
• Въведение в темата и запознаване с участниците.
• Основни понятия: толерантност, стереотипи, предразсъдъци и дискриминация.
Тема 2: Разпознаване и справяне с дискриминацията (2 часа)
• Идентифициране на различните форми на дискриминация, с които децата могат да се сблъскат.
• Стратегии и техники за справяне с дискриминацията и насърчаване на толерантността.
Тема 3: Практически упражнения и ролеви игри (2 часа)
• Практически упражнения за разпознаване на дискриминация и нейните последици.
• Ролеви игри за трениране на реакциите в случаи на дискриминация.
Тема 4: Подкрепа и насърчаване на толерантността в ежедневието (2 часа)
• Как да насърчаваме толерантността в семейството и училището.
• Дискусия и обмен на опит между родителите, въпроси и отговори.
ТЕМАТИЧНА СРЕЩА: РАВЕН СТАРТ И ИНТЕГРАЦИЯ В ОБЩЕСТВОТО
Тема 1: Въведение и значението на равния старт (2 часа)
• Въведение в темата и запознаване с участниците.
• Значението на равния старт за децата и техните права.
Тема 2: Стратегии за подкрепа на интеграцията (2 часа)
• Методи и стратегии за подпомагане на интеграцията в училище и обществото.
• Примери на успешни практики и програми за интеграция.
Тема 3: Практически упражнения и ролеви игри (2 часа)
• Практически упражнения за насърчаване на социалните умения и независимостта на децата.
• Ролеви игри за симулиране на социални ситуации и интеграция.
Тема 4: Подкрепа и мотивация за родителите (2 часа)
• Как да подкрепяме децата си в процеса на интеграция и да изграждаме тяхната увереност.
• Дискусия и обмен на опит между родителите, въпроси и отговори.,
Contracted Amount: 5 568.00
,
Reported Amount: 0.00
-
Activity: ДЕЙНОСТ 4 ПРОВЕЖДАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ КАМПАНИИ, НАСОЧЕНИ КЪМ НЕДОПУСКАНЕ НА ДИСКРИМИНАЦИЯ, ОСНОВАНА НА РАСА, ЕТНИЧЕСКИ ПРОИЗХОД ИЛИ РЕЛИГИОЗНА ПРИНАДЛЕЖНОСТ: Дейността цели да повиши информираността за интеркултурно образование и недопускането на дискриминация сред ученици от предучилищен, начален и прогимназиален етапи. Чрез 6 тематични информационни кампании, организирани в рамките на 6 уч. срока, ще бъде създадена основа за по-добро разбиране и приемане на културните различия, което е и основна цел на проекта. Всеки уч. срок ще се организира по 1 събитие, включващо теми, съобразени с възрастта на учениците и със специфичните нужди за развитие на мултикултурните умения в различните образователни етапи. В информационните кампании ще участват съвместно представители на целевите групи, чийто майчин език не е български и такива, чийто майчин език е български.
КАМПАНИИ ЗА ПРЕДУЧИЛИЩЕН ЕТАП
1. „Различни, но заедно“
• Съдържание: Въведение в концепцията за културни различия чрез разкази, игри и рисунки. Включване на истории за различни култури и традиции, подчертаващи общите човешки ценности.
• Материали: Цветни постери и книжки с картинки.
• Провеждане: Експертите ще представят интерактивни сесии, включващи разказване на истории и съвместни арт проекти. Децата ще участват в творчески работилници, където ще рисуват своите впечатления.
2. „Различни гласове“
• Съдържание: Песни и музика от различни култури, като начин за разбиране на разнообразието. Интерактивни музикални занимания.
• Материали: ДВД-та с музика, книжки с текстове на песни и инструменти за деца.
• Провеждане: Музикални сесии, в които децата ще научават и изпълняват песни от различни култури. Експертите ще организират малки музикални представления.
КАМПАНИИ ЗА НАЧАЛЕН ЕТАП
3. „Интеркултурен пътеводител“
• Съдържание: Образователни материали, представящи различни култури чрез карти, фотографии и кратки текстове. Акцент върху интересни факти и забележителности.
• Материали: Книжки, карти на света и мултимедийни презентации.
• Провеждане: Експертите ще организират интерактивни уроци с презентации и дискусии. Учениците ще участват в създаването на интеркултурен пътеводител.
4. „Мостове на разбирателство“
• Съдържание: Проекти и дискусии, насочени към изграждане на уважение и разбирателство между различни култури.
• Материали: Брошури и постери.
• Провеждане: Създаване на групови проекти, в които учениците работят заедно, за да представят културни мостове. Дискусии и ролеви игри.
КАМПАНИИ ЗА ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП
5. „Гласове срещу омразата“
• Съдържание: Представяне на информация за различните форми на дискриминация. Примери от историята и съвремието.
• Материали: Плакати, книжки и онлайн ресурси.
• Провеждане: Дискусии и ролеви игри, в които учениците ще се учат как да разпознават и противодействат на омразата. Работилници за създаване на антидискриминационни постери.
6. „Мултикултурни заедно“
• Съдържание: Примери за културно сътрудничество. Подчертаване на ползите от мултикултурното общество.
• Материали: Информационни брошури и видеоматериали.
• Провеждане: Организиране на дебати и презентации. Учениците ще представят свои проекти и ще споделят лични истории.,
Contracted Amount: 156 816.00
,
Reported Amount: 0.00
|