Identification

UMIS Number BG05SFOP001-2.007-0001-C04
Project Name Higher quality of administrative service delivery through introducing higher standards and improving user feedback
Beneficiary 000695025 Administration of the Council of Ministers
Funding ESF ==> Good Governance
Date of the Contract/Order 21.05.2018
Start Date 01.06.2018
End Date 30.04.2021
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България

Description

Brief description
Проектът е насочен към повишаване на качеството на административното обслужване във връзка с разширяване прилагането на комплексно административно обслужване.
Проектът се състои от четири дейности.
Първата и втората дейност предвиждат въвеждане на по-високи общи и собствени стандарти за качество на административното обслужване чрез разработване на нови общи (задължителни) стандарти за административно обслужване и тяхното нормативно регламентиране, изготвяне на примерни собствени стандарти за административно обслужване, актуализиране на Ръководството за разработване на Харта на клиента, изготвяне на 5 пилотни харти на клиента и актуализиране на съдържанието на отчетните форми за административно обслужване в ИИСДА.
Третата и четвъртата дейност акцентират върху системата за обратна връзка от потребителите на административни услуги. Ще се изготви анализ на механизмите за обратна връзка от потребителите и предложения за нормативни промени и ще се актуализира Методологията за проучване и измерване удовлетвореността на потребителите. Ще се проведат 4 пилотни обучения за прилагане на механизмите за обратна връзка и за провеждане на проучване и измерване на удовлетвореността на потребителите. Ще се проведе проучване по метода "Таен клиент".
Activities
  • Activity: Въвеждане на по-високи общи и собствени стандарти за качество на административното обслужване в съответствие с преминаването към КАО: Дейността включва: 1. Поддейност 1.1. Изготвяне на нови общи (задължителни) стандарти за административно обслужване и тяхното нормативно регламентиране През 2006 г. в НАО е включен текст, задължаващ администрациите да осъществяват административното обслужване при спазване на задължителни (общи) стандарти за качество. Определени са 5 задължителни стандарта: носене на отличителен знак; идентифициране на служителите чрез собствено и фамилно име при водене на телефонни разговори; отговор на запитвания; време за чакане; осигуряване на места за сядане. Ще се изработят нови общи стандарти, които да отразяват съвременните изисквания на потребителите за качество. Техният фокус ще се пренасочи от отношенията между служител и потребител към фактическото съобразяване с интересите на потребителя при предоставяне на услуги, като обхване различните аспекти на комплексното административно обслужване. От гледна точка на потребителите предоставянето на качествени услуги се изразява в това предоставянето на услуги да е по-евтино, разходите за подготовка на заявление и необходими документи да са колкото се може по-ниски, заявяването да става по-бързо, по-достъпно и ползването на същата услуга да е колкото се може по-рядко. Ще се включат и стандарти, насочени към предоставяне на електронни административни услуги. Ще бъдат направени препоръки за нормативно регламентиране на новите стандарти. 2. Поддейност 1.2. Актуализиране на Ръководството за разработване на Харта на клиента; През 2008 г. е изготвено Ръководство за разработване на Харта на клиента и стандарти за обслужване. Ръководството определя съдържанието на хартата, основните акценти в нея, предварителната подготовка и процес на изработване на хартата, работа със заинтересованите страни и собствените стандарти за административно обслужване. Ръководството ще бъде актуализирано за да се подобри процесът на изготвяне на хартата с по-голям фокус върху стандартите за качество, разработени по поддейност 1.1. 3. Поддейност 1.3. Изготвяне на 5 пилотни харти на клиента В НАО е предвидено задължение за администрациите за разработване на Харта на клиента, в която следва да са описани собствените стандарти за качество и са регламентирани начините за допитване до потребителите. При извършения преглед на публикувани в интернет харти на клиента се констатира, че като цяло в тях липсват определени собствени стандарти за качество. Малкото налични примери за собствени стандарти не отговарят на определените в Ръководството за разработване на харта на клиента изисквания спрямо стандартите, особено що се отнася до изискването стандартите да бъдат предизвикателни, измерими, наблюдавани, преглеждани и актуализирани. Тъй като значителна част от съществуващите харти не са съобразени с НАО и с Ръководството ще бъдат разработени 5 харти на клиента на 5 различни администрации. Разработването на пилотните харти ще бъде извършено при спазване на актуализираното ръководство., Contracted Amount: 171 900.00 , Reported Amount: 171 900.00
  • Activity: Актуализиране на въпросите, засягащи отчетите за административното обслужване в Интегрираната информационна система на държавната администрация: Дейността включва: Поддейност 2.1. Актуализиране на структурата и съдържанието на въпросите за административно обслужване в ИИСДА От 2003 г. чрез Системата за самооценка на административното обслужване се наблюдава и анализира състоянието на административното обслужване, събират се данни за процесите, свързани с обслужването и се предоставя възможност за измерване качеството на административното обслужване. ССАО е интернет-базирана система за измерване на качеството на услугите и резултатите от дейността по административното обслужване. Тя е достъпна за всички ведомства на централно, регионално и местно ниво като средство за събиране на данни, свързани с административното обслужване в страната и всички администрации са задължени да се отчитат ежегодно. Системата предлага и механизъм за сравнителен анализ между различните администрации, както и възможност за насърчаване на добрите практики в административното обслужване. Съдържанието на въпросите в системата не е променяно от 2003, досега поради