Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.019-0041-C01
Project Name Improving the Effectiveness of the Public Health Policy Implementation
Beneficiary 000695317 Ministry of Health
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 16.06.2020
Start Date 16.06.2020
End Date 02.06.2022
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Проект "Повишаване ефективността на провежданата политика по опазване на общественото здраве" цели подобряване на специализираните знания и умения на служителите от регионалните здравни инспекции и Националния център по радиобиология и радиационна защита при упражняването на държавен здравен контрол и промоция и профилактика на болестите на територията на Р България. Опазването на здравето на гражданите е национален приоритет и се гарантира от държавата чрез прилагане на различни политики, в т.ч. контрол върху дейностите по опазване здравето на гражданите и държавен здравен контрол. Този проект ще използва един от начините за повишаване на ефективността на държавния здравен контрол, а именно: подобряване на уменията и знанията на държавните здравни инспектори чрез провеждането на специализирани обучения. В рамките на планираните обучения, ще бъдат представени най-добрите практики, настъпилите изменения в европейското и националното законодателство, както и ще бъдат проведени практически обучения за работа с информационни системи на Европейската комисия, прилагане на методи за определяне на имунизационно покритие, анализ на взривове, надграждащо обучение за провеждане на изследване и консултиране за ХИВ, повишаване на знанията за превенцията и контрола на туберкулозата и организиране на информационни кампании, повишаване компетентността на експертите в консултирането за мотивиране и отказването от тютюнопушенето, ограничаване на здравния риск от злоупотребата с алкохол и др. За 18 месечен период на изпълнение с бюджет 199 999, 80 лева в 18 курса, Министерство на здравеопазването ще обучи 606 специалисти по обществено здраве от РЗИ и НЦРРЗ.
Activities
  • Activity: Повишаване ефективността и експертизата при провеждания държавен здравен контрол, извършван от експерти от регионалните здравни инспекции и НЦРРЗ, в чиято компетентност е контрола на козметичните продукти, химичните вещества и смеси, храни и провеждането на мониторинг на факторите на жизнената среда: МЗ и РЗИ, на територията на съответната област и НЦРРЗ на терит. на няколко обл. осъществяват дейностите по ДЗК, мониторинг на факторите на жизнената среда и на дейностите със значение за здравето на населението, лабораторни анализи и изпитвания, методическа, консултативна и експертна помощ, следдипломно практическо обучение в обл. на опазване на общественото здраве, проверки по сигнали на граждани, свързани с опазването на общественото здраве, планиране и организиране на здравните дейности при бедствия и аварии на територията на съответната обл. (чл. 33, ал. 2 от Устр. правилник на РЗИ и чл. 25, т. 1 от Правилника за устройството и дейността на НЦРЗЗ). МЗ, чрез РЗИ осъществява контрол като компетентен орган на РБ по въпросите на безопасността на козметичните продукти, химичните вещества и смеси, храни и др., като следва да следи за спазването на изискванията регламентирани в европейското законодателство. МЗ, НЦРРЗ и РЗИ предоставят и редица адм. услуги, предвидени със съответния норм. акт. С цел да се отговори адекватно на очакванията и потребностите на гражданите и бизнеса, следва да бъде повишен професионализма и експертизата на служителите, на които е възложено извършването на ДЗК и опазване здравето на гражданите т.ч. и предоставянето на адм. услуги. Служителите в структурата на РЗИ и НЦРРЗ са лекари, здравни инспектори, физици, икономисти, психолози, педагози, социални работници и др. В рамките на планираните обучения, ще бъдат представени най-добрите практики, ще бъдат запознати с настъпилите изменения в европ. и нац. законодателство, както и ще бъдат проведени практически обуче. за раб. с информационни системи на ЕК (ICSMS, RAPEX и др.). Обученията са следните: 1.1.1. и 1.1.2. (2 курса/издание): Практическо обучение за контрол на козметични продукти при прилагането на Регламент (ЕО) № 1223/2009 на ЕП и на Съвета от 30.11.2009 г. относно козметичните продукт. Използването на CPNP при осъществяваната контролна дейност на пуснатите на пазара козметични продукти 1.2.1. и 1.2.2. (2 курса): Практики при провеждането на държ. здр. контрол върху класифициране, опаковане и етикетиране на химичните вещества и смеси, текущ контрол върху предоставянето и употребата на биоциди. Онлайн продажби на биоциди – проблеми и предизвикателства. Използването на ICSMS на ЕК за подобряване сътрудничеството между органите, която им