Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 59 431 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

With this project, PLANEX VARNA Ltd. will build on its corporate policies to protect health and safety at work, manage and minimize occupational hazards and improve the quality of the working environment.
Ensuring occupational health and safety (OHS) and a conducive working environment are our important corporate objective, a prerequisite for sustainability, successful achievement of company objectives, effective use of workforce, productivity growth, satisfaction of all stakeholders.
We will ensure higher than existing standards of OHS and prevention of occupational hazards through effective measures to strengthen the mental and physical health of 235 employees and provide a quality work environment adapted to new environmental, economic and labor challenges. 
We will implement the following activities: 
- Development of "green" models of work organization, "green" maps for organization of work processes by workplaces, implementation of environmentally friendly practices in the production process and motivation of environmentally friendly behavior for 102 employees. 
- Training on psychological support and mitigation of psychosocial risk factors, promotion of good mental health, prevention of stress and occupational burnout, reduction of the effects of the COVID pandemic on mental health for 102 employees.
- Measures to reduce the risk of accidents and occupational diseases, taking preventive measures through more reliable and new personal protective equipment, special workwear and collective protection equipment to secure the sites where we are working, which will benefit 154 employees. 
- Improving social and living conditions by providing rest rooms and improving the microclimate of existing ones, which will benefit all 235 workers.

Successful implementation of the project over 12 months will increase employee satisfaction and ensure sustainable employment.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 Въвеждане на нови „зелени“ модели на организация на работните процеси и повишаване на адаптивността към промените на екологичния и икономически преход: Дейността е в съответствие със специфична цел 1 за осигуряване на екологосъобразна работна среда. Тя ще позволи успешна адаптация на фирмените политики към променящите се модели на работа за осигуряване на климатично неутрална икономика. Стратегическата рамка на ЕС за ЗБУТ 2021—2027г. определя като ключова цел подготовката, адаптирането и управлението на промените, дължащи се на екологичния, цифровия и демографския преход и променящата се представа за традиционна работна среда. Строителството е сред секторите с най-висок дял на вредни емисии. Същевременно въвеждането на политики, съпътстващи зеления преход ще създадат нови работни места, ще увеличат дългосрочната жизнеспособност и устойчивост на строителния сектор. ПЛАНЕКС ВАРНА ООД не е регистрирано по Схемата на Общността за управление по околна среда и одит (EMAS). Дружеството е сертифицирано и има внедрени СУК ISO 9001 и СУОС ISO 14001, но не са налични разписани конкретни „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси. За да осигурим плавния преход към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа и да подготвим работната сила за придобиване на зелени умения, планираме следните мерки: - Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на работните места и „зелени“ карти“ за организация на работни процеси. - Насърчаване създаването на екологосъобразна „зелена“ фирмена култура и мотивиране на екологосъобразно мислене на служителите. Преходът към по-екологична икономика ще има въздействие върху нуждите от умения, което ще доведе до повишено търсене на квалифицирана работна ръка с такива умения. - Въвеждане на новаторски решения и инвестиции за спестяване на ресурси и опазване на околната среда, на екологични производства, разработка на нови бизнес модели и предлагане на по-устойчиви продукти и услуги. При идентифицирана необходимост ще бъдат предвидени и нови екологични производствени инвестиции, променящи организацията на труда в предприятието. - Обучение на целевата група, с фокус внедряване на „зелени“ модели на организация на труд. С оглед успешно постигане на целта за осъществяване на прехода към климатично неутрална икономика, от особено значение е да се определят опитът и познанията, които трябва да притежава персоналът за постигането на добри резултати в прилагането на „зелените“ практики. Това ще се постигне чрез специализирано обучение на всички лица от целевата група за прилагането на нововъведените екологични практики. Целева група: 102 работни места. Моделите ще бъдат разработени за следните обособени структурни звена: Група 1: Работещи в Администрация - 47 работни места със съответните функции: ръководен и административен персонал, офис служители и инженерни длъжности, описани по длъжности в р.9. Група 2: Пряко заети в строителството - 55 работни места със съответните КЛЮЧОВИ И РЪКОВОДНИ функции: „Електротехник/електромонтьор“ – 5бр., „Кофражист“ – 11бр., „Кранист“ – 5бр., „Н-к строителен обект“ – 5бр.„Организатор група в строителството“ – 9бр., „Помощник технически р-л“ – 2бр., „Технически ръководител“ – 18бр Дейността ще включва следните ЧЕТИРИ ЕТАПА, които ще се реализират в посочената логическа последователност: •Преглед на моментното състояние на ПЛАНЕКС ВАРНА ООД и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. •Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. •Разработване и приемане на План от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. •Въвеждане и прилагане в ПЛАНЕКС ВАРНА ООД на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, включително обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. 20 000.00 0.00
Дейност 2 Осигуряване на психологическа подкрепа, превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и на ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве: Дейността предвижда разработване и внедряване на инструменти, модели и програми за изследване и управление на стреса на работното място, в съответствие със специфична цел 2 на проекта за насърчаване на доброто психично здраве, превенция на психо-социални рискове, профилактика и управление на професионалния стрес и прегряване, както и смекчаване на ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве. Съгласно изследването "Психосоциални рискове в Европа - Разпространение и стратегии за превенция" на Европейската агенция за безопасност и здраве при работа (EU-OSHA), половината от работниците в ЕС считат, че стресът е често срещан на работното място и че той допринася за голяма част от загубените работни дни. За преодоляване на опасностите са необходими мерки, които предполагат промени в работната среда - прилагане на намеси за насърчаване на доброто психично здраве и превенция на психичните заболявания на работното място, както и преодоляване на неблагоприятните ефекти в резултат на пандемията от COVID-19. Сред основните цели на Националната програма за безопасност и здраве при работа 2022-2024 г. е Прилагането на мерки за подобряване на здравето и безопасността на работещите в контекста на възстановяване от пандемията от COVID-19, зеления и дигиталния преходи, икономическите и демографските предизвикателства и променящата се представа за традиционна работна среда. Специалистите алармират, че стресът е „бичът на десетилетието“ и че той трябва не само да се лекува, а да се профилактира и избягва активно. Състоянието на „бърнаут“ се обозначава като последният стадий на процес от безуспешни опити за справяне с отрицателни стресови ситуации. Като причина за възникването му се посочват личностните фактори, обществената среда, факторите на работното място и взаимодействието между индивида и работна среда, повлияно от поведението на съответната организация. Психо-социалните и организационни рискови фактори като висока работна натовареност, кратки срокове за изпълнение, дълго или нестандартно работно време, несигурна работа или работа в изолация могат да допринесат за развитието на хронични разстройства. Последствията от тези процеси за работниците водят до несигурност на работните места и интензификация на труда. Целева група: 102 лица Администрация - 47 лица: ръководен и административен персонал, офис служители и инженерни длъжности - описана подробно в р.9 на настоящия формуляр. Строителство - 55 лица – „Електротехник/електромонтьор“ – 5 бр., „Кофражист“ – 11 бр., „Кранист“ – 5 бр., „Началник строителен обект“ – 5 бр.„Организатор група в строителството“ – 9 бр., „Помощник технически ръководител“ – 2 бр., „Технически ръководител“ – 18 бр. Дейността включва изпълнение на следните мерки: • Адаптиране на най-добри практики за насърчаване на доброто психично здраве, превенция на психо социалните рискове и заплахи и осигуряване на благосъстояние на работното място; • Запознаване на целевата група с характеристиките на явлението "бърнаут", сигналите за неговото откриване и проявите му; • Запознаване на целевата група с инструментите за ранна превенция на състояния, свързани с физическо, емоционално и психическо изтощение; • Анализ на причините и методи за преодоляване на нагласи, свързани с отрицателно и критично отношение към работата, нежелание за започване на работа, раздразнение към членовете на екипа или към клиентите, емоционално отдръпване от колеги и клиенти, липсата на смисъл, значение и личен принос към работните процеси, водещи до напускане на работа; • Запознаване на целевата група с последиците и ефектите от COVID пандемията и прояви на възможните последствия върху менталното здраве; • Организиране на тренинги за психологическа подкрепа, смекчаване на психо-социалните рискови фактори, насърчаване на доброто психично здраве, превенция и профилактика на стреса и професионалното прегаряне, редуциране на ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве за 102 служители. 20 000.00 0.00
Дейност 3 Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло: Цел: Подобряване на превенцията и минимизиране на свързани с работата заболявания и злополуки чрез закупуване на нови ЛПС и специално работно облекло, които досега не са използвани в ПЛАНЕКС ВАРНА, както и такива, които осигуряват по-висока защита в сравнение с използваните сега. Тази дейност е тясно свързана и способства за постигането на специфична цел 3 на проекта. Съгласно данни на ГДИТ за 2021г., сред констатираните нарушения на ЗБУТ в България, най-много са установени в сектор „Строителство“. Секторът се определя като високо рисков по отношение безопасността на труда и е отговорен за над 30% от всички професионални наранявания. Сред най-честите причини за трудови злополуки - падане от височина, затрупване от земни маси, блокиране при срутвания, токов удар, ПТП, злополуки от машини и оборудване. В Препоръките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на риска при работа към Оценката на риска на дружеството се акцентира върху контрола по използване на ЛПС, комплектоването им в съответствие с рисковите фактори на работните места, ежегодното им обновяване и актуализиране. Програмата за безопасност и здраве на ПЛАНЕКС ВАРНА и Програмата за минимизиране на риска препоръчват, при риск, който не може да бъде избегнат или намален чрез средства за колективна защита и различна организация на работа, да се използват ЛПС и специално работно облекло. Ето защо дейност 3 е планирана на база актуална Оценка на риска, Списък на работните места и видове работа, при които се използват ЛПС в ПЛАНЕКС ВАРНА, Становище с предписания и Програма за минимизиране на риска-План програма за осъществяване на организационни и технически мерки за премахване, ограничаване и намаляване на професионалните рискове на основание на чл.20, ал.3, т.10 от Наредба 5/1999г. С цел предприемане на ефективни действия за минимизиране на риска са извършени: - Преглед на състоянието на ЛПС и специално работно облекло в ПЛАНЕКС ВАРНА; - Анализ на информацията в Оценка на риска и Програмата за минимизиране на риска. Те препоръчват да се предвидят конкретно следните ЛПС и мерки: • подходящо разположени точки за закрепване (закачане) на лични предпазни средства (предпазни колани, сбруи); • вертикални/хоризонтални осигурителни въжета, монтирани преди започване на работа; • елементи за задържане при падане (мрежи, козирки). - Идентифициране на нуждите и потребностите на целевата група от нови за дружеството ЛПС и специално работно облекло и такива с подобрени характеристики спрямо ползваните в момента; - Определяне на целева група за дейността: лица, които имат постоянен контакт с потенциални опасности - общо 154 лица, работещи в дружеството на различни позиции, пряко заети в строителството. Анализът в ПЛАНЕКС ВАРНА е извършен по длъжности, рискове/възможни опасности и видове препоръчвани ЛПС и специално работно облекло. За справка - приложен Списък на работните места и видовете работа, по строителни специалности, видове ЛПС, срок на износване и рискове, които следва да бъдат ефективно предотвратени при употребата им. - Планиране закупуването на ЛПС и специално работно облекло. Видът и характеристиките на планираните ЛПС и специалното работно облекло гарантират надграждането на минималните изисквания за осигуряване на ЗБУТ, както и прилагане на по-висок стандарт на работната среда и по-добро ниво на предпазване и защита от нормативно определения минимум. Преимуществото на планираните ЛПС и специално облекло спрямо характеристиките на наличните ЛПС по видове са детайлно описани в Приложение V. Чрез осигуряването им считаме, че ще постигнем следните ефекти: • Подобряване на превенцията на злополуки и професионални заболявания; • Минимизиране на рисковите фактори за травматизъм и злополуки; • Подобряване на качеството на работната среда и безопасните условия на труд; • Издигане имиджа на дружеството сред служители, подизпълнители, клиенти, институции 48 289.62 0.00
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства (КПС) и обезопасяване на обектите, свързани с подобряване на безопасността на работната среда и на условията на труд: Цел: Минимизиране на риска и осигуряване на високо ниво на ЗБУТ, чрез закупуване на колективни предпазни средства за обезопасяване на обектите. Дейността е в пълно съответствие със специфична цел 3 на проекта за повишаване безопасността на работещите и намаляване рисковете на работното място. Сред основните цели на Стратегическа рамка на ЕС за ЗБУТ 2021—2027 г. и на Национална програма за безопасност и здраве при работа 2022 - 2024г. е „Подобряване на превенцията на свързаните с работата заболявания и злополуки в съответствие с подход за „Нулева смъртност“ (Vision Zero). В документите се определя като основен приоритет „Укрепване на културата на превенция в организациите и сред работниците чрез разследване на злополуките, определяне на причините, повишаване на осведомеността за рисковете, укрепване на прилагането на правилата.“ Особено внимание се отделя на прилагане на самодисциплина, самонаблюдение и поуки, извлечени от ситуации, близки до инциденти. Съгласно данни на ГДИТ за 2021г. висок дял в установените нарушения на ЗБУТ има обезопасяването на работното оборудване и технологии - най-честа причина за злополуки. Най-голям е броят на нарушения в сектор Строителство, там са най- много наложените мерки „спиране“ и „въвеждане на специален режим за безопасна работа", констатирано необезопасено оборудване, необезопасени работни места. Статистическите данни от травматизма през последните години показват, че 47% от тежкия травматизъм в строителството е в резултат на падане от височина, като най-опасни са дейностите: монтаж на сглобяеми елементи и оборудване; земни и изкопни работи; покривни работи и зидарски работи. Рисковете, свързани с работа на височина могат да бъдат разделени на две групи: тези, които възникват от падането на работници и тези, които възникват от падането на предмети върху работещите. Паданията обикновено се случват от неохраняеми ръбове или отвори на височина, покриви, през крехки материали, в изкопи, от стълби, от скелета, по стълбища. Рискът за падане следва да е предотвратим и при разлика в нивата над 2 м. е нужно обезопасяване. При превенцията на защита от падане, се залагат мерки, елиминиращи риска при източника на възникването, но ако това не е възможно се предвиждат колективни средства за защита. В Програмата за безопасност и здраве на ПЛАНЕКС ВАРНА към Оценка на риска, при работа с риск за здравето, който не може да бъде избегнат или отстранен се препоръчва използването на колективни предпазни средства (КПС), съобразно характеристиките на работните места, работните процеси и рисковите фактори. Сред тях се нареждат механичните рискове и падане от височина - при работа на преносими стълби, на скеле, при покривни и монтажни работи. В момента на строителните обекти на ПЛАНЕКС ВАРНА не са налични колективни предпазни средства. Осигуряването им ще създаде сигурна работна среда, ще повиши общата безопасност и способността на работниците да се съсредоточат върху своите задачи. Дейността е планирана на база Оценка на риска, Становище-предписания и План програма за осъществяване на организационни и технически мерки 2023г.-2024г. за премахване, ограничаване и намаляване на професионалните рискове на ПЛАНЕКС ВАРНА, съставена на основание на чл.20, ал.3, т.10 от Наредба №5/1999г. Техническите съоръжения не са свързани с модернизация на основната дейност на дружеството, не водят до увеличаване на обема на работа и капацитета на дружеството да изпълнява строителни работи, а закупуването им води само до намаляване на риска за здравето на работниците. Целева група за дейността: общо 154 лица, заети пряко в строителството, по длъжности и брой, както следва: Бояджия - 2 Кофражист - 11 Кранист - 5 Мазач - 2 Работник изолация/облицовки и настилки - 6 Водопроводчик - 5 Зидар сгради конструкции - 5 Заварчик - 1 Електромонтьор/Електротехник - 5 Организатор група в строителството - 9 Общ работник строителство на сгради - 100 Началник склад - 3. 36 795.10 0.00
Дейност 5 Осигуряване на социални придобивки за работещите в дружеството: Цел на дейността: Осигуряване на социални придобивки за работещите, чрез реализиране на инвестиции за подобряване на условията в местата за почивка и рехабилитация на всички 235 лица, работещите в дружеството. Тази дейност ще допринесе за изпълнението на специфична цел 4 на проекта. Съгласно данните на ГДИТ трето място в групата нарушения по ЗБУТ в България през 2021г. са нарушенията в областта на хигиената на труда. Най-често те касаят осигуряване на санитарно-битово обслужване, провеждане на медицински прегледи, липса на данни за измерване на факторите на работната среда. Строителството по своето естество, предполага по-тежки условия на труд и работодателите следва да полагат непрекъснато усилия както в подобряване на работната среда, така и в подобряване на средата за отдих и почивка. Когато работещите ползват специално работно облекло следва да се осигурят лесно достъпни, с достатъчно място, капацитет и с възможност за сядане съблекални. Стаи за почивка се осигуряват когато технологичният процес налага чести и продължителни прекъсвания на работата; когато има постоянно присъствие на повече хора; за осигуряването на безопасността и здравето са въведени режими на труд и почивка. В съответствие с нормативните изисквания, ПЛАНЕКС ВАРНА предприема превантивни мерки за преодоляване на рисковете, при които работниците са изложени на нездравословни или небезопасни условия на труд, като например неблагоприятни климатични условия, температурни амплитуди, прах, опасни вещества, шум, пренапрежение, принудителна работна поза, мускулно-скелетни увреждания, психологическо натоварване и стрес. В Становище- препоръки и в Програма за минимизиране на риска се препоръчва да се осигури за санитарно-битови цели: - Закупуване на инверторни климатици – тип сплит система за отопление/охлаждане на помещенията във фургонно селище - 28 бр. Фургонното селище представлява модулна база от временни преместваеми съоръжения, находяща се в гр. Варна, ул. Уста Колю Фичето № 48. Теренът е предоставен с договор за наем, а фургоните са собственост на дружеството. Базата е изградена от 34 фургона, формиращи 21 помещения за отдих и почивка, просторен кът за хранене, обособен от 3 фургона, 4 санитарни помещения и коридорни пространства, обособени от 6 фургона. Помещенията са оборудвани и обзаведени, но не разполагат с климатизация. Необходимо е подобряване микроклимата в тях и условията за хранене, отдих и почивка на работниците. За целта планираме закупуване на 28 бр. инверторни климатици - тип сплит система – 21бр. за помещенията за почивка, 4 бр. за санитарните помещения, 3 бр. за къта за хранене. Фургонното селище обслужва социално-битови нужди на работниците в техническите отдели и спомагателните звена на ПЛАНЕКС ВАРНА - инвентарен склад, включващ складови помещения за кофражи, скелета и спомагателни цехове, дърводелна и метален склад за ремонт на инвентара, които са разположени в непосредствена близост до фургонното селище. Така, целевата група, която ще бъде подпомогната включва 70 лица по длъжности, както следва: Технически организатор – технически отдел Домакин Диспечер транспортни средства Инспектор технически стандарти Главен инженер строителство Заместник главен инженер Ръководител отдел МТС Ръководител технически отдел Специалист технически отдел Ръководител проект - 6 Началник строителен обект - 5 Технически ръководител строителство - 18 Помощник технически ръководител строителство - 2 Геодезист - 3 Инженер енергетик Инженер инвеститорски контрол - част Електричество Инженер инвеститорски контрол - част ОВК Експерт стопанска дейност – ВИК Технолог - кофражни системи Специалист поддръжка - МТС и временно електрозахранване Инженер качество Началник-склад - 3 Портиери - 9 Заварчик - 1 Кранист - 1 Електромонтьор - 1 Общ работник - 5 ………………….. Допълнително описание в Дейност 5 (продължение) 121 474.92 0.00
Дейност 5 /Продължение/ Осигуряване на социални придобивки за работещите в дружеството: ПРОДЪЛЖЕНИЕ Динамиката в строителния сектор предполага всеки път осигуряване на новите обекти на дружеството с фургони за краткотраен отдих, почивка и хранене на работниците, заети в тях. - Фургони-контейнерно помещение за отдих + кухненски кът за краткотраен отдих на строителни работници - 4 бр На настоящия етап няма инсталирани помещения за отдих по обектите. Фургоните ще бъдат оборудвани със специални зони за отдих и почивка, което ще подобри комфорта на работниците по време на почивките им, ще осигури условия за хранене, ще повиши продуктивността им и ще намали риска от злополуки вследствие на преумора. Целева група: Представителите на целевата група са 174 служителя на дружеството, заети пряко в строителството по позиции и брой както следва: Бояджия - 2 Кофражист - 11 Мазач - 2 Работник изолация/облицовки и настилки - 6 Водопроводчик - 5 Зидар сгради конструкции - 5 Заварчик - 1 Електромонтьор/Електротехник - 5 Организатор група в строителството - 9 Общ работник строителство на сгради - 100 Началник склад - 3 25 лица от техническите отдели: Началник строителен обект - 5 Технически ръководител строителство - 18 Помощник технически ръководител строителство - 2 - Офис контейнер за краткотраен отдих на кранисти по строителни обекти - 1 бр На настоящия етап няма инсталирани помещения за отдих на кранистите по обектите. Контейнерите ще бъдат оборудвани със специални зони за отдих и почивка, което ще подобри комфорта на работниците по време на почивките им, ще създаде условия за хранене, ще повиши продуктивността и ще намали риска от злополуки следствие на преумора. Целева група са 5 бр. кранисти в дружеството. - Масажен стол за рехабилитация на служители в администрация-2 бр На настоящия етап в дружеството няма такива съоръжения. Считаме, че тяхното ползване от служителите ще спомогне за намаляване на стреса, борба с умората, повишаване на продуктивността, превенция на мускулно-скелетни проблеми. Целева група: Представителите на целевата група са 81 служителя - Административен персонал и офис служители, определени в Оценка на риска на ПЛАНЕКС ВАРНА като лица, изложени на рискови фактори, които имат постоянен контакт с потенциални опасности, мускулно-скелетните увреждания поради работа при принудителна и статична поза, работа с видеодисплей, изложени на стрес, психологическо и умствено напрежение, по позиции и брой както следва: Управител Специалисти Човешки Ресурси И Административна дейност Офис мениджър Технически секретар Технически организатор – технически отдел Домакин Диспечер транспортни средства Техник компютърен Ръководител ЗБУТ Инспектор здраве и безопасност при работа - 4 Инспектор технически стандарти Ръководител офис Главен счетоводител Счетоводител - 5 Служител човешки ресурси Началник офертен отдел Експерт инженеринг - 2 Главен инженер строителство Заместник главен инженер Ръководител отдел МТС Ръководител технически отдел Специалист технически отдел Ръководител проект - 6 Началник строителен обект - 5 Технически ръководител строителство - 18 Помощник технически ръководител строителство - 2 Геодезист - 3 Инженер енергетик Инженер инвеститорски контрол - част Електричество Инженер инвеститорски контрол - част ОВК Експерт стопанска дейност – ВИК Технолог - кофражни системи Специалист поддръжка - МТС и временно електроза Икономист Инженер качество Портиери - 9 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).