специфичния балансиран характер на въпросите. По част от въпросите администрациите предоставят информация, която не е важна нито като статистика, нито с оглед разработването на политики. Необходима е актуализация на отчетните форми за административното обслужване в ИИСДА. С измененията в НАО от 2016 г. се предвижда администрациите да отчитат състоянието на административното обслужване чрез Интегрираната информационна система на държавната администрация (ИИСДА), която поддържа Административния регистър. Съгласно чл.2 от НАО ИИСДА включва и данните от отчетите за административното обслужване. По проекта ще бъде направена актуализация на съдържанието на въпросите в отчетните форми за административното обслужване в ИИСДА. Актуализирането засяга въпросите в ИИСДА в частите "Доклад за състоянието на администрацията" и "Система за самооценка на административното обслужване". В част "Доклад за състоянието на администрацията", Раздел V "Административно регулиране и услуги" за 2016 г. са включени общо 24 въпроса за административно регулиране и административно обслужване. От тях 14 са реализирани чрез специални форми, чиято разработка е предмет на договор за поддръжка на ИИСДА. В частта "Система за самооценка на административното обслужване " са включени общо 40 въпроса. От тях 13 са реализирани чрез специални форми, чиято разработка е предмет на договор за поддръжка на ИИСДА. Изпълнението включва анализ на потребностите от информация и изготвяне на цялостна нова структура и съдържание на въпросите. Поддейност 2.2. Изготвяне на нови отчетни форми за административно обслужване в ИИСДА След изготвянето на актуализирано съдържание на отчетните форми в текстови формат ще бъдат изготвени и самите отчетни форми. Актуализирането на съдържанието на отчетните форми не включва разработването на софтуер и не засяга функционалностите на ИИСДА., Contracted Amount: 85 000.00 , Reported Amount: 87 452.00
  • Activity: Идентифициране на нови механизми за обратна връзка от потребителите и създаване на практики и капацитет за тяхното прилагане: 1. Поддейност 3.1. Анализ на механизмите за обратна връзка от потребителите и нормативни промени Анализът ще включва преглед на прилагането на предвидените в НАО механизми и средства за обратна връзка от потребителите. Ще бъде изследвана и европейската практика и идентифицирани механизми и средства за обратна връзка, които не са нормативно регламентирани и не се прилагат от българската администрация. Регламентацията относно обратната връзка се нуждае от съществено преработване за да се премахнат съществуващите неясноти, вътрешни противоречия и непрецизни формулировки. Ще бъдат направени препоръки и предложения за нормативни промени с оглед подобряване на системата за обратна връзка и въвеждането на нови механизми и средства. Един от новите методи, които ще се регламентира е "таен клиент". 2. Поддейност 3.2. Актуализиране на Методологията за проучване и измерване удовлетвореността на потребителите В раздел II „Механизми за обратна връзка и изследване на удовлетвореността“, глава III, на НАО е включен текст, задължаващ администрациите да създават и предоставят информация за използваните начини за обратна връзка от потребителите. Резултат от получената, анализираната и консултираната информация от обратната връзка и измерването на удовлетвореността е предприемането на действия от страна на администрациите за подобряване на обслужването. През 2007 г. по проект по ОПАК с бенефициент МДААР е изготвена Методология за проучване и измерване удовлетвореността на потребителите. Методологията предоставя набор от техники за събиране и използване на информация от потребителите. Тя дава указания как да се получи информация от потребителите в рамките на ресурсите, с които разполага отделната администрация. В методологията обаче липсват определените в НАО средства за обратна връзка, а именно анкети, кутии за мнения и коментари; процедура за работа с предложения и сигнали; социологически проучвания и дискусии. По данни на ИИСДА през 2016 г. едва 50 от 487 администрации извършват оценка и коригират предоставянето на услугите си. Ще се изследва прилагането на методологията и ще се изготви актуализирана Методология. 3. Поддейност 3.3. Провеждане на обучения за прилагане на методите за обратна връзка и провеждане на проучване и измерване на удовлетвореността на потребителите Ще бъдат разработени 2 учебни програми учебни програми за обучения и ще бъдат проведени 4 пилотни обучения, за най-малко 80 служители в централната и териториалната администрация. Две от пилотните обучения ще бъдат за прилагане на методите за обратна връзка и две за проучване и измерване на удовлетвореността на потребителите., Contracted Amount: 401 100.00 , Reported Amount: 443 706.48
  • Activity: Провеждане на проучване по метода "Таен клиент": 1. Поддейност 4.1. Провеждане на проучване по метода "Таен клиент" Ще бъде проведено едно проучване по метода "Таен клиент". „Таен клиент” е метод за мониторинг и външна оценка с доказан ефект в сферата на услугите. Целите на проучването са да се измери степента на удовлетвореност, да се идентифицират области за оптимизиране и подобрение на процесите и обслужването, да модернизират критериите за удовлетвореност на клиентите, да се изгражда култура на обслужване у служителите. Това е добре установена техника, при която обучени лица наблюдават, измерват и изследват процеса по административно обслужване като се представят за клиенти и докладват за резултатите от тяхното проучване по детайлен и обективен начин. Независимо, че е широко използван в частния сектор и в редица страни-членки на ЕС методът не е прилаган в българската администрация. При провеждане на подобни наблюдения администрациите трябва да използват Методологията за провеждане на проучване по метода "таен клиент". Методологията определя как методът може да се съчетава с други методи за обратна връзка от потребителите, етапите, обхвата и канали за провеждане, сценариите, подготовката на наблюдателите и др. С Решение № 678 от 2015 г. Министерският съвет прие Доклад за прилагането на КАО. Препоръка № 8 от доклада предвижда Администрацията на Министерския съвет да проведе наблюдение по метода „Таен клиент“ за степента на спазване на изискванията на АПК и НАО. Проучването ще бъде проводено в най-малко 10 администрации. 2. Поддейност 4.2. Изготвяне на предложения за актуализация на Методологията за провеждане на проучване по метода "таен клиент" След разработването на Методологията от ИПА през 2016 г. досега нито една администрация не я е прилагала. На базата на резултатите от провеждането на наблюдението ще бъдат изготвени предложения за актуализация на методологията, ако такива бъдат констатирани. Методологията ще бъде предложена за утвърждаване от Съвета за административната реформа или от друг орган., Contracted Amount: 53 000.00 , Reported Amount: 56 710.00