позволява да обменят информация и опит, да провеждат съвместни действия и да координират дейностите си 1.3.1. и 1.3.2 (2 курса) Прилагане на най-добри практики при провеждането на официален контрол на обекти за бутилиране на натурални минерални, изворни и трапезни води и прилагане на стандартни оперативни процедури. Повишаване на ефективността при предоставянето на административни услуги в областта на минералните води и провеждането на мониторинг 1.4.1. (1 курс): Прилагане на най-добри практики при осъществяването на държавен здравно-радиационен контрол. Роля и задачи на държавните здравни инспектори в оптимизацията на медицинското облъчване. Изисквания към медицинската радиологична апаратура и към лицата извършващи медицински радиологични изследвания. Контрол на качеството. Типични диагностични дози и национални референтни диагностични нива, оценка и прилагане в практиката 1.5.1. (1 курс): Регистриране и съобщаване на събития и инциденти свързани с облъчване на пациенти. Индивидуален дозиметричен контрол при професионално облъчване. Документиране и докладване на резултатите от радиационния мониторинг и индивидуалния дозиметричен контрол. Мед. наблюдение на лица при професионално облъчване 1.6.1. (1 курс) Алгоритъм на действия на органите на държ. здравен контрол при радиационни инциденти и аварии 1.7.1. и 1.7.2. (2 курса): Оценка на риска за непрекъснато осигуряване безопасността на системата за питейно водоснабдяване. Практическо обучение по оценка на плановете за обезпечаване безопасността на питейната вода. Целеви групи са служители на РЗИ а по обучение 1.4.1, 1.5.1 и 1.6.1 и служители на НЦРРЗ. , Contracted Amount: 112 100.00 , Reported Amount: 91 758.72
  • Activity: Подобряването на уменията и знанията, чрез провеждането на специализирани обучения на държавните здравни инспектори за надзор на заразните заболявания и мерки за превенция: Съгласно чл. 34 и чл. 35 от Устройствения правилник на МЗ, министерството методически ръководи дейността на специализираните дирекции в РЗИ и националните центрове по проблемите на общественото здраве в областта на надзора на заразните болести и ДЗК и осъществява методическо ръководство по планиране, съхранение, прилагане, отчитане на приложени дози биопродукти, спазване схемите по Националния имунизационен календар, отлагане от имунизации и реимунизации по медицински противопоказания. Освен това, контролира изпълнението на Националния имунизационен календар, подготвя, предлага и координира мерки за повишаване на имунизационния обхват. МЗ осъществява координация при планирането, изготвянето и изпълнението на националните програми в областта на СПИН, туберкулозата и СПИ (сексуално предавани инфекции) и методически ръководи лечебните заведения за спазване на нормативната уредба по отношение на лечението и мониторинга на пациенти с ХИВ/СПИН, туберкулоза и СПИ. Държавната здравна политика на областно ниво се осъществява и организира от РЗИ (чл. 7. ал. 1 от ЗЗ). РЗИ осъществяват на територията на съответната област дейности по изготвяне на планове за профилактични имунизации и реимунизации на лицата, включени в имунизационния календар, отчети за тяхното изпълнение и методично ръководство и контрол на изпълнението на Националния имунизационен календар (чл. 32, ал. 2, т. 10 и т. 11 от Устройствения правилник на РЗИ). Съгласно чл. 27, ал. 1 т. 14 и т. 15 от Наредба № 15 за имунизациите в Р България РЗИ изготвят общо сведение за областта за извършените задължителни, целеви и препоръчителни имунизации и реимунизации и приложените серуми за постекспозиционната профилактика и текстуален анализ на имунизационния обхват на обслужваната област. Също така, на регионално ниво те провеждат държавната политика за осъществяване на надзор на заразните болести, вкл. опазване на страната от внос на инфекции с висок епидемичен потенциал и национална имунизационна политика за постигане на висок обхват при изпълнение на Имунизационния календар на Р България, превенция и контрол на ХИВ, СПИ, туберкулоза, хронични незаразни болести. В рамките на своята компетентност МЗ и РЗИ предоставят и редица административни услуги, предвидени със съответния нормативен акт. С цел да се отговори адекватно на очакванията и потребностите на гражданите и бизнеса, следва да бъде повишен професионализма и експертизата на служителите, на които е възложено опазването здравето на гражданите т.ч. и предоставянето на административни услуги. Неразделна част от дейностите по опазване на общественото здраве е и провеждането на надзор на заразните болести, насочен към своевременна детекция на рисковете от възникване и разпространение на взривове от инфекциозни заболявания, предпазване на населението чрез постигане на висок колективен имунитет при прилагане на съвременна ваксинопрофилактика, превенция на социално значими заболявания, съгласно Политика 3.2. Политика за надзор на заразните заболявания от Националната здравна стратегия. За целта на предвидените обучения ще бъдат представени най-добрите практики, настъпилите изменения в европейското и националното законодателство, както и ще бъдат проведени практически обучения за работа при прилагане на методи за определяне на имунизационно покритие, анализ на взривове, надграждащо обучение за провеждане на изследване и консултиране за ХИВ, повишаване на знанията за превенция и контрол на туберкулозата. Целеви групи са служители от дирекция „Надзор на заразните болести“ (чл. 32 от Устройствения правилник на РЗИ, ЗЗ и Наредба № 15 за имунизациите в Р България). , Contracted Amount: 59 000.00 , Reported Amount: 31 940.28
  • Activity: Укрепването на институционалния и кадрови капацитет на структурите по промоция на здраве и профилактика на болестите на регионално ниво за реализация на здравната политика в областта на хроничните незаразни болести: Опазването на здравето на гражданите е национален приоритет и се гарантира от държавата чрез прилагане на различни политики, в т.ч. промоцията на здраве и интегрираната профилактика на болестите и предотвратяване и намаляване на риска за здравето на гражданите от неблагоприятното въздействие на факторите на жизнената среда. Съгласно чл. 35 от Устройствения правилник на МЗ, министерството координира промоцията на здраве и превенция на хроничните незаразни болести, причинени от поведенчески рискови фактори, като тютюнопушене и злоупотреба с алкохол, координира и контролира изпълнението на национални профилактични, здравнообразователни и други програми, свързани с интегрирани здравни услуги за уязвими групи с фокус ромска общност. Значителна част от населението е носител на сериозни поведенчески рискови фактори. Основни причини за лошото здраве са високото кръвно налягане, хранителния режим, тютюнопушенето и високия индекс на телесна маса. Практиката показва, че редуцирането на основните рискови фактори (тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, нездравословен модел на хранене, ниска физическа активност) води до намаляване на смъртността и заболеваемостта от тези болести, съответно и на тяхното бреме за обществото. Укрепването на институционалния и кадрови капацитет на структурите по промоция на здраве и профилактика на болестите на регионално ниво и надграждане на утвърдената национална политика е необходимо условие за реализация на здравната политика (Политика 3.1. Промоция на здраве и профилактика на болестите на Националната здравна стратегия). В рамките на планираните обучения, ще бъдат представени най-добрите практики, ще бъдат запознати с настъпилите изменения в европейското и националното законодателство, както и ще бъдат проведени практически обучения за повишаване компетентността на експертите в консултирането за мотивиране и отказването от тютюнопушенето, ограничаване на здравния риск от злоупотребата с алкохол и др. Обученията са следните: 3.1.1. Добри практики в консултирането и отказването от тютюнопушенето. Практическо обучение по консултиране и отказване от тютюнопушенето 3.2.1. Обучение за експерти от Регионалните здравни инспекции за провеждане на информационни кампании на тема ограничаване на здравния риск от злоупотребата с алкохол Целеви групи са служителите от Регионалните здравни инспекции. , Contracted Amount: 14 085.00 , Reported Amount: 15 339.76

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: ARGUS BUSINESS CORPORATION, Contracted Amount*: 172 677.60 , Reported Amount**: 128 739.60
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Total number of trained state administration employees, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 606.00 , Reached amount: 485.00
Indicator 2 Служители от администрацията, успешно преминали обученията с получаване на сертификат, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 545.00 , Reached amount: 485.00

Financial Information

Total Project cost 137 506.38 BGN
Grant 137 506.38 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 137 506.38 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Осигуряване на логистика (пътни, нощувки, наем на зали, техника, материали, кетеринг и кафе-паузи) по време на обучение в рамките на проекта , Estimated Amount: 185 185.00
  • Differentiated position 1: Осигуряване на логистика (пътни, нощувки, наем на зали, техника, материали, кетеринг и кафе-паузи) по време на обучение в рамките на проекта
    Contractor: ARGUS BUSINESS CORPORATION
    Contract total funded value: 172 677.60

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN