Разработване и внедряване на Национална електронна информационна система за пълно осиновяване (НЕИСПО), в това число и на Електронна платформа за кандидатстване за осиновяване на деца при условията на пълно осиновяване, която ще бъде неразделна част от НЕИСПО. Провеждане на специализирани обучения на специалистите, които ще работят със системата.: В бр. 106 на Държавен вестник от 2023 г. са обнародвани изменения и допълнения в Семейния кодекс (СК). С промените се вменяват ангажименти на МТСП да създава, води и поддържа Национална електронна информационна система за пълно осиновяване (част от която е и Електронна платформа за кандидатстване за осиновяване на деца при условията на пълно осиновяване), както и да издава/отнема разрешение за посредничество относно произхода на осиновени лица. Съгласно новите функции МТСП трябва да създаде и поддържа Национална електронна информационна система за пълно осиновяване. В системата следва да бъдат вписани всички деца, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване и всички лица, които желаят да осиновят дете при условията на пълно осиновяване. Тя следва да съдържа данни за:
1. децата, които може да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване;
2. лицата, които желаят да осиновят дете при условията на пълно осиновяване и данните от електронната платформа;
3. изразените предпочитания на лицата, които желаят да осиновят дете при условията на пълно осиновяване;
4. всички етапи от процедурите, свързани с осиновяването;
5. всички обстоятелства от значение за осиновяването.
Като част от НЕИСПО следва да се създаде и поддържа Електронна платформа за кандидатстване за осиновяване на деца при условията на пълно осиновяване.
НЕИСПО ще бъде създадена в съответствие с Наредба № РД-06-46 от 04.11.2024 г. за реда за вписването, воденето, съхраняването, поддържането и функционирането на НЕИСПО, утвърдена от министъра на труда и социалната политика (обн. ДВ, бр. 97 от 2024 г.). Самата система ще бъде с уеббазиран интерфейс и ще се инсталира на сървъри на МТСП, които ще бъдат закупени (в т.ч. и сторидж) в рамките на дейността. Ще се закупят и съответни лицензи за сървърните операционни системи и за приложенията за работа с базата данни (SQL). Освен необходимите сървъри за системата ще бъдат закупени и компютърни конфигурации (включващи преносим компютър с докинг станция, клавиатура и мишка, операционна система и офис пакет и стационарен монитор) и мултифункционални устройства (МФУ) за черно-бял печат за обезпечаване работата на служителите със системата в МТСП. Ще се разработят методически ръководства за работа с НЕИСПО и Електронната платформа за кандидатстване за осиновяване на деца при условията на пълно осиновяване, както за служителите на МТСП и АСП, така и за кандидат осиновителите. Ще се организират и проведат специализирани обучения на специалистите, които ще работят със системата. |
1 862 378.24
|
0.00
|
Подготвителни дейности за обезпечаване на звено към администрацията на МТСП за реализиране на ангажиментите на министерството в областта на националното осиновяване, което ще включва и създаване на новите работни места, включително чрез ремонтни дейности на съществуващ сграден фонд и закупуване на оборудване и обзавеждане.: С оглед предвидените изцяло нови задължения за министерството в областта на националното осиновяване за обезпечаване на изпълнението им по проекта ще бъде създадено звено в специализираната администрация на МТСП, което след приключването му ще премине към щатната структура на МТСП. Имайки предвид обема на горепосочените нови функции за МТСП, звеното ще бъде с численост не по-малка от 8 човека.
В рамките на дейността се предвижда извършване на ремонтни дейности в сграда, собственост на МТСП, с адрес: гр. София, ул. "Триадица" № 2. Сградата като цяло е в добро състояние и става въпрос само за вътрешни ремонти дейности. Предмет на ремонта ще бъдат две помещения с обща площ около 35 м2 на приземния етаж в непосредствена близост до фронт офиса (деловодството). Помещенията са с прозорци и са полувкопани. Преди няколко години в тези помещения е правен ремонт и тяхното състояние е задоволително. Към момента се използват за складови помещния и имат нужда от освежителен ремонт. Необходимо е и подмяна на ел. инсталацията и монтиране на допълнителни контакти и осветителни тела. Ще се направи структурно окабеляване. Това е необходимо, за да може да разкрият новите работни места. Ще бъде закупено стандартно офис оборудване (столове, бюра, гардероби, етажерки, контейнери за бюра с чекмеджета, закачалки за дрехи и др) . Ще се организират и проведат встъпителни и надграждащи обучения на служителите от звеното с оглед новите ангажименти на МТСП. |
659 961.20
|
0.00
|
Подкрепа на съветите по осиновяване, функциониращи към РДСП, с оглед обезпечаване на ангажиментите им за въвеждане на информация и получаване на достъп до Националната електронна информационна система за пълно осиновяване, включително и чрез закупуване на оборудване и обзавеждане.
: Във връзка със законовите задължения на дирекции „Социално подпомагане“ (ДСП) съгласно СК в процеса на осиновяване (извършване на социално проучване на кандидат осиновителите, издаване на заповед за вписването им в информационната система и издаване на заповеди за вписване в системата на децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване) служители на ДСП, работещи в областта на закрилата на детето, заедно с членовете на съветите по осиновяване към РДСП, вкл. и секретарите им, ще преминат обучения в рамките на Дейност 1 по проекта за работа с НЕИСПО. По дейността ще се закупят компютърни конфигурации за РДСП и ДСП, тъй като АСП не разполага с достатъчно на брой съвременни компютърни конфигурации, които да обезпечат безпроблемната работа с НЕИСПО по места или разполага с такива, които са съвместими с Уиндоус 10, който предстои да излезе от поддръжка през 2025 г. Новите компютърни конфигурации включват преносим компютър с докинг станция, клавиатура и мишка, операционна система и офис пакет и стационарен монитор. |
1 484 000.00
|
0.00
|
Осигуряване на обучения и супервизия на служителите на централно и териториално ниво, ангажирани в процеса на осиновяване при условията на пълно осиновяване, включително и на членовете на съветите по осиновяване, функциониращи към РДСП, както и техните секретари.: Осигуряване на обучения и супервизия на служителите на централно и териториално ниво, ангажирани в процеса на осиновяване при условията на пълно осиновяване, включително и на членовете на съветите по осиновяване, функциониращи към РДСП и техните секретари, в това число:
- провеждане на профилирани (специализирани) обучения;
- индивидуална и групова супервизия с оглед поддържане компетентността на специалистите;
- подобряване на уменията за работа в екип с цел превенция на професионалното прегаряне;
- методическа подкрепа на служителите.
Тема на обученията и супервизията ще бъдат ангажиментите на служителите в процеса на осиновяване при условията на пълно осиновяване, респективно Наредба № РД-06-46 от 4.11.2024 г. за реда за вписването, воденето, съхраняването, поддържането и функционирането на Националната електронна информационна система за пълно осиновяване, издадена от министъра на труда и социалната политика (обн., ДВ, бр. 97 от 2024 г.), както и новият Правилник за дейността на Съвета по осиновяване. |
258 720.00
|
0.00
|
Провеждане на мероприятия на местно/национално ниво с цел изграждане/повишаване на капацитета за прилагане и разбиране на философията на Закона за социалните услуги.
: В рамките на дейността се предвижда организиране и провеждане на тематични и/или профилирани обучения, кръгли маси, дискусионни форуми, семинари и т.н. на местно/национално ниво с цел изграждане/повишаване на капацитета на общинско/областно ниво за прилагане и разбиране на философията на Закона за социалните услуги, в това число: повишаване на капацитета на общините за планиране и създаване на социални услуги; подобряване на капацитета на доставчиците за предоставяне на социални и интегрирани здравно-социални услуги и реализиране на дейности за дигитализация и цифровизация на работните процеси в системата на социалните услуги.
Целеви групи могат да бъдат всички лица, ангажирани с прилагането на ЗСУ, в .т.ч. служители на доставчици на социални услуги, служители на общини, служители на Агенцията за социално подпомагане и на Агенцията за качеството на социалните услуги, както и представители на НПО - доставчици на социални услуги и правозащитни организации.
Законът за социалните услуги влезе в сила от 01.07.2020 г. Към момента вече има натрупан значителен практически опит от прилагането на закона и подзаконовата му уредба. Воденето на системен диалог, създаване на възможност за експертен разговор, както и популяризирането на самия процес е от съществено значение за реализирането на реформата в областта на социалните услуги, провеждана чрез ЗСУ и подзаконовите нормативни актове към него. Отчитайки необходимостта повече заинтересовани страни да споделят своя опит от прилагането на новото законодателство в сферата на социалните услуги, както и да поставят въпроси и конкретни казуси, които да намерят решение, е целесъобразно провеждането на различни форуми/мероприятия на местно/национално ниво с възможно най-широко представителство от страна на заинтересованите страни. Предстои общините да създават социалните услуги по чл. 15 от ЗСУ, както и да влязат в сила новите стандарти за финансиране и новите такси за ползване на социални услуги, което поражда необходимост от провеждане на тематични и/или профилирани обучения. Изведена е необходимост и от провеждане на информационна кампания сред местното наеление по повод реформата в дългосрочната грижа и закриването на домовете за пълнолетните лица с увреждания.
Целта на въпросните мероприятия е участниците да придобият познания по нормативната уредба и практически умения за правилното й прилагане в ежедневната си работа, както и при осъществяването на комуникация с други органи и институции, доставчици и ръководители на социални услуги, представители на общините, медиите и др. заинтересовани страни. Самите обучения/мероприятия ще се основават на насочен към резултатите подход чрез практически задачи, казуси, ролеви игри, дискусии, споделяне на опит, запознаване с добри практики, в приложимите случаи. Този подход следва да се осигури чрез качествени учебни материали – презентации, нагледни материали, примерни образци, полезни извлечения от нормативната уредба, насоки и др. Обученията ще включват доразвиване и усъвършенстване на знанията и уменията за правилно прилагане на нормативната уредба, теория и практически упражнения за работа с различните източници на информация; проследяване на развитието и тенденциите в областта на социалните услуги; проучване и споделяне на добри практики; прилагане на наученото; комуникация с различните заинтересовани страни; прилагане на подходи, ориентирани към превенция, преодоляване на социалното изключване, реализиране на права и защита на потребителите на социални услуги, развитие на чувствителност и емпатия към лицата с уязвимо положение и др.
Очакванията са да бъдат обхванати най-малко 1400 лица, служители на доставчици на социални услуги и/или служители на общини, ангажирани с предоставянето и/или управлението на социални услуги, както и служители от АСП и АКСУ.
Предвижда се да се организират най-малко 28 събития от гореизброените във всяка област с по най-малко 50 участника от областта. |
539 000.00
|
0.00
|