  • Activity: Подобряване използването на мобилни и стационарни телефони при предоставяне на административни услуги: Технологичните възможности за използване на телефона при предоставяне на услуги все повече се разширяват, но държавната администрация не ги използва ефективно. Мобилните и стационарните телефони могат да бъдат използвани при предоставяне на услуги както следва: - при предоставяне на информация на потребителите на услуги - при получаване (съобщаване) на издадения документ - при комуникация във връзка със заявена услуга. При изпълнение на дейност 1, поддейност 1.1.1. на проекта в резултат от проучването на опита на Франция и Словения е изведена следната препоръка за прилагане в България: „Популяризиране използването на телефона при предоставяне на услуги. Да се регламентира използването на един телефон като вход за информация. При технологична възможност при изчакване за свързване по телефона на потребителя да се съобщава оценка за времето за изчакване (или реда в опашката). Извън работното време се включва интерактивен гласов оператор или телефонен секретар, който следва да дава информация най-малко за работното време и други начини за връзка с администрацията (напр. уебсайт или електронна поща).“ В рамките на проведеното анкетно проучване, сред служители в звената, ангажирани с предоставяне на административно обслужване в централни и териториални администрации по същата поддейност е установено, че телефонът не се използва целенасочено в процесите по предоставянето на услуги и обслужването на потребителите. Наред с това при изпълнението на дейност 4 на проекта, при проведеното проучване по метода „таен клиент“ са констатирани многобройни проблеми, свързани с използването на телефона при предоставянето на услуги. Най-често на обявените телефони никой не отговаря, на различни интернет страници има обявени различни телефони, при свързване се препраща към други служители като трябва да се набира отново, в част от случаите служителите не са добре информирани или не са любезни и не спазват етикет за общуване. Констатира се различна практика в установения език и стил при комуникация по телефона. Дейността включва следните поддейности: Поддейност 5.1. Провеждане на наблюдение на съществуващата практика за използване на телефона при предоставяне на административни услуги Ще бъде проведено наблюдение на съществуващите практики за използване на телефона като канал за предоставяне на административно обслужване. Обект на наблюдение ще бъде използването на телефона при предоставяне на информация на потребителите на услуги; при съобщаване за издаден документ и при комуникация във връзка със заявена услуга в 20 централни и териториални администрации, както и спазването на изискванията за комуникация по телефон. Целта ще бъде да се идентифицират пропуски в дейността на администрациите и възможности за подобряване на предоставяното обслужване на гражданите и бизнеса посредством телефона. Наблюдението ще включва следните примерни въпроси: - Колко броя и какви телефони (стационарни или мобилни) се обявяват? - Къде и как се обявяват телефоните за връзка с администрацията? - Служители от кои звена отговарят на телефоните? - Каква информация предоставят служителите, които отговарят на телефона и доколко са запознати с възможни казуси? - Има ли случаи на препращания от служителите, отговарящи за позвъняванията към други служители, вкл. на други телефони? - Осигурено ли е постоянно наличие на служител, който отговаря на позвъняванията? - Служителите компетентни ли са и обучени ли са? - Възможно ли е да се получи информация на обявените телефони в извънработно време? - При позвъняване предоставя ли се информация за броя на чакащите за разговор? - Реализирани ли са форми на безплатно обаждане до администрацията през интернет? - Какъв език и стил при комуникация по телефона се използва? - Възможно ли е да се комуникира със служител на обявените телефони на чужд език/езици и какви? - Каква комуникация се осъществява по повод вече заявена услуга - известяване с SMS, уточняване на заявени факти, организиране на проверки и други? , Contracted Amount: 130 121.00 , Reported Amount: 126 474.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: Maria, Contracted Amount*: 11 600.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Pavel, Contracted Amount*: 5 800.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Monic, Contracted Amount*: 6 840.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: SnSys Ltd, Contracted Amount*: 35 664.00 , Reported Amount**: 35 664.00
  • Contractor: SMT-Bulgaria Ltd, Contracted Amount*: 53 000.00 , Reported Amount**: 53 000.00
  • Contractor: DZZD "Affordable administrative service", Contracted Amount*: 118 200.00 , Reported Amount**: 118 200.00
  • Contractor: Legal Systems Development Ltd, Contracted Amount*: 48 400.00 , Reported Amount**: 48 400.00
  • Contractor: Law Firm Popov, Arnaudov and partners, Contracted Amount*: 573 000.00 , Reported Amount**: 573 000.00
Subcontractors None
Members of the Consortium
  • Member of the Consortium: Law Firm Popov, Arnaudov and partners, Contracted Amount*: 94 560.00
  • Member of the Consortium: GLOBAL METRICS Ltd., Contracted Amount*: 23 640.00

