Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 63 968 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

Parents of children with ASD( Autism Spectrum Disorder) are facing many challenges, related to the diagnostics and therapy of this new disorder.  As a result, the child goes to many different specialists ( SLP,, psychologist, occupational therapist) with no communication among them. Parents are confused, with no clear idea what to do in order to help their child. The role of the parent is of major importance in her life. The therapist spends 2 hrs.  per week with the little patient, whilst the parent is with her/ him the whole day.  Empowering the parent with knowledge and skills make him/ her an indispensable help to the professional and multiply the effect of therapeutic work. This project's aim is to support  families in their care for the children, so they can become confident, acquire skills and knowledge in order to recognize their needs and adapt the conditions of raising them and support their development. The idea of the project is not only for the specialists to work with the kids at the clinic, but to also include the parents in the process, by consulting them, supervise and provide them with instruments- evidence- based practices- for a natural extension of the therapeutic process at home. The support for the family consists of all the therapy the child need in one place, because the child learns best in an environment he/ she knows well, and the acquired skills can be transferred in various settings.   
We focus on Specific Aim 3 with the following activities:

2.1 ECD services- forming parenting skills, family consulting...for children with developmental delays
2.4 Integrated social and health services for children and youth till completion of secondary school, but no more than 20 years of ageq inclusive of children with disabilities and need of medical care.
2.6 Introductory and complementary trainings, inclusive of staff supervision.

Target groups: Children with ASD and their families, professionals of the Social Services Provider
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 - „Подбор и наемане на персонал за извършване на дейности по СЦ3“ – обвързва се с б.р. 2.1;: Тъй като дейностите по проект са нов формат за организациите - партньори, за проектните дейности ще бъдат наети външни специалисти и формиран нов екип. За целите на кадровото обезпечаване на всички проестни дейности ще бъдат сформирани екипи от следните външни специалисти: Екип - Фондация "Социална комуникация" - лекар невролог / на 4 часа тр. договор за 20 месеца - ключов специалист *Дейности: супервизия на екипа, интервизия, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случаи, консултиране на всички дейности насочени към целевите групи, работа с родители и работа с екип, извеждане и анализ на резултати. - психолог / СЛМ специалист- 6 часа за 20 месеца *Дейности: СЛМ терапевтична работа, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители, подготовка и провеждане на дейностите на терен. - специалист психомоторика / СЛМ специалист- 6 часа за 20 месеца *Дейности: СЛМ терапевтична работа, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители, подготовка и провеждане на дейностите на терен. - логопед / на 8 часа за 20 месеца *Дейности: участие в оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране на целевите групи - деца и родители, работа с деца и родители, подготовка и уточняване на методологията и оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. С лицата ще бъдат сключени временни трудови договори съгл. КТ, по чл.. 71.т.1. за определен срок на 5-дневна работлна седмица. За всяка позиция ще бъде изготвена длъжностна характеристика. 102 366.80 74 439.46
Дейност на ПАРТНЬОРА - „Подбор и наемане на персонал за извършване на дейности по СЦ3“ –Фондация за образователна трансформация обвързва се с б.р. 2.2;: Тъй като дейностите по проект са нов формат за организациите- партньори за проектните дейности ще бъдат наети външни специалисти и формиран нов екип. За целите на кадровото обезпечаване на всички проестни дейности ще бъдат сформирани екипи от следните външни специалисти: Екип - Фондация за образователна трансформация - ерготерапевт / на 4 часа за 20 месеца *Дейности: разработване на програми за работа с целевите групи; обучения; оценки; диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители,оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - специален педагог физическа култура и спорт - работа с деца с увреждания/ 4 часа за 20 месеца *Дейности: разработване на програми за работа с целевите групи; обучения; оценки; диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители,оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - социален работник / на 4 часа за 20 месеца *Дейности: работа с документи, създаване, оформяне и поддържане досиета на екипа и участниците от целевите групи; протоколиране на срещите от супервизиите; организиране на събития за публичност; взаимодействие с целевите групи; участие в обученията на екипа - част социални дейности и институции; връзка със социални институции и други доставчици; разработване на добри практики. - специален педагог / на 4 часа за 20 месеца *Дейности: разработване на програми за работа с целевите групи; обучения; оценки; диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители,оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - помощник- възпитател/ 4 часа за 20 месеца *Дейности: подпомагане на основните специалисти в работата им с децата. С лицата ще бъдат сключени временни трудови договори съгл. КТ, по чл.. 71.т.1. за определен срок на 5-дневна работлна седмица. За всяка позиция ще бъде изготвена длъжностна характеристика. 86 643.70 61 484.24
Единна ставка - обвързва се с бюджетен ред 4.1: Всички разходи по проекта в "Единна ставка" касаят предоставянето на услугите за деца и техните семейства. 1. Разходите за организация и управление на проекта и разходите за видимост, прозрачност и комуникация / 1 - 20 м. 2. Разходи за материали и консумативи / 1 - 20 м.: 2.1. Разходи за материали и консумативи: - хартия, А4 ; хартия- цветна; кадастрон; - бои (водни, темперни, сух пастел, тебешир, пукащи бои за техниката Ебру, бои за тектсил) - блокчета А4 и А5 - четки за рисуване - (за деца и родители) - кинетичен пясък - глина - глазури и ангоби за глина - обикновен пясък - кинетичен пясък - лепило - микрофибърни кърпи - почистващи препарати - кухненска хартия - и др. 2.2. Разходи за терапевтични материали и консумативи- пъзели, различни образователни игри и пособия, и други- както е необходимо. 2.3. Разходи за хартия, тонер и канцеларски материали за обслужване и администриране на дейностите по проекта. 3. Разходи наем и режийни за помещение / 1 - 20 м. 4. Разход за изработване на комплекти за ИИН- външен изпълнител . 5. Разходи за обучение 6. Командировки 75 604.20 54 369.48
Дейност 2 - коресп. на доп.дейност 2.4 по СЦ 3 Развиване и подобряване на уменията на деца с РАС чрез CLM ( Competent Learner Model или Модел на успешния обучаем) терапия в индивидуален и групов формат; не е обвързана с бюджетен ред: CLM (Competent Learner Model) е световно признат терапевтичен подход за преодоляване на затрудненията при деца от аутистичния спектър (PAC) и с проблеми в развитието и интеграцията; CLM подпомага специалисти и родители в техните съвместни усилия да създадат учебна и домашна среда, допринасяща за придобиването и развитието на умения. Това е високоструктуриран и интензивен подход, базиран на принципите на Приложен поведенчески анализ и терапия (ABA).(За повече информация https://www.clmcenterofexcellence.com/) Интервенцията / учебната програма на Модела разработва седемте си репертоара в съответните функционални области: наблюдаване, слушане, говорене, четене, писане, решаване на проблеми и участие в дейности, чрез вграждане на ефективни стратегии за преподаване и начини за структуриране на средата, така че да се осъществява обучението. Седемте репертоара са концентрирани върху формирането и изграждане на умения, от които всички учащи се нуждаят, за да напредват и функционират ефективно в ежедневието. Те се основават на анализа на функционалния език на Б. Ф. Скинър (1957), който осигурява рамка за развитие на комуникация, наблюдение и слушане, както и на предакадемичните умения за четене и писане. CLM програмата е представена от 36 урока, в които основните седем репертоара присъстват градиращо, като компетенции. СLM включва терапевтични планове и програми, ефективни обучителни стратегии и начини за структуриране на обучителната среда, така че децата да придобият функционални компетентности за да бъдат успешни и активни участници в училищна и социална среда. Основният фокус е развитие по седем репертоара, които всички обучаеми е необходимо добре да овладеят и представят както в обучителна така и в ежедневна среда.Тези репертоари са основани на поведенчески анализ на функционалността на комуникацията, което изгражда структура за имплементиране на развиваща се комуникация, наблюдателност, рецептивни умения, и когнитивни умения. При успешно завършване на програмата детето може напълно самостоятелно активно да участва в академична и ежедневна среда. Децата със затруднения в развитието, както и техните семейства, имат многобройни предизвикателства всеки ден.Децата с РАС функционират,общуват и учат по различен начин и ние знаем това. Едно от предимствата на СЛМ терапията е, че тя се фокусира върху всички области от развитието на детето и така допринася за формирането му като „компетентен ученик“. Според CLM, компетентен е този ученик, който действа ефективно в нови и непознати условия и продължава да учи в нови житейски ситуации с малки стъпки, всеки ден.Основната цел на подхода е да допринесе за формирането на умения за учене и компетентности, които позволяват на личността да продължава да учи през целия си живот във все по-предизвикателна и неструктурирана среда.Освен това, методът предоставя стратегии за моделиране на социално непримливо и предизвикателно поведение, което е едно от другите предизвикателства при аутизъм- и заменянето му с приемливо такова. Масово децата с РАС в България в училищна възраст са невербални и комуникативно нефункционални, което афектира негативно интеграцията им, семейната динамика и социален живот, както и опита им в училище. В началото на 2020 г. с договор №Д01-288/14.12.2021 г., сключен между Министерството на образованието и науката и Фондацията за образователна трансформация- партньор по настоящия проект, бе финансирано обучението на 10 специалисти (академични лица, логопеди, психолози, ерготерапевти, педагози) за терапевти по СЛМ, всеки в респективната си професионална област. В момента 5 от тях завършват обучението си като обучители (coaches) по програмата. Предвид доказаната ефективност на метода, особено с деца от аутистичен спектър и възможността той да бъде обвързан с терапевтични практики, обхващащи областите на функциониране на децата с РАС, ще използваме този метод в индивидуална и групова терапевтична дейност с ползвателите на услугата. 0.00 0.00
Дейност 3 - коресп. на доп.дейност 2.1 по СЦ 3: Включване на родителите в процеса, посредством обучение: а) за придобиване на познания и умения за комуникация и работа с децата освен на терен, така и вкъщи; б) поетапно вклюючване на родителя в групов формат на работа - дейност на партньора.: Ролята на родителя в живот на неговото дете е централна и това важи с особена сила за специалните деца и тези от аутистичен спектър. Родителят е със своето дете денонощно и независимо какви терапии посещава детето, те биха били малко ефективни, ако родителят не следва принципите и похватите, които са залегнали в терапиите, в общуването и отношенията със своето дете. Смятаме, че "овластяването" на родителите със знания и умения в този аспект ще мултиплицира ефекта от терапевтичните интервенции за детето, а родителят ще бъде по-спокоен, по-уверен и стабилен в общуването си с детето. На базата на Приложна поведенческа терапия и СЛМ, предвижда се екипът на проекта да разработи ( предвиждаме) програма от най-малко 6 модула, които покриват основни и най- важни аспекти на родителското поведение , така щото той да бъде възможно най полезен за дедето си а именно: 1. Аутизъм - въпросите, които чакат отговор - твърде често родителите имат достъп до непроверена информация, която от своя страна води до допълнителен стрес, подвеждане на самия родител, до грешни и необосновани решения от страна на семейството. Целта на този модул е да запознае родителите с проверена и достоверна информация в областта и отговори на техни въпроси. 2. Как да общуваме (с даже невербални) детето си? Насоки за родителя и информация относно начините на комуникация, техники, използвани за поведението ни в комуникативни ситуации и развиването на комуникацията даже при децата, с които това е изключително трудно. 3. Как да ангажираме детето си в рутинни дейности и игри? Колко важна е играта и как да я използваме в своя полза? Как да запазим тази ангажираност? 4. Как да реагираме на прояви на неприемливо поведение от страна на детето? Как да "моделираме" подобно поведение и го превърнем в желано такова? 5. Подготвяне на т.нар. "Визуален график" за ежедневните дейности на детето.Доказано е, че този тип визуални разписания са особено ефективни при деца с аутизъм, защото ги структурират и успокояват, редуцирайки до минимум възможностите за промяна в рутината. 6. Защо е важно родителят да се погрижи за себе си докато се грижи за специалното си дете? В допълнение, родителите ще бъдат включвани поетапно в редица ателиета по арттерапия, ерготерапевтични дейности, работилници и т.н в групов формат, за да може както ефективно да прилагат наученото, така и да подобряват връзката и общуването си с детето. В групов формат, двете подгрупите ще имат различни активности, като те ще включват: 1.Арттерапия - тя може да включва различни изкуства, като рисуване, танц, други изкуства. Приложенията и повлияват много сфери, и е подходяща за, деца с РАС. Използвайки различните методи, специалистите насочват терапията към вътрешните чувства, усещания и възприятия. 2.Трудотерапия - това е процес, при който дететор трупайки опит и познания при възприемането, анализирането и възпроизвеждането на собствените си преживявания , то постепенно осъзнава своя потенциал. Терапевтичната програма позволява детето да бъде участник в подбрани дейности, носещи удовлетворение и радост от извършеното. Целта на трудотерапията е да подпомага детето при неговата социализация и интеграция. В нашия случай, трудотерапията ще бъде под формата на ателиета по изкуства/ приложни дейности. 3. Ерготерапия - ерготерапията помага на децата, които имат затруднения с координацията, фокусирането и организирането на дадена дейност. Ерготерапията може да помогне на децата, които изпитват затруднения с дейности които изискват финна и груба моторика като: използване на четка за зъби, обличане, скачане, катерене, писане на дъска и подреждане на раницата. Екипите ще работят с децата в горепосоченитегрупови формати в зависимост от индивидуалните нужди на децаата. Родителите ще бъдат включвани поетапно, като целта е да заздравят връзката си с детето и упражнят стратегиите, усвоени в обучението. 0.00 0.00
Дейност 4 -Въведение и обучение в Индиректна интервенция за подобряване на комуникативни умения на деца с РАС- дейност на партньора- продължение, не е обвързана с бюджетен ред: Програмата за индиректна интервенция за развитие на езикови и комуникативни умения при деца с разстройства от аутистичния спектър е разработена от екип на Фондация "Социална комуникация" в модули, които да бъдат приложени за 12-седмичен период по един на седмица от родителите на децата в домашни условия. За целта са заснети видеа- демонстрации, които родителите могат да ги гледат, за да имат яснота по отношение изпълнението на упражненията. Целта на тази програма е чрез прилагането и за 12 седмици да бъдат провокирани и/ или подобрени комуникативните умения на децата , участници в експеримента. Програмата е построена върху любими за децата приказки , в които героите са най- често животни. Всеки модул на ИИН съдържа 5 кратки упражнения и визуални материали за тях/ сюжетна картинка,текст и 7 визуални карти/, които се изпълняват всеки ден по определен седмичен график, предоставен на родителите за целта. Упражненията са еднакви, но се изпълняват с различни материали за всеки седмичен модул. Сюжетната картинка е рисунка, а с цел генерализация 7-те визуални карти са внимателно подбрани снимки, като 3 от тях са съществителни, 2- прилагателни и 2- глаголи. Всяко от петте упражнения таргетира специфичен аспект на езика, а именно: Упр. 1 Четене на приказка Експресивен / Импресивен език/ Дискурс - Цел: Развитие на експресивен/импресивен език/ дискурсни умения; Упр. 2 Цел: Развитие на импресивен език; Упр. 3 Цел: Развитие на импресивен език, к- въпроси по сюжетна картинка, номинативна функция; Упр. 4 Цел: Развитие на експресивен език; Упр.5 Цел: Развитие на експресивен език/ прагматика Упражненията са съответно за разбиране / импресивен език; речева и езикова продукция продукция; дискурс/ диалогични умения; к-въпроси; номинативна функция и прагматика, както и генерализация на вече усвоен материал. Приемаме, че програмата е доказано добра практика, защото през 2021 година беше проведен експеримент с 21 деца с РАС, при които 86% отчетоха подобрение в една или друга степен. Нашата хипотеза е,че целенасоченото, структуритрно и активно включване на родителите на деца от аутистичния спектър в обучителна интервенция по отношение езиковото и речевото им развитие в домашни условия има позитивен ефект върху езиковата и речева компетентност, както и върху интернализирани/ екстернализирани поведения на детето. В допълнение, комбинацията с други въвеждащи и надграждащи обучения ще мултиплицира многократно ефекта на терапевтичната и паратерапевтична интервенция, където специалисти и родители ще са обединили усилия за една и съща цел - да помогнат на децата, които имат нужда от това. Фондацията с гордост предоставя ИИН за ползване от партньора по настоящия проект. 0.00 0.00
2.6 от УК - Въвеждащи и надграждащи обучения, вкл. и супервизия на служители на доставчиците на социални услуги, във връзка с услугите за ранно детско развитие, превенция, ранна интервенция на уврежданията за деца, интегриран подход и комплексност на подкрепата, и др.“, по СЦ 3, не е обвързана с бюджетен ред: Супервизия Ще се прилага супервизия и интервизия във всичките им функционални направления: • В аспекта на административните си функции супервизия ще се провежда при въпроси, свързани с организацията на работата, разпределението на задачите, уреждането на условията, средата, процедурите, при които практикуват специалистите. / Прекият мениджър е супервизор, но основният му ангажимент ще е да се фокусира върху отчетността (административна супервизия) • В аспекта на подкрепящата функция - и в индивидуалната, и в груповата форма ще се използват възможностите за изслушване, разбиране, съпреживяване, размяна на опит и конструктивни препоръки с цел осигуряване на социалните работници на разтоварване и повишаване на потенциала им за справяне. Ще се прави за всяко работно място - персонално по график. / ежемесечна, със супервизор с опит в сходни дейности • В аспекта на обучаващата функция на супервизията, наред с формирането на практически умения, супервизорът ще работи и върху такъв тип компетентности, които овладяват въздействието на възможните фактори и източници на стрес и емоционално напрежение в работата (себерефлексия). Ще се прави с екипа среща - общо обучение с наставления под формата на коучинг сесия. / ежемесечна, с външен супервизор с опит в сходни дейности У нас разбирането за супервизията в социалната работа е преди всичко през нейните обучителна и подкрепяща (терапевтична) функция. Тя се възприема като форма на професионална грижа за работещите – превенция на професионално изгаряне и стрес. По отношение на образователната функция в много голяма степен супервизията е единствен вариант да запълни значителни пропуски в уменията не екипите на доставчиците на социални услуги.По проекта на екипа, който ще бъде назначен ще бъде осигурена професионална подкрепа, която се изразава в групова и индивидуална супервизия. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).