Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 66 888 TREES
Български

Programme: Programme "Education" 2021-2027

Planning region: All

Description

The dual training of students from Nikola Obreshkov Profiled High School of Natural Sciences and Mathematics, Kazanlak, in the profession of "Applied Programmer", the specialty "Applied Programming" is a guarantee for a significant investment in the preparation of highly qualified professionals trained in information and communication technologies in the condition of  a market economy and globalization. This approach transforms the educational environment and creates a new type of partnership between school and business. Work-based learning helps students to get familiar with real-life situations and relashionships between school-business-student-mentor-teacher and parent, which is a premise for raising professionally confident young individuals who can quickly acquire skills, knowledge and development of key competences such as teamwork, time management, communication and other skills, competitive in the Bulgarian and European Labor market.
This project application "Development of the dual training system in the municipality of Kazanlak" will support the development of the vision,the technical and engineering infrastructure of Kazanlak Municipality and its transformation into an attractive place for living and business - a centre of educational and cultural opportunities with potntial for the successful realization of young people.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.: Дейността е насочена към разширяване на дуалното образование по ИТ и програмиране на учениците от първи и втори гимназиален етап за задоволяване на нуждите от професионално подготвени квалифицирани кадри на пазара на труда в съответствие с визията и развитието на община Казанлък. Това предопределя необходимостта от висока степен на комуникационна и дигитална компетентност и успешна реализация на учениците, обучавани в ППМГ по професия „Приложен програмист“ в дуална форма на обучение. През уч. 2024/25 г. по тази професия в гимназията се обучават ученици в X, XI и XII клас. Дуалната система е гаранция за осигуряване на добре подготвени кадри за икономиката на община Казанлък, допринасяйки за нейния стабилен растеж и развитие на потенциала ѝ. Организирането на обучение чрез работа (дуално обучение) е възможност за: 1. създаване на нов тип отношения на партньорство между училище и бизнес; 2. усъвършенстване на професионалните умения на учениците; 3. повишаване на научната подготовка на учители по професионална подготовка; 4. педагогическа подготовка и методическо усъвършенстване на наставниците. В рамките на тази дейност ще бъдат обхванати 26 ученици от 10 кл. (1 гимназиален етап) на уч. 2024/25 г. на ППМГ "Никола Обрешков", гр. Казанлък, и 26 ученици във 2-ри гимназиален етап през следващите две учебни години, обучавани по професия "Приложен програмист". Дейността ще се изпълнява за 24 месеца. Асоцииран партньор по дейността е "Арсенал" АД. Дейностите за учениците в първи гимназиален етап (10 кл.) ще се осъществят в рамките на образователния процес, извън седмичното разписание в съответствие с държавни образователни стандарти за училищното проф. образование, а именно: а) уточняване на критерии за обучение на ученици в реална работна среда; б) информиране на учениците от десети клас и техните родители/настойници относно възможностите за: - пробно стажуване в реална работна среда; - допълнителни занимания по ПП; в) приемане на заявления от учениците (със съгласието на родителя) за дейностите по б); - разпределение на учениците, заявили желание да участват в дейностите по б); - подаване на молба от работодателя до Инспекция по труда за получаване на разрешение за работа на лица, ненавършили 18 години; - сключване на споразумение между фирмата работодател и ученика; - разработване на учебни програми за пробно стажуване и за допълнителна професионална подготовка; - изготвяне на график за обучение на учениците по б); - определяне на наставници от фирмата работодател за провеждане на пробно стажуване по б); - провеждане на обучение от учители (от гимназията) на наставниците за работа с ученици; - след изпълнение на всички от горепосочените стъпки се провеждат допълнителни занимания по ПП, както и „пробно стажуване“ на учениците чрез работа в реална среда; г) учениците задължително се застраховат за сметка на проекта за времето на пробно стажуване; За проведеното обучение на наставниците се осигурява възнаграждение (за сметка на проекта) на учителите от гимназията, както и възнаграждение за разработването на учебни програми по специалността; д) при успешно пробно стажуване на всеки ученик се издава сертификат, удостоверяващ обстоятелствата за пробен стаж в реална работна среда; е) изплащане на надбавка (за сметка на проекта) за стипендия на всеки ученик, на когото е издаден сертификат за всеки един ден, през който е участвал в пробното стажуване; ж) дейността завършва с оценяване на уменията на учениците (от наставниците/учителите) за придобитите компетентности от дуалното обучение. За дейността се осигуряват компютърни конфигурации за всеки от учениците, участващи в обучението чрез работа, лиценз за софтуер за всеки ученик.За наставниците, определените от фирмата работодател, се осигурява възнаграждение по проекта. Дейностите за обучение на ученици в XI и XII клас ще бъдат като част седмичното разписание. 501 697.00 0.00