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Number of new / updated training modules for the administration supported, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 2.00
Indicator 2 Number of administrations supported for implementation of organizational development mechanisms and result-based management, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 5.00 , Reached amount: 5.00
Indicator 3 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 5.00 , Reached amount: 5.00
Indicator 4 Total number of trained state administration employees, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 80.00 , Reached amount: 80.00
Indicator 5 Служители от администрацията, успешно преминали обученията с получаване на сертификат, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 70.00 , Reached amount: 80.00

Financial Information

Total Project cost 886 242.48 BGN
Grant 886 242.48 BGN
Self amount 0.00 BGN
Total actual amounts paid 886 242.48 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

Procedure 1 Subject to due process: Въвеждане на по-високи общи и собствени стандарти за качество на административното обслужване и нови механизми за обратна връзка от потребителите, Estimated Amount: 703 121.00
  • Differentiated position 1: Въвеждане на по-високи общи и собствени стандарти за качество на административното обслужване и нови механизми за обратна връзка от потребителите
    Contractor: Law Firm Popov, Arnaudov and partners
    Contract total funded value: 573 000.00
Procedure 2 Subject to due process: Осигуряване на техническа поддръжка на виртуалната среда, специализирания и системен софтуер на ИИСДА., Estimated Amount: 450 000.00
  • Differentiated position 1: Осигуряване на техническа поддръжка на виртуалната среда, специализирания и системен софтуер на ИИСДА.
    Contractor: SnSys Ltd
    Contract total funded value: 35 664.00
Procedure 3 Subject to due process: Подобряване използването на мобилни и стационарни телефони при предоставяне на административни услуги, Estimated Amount: 130 121.00
  • Differentiated position 1: Подобряване използването на мобилни и стационарни телефони при предоставяне на административни услуги
    Contractor: DZZD "Affordable administrative service"
    Contract total funded value: 118 200.00
Procedure 4 Subject to due process: Провеждане на проучване по метода "Таен клиент", Estimated Amount: 53 000.00
  • Differentiated position 1: Провеждане на проучване по метода „Таен клиент“
    Contractor: SMT-Bulgaria Ltd
    Contract total funded value: 53 000.00

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN