Identification

UMIS Number BG05SFPR002-1.004-0541-C01
Project Name Improving environmentally friendly behaviour and working environment at Kosara-R Ltd.
Beneficiary 120042125 KOSARA-R
Funding ESF+ ==> Human Resources Development 2021-2027
Date of the Contract/Order 05.11.2024
Start Date 05.12.2024
End Date 05.06.2026
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant In execution (starting date)
Location of Performance
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Южен централен (BG42), Смолян (BG424), Смолян, гр.Смолян

Description

Brief description
Косара-Р ЕООД  развива своята икономическа дейност в сектора на производство на горно облекло. Предприятието се намира в гр. Смолян, а производствената дейност се осъществява на две работни площадки в рамките на града. Настоящият проект има за цел да подобри здравословната и безопасна работна среда в Косара-Р ЕООД и да предприеме стъпка в посока прилагане на екологосъобразни практики в компанията и насърчаването на еко култура сред служителите й. В рамките на изпълнението на проекта са предвидени следните дейности: 
1.	Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд в Косара-Р ЕООД, която ще обхване всички заети лица.
2.	Осигуряване на колективни предпазни средства за защита от неблагоприятен микроклимат и на двете работни площадки на предприятието.
За постигането на тези цели Косара-Р ЕООД ще възложи на външен изпълнител, притежаващ необходимата квалификация, извършване на преглед на дейността на предприятието и разработване на съответните „зелени“ модели на организация на труда. Също така фирмата ще закупи общо 22 бр.  моно и мулти сплит климатици и 1 бр. VRF система. Внедряването на по-ефективни системи за отопление и охлаждане ще доведе до постигане на оптимални нива, касаещи температурата на въздуха, относителната влажност на въздуха и скоростта на движение на въздуха във всички работни помещения на предприятието. В допълнение реализирането на дейността ще доведе до положителни резултати по отношение на здравето на служителите, като се минимизират рисковете от респираторни заболявания в следствие на неблагоприятен микроклимат.
Постигането на заложените цели ще осигури условия за въвеждане на екологосъобразни практики в цялостната организация на работа в предприятието; ще насърчи служителите да прилагат екологосъобразно поведение по време на работа; ще подобри цялостния микроклимат и комфорт на заетите в компанията лица по време на работа.
Activities
  • Activity: Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Дейността ще включва следните четири етапа, които са задължителни и ще се реализират в посочената логическа последователност: 1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. Конкретните дейности във връзка с реализацията на всеки от 4-те етапа за Косара-Р ЕООД ще включват следното: ЕТАП 1: - Анализ на работните места в предприятието и присъщите им функции чрез посещение на място и интервюта с всички 32 служители. - Анализ и оценка на организацията на труда и работните процеси, изготвяне на процесограма. - Идентификация на области (процеси и операции) с възможност за оптимизация и внедряване на зелени практики. Такива области биха могли да бъдат ресурсоемки процеси, употреба на оборудване с нисък енергиен клас, неадекватно управление на отпадъците, неидентифицирани възможности за рециклиране и оползотворяване на отпадъците и др. Продължителността на етапа ще бъде около 1 месец (20 работни дни), вземайки предвид броя на служителите, интервюиране средно на 3-4 служители на ден (10 работни дни) и проследяване на всички процеси, свързани с дейността, транскрибиране на интервюта (4 работни дни) и анализ на основните моменти и идентифициране на области с възможност за оптимизация (6 работни дни). ЕТАП 2: - Проучване на добри зелени практики в световен мащаб, приложими за текстилния сектор; - Разработване на индивидуални "зелени" модели за работните процеси, отчитащи спецификата на предприятието чрез създаване на процедури/ наръчник за екологично изпълнение на процесите. Примерни процеси в Косара-Р ЕООД обект на зелени модели биха били: дизайн и моделиране; кроене; шиене; снабдяване и логистика; гладене и др. - Разработване на „зелени“ карти за организация на работните процеси на 8 вида длъжности. Продължителността на етапа ще бъде около 2 месеца, вкл. проучване 1 седмица, разработване на зелени модели около 4 седмици в зависимост от броя процесите и разработване на зелени карти за 8 вида длъжности – 2 седмици. ЕТАП 3: - Съставяне на подробен план/програма за внедряване на "зелените" модели в Косара-Р ЕООД, включително времеви рамки и ресурси. - Презентация на плана и мерките пред ръководството, съгласуване и утвърждаване от ръководството. Продължителност на етапа около 2 седмици. ЕТАП 4: - Провеждане на присъствени и онлайн обучения за персонала на Косара-Р ЕООД за прилагане на новите "зелени" модели и промените в работните процеси. - Стъпково въвеждане на "зелените" модели в работната среда и осъществяване на ефективни механизми за мониторинг на изпълнение на процесите, с цел гарантиране на устойчивост по отношение прилагането на модела в предприятието. Продължителност на етапа около 2 седмици. Обща очаквана продължителност на дейността: 4 месеца, вземайки предвид броя на длъжностите, бр. на работните площадки и потенциалните процеси и времето за възлагане на услугата., Contracted Amount: 6 400.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд: Дейността предвижда осигуряване на колективни предпазни средства за защита от неблагоприятен микроклимат. Настоящо положение: компанията ползва собствени помещения на два адреса в гр. Смолян: Площадка 1: ул. „Коста Аврамиков“ 2А Сградата е на 5 етажа с РЗП 1560 м2. От ет. 1 до ет. 4 са разположени производствените пространства с площ 320 м2 и кубатура 1056 м3 на всеки етаж. На ет. 5 се помещават работна канцелария, моделиерна и административен офис с обща площ 280 м2 и кубатура 700 м3. Настоящото отопление е посредством 2 броя по 82 KW котли на твърдо гориво, работещи на въглища. Охлаждане няма, като това създава дискомфорт за служителите през лятото. При високи температури навън и постоянна работа на машините температурата в производствените помещения се повишава, като работният микроклимат не е оптимален. Друг недостатък при отоплението с котлите е запрашеността при горенето на въглища и голямото отделяне на сяра в този процес, което влияе неблагоприятно върху качеството на въздуха в помещенията. Площадка 2: ул. „Славееви гори“ 24 Косара-Р ЕООД ползва ет. 1, в което се помещават хале и работна част с обща площ 684,24 м2 и кубатура 2566 м3, както и ет. 2, което обхваща халева част с площ 396 м2 и кубатура 1782 м3. В момента всички помещения на тази площадка се отопляват чрез електрически радиатори, което е крайно недостатъчно за постигане на оптимален микроклимат и комфорт. Ел. радиаторите нямат достатъчна мощност, за да загреят ефективно големия обем на помещенията и не са адекватни за площта и височината на работните пространства. Допълнително неудобство за работещите е липсата на охлаждане, което създава дискомфорт през лятото. Липсата на ефективни системи за охлаждане и отопление са предпоставка неблагоприятни последици за здравето на работещите лица като температурни стресове и дискомфорт, които могат предизвикат болки в гърба и врата; развитие на проблеми с респираторната система; опасност от разпространението на вируси и бактерии в работната среда, увеличавайки риска от заболявания от студ и грип. Посочените неблагоприятни последствия върху здравето на служителите са идентифицирани и в извършената оценка на риска, в която са направени предписания за закупуване на по-ефективни системи за отопление и охлаждане. Съгласно Протокол за контрол на микроклимат № А732/26.10.2023г. измерените стойности на температурата, относителната влажност на въздуха и скорост на движение на въздуха са извън нормите и в двете производствени бази, като е отправена препоръка за монтиране на климатични инсталации (за всички помещения и в двете сгради) за гарантиране на оптимален микроклимат (и през земен и през летен сезон). Планирани мерки чрез дейността: внедряване на системи за отопление и охлаждане с по-висока ефективност и съобразени със специфичните изисквания на производствените бази. Площадка 1 (26 заети лица, 5 ет. с РЗП 1560 м2, кубатура 1056 м3 на всеки ет. от 1 до 4, ет.5 с кубатура 700 м3): ет.1: 2 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 3 вътрешни тела за 2 работни помещения ет.2 (гладачни и кроялни помещения): 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 2 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела. ет.3 (шевни и гладачни помещения, моделиерна, съблекалня): 4 бр. моно сплит системи; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела ет.4 (шевни и гладачни помещения): 3 бр. моно сплит системи; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела ет.5: 1 бр. моно сплит система за работно помещение за технолози Площадка 2 (6 заети лица, ет.1 с кубатура 2566 м3, ет.2 с кубатура 1782 м3): ет.1 (преддверия, складови помещения, работни помещения): 2 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 3 вътрешни тела; 3 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 2 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 4 вътрешни тела. ет.2 (преддверие, кроялно помещение, стая за поддръжка): 1 бр. VRF система, 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 2 вътрешни тела; 1 бр. моно сплит система., Contracted Amount: 349 167.00 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: RUVEX AD, Contracted Amount*: 349 144.43 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Employed, incl. self-employed, Measure Unit: Number, Base Value: 0.00 , Target amount: 32.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 391 123.70 BGN
Grant 391 123.70 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 78 224.74 BGN
Percentage of EU co-financing 83.81 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Доставка и монтаж на средства за колективна защита (климатични системи), свързани с подобряване условията на труд, по обособени позиции: Обособена позиция 1: Работна площадка 1: гр. Смолян, ул. Коста Аврамиков 2А Обособена позиция 2: Работна площадка 2: гр. Смолян, ул. Славееви гори 24 , Estimated Amount: 296 935.00
  • Differentiated position 1: Обособена позиция 1: Работна площадка 1: гр. Смолян, ул. Коста Аврамиков 2А
    Contractor: RUVEX AD
    Contract total funded value: 157 966.00
  • Differentiated position 2: Обособена позиция 2: Работна площадка 2: гр. Смолян, ул. Славееви гори 24
    Contractor: RUVEX AD
    Contract total funded value: 138 954.00
Procedure 2 Subject to due process: Извършване на СМР по изграждане на VRF система, Estimated Amount: 52 232.00
  • Differentiated position 1: Извършване на СМР по изграждане на VRF система
    Contractor: RUVEX AD
    Contract total funded value: 52 224.43

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN