Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 66 888 TREES
Български

Programme: Programme "Education" 2021-2027

Planning region: All

Description

The implementation of the project contributes to achieving its objectives, which are related to increasing the attractiveness and expanding the share of the dual education system at PGM, including improving its quality, applicability, and efficiency in adapting vocational education and training to the dynamics of the labor market. Additionally, it aims to enhance collaboration between the education system, employers, and social partners to meet the specific characteristics and development potential of the region.
The main activities of the project include:
•	Trial internships at partner enterprises for students from PGM in the first stage of secondary education
•	Additional vocational training sessions for students from PGM in the first stage of secondary education under the dual education system
•	Provision of equipment, materials, and supplies for the purposes of the dual education system at PGM
•	Training for vocational teachers and methodology instructors to expand the scope and improve the quality of the dual education system
•	Conducting information campaigns among employers
•	Conducting information campaigns among parents, students, and the general public
The implementation of the project ensures conditions for increasing the role of employers in the preparatory phase of dual education, which will enhance the link between education and the labor market. It will also improve the connections between different representatives of the target groups, including employers, teachers, students, and parents, and will contribute to raising the quality and establishing dual education in the South-Central Region.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1.1 „Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици от ПГМ в първи гимназиален етап“: Целта на дейността е активното включване на работодателите от ЮЦР в подготвителната фаза на обучението в първи гимназиелен етап (VIII, IX И X кла) на учениците в ПГМ и запознаване на представителите на целевата група с възможностите за бъдеща професионална реализация, реалните работни условия и технологичните процеси в предприятията партньори на кандидата, което да създаде условия за подобряване на сътрудничеството между образователната система и работодателите за повишаване качеството и утвърждаване на дуалната система на обучение, като я адаптира по-пълно към изискванията на пазара на труда и специфичните характеристики на индустрията в ЮЦР. В резултат от изпълнението на проект "Подкрепа за дуалната система на обучение" по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" провеждането на пробни стажувания спомагат за ранното кариерно ориентиране и мотивиране на учениците за учене чрез работа, като същевременно се спомага за развитие на практическите умения за работа на учениците, което рефлектира в по-добро съответствие с изискванията на пазара на труда, като съкращава времето за обучение при започване на работа и повишаване на производителността. Целта на дейността ще се постигне чрез провеждане на пробно стажуване на до 160 ученика от първи гимназиален етап в в производствените бази на асоциираните партньори по проекта. Пробното стажуване ще се извършва по предварително съгласуван между ПГМ и асоциираните партньори график в рамките на 5 дни, по 6 часа дневно, за всеки ученик, под ръководството на наставник-експерт, служител на конкретния асоцииран партньор, определен от работодателя и учител по професионална подготовка. Учителят по професионална подготовка е необходим в процеса на пробното стажуване, предвид възрастта на учениците от първи гимназиален етап. Учениците ще бъдат разделени на до 32 групи от по макс. 5 лица, като пробните стажувания ще бъдат извън учебната програма и ще се провеждат в периода на ваканциите, определени от МОН. В края на пробното стажуване ще бъдат извършени оценки на професионалните интереси на учениците и ще им бъде издаден сертификат/удостоверение за преминато пробно стажуване. Всеки ученик ще премине през едно или повече пробно/и стажувания, като след всяко пробно стажуване ще бъде определяно допълнителното пробно стажуване, на база на препоръка в оценката на професионалните интереси от предходното пробно стажуване. Дейността ще бъде извършена съгласно описаните роли и задължения за кандидата и асоциираните партньори в Приложение III "Споразумение за асоциирано партньорство" Дейността ще бъде извършена на следните етапи: - формиране на учебни групи с 5 ученика за пробно стажуване - утвърждаване на график за провеждане на пробното стажуване и определяне на наставник от работодателя - провеждане на пробното стажуване - извършване на оценка на професионалните интереси на учениците, преминали през пробното стажуване - издаване на удостоверения/сертификати за преминато пробно стажуване В резултат от изпълнение от дейността и проведеното пробно стажуване до 160 представителя на целевата група, вкл. на маргинализирани общности ще бъдат по-добре ориентирани за възможностите за професионална реализация, реалните работни условия и технологични процеси в предприятията на територията на ЮЦР; ще бъде повишена ролята на работодателите в подготвителната фаза на обучението на учениците, ще се създадат условия за взаимовръзка между конкретния работодател и ученик и ще бъде подобрена връзката между ПГМ и работодателите в региона. Дейност 1.1 „Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици от ПГМП в първи гимназиален етап“, отговаря на дейност 1 "Допълнителна професионална подготовка "пробно стажуване" и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентност в съответствие с изискванията на пазара на труда. 186 420.80 0.00
Дейност 1.2 "Допълнителни занимания по професионална подготовка за учениците на ПГМ от първи гимназиален етап в дуална форма на обучение ": Анализа на специфичните предизвикателства на Стратегическата визия за развитие на дуалното ПОО в България 2030 показва недостатъчен обем на практически умения сред учениците към момента на започване на работа и/или обучение за конкретно работно място при работодател. Също така, предизвикателство за дуалното обучение е продължителното време между приема на ученици в дуално ПОО (8 клас) и достъпа им до практическо обучение, което на практика започва едва във 2 гимназиален етап. Целта на дейността е да преодолее тези предизвикателства, като се предостави възможност на учениците от ПГМ да придобият липсващи компетентности за работа чрез допълнителни занимания по професионална подготовка в работна среда и да се засили интересът на учениците от 1 гимназиален етап за учене чрез работа, което да приложат във в 2 гимназиален етап на тяхното обучение. Кратките обучителни курсове (70 учебни часа) са разработени с активното съдействие на индустриални предприятия в ЮЦР, като включените в тях тематични обучителни модули са в 2 професионални направления, изцяло с практическа насоченост и съобразени с предлаганите от ПГМ специалности: - модули по специалности Електрически превозни средства, Подемно-транспортна техника, монтиране на пътни транспортни средства, Технология на машиностроенето. - модули включващи теми по цифрова, зелена икономика, син растеж, индустрия 5.0 и тематичните области на ИСИС за ЮЦР ( в т.ч мехатроника и чисти технологии, производство на базови елементи, детайли, възли и оборудване; машиностроене и уредостроене, с акцент върху транспорта и енергетиката; инженеринг, реинженеринг и продължаване на жизнения цикъл на индустриални машини, уреди и системи, чисти технологии с акцент върху транспорта и енергетиката). Учениците от 8 клас ще преминат през 1 обучение по „Основни технологии в електрическите и електронните системи“ и 1 обучение по „Основни технологии в съвременните производствени и транспортни системи“. Учениците от IX клас ще преминат по 1 надграждащо знанията и компетенциите обучение по същите теми. Така, всеки ученик от 8 и 9 клас ще премине по общо 4 обучения. Учениците, които през учебната 2025-2026 година са в 10 клас ще преминат всички 4 обучения в рамките на 1 година, така че да могат да бъдат подготвени за надграждащите практически обучения и стажове провеждани от ПГМ във 2 гимназиален етап. Допълнителните занимания по професионална подготовка, предвид това, че целят да предложат на учениците знания и компетентности от най-ново поколение, ще бъдат проведени извън училището, т.