Дейност 1: Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование: И в трите училища, за учениците от начален етап ще бъдат реализирани следните занимания по интереси, като за всяко училище са планирани с оглед на анализа от училищата и след проведено предварително допитване до децата за техните интереси и желания.
Ателие „Вълшебни приказки“ – театърът е една от малкото форми на изкуство, която създава предпоставки за реализиране на устойчиви форми на комуникация и социализация. В ателието децата ще се учат да драматизират различни приказки, да съставят и изиграват свои.
Клуб „Ритми и звуци“ – децата ще разучават танци и изпълняват песни свързани с обичаи и традиции и характерни за различните етноси, като ще се даде възможност на учениците сами да предлагат как да се разнообразят характерните танци и песни чрез съвременно звучене. По този начин взаимно ще се опознават и разбират по-добре.
Клуб „Лего дизайн“ за по-големите, в който учениците ще развиват своите технологични умения и ще разгърнат творческият си потенциал работейки заедно при конструирането на различни неща.
Клуб „Гейминг“ за по-големите, в който учениците ще се научат да програмират свои неща. Целта ще бъде и да се научат на полезните неща от дигиталния свят, както и как да се предпазват там.
Ателие „Цвят и хармония“ – работа с глина, с дърво, витражни техники, рисуване с нестандартни методи, като с ръце и шпатула и други. В апликации, колажи и картини децата ще пресъздават обичаите и традициите на общностите.
За учениците в прогимназиален етап са планирани разнообразни клубове, като всеки един от тях е конструиран да подпомага образователния процес чрез учене по-интересен и забавен начин:
Клуб „Ментална математика“ – помага за развиване на логиката и създава предпоставки за по-добро разбиране на математическите науки чрез един интересен и забавен подход.
Клуб на Изобретателя - Този курс ще помага на учениците да развиват креативно и логическо мислене и да работят в екип. Децата ще бъдат разделени в групи и ще създават собствен прототип на изобретение, което може да бъде свързано с учебния материал. Докато работят по него, те ще четат и научават много неща, вкл. извън учебния материал по темата, но ще могат да се опознаят в една истински непринудена среда и така да преодоляват различията си.
Клуб на Пътешественика – Чрез проектно-базиран подход, учениците сами ще изследват различни държави, бита и културата на други народи, вкл. назад във времето, като това ще бъде допълнителна мотивация на учениците да изучават география и история по интересен и запомнящ се начин.
Клуб „Театрали“ – учениците в курса заедно, само ще напишат сценарий и с помощта на ръководителя ще поставят пиеса в края на годината.
Ателие „Занаяти и Арт“ – учениците ще изучават стари занаяти като килимарство, грънчарство и други и ще майсторят различни изделия преплитайки културата на двата етноса в своята работа.
Работата в тези клубове е базирана на екипна работа, като в процеса на търсене, учениците ще могат да развиват и своите четивни и умения за разбиране на информация.
Децата в трите детски градини и подготвителните групи във 2-ро ОУ и 4-то ОУ ще се включат в Ателие „Сръчковци“ – апликиране, конструиране, моделиране, работа с еко материали, рисуване чрез различни и занимателни техники, Клуб „Млади артисти”, Клуб „Светът около мен“ - разгръщането на потенциала на всяко дете за личностно развитие, успешна реализация и социализация и Ателие „Цветна градина“ – в часовете по градинарство и еко проекти децата ще се учат на отношение и любов към природата и нейното опазване.
За всеки срок е планирано да се правят общи занимания на клубовете, като учениците от дадено училище ще посещават другите в съответния клуб. Родителите също ще бъдат поканени и включени да вземат участие в дейността на клубовете, за да се запознаят от „първа ръка“ какво правят децата им.
/продължава в Начин на изпълнение/ |
341 368.00
|
0.00
|
Дейност 2: Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда: В мултикултурната среда, в която работят и преподават, учителите са изправени пред редица предизвикателства с вързани с нетолерантност и предразсъдъци към етнически малцинства и религиозни групи и неразбиране и приемане на различията. В този контекст е изключително важно учителите да бъдат подпомогнати професионално да разберат значението на модела на компетенции за демократична култура и за потенциала, който притежава този модел за образованието и да го прилагат по най-добрия начин в практиката си. Въпреки, че учителите вече прилагат много от елементите на рамката на компетенциите за демократична култура, има някои от тях, които са неясни извън извън тесен кръг от специалисти, а други са представени на разбираем език но имат специфично значение, определено в контекста на рамката. За да се избегнат рисковете от неразбиране при учителите и правилно прилагане на специфичните компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда, сме планирали педагогически специалиста и медиатори от партньорите по проекта да преминат обучение „Референтна рамка на компетенциите за демократична култура – концептуални модели, взаимодействия и приложения в мултикултурна среда“ с присъждане на 1 квалификационен кредит.
В контекста на това, че съществува двупосочно отношение между компетенциите за демократична култура и дигиталния свят, образованието трябва да отчита действителния живот и елементите от действителността, които са познати на учащите се - т.е. учителите трябва да могат не само да имат дигитални компетенции, но да могат да фасилитират децата и учениците по всички въпроси свързани с безопасния интернет. Планираме едно 4-часово обучение за онлайн рисковете и как да бъдат преодолявани с цел повишаване на знанията на учителите по темата.
Планирали сме още едно 8-часово обучение по изключително „гореща“ тема свързана със зависимостите и агресията.
|
3 150.00
|
0.00
|
Дейност 3: Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори: Ще бъдат създадени 3 Клуба на родителя – 2 в гр. Берковица и 1 в Замфирово. Медиаторите в образователните институции ще организират и водят дейността на клубовете. В клубовете ще бъдат привлечени, както родителите на децата чийто майчин език не е български, така и родителите на децата чийто майчин език е български. Целта ще бъде те да обсъждат заедно различни проблеми, както образователни, така и от социалния живот на семействата. Да планират заедно инициативи и програми за сближаване на децата от двата етноса. Да решават в дух на разбирателство и толерантност всички възникнали между децата проблеми и спорове на етническа основа и други. Да организират и провеждат общи събития.
В началото ще бъдат организирани и проведени обучения за родители за повишаване на социалните им компетенции, повишаване на мотивацията за подпомагане на децата им в образователния процес и по – активно участие в училищния живот и дейност, свързани с интеркултурното общуване и приобщаващото образование. Теми на обученията ще бъдат: 1. Отговорното родителство. 2. Какво означава приобщаващо образование? 3. Как да помогнем на децата ни да се приобщят по – добре в училище и извън него? 4. Работещи модели за приобщаване – добри практики, от които да почерпим опит; Други.
За преодоляване на негативните нагласи към различията и непознатото (каквито тенденции има между представителите на двата етноса), клубовете ще планират и организират инициативи за сближаване на общностите чрез съвместно участие в позитивни, сплотяващи и обединяващи дейности, в които ще участват, както родителите, така и децата:
Дни на националната кухня. Ще бъдат сформирани екипи от различните общности и под ръководството на медиаторите ще приготвят заедно храната, която ще бъде представена в определен от клуба ден, в който ще бъдат поканени всички желаещи да се присъединят.
Еднакви чрез музиката. Ще бъде проведено масово музикално-танцово мероприятие, където да се включат повече родители и деца организирано под формата на танцово-музикална забава на открито със състезателен характер.
Празнуваме заедно. Родителите, които членуват в клубовете заедно с медиаторите ще изработят културни календари на клубовете и ще ги реализират в рамките на изпълнението на проекта. След приключване на дейностите тези културни календари ще продължат да се реализират с подкрепата на общината е местните общности.
|
91 032.00
|
0.00
|
Дейност 4: Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност: Всяка етническа общност или малцинство по друг признак (хора с увреждания) има своите качества и своите специфики. Сред децата в училищата, в които има билингвални, все още съществува нагласа за негативно отношение към различния, което до голяма степен е породено и от родителските виждания. Продължава да битува модела на отчуждение към малцинството, което подхранва негативни нагласи и стереотипи в децата от семейства от неромски произход. Има множество инциденти от омраза, предизвикани от предразсъдъци, негативни обществени нагласи, расизъм и ксенофобия.
С цел да повишим информираността сред учениците, както и да създадем предпоставки за трайно елиминиране на негативните нагласи и стереотипи, планираме да се проведе информационна кампания-дебат „Ние не сме различни“, която ще включва въпроси свързани с толерантност към различието, преодоляване на негативните предразсъдъци и превенция на агресивното поведение и насилието.
Втората кампания ще засяга въпроси свързани със здравето в контекста на правилното хранене и здравословен начин на живот, вкл. хигиена. И в двата етноса има съществено неглижиране по темата, както и недостатъчна информация, а здравето е основополагащо за развитието на обществото и следва децата от най-ранна възраст да изградят правилна „здравната култура“.
И двете панирани кампании са в изпълнение на заложеното в Наредба 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. |
25 288.00
|
0.00
|