Дейност 1.1 „Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици от ПГМ в първи гимназиален етап“: Целта на дейността е активното включване на работодателите от ЮЦР в подготвителната фаза на обучението в първи гимназиелен етап (VIII, IX И X кла) на учениците в ПГМ и запознаване на представителите на целевата група с възможностите за бъдеща професионална реализация, реалните работни условия и технологичните процеси в предприятията партньори на кандидата, което да създаде условия за подобряване на сътрудничеството между образователната система и работодателите за повишаване качеството и утвърждаване на дуалната система на обучение, като я адаптира по-пълно към изискванията на пазара на труда и специфичните характеристики на индустрията в ЮЦР.
В резултат от изпълнението на проект "Подкрепа за дуалната система на обучение" по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" провеждането на пробни стажувания спомагат за ранното кариерно ориентиране и мотивиране на учениците за учене чрез работа, като същевременно се спомага за развитие на практическите умения за работа на учениците, което рефлектира в по-добро съответствие с изискванията на пазара на труда, като съкращава времето за обучение при започване на работа и повишаване на производителността.
Целта на дейността ще се постигне чрез провеждане на пробно стажуване на до 160 ученика от първи гимназиален етап в в производствените бази на асоциираните партньори по проекта.
Пробното стажуване ще се извършва по предварително съгласуван между ПГМ и асоциираните партньори график в рамките на 5 дни, по 6 часа дневно, за всеки ученик, под ръководството на наставник-експерт, служител на конкретния асоцииран партньор, определен от работодателя и учител по професионална подготовка. Учителят по професионална подготовка е необходим в процеса на пробното стажуване, предвид възрастта на учениците от първи гимназиален етап. Учениците ще бъдат разделени на до 32 групи от по макс. 5 лица, като пробните стажувания ще бъдат извън учебната програма и ще се провеждат в периода на ваканциите, определени от МОН.
В края на пробното стажуване ще бъдат извършени оценки на професионалните интереси на учениците и ще им бъде издаден сертификат/удостоверение за преминато пробно стажуване.
Всеки ученик ще премине през едно или повече пробно/и стажувания, като след всяко пробно стажуване ще бъде определяно допълнителното пробно стажуване, на база на препоръка в оценката на професионалните интереси от предходното пробно стажуване.
Дейността ще бъде извършена съгласно описаните роли и задължения за кандидата и асоциираните партньори в Приложение III "Споразумение за асоциирано партньорство"
Дейността ще бъде извършена на следните етапи:
- формиране на учебни групи с 5 ученика за пробно стажуване
- утвърждаване на график за провеждане на пробното стажуване и определяне на наставник от работодателя
- провеждане на пробното стажуване
- извършване на оценка на професионалните интереси на учениците, преминали през пробното стажуване
- издаване на удостоверения/сертификати за преминато пробно стажуване
В резултат от изпълнение от дейността и проведеното пробно стажуване до 160 представителя на целевата група, вкл. на маргинализирани общности ще бъдат по-добре ориентирани за възможностите за професионална реализация, реалните работни условия и технологични процеси в предприятията на територията на ЮЦР; ще бъде повишена ролята на работодателите в подготвителната фаза на обучението на учениците, ще се създадат условия за взаимовръзка между конкретния работодател и ученик и ще бъде подобрена връзката между ПГМ и работодателите в региона.
Дейност 1.1 „Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици от ПГМП в първи гимназиален етап“, отговаря на дейност 1 "Допълнителна професионална подготовка "пробно стажуване" и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентност в съответствие с изискванията на пазара на труда. |
186 420.80
|
0.00
|
Дейност 1.2 "Допълнителни занимания по професионална подготовка за учениците на ПГМ от първи гимназиален етап в дуална форма на обучение ": Анализа на специфичните предизвикателства на Стратегическата визия за развитие на дуалното ПОО в България 2030 показва недостатъчен обем на практически умения сред учениците към момента на започване на работа и/или обучение за конкретно работно място при работодател. Също така, предизвикателство за дуалното обучение е продължителното време между приема на ученици в дуално ПОО (8 клас) и достъпа им до практическо обучение, което на практика започва едва във 2 гимназиален етап. Целта на дейността е да преодолее тези предизвикателства, като се предостави възможност на учениците от ПГМ да придобият липсващи компетентности за работа чрез допълнителни занимания по професионална подготовка в работна среда и да се засили интересът на учениците от 1 гимназиален етап за учене чрез работа, което да приложат във в 2 гимназиален етап на тяхното обучение. Кратките обучителни курсове (70 учебни часа) са разработени с активното съдействие на индустриални предприятия в ЮЦР, като включените в тях тематични обучителни модули са в 2 професионални направления, изцяло с практическа насоченост и съобразени с предлаганите от ПГМ специалности:
- модули по специалности Електрически превозни средства, Подемно-транспортна техника, монтиране на пътни транспортни средства, Технология на машиностроенето.
- модули включващи теми по цифрова, зелена икономика, син растеж, индустрия 5.0 и тематичните области на ИСИС за ЮЦР ( в т.ч мехатроника и чисти технологии, производство на базови елементи, детайли, възли и оборудване; машиностроене и уредостроене, с акцент върху транспорта и енергетиката; инженеринг, реинженеринг и продължаване на жизнения цикъл на индустриални машини, уреди и системи, чисти технологии с акцент върху транспорта и енергетиката).
Учениците от 8 клас ще преминат през 1 обучение по „Основни технологии в електрическите и електронните системи“ и 1 обучение по „Основни технологии в съвременните производствени и транспортни системи“. Учениците от IX клас ще преминат по 1 надграждащо знанията и компетенциите обучение по същите теми. Така, всеки ученик от 8 и 9 клас ще премине по общо 4 обучения.
Учениците, които през учебната 2025-2026 година са в 10 клас ще преминат всички 4 обучения в рамките на 1 година, така че да могат да бъдат подготвени за надграждащите практически обучения и стажове провеждани от ПГМ във 2 гимназиален етап.
Допълнителните занимания по професионална подготовка, предвид това, че целят да предложат на учениците знания и компетентности от най-ново поколение, ще бъдат проведени извън училището, т.к. то не разполага с необходимите съвременни условия, оборудване и материали за тях.
Обученията ще се проведат в техническата база на Сдружение Клъстер Тракия Икономическа Зона, асоцииран партньор по проекта и работодател, който разполага с необходимото оборудване за провеждането им.
Обученията ще се провеждат от преподаватели от бизнеса с доказан професионален опит по съответното направление.
С цел постигане на максимална ефективност при провеждането на обученията, учениците от 8, 9 и 10 клас ще бъдат разделени на до 32 групи от по мин. 5 ученика .
Допълнителните занимания по професионална подготовка ще се провеждат извън утвърдената учебна програма и извън учебните часове от седмичното разписание на училището.
Придобитите знания, умения и компетентности ще бъдат оценявани чрез изпълнение на практически проект или практическо представяне в рамките на демонстрационни дни, в зависимост от спецификата на конкретното модулно обучение.
Всеки ученик, който успешно завърши допълнителното/ите занимание/я по професионална подготовка ще получи сертификат/удостоверение.
Дейност 1.2 "Допълнителни занимания по професионална подготовка за учениците на ПГМ от 1 гимназиален етап в дуална форма на обучение ", отговаря на дейност 1 "Допълнителна професионална подготовка ""пробно стажуване" и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентност в съответствие с изискванията на пазара на труда. |
196 000.00
|
0.00
|
Дейност 2 "Обучение на учители по професионална подготовка и учители методици за разширяване обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение": Целта на дейността е да се повиши квалификацията на учителите по професионална подготовка в ПГМ чрез организиране и провеждане на обучения на учители по професионална подготовка и учители методици, което да рефлектира в повишаване качеството на предлаганите от тях обучения за учениците в гимназията, за да се удовлетворят в по-голяма степен изискванията на пазара на труда в ЮЦР.
Целта на дейността, кореспондира с планираните цели в Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в РБългария (2021-2030), в т.ч. допринасяне за постигане на Цел 7.2 "Формиране и развитие на умения за професиите на настоящето и бъдещето", като нейното изпълнение ще допринесе за преодоляване на предизвикателствата свързани с повишаване с ниските образователните резултати (Доклада на ЕК за България за 2023 г.), което е основна пречка за повишаване производителността и потенциалния растеж на индустриалните предприятия.
Обученията са на база разработени програми, с водещата роля на предприятията от региона и отразяват необходимите нови знания, техники и технологии в областта на конкретното професионално направление за всеки от учителите и съобразно предлаганите от ПГМ специалности по Електрически превозни средства, Подемно-транспортна техника, монтиране на пътни транспортни средства, Технология на машиностроенето. Същевременно, модулите на обученията ще отразяват новостите, свързани с цифрова, зелена икономика, син растеж, индустрия 5.0 и специфичните цели на ИСИС за ЮЦР, в т.ч. Оперативна цел № 3: Подобряване на капацитета на ЧР в областта на новите технологии и иновациите. Подобряването на цялостната среда за развитие на умения и ЧР в тематичните области за интелигентна специализация и технологиите на Индустрия 4.0 и Индустрия 5.0. и по-специално тематична област „Информатика и ИКТ” и „Мехатроника и микроелектроника”; които са определени като приоритетни за ЮЦР.
Обученията ще обхванат теми като:
• Основи на Индустрия 5.0 и смарт производствени системи.
• Дигитализация и IoT в промишлените процеси.
• Приложение на изкуствен интелект в автоматизацията
• Енергийна ефективност в индустрията.
• Кръгова икономика и управление на отпадъците.
• Интелигентни системи за мониторинг на ресурсите.
• Опазване и ефективно използване на водните ресурси
Обученията ще се изпълняват съгласно нормативната уредба, уреждаща професионалното израстване и развитие на професионалните умения на педагогическите специалисти, като ще се провеждат в рамките на 24 академични часа (3 дни) , от които 8 академични часа (1 ден) ще бъдат провеждани в реална работна среда за практическо обучение (стажуване) в партниращите предприятия- асоциирани партньори по проекта, съгл. заложеното в Анекс III "Споразумение за асоциирано партньорство" към проекта.
Методологията за провеждане на частта практическо обучение (стажуване) ще бъде изготвена така, че обучаемите да са в ролята на "практиканти"/ "стажанти", а обучаващият в ролята на "наставник"/ "ментор", като се покрият теми като работа със смарт машини и индустриални контролери (PLC, SCADA), оптимизация на ресурсите в предприятието, работа с обучителни платформи за симулация на индустриални процеси и др.
Учителите по професионална подготовка и учителите методици ще бъдат разпределени в 2 групи, като всеки от тях ще премине по две обучения на година в различни тематични направления (общо 4 за периода на изпълнение на проекта).
След успешното приключване на обученията всеки учител ще получи сертификат/удостоверение.
Дейност 2 "Обучение на учители по професионална подготовка и учители методици за разширяване обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение", отговаря на Дейност 2 "Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение" |
4 992.00
|
0.00
|
Дейност 4.1 "Провеждане на информационни кампании сред работодатели":
Целта на дейността е подобряване на връзката ученик-училище-работодател, за по-пряко участие на бизнеса в процеса на подготовка на бъдещите специалисти, които да отговарят на изискванията на пазара на труда в ЮЦР. Реализирането на дейността ще се осъществи на територията гр. Пловдив и неговия индустриален ареал с помощта на ресурсите на Професионална гимназия по машиностроене- гр. Пловдив (ПГМП) в партньорство със Сдружение „ТИЗ“ и неговите членове, в качеството им на асоциирани партньори, като едни от водещите работодатели на територията на ЮЦР.
Дейността включва провеждане на кампания за информиране на бизнеса за възможностите за сътрудничество в посока развитие на дуалното обучение, нормативните изисквания към работодателите за участие в дуалната система на обучение и представяне на натрупания добър опит за сътрудничество на ПГМ, гр.Пловдив в ареала на гр. Пловдив. На тази серия от събития ще бъде представяна информация свързана с ранното кариерно ориентиране на учениците, ползите от дуалната форма за обучение и улеснен преход към трудова реализация, информация относно нуждите на местния бизнес в различни професионални направления, ползите за местното развитие на общността, като цяло, добър опит от реализация на дуалната форма в предприятията и в частност опита на Тракия икономическа зона, и друга целенасочена информация в подкрепа на избора на професия и професионалното образование.
В изпълнение на тази дейност планираме да проведем 8 събития по типова програма, предварително изготвена от Екипа за управление на проекта и Сдружение "Клъстер Тракия икономическа зона".
В помощ на реализацията на кампаниите ще бъдат канени и експерти от местни бизнес организации, които да представят информация за възможности за допълнителна подкрепа на процеса по разширяване качеството и обхвата на дуалното образование.
За популяризиране на дейността ще се провежда кампания по социалните мрежи специализирана в представяне на информационни материали (видеа, представящи успешни истории на ученици в дуално обучение, рекламни банери, онлайн материали и др.) за възможностите и предимствата на дуалната форма на обучение, насочени към ученици, родители на ученици, широката общественост и местен бизнес, за запознаване с ползите от ПОО, повишаване привлекателността на дуалното обучение, ранното кариерно ориентиране и последваща успешна трудова реализация, както и продължаваща квалификация и по-късно възползване от системата на ПОО, и др.
Дейност 4.1 "Провеждане на информационни кампании сред работодатели", отговаря на Дейност 4 "Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО"
|
3 300.00
|
0.00
|
Дейност 1.3 "Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение в ПГМ": Целта на дейността е да създаде оптимални технически условия за учебна практика в ПГМ на учениците от първи гимназиален етап в ПГМ, за да повиши техните знания, умения и компетентности за ефективното им включване в реална работна среда през втори гимназиален етап.
Към момента ПГМ не разполага с електрическа станция за зареждане, пригодена за обучителни цели и преносима система за обучение по пневматика и електропневматика, което лимитира възможностите за практическо обучение в симулирана работна среда по съответните дисциплини, основна част от дуалното обучение.
В изпълнение на УК по процедурата към проекта е предоставена инвентарна книга на съществуващите ДМА в ПГМ.
Предвиденото за закупуване оборудване електрическа станция за зареждане, пригодена за обучителни цели и преносима система за обучение по пневматика и електропневматика е от най-ново поколение и ще спомогне да се повишат знанията, уменията и компетентностите на учениците, като предостави възможност да се изучават специалните предмети на учениците в симулирана работна среда на системи, които реално се използват към момента в индустриалните предприятия на територията на страната. Така ще се намалят несъответствията между практическото обучение в училище и реалните условия в предприятията.
Предвиденото за закупуване оборудване не може да бъде финансирано от други източници към момента и съответно дейността осигурява демаркация с Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР), т.к. ПГМ не попада в списъка със селски общини на територията на РБългария и Национална програма „Професионално образование и обучение“.
По време на изпълнение на проекта също ще се следи за демаркация на дейността и респ. проектното предложение спрямо Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР), т.к. ПГМ не попада в списъка със селски общини на територията на РБългария и Национална програма „Професионално образование и обучение“.
С внедряване в експлоатация на новото оборудване по проекта ще се постигнат оптимални технически условия за учебна практика в ПГМ на учениците от първи гимназиален етап, което ще спомогне за повишаване на техните знания, умения и компетентности и по-ефективното им включване в реална работна среда през втори гимназиален етап.
Дейност 1.3 "Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение", отговаря на дейност 1 "Допълнителна професионална подготовка ""пробно стажуване" и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентност в съответствие с изискванията на пазара на труда.
Предвиденото за закупуване оборудване от кандидата е описано в Споразумение за асоциирано партньорство и валидирано като необходимо както от кандидата, така и от асоциираните партньори по проектното предложение. Към проекта е представена обосновка за необходимостта от закупуване на ДМА за учебни цели. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4.2 "Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост":
Целта на дейността е повишаване на привлекателността на дуалната система на обучение сред целевите групи /ученици в прогимназиален етап и техните родители/ и подобряване на връзката ученик-училище-родител-работодател. Дейността се базира на дългогодишния опит на ПМГ - Пловдив за повишаване обхвата на ученици в ПОО и постигане на подкрепа от страна на родителите, както и се позовава на основни препоръки, изведени на база обобщените резултати от проведено изследване сред заинтересованите страни в рамките на проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“ по ОПНОИР 2014-2020.
Това включва провеждане на кампания за привличане на ученици и родители, както и широката общественост в ареала на гр. Пловдив, в населени места от където могат да се привлекат ученици към дуалната форма на обучение в ПМГ - Пловдив. На тази серия от събития ще бъде представяна информация свързана с ранното кариерно ориентиране на учениците, ползите от дуалната форма за обучение и улеснен преход към трудова реализация, информация относно нуждите на местния бизнес в различни професионални направления, ползите за местното развитие на общността, като цяло, добър опит от реализация на дуалната форма в предприятията и в частност опита на Тракия икономическа зона, и друга целенасочена информация в подкрепа на избора на професия и професионалното образование.
Кампаниите ще се проведат в следните общини в Област Пловдив - Пловдив, Родопи, Перущица, Кричим, Марица, Куклен, Асеновград, Садово, Съединение и Раковски (10 бр.).
В помощ на реализацията на кампаниите ще бъдат канени и експерти от местни бизнес организации, както и представители на ОИЦ-Пловдив, които да представят информация за възможности за допълнителна подкрепа на процеса по разширяване качеството и обхвата на дуалното образование.
За популяризиране на дейността ще се провежда кампания по социалните мрежи специализирана в представяне на информационни материали (видеа, представящи успешни истории на ученици в дуално обучение, рекламни банери, онлайн материали и др.) за възможностите и предимствата на дуалната форма на обучение, насочени към ученици, родители на ученици, широката общественост и местен бизнес, за запознаване с ползите от ПОО, повишаване привлекателността на дуалното обучение, ранното кариерно ориентиране и последваща успешна трудова реализация, както и продължаваща квалификация и по-късно възползване от системата на ПОО, и др.
За срещите с ученици, родители и местна общност ще бъде потърсена подкрепа от съответното общинско ръководство и местни училища, за подсигуряване на възможност за презентации в час на класния, като част от ранното кариерно ориентиране, по теми като - съвременни производствени и цифрови технологии, прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, Иновационна стратегия за интелигентна специализация (ИСИС) 2021-2027 г., професионално образование и обучение и зеленият преход и други.
За реализиране на дейността бъде изготвена типова програма за събитията, които по възможност ще се координират с Европейската седмица на професионалните умения, която се реализира традиционно през май месец.
Дейност 4.2 "Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост", , отговаря на Дейност 4 "Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО" |
0.00
|
0.00
|