к. то не разполага с необходимите съвременни условия, оборудване и материали за тях. Обученията ще се проведат в техническата база на Сдружение Клъстер Тракия Икономическа Зона, асоцииран партньор по проекта и работодател, който разполага с необходимото оборудване за провеждането им. Обученията ще се провеждат от преподаватели от бизнеса с доказан професионален опит по съответното направление. С цел постигане на максимална ефективност при провеждането на обученията, учениците от 8, 9 и 10 клас ще бъдат разделени на до 32 групи от по мин. 5 ученика . Допълнителните занимания по професионална подготовка ще се провеждат извън утвърдената учебна програма и извън учебните часове от седмичното разписание на училището. Придобитите знания, умения и компетентности ще бъдат оценявани чрез изпълнение на практически проект или практическо представяне в рамките на демонстрационни дни, в зависимост от спецификата на конкретното модулно обучение. Всеки ученик, който успешно завърши допълнителното/ите занимание/я по професионална подготовка ще получи сертификат/удостоверение. Дейност 1.2 "Допълнителни занимания по професионална подготовка за учениците на ПГМ от 1 гимназиален етап в дуална форма на обучение ", отговаря на дейност 1 "Допълнителна професионална подготовка ""пробно стажуване" и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентност в съответствие с изискванията на пазара на труда. 196 000.00 0.00
Дейност 2 "Обучение на учители по професионална подготовка и учители методици за разширяване обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение": Целта на дейността е да се повиши квалификацията на учителите по професионална подготовка в ПГМ чрез организиране и провеждане на обучения на учители по професионална подготовка и учители методици, което да рефлектира в повишаване качеството на предлаганите от тях обучения за учениците в гимназията, за да се удовлетворят в по-голяма степен изискванията на пазара на труда в ЮЦР. Целта на дейността, кореспондира с планираните цели в Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в РБългария (2021-2030), в т.ч. допринасяне за постигане на Цел 7.2 "Формиране и развитие на умения за професиите на настоящето и бъдещето", като нейното изпълнение ще допринесе за преодоляване на предизвикателствата свързани с повишаване с ниските образователните резултати (Доклада на ЕК за България за 2023 г.), което е основна пречка за повишаване производителността и потенциалния растеж на индустриалните предприятия. Обученията са на база разработени програми, с водещата роля на предприятията от региона и отразяват необходимите нови знания, техники и технологии в областта на конкретното професионално направление за всеки от учителите и съобразно предлаганите от ПГМ специалности по Електрически превозни средства, Подемно-транспортна техника, монтиране на пътни транспортни средства, Технология на машиностроенето. Същевременно, модулите на обученията ще отразяват новостите, свързани с цифрова, зелена икономика, син растеж, индустрия 5.0 и специфичните цели на ИСИС за ЮЦР, в т.ч. Оперативна цел № 3: Подобряване на капацитета на ЧР в областта на новите технологии и иновациите. Подобряването на цялостната среда за развитие на умения и ЧР в тематичните области за интелигентна специализация и технологиите на Индустрия 4.0 и Индустрия 5.0. и по-специално тематична област „Информатика и ИКТ” и „Мехатроника и микроелектроника”; които са определени като приоритетни за ЮЦР. Обученията ще обхванат теми като: • Основи на Индустрия 5.0 и смарт производствени системи. • Дигитализация и IoT в промишлените процеси. • Приложение на изкуствен интелект в автоматизацията • Енергийна ефективност в индустрията. • Кръгова икономика и управление на отпадъците. • Интелигентни системи за мониторинг на ресурсите. • Опазване и ефективно използване на водните ресурси Обученията ще се изпълняват съгласно нормативната уредба, уреждаща професионалното израстване и развитие на професионалните умения на педагогическите специалисти, като ще се провеждат в рамките на 24 академични часа (3 дни) , от които 8 академични часа (1 ден) ще бъдат провеждани в реална работна среда за практическо обучение (стажуване) в партниращите предприятия- асоциирани партньори по проекта, съгл. заложеното в Анекс III "Споразумение за асоциирано партньорство" към проекта. Методологията за провеждане на частта практическо обучение (стажуване) ще бъде изготвена така, че обучаемите да са в ролята на "практиканти"/ "стажанти", а обучаващият в ролята на "наставник"/ "ментор", като се покрият теми като работа със смарт машини и индустриални контролери (PLC, SCADA), оптимизация на ресурсите в предприятието, работа с обучителни платформи за симулация на индустриални процеси и др. Учителите по професионална подготовка и учителите методици ще бъдат разпределени в 2 групи, като всеки от тях ще премине по две обучения на година в различни тематични направления (общо 4 за периода на изпълнение на проекта). След успешното приключване на обученията всеки учител ще получи сертификат/удостоверение. Дейност 2 "Обучение на учители по професионална подготовка и учители методици за разширяване обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение", отговаря на Дейност 2 "Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение" 4 992.00 0.00
Дейност 4.1 "Провеждане на информационни кампании сред работодатели": Целта на дейността е подобряване на връзката ученик-училище-работодател, за по-пряко участие на бизнеса в процеса на подготовка на бъдещите специалисти, които да отговарят на изискванията на пазара на труда в ЮЦР. Реализирането на дейността ще се осъществи на територията гр. Пловдив и неговия индустриален ареал с помощта на ресурсите на Професионална гимназия по машиностроене- гр. Пловдив (ПГМП) в партньорство със Сдружение „ТИЗ“ и неговите членове, в качеството им на асоциирани партньори, като едни от водещите работодатели на територията на ЮЦР. Дейността включва провеждане на кампания за информиране на бизнеса за възможностите за сътрудничество в посока развитие на дуалното обучение, нормативните изисквания към работодателите за участие в дуалната система на обучение и представяне на натрупания добър опит за сътрудничество на ПГМ, гр.Пловдив в ареала на гр. Пловдив. На тази серия от събития ще бъде представяна информация свързана с ранното кариерно ориентиране на учениците, ползите от дуалната форма за обучение и улеснен преход към трудова реализация, информация относно нуждите на местния бизнес в различни професионални направления, ползите за местното развитие на общността, като цяло, добър опит от реализация на дуалната форма в предприятията и в частност опита на Тракия икономическа зона, и друга целенасочена информация в подкрепа на избора на професия и професионалното образование. В изпълнение на тази дейност планираме да проведем 8 събития по типова програма, предварително изготвена от Екипа за управление на проекта и Сдружение "Клъстер Тракия икономическа зона". В помощ на реализацията на кампаниите ще бъдат канени и експерти от местни бизнес организации, които да представят информация за възможности за допълнителна подкрепа на процеса по разширяване качеството и обхвата на дуалното образование. За популяризиране на дейността ще се провежда кампания по социалните мрежи специализирана в представяне на информационни материали (видеа, представящи успешни истории на ученици в дуално обучение, рекламни банери, онлайн материали и др.) за възможностите и предимствата на дуалната форма на обучение, насочени към ученици, родители на ученици, широката общественост и местен бизнес, за запознаване с ползите от ПОО, повишаване привлекателността на дуалното обучение, ранното кариерно ориентиране и последваща успешна трудова реализация, както и продължаваща квалификация и по-късно възползване от системата на ПОО, и др. Дейност 4.1 "Провеждане на информационни кампании сред работодатели", отговаря на Дейност 4 "Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО" 3 300.00 0.00
Дейност 1.3 "Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение в ПГМ": Целта на дейността е да създаде оптимални технически условия за учебна практика в ПГМ на учениците от първи гимназиален етап в ПГМ, за да повиши техните знания, умения и компетентности за ефективното им включване в реална работна среда през втори гимназиален етап. Към момента ПГМ не разполага с електрическа станция за зареждане, пригодена за обучителни цели и преносима система за обучение по пневматика и електропневматика, което лимитира възможностите за практическо обучение в симулирана работна среда по съответните дисциплини, основна част от дуалното обучение. В изпълнение на УК по процедурата към проекта е предоставена инвентарна книга на съществуващите ДМА в ПГМ. Предвиденото за закупуване оборудване електрическа станция за зареждане, пригодена за обучителни цели и преносима система за обучение по пневматика и електропневматика е от най-ново поколение и ще спомогне да се повишат знанията, уменията и компетентностите на учениците, като предостави възможност да се изучават специалните предмети на учениците в симулирана работна среда на системи, които реално се използват към момента в индустриалните предприятия на територията на страната. Така ще се намалят несъответствията между практическото обучение в училище и реалните условия в предприятията. Предвиденото за закупуване оборудване не може да бъде финансирано от други източници към момента и съответно дейността осигурява демаркация с Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР), т.к. ПГМ не попада в списъка със селски общини на територията на РБългария и Национална програма „Професионално образование и обучение“. По време на изпълнение на проекта също ще се следи за демаркация на дейността и респ. проектното предложение спрямо Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР), т.к. ПГМ не попада в списъка със селски общини на територията на РБългария и Национална програма „Професионално образование и обучение“. С внедряване в експлоатация на новото оборудване по проекта ще се постигнат оптимални технически условия за учебна практика в ПГМ на учениците от първи гимназиален етап, което ще спомогне за повишаване на техните знания, умения и компетентности и по-ефективното им включване в реална работна среда през втори гимназиален етап. Дейност 1.3 "Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение", отговаря на дейност 1 "Допълнителна професионална подготовка ""пробно стажуване" и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентност в съответствие с изискванията на пазара на труда. Предвиденото за закупуване оборудване от кандидата е описано в Споразумение за асоциирано партньорство и валидирано като необходимо както от кандидата, така и от асоциираните партньори по проектното предложение. Към проекта е представена обосновка за необходимостта от закупуване на ДМА за учебни цели. 0.00 0.00
Дейност 4.2 "Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост": Целта на дейността е повишаване на привлекателността на дуалната система на обучение сред целевите групи /ученици в прогимназиален етап и техните родители/ и подобряване на връзката ученик-училище-родител-работодател. Дейността се базира на дългогодишния опит на ПМГ - Пловдив за повишаване обхвата на ученици в ПОО и постигане на подкрепа от страна на родителите, както и се позовава на основни препоръки, изведени на база обобщените резултати от проведено изследване сред заинтересованите страни в рамките на проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“ по ОПНОИР 2014-2020. Това включва провеждане на кампания за привличане на ученици и родители, както и широката общественост в ареала на гр. Пловдив, в населени места от където могат да се привлекат ученици към дуалната форма на обучение в ПМГ - Пловдив. На тази серия от събития ще бъде представяна информация свързана с ранното кариерно ориентиране на учениците, ползите от дуалната форма за обучение и улеснен преход към трудова реализация, информация относно нуждите на местния бизнес в различни професионални направления, ползите за местното развитие на общността, като цяло, добър опит от реализация на дуалната форма в предприятията и в частност опита на Тракия икономическа зона, и друга целенасочена информация в подкрепа на избора на професия и професионалното образование. Кампаниите ще се проведат в следните общини в Област Пловдив - Пловдив, Родопи, Перущица, Кричим, Марица, Куклен, Асеновград, Садово, Съединение и Раковски (10 бр.). В помощ на реализацията на кампаниите ще бъдат канени и експерти от местни бизнес организации, както и представители на ОИЦ-Пловдив, които да представят информация за възможности за допълнителна подкрепа на процеса по разширяване качеството и обхвата на дуалното образование. За популяризиране на дейността ще се провежда кампания по социалните мрежи специализирана в представяне на информационни материали (видеа, представящи успешни истории на ученици в дуално обучение, рекламни банери, онлайн материали и др.) за възможностите и предимствата на дуалната форма на обучение, насочени към ученици, родители на ученици, широката общественост и местен бизнес, за запознаване с ползите от ПОО, повишаване привлекателността на дуалното обучение, ранното кариерно ориентиране и последваща успешна трудова реализация, както и продължаваща квалификация и по-късно възползване от системата на ПОО, и др. За срещите с ученици, родители и местна общност ще бъде потърсена подкрепа от съответното общинско ръководство и местни училища, за подсигуряване на възможност за презентации в час на класния, като част от ранното кариерно ориентиране, по теми като - съвременни производствени и цифрови технологии, прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, Иновационна стратегия за интелигентна специализация (ИСИС) 2021-2027 г., професионално образование и обучение и зеленият преход и други. За реализиране на дейността бъде изготвена типова програма за събитията, които по възможност ще се координират с Европейската седмица на професионалните умения, която се реализира традиционно през май месец. Дейност 4.2 "Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост", , отговаря на Дейност 4 "Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО" 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).