Обучение на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение.: 1. С цел да се повиши квалификацията на учителите по професионална подготовка, което да осигури възможности за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение и адаптирането на ПОО към изискванията на пазара на труда ще се проведе обучение без квалификационни кредити на 5 учители от училището от лицензирана обучителна организация - за сметка на проекта. Обученията без квалификационни кредити са с продължителност до 24 академични часа (3 дни), от които поне 8 академични часа са за практическо обучение (стажуване) в партниращото предприятие. 2. С цел осигуряване на по-високо качество на обучението в реална работна среда на учениците от дуална система на обучение ще бъдат повишени методическите и педагогически умения на наставниците, с което ще се гарантира ефективността на практическото обучение на учениците във втори гимназиален етап. Ще се проведат по едно обучение в рамките на две учебни години за 13 наставници, определени от асоциирания партньор, по Програмата за обучение на наставници, одобрена от министъра на образованието и науката със Заповед № РД 09-997/ 02.04.2019 г. и последващите нейни изменения - за сметка на проекта. Всяко обучение ще бъде с продължителност до 32 учебни часа, от които поне 8 учебни часа ще бъдат проведени в ППМГ с оглед на постигане на максимален ефект от изпълнението на дейността. На всеки участник (учители и наставници) в дадено обучение се издава сертификат - за сметка на проекта; За обученията ще бъде наета зала с презентационна техника. Ще бъдат осигурени консумативи, материали и учебна литература за провеждане на обученията на учители и наставници - за сметка на проекта. За времето на обученията ще бъдат осигурени кафе паузи и обяд за всеки от участниците (учители и наставници). 3 120.00 0.00
Информационни кампании и кариерно ориентиране: Днес младите хора на България живеят в динамична дигитална среда и са изправени пред предизвикателството непрекъснато да учат и усъвършенстват своите знания и умения в областта на информационните и комуникационни технологии. Целта на тази дейност е: - чрез информационна кампания да се запознаят представителите на бизнеса за същността и значението на дуалната форма на обучение по професия "Приложен програмист" като най-прекият път и доказано ефективен начин за повишаване качеството на професионалното образование и обучение; - запознаване на родители, ученици и общественост с привлекателността на дуалната форма на обучение и практическата приложимост на професията, както и за възможностите за професионална реализация; - кариерно ориентиране на учениците от прогимназиален етап и първи гимназиален етап, които не се обучават в дуална форма на обучение. 200 886.80 0.00
Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда - Продължение на Дейност 1: Продължение от дейност № 1: Описаният във ФК избор на асоцииран партньор е въз основа на опита, който училището има с „Арсенал“ АД за обучение на ученици в дуална форма в реална работна среда през последните 2 години. Освен с „Арсенал“ АД, училището има опит и с други IT фирми от региона („е-Динамикс“, ДАВИД Холдинг, ITBP Project, „Матев строй“ и др.), в които учениците се обучават в реална работна среда извън учебното време, а в някои фирми са стажували пробно или полагат часове по практика по професията. Дуалното обучение на учениците ще допринесе учениците да управляват своето време и целенасочено, задълбочено, регламентирано и сигурно да се обучават в реална работна среда. В същото време споменатите фирми изпитват недостиг от кадри, а опитът показва, че част от учениците остават да работят в гореспоменатите предприятия, докато учат в XII клас. В тази връзка е необходима съществена подкрепа на дуалната форма на обучение по професия „Приложен програмист“ в съответствие с пазара на труда в региона. Съществената подкрепа на дуалната форма на обучение се изразява в осигуряване на опитни наставници, на учебни програми за професионална подготовка, на пробно стажуване, на застраховане на учениците, на придобиване в училищна възраст на учениците на професионални умения по специалността „Приложно програмиране“, на осигуряване на помещения, техника и т.н. С оглед развитието на община Казанлък, като силно индустриализирана зона в областта на машиностроенето и все по-голямата нужда от специалисти за автоматизация чрез дигитализация на производствените процеси, са необходими висококвалифицирани кадри, които да работят и поддържат софтуер в областта на производството. С подготовката на ученици в реална работна среда работодателите може да разчитат на местни кадри. В бъдеще в община Казанлък ще се търсят все повече специалисти, които могат да поддържат роботизацията в производствените процеси. Учебните програми ще бъдат свързани с езика за програмиране C#, ASP.NET, работа с база данни, математически основи на програмирането, алгоритми със структури от данни, програмиране на вградени системи, функционално програмиране, операционни системи и тяхното практическо приложение. В община Казанлък съществуват малки IT фирми, които имат необходимост от висококвалифицирани кадри в областта на програмирането. Дейностите по проекта са насочени към учениците в гимназиален етап. Планираните дейности, от една страна, са във връзка с изпълнение на целите на проекта, а именно разширяването на дуалното образование чрез обучение на 26 ученици в дуална форма на обучение за задоволяване на нуждите от професионално подготвени квалифицирани кадри на пазара на труда. Предимствата на дуалната система в професионалното образование са гаранция за осигуряване на добре подготвени кадри за местната икономика, допринасяйки за стабилен растеж и развитие на потенциала ѝ, както и за оставането на младите хора в община Казанлък. От друга страна, се очаква планираните дейности да доведат до очакваните резултати от реализиране на проекта във връзка със задоволяване на нуждите от професионално подготвени квалифицирани кадри на пазара на труда, които да се реализират в местната икономика. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).